abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:08:17 #1
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182332962
Vorige week wierp ik eens een kritische blik op mijn rug en merkte een paar moedervlekken op die mij enigszins opvielen door de grootte. Informatie googlen biedt weinig duidelijkheid dus ik besloot een afspraak te maken bij de huisarts. Vanmorgen kwam ik dan daadwerkelijk bij de huisarts over de vloer en volgens hem rechtvaardigde 1 moedervlek een nader onderzoek door een laboratorium: https://afbeelding.im/RcxpDAak

De ingreep was minimaal en duurde letterlijk een paar minuten. De huisarts stelde dat zijns inziens de kans grofweg 85% zou zijn dat 't niets is, maar in mijn hoofd maak ik dan een snelle rekensom en kom dan op 15% kans dat het iets is. En dat iets zou dan een vorm van huidkanker betekenen? 15% kans op een levensbedreigende ziekte?

Ik vroeg wat door en de huisarts + assistente verklaarden dat het niet als een melanoom oogt. (Melanoom is de agressiefste vorm van huidkanker). Ze stelden dat het niet dodelijk oogt en zaken als chemokuur niet aan de orde zijn.

Maar ik zit me nu te bedenken aan eventuele scenario's als ik in de gevreesde '15%' terecht kom. Baan opzeggen en flinke trips gaan maken? Ik bedoel, ik ga dus mooi niet 36 uur p/w zitten verpieteren in een van zonlicht verstoken kantooromgeving als er tegelijkertijd sprake is van een medische noodsituatie ...
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:10:01 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182332988
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:08 schreef MissionPhailed het volgende:

Maar ik zit me nu te bedenken aan eventuele scenario's als ik in de gevreesde '15%' terecht kom. Baan opzeggen en flinke trips gaan maken? Ik bedoel, ik ga dus mooi niet 36 uur p/w zitten verpieteren in een van zonlicht verstoken kantooromgeving als er tegelijkertijd sprake is van een medische noodsituatie ...
Verwacht je hier serieuze reacties op?
Resistance is futile.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:11:32 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182333014
Als je in die 15% terechtkomt, dan wordt in eerste instantie dat plekje weggehaald en heb je een paar dagen een pleister.

Ik zou alvast boeken.
Resistance is futile.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:11:53 #4
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182333022
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:10 schreef Seven. het volgende:

[..]

Verwacht je hier serieuze reacties op?
Waarom niet? Dit scenario is geheel nieuw voor mij, en hiermee doel ik op een medische professional die min of meer 'alarm' slaat.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:14:53 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182333076
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:11 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Waarom niet? Dit scenario is geheel nieuw voor mij, en hiermee doel ik op een medische professional die min of meer 'alarm' slaat.
Je professional slaat geen alarm, hij zegt feitelijk dat er een relatief kleine kans is dat een klein plekje op jouw rug niet goedaardig is. En zelfs dan is huidkanker doorgaans niet direct levensbedreigend.

Wel goed dat je ermee naar je huisarts bent gegaan. Maar echt ZWAAR overtrokken om nu al je exitplan te bedenken.
Resistance is futile.
pi_182333150
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:08 schreef MissionPhailed het volgende:
Vorige week wierp ik eens een kritische blik op mijn rug en merkte een paar moedervlekken op die mij enigszins opvielen door de grootte. Informatie googlen biedt weinig duidelijkheid dus ik besloot een afspraak te maken bij de huisarts. Vanmorgen kwam ik dan daadwerkelijk bij de huisarts over de vloer en volgens hem rechtvaardigde 1 moedervlek een nader onderzoek door een laboratorium: https://afbeelding.im/RcxpDAak

De ingreep was minimaal en duurde letterlijk een paar minuten. De huisarts stelde dat zijns inziens de kans grofweg 85% zou zijn dat 't niets is, maar in mijn hoofd maak ik dan een snelle rekensom en kom dan op 15% kans dat het iets is. En dat iets zou dan een vorm van huidkanker betekenen? 15% kans op een levensbedreigende ziekte?

Ik vroeg wat door en de huisarts + assistente verklaarden dat het niet als een melanoom oogt. (Melanoom is de agressiefste vorm van huidkanker). Ze stelden dat het niet dodelijk oogt en zaken als chemokuur niet aan de orde zijn.

Maar ik zit me nu te bedenken aan eventuele scenario's als ik in de gevreesde '15%' terecht kom. Baan opzeggen en flinke trips gaan maken? Ik bedoel, ik ga dus mooi niet 36 uur p/w zitten verpieteren in een van zonlicht verstoken kantooromgeving als er tegelijkertijd sprake is van een medische noodsituatie ...
Het is nooit slecht om je leven (sleur) eens tegen het licht te houden en na te denken over wat anders kan ;) Dit soort ervaringen helpen je daarbij.
pi_182333170
Wacht gewoon op een uitslag. En richt gewoon op 85% op positieve uitslag.

