abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 oktober 2018 @ 01:30:45 #1
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182308127
quote:
Vooraf aan de moderatoren; ik had dit topic op vele plekken kunnen plaatsen, het was een docu op TV die op diverse fora terecht kon (overlappend). Maar de docu gezien hebbende vond ik het vooral heel politiek, zonder met de vinger te wijzen.
De docu gaat over een dochter van Pakistaanse immigranten in Engeland.
Als ze geïnterviewd wordt door de BBC, krijgt ze zowel uit Engeland als ook uit Amerika enorm scheldende en dreigende berichten van extreem rechts.

In plaats zelf vulgair te antwoorden, besluit ze naar Amerika te gaan, met niets meer dan een camera... met twee doelen:
- ze wil weten waarom de neo-nazi's, ander extreem rechts en Alt Right zo'n aantrekkingskracht hebben op deze mensen.
- daarnaast wil ze de mens achter deze extremistische gedachten leren kennen.

Ik verklap alleen dat het haar enorm goed lukt. En ja, er ontstaan zelfs vriendschappen. En ja, ook die mensen met extreem rechtse gedachten komen best wel vriendelijk over. Vele malen vriendelijker als wanneer je ze ziet in demonstraties.

Leerzaam voor eigenlijk iedereen.

Duurt iets minder dan een uurtje, uitgezonden op NPO 3 op drie oktober (gisteren).
Nu al op NPO Start: https://www.vpro.nl/progr(...)ting-the-enemy.html#

Nog niet eerder op NPO start geweest, een paar dingen aanvinken of afvinken... dan kun je ook kijken. Je hoeft je niet in te schrijven.
pi_182310689
Ik vond het een beetje tegenvallen, die neo-nazi's durfden niets tegen haar te zeggen. Hij werd nerveus toen ze zelf begon over het woord "Shitskin", "Ja misschien gebruik ik dat woord wel als ik gedronken heb"

Vond het echt mietjes, behalve die rijke alt-right aanvoerder, maar die spoorde helemaal niet.

Al met al, saaie documentaire...

[ Bericht 19% gewijzigd door jogy op 04-10-2018 10:00:09 ]
Weggegaan en opgerot
pi_182310873
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:04 schreef robijntjestralendwit het volgende:

Ik vond het een beetje tegenvallen, die neo-nazi's durfden niets tegen haar te zeggen. Hij werd nerveus toen ze zelf begon over het woord "Shitskin", "Ja misschien gebruik ik dat woord wel als ik gedronken heb"

Vond het echt mietjes, behalve die rijke alt-right aanvoerder, maar die spoorde helemaal niet.

Al met al, saaie documentaire...
Docu (nog) niet gezien. Maar de meeste groepen bestaan uit het overgrote gedeelte uit meelopers die hun mond vol tanden hebben als je ze direct face-to-face en één op één aanspreekt over de standpunten die ze als groep vertegenwoordigen.

[ Bericht 7% gewijzigd door jogy op 04-10-2018 10:00:19 ]
pi_182310982
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:21 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Docu (nog) niet gezien. Maar de meeste groepen bestaan uit het overgrote gedeelte uit meelopers die hun mond vol tanden hebben als je ze direct face-to-face en één op één aanspreekt over de standpunten die ze als groep vertegenwoordigen.
Ja, maar dit waren zelfs de leiders van die groepen, een van die gasten was het lid met de meeste vlieguren van de hele Nat-Soc partij :')

Kleine voetnoot: De documentairemaakster is zelf activiste (tegen Racisme en Fascisme), vind dat persoonlijk niet zo. Vraag me dan af of er een bepaald doel is, buiten mensen informeren...
Weggegaan en opgerot
  donderdag 4 oktober 2018 @ 09:36:51 #5
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_182311089
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:04 schreef robijntjestralendwit het volgende:

Ik vond het een beetje tegenvallen, die neo-nazi's durfden niets tegen haar te zeggen. Hij werd nerveus toen ze zelf begon over het woord "Shitskin", "Ja misschien gebruik ik dat woord wel als ik gedronken heb"

Vond het echt mietjes, behalve die rijke alt-right aanvoerder, maar die spoorde helemaal niet.

Al met al, saaie documentaire...
Is de zwakte van dit soort initiatieven. Ze maken er altijd iets moois van 'in het echt zijn mensen zoveel redelijker' en dat is ook wel zo. Alleen is dat slechts ten dele doordat ze echt meer openstaan voor een redelijk gesprek en ook deels doordat mensen in het echt een minder grote bek hebben, maar het nog steeds denken.

