abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182290721
Pasen duurt nog even, maar het blijkt zo te zijn dat de paasvuren net zoveel milieuvervuiling veroorzaken dan vuurwerk rond oud en nieuw. Volgens de stichting Houtrookvrij veroorzaakt de eeuwenoude traditie namelijk "een immense milieuvervuiling en bijbehorende gezondheidsrisico's". De Stichting Houtrookvrij is daarom voor een verbod op paasvuren..

Wat is jullie mening hierover, moeten de paasvuren ook worden afgeschaft, in mindering worden gebracht of helemaal verboden worden?

https://nos.nl/artikel/22(...)ns-oud-en-nieuw.html
-
pi_182290945
Poll: Vervuiling
Paasvuren afschaffen, vuurwerk mag blijven
Vuurwerk afschaffen, paasvuren mag wel
Beide afschaffen
Beide mogen blijven
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2018 12:02:20 ]
pi_182290985
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 11:59 schreef Teletubbie23 het volgende:

[..]

In welk opzicht bedoel je?
Paasvuren zijn verbonden aan een geloof, een geloof die de overheid al jaren niet meer promoot.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  User die overal opduikt 2022 woensdag 3 oktober 2018 @ 12:03:36 #4
186611 Haags
pi_182290999
Beide mogen blijven.

Rot op met dat schadelijke bla bla geneuzel.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 3 oktober 2018 @ 12:05:02 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182291025
Beide blijven gekozen, tegen beter weten in.

We kunnen ons beter af gaan vragen wat over tien jaar nog niet verboden is, zijn we sneller klaar.
And so is the past
  woensdag 3 oktober 2018 @ 12:06:09 #6
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_182291048
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beide mogen blijven.

Rot op met dat schadelijke bla bla geneuzel.
#KICKOUTZP
pi_182291102
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:02 schreef halfway het volgende:

[..]

Paasvuren zijn verbonden aan een geloof, een geloof die de overheid al jaren millennia niet meer promoot.
Verbeterd. Paasvuren zijn een heidense traditie van voor onze jaartelling. Dat heeft dus weinig met de huidige gangbare geloven te maken.

Persoonlijk ben ik wel blij dat die vuren op meer dan 100 km bij mij vandaan zijn. En dan nog met oostenwind ruik je het hier. Ik stem niet want is snap de lol ook wel een beetje al heb ik die er zelf absoluut niet aan.
pi_182291376
Paasvuren, onzin. Als jij je tuinafval in je volkstuin in de fiq steekt, heb je de milieupolitie op je dak.(pakkans wel klein tegenwoordig) Vuren 1000x zo groot: geen probleem, ies kultoer.

Gewoon ff honderden pallets in de fik steken, waarom?

Vuurwerk wel ok, want btw/omzetbelasting etc...

[ Bericht 30% gewijzigd door Frutsel op 04-10-2018 11:35:04 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 oktober 2018 @ 12:34:12 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_182291610
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:22 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Nou, doek t Fok!forum maar op dan...

Welke kanslozen bedoel je?

On-topic: Paasvuren, onzin. Als jij je tuinafval in je volkstuin in de fiq steekt, heb je de milieupolitie op je dak.(pakkans wel klein tegenwoordig) Vuren 1000x zo groot: geen probleem, ies kultoer.

Gewoon ff honderden pallets in de fik steken, waarom?

Vuurwerk wel ok, want btw/omzetbelasting etc...
Mensen die hier weer een probleem van maken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_182291712
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Mensen die hier weer een probleem van maken.
Ach, geeft dit topic ook weer bestaansrecht. :)

Paasvuren zijn er niet in mijn omgeving, t zal me jeuken.

Vuurwerk ook geen probleem mee (steek zelf al jaren niets zelf meer af, lekker genieten van andermans vuurwerk :') )
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_182291759
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beide mogen blijven.

Rot op met dat schadelijke bla bla geneuzel.
Jammer dat de meerderheid een zwijgende is.

Als het je hier niet bevalt ga je maar naar India of Afrika.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_182291872
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:43 schreef Resistor het volgende:

[..]

Jammer dat de meerderheid een zwijgende is.