Dus je kan beste gewoon doorgaan met je zielige leventje..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:20:30 #8
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182333175
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je professional slaat geen alarm, hij zegt feitelijk dat er een relatief kleine kans is dat een klein plekje op jouw rug niet goedaardig is. En zelfs dan is huidkanker doorgaans niet direct levensbedreigend.

Wel goed dat je ermee naar je huisarts bent gegaan. Maar echt ZWAAR overtrokken om nu al je exitplan te bedenken.
Ik ben er achter gekomen dat huidkanker inderdaad verschillende gradaties kent. Bijvoorbeeld basaalcelcarcinoom schijnt vooral een lokaal probleem te zijn en te bestrijden met een relatief kleine ingreep. Een melanoom vrees ik verreweg het meest.

In 1994 ben ik als kind behoorlijk verbrand (blaren!) op mijn rug tijdens een vakantie in Oostenrijk. Verder hebben de verhalen van Emily Hayward en Daniel Thomas (PeeWeeToms) me verder aangespoord om een kritische blik te werpen op mijn lijf. (Emily Hayward en Daniel Thomas waren twee personen die hun gevecht met kanker uitgebreid documenteerden op o.a. Youtube en uiteindelijk zijn overleden aan hun ziekte. Bij beide personen begon de rampspoed met plekken op de huid).
pi_182333189
En 80 procent van de statistieken klopt toch niet. Of was het nu 75? Naja, eh.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:23:42 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182333230
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:20 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Ik ben er achter gekomen dat huidkanker inderdaad verschillende gradaties kent. Bijvoorbeeld basaalcelcarcinoom schijnt vooral een lokaal probleem te zijn en te bestrijden met een relatief kleine ingreep. Een melanoom vrees ik verreweg het meest.

In 1994 ben ik als kind behoorlijk verbrand (blaren!) op mijn rug tijdens een vakantie in Oostenrijk. Verder hebben de verhalen van Emily Hayward en Daniel Thomas (PeeWeeToms) me verder aangespoord om een kritische blik te werpen op mijn lijf. (Emily Hayward en Daniel Thomas waren twee personen die hun gevecht met kanker uitgebreid documenteerden op o.a. Youtube en uiteindelijk zijn overleden aan hun ziekte. Bij beide personen begon de rampspoed met plekken op de huid).
Mijn partner heeft al zeker 9 of 10 verdachte plekjes weg laten halen. Er was er maar 1 foute boel.

Relax, en blijf weg van youtube tot je de uitslag krijgt.
Resistance is futile.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:26:09 #11
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182333266
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mijn partner heeft al zeker 9 of 10 verdachte plekjes weg laten halen. Er was er maar 1 foute boel.

Relax, en blijf weg van youtube tot je de uitslag krijgt.
Hmm, en wat waren de medische gevolgen van die ene foute vlek, als ik vragen mag?

Uitslag is overigens volgende week vrijdag volgens de huisarts.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:29:33 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182333326
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:26 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Hmm, en wat waren de medische gevolgen van die ene vlek die foute boel bleek, als ik vragen mag?

Uitslag is overigens volgende week vrijdag volgens de huisarts.
Het hele plekje is weggehaald, paar dagen pleister en verder niks. Hij controleert zichzelf heel goed en hij wacht niet met naar de huisarts gaan. Zijn huisarts verwijst hem trouwens steevast door naar een hele goeie dermatoloog in het ziekenhuis in Deventer.

Hij heeft van de week nog een klein plekje weg laten halen, maandag krijgt hij de uitslag. Hij ging voor een plekje op zijn kruin, maar ze heeft uiteindelijk met een biopsie pen een klein kweekje genomen uit zijn neus, zat een gaatje dat ze niet helemaal vertrouwde. Waarschijnlijk gewoon een mee-eter. :+
Resistance is futile.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:34:50 #13
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182333429
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:29 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het hele plekje is weggehaald, paar dagen pleister en verder niks. Hij controleert zichzelf heel goed en hij wacht niet met naar de huisarts gaan. Zijn huisarts verwijst hem trouwens steevast door naar een hele goeie dermatoloog in het ziekenhuis in Deventer.

Hij heeft van de week nog een klein plekje weg laten halen, maandag krijgt hij de uitslag. Hij ging voor een plekje op zijn kruin, maar ze heeft uiteindelijk met een biopsie pen een klein kweekje genomen uit zijn neus, zat een gaatje dat ze niet helemaal vertrouwde. Waarschijnlijk gewoon een mee-eter. :+
Ah mooi. Dus feitelijk levert de zgn. 'slechte 15%' hoogstwaarschijnlijk hooguit nog een kleine ingreep op en dus geen chemokuren en een levensverwachting dat in jaren uitgedrukt op één hand te tellen is?

