abonnement Unibet Coolblue
pi_182298679
Hallo, ik moet een studie kiezen, maar heel veel studies zijn tegenwoordig in het Engels. Nou ben ik absoluut niet goed in Engels dus vind dit aan de ene kant erg vervelend, omdat het mij dan extra moeite zal kosten om het goed te begrijpen. Aan de andere zal mijn Engels er wel door verbeterd worden, maar ik vraag mij af hoeveel ik hieraan heb.
maar ik vroeg mij af zijn jullie voor of tegen studies in het Engels?
  Spellchecker woensdag 3 oktober 2018 @ 18:55:51 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182298868
Ik ben voor. Is goed voor een eventuele internationale carriere. Maar je moet ook goed Nederlands kunnen schrijven/spreken natuurlijk.
pi_182298886
quote:
5s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:47 schreef fluitenkruid het volgende:
maar ik vroeg mij af zijn jullie voor of tegen studies in het Engels?
Wat is dit nou weer voor slechte referendumvraag?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_182298942
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:55 schreef maily het volgende:
Ik ben voor. Is goed voor een eventuele internationale carriere. Maar je moet ook goed Nederlands kunnen schrijven/spreken natuurlijk.
Ja daar ben ik het mee eens, maar stel je dan prioriteit aan het beheersen van de Nederlandse taal of de Engelse studie?
  woensdag 3 oktober 2018 @ 18:58:28 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182298946
Studies moeten gewoon in het Nederlands. Lekker belasting bijdragen aan dingen die vervolgens ontworpen worden om een handjevol chinezen te accommoderen :')

We zitten hier godverdomme in Nederland.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182299399
quote:
13s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:58 schreef SpecialK het volgende:
Studies moeten gewoon in het Nederlands. Lekker belasting bijdragen aan dingen die vervolgens ontworpen worden om een handjevol chinezen te accommoderen :')

We zitten hier in Nederland.
Scheldwoorden hoeven niet, maar verder dit. Daarnaast is het Engels van veel Nederlandse docenten ook niet echt geweldig. Als je Engels wilt leren kun je beter naar Engeland.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182383214
quote:
13s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:58 schreef SpecialK het volgende:
Studies moeten gewoon in het Nederlands. Lekker belasting bijdragen aan dingen die vervolgens ontworpen worden om een handjevol chinezen te accommoderen :')

We zitten hier godverdomme in Nederland.
Ligt eraan welke studies. Geneeskunde, ruimtevaarttechniek, die zijn in het Engels en dat moet gewoon zo blijven. Je komt daar anders niet verder in je professionele carrière. Het Nederlandse ruimteprogramma is niet om over naar huis te schrijven, en probeer maar eens een geneeskundige thesis te schrijven zonder afhankelijk te zijn van Engelstalige bronnen.

International Business Administration.. ook wel handig als je Engels kan.. Elke ICT studie, alle termen die gebruikt worden zijn Engels, kan je net zo goed helemaal naar Engels overstappen. Er zijn best veel studies die profiteren van Engels.

Verpleegkunde hoeft dan weer bijvoorbeeld niet.

[ Bericht 11% gewijzigd door MrAero op 08-10-2018 01:39:27 ]
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 01:51:42 #8
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_182383302
Ik ben tegen de verloedering van Nederlandse taal aan universiteiten. Het is onzin dat zoveel mensen op de internationale markten terecht komen, zeker binnen bijvoorbeeld geesteswetenschappen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_182383368
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2018 01:51 schreef naatje_1 het volgende:
Ik ben tegen de verloedering van Nederlandse taal aan universiteiten.
Juist in universitaire studies is Engels een must-have. Als je de wetenschappelijke kennis die je wilt opdoen beperkt tot de kennis die in ons kikkerlandje zit beperk je jezelf enorm en zijn we uiteindelijk gedoemd om achter te lopen op de rest van de wereld die opgedane kennis wel kan delen d.m.v. een universele taal. En als je van het VWO afkomt zit het met de Nederlandse taal vaak wel goed. Daar zal de eventuele "verloedering" dus echt niet aan liggen. Daarvoor moet je bij de MBO studies aankloppen. Zelfs HBO studenten zie ik vaak de mist in gaan. M'n vrouw heeft HBO gedaan en nog haal ik 20 spelfouten uit d'r emails voor ze het verzendt naar collega's.
  maandag 8 oktober 2018 @ 02:48:03 #10
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_182383398
Voor, je Engels word er veel beter door,
(als je eindelijk geen ondertiteling krijgt) wat de internationale taal is en je Nederlands word niet slechter. Tenminste ik neem aan dat je niet ineens ook Engels gaat praten met je familie en iedereen er omheen....
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 12:16:38 #11
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_182388121
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 02:19 schreef MrAero het volgende:

[..]

