abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182372055
Hallo,



Ik heb een Puch Maxi (zie foto), deze heeft een tijdje stil gestaan en nu werkt-ie niet meer. Zodra ik de koppeling (handvat aan het stuur) inknijp gaat de koppeling zo zwaar dat deze zelfs vast zit. Wat ik hiermee bedoel is dat je prima de trappers rond kan trappen, maar zodra je de koppeling inknijpt is kom je direct stil te staan. Het voelt een beetje alsof er veel te veel compressie is of zo.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, en wat er aan te doen?
  zondag 7 oktober 2018 @ 19:24:02 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182376272
Vastgelopen?

Dat wordt een nieuwe cilinder en zuiger.

Kun je hem ook niet aanduwen/lopen?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 7 oktober 2018 @ 21:21:49 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182378951
Dat is je rem volgens mij?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_182379094
Die koppeling is alleen om te starten, voor de rest is het een automaat.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 7 oktober 2018 @ 21:54:31 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182379607
Dat zou de decompressiehendel zijn ja..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 7 oktober 2018 @ 22:57:05 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182381130
quote:
7s.gif Op zondag 7 oktober 2018 21:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat zou de decompressiehendel zijn ja..
hmnee, tis koppeling. Decompressie is om een motor te laten stoppen, dan zit er een klepje in de kop wat vast zit aan een kabeltje.

Met het hendeltje op een Maxi zet je de koppeling vast waardoor je met de trappers of door te duwen de motor kunt starten als je hem dus ingeknepen houdt. Je kúnt hem er wel mee stoppen, maar dat is net zoiets als je automotor uitzetten met de bak in 1 en de handrem erop; niet heel bevorderlijk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 7 oktober 2018 @ 23:48:26 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182381946
Wat TS ook nog kan proberen, is de ontstekingskap eraf halen en proberen of hij het vliegwiel kan draaien met de hand.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182384477
Bedankt voor jullie reacties! Aanduwen / aanlopen werkt ook niet. Zelfs als iemand fietst en een ander duwt kom je ineens stil te staan zodra je het hendeltje inknijpt. En het is zeker weten niet de rem, haha.

Als ik dat kapje eraf haal kan ik met mijn hand dat vliegwiel wel ronddraaien. Verder blijft het zelfde probleem wanneer ik de bougie eruit haal.

Het vreemde is dat hij het heel soms (vooral als ie een tijdje stil heeft gestaan) het heel even doet (dat het trappen met koppeling mogelijk is) voor een paar seconden, maar het wordt meteen heel zwaar trappen, tot het weer muurvast zit. Dan kan ik met mijn hele gewicht op de pedaal staan, zonder dat er wat gebeurd (mits de hendel is ingeknepen).
  maandag 8 oktober 2018 @ 18:50:03 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182396116
Klinkt heel bijzonder, want alles zit domweg aan het bigend gelinkt en dat kun je draaien zeg je. Als het bigend en dus ook de cilinder en zuiger los zijn en de boel loopt vast zodra je de koppeling lockt, zou de koppeling vast moeten zitten. Nou heb ik al heeeeeel veel dingen naar de klote gekregen en -gezien aan Maxi's, maar nog nooit gezien of gehoord dat de koppeling vast zat. (wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan).

Aan de kant waar de koppelingshevel het blok in gaat zit de koppeling, dan zou ik die maar eens open gaan schroeven. Daar zit hoort olie in te zitten, dat loopt eruit als je het deksel loshaalt, houd daar rekening mee. Tussen blok en deksel zit een pakking, die gaat stuk als je hem open maakt, dus zorg dat je een nieuwe voorhanden hebt. NIET MET VLOEIBARE TROEP GAAN KLOOIEN. gewoon de pakkingvlakken netjes schoon maken en niet beschadigen en met een nieuwe pakking weer monteren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182470658
Klinkt alsof de secudaire overbrenging naar de klote is. Achter het koppelingshuis zit een tandwiel wat een ander tandwiel aan het draaien brengt. Dit tweede tandwiel gaat aan een as naar buiten naar het voorste tandwieltje waar de ketting overheen loopt.

Als die tandjes kapot zijn of afgebroken en zit een stuk klem oid dan slaat de boel vast zodra de koppeling aangrijpt.

Inderdaad ff zijdeksel loshalen en inspecteren. Olie kan je aan de onderkant van het blok via een aftap plug eruit laten lopen.
pi_182490038


Ik heb eerst alle andere mogelijke dingen nog maar eens nagelopen, carburateur los gehad, nieuwe blokolie etc. Dit mocht helaas allemaal niet baten.

Toch maar besloten de koppeling eraf te schroeven. Ik heb hier echter niet heel veel verstand van, dus weet niet echt of het er goed uit ziet of niet. Helaas heb ik ook geen koppelingstrekker, dus ik kom niet verder dan op de foto, op dit moment.

De plaat op de foto kan ik wel met mijn vingers beiden kanten op draaien, maar misschien is dit ook alleen maar omdat hij nog niet pakt?

De secundaire overbrenging zit hier achter neem ik aan?
pi_182493558
Als ik aan de koppeling op de foto in de vorige post draai, hoor en voel ik de compressie in de motor toenemen en afnemen.

Als ik de starterplate op de foto hier beneden draai dan gaat het achterwiel draaien.

Ik heb het idee dat deze twee dingen naar behoren werken.

Echter zodra ik alles in elkaar zet, lijkt het alsof het ergens vast loopt zodra ik de koppeling inknijp, dan kun je het wiel niet meer draaien.

pi_182532335
Gek verhaal joh.

Koppelingstrekker kan je maken met zo'n stuurbeugeltje waarmee je stuur op je kroonplaat vast zit. 8-)
  maandag 15 oktober 2018 @ 23:10:24 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182541156
Koppeling slipt niet maar lockt als je het hendeltje bedient.. Kijk hoe het werkt met dat heveltje, hij drukt de boel in, dus ik denk dat je probleem pas onstaat áchter die koppelingsplaat. Moer eraf, plaat even laten schrikken met een hamertje ofzo.. Kan me niet herinneren ooit een trekker te hebben gebruikt. Heb er nog wel eentje voor het vliegwiel ergens.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')