abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182295159
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 15:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ja, verslaving kan gebeuren in vrijwel elke leeftijdscategorie :+ Maar zo zijn er ook uitzonderingen in elke leeftijdscategorie. Zie niet zo in wat je doel is van dit topic, want dit had je op zich ook zelf kunnen bedenken, toch? :@
Ik vraag me niet af of er verslavingen zijn in de categorie, ik vraag me af of IEDEREEN verslaafd is in die bepaalde leeftijdscategorie. Want ik hoor vaak alleen verhalen over jongeren, terwijl volgens mij de oudere generaties ook verslaafd zijn
  woensdag 3 oktober 2018 @ 15:56:06 #27
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_182295225
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 15:53 schreef hallo321_ het volgende:

[..]

Ik vraag me niet af of er verslavingen zijn in de categorie, ik vraag me af of IEDEREEN verslaafd is in die bepaalde leeftijdscategorie. Want ik hoor vaak alleen verhalen over jongeren, terwijl volgens mij de oudere generaties ook verslaafd zijn
Zoals gezegd: ja, er zijn mensen verslaafd in elke leeftijdscategorie, maar er zijn ook uitzonderingen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_182295519
Het is een andere tijd waar we in leven. Een telefoon is geen telefoon meer maar een zak computer waar we heel veel op regelen en bijhouden. Het is een verlengstuk geworden van ons lichaam en individu, een technische evolutie van onze soort als het ware. Een mens met een telefoon kan zo veel meer dan een mens zonder.
pi_182296196
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 11:28 schreef Scary_Mary het volgende:
De enige groep bij wie ik het nauwelijks zie zijn bejaarden, maar dat kan ook iets zeggen over mijn omgeving.

Wel echt ultieme treurigheid om te zien. Bijvoorbeeld in de Efteling. Zit je in het prachtig gemaakte Droomvlucht en wat doe je precies tijdens zo'n panoramaview? Juist, ff leuk een selfie maken. En nog een en nog een. En dan sta je erna bij de fotobalie te mauwen dat je net op je telefoon keek tijdens het fotomomentje ;( Top voorbeeld en opvoeding voor je kids, echt :')

Blij dat het verbod tijdens fietsen er komt, al vraag ik me wel af in hoeverre zoiets gehandhaafd kan en zal gaan worden. Aan de andere kant is het relatief makkelijk cashen, dus wie weet..
Ik zie het ook weinig bij ouderen, veel ouderen weten volgens mij ook niet wat alle mogelijkheden zijn en hoe alles werkt.
pi_182296293
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 15:51 schreef nanuk het volgende:

[..]

Is daarover nadenken en het onder woorden brengen nou net niet jou schoolopdracht? ;)
Nee, mijn opdracht is om discussies aan te gaan met mensen op een forum. Daarom stel ik jou deze vraag, om erachter te komen wat jij hierover denkt en dat verwerk ik in mijn opdracht
pi_182296322
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 16:11 schreef Sjemmert het volgende:
Het is een andere tijd waar we in leven. Een telefoon is geen telefoon meer maar een zak computer waar we heel veel op regelen en bijhouden. Het is een verlengstuk geworden van ons lichaam en individu, een technische evolutie van onze soort als het ware. Een mens met een telefoon kan zo veel meer dan een mens zonder.
De vraag is, moeten we blij zijn met deze ontwikkeling? Is het niet beter als we in het echt contact hebben dan via de telefoon, of is dat nu ouderwets geworden?
pi_182297350
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 16:47 schreef hallo321_ het volgende:

[..]

De vraag is, moeten we blij zijn met deze ontwikkeling? Is het niet beter als we in het echt contact hebben dan via de telefoon, of is dat nu ouderwets geworden?


Ik denk niet dat we minder 'echt' contact hebben door telefoons. Dat is meer een gevolg van met heel veel mensen op een kluitje wonen in een individualistische maatschappij en ook wel eigen aan het wonen in een grote stad. In een klein dorp waar de meesten elkaar kennen is dat heel anders en daar hebben ze ook telefoons.