Als het je hier niet bevalt ga je maar naar India of Afrika.
er is juist een kleine schreeuwende groep mensen waar we veel te serieus mee omgaan.

In India en Afrika kookt men nog op hout en is de luchtvervuiling dagelijks meer als wij 2× per jaar hebben tijdens paasvuren en oud en nieuw. :D
pi_182292080
gewoon die stichting opdoeken
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_182292235
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:52 schreef Basp1 het volgende:
In India en Afrika kookt men nog op hout en is de luchtvervuiling dagelijks meer als wij 2× per jaar hebben tijdens paasvuren en oud en nieuw.
Daar doen ze dan ook heel erg hun best om iedereen op gas te laten koken.
https://www.mo.be/nieuws/(...)s-door-koken-op-hout

Omdat het elders erger is met hel lokale milieu hoeft dat hier geen excuus te zijn om hier de boel ook maar te vervuilen.
pi_182293975
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 13:16 schreef nanuk het volgende:

[..]

Daar doen ze dan ook heel erg hun best om iedereen op gas te laten koken.
https://www.mo.be/nieuws/(...)s-door-koken-op-hout

Omdat het elders erger is met hel lokale milieu hoeft dat hier geen excuus te zijn om hier de boel ook maar te vervuilen.
Laten we het eerst elders 50% verbeteren en het leven daar beter maken voordat we hier weer 5% gaan doen en de leuke dingen verbieden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_182294194
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 14:47 schreef Resistor het volgende:

[..]

Laten we het eerst elders 50% verbeteren en het leven daar beter maken voordat we hier weer 5% gaan doen en de leuke dingen verbieden.
Bern jij actief bezig dan om elders substantiële verbetering te krijgen?

Daarnaast is luchtvervuiling door houtstook vooral een regionaal probleem en niet zozeer wereldwijd. Dus in die zin heeft hier verbeteren wel hier wel degelijk meer effect dan een veel grotere verbetering aan de andere kant van de wereld.

En eh, zoals aangegeven wordt het ook elders wel degelijk als een probleem gezien waar ook hard aan gewerkt wordt. B.v. kleine houtbranders gebruiken in plaats van open vuur scheelt al een behoorlijke slok op een borrel. Subsidie op gasflessen werkt nog beter maar dat kost allemaal geld natuurlijk. Hoeveel doneer jij ook al weer om arme Indiërs op gas te laten koken?
pi_182299328
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 14:57 schreef nanuk het volgende:

[..]

Bern jij actief bezig dan om elders substantiële verbetering te krijgen?

Daarnaast is luchtvervuiling door houtstook vooral een regionaal probleem en niet zozeer wereldwijd. Dus in die zin heeft hier verbeteren wel hier wel degelijk meer effect dan een veel grotere verbetering aan de andere kant van de wereld.

En eh, zoals aangegeven wordt het ook elders wel degelijk als een probleem gezien waar ook hard aan gewerkt wordt. B.v. kleine houtbranders gebruiken in plaats van open vuur scheelt al een behoorlijke slok op een borrel. Subsidie op gasflessen werkt nog beter maar dat kost allemaal geld natuurlijk. Hoeveel doneer jij ook al weer om arme Indiërs op gas te laten koken?
Inderdaad, ik denk dat paasvuren niet wereldwijd merkbaar zijn. Maar die paar dagen dat ze branden, zou dat ook hele grote invloed hebben op de milieuvervuiling?
-
pi_182299687
Verbied je ze in NL, dan heb je er nog tientallen net over de grens in Duitsland. Dat helpt niet. En bovendien is het een eeuwenoude traditie die je juist moet beschermen als immaterieel erfgoed.
dag
pi_182299741
dag
pi_182306086
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 19:26 schreef Peter het volgende:
Verbied je ze in NL, dan heb je er nog tientallen net over de grens in Duitsland. Dat helpt niet. En bovendien is het een eeuwenoude traditie die je juist moet beschermen als immaterieel erfgoed.
Natuurlijk steken ze niet in heel Nederland paasvuren af, bepaalde regio's kennen deze traditie. Een traditie kan je niet zomaar verbieden toch?
-
pi_182310418
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 19:10 schreef Teletubbie23 het volgende:

[..]

