abonnement Unibet Coolblue
pi_182332944
Ik ben 61, de lol in mn werk is een beetje over om diverse redenen. Het grote plan was ook altijd om rond mn 60 te stoppen met werken maar dat is door de verhoging van de AOW leeftijd e.d. wel een beetje ingehaald. Van het ABP heb ik dit voorjaar echter bericht gekregen waarin o.a. werd voorgerekend hoe ik er voor sta als ik met 63 stop. Dat is geen rijk leven maar ik ga het er wel mee doen.

Mijn werkgever wil ook wel van mij af, ik neem aan dat ze mijn functie dan willen laten invullen door iemand met meer opleiding, iemand erbij is domweg te kort werk voor dus -neem ik aan- dat ze om die reden wel van me af willen. Binnenkort daar een gesprek over op initiatief van de werkgever. Ik heb al aangegeven dat ik met 63 weg wil en dat ik een paar maanden verlof te goed heb. Dat ik ook bereid ben een paar maanden van spaargeld te leven heb ik niet heel duidelijk kenbaar gemaakt. Dat leven van spaargeld kan ik rekken tot ruim een jaar. Zeker als ik voor de winter een tijdelijk baantje ga zoeken om zomers wat leuke dingen te doen.

Wat kan ik verwachten van een aanbod van de werkgever?
- Als ik een zak met geld mee krijg minimaal ter waarde van een jaarsalaris inclusief inkopen bij het ABP voor de periode en dat ik mn verlof nog mag opnemen inclusief reiskosten vergoeding dan spring ik een gat in de lucht.
- Andere uiterste is dat de werkgever mij ontslag aanbied wat ik niet aanvecht en dan een reguliere uitkering ga krijgen. Dat zou absoluut niet prettig aanvoelen om eerlijk te zijn. Ik wil eigenlijk niet op die manier leven van de gemeenschap. Bovendien heb ik dan sollicitatieplicht neem ik aan en bij een baantje zoeken voor de winter moet ik dan die uitkering inleveren natuurlijk.

Hoe ga ik me verder op het gesprek met PZ voorbereiden? Wat is jullie visie hier op en zijn er nog andere variaties te verwachten?

N.B. pensioenfonds is wel ABP maar geen overheid (meer).
  Vis een optie? vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:09:18 #2
70532 loveli
N
pi_182332977
In de laatste jaren bouw je het meeste pensioen op. Reken goed uit of de tijd die je wint door eerder te stoppen met werken dat verlies in inkomen waard is.
crap in = crap out
pi_182333033
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:07 schreef qajariaq het volgende:

Wat kan ik verwachten van een aanbod van de werkgever?
- Als ik een zak met geld mee krijg minimaal ter waarde van een jaarsalaris inclusief inkopen bij het ABP voor de periode en dat ik mn verlof nog mag opnemen inclusief reiskosten vergoeding dan spring ik een gat in de lucht.
- Andere uiterste is dat de werkgever mij ontslag aanbied wat ik niet aanvecht en dan een reguliere uitkering ga krijgen. Dat zou absoluut niet prettig aanvoelen om eerlijk te zijn. Ik wil eigenlijk niet op die manier leven van de gemeenschap. Bovendien heb ik dan sollicitatieplicht neem ik aan en bij een baantje zoeken voor de winter moet ik dan die uitkering inleveren natuurlijk.

Hoe ga ik me verder op het gesprek met PZ voorbereiden? Wat is jullie visie hier op en zijn er nog andere variaties te verwachten?
Punt is, dat je ook zelf een uitgangspunt moet hebben. Ik lees dat je blij bent met een jaarsalaris (hoe lang werk je er al)? Ik zou toch een arbeidsdeskundige (ben je vakbondslid?) raadplegen, want dit soort zaken gaat over forse bedragen.

Ben benieuwd en succes met het gesprek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182333106
Jammer dat je al geroepen hebt te willen stoppen op je 63ste. Gooi je zo een paar jaar om mee te kunnen onderhandelen weg.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_182333174
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:09 schreef loveli het volgende:
In de laatste jaren bouw je het meeste pensioen op. Reken goed uit of de tijd die je wint door eerder te stoppen met werken dat verlies in inkomen waard is.
Dar heb ik over nagedacht. Het kantel punt is dus op 63 jaar. Stop ik eerder dan moet ik zelf die tijd inkopen, kan zomaar een paar honderd per maand zijn...

edit: Geld is niet alles in het leven, ik verouder snel en de jaren dat ik nog wat rond kan scharrellen koop ik nooit terug natuurlijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Punt is, dat je ook zelf een uitgangspunt moet hebben. Ik lees dat je blij bent met een jaarsalaris (hoe lang werk je er al)? Ik zou toch een arbeidsdeskundige (ben je vakbondslid?) raadplegen, want dit soort zaken gaat over forse bedragen.

