abonnement Unibet Coolblue
pi_182368537
Hallo klussers,

Bij onze nieuwe badkamer zijn spotjes geplaatst in het verlaagd plafond. Ook boven de stortdouche. Dit zijn 230v led spots in een IP65 armatuur.

Nu zie ik dat het gat niet perfect rond is, en bijna even groot als de afdekring van het armatuur. Het is daarom bijna niet mogelijk perfect af te dichten, en ik zie wel op sommige plekjes een paar mm ruimte. Dit lijkt me niet goed, maar is het ook meteen onveilig?

En hoe kan ik dit het beste oplossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk het gat in het gipsen plafond te voorzien van een kitrand waardoor het beter afsluit? Of gaat dit niet werken.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken? En hopelijk een oplossing voor dit probleem.
Alvast bedankt!!!
pi_182368656
Niet gevaarlijk maar wel lelijk.... Verkeerd uitgevoerd door de aannemer. Laat die het ook oplossen zou ik zeggen.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 7 oktober 2018 @ 12:37:55 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182368888
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 12:16 schreef Gieliovd het volgende:
Niet gevaarlijk maar wel lelijk.... Verkeerd uitgevoerd door de aannemer. Laat die het ook oplossen zou ik zeggen.
Wat Gieliovd ook zegt; dat is geen mooi werk zo, het is per definitie niet gevaarlijk. Of de gaten zijn verkeerd geboord; of de boormaat klopt niet.

Zou het probleem eerst bij de aannemer/installateur neerleggen.
pi_182487468
Bedankt voor jullie reacties! Goed te horen dat het niet gevaarlijk is! Ik ga met de aannemer kijken of we het beter kunnen krijgen.
pi_182487489
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 12:06 schreef vmeulen het volgende:
Hallo klussers,

Bij onze nieuwe badkamer zijn spotjes geplaatst in het verlaagd plafond. Ook boven de stortdouche. Dit zijn 230v led spots in een IP65 armatuur.

Nu zie ik dat het gat niet perfect rond is, en bijna even groot als de afdekring van het armatuur. Het is daarom bijna niet mogelijk perfect af te dichten, en ik zie wel op sommige plekjes een paar mm ruimte. Dit lijkt me niet goed, maar is het ook meteen onveilig?

En hoe kan ik dit het beste oplossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk het gat in het gipsen plafond te voorzien van een kitrand waardoor het beter afsluit? Of gaat dit niet werken.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken? En hopelijk een oplossing voor dit probleem.
Alvast bedankt!!!
Geen probleem qua veiligheid. Je kan met een beetje kit de rand opvullen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182489981
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 12:06 schreef vmeulen het volgende:
Hallo klussers,

Bij onze nieuwe badkamer zijn spotjes geplaatst in het verlaagd plafond. Ook boven de stortdouche. Dit zijn 230v led spots in een IP65 armatuur.

Nu zie ik dat het gat niet perfect rond is, en bijna even groot als de afdekring van het armatuur. Het is daarom bijna niet mogelijk perfect af te dichten, en ik zie wel op sommige plekjes een paar mm ruimte. Dit lijkt me niet goed, maar is het ook meteen onveilig?

En hoe kan ik dit het beste oplossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk het gat in het gipsen plafond te voorzien van een kitrand waardoor het beter afsluit? Of gaat dit niet werken.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken? En hopelijk een oplossing voor dit probleem.
Alvast bedankt!!!
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 12:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat Gieliovd ook zegt; dat is geen mooi werk zo, het is per definitie niet gevaarlijk. Of de gaten zijn verkeerd geboord; of de boormaat klopt niet.

Zou het probleem eerst bij de aannemer/installateur neerleggen.
Ehh, je mag in een natte ruimte, dus direct boven de douche, toch alleen 12v zwakstroom gebruiken. geen 230v? (Vonk even gequote zodat de fok! huiselectriciën zijn veel beter geïnformeerde licht hierover kan schijnen ;))
pi_182492957
IP65 dus vrij waterdicht. Vandaar mijn conclusie.
Laat die handjes wapperen!
pi_182494292
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 16:00 schreef Gieliovd het volgende:
IP65 dus vrij waterdicht. Vandaar mijn conclusie.
Ik geloof dat ook in dat geval dat je max 12 volt mag hebben. Een snelle google (niet altijd de meest betrouwbare bron, dat weet ik) leert me dat boven de douchte geldt als zone 1; 12 volt max: https://kennisbank.isso.nl/kenniskaart/elektriciteit-in-badkamers

Maar daar waar dit niet mijn vakgebied is, vandaar mijn verwijzing naar Vonkenboer
  Moderator zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:41:04 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182494405
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 13:02 schreef Setheh het volgende:

[..]

[..]

Ehh, je mag in een natte ruimte, dus direct boven de douche, toch alleen 12v zwakstroom gebruiken. geen 230v? (Vonk even gequote zodat de fok! huiselectriciën zijn veel beter geïnformeerde licht hierover kan schijnen ;))
Bij een plafondhoogte boven de 2.25m zijn 230V spotjes met een goede IP.. kwalificatie gewoon toegestaan geloof ik. Dan zit je gewoon buiten de zone indeling.
pi_182494415
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 17:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Dan zit je gewoon buiten de zone indeling.
Boven 2,60 m zone 3. Dan is 230 V en IP65 geen probleem, sterker nog, overdone.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 13 oktober 2018 @ 18:06:54 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182494736
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Boven 2,60 m zone 3. Dan is 230 V en IP65 geen probleem, sterker nog, overdone.
quote:
Zones in een badkamer of doucheruimte

Allereerst is het van belang om een goede zone-indeling te maken zodat een juiste keuze kan worden gemaakt wat betreft de beschermingsgraad van het toe te passen elektrisch materieel.


Zone 0


De ruimte in de badkuip of in de douchebak wordt als zone 0 beschouwd. Indien er geen douchebak is geplaatst, moet vanaf het vloeroppervlak een hoogte van 10 cm worden aangehouden over de gehele oppervlakte die als douchebak is gekenmerkt.


Zone 1


Dit is de ruimte boven de gehele badkuip of gehele douchebak tot een hoogte van 2,25 m gerekend vanaf de vloer. Indien geen douchebak is geplaatst moet met een straal van 1,20 m worden gerekend vanaf de douchekop. Tevens wordt de ruimte onder de douchebak of onder het bad ook als zone 1 beschouwd.


Zone 2


Zone 2 wordt gezien als de ruimte vanaf zone 1 gerekend met een straal van 0,60 m en eveneens met een hoogte van 2,25 m.




De drie bovengenoemde beschrijvingen zijn gevisualiseerd in bijgaande afbeelding, afkomstig uit de betreffende norm. Klik op de afbeelding voor een grote versie in een nieuw tabblad.

Zone 0, 1 en 2 zijn gevisualiseerd in bijgaande afbeelding, afkomstig uit de NEN 1010.
Bron : https://www.installatiejo(...)929450625.1539446701
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')