[ Bericht 7% gewijzigd door jogy op 04-10-2018 10:00:27 ]
pi_182311164
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:36 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Is de zwakte van dit soort initiatieven. Ze maken er altijd iets moois van 'in het echt zijn mensen zoveel redelijker' en dat is ook wel zo. Alleen is dat slechts ten dele doordat ze echt meer openstaan voor een redelijk gesprek en ook deels doordat mensen in het echt een minder grote bek hebben, maar het nog steeds denken.
Mwah, laatst Luis Theroux gezien die in de VS bij dit soort gekkies op bezoek ging:



Vond ik veel interessanter.

Gisteren was die Danny (vgm van Powned :') ) op bezoek in de sloppenwijken van Dublin. Dit was het voorbeeld van een slechte documentairemaker. Wat een gare vragen.

Bewijst inderdaad wel dat niet iedere journalist/activist/knakko een documentaire kan maken.
Weggegaan en opgerot
  donderdag 4 oktober 2018 @ 09:56:23 #7
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_182311333
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:43 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Mwah, laatst Luis Theroux gezien die in de VS bij dit soort gekkies op bezoek ging:

[ afbeelding ]

Vond ik veel interessanter.

Gisteren was die Danny (vgm van Powned :') ) op bezoek in de sloppenwijken van Dublin. Dit was het voorbeeld van een slechte documentairemaker. Wat een gare vragen.

Bewijst inderdaad wel dat niet iedere journalist/activist/knakko een documentaire kan maken.
Die van Louis Theroux is een stuk sterker inderdaad.

Ik bedoelde met 'dit soort initiatieven' eigenlijk vooral die waarbij de documentairemaker zelf tot de gehate groep behoort. Dus als Pakistaanse Brit naar neo-nazi's of als homoseksueel naar homohaters gaan om ze vragen te stellen over hun visie.

Er zijn best wel veel van dit soort initiatieven. Zowel van Amerikanen als van Britten die naar de VS gaan en ik heb toch eigenlijk altijd het gevoel dat ze zich dan behoorlijk inhouden.
pi_182311383
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:56 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Die van Louis Theroux is een stuk sterker inderdaad.

Ik bedoelde met 'dit soort initiatieven' eigenlijk vooral die waarbij de documentairemaker zelf tot de gehate groep behoort. Dus als Pakistaanse Brit naar neo-nazi's of als homoseksueel naar homohaters gaan om ze vragen te stellen over hun visie.

Er zijn best wel veel van dit soort initiatieven. Zowel van Amerikanen als van Britten die naar de VS gaan en ik heb toch eigenlijk altijd het gevoel dat ze zich dan behoorlijk inhouden.
Ah op die manier.

Dan ben je toch een sneuneus? Ik vond het zo zielig dat hij haar niet eens uit durfde te schelden, terwijl hij voor 5000 man een speech staat te houden waarom negers/moslims de poep van de samenleving zijn 8)7
Weggegaan en opgerot
  donderdag 4 oktober 2018 @ 10:01:14 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_182311394
Op verzoek een beetje opgeschoond :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_182313371
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 10:00 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Ah op die manier.

Dan ben je toch een sneuneus? Ik vond het zo zielig dat hij haar niet eens uit durfde te schelden, terwijl hij voor 5000 man een speech staat te houden waarom negers/moslims de poep van de samenleving zijn 8)7
Hoe wrang het ook mag klinken, het getuigt toch nog van een stuk empathie om niet de ander tot op het bot te beledigen. Ik denk persoonlijk zodra dat niet meer aanwezig is, je met iemand te maken hebt die een potentieel gevaar voor de maatschappij kan zijn. Dat zag je goed bij een paar van deze mannen in de documentaire. Toen ze jong waren was empathie ver te zoeken voor de ander wat leidde tot geweldsdelicten. Overigens zag ik laatst een artikel van de NOS waarin stond dat de extreem-rechts zich in Nederland vooral focust op het internet en niet zozeer met geweld bezig is. De reden daarvoor was dat men bang was voor consequenties op het werk. Ik vind het op zich apart dat in Amerika deze mensen open en bloot voor de camera hun stelling durven te verdedigen of zelfs durven te vertellen dat ze in het verleden geweld hebben gebruikt tegen minderheden. Je zou verwachten dat dat ook nadelige consequenties heeft. Een van die mannen was timmerman en exposed door de antifa. Heeft dat niet geleid tot minder klanten ? Jammer dat ze geen aandacht besteedden aan de consequenties in de documentaire.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:51:21 #12
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182503160
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 12:19 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Hoe wrang het ook mag klinken, het getuigt toch nog van een stuk empathie om niet de ander tot op het bot te beledigen. Ik denk persoonlijk zodra dat niet meer aanwezig is, je met iemand te maken hebt die een potentieel gevaar voor de maatschappij kan zijn. Dat zag je goed bij een paar van deze mannen in de documentaire. Toen ze jong waren was empathie ver te zoeken voor de ander wat leidde tot geweldsdelicten. Overigens zag ik laatst een artikel van de NOS waarin stond dat de extreem-rechts zich in Nederland vooral focust op het internet en niet zozeer met geweld bezig is. De reden daarvoor was dat men bang was voor consequenties op het werk. Ik vind het op zich apart dat in Amerika deze mensen open en bloot voor de camera hun stelling durven te verdedigen of zelfs durven te vertellen dat ze in het verleden geweld hebben gebruikt tegen minderheden. Je zou verwachten dat dat ook nadelige consequenties heeft. Een van die mannen was timmerman en exposed door de antifa. Heeft dat niet geleid tot minder klanten ? Jammer dat ze geen aandacht besteedden aan de consequenties in de documentaire.
Je kunt zo'n docu zo groot maken als je wilt... maar zij richtte zich vooral op de mens achter de (rechts) extremist, en om te zien wat die mensen drijft. Ik vond het het een een zeer gewaagd idee. Maar ergens ook wel bemoedigend dat zelfs die extremisten inderdaad (zoals je al zei) toch nog empathie hadden. En zelfs wederzijdse sympathie ontstond.

