abonnement Unibet Coolblue
pi_182329217
Hier komt nog een mooie post met een quote van iemand als ik weet hoe.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_182329287
quote:
10s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 23:25 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

Dank je!!!

In dat geval wacht ik maar even af tot het mij gelukt is en dan kan ik wel een topic openen eventueel :D

Maar nu eerst slapen!
Ik heb een jaar kaarsen gemaakt op de ouderwetse manier, dompelen.
Heel veel werk (geduld), maar wel leuk om een keer te doen.
Ik haalde de bovenkant van zo'n metalen siroopfles en vullen maar met kaarsen, eerst heb ik het met een gewoon blik getest en restjes kaarsen, daarna dus dat siroopding en die met waxinelichtjes gevuld. Je kunt ze er gewoon enkel zonder cupje instoppen, de rest zinkt. Lont aan iets als een potlood en dompelen maar.
Je moet best snel dompelen, omdat anders het kaarsvet weer smelt, en best lang wachten.
In het begin de kaars rechttrekken, op een gegeven moment is hij dik genoeg.
Voor het afkoelen gebruikte ik twee hoge drankflessen en legde daar het potlood op. En een timer erbij.
Makkelijkste is als je meerdere kaarsen tegelijk kan maken, anders sta je maar te wachten.
Verder is een thermometer handig. En één soort kaarsvet en daar de juiste lont voor (of dat ging enkel om 1 soort, dat ben ik kwijt). Één soort kaarsvet is sowieso wel een aanrader.
Gebruik je een metalen kaarsvethouder, pas dan op met een RVS pan, daar komt een afdruk van roest in. Koop dan een goedkoop steelpannetje.

Je hebt dus ook maar een kleine pan nodig en helemaal niet zoveel water. Dit moet je wel regelmatig aanvullen.

Volgens mij is dit een redelijk complete beschrijving van een amateur die aan kaarsen dompelen gedaan heeft.

Mijn eerste kaars:
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:30:24 #3
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_182331315
Super!!

Ik heb zelf niets met dinerkaarsen dus ik wilde stompkaarsen maken. En om eerst te kijken of het wel zou lukken heb ik gewoon oud kaarsvet gebruikt.
Kaarsvet au bain marie smelten

Ik heb een lege bus tabak gebruikt als mal, werkt verrassend goed!

Ik had 2 kleuren kaarsvet dus heb mijn kaars ook maar tweekleurig gemaakt :D

En hij brand ook nog *O*
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  Moderator vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:00:45 #4
382129 crew  Donna
pi_182340530
Leuk zeg! Ik heb vroeger ooit eens met een kinderfeestje een kaars gedompeld (en maar weer dompelen en dompelen en zwaar dattie werd!). Vond ik echt tof om te doen!
pi_182412952
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 10:30 schreef Huppelmuts het volgende:
Super!!

Ik heb zelf niets met dinerkaarsen dus ik wilde stompkaarsen maken. En om eerst te kijken of het wel zou lukken heb ik gewoon oud kaarsvet gebruikt.
Kaarsvet au bain marie smelten
[ afbeelding ]
Ik heb een lege bus tabak gebruikt als mal, werkt verrassend goed!
[ afbeelding ]
Ik had 2 kleuren kaarsvet dus heb mijn kaars ook maar tweekleurig gemaakt :D
[ afbeelding ]
En hij brand ook nog *O*
[ afbeelding ]
Dit deden wij vroeger ook altijd met onze oude kaarsen. Alleen smeten we al het kaarsvet dan bij elkaar en dan waren alle kaarsen bruin :')
pi_182413276
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:59 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Dit deden wij vroeger ook altijd met onze oude kaarsen. Alleen smeten we al het kaarsvet dan bij elkaar en dan waren alle kaarsen bruin :')
Restjes verzamelen, smelten, resten lont er uit vissen... En die vieze kleur als resultaat.
Misschien dat we betere kaarsen hadden moeten gebruiken. Wij hadden witte kaarsen met een gekleurde buitenkant, dat hield de buitenkant van de oorspronkelijke kaars wel mooi, maar gesmolten door het kaarsvet was het resultaat toch minder.

En altijd nauwelijks willen branden, altijd maar een pietluttig klein vlammetje wat niet echt wil :')
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_182413752
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:18 schreef Resistor het volgende:

[..]

Restjes verzamelen, smelten, resten lont er uit vissen... En die vieze kleur als resultaat.
Misschien dat we betere kaarsen hadden moeten gebruiken. Wij hadden witte kaarsen met een gekleurde buitenkant, dat hield de buitenkant van de oorspronkelijke kaars wel mooi, maar gesmolten door het kaarsvet was het resultaat toch minder.

En altijd nauwelijks willen branden, altijd maar een pietluttig klein vlammetje wat niet echt wil :')
Ja, en wij gebruikten koekvormpjes om de kaarsen mee te maken, herinner ik me nu weer!
pi_182413804
En we hadden vroeger thuis ook druipkaarsen, die waren van buiten wit maar als je aanstak kwam er gekleurd kaarsvet vanaf. Geprobeer na te maken, maar dat is ons nooit gelukt.
pi_182515003
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 07:44 schreef dedodo het volgende:
Ik heb een jaar kaarsen gemaakt op de ouderwetse manier, dompelen.
Heel veel werk (geduld), maar wel leuk om een keer te doen.
Leuk!

