abonnement Unibet Coolblue
pi_182322014
Omdat ik mijn ligfiets inmiddels twee jaar niet heb gebruikt en deze in de regen heeft gestaan is de fietsketting flink verroest. Deze moet dus vervangen worden. Mijn gebruikelijke fietsenmaker is helaas verhuisd naar de andere kant van Nederland en dus wil ik het zelf gaan doen.

Ketting vervangen is op zich niet zo lastig, maar er zijn natuurlijk enorm veel verschillende kettingmaten. Wat moet ik nu precies opmeten om de juiste maat te vinden? De ligfiets heeft een shimano nexus 8 naaf (dus geen derailleur), maar dan weer wel een smalle derailleurketting omdat deze anders niet door de kettinggeleiders past. Welke maat het precies is weet ik alleen niet.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_182322191
Een ketting maak je zelf op maat, dan gewoon de oude er naast leggen voor de juiste lengte.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_182322265
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:27 schreef Bzzzzt het volgende:
Een ketting maak je zelf op maat, dan gewoon de oude er naast leggen voor de juiste lengte.
Dat dus. Je moet hem toch 'breken' om hem te kunnen vervangen, dus dan kan je hem gewoon opmeten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182322338
Het gaat me niet om de lengte, dat ligt voor de hand. Gewoon met de kettingpons openbreken inderdaad. Het gaat me om de juiste breedte van de ketting. Zoals gezegd zijn de kettinggeleiders niet zo groot.

Wat moet ik precies opmeten aan de oude ketting om de juiste breedtemaat ketting te kunnen bestellen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_182322670
er bestaan meer fietsenmakers dan jouw fietsenmaker. Misschien handig om met fiets langs een andere fietsenmaker te gaan die ongetwijfeld de juiste maat voor jou uit het schap kan pakken. Kan je het daarna zelf monteren.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 21:09:46 #6
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_182323191
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_182329876
Je hebt gewoon een CN-NX10 ketting nodig bij de Shinamo Nexus 8 naafversnelling.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:09:55 #8
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_182330013
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:27 schreef Bzzzzt het volgende:
Een ketting maak je zelf op maat, dan gewoon de oude er naast leggen voor de juiste lengte.
Euh nee dus, want een ketting rekt in gebruik en dan is ie dus te lang.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:20:16 #9
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_182330127
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 08:56 schreef _serial_ het volgende:
Je hebt gewoon een CN-NX10 ketting nodig bij de Shinamo Nexus 8 naafversnelling.
Dat is een 1/8" brede ketting. TS zegt dat hij een smallere ketting nodig heeft om door de geleiding heen te halen.
Dat Nexus tandwiel ziet er niet zo breder uit als een gewoon Shimano singlespeed tandwiel. Die gebruik ik op mijn singlespeed ook gewoon met een 9-speed ketting.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 17:02:10 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182337907
quote:
2s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:33 schreef nightsleeper het volgende:
Het gaat me niet om de lengte, dat ligt voor de hand. Gewoon met de kettingpons openbreken inderdaad. Het gaat me om de juiste breedte van de ketting. Zoals gezegd zijn de kettinggeleiders niet zo groot.

Wat moet ik precies opmeten aan de oude ketting om de juiste breedtemaat ketting te kunnen bestellen.
de breedtematen denk ik.

Als je een schuifmaat hebt kun je dat toch domweg opmeten? Of zeg ik nou wat geks? :?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')