Dermatoloog komt om de hoek kijken als een moedervlek geheel verwijderd dient te worden als ik het goed heb?
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:13:06 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182334107
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:34 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Ah mooi. Dus feitelijk levert de zgn. 'slechte 15%' hoogstwaarschijnlijk hooguit nog een kleine ingreep op en dus geen chemokuren en een levensverwachting dat in jaren uitgedrukt op één hand te tellen is?

Dermatoloog komt om de hoek kijken als een moedervlek geheel verwijderd dient te worden als ik het goed heb?
Klopt allemaal.
Resistance is futile.
pi_182335504
Dit is een serieus subforum daarom een serieuze reactie.

Ik had ook een 'rare' moedervlek. Volgens de huisarts voor 95% zeker een 'gewone' moedervlek, maar als ik me zorgen maakte dan mocht ik wel naar de dermatoloog.

Bij de dermatoloog zelfde verhaal: voor 95% zeker niets aan de hand, maar als ik me zorgen maakte dan wilden ze hem wel onderzoeken. Via een 'shave' is de moedervlek afgenomen, die ingreep stelde inderdaad helemaal niets voor.

Na twee weken werd ik gebeld uit het ziekenhuis. Met de vraag of ik NU wilde langskomen. Een uur later lag ik op een operatietafel waar een heel stuk huid rondom de originele plek tot op het bod weggesneden werd. Het was, tegen alle verwachtingen in, een melanoom.

Op basis van de dikte van het melanoom en het feit dat op de snijranden van de huidflap geen afwijkende cellen waren kreeg ik de diagnose 'geen aanwijzingen voor verdere maligniteiten' mee. Dat is nu ruim drie jaar geleden, ik ga er van uit dat ik er goed vanaf gekomen ben.

Boodschap hier: als je zelf twijfelt, laat het dan onderzoeken. Een melanoom dat enige omvang/dikte weet te krijgen is géén gunstige diagnose!
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
  woensdag 10 oktober 2018 @ 21:04:37 #16
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182440110
Zat nog effe wat te googlen over dit onderwerp (niet de slimste activiteit overigens) en zag dat er in mijn geval sprake was van de zogenaamde "Appelboortje Techniek". Hierbij wordt een deel van de moedervlek weggenomen voor nader onderzoek. Het "Ovaaltje" is een techniek waarbij de gehele moedervlek wordt weggesneden vanwege een verdenking van melanoom.

Dit tezamen met de opmerking van de huisarts dat mijn moedervlek niet op een melanoom leek lijkt me opzich positief. Tóch spoken soms doemscenario's door mijn welgevormd hoofd. Ik kán nu zowaar ten dode opgeschreven zijn zonder dat ik me daarvan nu bewust ben, alhoewel die kans zeer klein is.
pi_182440308
quote:
5s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 21:04 schreef MissionPhailed het volgende:
Zat nog effe wat te googlen over dit onderwerp (niet de slimste activiteit overigens) en zag dat er in mijn geval sprake was van de zogenaamde "Appelboortje Techniek". Hierbij wordt een deel van de moedervlek weggenomen voor nader onderzoek. Het "Ovaaltje" is een techniek waarbij de gehele moedervlek wordt weggesneden vanwege een verdenking van melanoom.

Dit tezamen met de opmerking van de huisarts dat mijn moedervlek niet op een melanoom leek lijkt me opzich positief. Tóch spoken soms doemscenario's door mijn welgevormd hoofd. Ik kán nu zowaar ten dode opgeschreven zijn zonder dat ik me daarvan nu bewust ben, alhoewel die kans zeer klein is.
Daarom kan je beter even rustig blijven totdat uitslag binnen is. Daarna kan je verder met actie ondernemen. Anders is het zonde van energie en tijd.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 10 oktober 2018 @ 21:25:51 #18
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182440611
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 21:12 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Daarom kan je beter even rustig blijven totdat uitslag binnen is. Daarna kan je verder met actie ondernemen. Anders is het zonde van energie en tijd.
Ik ben er wel redelijk rustig onder en heb er geen slapeloze nachten door, maar er heerst wel een soort van spanning op de 'achtergrond'.

Vraag me wel af waarom de huidbiopsie door de huisarts slechts een deel v/d moedervlek wegnam en niet alles. Lijkt me een riskante bedoening als het inderdaad een melanoom zou zijn (losgebroken cellen die de bloedbaan ingaan)
  donderdag 11 oktober 2018 @ 10:01:25 #19
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182447120
Je kunt als je echt bezorgd bent een second opinion vragen.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 10:18:44 #20
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_182447373
Wanneer verwacht je de uitslag?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:07:32 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182448193
quote:
3s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 21:25 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Ik ben er wel redelijk rustig onder en heb er geen slapeloze nachten door, maar er heerst wel een soort van spanning op de 'achtergrond'.

