abonnement Unibet Coolblue
pi_182331649
Beste W&T'ers,

Er is op het gebied van microscopen zo te zien veel veranderd sinds ik daar voor het laatst naar keek. Er is heel veel te krijgen, en voor zeer schappelijke prijzen. Maar met z'n enorm aanbod wordt het ook wel lastig kiezen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En welke features zijn handig?

Kunnen ze worden aangesloten op telefoon? En is dat handig? (Ik heb iPhone.) Of wil ik liever connecten via wifi?

Welke digitale microscopen zijn kwalitatief het beste? En is duurder ook beter?

Alle ideeën welkom. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Forum Admin vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:02:50 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_182331865
Veel hangt af van de vraag wat je met de microscoop wil bekijken?
pi_182331927
Moest hieraan denken, mischien heb je er wat aan.

pi_182332044
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 11:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

Veel hangt af van de vraag wat je met de microscoop wil bekijken?
Een beetje de standaard dingetjes die we vroeger bekeken met de wat meer archaïsche microscopen op scholen. Cellen van uien, amoebes, dat soort dingetjes. Vergroting hoeft niet extreem te zijn, maar wel verder dan wat je met een gewoon vergrootglas kunt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:23:11 #5
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182332199
Nu het budget nog.
pi_182332414
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 11:23 schreef Woelwater het volgende:
Nu het budget nog.
Nou, veel meer dan - zeg - 200 Euro moet het niet worden denk ik. Maar ik zie ook her en der van dit soort apparaatjes vanaf een paar tientjes.

Geld speelt geen heel grote rol, maar wil er ook geen belachelijke bedragen aan uitgeven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:40:28 #7
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182332453
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 11:37 schreef Molurus het volgende:
Maar ik zie ook her en der van dit soort apparaatjes vanaf een paar tientjes.
Ja daarom, heb er zelf eentje van ¤15 vanuit China voor af en toe wat simpel SMD werk. Maar veel meer dan een lage resolutie webcam met een lens ervoor is het ook niet.
Dus ben ook wel benieuwd wat voor leuke suggesties hier langs gaan komen.
pi_182332623
Verder zou integratie met foon wel heel nice zijn denk ik. Dat ik zeg maar mijn iPhone kan gebruiken als live display scherm zou heel tof zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Forum Admin vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:51:36 #9
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_182333719
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 11:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een beetje de standaard dingetjes die we vroeger bekeken met de wat meer archaïsche microscopen op scholen. Cellen van uien, amoebes, dat soort dingetjes. Vergroting hoeft niet extreem te zijn, maar wel verder dan wat je met een gewoon vergrootglas kunt.
Je zoekt dus een doorvallend licht microscoop.

Zoiets bijvoorbeeld?
https://www.microscoop-expert.nl/bresser-lcd-microscoop-50x-2000x
pi_182333806
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:51 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Je zoekt dus een doorvallend licht microscoop.

Zoiets bijvoorbeeld?
https://www.microscoop-expert.nl/bresser-lcd-microscoop-50x-2000x
Hoeft niet (per se) obv doorvallend licht. Ik zat eerder naar bijv zoiets te kijken:

https://runspree.com/products/digital-electronic-microscope

(Lame reclame via facebook, maar het is wel iets dat me triggerde.)

Wat je linkt is wel weer vrij fors, zo te zien. Als het (bijna) net zo goed kan met LED belichting aan 1 kant en je daarmee toch veel kunt zien en het zaakje veel handzamer wordt dan is dat ook helemaal prima.

Op zich trouwens wel een leuk ding ook, wat je linkt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Forum Admin vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:00:17 #11
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_182333861
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoeft niet (per se) obv doorvallend licht. Ik zat eerder naar bijv zoiets te kijken:

https://runspree.com/products/digital-electronic-microscope

(Lame reclame via facebook, maar het is wel iets dat me triggerde.)

Wat je linkt is wel weer vrij fors, zo te zien. Als het (bijna) net zo goed kan met LED belichting aan 1 kant en je daarmee toch veel kunt zien en het zaakje veel handzamer wordt dan is dat ook helemaal prima.

Op zich trouwens wel een leuk ding ook, wat je linkt.
Mja. Ik ben geen bioloog maar cel structuren bekijk je naar mijn weten niet met een opvallend licht microscoop en dat is waar jij naar linkt. Dat is meer een webcam met een loep lens ervoor. Je zal vast iets zien maar niet meer dan dat.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:03:50 #12
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182333908
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoeft niet (per se) obv doorvallend licht. Ik zat eerder naar bijv zoiets te kijken:

https://runspree.com/products/digital-electronic-microscope

(Lame reclame via facebook, maar het is wel iets dat me triggerde.)

Wat je linkt is wel weer vrij fors, zo te zien. Als het (bijna) net zo goed kan met LED belichting aan 1 kant en je daarmee toch veel kunt zien en het zaakje veel handzamer wordt dan is dat ook helemaal prima.

Op zich trouwens wel een leuk ding ook, wat je linkt.
Ja, zoiets heb ik dus ;(

Daar moet je echt geen 35 euro voor gaan betalen:

https://www.ebay.nl/itm/1(...)doscope/142654311282
pi_182335214
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:03 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ja, zoiets heb ik dus ;(

Hoe zijn jouw ervaringen daarmee? Kun je er nog iets leuks mee zien, of is het helemaal bagger en kun je toch beter zoiets als Opa B aanraadt aanschaffen?

En kun je zo'n ding aansluiten op telefoon voor live view?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182336761
Wij hebben Chinese penmicroscopen die je via USB uit kunt lezen, en de kwaliteit is verbluffend goed voor de prijs ($50).

