abonnement Unibet Coolblue
pi_182289163
Beste fotograven,

Wie o wie heeft de gouden tip?

Probleem: dispay te donker om object te vinden, behalve een kort moment vanaf de halve druk(ongeveer 0,5 seconden) en dan weer te donker.

Gear/instellingen: Canon EOS M50(nieuw), Manual mode, 1/60 tot 1/80 sluitertijd, F4 tot F11, EF-M 18-150mm 1:3.5-6.3 IS STM lens 55mm, flitsers 3x Elinchrom Style 600RX

We schieten statische objecten zonder statief, en zelfs met sterke voorbelichting is het object haast niet te vinden.

Sluitertijd aanpassen verhelpt het probleem, het display geeft dan genoeg licht, maar de situatie vergt 9/10 keer zonder statief te werken dus dit is geen optie.

Alvast bedankt!!
Doei
  woensdag 3 oktober 2018 @ 10:37:54 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182289344
Gebruik een statief en stel scherp met het licht aan (of gebruik een studiolamp, bouwlamp, zaklamp, whatever). Dan licht uit, foto maken.

Waarom zou je geen statief kunnen gebruiken?
Huilen dan.
pi_182290070
Dank voor de reactie. Helaas is het statief geen optie ivm vele posities te schieten per object en vaak in zeer krappe ruimte.
Doei
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 3 oktober 2018 @ 22:55:16 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182306023
Even op basis van de spiegelloze camera's die ik gebruik (m4/3 en Sony)
een Canon M ken ik verder niet in detail

Ergens in je menu moet de mogelijkheid zitten om bij je displaybeeld het belichtingseffect uit te zetten waardoor de zoeker het voor je oog optimale beeld geeft welke sluitertijd je ook instelt.
bij studioflitsers is dat belichtingseffect totaal niet relevant, de belichting regel je immers met het diafragma en het vermogen van je flitser

Zet je die stand aan, dan zou je bij het instellicht van je flitser weer moeten kunnen werken. Een Elinchrom moet op zich voldoend instellicht geven.
Om eventueel nog het geluk een handje verder te helpen kun je als het goed is het instellicht van je flitser ook voluit zetten in plaats van proportioneel maar dat helpt dan weer alleen als je met weinig energie flitst.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_182310420
Bedankt @Ouwesok! ik ga op zoek naar deze functie.
Doei
pi_182310540
Gevonden!

pagina 121 van de handleiding beschrijft 'Deactivating Exposure Simulation'

En het lijkt er op dat het werkt:)
Doei
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')