ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Foto volgt
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Een wissel tussen spoor 7 en 8 zou een boel kunnen schelen: dan kan een vertraagde IC via spoor 203 rijden terwijl de sprinter gewoon via 202 gaat. En bij een vertraagde binnenkomende sprinter kan de IC er ook eerder uit. Scheelt zo 2 minuten schat ik.
In Hengelo hebben ze een aantal jaar geleden ook nog een extra wissel aangelegd om zo gelijktijdig van 3a (via 4b) naar Enschede en van 3b naar Oldenzaal te kunnen vertrekken.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 1 oktober 2018 12:27 schreef dennistd het volgende: In Hengelo hebben ze een aantal jaar geleden ook nog een extra wissel aangelegd om zo gelijktijdig van 3a (via 4b) naar Enschede en van 3b naar Oldenzaal te kunnen vertrekken.
Zo, dat zijn beste werkzaamheden de komende jaren in Duitsland:
twitter:
zugreiseblog twitterde op maandag 01-10-2018 om 08:40:20 Streckensanierungen der #Bahn mit Totalsperrungen in den nächsten fünf Jahren: Hannover–Göttingen (11. Juni bis 14. Dezember 2019), Mannheim–Stuttgart (10. April bis 31. Oktober 2020), Göttingen–Kassel (23. April bis 15. Juli 2021), Fulda–Würzburg (2022) und Kassel–Fulda (2023). reageerretweet
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Extra wissel is ook helemaal niet handig. Het grootste probleem is de drukte, Reizigers proberen op de tussenstations massaal bij 1 deur naar binnen te gaan. spreiding over het perron zou fijn zijn. Ook de Internationale sneltrein uit Berlijn is vaak een probleem. Zit vaak net op een 15 tal minuten vertraging, waardoor hij een stationement heeft in Hengelo, tijdens de "knoop"van Hengelo. Je hebt dan als 7900 en 31200, vaak dan gelijk al een +5 aan vertraging. Met de 7900 serie is dat lastig eruit te rijden. Ook in Wierden moet vaak weer gewacht worden op de vertraagde internationale sneltrein. Mooiste oplossing is een HSL van Amsterdam naar de duitse grens, waar zowel een ICE naar Keulen gebruik van kan maken, als ook de trein naar Berlijn.
Volgens mij is dat grotendeels een non-issue. Misschien een heel klein beetje in Raalte, maar in Heino is het al niet druk genoeg om hierdoor vertraging op te lopen en de rest van de stations zitten niet echt met bovengenoemd probleem.
Baanvaksnelheid door Heino en mogelijk zo'n eerder genoemd overloopwissel zet veel meer zoden aan de dijk denk ik omdat je direct de scherpe randjes eraf hebt en je haalt er nog zo 2 minuten per enkele reis af voor de IC. Wat zou betekenen dat ik in plaats van een kwartier een heel half uur later van huis kan trouwens. Heuhhhhhhhhhhhh riep iemand deadlock Mastwijk?
Op maandag 1 oktober 2018 07:54 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga.
Voor wat het waard is, via Rijdendetreinen
2017: gemiddeld 11 storingen per dag 2018: gemiddeld 14 storingen per dag (tot nu toe, storingenseizoen moet nog beginnen)
Een paar jaar geleden legden we liever het treinverkeer stil als we geen betrouwbare dienstregeling konden rijden door een storing. De trend nu is doorrijden, desnoods met vertraging. Dus misschien heeft het daarmee te maken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Dat laatste is vaak wel fijn: het biedt je de kans om nog snel een andere route te kiezen ipv je vast te rijden. Bij een gemelde storing Amersfoort-Apeldoorn kies ik ervoor om in Utrecht via Arnhem te gaan. Kost wel aardig wat tijd, maar als je je vastrijdt in Amersfoort kost het nog veel meer tijd.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
zugreiseblog twitterde op maandag 01-10-2018 om 08:40:20 Streckensanierungen der #Bahn mit Totalsperrungen in den nächsten fünf Jahren: Hannover–Göttingen (11. Juni bis 14. Dezember 2019), Mannheim–Stuttgart (10. April bis 31. Oktober 2020), Göttingen–Kassel (23. April bis 15. Juli 2021), Fulda–Würzburg (2022) und Kassel–Fulda (2023). reageerretweet
Het spoor is er blijkbaar al net zo treurig aan toe als de snelwegen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op maandag 1 oktober 2018 23:27 schreef James1988 het volgende: En volgens mij worden storingen tegenwoordig veel sneller gemeld, ook als ze binnen een paar minuten weer zijn verholpen.
Storingen worden alleen gepubliceerd als ze invloed hebben op de dienstregeling. Wat dat betreft zou het dus geen verschil mogen maken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Op maandag 1 oktober 2018 23:40 schreef James1988 het volgende: Ik vind het ook zeker een goede ontwikkeling. Het vertekent de statistieken echter wel.