Juist in universitaire studies is Engels een must-have. Als je de wetenschappelijke kennis die je wilt opdoen beperkt tot de kennis die in ons kikkerlandje zit beperk je jezelf enorm en zijn we uiteindelijk gedoemd om achter te lopen op de rest van de wereld die opgedane kennis wel kan delen d.m.v. een universele taal. En als je van het VWO afkomt zit het met de Nederlandse taal vaak wel goed. Daar zal de eventuele "verloedering" dus echt niet aan liggen. Daarvoor moet je bij de MBO studies aankloppen. Zelfs HBO studenten zie ik vaak de mist in gaan. M'n vrouw heeft HBO gedaan en nog haal ik 20 spelfouten uit d'r emails voor ze het verzendt naar collega's.
Je krijgt genoeg scholing in Engels zonder een Engelstalige track te volgen hoor en ja, het taalniveau qua Nederlands is echt bedroevend in sommige hoeken van de universiteit. Als je papers na gaat kijken van bijvoorbeeld bedrijfskundestudenten dan zou je denken dat ze dit jaar hierheen zijn gemigreerd, terwijl ze Nederlands gewoon als moedertaal hebben. De universiteit is er niet enkel voor de wetenschappers, maar ook/juist voor de samenleving en onze samenleving is gelukkig nog steeds Nederlandstalig.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_182388667
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:16 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Je krijgt genoeg scholing in Engels zonder een Engelstalige track te volgen hoor en ja, het taalniveau qua Nederlands is echt bedroevend in sommige hoeken van de universiteit. Als je papers na gaat kijken van bijvoorbeeld bedrijfskundestudenten dan zou je denken dat ze dit jaar hierheen zijn gemigreerd, terwijl ze Nederlands gewoon als moedertaal hebben. De universiteit is er niet enkel voor de wetenschappers, maar ook/juist voor de samenleving en onze samenleving is gelukkig nog steeds Nederlandstalig.
Ja, sommige universitaire studenten hebben een niveau van lik m'n vestje, maar denk je dat de verloedering van de Nederlandse taal zal liggen aan die paar studenten binnen de groep van WO studenten die bestaat uit ongeveer 18% procent van de Nederlandse studenten, of aan de overige 82%?

Feit is dat je met een wetenschappelijke (universitaire) studie het wetenschappelijke domein betreedt, waarin je niet verder zal komen als je je beperkt tot Nederlandstalige onderzoeken/boeken/etc. Wil je een impact hebben in je studiegebied? Reken maar dat je een thesis moet kunnen schrijven in perfect Engels. Het kan niemand wat schelen hoe goed je Nederlands is. Het zou zonde zijn om het delen en vergaren van kennis te laten beïnvloeden door idiote nationalistische ideëen zoals "alle studies moeten in het Nederlands!!!"
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:19:13 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182396679
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 01:31 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ligt eraan welke studies. Geneeskunde, ruimtevaarttechniek, die zijn in het Engels en dat moet gewoon zo blijven. Je komt daar anders niet verder in je professionele carrière. Het Nederlandse ruimteprogramma is niet om over naar huis te schrijven, en probeer maar eens een geneeskundige thesis te schrijven zonder afhankelijk te zijn van Engelstalige bronnen.

International Business Administration.. ook wel handig als je Engels kan.. Elke ICT studie, alle termen die gebruikt worden zijn Engels, kan je net zo goed helemaal naar Engels overstappen. Er zijn best veel studies die profiteren van Engels.

Verpleegkunde hoeft dan weer bijvoorbeeld niet.
Oh ik heb ook geen enkel probleem met het gebruiken van Engelse bronnen als er geen goede Nederlandse alternatieven zijn, hoor. Maar daar gaat het niet over.

Het gaat over dat docent Jan Klaas de Smit jou in net geen steenkolenengels loopt te onderwijzen zodat Josué uit Equador het ook kan volgen en de universiteit weer allerhande funds kan veiligstellen.

Terwijl JIJ.. en niet Josué op het punt staat je hele leven belasting te betalen aan het onderwijssysteem in dit land.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182397895
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Oh ik heb ook geen enkel probleem met het gebruiken van Engelse bronnen als er geen goede Nederlandse alternatieven zijn, hoor. Maar daar gaat het niet over.

