abonnement Unibet Coolblue
pi_182440391
Maar goed, mijn eigen ervaring is dat je kan lezen/uitleggen/lullen als Brugman, maar dat het lastig blijft om er een voorstelling van te maken. Het blijft abstract totdat je er zelf in bent gedoken. Boeken inkijken/curricula lezen geeft de beste indruk.
Somebody that I used to know
pi_182452668
https://www.volkskrant.nl/cs-b0202e9e

Overigens, dit is bestuurskunde ten voeten uit. En een beetje filosofie.
Somebody that I used to know
  donderdag 11 oktober 2018 @ 18:06:28 #28
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_182455818
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 21:13 schreef ijsbergsla1 het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Ik zou graag journalist willen worden, maar in principe kan iedereen journalist worden, wat je ook studeert. Bestuurskunde is dan wel wat meer politiek gericht, maar in principe kan ik er nog steeds journalist mee worden, al is sociologie wel een logischere keuze daar voor inderdaad. Het is alleen zo dat in de journalistiek de banen zeer zeker niet voor het oprapen liggen en ik daarom journalistiek er graag 'bij' wil doen, zoals ik nu al doe naast mijn studie.
Ik zou dan later in elk geval een diploma willen hebben dat mij mogelijkheid geeft op een baan in de politiek, maar ik denk dat ik nog steeds onderzoekende journalistiek zou willen uitvoeren.

Daarom vind ik het nog steeds erg lastig om te bepalen wat ik nu moet kiezen.
Wel wat meer, maar de studie is meer gefocust op bestuur en overheid dan politiek. Dat zijn wel verschillende zaken. Ik vind bestuurskunde ook niet echt op journalistiek lijken. Da's echt een ander vak.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_182483117
quote:
2s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 21:13 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ah, curricula doorlezen is ook een slim idee. Dan krijg je inderdaad een goede indruk van waar het ongeveer over gaat.

Maar met dat laatste ben ik het niet per se eens.

Even schaamteloos gejat van de Universiteit van Leiden:

[..]

En de Universiteit van Utrecht
(side note: er zijn accentverschillen tussen sociologieopleidingen in het land. Rotterdam is wat economischer en beleidsmatiger, Utrecht en Groningen zijn een combi van onderzoek & beleid, en Amsterdam is vooral van de kwalitatieve sociologie, ligt bijna tegen filosofie aan). Afijn:

[..]

(dikgedrukt is voor mij de essentie)

Hierin zie je ook al de verschillende accenten. Bestuurskunde = publieke sector. Hoe kan de publieke sector een antwoord geven op maatschappelijke vraagstukken? (zie de thema's die genoemd worden). Sociologie overstijgt dat niveau en kijkt breder. Zo speelt de vrije markt (studie Economie) bijvoorbeeld ook een rol in (de oplossing van) bepaalde maatschappelijke problemen, en de sociale omgeving van mensen ook. Je leert hoe dat in elkaar zit èn je leert hoe bepaalde oplossingen (niet) werkend kunnen zijn. Maar dat laatste is vooral weer een academisch dingetje: inzicht krijgen in mechanismen zodat je de oplossingen kunt toepassen.
Helder! Maar, betekent dat dan dat bestuurskunde dus vooral gaat over het politiek handelen tegenover maatschappelijke vraagstukken en deze verder niet(of weinig) onderzoekt? Want ik meende te begrijpen van de jongen die mij het uitlegde dat er ook maatschappelijk onderzoek aan te pas kwam, maar dat is dan misschien alleen bij sociologie zo? Dat zal vast ook wel verschillen per opleiding. Maar ik probeer denk ik een beetje een middenweg te vinden, maar dat is nog knap lastig ;)
pi_182483372
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 15:07 schreef Postbus100 het volgende:
https://www.volkskrant.nl/cs-b0202e9e

Overigens, dit is bestuurskunde ten voeten uit. En een beetje filosofie.
Laat ik daar nou net nog een talk-show over hebben gezien, haha. Ik vind het interessant en meteen als ik dat zie ben ik ook aan het nadenken over een eventuele oplossing voor dat probleem (met die studietwijfel in mijn hoofd). Ik vraag me af welke rol ik daar in zou willen spelen. De rol van socioloog (de problematiek onderzoeken, kunnen aanwijzen en benoemen), of een oplossing veschaffen voor deze problematiek (bestuurskunde). Begrijp ik het (verschil) zo goed? Of onderzoek je met bestuurskunde ook het probleem? Dat is denk ik een beetje mijn grootste vraag, waar ik ook achteraan zal gaan op een meeloopdag over een paar weken.
pi_182483571
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 18:06 schreef Geelman het volgende:

[..]