Nou ja leuk... :'(

Ik heb het op een blauwe (of paarse?) maandag ook eens gedaan. Ik had zoveel resten van kaarsen gespaard dat het er eens van moest komen. Lontjes e.d. gekocht en gaan met die banaan. Ik weet nog wel dat de eerste poging niet au bain marie was en de boel de fik in ging. Poging twee, een paar jaar later, met geleidelijke opwarming ala Maria, ging al heel veel beter. Nou beter, ja qua smelten dan... ;)

Echt een emmer vol had ik, een hele hoop van die verlichtende wonders gemaakt, dagen lopen druipen en dompelen en inderdaad allemaal vaalbruin geworden door het mengen der kleuren. Verder een enorme bende in de keuken natuurlijk, overal van die vage kaarssmeltplekken en rare restmaterialen. :{

Op die bewuste avond moest het gebeuren natuurlijk, mijn eigen zelf gecreëerde kaarsen de fik in. Nou wat een tegenvaller was dat zeg. Dat leipe lontje ging de fik maar niet in en toen het eenmaal na een injectie van benzine fikte was het een vlammetje dat je met een loep nog niet kon zien. Zo doorzichtig blauw weet je wel. Je ziet hem haast niet, maar met je oogbol erboven merk je toch dat het niet helemaal koud is. :'(

Enfin, draaien en smelten, benzine erover en voorbakken die kaars. Eindelijk een stabiel vlammetje. Ging eigenlijk op een gegeven moment best goed. Maar hij lekte wel als een malle, en de gaten smolten erin, geen gatenkaas maar gatenkaars. Daardoor ging hij scheef hangen en dus ook scheef branden. Nou eindelijk brandde hij, maar die vlam werd alleen maar groter en groter, en hij smolt harder en harder.

Een stom(p)kaars van een paar liter groot veroorzaakte in een paar uur tijd een was-tsunami waar je U tegen zegt. In plaats van een gezellig en romantisch kaarslicht werd het een helse vuurzee die over het aanrecht gleed waar de hel jaloers op zou zijn. En uitkrijgen met water? Vergeet het maar! :X

Mijn net van Sinterklaas verkregen HEMA dekbedhoes werd in de paniekhaast gebruikt als blusdeken en was in no-time onbruikbaar geworden. Schrale schroeiblekken, gekke gaten en van die dikke kaarskorsten over de gehele lengte. Niks meer aan te doen, opvouwen en de kliko in. Dank u Sinterklaasjuh... oO/

Tot op de dag van vandaag heb ik kaarsangst en waxofobie. Met kerst geen kaarsen, maar TL-balken. Geen gezellige vlammetjes meer maar laserstralen als mijn imaginary girlfriend op date komt, anders krijg ik associaties met deze creatieve kaarsramp van vroegere tijden. :'(

Het idee was leuk, maar zelf kaarsen maken, nee dat nooit weer. Ik ga wel weer gewoon kleien, een asbak, of kaars, gewoon van, klei... ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door Sangha op 14-10-2018 22:09:28 ]
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_182516533
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 19:13 schreef Sangha het volgende:
Leuk! Nou ja leuk... :'(

Ik heb het op een blauwe (of paarse?) maandag ook eens gedaan. Ik had zoveel resten van kaarsen gespaard dat het er eens van moest komen. Lontjes e.d. gekocht en gaan met die banaan. Ik weet nog wel dat de eerste poging niet au bain marie was en de boel de fik in ging. Poging twee, een paar jaar later, met geleidelijke opwarming ala Maria, ging al heel veel beter. Nou beter, ja qua smelten dan... ;)

Echt een emmer vol had ik, een hele hoop van die verlichtende wonders gemaakt, dagen lopen druipen en dompelen en inderdaad allemaal vaalbruin geworden door het mengen der kleuren. Verder een enorme bende in de keuken natuurlijk, overal van die vage kaarssmeltplekken en rare restmaterialen. :{

Op die bewuste avond moest het gebeuren natuurlijk, mijn eigen zelf gecreëerde kaarsen de fik in. Nou wat een tegenvaller was dat zeg. Dat leipe lontje ging de fik maar niet in en toen het eenmaal na een injectie van benzine fikte was het een vlammetje dat je met een loep nog niet kon zien. Zo doorzichtig blauw weet je wel. Je ziet hem haast niet, maar met je oogbol erboven merk je toch dat het niet helemaal koud is. :'(

Enfin, draaien en smelten, benzine erover en voorbakken die kaars. Eindelijk een stabiel vlammetje. Ging eigenlijk op een gegeven moment best goed. Maar hij lekte wel als een malle, en de gaten smolten erin, geen gatenkaas maar gatenkaars. Daardoor ging hij scheef hangen en dus ook scheef branden. Nou eindelijk brandde hij, maar die vlam werd alleen maar groter en groter, en hij smolt harder en harder. >:)

Een stom(p)kaars van een paar liter groot veroorzaakte in een paar uur tijd een was-tsunami waar je U tegen zegt. In plaats van een gezellig en romantisch kaarslicht werd het een helse vuurzee die over het aanrecht gleed waar de hel jaloers op zou zijn. En uitkrijgen met water? Vergeet het maar! :X

Mijn net van Sinterklaas verkregen HEMA dekbedhoes werd in de paniekhaast gebruikt als blusdeken en was in no-time onbruikbaar geworden. Schrale schroeiblekken, gekke gaten en van die dikke kaarskorsten over de gehele lengte. Niks meer aan te doen, opvouwen en de kliko in. Dank u Sinterklaasjuh... oO/

Tot op de dag van vandaag heb ik kaarsangst en waxofobie. Met kerst geen kaarsen, maar TL-balken. Geen gezellige vlammetjes meer maar laserstralen als mijn imaginary girlfriend op date komt, anders krijg ik associaties met deze creatieve kaarsramp van vroegere tijden. :'(

Het idee was leuk, maar zelf kaarsen maken, nee dat nooit weer. Ik ga wel weer gewoon kleien, een asbak, of kaars, gewoon van, klei... ;)
_O- _O-
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')