Het gaat over dat docent Jan Klaas de Smit jou in net geen steenkolenengels loopt te onderwijzen zodat Josué uit Equador het ook kan volgen en de universiteit weer allerhande funds kan veiligstellen.

Terwijl JIJ.. en niet Josué op het punt staat je hele leven belasting te betalen aan het onderwijssysteem in dit land.
Die buitenlanders die hier studeren betalen anders belachelijk hoge prijzen om dat te mogen doen. Enig idee hoe hoog het instellingsgeld is voor non-EU studenten? 1 jaartje geneeskunde studeren kost zo ¤20,000. Dus je vergelijking gaat niet helemaal op. De enige reden voor het 'Nederlands houden' van de studies komt dan dus neer op "Nederlandse taal, joepie".
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:13:12 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182398191
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef MrAero het volgende:

[..]

Die buitenlanders die hier studeren betalen anders belachelijk hoge prijzen om dat te mogen doen.
Fijn voor universiteit... dat is erg sappig natuurlijk. Dus dan moeten Nederlanders maar per se aan het Engels?

Je snapt het punt niet helemaal denk ik.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182399812
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Fijn voor universiteit... dat is erg sappig natuurlijk. Dus dan moeten Nederlanders maar per se aan het Engels?

Je snapt het punt niet helemaal denk ik.
Jij lijkt van mening te zijn dat studies hier in het Engels worden gegeven zodat niet-belasting betalende buitenlanders mee kunnen doen, toch? En dat het daarom in het Nederlands moet, want fuck buitenlanders die geen belasting betalen. Corrigeer me maar hoor als ik je verkeerd heb begrepen, maar volgens mij vat dat het redelijk samen.

Ik zeg dat buitenlanders tot wel 10x zoveel betalen per jaar om hier te kunnen studeren op de universiteit. Dat is alleen maar goed voor ons onderwijssysteem, want meer geld naar uni's = betere uni's. Mijn klas destijds zat vol met buitenlandse studenten met rijke ouders die ervoor kozen hun kind in Nederland te laten studeren en daar flink voor willen betalen. Ik zie niet hoe wij Nederlanders daar belasting-technisch onder zouden lijden.

Daarnaast is een Engelse studie ook goed voor Nederlandse studenten, want dat maakt het makkelijker om zowel kennis te vergaren van en te delen met de rest van de wereld. Dan heb ik het wel over wetenschappelijke/universitaire studies. Ik zie MBO studies daar niet echt van profiteren.
pi_182399875
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 01:31 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ligt eraan welke studies. Geneeskunde, ruimtevaarttechniek, die zijn in het Engels en dat moet gewoon zo blijven. Je komt daar anders niet verder in je professionele carrière. Het Nederlandse ruimteprogramma is niet om over naar huis te schrijven, en probeer maar eens een geneeskundige thesis te schrijven zonder afhankelijk te zijn van Engelstalige bronnen.

International Business Administration.. ook wel handig als je Engels kan.. Elke ICT studie, alle termen die gebruikt worden zijn Engels, kan je net zo goed helemaal naar Engels overstappen. Er zijn best veel studies die profiteren van Engels.

Verpleegkunde hoeft dan weer bijvoorbeeld niet.
Dit.

Liefst Nederlands met wat Engelse artikelen enzo, zodat je het wel leert. Maar volledig Engels alleen als het toegevoegde waarde heeft.
Somebody that I used to know
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:22:40 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182401342
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:18 schreef MrAero het volgende:

[..]

Jij lijkt van mening te zijn dat studies hier in het Engels worden gegeven zodat niet-belasting betalende buitenlanders mee kunnen doen, toch? En dat het daarom in het Nederlands moet, want fuck buitenlanders die geen belasting betalen. Corrigeer me maar hoor als ik je verkeerd heb begrepen, maar volgens mij vat dat het redelijk samen.
Ik suggereer niet dat buitenlanders hier gratis kunnen studeren. Of dacht je dat? Haha.