Overigens kan je imo niet verslaafd zijn aan een telefoon, wel aan dingen die je doet op die telefoon. Gamen, Fokken of de hele dag op social media zitten bijv. daar kunnen mensen aan verslaafd raken. Maar zonder telefoon zouden ze dat op de PC doen.
pi_182297856
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 17:37 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik denk niet dat we minder 'echt' contact hebben door telefoons. Dat is meer een gevolg van met heel veel mensen op een kluitje wonen in een individualistische maatschappij en ook wel eigen aan het wonen in een grote stad. In een klein dorp waar de meesten elkaar kennen is dat heel anders en daar hebben ze ook telefoons.

Overigens kan je imo niet verslaafd zijn aan een telefoon, wel aan dingen die je doet op die telefoon. Gamen, Fokken of de hele dag op social media zitten bijv. daar kunnen mensen aan verslaafd raken. Maar zonder telefoon zouden ze dat op de PC doen.
Ja je hebt gelijk, ik bedoel inderdaad de apps die je op je telefoon hebt. Ik vind de foto's die je hebt toegevoegd al wel heel veel uitleggen, ik denk dat er altijd wel zoiets bestaat. Vroeger was het de krant, toen de computer, nu de mobiele telefoon. Alleen soms vind ik het jammer dat mensen naast elkaar zitten en dan met elkaar gaan appen, ik bedoel ze kunnen toch ook gewoon met elkaar praten?
pi_182298605
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:05 schreef hallo321_ het volgende:

[..]

Ja je hebt gelijk, ik bedoel inderdaad de apps die je op je telefoon hebt. Ik vind de foto's die je hebt toegevoegd al wel heel veel uitleggen, ik denk dat er altijd wel zoiets bestaat. Vroeger was het de krant, toen de computer, nu de mobiele telefoon. Alleen soms vind ik het jammer dat mensen naast elkaar zitten en dan met elkaar gaan appen, ik bedoel ze kunnen toch ook gewoon met elkaar praten?
Als mensen werkelijk met elkaar appen terwijl ze naast elkaar zitten zou ik dat wel debiel vinden. Aan de andere kant zal het me ook niet verbazen als het gebeurt. Er zijn mensen die dat ding echt haast niet weg kunnen leggen, ik heb het idee dat dat vooral de social media verslaafden zijn. De mensen die alles wat ze doen posten op zulke platformen en elke dag tig selfies plaatsen, en dan de hele dag een beetje geilen op de likes en reacties. Die zijn het ergste is mijn ervaring. Ik zie ze weleens ziten op het terras, allemaal met de neuzen in de telefoon, dan even uitbundig reageren met ze alle voor de insta of snapchat, en dan weer met ze alle in de telefoon, een trieste vertoning als je het mij vraagt. En in dat opzicht snap ik de opmerkingen wel waar deze discussie om draait.
pi_182301312
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:44 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als mensen werkelijk met elkaar appen terwijl ze naast elkaar zitten zou ik dat wel debiel vinden. Aan de andere kant zal het me ook niet verbazen als het gebeurt. Er zijn mensen die dat ding echt haast niet weg kunnen leggen, ik heb het idee dat dat vooral de social media verslaafden zijn. De mensen die alles wat ze doen posten op zulke platformen en elke dag tig selfies plaatsen, en dan de hele dag een beetje geilen op de likes en reacties. Die zijn het ergste is mijn ervaring. Ik zie ze weleens ziten op het terras, allemaal met de neuzen in de telefoon, dan even uitbundig reageren met ze alle voor de insta of snapchat, en dan weer met ze alle in de telefoon, een trieste vertoning als je het mij vraagt. En in dat opzicht snap ik de opmerkingen wel waar deze discussie om draait.
Precies, mensen gaan dan "gezellig" op een terras zitten. Ik snap wel dat je social media leuk vindt, maar niet je hele leven moet om de comments en de likes draaien als je het mij vraagt, of je nou een paar likes meer of minder hebt moet toch niks uitmaken?
pi_182310137
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 16:11 schreef Sjemmert het volgende:
Een mens met een telefoon kan zo veel meer dan een mens zonder.
Dit klinkt echt wel als verslaafd. :P Je toelichtingen verderop vind ik wel sterk.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 20:33 schreef hallo321_ het volgende:
maar niet je hele leven moet om de comments en de likes draaien als je het mij vraagt
Ik heb sterk de indruk dat Facebook in die zin op retour is gelukkig. De tijd dat iedereen alle emoties de wereld in spoot lijkt weer geweest. Het meest extreme voorbeeld was wel een kennis die zijn euthanasie op FB besprak minuten voor het zover was.