Ben benieuwd en succes met het gesprek.
Ja, maandag de bond maar eens bellen. Ik werk er sinds 2001 in 85% deeltijd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Jammer dat je al geroepen hebt te willen stoppen op je 63ste. Gooi je zo een paar jaar om mee te kunnen onderhandelen weg.
Ik ben nu eenmaal slecht in onderhandelen. Aan de andere kant had ik al het idee ruim een jaar van spaargeld te leven. Als de werkgever aanvult tot 63 jaar dan kan ikmooi mn keuken verbouwen en luxe op vakantie de komende jaren.
pi_182333203
Even een vraag: heb je een partner?
pi_182333242
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Even een vraag: heb je een partner?
Nee, ook geen erfgenamen waar ik rekening mee ga houden. Huis is wel afbetaald maar dat is mijn ultieme buffer voor als alles fout gaat. Nu dus wel lage woonlasten. En dus toch een vergoeding voor erfgenamen die evt mantelzorg gaan leveren.
pi_182333339
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Nee, ook geen erfgenamen waar ik rekening mee ga houden. Huis is wel afbetaald maar dat is mijn ultieme buffer voor als alles fout gaat. Nu dus wel lagewoonlasten.
sowieso moet je nooit rekening houden met erfgenamen, in mijn optiek. Maar mijn vraag had dus betrekking op het nabestaandenpensioen wat je waarschijnlijk zou verspelen als je zou overlijden in de periode dat je geen actieve deelnemer zou zijn bij het ABP. Dat is dus in jouw geval geen factor om rekening mee te houden.
Jouw uitgangspunt is helder: jij bent er klaar mee. Maar zorg wel dat je jezelf niet financieel in de vingers snijdt, laat de werkgever ook maar met een oplossing komen.
pi_182334820
Win advies in om een vaststellingsovereenkomst overeen te komen. Hiermee ga je akkoord met 'ontslag' maar behoud je wel je recht op WW, dat houd in ieder geval in dat je nog een tijdje (2 jaar?) ww zou krijgen en je dus nog niet je pensioen pot hoeft op te eten.
pi_182335259
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:51 schreef mvloenh het volgende:
Win advies in om een vaststellingsovereenkomst overeen te komen. Hiermee ga je akkoord met 'ontslag' maar behoud je wel je recht op WW, dat houd in ieder geval in dat je nog een tijdje (2 jaar?) ww zou krijgen en je dus nog niet je pensioen pot hoeft op te eten.
Eigenlijk is dat de variant waar ik niet naar toe wil. Nadeel van ww is dat ik dan best veel inlever en vooral niet legaal bij kan verdienen, elke verdiende cent moet je dan weer inleveren. Mogelijk ook nog sollicitatieplicht.

Helaas is de telefonische wachttijd bij de bond erg lang. Later op de middag nog maar eens proberen.
pi_182335676
Hou er rekening mee dat overheidsclubs geen ‘precedent’ willen scheppen. Ze zijn eerder bereid ‘de zak met geld’ te betalen aan iemand tegen wie ze anders nog jaaaaren aan moeten kijken, dan iemand die tegen zijn (vroeg)pensioen zit.
Ontslaan/ww gaat het denk ik ook niet worden, als er geen gegronde reden tot ontslag is.
En ww is geen pretje. Ik had een collega die met 62,5 wegens reorganisatie ontslagen werd, ergens anders, voor minder uren weliswaar, weer aan de slag kon. Die moest tot een half jaar voor AOW-datum verplicht voor de vrije uren blijven solliciteren.
De overheid heeft het fiscaal zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt om eerder uit het arbeidsproces te stappen en van eigen middelen te gaan leven. En de AOW datum schuift nog steeds op.

Wat hier al is gezegd: raadpleeg je vakbond. Onderteken niks bij je werkgever en zeg niks toe. Dit gaat om veel geld.

Heb je al aan alternatieven gedacht? Bij veel overheidsclubs hebben ze voor 60plussers aantrekkelijke mogelijkheden om korter te gaan werken. Bijv. veel gemeentes hebben de 100/80/60 regeling: 60% werken tegen 80% loon met 100% pensioenopbouw.