Wat ik suggereer is dat het Nederlandse volk collectief nogal wat bijdraagt aan het universiteitswezen en de scholing... en dat het nogal zuur is als belastingbetaler om dan vervolgens gedwongen studies te moeten doen in een andere taal... omdat diezelfde universiteit gulzig is op het geld van een zooi chinese papkindjes die door mjams en paps naar het buitenland zijn gestuurd omdat dat zogenaamd prestigieus is.

quote:
Ik zeg dat buitenlanders tot wel 10x zoveel betalen per jaar om hier te kunnen studeren op de universiteit. Dat is alleen maar goed voor ons onderwijssysteem, want meer geld naar uni's = betere uni's.
Eh nee. Niet per se.

quote:
Mijn klas destijds zat vol met buitenlandse studenten met rijke ouders die ervoor kozen hun kind in Nederland te laten studeren en daar flink voor willen betalen. Ik zie niet hoe wij Nederlanders daar belasting-technisch onder zouden lijden.
Je keuzemogelijkheden om in je bloedeigen taal les te kunnen genieten wordt afgenomen.

quote:
Daarnaast is een Engelse studie ook goed voor Nederlandse studenten, want dat maakt het makkelijker om zowel kennis te vergaren van en te delen met de rest van de wereld. Dan heb ik het wel over wetenschappelijke/universitaire studies. Ik zie MBO studies daar niet echt van profiteren.
Zoals ik al aangaf. Engelse bronnen en Engelse les is prima. Maar je hele studie structureren in het Engels om buitenlanders te accommoderen want dat is hip en cash-money etc...

Dat is niet zomaar iets wat je even kan doen zonder dat de belastingbetaler daar een mening over mag hebben. Waren het private instellingen soit. Maar dat zijn ze niet echt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182402787
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik suggereer niet dat buitenlanders hier gratis kunnen studeren. Of dacht je dat? Haha.

Wat ik suggereer is dat het Nederlandse volk collectief nogal wat bijdraagt aan het universiteitswezen en de scholing... en dat het nogal zuur is als belastingbetaler om dan vervolgens gedwongen studies te moeten doen in een andere taal...
Niemand dwingt je. Dan doe je toch gewoon een andere studie? De enige studies die in het Engels worden gegeven zijn studies waarmee je in een vakgebied terecht komt waar Engels over het algemeen de voertaal is. Als je geen Engels kan, dan kan je dat bijspijkeren met die opleiding. Wil je geen Engels leren? Dan is die opleiding en het werk dat daarop volgt niks voor jou. Het heeft niks te maken met "buitenlanders accommoderen". Het heeft alles te maken met "voorbereiding op een professionele carrière". Hoe wil je bijvoorbeeld een carrière opbouwen in de lucht en ruimtevaarttechniek als je geen Engels kunt? Daarom is die studie Engelstalig. Hoe wil je als arts op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen als je niemand kan verstaan en met niemand kan praten tijdens seminars en conferenties?

Of heb jij voorbeelden van studies die alleen in het Engels worden gegeven waarmee mensen worden opgeleid om in een puur Nederlands vakgebied te gaan werken?

[ Bericht 9% gewijzigd door MrAero op 08-10-2018 23:37:58 ]
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:51:47 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182403282
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:28 schreef MrAero het volgende:

[..]

Niemand dwingt je. Dan doe je toch gewoon een andere studie? De enige studies die in het Engels worden gegeven zijn studies waarmee je in een vakgebied terecht komt waar Engels over het algemeen de voertaal is.
Dat is niet waar. En dat is niet relevant. Knap hoor.

quote:
Als je geen Engels kan, dan kan je dat bijspijkeren met die opleiding. Wil je geen Engels leren? Dan is die opleiding en het werk dat daarop volgt niks voor jou. Het heeft niks te maken met "buitenlanders accommoderen". Het heeft alles te maken met "voorbereiding op een professionele carrière".
Jij denkt dat dat daadwerkelijk de motivatie is? Dat is gewoon onzin.

quote:
Hoe wil je bijvoorbeeld een carrière opbouwen in de lucht en ruimtevaarttechniek als je geen Engels kunt? Daarom is die studie Engelstalig.

Hoe wil je als arts op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen als je niemand kan verstaan en met niemand kan praten tijdens seminars en conferenties?
Materiaal kan prima engelstalig zijn ja. 3e keer dat ik dit zeg.

quote:
Of heb jij voorbeelden van studies die alleen in het Engels worden gegeven waarmee mensen worden opgeleid om in een puur Nederlands vakgebied te gaan werken?
https://www.studentum.nl/zoeken/opleidingen-in-het-engels

Enjoy.