De vraag in hoeverre die verslaving met leeftijd heeft te maken is wel interessant. In mijn leeftijdsgroep (achter in de vijftig) zie ik mensen die er vrijwel niets mee doen maar ook die elke scheet wereldkundig maken (neemt wel rap af gelukkig).

Mijn FB is voor mij gekoppeld aan twee hobby's. Persoonlijk zaken mijd ik.
pi_182310759
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:44 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als mensen werkelijk met elkaar appen terwijl ze naast elkaar zitten zou ik dat wel debiel vinden.
Soms zeggen emoji's meer dan woorden 💩
pi_182311531
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 11:24 schreef StretchingKoala het volgende:
Apple heeft die leuke schermtijd optie, daar kan je zien hoevaak je je mobiel oppakt per dag.
Wordt ook onderscheid gemaakt tussen werk, social media, games etc etc
Ik kom gemiddeld uit op 45-60 minuten per dag en vind het eerlijk gezegd reuze meevallen. Vind mijzelf ook helemaal niet verslaafd als ik het vergelijk met andere mensen eerlijk gezegd. Sinds ik de social media apps heb verwijderd is mijn telefoongebruik sowieso aanzienlijk verminderd. Altijd maar weer dat scrollen wanneer je je verveelde, pff.

Niet dat ik mij beter voel dan een ander, maar in mijn omgeving zie ik wel anders. Zodra het even pauze is meteen dat ding erbij, vaak ook omdat ze niet weten hoe ze zich moeten gedragen in een sociale setting. Ik kan iedereen adviseren die schermtijd optie te gebruiken en een doel in te stellen per dag.
pi_182311569
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 15:49 schreef hallo321_ het volgende:

[..]

Ik kijk ook inderdaad elke ochtend, even kijken of ik nieuwe meldingen heb. Maar wanneer is een persoon verslaafd aan zijn telefoon?
Ik vind dat je van een verslaving spreekt als je sociale leven, werk of school er onder lijdt. Iemand die in groepsverband geen aanspraak kan maken en uit ellende maar wegduikt achter die mobiel is in mijn ogen verslaafd.
pi_182312692
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 08:05 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dit klinkt echt wel als verslaafd. :P Je toelichtingen verderop vind ik wel sterk.

[..]

Ik heb sterk de indruk dat Facebook in die zin op retour is gelukkig. De tijd dat iedereen alle emoties de wereld in spoot lijkt weer geweest. Het meest extreme voorbeeld was wel een kennis die zijn euthanasie op FB besprak minuten voor het zover was.

De vraag in hoeverre die verslaving met leeftijd heeft te maken is wel interessant. In mijn leeftijdsgroep (achter in de vijftig) zie ik mensen die er vrijwel niets mee doen maar ook die elke scheet wereldkundig maken (neemt wel rap af gelukkig).

Mijn FB is voor mij gekoppeld aan twee hobby's. Persoonlijk zaken mijd ik.
Wat ik met die opmerking bedoelde is dat je als mens met een telefoon gewoon een aantal functies meer hebt. Je kan iedereen gauw bellen of een berichtje sturen, als je iets niet weet dan kan je het snel opzoeken op internet, als je verdwaald ben kan je gps gebruiken, als er calamiteiten zijn kan je gewaarschuwd worden, je kan direct wat vastleggen met een foto of video indien nodig, je hebt altijd een zaklamp bij de hand, dat soort dingen. Zie de smartphone als een Zwitsers zakmes, een multifunctioneel apparaat wat het 'overleven' in een digitaliserende wereld gewoon een stuk makkelijker en aangenamer maakt.

Wat FB betreft lijkt dat inderdaad een stuk minder te worden. Maar veel van de mensen die daar heel actief waren en veel postte zitten nu op Instagram bijvoorbeeld. En kwa aandachtsgeilerij is dat platform nog een tikkeltje erger dan FB imo. Dat is echt alleen maar foto's en video's uploaden om te laten zien hoe geweldig je het hebt of bent.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sjemmert op 04-10-2018 11:45:02 ]
pi_182316654
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 08:05 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dit klinkt echt wel als verslaafd. :P Je toelichtingen verderop vind ik wel sterk.