Gewijzigd storingenbeleid is sinds januari 2017, daarom noem ik ook geen statistieken van daarvoor. Deze kan je prima met elkaar vergelijken omdat ze volgens dezelfde systematiek zijn opgezet.
Jeej overwegstoringen het is weer oktober Zal wel voor elke overweg tussen Culemborg en Den Bosch zijn. Benieuwd of we in Den Bosch dan wegens te hoog opgelopen vertraging opgeheven worden Maar wie weet valt het wel mee
Vijf overwegen iets langer dicht wegens glad spoor Gepubliceerd op 02-10-2018 om 12:27
In verband met de kans op gladde sporen in de herfst heeft ProRail deze week de dichtligtijden van vijf overwegen aangepast. Als er een trein aankomt, zullen de bomen op deze overwegen iets eerder dichtgaan dan gebruikelijk. Dit geldt van 1 oktober tot 9 december. Het gaat de om de overwegen bij de stations Baarn, Den Dolder, Dalfsen, Wierden en Haren.
Als het spoor glad is, kunnen treinen minder goed remmen. Om te voorkomen dat treinen doorglijden en op een open overweg terechtkomen, past ProRail in de herfst de instellingen bij vijf overwegen aan. Zodra de trein het station komt binnenrijden, sluit de overweg achter het station sneller dan anders. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op overwegen. Automobilisten, fietsers en voetgangers moeten hierdoor iets langer moeten wachten bij de overwegen.
Bij station Baarn gaat het om de overweg op de Van Heutszlaan, in Den Dolder op de Dolderseweg en in Wierden om de spoorwegovergang aan de Hexelseweg. In Dalfsen en Haren gaat het om de oversteekplaatsen bij de stations.
Herfstmaatregelen Het verlengen van de dichtligtijden van spoorwegovergangen is een van de herfstmaatregelen die ProRail per 1 oktober heeft genomen. De spoorbeheerder rijdt ook met twaalf treinen die zijn voorzien van een installatie die gel op de rails aanbrengt. De combinatie van regen- en bladval zorgt voor gladde smurrie op het spoor, waardoor treinen geen goede grip hebben. Sandite bestaat uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel en maakt de sporen minder glad. Vorig jaar smeerde ProRail in totaal 104651 liter gel op het spoor.
Ook heeft ProRail de vertrek- en aankomsttijden op vijftien trajecten aangepast. Het gaat maar om een minuut verschil, maar dat geeft treinen extra tijd om rustig op te trekken.
Bij Veenendaal c is het helemaal mooi met glad spoor daar sta je normaal 5 minuten stil totdat de trein uit Rhenen binnen is.
Als glad spoor maatregelen van kracht zijn sta je vlak voor het station 5 minuten stil omdat ze Veenendaal c niet veilig door kunnen zetten omdat enkelspoor tot Rhenen
Op dinsdag 2 oktober 2018 13:58 schreef dennistd het volgende: Wierden snap ik echt niet: die overweg ligt een heel eind voorbij het perron. Zou eerder Borne dan verwachten...
In Borne was de overweg gesloten en de seinen op hoog groen, bij binnenkomst van de stopper. Was door de motregen, soms best wel glad.
De zoektocht naar locomotief "Der Rhein" die sinds 1852 op de bodem van de gelijknamige rivier zou liggen blijkt te zijn gestaakt. Het bergingsbedrijf dat de machine op ging vissen heeft op de aangewezen locatie niets kunnen vinden...
Leek me al bijzonder ook dat ie nog niet weggeroest was. Wel dus.
Het is echt verbazingwekkend hoe snel overblijfselen van beschaving opgeruimd worden door de natuurlijke processen op deze planeet. Voordat die meuk de kans heeft om te fossiliseren is het in 99,99999% van de gevallen al verdwenen. Maar ja, ik ondersteun je dus van harte!
Ik zie weleens filmpjes op youtube van hoe de wereld er over 10, 50, 100, 1000 of een miljoen jaar uitziet als de mens NU zou ophouden met bestaan. Wel interessant
Tevens: SNG's gespot op zowel EIndhoven als Zutphen vandaag. Stoer ding
Op dinsdag 2 oktober 2018 20:55 schreef Dr_Flash het volgende: Ik zie weleens filmpjes op youtube van hoe de wereld er over 10, 50, 100, 1000 of een miljoen jaar uitziet als de mens NU zou ophouden met bestaan. Wel interessant
Maak een account op Plex, voeg m'n oude hotmailadres van MSN toe als vriend en je kan ze allemaal zien. Life After People, Year Million, om een paar docu's te noemen.
quote:
Tevens: SNG's gespot op zowel EIndhoven als Zutphen vandaag. Stoer ding
Nee die filmpjes van je moeder staan gewoon op m'n pay channel op pornhub hoor. Loopt goed, bijna niemand gelooft in eerste instantie dat er zoveel tegelijkertijd gebruik van kunnen maken.