En dat was ook waarom ik deze docu onder de aandacht wilde brengen. :)
pi_182629967
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 01:30 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

De docu gaat over een dochter van Pakistaanse immigranten in Engeland.
Als ze geïnterviewd wordt door de BBC, krijgt ze zowel uit Engeland als ook uit Amerika enorm scheldende en dreigende berichten van extreem rechts.

In plaats zelf vulgair te antwoorden, besluit ze naar Amerika te gaan, met niets meer dan een camera... met twee doelen:
- ze wil weten waarom de neo-nazi's, ander extreem rechts en Alt Right zo'n aantrekkingskracht hebben op deze mensen.
- daarnaast wil ze de mens achter deze extremistische gedachten leren kennen.

Ik verklap alleen dat het haar enorm goed lukt. En ja, er ontstaan zelfs vriendschappen. En ja, ook die mensen met extreem rechtse gedachten komen best wel vriendelijk over. Vele malen vriendelijker als wanneer je ze ziet in demonstraties.

Leerzaam voor eigenlijk iedereen.

Duurt iets minder dan een uurtje, uitgezonden op NPO 3 op drie oktober (gisteren).
Nu al op NPO Start: https://www.vpro.nl/progr(...)ting-the-enemy.html#

Nog niet eerder op NPO start geweest, een paar dingen aanvinken of afvinken... dan kun je ook kijken. Je hoeft je niet in te schrijven.
Wat intressant !!
  zondag 21 oktober 2018 @ 01:48:20 #14
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182640991
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 16:10 schreef peterpan1989 het volgende:

[..]

Wat intressant !!
Ja, dat vond ik ook. Ik ben ook wel eens redelijk ver gekomen met een goede discussie met mensen met rechts extreme ideeën, die mij zagen als een vriend (en ja ook vice versa).. Dat had ook misschien zo ver kunnen gaan als in deze docu.
Maar dan een en al tegenslag, waardoor ik me weer moest focussen op nog belangrijker dingen van mijn leven (of in elk geval belangrijker qua overleven en financiën om te overleven).

Maar soit, dat is ook het leven. Leven is ook telkens een stukje sterven, of je wilt of niet... je moet elke keer een stukje loslaten. En in de laatste jaren heb ik heel veel moeten loslaten. Niet alles is zo zwaar als het andere... en soms wegen kleine gebroken beloften nog zwaarder als andere 'offers'... Daar moet ik het maar bij laten.
pi_182680010
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 01:48 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Ja, dat vond ik ook. Ik ben ook wel eens redelijk ver gekomen met een goede discussie met mensen met rechts extreme ideeën, die mij zagen als een vriend (en ja ook vice versa).. Dat had ook misschien zo ver kunnen gaan als in deze docu.
Maar dan een en al tegenslag, waardoor ik me weer moest focussen op nog belangrijker dingen van mijn leven (of in elk geval belangrijker qua overleven en financiën om te overleven).