Inderdaad, ik denk dat paasvuren niet wereldwijd merkbaar zijn. Maar die paar dagen dat ze branden, zou dat ook hele grote invloed hebben op de milieuvervuiling?
Ja, in de tijd dat het brand heeft het heel erg veel invloed op de luchtkwaliteit in de ruime omgeving. Als het weer uit is zal het binnen een paar dagen het effect wel weer over zijn.

Het is inderdaad een traditie, als ik in die omgeving zou wonen zou ik waarschijnlijk die periode naar elders vertrekken voor een korte vakantie. Een hoop mensen hebben er erg veel plezier aan, andere mensen hebben er last van. Gelukkig hoef ik de afweging niet te maken of het verboden moet worden.
pi_182311149
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 08:39 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ja, in de tijd dat het brand heeft het heel erg veel invloed op de luchtkwaliteit in de ruime omgeving. Als het weer uit is zal het binnen een paar dagen het effect wel weer over zijn.

Het is inderdaad een traditie, als ik in die omgeving zou wonen zou ik waarschijnlijk die periode naar elders vertrekken voor een korte vakantie. Een hoop mensen hebben er erg veel plezier aan, andere mensen hebben er last van. Gelukkig hoef ik de afweging niet te maken of het verboden moet worden.
Na een regenbuitje is het toch ook alweer weggezakt in de bodem? Moet jw natuurlijk wel geluk hebben dat het regent...
Is de vervuiling echt zo erg, dat je ervoor op een korte vakantie gaat? Waarom?
-
pi_182311172
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:42 schreef Teletubbie23 het volgende:

[..]

Na een regenbuitje is het toch ook alweer weggezakt in de bodem? Moet jw natuurlijk wel geluk hebben dat het regent...
Is de vervuiling echt zo erg, dat je ervoor op een korte vakantie gaat? Waarom?
wil het een beetje lukken met je schoolopdracht voor de Hanzehogeschool?
pi_182311386
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:22 schreef Het_Bokje het volgende:

Gewoon ff honderden pallets in de fik steken, waarom?

Wordt door milieutoezicht ook wel opgelet hoor. En soms ook afgekeurd.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 19:26 schreef Peter het volgende:En bovendien is het een eeuwenoude traditie die je juist moet beschermen als immaterieel erfgoed.
Wat een onzin zeg :'(
Oke je heb bepaalde Nederlandse tradities, kan ik achter gaan staan of niet maar dat is gewoon Nederlands. Paasvuren is sowieso al helemaal niets van pasen, is totaal niet Nederlands en heeft gewoon een zo heidense oorsprong (net als kerst, pasen en welk zogenaamd Christelijke feest) eigenlijk dan ook. Dus dat heeft echt 0,0 connectie met Nederland.

quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 09:42 schreef Teletubbie23 het volgende:

Na een regenbuitje is het toch ook alweer weggezakt in de bodem?
Dit geloof je toch niet echt he?
pi_182311428
Tegen gestemd voor beide.

Paasvuren is gewoon een domme jaarlijkse wedstrijd voor de tokkies.
Ik woon helaas in een regio (Groningen) waar het ook gedaan wordt, en het wordt alleen maar gedaan door de tokkie wijken en dorpen.
Het is ook totaal geen Nederlandse traditie maar gewoon zo heidens als de pest, dus aanhalen dat het een Nederlandse connectie heeft is ook onzin.
Gelukkig heb ik nooit zo'n last van de rook, maar het zijn gewoon milieu schadelijke dingen. Dus alleen daarom al gewoon ophouden met die onzin.
Of doe er dan in de geïnteresseerde provincies 1.

Vuurwerk altijd al tegen geweest. Zo ontzettend zonde van je geld. Mensen die er honderden euro's in stoppen en boem weg. Geef dat geld maar aan mij dan.
Daarnaast ik word er echt doodziek van, ik moet eigenlijk hele avond en begin nacht onder de douche staan om maar wat te overleven.
Als je ook ziet wat voor milieu schade al dat vuurwerk oplever, ongelofelijk hoe slecht.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')