[..]

Ik heb sterk de indruk dat Facebook in die zin op retour is gelukkig. De tijd dat iedereen alle emoties de wereld in spoot lijkt weer geweest. Het meest extreme voorbeeld was wel een kennis die zijn euthanasie op FB besprak minuten voor het zover was.

De vraag in hoeverre die verslaving met leeftijd heeft te maken is wel interessant. In mijn leeftijdsgroep (achter in de vijftig) zie ik mensen die er vrijwel niets mee doen maar ook die elke scheet wereldkundig maken (neemt wel rap af gelukkig).

Mijn FB is voor mij gekoppeld aan twee hobby's. Persoonlijk zaken mijd ik.
Er zijn mensen die alles delen op facebook, dat vind ik wel een groot risico want je weet niet wie het allemaal leest. Je kan wel instellen dat alleen je vrienden het kunnen lezen, maar als iemand erin wordt getagd kunnen al die vrienden het ook zien.

Ik zie veel jongeren op hun telefoon zitten, maar ik denk niet dat het meer is dan 40-jarigen.
pi_182316708
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:34 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Wat ik met die opmerking bedoelde is dat je als mens met een telefoon gewoon een aantal functies meer hebt. Je kan iedereen gauw bellen of een berichtje sturen, als je iets niet weet dan kan je het snel opzoeken op internet, als je verdwaald ben kan je gps gebruiken, als er calamiteiten zijn kan je gewaarschuwd worden, je kan direct wat vastleggen met een foto of video indien nodig, je hebt altijd een zaklamp bij de hand, dat soort dingen. Zie de smartphone als een Zwitsers zakmes, een multifunctioneel apparaat wat het 'overleven' in een digitaliserende wereld gewoon een stuk makkelijker en aangenamer maakt.

Wat FB betreft lijkt dat inderdaad een stuk minder te worden. Maar veel van de mensen die daar heel actief waren en veel postte zitten nu op Instagram bijvoorbeeld. En kwa aandachtsgeilerij is dat platform nog een tikkeltje erger dan FB imo. Dat is echt alleen maar foto's en video's uploaden om te laten zien hoe geweldig je het hebt of bent.
Een smartphone is inderdaad erg handig, je kan er heel veel mee. Maar gaan we niet te veel aan onze telefoon overlaten, ik weet zelf namelijk geen enkel telefoonnummer van mijn vrienden uit mijn hoofd. We geven eigenlijk een stukje van ons geheugen aan de telefoon, hoe raar het ook klinkt. Worden wij dan niet lui, omdat we veel minder hoeven te onthouden dan eerst? Of heeft dit geen invloed op ons denken en doen?
pi_182316754
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 10:17 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ik vind dat je van een verslaving spreekt als je sociale leven, werk of school er onder lijdt. Iemand die in groepsverband geen aanspraak kan maken en uit ellende maar wegduikt achter die mobiel is in mijn ogen verslaafd.
En wanneer lijdt je sociale leven er dan onder? Ik bedoel het was juist bedoeld om meer sociaal contact te hebben met mensen, ook met diegene die verder wonen. Of bedoel je dat mensen op hun telefoon zitten terwijl ze naast elkaar zitten en niet met elkaar praten?
pi_182316991
Ik vind de verslaving aan mobiele telefoons een zeer zorgelijke ontwikkeling. Zeker omdat anderen er last van hebben, zij het in het verkeer of aso´s die al telefonerend door de supermarkt lopen.

Mijn mobiele telefoon is sinds 2 weken kapot en ik hoop dat hij nog lang kapot blijft. Uiteindelijk word ik min of meer gedwongen om een nieuwe aan te schaffen omdat je tegenwoordig simpelweg niet zonder mobiel kan.

Ik had echt 60 jaar eerder geboren willen worden in de tijd zonder telefoons, zonder internet en zonder gezeik over roken.
pi_182317791
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 15:27 schreef hallo321_ het volgende:

[..]