Maar soit, dat is ook het leven. Leven is ook telkens een stukje sterven, of je wilt of niet... je moet elke keer een stukje loslaten. En in de laatste jaren heb ik heel veel moeten loslaten. Niet alles is zo zwaar als het andere... en soms wegen kleine gebroken beloften nog zwaarder als andere 'offers'... Daar moet ik het maar bij laten.
Je ongewenste postvak? Pilsblik
  maandag 22 oktober 2018 @ 22:52:58 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_182680242
Klinkt als een in scene gezette hoax. Net alsof iedere immigrant in Engeland voortdurend te maken krijgt met 'skinheads' die haar uitschelden. Dan hebben die 200 skinheads het wel druk met die miljoenen migranten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:14:51 #17
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182681598
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 22:38 schreef Dropvetereter het volgende:

[..]

Je ongewenste postvak? Pilsblik
Niets binnengekregen volgens mij. Maar ik check dat ook niet elke dag.
Indien toch iets binnengekregen, mail ik je terug.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:19:33 #18
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182681663
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 22:52 schreef LXIV het volgende:
Klinkt als een in scene gezette hoax. Net alsof iedere immigrant in Engeland voortdurend te maken krijgt met 'skinheads' die haar uitschelden. Dan hebben die 200 skinheads het wel druk met die miljoenen migranten.
Kijk gewoon de docu.
En nee geen hoax, zij was aan het woord in een BBC verslag... en kreeg toen (vooral via mail) extreme bedreigingen binnen. De meeste vanuit Amerika.
In haar eigen verslag docu kwamen vele hoge mensen van extreem rechts aan het woord, mensen waarmee ze uiteindelijk een dergelijk goede band opbouwde dat van beide kanten een soort van sympathie ontstond naar de ander.

Maar om het te begrijpen, zul je toch echt die docu zelf moeten zien.
pi_182695996
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 00:14 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Niets binnengekregen volgens mij. Maar ik check dat ook niet elke dag.
Indien toch iets binnengekregen, mail ik je terug.
Niffo, check hem vandaag ff!
pi_182696110
Staats tv weer lekker aan het polariseren, what else is new.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:06:20 #21
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182702429
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 19:06 schreef Sjemmert het volgende:
Staats tv weer lekker aan het polariseren, what else is new.
Nee, ik zag hier meer verbroedering in. Jij hebt het of niet gezien of niet begrepen.
pi_182703548
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 23:06 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Nee, ik zag hier meer verbroedering in. Jij hebt het of niet gezien of niet begrepen.
Dat klopt.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 00:30:40 #23
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182704388
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 23:49 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Dat klopt.
Sportief gesproken. ^O^ Enne... kijk de docu nog eens... als het nog online staat. Zo begrijp ik als gematigd linksmens ook meerdere rechtsers wat beter... en op de beelden blijkt dat meerdere rechtsers, ook haar wat beter te begrijpen.

Voor mij betekent deze docu, vooral iets van verbroedering door elkaar te leren kennen, zonder dat men de gebruikelijke dogma's op de voorgrond stelt.
Gewoon mensen uit heel verschillende werelden die elkaar ontmoeten... en elkaar leren kennen, en elkaar leren waarderen. Gewoon zoals mensen kunnen zijn, als hen hiertoe een kans geboden wordt.

Mooi, ontroerend zonder dat er een zondebok hoeft te zijn... geen zondebok van rechts, geen zondebok van links, geen zondebok van welke kant dan ook. En ja, ook de documentaire maakster was niet uit op ruzie... maar was oprecht geïnteresseerd. Dat scheelde ook heel wat.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 09:11:41 #24
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_182707394
Mensen die anderen aanvallen vanwege hun huidskleur zijn sowieso niet alt-right of populistisch. Dat soort primitieve idioterie wordt juist gemeden als de pest.

Racisme is tegenwoordig een links stokpaardje. Als je de verkeerde kleur hebt (wit) moet je je mond houden. Mensen beoordeelen op huidskleur gaat lijnrecht in tegen het fatsoen.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 11:16:35 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182709616
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 09:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Mensen die anderen aanvallen vanwege hun huidskleur zijn sowieso niet alt-right of populistisch. Dat soort primitieve idioterie wordt juist gemeden als de pest.

Racisme is tegenwoordig een links stokpaardje. Als je de verkeerde kleur hebt (wit) moet je je mond houden. Mensen beoordeelen op huidskleur gaat lijnrecht in tegen het fatsoen.
Waarom is Richard Spencer, de oprichter van die hele alt-right stroming dan zo'n enorme nazi?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_B._Spencer

Hoe precies mijdt hij die primitieve idioterie precies? Hij propageert het nota bene! Dat hij zelf niet mensen op hun neus slaat, excuseert hem niet iets te maken te hebben met zijn volgers die dat wel doen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')