Vraag me wel af waarom de huidbiopsie door de huisarts slechts een deel v/d moedervlek wegnam en niet alles. Lijkt me een riskante bedoening als het inderdaad een melanoom zou zijn (losgebroken cellen die de bloedbaan ingaan)
Dat is gewoon standaard procedure, eerst kijken waar je mee te maken hebt voor de arts onnodig hele stukken weg gaat halen waarvan men niet vermoed dat het problematisch zou zijn.
Resistance is futile.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 19:28:56 #22
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182457233
Belde vandaag eens de huisartspraktijk om te peilen of de uitslag nú al binnen was, en dat bleek het geval: geen twijfelachtige cellen aangetroffen in de biopt volgens het lab, maar met de aantekening dat technisch gezien geen 100% uitsluitsel gegeven kan worden omdat niet de gehele moedervlek is aangeleverd. Desondanks toch een opluchting van betekenis.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 20:50:41 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_182459193
Nou dat scheelt, dan kun je die kist annuleren ;) gelukkig is het niets!
disclaimer
  Spellchecker donderdag 11 oktober 2018 @ 21:13:26 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182459755
quote:
7s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 19:28 schreef MissionPhailed het volgende:
Belde vandaag eens de huisartspraktijk om te peilen of de uitslag nú al binnen was, en dat bleek het geval: geen twijfelachtige cellen aangetroffen in de biopt volgens het lab, maar met de aantekening dat technisch gezien geen 100% uitsluitsel gegeven kan worden omdat niet de gehele moedervlek is aangeleverd. Desondanks toch een opluchting van betekenis.
^O^

Zul jij lekker slapen vannacht ;)
  donderdag 11 oktober 2018 @ 21:32:56 #25
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182460380
Absoluut! Plan om baan op te zeggen is voorlopig weer in de ijskast gezet. Planning is nu wat pro-actiever te leven (scenario van de afgelopen dagen helpt idd om een ander perspectief op het leven te krijgen) en vanaf nu wordt er een jaarlijkse lichamelijke 'APK' ingepland bij de huisarts. Was tot vorige week sinds 1998 niet meer bij de huisarts geweest, en da's toch enigszins link.

Nu hopen dat de assistente aan de telefoon bij het geven v/d uitslag geen twee personen door elkaar heeft gehaald :+
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:04:22 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182464409
Goed nieuws, fijn om te horen. En leer genieten in plaats van steeds dat doemdenken...! ;)
Resistance is futile.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:59:47 #27
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182476697
Valt me wel op dat de moedervlek zich razendsnel herstelt; het gapend gat in de vlek is nog geen week na de biopsie alweer grotendeels 'opgevuld' door de vlek. Zal wel een normaal herstelproces zijn zeker?
  Spellchecker vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:19:03 #28
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182477008
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 18:59 schreef MissionPhailed het volgende:
Valt me wel op dat de moedervlek zich razendsnel herstelt; het gapend gat in de vlek is nog geen week na de biopsie alweer grotendeels 'opgevuld' door de vlek. Zal wel een normaal herstelproces zijn zeker?
Hebben ze daar niks van gezegd?
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:19:04 #29
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_182477009
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 18:59 schreef MissionPhailed het volgende:
Valt me wel op dat de moedervlek zich razendsnel herstelt; het gapend gat in de vlek is nog geen week na de biopsie alweer grotendeels 'opgevuld' door de vlek. Zal wel een normaal herstelproces zijn zeker?
Ja hoor.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:24:27 #30
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_182477101
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 19:19 schreef maily het volgende:

[..]

Hebben ze daar niks van gezegd?
Neen. Maar ik neem aan dat dit geen onheilspellend verschijnsel is aangezien het gat omringd was door het pigment van die vlek, en dat weer letterlijk opvult.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 19:19 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Ja hoor.
Ah kijk. 't is de eerste keer allemaal dus ik bekijk het allemaal argwanend nog :+ Beste is om vanaf nu om de 1 of 2 maanden ofzo eens kritisch naar moedervlekken te kijken, lijkt me.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:25:22 #31
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_182477123
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 19:24 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Neen. Maar ik neem aan dat dit geen onheilspellend verschijnsel is aangezien het gat omringd was door het pigment van die vlek, en dat weer letterlijk opvult.

[..]

Ah kijk. 't is de eerste keer allemaal dus ik bekijk het allemaal argwanend nog :+ Beste is om vanaf nu om de 1 of 2 maanden ofzo eens kritisch naar moedervlekken te kijken, lijkt me.
Ik snap het wel hoor maar maak je niet al te druk!
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')