En wanneer lijdt je sociale leven er dan onder? Ik bedoel het was juist bedoeld om meer sociaal contact te hebben met mensen, ook met diegene die verder wonen. Of bedoel je dat mensen op hun telefoon zitten terwijl ze naast elkaar zitten en niet met elkaar praten?
Ik vind dat er sociaal gezien toch wel iets aan je schort als je je constant achter je telefoon verstopt terwijl het sociale gebeuren voor je neus afspeelt. Daarnaast heeft het natuurlijk ook met concentratie en verveling te maken. Heb ik zelf ook gedeeltelijk hoor; als ik in de trein zit pak ik ook eerder naar dat ding om maar met iets bezig te zijn. Rokers pakken even een sigaret als ze niks te doen hebben, zo werkt het ook deels met een telefoon.
pi_182322170
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 15:42 schreef -Ondskapt- het volgende:
Ik vind de verslaving aan mobiele telefoons een zeer zorgelijke ontwikkeling. Zeker omdat anderen er last van hebben, zij het in het verkeer of aso´s die al telefonerend door de supermarkt lopen.

Mijn mobiele telefoon is sinds 2 weken kapot en ik hoop dat hij nog lang kapot blijft. Uiteindelijk word ik min of meer gedwongen om een nieuwe aan te schaffen omdat je tegenwoordig simpelweg niet zonder mobiel kan.

Ik had echt 60 jaar eerder geboren willen worden in de tijd zonder telefoons, zonder internet en zonder gezeik over roken.
Ik snap je punt, de verslaving aan telefoons brengt veel gevaren met zich mee. Ik maak me ook wel een beetje zorgen eerlijk gezegd, want je kijkt er toch de hele tijd op als je een melding ziet ook al zou je dat niet willen...
pi_182322230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 16:28 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ik vind dat er sociaal gezien toch wel iets aan je schort als je je constant achter je telefoon verstopt terwijl het sociale gebeuren voor je neus afspeelt. Daarnaast heeft het natuurlijk ook met concentratie en verveling te maken. Heb ik zelf ook gedeeltelijk hoor; als ik in de trein zit pak ik ook eerder naar dat ding om maar met iets bezig te zijn. Rokers pakken even een sigaret als ze niks te doen hebben, zo werkt het ook deels met een telefoon.
Ja, ik herken het, als je je verveelt pak je dat ding erbij, terwijl er misschien mensen naast je staan waar je mee zou kunnen praten. Als je geen telefoon hebt zou je denk ik meer met elkaar praten in plaats van naast elkaar staan en allebei met dat ding bezig zijn.
pi_182322298
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:28 schreef hallo321_ het volgende:

[..]

Ja, ik herken het, als je je verveelt pak je dat ding erbij, terwijl er misschien mensen naast je staan waar je mee zou kunnen praten. Als je geen telefoon hebt zou je denk ik meer met elkaar praten in plaats van naast elkaar staan en allebei met dat ding bezig zijn.
In mijn vriendengroep hebben we gewoon de afspraak dat die dingen uitgaan en anders maken we elkaar wel verbaal af als iemand teveel op dat ding zit. :')
pi_182322380
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:31 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

In mijn vriendengroep hebben we gewoon de afspraak dat die dingen uitgaan en anders maken we elkaar wel verbaal af als iemand teveel op dat ding zit. :')
Ja dat is begrijpelijk, maar dit zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn? Ik bedoel, als je gewoon met vrienden bent moet je niet op dat ding zitten vind ik. Soms dan ben ik op een verjaardag en dan zitten mensen de hele verjaardag op hun telefoon, dat vind ik nogal asociaal. Had je net zo goed niet kunnen komen denk ik dan.
pi_182322410
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:35 schreef hallo321_ het volgende:

[..]

Ja dat is begrijpelijk, maar dit zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn? Ik bedoel, als je gewoon met vrienden bent moet je niet op dat ding zitten vind ik. Soms dan ben ik op een verjaardag en dan zitten mensen de hele verjaardag op hun telefoon, dat vind ik nogal asociaal. Had je net zo goed niet kunnen komen denk ik dan.
Nouja, geeft ook meteen het probleem van kringverjaardagen weer. :') Iedereen ziet het als een verplicht nummer en heeft eigenlijk geen zin om sociaal te doen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')