Daar zitten al snel minimaal 3 in op de eerste 2 scroll-pagina's die ook prima in het Nederlands kunnen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182403424
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:51 schreef SpecialK het volgende:
Jij denkt dat dat daadwerkelijk de motivatie is? Dat is gewoon onzin.
Kan je vinden. Waarom tweetalig VWO aanbieden waarin alfa/betavakken in het Engels worden gegeven en de rest gewoon in het Nederlands? Buitenlanders hebben er niks aan, want ze kunnen geen Nederlands en kunnen de rest dus niet volgen. Toen ik het deed zaten er ook alleen Nederlanders in de klas. Oh, zou het misschien zijn om het Engels van scholieren te verbeteren zodat ze later meer kans maken op de internationale arbeidsmarkt? Heh, dat kan toch niet, nee, het is vast om de buitenlanders te accommoderen ten koste van Nederlanders :')

quote:
Materiaal kan prima engelstalig zijn ja. 3e keer dat ik dit zeg.
Als al het materiaal in het Engels is, dan is het nutteloos om in het Nederlands les te geven.

quote:
https://www.studentum.nl/zoeken/opleidingen-in-het-engels

Enjoy.

Daar zitten al snel minimaal 3 in op de eerste 2 scroll-pagina's die ook prima in het Nederlands kunnen.
Ik vroeg om studies die *alleen* in het Engels beschikbaar zijn. Dus kom maar op met wat voorbeelden.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:03:55 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182403543
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:58 schreef MrAero het volgende:

[..]

Kan je vinden. Waarom tweetalig VWO aanbieden waarin alfa/betavakken in het Engels worden gegeven en de rest gewoon in het Nederlands? Buitenlanders hebben er niks aan, want ze kunnen geen Nederlands en kunnen de rest dus niet volgen.
Wat jammer toch.

quote:
Toen ik het deed zaten er ook alleen Nederlanders in de klas. Oh, zou het misschien zijn om het Engels van scholieren te verbeteren zodat ze later meer kans maken op de internationale arbeidsmarkt? Heh, dat kan toch niet, nee, het is vast om de buitenlanders te accommoderen ten koste van Nederlanders :')
Nederlanders kunnen al prima Engels. Beter dan elk ander land wat niet Engels als officiele taal heeft. en dat lukt ook op een magische manier zonder die lijpe land- en taal-verradende opleidingen om de kassen van belasting-vretende organisaties nog verder te spekken.

quote:
[..]

Als al het materiaal in het Engels is, dan is het nutteloos om in het Nederlands les te geven.
Onzin.

quote:
[..]

Ik vroeg om studies die *alleen* in het Engels beschikbaar zijn. Dus kom maar op met wat voorbeelden.
Maakt vrij weinig uit. Je komt niet overal even makkelijk binnen. Er is dus een spanningsveld in welke studies bij welke aanbieders je kan kiezen. Er zullen zat mensen zijn die gedwongen een Engelstalige studie moeten volgen omdat dat de enige redelijke optie was.

Dat is op zijn minst wel twijfelachtig.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182403772
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 00:03 schreef SpecialK het volgende:

Nederlanders kunnen al prima Engels. Beter dan elk ander land wat niet Engels als officiele taal heeft. en dat lukt ook op een magische manier zonder die lijpe land- en taal-verradende opleidingen om de kassen van belasting-vretende organisaties nog verder te spekken.
:') Je zegt het zelf, Nederlanders kunnen prima Engels, dus er is niks op tegen om hier en daar een studie in het Engels aan te bieden.

Land- en taalverradende opleidingen... :') :') Even een vraagje, wat voor opleiding heb jij genoten?

quote:
Maakt vrij weinig uit. Je komt niet overal even makkelijk binnen. Er is dus een spanningsveld in welke studies bij welke aanbieders je kan kiezen. Er zullen zat mensen zijn die gedwongen een Engelstalige studie moeten volgen omdat dat de enige redelijke optie was.
Dat is dus niet zo, je lult uit je nek en hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Noem één voorbeeld van een studie in Nederland die:

1) alleen in het Engels wordt aangeboden (studenten hebben dus geen andere optie binnen Nederland om de studie in het Nederlands te volgen).
2) een vakgebied heeft waarin Engels niet de algemene voertaal is, of op z'n minst een vereiste is om op de hoogte te blijven van wereldwijde ontwikkelingen en dus om relevant te kunnen blijven als professional.

Ikzelf heb lucht -en ruimtevaarttechniek gedaan, en het zou een enorme tijdverspilling zijn geweest om eerst de opleiding in het Nederlands te doen, om vervolgens alles opnieuw te leren omdat je geen idee hebt welke termen de rest van de wereld gebruikt. Voor veel zaken zijn er niet eens Nederlandse termen. Dan zou je die speciaal voor de opleiding eerst moeten bedenken :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')