Wel wat meer, maar de studie is meer gefocust op bestuur en overheid dan politiek. Dat zijn wel verschillende zaken. Ik vind bestuurskunde ook niet echt op journalistiek lijken. Da's echt een ander vak.
Die studie is dan waarschijnlijk ook wel wat droger en feitelijker(?). Mij lijkt sociologie 'leuker' en inderdaad meer passen bij de (onderzoeks)journalistiek, maar bestuurskunde lijkt me ook erg leerzaam en sowieso interessant door bijvoorbeeld de verschillende disciplines die aan bod komen (recht, economie, sociologie en politicologie), daarnaast lijkt het mij ook (mocht het nou helemaal misgaan in mijn eventuele journalistieke carière) wat veiliger voor op de arbeidsmarkt. (Journalistiek is nu eenmaal geen garantie voor genoeg geld aan het einde van de maand) Dus het is ook een beetje een zekerheids-dingetje denk ik, voor mezelf. Plus dat ik de Tweede Kamer, Brussel, etc. gewoon interessant vind. Ik denk dat ik blijf twijfelen, haha

[ Bericht 0% gewijzigd door ijsbergsla1 op 13-10-2018 00:27:35 ]
pi_182483610


[ Bericht 100% gewijzigd door ijsbergsla1 op 13-10-2018 00:23:25 ]
pi_182483626
[quote]15s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 00:20 schreef ijsbergsla1 het volgende:

[..]

Die studie is dan waarschijnlijk ook wel wat droger en feitelijker(?). Mij lijkt sociologie 'leuker' en inderdaad meer passen bij de (onderzoeks)journalistiek, maar bestuurskunde lijkt me ook erg leerzaam en sowieso interessant door bijvoorbeeld de verschillende disciplines die aan bod komen (recht, economie, sociologie en politicologie), daarnaast lijkt het mij ook (mocht het nou helemaal misgaan in mijn eventuele journalistieke carière) wat veiliger voor op de arbeidsmarkt. (Journalistiek is nu eenmaal geen garantie voor genoeg geld aan het einde van de maand) Dus het is ook een beetje een zekerheids-dingetje denk ik, voor mezelf. Plus dat ik de Tweede Kamer, Brussel, etc. gewoon interessant vind en dat sociologie een wat minder helder beeld geeft van wat je er mee kunt worden. Maar misschien ben ik dan wat teveel aan het doemdenken. Ik denk dat ik blijf twijfelen, haha
pi_182483682


[ Bericht 100% gewijzigd door ijsbergsla1 op 13-10-2018 00:27:08 ]
pi_182483698
Ik ben geen topic-ster merk ik alweer O-)
pi_182483705


[ Bericht 100% gewijzigd door ijsbergsla1 op 13-10-2018 00:27:16 ]
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:04:14 #37
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_182486550
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 00:20 schreef ijsbergsla1 het volgende:

[..]

Die studie is dan waarschijnlijk ook wel wat droger en feitelijker(?). Mij lijkt sociologie 'leuker' en inderdaad meer passen bij de (onderzoeks)journalistiek, maar bestuurskunde lijkt me ook erg leerzaam en sowieso interessant door bijvoorbeeld de verschillende disciplines die aan bod komen (recht, economie, sociologie en politicologie), daarnaast lijkt het mij ook (mocht het nou helemaal misgaan in mijn eventuele journalistieke carière) wat veiliger voor op de arbeidsmarkt. (Journalistiek is nu eenmaal geen garantie voor genoeg geld aan het einde van de maand) Dus het is ook een beetje een zekerheids-dingetje denk ik, voor mezelf. Plus dat ik de Tweede Kamer, Brussel, etc. gewoon interessant vind. Ik denk dat ik blijf twijfelen, haha
Als je sociologie leuker vindt, kan je dat beter doen. Ik vond bestuurskunde vooral sterk op beleid en organisatie gericht. Natuurlijk is het alsnog een generalistische opleiding waar veel verschillende vakken inzitten. Maar gericht op hoe je die kennis inzet om daarop beleid te kunnen maken.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_182488464
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 00:12 schreef ijsbergsla1 het volgende:

[..]

