abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 oktober 2018 @ 09:11:56 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_182310767
Ik kook mijn rijst altijd in de magnetron. Dat is pure luiheid, maar het is gewoon handig: Rijst in een kom met deksel, precies de juiste hoeveelheid water erbij, en dan 30 minuten op 50% vermogen (bij bruine basmati rijst). Je hoeft het niet af te gieten want het water is verdampt. Ik hoef geen tijden in de gaten te houden en dergelijke.

Maar ik zou het eigenlijk anders willen doen want die magnetron trekt veel vermogen (ca 1500 watt, erg inefficient) en hij wordt kletsnat van binnen door condensatie van al dat weggekookte water.

Nu vroeg ik mij af of een rijstkoker iets is, aangezien je daar ook weinig omkijken naar hebt. Ik ken die dingen alleen uit Azië (waar ik natuurlijk jaren heb gewoond), maar daar eten ze altijd van die kleverige rijst. Ik vroeg mij af of je er ook westerse stijl rijst mee kunt koken (na het koken droge losse korrels)?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_182310831
Ja, droge rijst is een kwestie van wassen (zetmeel wegspoelen) voordat je het kookt.

Een rijstkoker werkt prima, maar kost ook relatief veel stroom en is niet heel geschikt voor eenpersoonshoeveelheden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182310900
Ik heb een klein modem rijstkoker die je in elke willekeurige huishoud winkel kan kopen.

Werk heel prima voor Surinaamse rijst, 1 tot 4 personen qua hoeveelheid gaat goed. Geen omkijken naar! Koste ook vrij weinig, rond de 15 euro.

De rijstkoker gebruikt trouwens CA 300 watt en is klaar binnen ongeveer 20 minuten (afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk).
pi_182310953
Ik heb onlangs een rijstkoker gekocht om minder gas te verstoken (is ook vocht in huis). Nadeel van het ding is dat je zelf er aan moet denken om bij koken over te schakelen naar lager vermogen. Als dat terugschakelen automatisch zou gaan was het ideaal geweest. Zo snel ik het over mn hart kan krijgen gaat ie richting kringloop.

Voorheen deed ik koken in een pannetje op het gas en als het kookte inpakken in een deken en dan minstens ruim een half uur laten staan. Eigenlijk werkte dan handiger maar het duurde wel iets langer. De hoeveelheid water inderdaad afmeten en experimenteel vaststellen.

Misschien eens experimenteren met een goed geïsoleerde waterkoker, dus automatisch afslaan bij koken en dan gewoon afwachten tot al het vocht is opgenomen door de rijst.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 09:28:18 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_182310983
Ik heb ook een kleintje. Is binnen een kwartier wel klaar, dus ws. minder stroom dan een magnetron.

Is de hooikistvariant niks voor jou? Kost nog minder, alleen tijd. Paar minuten koken op het vuur en dan langere tijd warm inpakken. Een dekbed werkt ook goed.
The love you take is equal to the love you make.
pi_182311127
Wij hebben een rijstkoker, maar na vier keer rijdt aanbranden (huh?) de rijstkoker weer in de kast gezet en niet meer geprobeerd.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 oktober 2018 @ 09:41:21 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_182311137
Maar jullie krijgen dus wel mooie "losse" rijst? (niet kleverig). Zoals Jordy-B schreef misschien inderdaad de rijst eerst even afspoelen?

Ik moet wel eentje hebben die automatisch naar laag vermogen schakelt als het klaar is. Maar doen ze dat niet allemaal? Een rijstkoker is afgesloten en geïsoleerd en zal dus veel efficiënter zijn dan een magnetron (waarvan het rendement sowieso maar ~50% is). Ik schat dat ik zo'n rijstkoker binnen 1-2 jaar heb terugverdiend aan elektriciteit. Niet dat die 2 tientjes echt iets uitmaken maar het is meer gevoelsmatig dat je niet enorm verkwistend bezig bent (zoals ik nu doe :@ )

quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:39 schreef opgebaarde het volgende:
Wij hebben een rijstkoker, maar na vier keer rijdt aanbranden (huh?) de rijstkoker weer in de kast gezet en niet meer geprobeerd.
Sja, dat risico is in de magnetron dan weer nul.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 oktober 2018 @ 10:08:45 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182311456
Ik kook,(als ik rijst kook, doe ik niet zo vaak) rijst in een pan. Maar chinese vrienden van me hebben rijstkokers (weer een pit vrij op het fornuis) en ze zijn er van heel simpel tot zeer high tech.
Hun advies, als je er een koopt, koop een high end apparaat, goedkope meuk is 2 keer geld uitgeven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 oktober 2018 @ 10:24:09 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_182311656
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kook,(als ik rijst kook, doe ik niet zo vaak) rijst in een pan. Maar chinese vrienden van me hebben rijstkokers (weer een pit vrij op het fornuis) en ze zijn er van heel simpel tot zeer high tech.
Hun advies, als je er een koopt, koop een high end apparaat, goedkope meuk is 2 keer geld uitgeven.
Goedkoop is inderdaad vaak duurkoop. Probleem is alleen dat ik niet weet of zo'n rijstkoker mij überhaupt gaat bevallen dus om nou £250 uit te geven en na twee keer gebruiken concluderen dat ik toch maar weer mijn oude methode gebruik...

Net even wat reviews gelezen en het grootste probleem (voor mij) wat die rijstkokers kennelijk hebben is dat de rijst vaak aanbakt aan de bodem, wat dus veel werk is om schoon te maken. Mijn motivatie is juist vooral dat ik iets wil waar je geen omkijken naar hebt (zoals dus de magnetron methode die ik al gebruik).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_182311670
Het wassen van rijst lever je ook weer in op smaak vind ik. Gewoon uitzoeken hoeveel water je voor jou rijst nodig hebt en de hooikist is de zekerste methode om niet aan te laten branden. Mijn rijst (Tilda) wordt zeker niet klef maar ook weer niet zoals vroeger in de reclame dat elk korreltje echt los is.

Dat ding van mij zou automatisch moeten terugvallen van koken naar warmhoudstand maar ik heb dat nog niet kunnen ontdekken, mogelijk doet ie dat als alle water verdampt is. Dat blijven koken laat de geur van je rijst uit de rijst trekken je hele huis in. Of te wel je huis stinkt en je rijst smaakt plat.

Dank voor deze discussie, mijn rijstkoker gaat naar de kringloop, gewoon weer op het gas aan de kook brengen en dan in de hooikist/deken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 oktober 2018 @ 10:52:27 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_182312111
Die "hooikist" methode is eigenlijk hetzelfde als wat ik altijd gebruik voor trekking/kamperen om brandstof te besparen (want dat moet je allemaal weer meesjouwen en een nieuw gastankje kopen vereist een bezoek aan een stad). Zo heb ik bijvoorbeeld 5 maanden lang elke dag met deze methode gekookt op de Pacific Crest Trail. Op die manier kon ik minimaal 3 weken koken op één 240 gram gastankje (reisveslag volgt over ~4 weken in TRV).







Dit terzijde. Misschien is dit inderdaad ook wel iets om thuis te gebruiken. Dat was eigenlijk nog nooit eerder bij mij opgekomen :D. Maar je vermijdt zo inderdaad wel alle aanbak problemen en dergelijke. (Ook een reden om het te gebruiken voor trekking, want je hebt geen water om je pot te wassen in de woestijn).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_182312134
Hier ook een luie rijstkoker; kwartiertje in magnetron en Ping, klaar
  donderdag 4 oktober 2018 @ 10:59:05 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_182312203
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 10:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goedkoop is inderdaad vaak duurkoop. Probleem is alleen dat ik niet weet of zo'n rijstkoker mij überhaupt gaat bevallen dus om nou £250 uit te geven en na twee keer gebruiken concluderen dat ik toch maar weer mijn oude methode gebruik...

Net even wat reviews gelezen en het grootste probleem (voor mij) wat die rijstkokers kennelijk hebben is dat de rijst vaak aanbakt aan de bodem, wat dus veel werk is om schoon te maken. Mijn motivatie is juist vooral dat ik iets wil waar je geen omkijken naar hebt (zoals dus de magnetron methode die ik al gebruik).
Aanbakken is wel een dingetje. Hij gaat wel naar een warmhoudstand, maar net te laat.

Ik zet dus altijd een kookwekker op ca. 14 minuten, roer een keer om en houd het dan een of twee minuten in de gaten. Dan zet ik het ding zelf uit.

