https://nos.nl/artikel/22(...)hoven-als-basis.htmlquote:Ryanair geeft winstwaarschuwing en schrapt Eindhoven als basis
VANDAAG, 11:06 AANGEPAST OM 15:17ECONOMIE
ANP
Ryanair gaat minder winst maken dan gedacht en geeft een winstwaarschuwing af. De aanhoudende arbeidsonrust en stakingen leidden tot veel annuleringen, kosten en minder passagiers. Vooral de boekingen voor de herfstvakanties en de kerstperiode lopen terug. Daarnaast loopt de olieprijs op en kijkt Ryanair aan tegen een brandstofrekening die 500 miljoen euro hoger is.
Er werd tot nu toe uitgegaan van een winst van tussen de 1,25 en 1,35 miljard euro. Dat is nu verlaagd naar 1,1 tot 1,2 miljard.
De Ierse budgetvliegmaatschappij gaat ook schrappen in drie Europese hubs. Basis Eindhoven verliest de vier toestellen. Voortaan wordt vanuit een buitenlandse thuisbasis op Eindhoven gevlogen. Ook Bremen sluit en Niederrhein gaat naar drie toestellen. Volgens Ryanair zijn alle klanten die hiermee te maken hebben inmiddels via e-mail of sms op de hoogte gebracht.
'Angst zaaien'
Het is niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor de ongeveer 50 piloten en de 100 man cabinepersoneel die in Eindhoven zijn gestationeerd. Ryanair zegt met de piloten en het cabinepersoneel in overleg te willen om het verlies aan banen zo klein mogelijk te houden. Vanaf Eindhoven heeft de prijsvechter nu 155 vluchten per week, als de basis opgeheven wordt zijn dat er nog 130.
"We bieden onze piloten een plek aan op andere Ryanair-bases, maar omdat we te veel cabinepersoneel hebben voor de winterperiode bekijken we wat mogelijk is qua onbetaald verlof en andere maatregelen om baanverlies te beperken."
Pilotenvakbond VNV en FNV Luchtvaart zijn boos. "Ryanair moet stoppen met angst zaaien en intimideren," zegt piloten-woordvoerder Joost van Doesburg. VNV vreest de gevolgen van de sluitingsplannen van Eindhoven. "Alle vluchten met eigen personeel van basis Eindhoven zijn na 5 november niet meer te boeken, dus het is ze echt menens. Maar we zullen ons met hand en tand verzetten tegen het sluiten van de basis in Eindhoven."
Volgens Asmae Hajjari van FNV Luchtvaart moet het plan om Eindhoven te sluiten al langer op de plank hebben gelegen. "Ryanair doet dit enkel en alleen om zich niet te hoeven houden aan werknemersrechten. Het is voor ons volstrekt onaanvaardbaar dat het personeel is opgedragen binnen enkele weken te verhuizen en het werk vanaf een andere vliegbasis in Europa te hervatten of anders te worden ontslagen."
Idd. Of belast het vliegverkeer tenminste, zodat er een eerlijke concurrentie kan bestaan met de bus en de auto.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:39 schreef oranjevogel1 het volgende:
Mag hopen dat heel Ryanair verdwijnt, samen met EasyJet. Als je goedkoop wilt reizen ga je maar met de bus, niet met een globalistisch vehikel dat werknemers uitbuit en passagiers in gevaar brengt.
Die vliegen vanaf andere bassisen naar Eindhoven.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:38 schreef Handleiding het volgende:
Verliest de vier toestellen? Er vliegt toch veel meer Ryanair vanaf Eindhoven?
ah zo. Een vlucht naar pak m beet Valencia is een retourvlucht naar de Ryanair basis Valancia?quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:39 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Die vliegen vanaf andere bassisen naar Eindhoven.
Fiscale maatregelen zijn niet direct nodig. Wel meer overheidstoezicht. Ook zouden er maatregelen getroffen moeten worden tegen maatschappijen uit de golfregio die oneigenlijke staatssteun genieten.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Idd. Of belast het vliegverkeer tenminste, zodat er een eerlijke concurrentie kan bestaan met de bus en de auto.
Dat zou goed kunnen.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:41 schreef Handleiding het volgende:
[..]
ah zo. Een vlucht naar pak m beet Valencia is een retourvlucht naar de Ryanair basis Valancia?
Ik denk niet dat wij in het dichtbevolkte NL moeten gaan zitten wachten op transfervluchten. Voor die paar euro per passagier kunnen ze dat beter in economische minder ontwikkelde gebieden doen waar er ook minder last van hebben. Het is toch bizar om miljoenen mensen in lawaai en stank te zetten voor een paar euro winst van een ondernemer.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:38 schreef Handleiding het volgende:
Verliest de vier toestellen? Er vliegt toch veel meer Ryanair vanaf Eindhoven?
En TS ik ben het eens met het vervuilende aspect maar hoe wil je in vredesnaam de vliegindustrie een halt toeroepen? Dat vergt echt een diepe verandering van de mens.