Kijk eerst eens wat je zelf precies wil, verken je mogelijkheden, laat je goed voorlichten en onderhandel niet zelf.
Afwachten waar de werkgever mee komt, zal vaak een aanbod zijn wat gunstig is voor de werkgever, maar niet voor jou.
pi_182335796
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 14:47 schreef sommeltje het volgende:
Hou er rekening mee dat overheidsclubs geen ‘precedent’ willen scheppen. Ze zijn eerder bereid ‘de zak met geld’ te betalen aan iemand tegen wie ze anders nog jaaaaren aan moeten kijken, dan iemand die tegen zijn (vroeg)pensioen zit.
Ontslaan/ww gaat het denk ik ook niet worden, als er geen gegronde reden tot ontslag is.
En ww is geen pretje. Ik had een collega die met 62,5 wegens reorganisatie ontslagen werd, ergens anders, voor minder uren weliswaar, weer aan de slag kon. Die moest tot een half jaar voor AOW-datum verplicht voor de vrije uren blijven solliciteren.
De overheid heeft het fiscaal zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt om eerder uit het arbeidsproces te stappen en van eigen middelen te gaan leven. En de AOW datum schuift nog steeds op.

Wat hier al is gezegd: raadpleeg je vakbond. Onderteken niks bij je werkgever en zeg niks toe. Dit gaat om veel geld.

Heb je al aan alternatieven gedacht? Bij veel overheidsclubs hebben ze voor 60plussers aantrekkelijke mogelijkheden om korter te gaan werken. Bijv. veel gemeentes hebben de 100/80/60 regeling: 60% werken tegen 80% loon met 100% pensioenopbouw.

Kijk eerst eens wat je zelf precies wil, verken je mogelijkheden, laat je goed voorlichten en onderhandel niet zelf.
Afwachten waar de werkgever mee komt, zal vaak een aanbod zijn wat gunstig is voor de werkgever, maar niet voor jou.
TS zegt dat hij niet bij de overheid werkt
pi_182335842
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:07 schreef qajariaq het volgende:

Wat kan ik verwachten van een aanbod van de werkgever?
- Als ik een zak met geld mee krijg minimaal ter waarde van een jaarsalaris inclusief inkopen bij het ABP voor de periode en dat ik mn verlof nog mag opnemen inclusief reiskosten vergoeding dan spring ik een gat in de lucht.
- Andere uiterste is dat de werkgever mij ontslag aanbied wat ik niet aanvecht en dan een reguliere uitkering ga krijgen. Dat zou absoluut niet prettig aanvoelen om eerlijk te zijn. Ik wil eigenlijk niet op die manier leven van de gemeenschap. Bovendien heb ik dan sollicitatieplicht neem ik aan en bij een baantje zoeken voor de winter moet ik dan die uitkering inleveren natuurlijk.

Hoe ga ik me verder op het gesprek met PZ voorbereiden? Wat is jullie visie hier op en zijn er nog andere variaties te verwachten?

N.B. pensioenfonds is wel ABP maar geen overheid (meer).
Ik denk eerder dat je dit kan verwachten: werkgever stuurt er op aan dat je zelf opzegt.
Geen zak geld, geen ww. De zak geld niet, omdat jouw oudere collega’s dat dan ook willen. Ww niet wegens fraude.

Tip: ga nooit alleen naar dit soort gesprekken, vraag of iemand van de vakbond meegaat of iemand anders.
pi_182335939
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 14:54 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

TS zegt dat hij niet bij de overheid werkt
Ja, zag ik. Ik zat alleen maar even mee te denken. Misschien kan TS met zijn werkgever ook in gesprek om minder uren te gaan werken tegen een gunstig aanbod en een nieuwe kracht kan inwerken?
Of een aanpassing naar werkzaamheden waar hij nog wel plezier in heeft?
pi_182335944
Met wederzijds goedvinden uit elkaar is geen fraude. Dat gebeurd massaal. Hierna heb je gewoon recht op ww
pi_182338248
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 14:47 schreef sommeltje het volgende:

Ontslaan/ww gaat het denk ik ook niet worden, als er geen gegronde reden tot ontslag is.
En ww is geen pretje. Ik had een collega die met 62,5 wegens reorganisatie ontslagen werd, ergens anders, voor minder uren weliswaar, weer aan de slag kon. Die moest tot een half jaar voor AOW-datum verplicht voor de vrije uren blijven solliciteren.
Je posts zijn buitengewoon waardevol (zelfs zo waardevol dat ik ze print en in m'n werkgeversmap stop), maar je kan wel een vaststellingsovereenkomst ondertekenen waardoor je formeel en wettelijk recht op WW (met alle genoemde nadelen van dien) hebt. Loopt de WW af, dan is er voor TS een bijstandsuitkering mogelijk zonder de vermogenstoets.

Z'n positie is gunstig.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 05-10-2018 17:27:53 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182340115
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:51 schreef mvloenh het volgende:
Win advies in om een vaststellingsovereenkomst overeen te komen. Hiermee ga je akkoord met 'ontslag' maar behoud je wel je recht op WW, dat houd in ieder geval in dat je nog een tijdje (2 jaar?) ww zou krijgen en je dus nog niet je pensioen pot hoeft op te eten.
Volgens mij komt je pensioen dan in de slaapstand. Je bent immers niet meer in dienst bij die werkgever en kun je pas als de AOW leeftijd ingaat ook pas aan je pensioen komen.
pi_182340158
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:09 schreef loveli het volgende:
In de laatste jaren bouw je het meeste pensioen op. Reken goed uit of de tijd die je wint door eerder te stoppen met werken dat verlies in inkomen waard is.
Dat is niet meer zo.
Alius aliud dicit
pi_182340181
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 17:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Je posts zijn buitengewoon waardevol (zelfs zo waardevol dat ik ze print en in m'n werkgeversmap stop), maar je kan wel een vaststellingsovereenkomst ondertekenen waardoor je formeel en wettelijk recht op WW (met alle genoemde nadelen van dien) hebt. Loopt de WW af, dan is er voor TS een bijstandsuitkering mogelijk zonder de vermogenstoets.

Z'n positie is gunstig.
Dit.
Alius aliud dicit
pi_182340340
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:38 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Dat is niet meer zo.
Nee? Een paar jaar eerder stoppen is een enorm verschil. Als ik nu op 56 jarige leeftijd met pensioen zou gaan dat in theorie mogelijk is dan zou ik circa 700 euro hebben. Stop ik op 63 jarige leeftijd is dat circa 1600 euro.
pi_182340388
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:35 schreef Cherni het volgende:

[..]

Volgens mij komt je pensioen dan in de slaapstand. Je bent immers niet meer in dienst bij die werkgever en kun je pas als de AOW leeftijd ingaat ook pas aan je pensioen komen.
huh? Bij het ABP kun je je pensioen vanaf 60 laten ingaan, of je nou nog in dienst bent of niet.
pi_182340640
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:49 schreef Cherni het volgende:

[..]

Nee? Een paar jaar eerder stoppen is een enorm verschil. Als ik nu op 56 jarige leeftijd met pensioen zou gaan dat in theorie mogelijk is dan zou ik circa 700 euro hebben. Stop ik op 63 jarige leeftijd is dat circa 1600 euro.
Dan heb jij een eindloonregeling. Grootste gros heeft middelloonregeling.
Alius aliud dicit
pi_182343225
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

huh? Bij het ABP kun je je pensioen vanaf 60 laten ingaan, of je nou nog in dienst bent of niet.
Ook als je eerst even 2 jaar ww geniet en dan pas je pensioen laat ingaan? Mooi dat dat mogelijk is. Ik dacht dat je direct na ontslag die keuze moest maken en dan geen ww kreeg.
pi_182343696
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 20:05 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Dan heb jij een eindloonregeling. Grootste gros heeft middelloonregeling.
DC-regelingen hebben ook de hoogste percentages in de laatste paar jaar dus dat lijkt me ook goed mogelijk.

ABP heeft uit mn hoofd wel middelloon volgens mij.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_182343809
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:35 schreef Cherni het volgende:

[..]

Volgens mij komt je pensioen dan in de slaapstand. Je bent immers niet meer in dienst bij die werkgever en kun je pas als de AOW leeftijd ingaat ook pas aan je pensioen komen.
:?
Meeste pensioenregelingen kun je vervroegen naar 5 jaar voor AOW of zelfs nog meer dan 5 jaar als je aangeeft voor dat deel pensioen niet meer te gaan werken.

Bv als je vanaf je 60e nog maar voor 60% werkt kan je 40% van je pensioen al laten ingaan op je 60e.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')