Was een paar tientjes.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door Lienekien op 04-10-2018 11:04:37 ]
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 11:04:06 #14
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182312267
Ik gebruik al jaren een rijstkoker. Nooit aan gedacht dat je ook een magnetron kon gebruiken. Gewoon rijst en juiste hoeveelheid water erin. Stekker erin en 10 minuten later kun je gewoon de rijst opscheppen. Werkt ook met de 'westerse' soorten rijst die ik zelf afschuwelijk vind smaken.

Alleen nadeel van de rijstkokers uit Azie is dat je de stekker continue in en uit moet doen. Ze komen nooit met een aan/uit knop.

Ik heb trouwens nooit gehoord dat een heel dure rijstkoker veel beter is.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_182312672
Ik heb een Zojirushi en ben er echt super blij mee, maar als ik heeeel eerlijk moet zijn is het toch wel overkill. Een rijstkoker van een paar tientjes is ook prima voor de 'normale mens'.
pi_182347216
hooikist?
dat is zoooo 1950.................
pi_182376495
Ik heb deze https://www.bol.com/nl/p/(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
het is een simpele rijstkoker, maar kan ook dienst doen als stoompan.
Heb hem 4 a 5 maanden geleden aangeschaft denk ik.

Ging er van uit dat dat (weer) zo'n apparaat zou zijn dat ergens in een kast zou verdwijnen, maar het ding staat 3 keer per week op het aanrecht. Ik ben helemaal GEK op m'n rijstkoker :-)

edit:
bij dit apparaat geen sprake van aanbakken, ook niet als je maar voor 1 persoon rijst kookt en het na het koken nog een half uur laat staan omdat je even ergens anders mee bezig bent, lol.
  zondag 7 oktober 2018 @ 20:15:32 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_182377364
Bedankt Realaivd. Ik moet een nieuwe en heb die even overwogen. Nu ik weet dat ie jou bevalt...
Al had ik eigenlijk besloten om een zojirushi te nemen, gewoon om straks een volledig artikel te kunnen schrijven. Maar jeetje, dat is nóg moeilijker kiezen. Belachelijk veel mogelijkheden. Ik haat kiezen....
pi_182403876
Ik heb een Taiwanese Tatung-rijstkoker die gebruik maakt van indirecte verhitting, wat denk ik verbranden voorkomt. Heb daar nooit last van gehad in ieder geval. Weet niet precies hoe je die hier kan kopen want heb hem tweedehands gekregen.

De mate van kleverigheid van je rijst hangt in ieder geval niet af van het gebruiken van een rijstkoker, maar meer de rijstsoort en hoe grondig je het wast.
pi_182462691
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kook,(als ik rijst kook, doe ik niet zo vaak) rijst in een pan. Maar chinese vrienden van me hebben rijstkokers (weer een pit vrij op het fornuis) en ze zijn er van heel simpel tot zeer high tech.
Hun advies, als je er een koopt, koop een high end apparaat, goedkope meuk is 2 keer geld uitgeven.
Hoeveel hightech kunnen ze in een rijstkoker inbouwen?
.
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 00:03:53 #21
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_182483170
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 22:41 schreef Fer het volgende:

[..]

Hoeveel hightech kunnen ze in een rijstkoker inbouwen?
Net zoveel als dat ze jou kunnen doen geloven :)
Denk b.v. aan rijstkorrel-sensoren die de korrel scannen op gaarheid, individueel gewicht, kleur, geur, smaaksensoren, etc. etc. :%
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_182486123
Zoals ik al vermeld had ben ik in het bezit van een goedkope (tomado) rijstkoker. Nooit last van aanbranden en deze springt automatisch op de warmhoud stand.

Tenzij je van plan bent meer dan alleen rijst te bereiden, dus echt een prima ding voor jou...
pi_182486126
Oeps dubbelpost...
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:13:05 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_182486142
Misschien bedoelt men aangekoekt ipv aangebrand? Aangebrand is wel heel cru.
pi_182923599
Rijstkoker van Bestron hier, die wordt wekelijks gebruikt en doet het prima. Alleen absoluut nooit de binnenpan in de vaatwasser of met schuurspons schoonmaken.

Maar echt topding! Heeft ook warmhoudfunctie. O+
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')