We gebruiken ze vooral voor materiaal/machine inspectie. De ingebouwde lampjes doen het goed, en zowel scherpstellen als vergroten/verkleinen verloopt zonder problemen. Ik heb er niet mee naar cellen gekeken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:27:47 #15
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182337208
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 14:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe zijn jouw ervaringen daarmee? Kun je er nog iets leuks mee zien, of is het helemaal bagger en kun je toch beter zoiets als Opa B aanraadt aanschaffen?

En kun je zo'n ding aansluiten op telefoon voor live view?
Op zich is het wel een aardig dingetje om soms een onderwerp wat dichterbij te halen en gewoon wat mee te spelen. Ik heb de 1000x vergroting uitvoering, daarboven zit enkel nog de 1600x volgens het doosje waar hij inzit. Heb even wat captures voor je gemaakt om een indruk te geven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op mijn Android geeft hij ook gewoon beeld, alleen wel met verloopstekker want er zit een grote usb-stekker aan.
pi_182338217
Een tip (waarschijnlijk niet wat je zoekt): Ik gebruikte vroeger m'n digitale camera (Nikon coolpix 2100, 15 jaar oud inmiddels?) en een oculairlens uit een oude verrekijker om macro-opnames van mieren te maken. Minimum focus afstand van de camera was 0.30 m, maar als ik de lens tegen/voor het objectief van de camera hield werd dat 3 cm.

met optische zoom op maximum (3x) leverde dat verrassend goede foto's van ongeveer 10 x 7.5 mm (1600x1200, dus pixel size van ongeveer 6.2 micron). Je kon de haren op de mieren tellen.

Geen idee of dat met alle camera's of lenzen lukt. Was een doublet lens, 17 mm diameter, 7 mm dik (uit een verrekijker van eind jaren '60).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_182339858
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 16:27 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Op zich is het wel een aardig dingetje om soms een onderwerp wat dichterbij te halen en gewoon wat mee te spelen. Ik heb de 1000x vergroting uitvoering, daarboven zit enkel nog de 1600x volgens het doosje waar hij inzit. Heb even wat captures voor je gemaakt om een indruk te geven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op mijn Android geeft hij ook gewoon beeld, alleen wel met verloopstekker want er zit een grote usb-stekker aan.
Dat is toch al best nice!! ^O^

Zeker als er ook nog 1600x uitvoeringen zijn kun je daar toch al best leuk mee spelen. Nice! Dank voor de samples!
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182339867
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:54 schreef Lyrebird het volgende:
Wij hebben Chinese penmicroscopen die je via USB uit kunt lezen, en de kwaliteit is verbluffend goed voor de prijs ($50).

We gebruiken ze vooral voor materiaal/machine inspectie. De ingebouwde lampjes doen het goed, en zowel scherpstellen als vergroten/verkleinen verloopt zonder problemen. Ik heb er niet mee naar cellen gekeken.
Het hoeft wat mij betreft niet specifiek voor cellen te zijn. Het lijkt me meer leuk om alledaagse dingen op een wat minder alledaagse manier te kunnen bekijken. :) Speelgoed, geen specifiek doel in gedachten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182353005
Voor wie geen geld wil uitgeven en een oude webcam heeft liggen: maak er een microscoop van door het objectief om te draaien.
http://www.bbc.co.uk/science/0/22600308 (met instructies)
quote:
The lens on the camera is designed to take a wide-angle view and focus it on to the small sensor.

But if you flip the lens around, this process is reversed and the very small image appears magnified instead.

This way a basic webcam should be able to achieve 200x magnification.

Two views of a strand of hair under a webcam microscope
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_182353046
Hmmm. Lenzen omdraaien is een regelrechte nono in optisch ontwerpen. Nu is hier geen sprake van ontwerpen en heeft men het over een grappige toepassing, maar het stuit mij tegen den borst. Net zoals vingerafdrukken op een fotografische lens.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182353210
Het is belangrijk dat je weet welke toepassing de microscoop gaat krijgen. De eigenschappen van een ms bepalen namelijk welk werk wel en welk werk je er niet mee kan verrichten. Als je kwalitatief goed glas voor op je digitale camera hebt kan je daar eens mee spelen door ze om te draaien. Met softwarematige DOF stacking kan je eventueel nog de scherptediepte verbeteren. Een andere optie is bijvoorbeeld een infinity lens op je camera. Het is heel veel onhandig handwerk dus dat moet je maar net willen. Hieronder een voorbeeld van een Dinolite cameraatje. Werkt verrassend goed, maar het is een beetje speelgoed en ook niet geschikt voor mijn toepassing.

Tripsen.


Juweellager in een mechanisch horloge.


Vloog.


[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2018 16:16:56 ]
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:24:45 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182353354
Leuk is wel de microscoop maar ook macro opnames combineren met stacking software



In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 16:30:34 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182393498
Wij hebben hier een reichert staan van voor de oorlog, daar kun je prima met je telefoon foto's op maken (zowel doorvallend als opvallend) :P

Verder kan ik hier niet zoveel over zeggen werk vooral met confocale fluorescentie microscopen, of super-resolutie technieken, ben niet zo thuis in de ongelabelde technieken :D

Focusstacking zoals piet hierboven aangeeft gaat het makkelijkst met een moterized stage en dan ben je wel wat duurder uit denk ik als je gemiddelde huis tuin en keuken mic.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 16:33:29 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182393559
Ohja leuke samples zijn trouwens pollen die hebben vaak toffe vormen :) gewoon als tip. Hebben ook een leuke grootte zo 13 ~130 µm (ter vergelijk een beetje celkern zit zo rond de 10µm diameter)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')