Jij moet je eerste vlucht nog maken SecretPret.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:42 schreef wollah het volgende:
Sowieso heb je al geen zelfrespect als je met dergelijke paupermaatschappiej vliegt
Niet alle tickets zijn bizar goedkoop. Ik zie liever dat er gereguleerd gaat worden aan de hand van landingsrechten.quote:
Het feit dat er geen fiscale maatregel op vliegen is, maar wel op auto's, bussen en treinen is een fiscale maatregel op zichzelf.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:41 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Fiscale maatregelen zijn niet direct nodig. Wel meer overheidstoezicht. Ook zouden er maatregelen getroffen moeten worden tegen maatschappijen uit de golfregio die oneigenlijke staatssteun genieten.
Ik zou graag zien dat sowieso er enkel nog gevlogen zou mogen worden met de meest geavanceerde vliegtuigen op het gebied van milieu en overlast (cat A en B). Verbiedt de rest gewoon.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:45 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Niet alle tickets zijn bizar goedkoop. Ik zie liever dat er gereguleerd gaat worden aan de hand van landingsrechten.
Je bent dus een groot voorstander van maatschappijen als Ryanair begrijp ik?quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat sowieso er enkel nog gevlogen zou mogen worden met de meest geavanceerde vliegtuigen op het gebied van milieu en overlast (cat A en B). Verbiedt de rest gewoon.
Opzich hebben we ook landbouw en industrie nodig. Van alleen diensten kunnen we het niet hebben.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:45 schreef LXIV het volgende:
Nederland als welvarend en geavanceerd land zou sowieso alle industrie die extreem veel vervuilt en overlast bezorgt moeten ontmoedigen. Dan heb ik het over varkenshouderijen, vrachtwagens, vliegverkeer etc. Wij kunnen ons dat veroorloven. We hoeven geen pauperindustrieën in ons land te tolereren voor een paar centjes. Als je geld genoeg hebt ga je ook niet in je tuin bruinkool stoken om je huis te verwarmen als dat twee tientjes goedkoper is. Typisch paupergedrag van de VVD om dit juist allemaal wel aan te moedigen.
Nee helemaal eens. Maar leuk al die ideeën en MVO managers enzo. Maar willen we echt wat doen aan deze praktijken, dan moeten wij als mens luxe inleveren en dat is een moeilijke opgave. Vanuit duurzame gedachte kan je een pakketje uit China niet in twee dagen leveren of de winkelvoorraden bijvullen binnen 24 uur. We kunnen nu in 3 uur in hartje Barcelona staan, krijg een minder alternatief er maar eens door. Dan betalen 'we' maar meer dmv een tax.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk niet dat wij in het dichtbevolkte NL moeten gaan zitten wachten op transfervluchten. Voor die paar euro per passagier kunnen ze dat beter in economische minder ontwikkelde gebieden doen waar er ook minder last van hebben. Het is toch bizar om miljoenen mensen in lawaai en stank te zetten voor een paar euro winst van een ondernemer.
Op de tweede plaats zou vliegen belast moeten worden, dus tax op kerosine en BTW op de tickets. Nu is alles belastingvrij, waardoor tickets bizar goedkoop zijn en de drempel om te vliegen ongeveer op nu ligt. Een vliegticket zo minstens net zo duur meoten zijn als een treinkaartje.
Mensen die vrijwillig vragen om meer belasting mankeren iets.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Idd. Of belast het vliegverkeer tenminste, zodat er een eerlijke concurrentie kan bestaan met de bus en de auto.
Om uiteindelijk tot een beter resultaat te komen niet.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:48 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Mensen die vrijwillig vragen om meer belasting mankeren iets.
Waarom? Treinen zijn totaal inefficiënt. Zelfs met miljarden aan overheidssteun zijn hogesnelheidslijnen nauwelijks levensvatbaar. Vliegen is niet zwaar belast, maar in ieder geval niet zwaar gesubsidieerd zoals treinreizen. Als het economisch haalbaar zou zijn, heb ik verder niets tegen treinen, maar dat blijkt het in de praktijk totaal niet.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een vliegticket zo minstens net zo duur meoten zijn als een treinkaartje.
Dat is niet altijd mogelijk op langere vluchten en minder populaire bestemmingen. Juist degene die korte vluchtjes maken en dat de hele dag herhalen kunnen zich de nieuwste vliegtuigen veroorloven, laat dat nu net de prijsvechters zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat sowieso er enkel nog gevlogen zou mogen worden met de meest geavanceerde vliegtuigen op het gebied van milieu en overlast (cat A en B). Verbiedt de rest gewoon.
Ik vind van wel. Als je een bepaald iets wil promoten zou je dat beter moeten doen door de belasting daarop te verlagen. Niet om de belasting van alle andere dingen maar te verhogen.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:50 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Om uiteindelijk tot een beter resultaat te komen niet.
Dat klopt wel. Maar we moeten kijken naar de verhouding overlast/vervuiling/ruimtebeslag tov hetgeen het ons biedt.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:48 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Opzich hebben we ook landbouw en industrie nodig. Van alleen diensten kunnen we het niet hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |