abonnement Unibet Coolblue
pi_182336788
Eens een fles frisdrank geopend is zijn de vloeistof en gasfase niet meer in evenwicht, en een deel van de CO2 zal uit oplossing komen.

Hoe zorg je dat zoveel mogelijk CO2 opgelost blijft? Er zijn twee opties,
(1) de fles op de normale manier afsluiten, of
(2) de (PET-)fles samendrukken tot de vloeistof aan de rand komt (al de lucht eruit is) en dan afsluiten. (en natuurlijk in de koelkast zetten, hoe koeler, hoe meer in oplossing blijft)

De tweede optie lijkt in theorie de beste, zonder lucht zal de gasfase puur CO2 zijn, maw de partiële druk is gelijk aan de atmosferische druk. Als je de lucht in de fles laat is de partiële druk veel lager, en zal er meer CO2 ontsnappen vooraleer evenwicht bereikt wordt.

Maar de CO2 kan ook bubbles in de vloeistof vormen, en daar is de concentratie sowieso 100% (afgezien van een beetje opgeloste lucht en waterdamp), maw de partiële druk is gelijk aan de totale druk in de gasbel. Die druk is afhankelijk van de oppervlaktespanning, de grootte (diameter) van de bel (in kleinere bellen is de druk hoger) en de druk in de fles. In fles (2) blijft de druk (ongeveer) 1 atmosfeer tot de fles door het vrijkomende gas z'n oorspronkelijke vorm bereikt, in fles (1) stijgt de druk meteen door de vrijkomende CO2.

Dan verwacht je dat in fles (1) minder bellen zullen vrijkomen, en afhankelijk van temperatuur, concentratie en druk kunnen gevormde bellen weer oplossen als de druk in de fles stijgt (of de kleinere lossen op, de grotere blijven groeien)

Ik vermoed dat de beste optie afhankelijk is van de volumes vloeistof en gas, de concentratie opgeloste CO2, en eventueel van de tijdsduur (maw wil je maximale prik na één uur of één week)

Is er iemand die optie 2 ooit getest heeft? Volgens één website zou de druk in een blikje cola bij 4°C 220 kPa , bij 20°C 350 kPa zijn. Als dat ook voor flessen geldt (of doet men daar meer in omdat die niet in één keer opgedronken worden) dan is mijn initiële reactie dat je met methode (2) bij 1 atm en 4°C nog bijna de helft van de CO2 behoudt (kan me vergissen). Is dat voldoende om de "priksmaak" te behouden?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_182336896
Dat is voor mij ondertussen al weer 25 jaar geleden, dat ik die kennis paraat had. Ik vond het wel uitermate fascinerende materie, en meen nog wel eens aan dit probleem gerekend te hebben. Iets zegt me dat vacuum trekken geen voordeel gaf, anders dan had ik dat wel eens geprobeerd.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182339425
Op de kop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')