Laat ik daar nou net nog een talk-show over hebben gezien, haha. Ik vind het interessant en meteen als ik dat zie ben ik ook aan het nadenken over een eventuele oplossing voor dat probleem (met die studietwijfel in mijn hoofd). Ik vraag me af welke rol ik daar in zou willen spelen. De rol van socioloog (de problematiek onderzoeken, kunnen aanwijzen en benoemen), of een oplossing veschaffen voor deze problematiek (bestuurskunde). Begrijp ik het (verschil) zo goed? Of onderzoek je met bestuurskunde ook het probleem? Dat is denk ik een beetje mijn grootste vraag, waar ik ook achteraan zal gaan op een meeloopdag over een paar weken.
Ho, stop, hier niet verder. Sta hier eens bij stil. Je denkt hier (automatisch) over na. Wat merk je? Wat komt er bij je op? Vanuit welke invalshoek was je bezig? Dat zegt namelijk waarschijnlijk heel veel over je persoonlijke interesses en dus over je studierichting...
Somebody that I used to know
pi_182491293
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 09:04 schreef Geelman het volgende:

[..]

Als je sociologie leuker vindt, kan je dat beter doen. Ik vond bestuurskunde vooral sterk op beleid en organisatie gericht. Natuurlijk is het alsnog een generalistische opleiding waar veel verschillende vakken inzitten. Maar gericht op hoe je die kennis inzet om daarop beleid te kunnen maken.
Ah oke. Dankjewel! Maar deed jij ook onderzoek naar uitdagingen in de maatschappij? Of was je dan vooral bezig om uitkomsten van dergelijke onderzoeken te verwerken in beleid? (Weet niet of ik het zo goed zie.) Ik vind onderzoek namelijk ook erg leuk, maar ik dacht dat je wel een soort research project moet doen in bestuurskunde (bij de Erasmus in elk geval dan)

[ Bericht 7% gewijzigd door ijsbergsla1 op 13-10-2018 14:31:17 ]
pi_182491527
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 11:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ho, stop, hier niet verder. Sta hier eens bij stil. Je denkt hier (automatisch) over na. Wat merk je? Wat komt er bij je op? Vanuit welke invalshoek was je bezig? Dat zegt namelijk waarschijnlijk heel veel over je persoonlijke interesses en dus over je studierichting...
Hmm, ik merk dat ik het leuk vind om die problemen te kunnen doorgronden, waarom denkt persoon A zo en persoon B zo, tegelijkertijd vind ik het interessant om dan tot een oplossing te kunnen komen die zo goed mogelijk voor beide partijen werkt. Ik was wel bezig met het proberen in te leven in beide personen, 'hoe zou ik denken als ik in zijn of haar schoenen zou staan?'. Dat is denk ik best sociologisch. Maar toch ben ik dan benieuwd naar de vervolgstap, 'hoe gaan we dit oplossen, hoe zorgen we dat dit volgend jaar niet weer tot een discussie leidt die keer op keer weer oplaait?'. Ik denk dat ik het uit mezelf best 'sociologisch' probeer te benaderen, maar ik denk dan, misschien is bestuurskunde daar juist een goede aanvulling op? Of zou dat dan echt niet bij mij passen?
pi_193643390
Ik weet dat dit een heeel oud topic is, maar ik heb een vraagje (ik snap het als ik geen antwoord krijg, het is wel heel oud).
Je bent van hbo journalistiek daarna de master bestuurskunde of sociologie gaan doen. Een vriendin van mij heeft nu hetzelfde probleem, ze heeft hbo journalistiek gedaan en wil toch een master doen. Maar haar is verteld dat ze niet sociologie of bestuurskunde kan doen (door de universiteit zelf) omdat ze dan een bepaald niveau statistiek moet hebben, en ze heeft nog nooit statistiek gehad. Hoe zat dit bij jou?
Iemand anders mag ook tips geven natuurlijk. Alvast bedankt!
pi_193715486
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 18:03 schreef kodalina het volgende:
Ik weet dat dit een heeel oud topic is, maar ik heb een vraagje (ik snap het als ik geen antwoord krijg, het is wel heel oud).
Je bent van hbo journalistiek daarna de master bestuurskunde of sociologie gaan doen. Een vriendin van mij heeft nu hetzelfde probleem, ze heeft hbo journalistiek gedaan en wil toch een master doen. Maar haar is verteld dat ze niet sociologie of bestuurskunde kan doen (door de universiteit zelf) omdat ze dan een bepaald niveau statistiek moet hebben, en ze heeft nog nooit statistiek gehad. Hoe zat dit bij jou?
Iemand anders mag ook tips geven natuurlijk. Alvast bedankt!
Waar maak jij uit op dat ts een master is gaan volgen? Er staat alleen “een nieuwe studie beginnen”, volgens mij was ts van plan een bachelor te gaan volgen. Met een bachelor journalistiek lijkt me inderdaad niet dat je zomaar kan instromen in een master bestuurskunde of sociologie nee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')