Op dinsdag 2 oktober 2018 20:55 schreef Dr_Flash het volgende: Ik zie weleens filmpjes op youtube van hoe de wereld er over 10, 50, 100, 1000 of een miljoen jaar uitziet als de mens NU zou ophouden met bestaan. Wel interessant
Tevens: SNG's gespot op zowel EIndhoven als Zutphen vandaag. Stoer ding
Nee die filmpjes van je moeder staan gewoon op m'n pay channel op pornhub hoor. Loopt goed, bijna niemand gelooft in eerste instantie dat er zoveel tegelijkertijd gebruik van kunnen maken.
Se_Railway twitterde op woensdag 19-09-2018 om 12:00:39 SERVICE UPDATE: the 10:49 Bromley South - Victoria was late departing Bromley south due to the driver becoming locked in the on board toilet. This train 5 minutes late. Sorry for the delay caused. reageerretweet
Se_Railway twitterde op woensdag 19-09-2018 om 12:00:39 SERVICE UPDATE: the 10:49 Bromley South - Victoria was late departing Bromley south due to the driver becoming locked in the on board toilet. This train 5 minutes late. Sorry for the delay caused. reageerretweet
De lichte delen op de kleurstelling zien er erg snel vies uit, en Eurostar lijkt hun treinen wat minder vaak te wassen dan DB hun ICE's.
De kop was gewoon zwart in combinatie met roestbruin. Zag serieus niet uit. Eurostar logo aan de zijkant van een rijtuig leek ook aan de bovenzijde van de bak half weggeroest te zijn.
Nee, denk dat ik voorlopig dat geval wel laat voor wat het is.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Dat die treinen vies worden is niet zo gek, ze rijden lange stukken aan 300 km/u rijden in allerlei weersomstandigheden. Dat dat niet goed wordt schoongemaakt is wel jammer.
Thalys heeft hetzelfde, maar daar valt het minder op door hun kleurstelling.
Nog niet zo lang geleden heb ik mijn auto gewassen. Toen reed ik tijdens een regenbui een stukje over de snelweg, en naderhand was hij weer ontzettend smerig. Bij een trein die 300 rijdt zal dat niet anders zijn
Ziet er prachtig uit, maar wat zal de bedoeling zijn van die gele vlakken? In de daluren plaats voor tassen en fietsen, in de spits oncomfortabele zit/hangplaatsen?
Het is natuurlijk een publiek geheim dat NS bezig is met het eerste voorbereiden van een aanbesteding voor nieuwe dubbeldekkers voor de vervanging van de DDZ (en later VIRM) over een aantal jaar. Het zou mij niets verbazen als we deze designelementen daarin terug gaan vinden.
Eerst overigens uiteraard nog de modernisering van VIRM2/3, daar komt begreep ik ook al een ander interieur in. Wellicht dat elementen ook al daarin komen?
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 04-10-2018 18:16:19 ]
Op donderdag 4 oktober 2018 18:01 schreef MTL het volgende: Eerst overigens uiteraard nog de modernisering van VIRM2/3, daar komt begreep ik ook al een ander interieur in. Wellicht dat elementen ook al daarin komen?
Oh was met toch niet helemaal tevreden over het DDZ-uiterlijk? Die stoelen vind ik zelf namelijk niet geweldig zitten, dus fijn als er inderdaad iets anders voor in de plaats komt.
Het is natuurlijk een publiek geheim dat NS bezig is met het eerste voorbereiden van een aanbesteding voor nieuwe dubbeldekkers voor de vervanging van de DDZ (en later VIRM) over een aantal jaar. Het zou mij niets verbazen als we deze designelementen daarin terug gaan vinden.
Zolang is DDZ toch niet op de baan? Persoonlijk vind ik het fijner als VIRM. Met VIRMm nog geen ervaring overigens.
Duurt nog wel een jaar of 10-12 (dan zijn die treinen een jaar of 35-40), maar dat betekent dat je nu dus al moet beginnen met inventariseren en met een jaar of 5 moet beginnen met het opzetten van de aanbesteding, zodat er op tijd voldoende nieuw materieel is. Dat soort projecten hebben een hele lange doorlooptijd.
Valt me op dat de rode en blauwe designelementen ontbreken. Ik dacht dat dat nu de norm werd.
Verder ziet het er behoorlijk deftig uit. Maar de gele vlakken van die dubbeldekker laten me dan weer vrezen voor een 3+2 opstelling. Bij Veolia waren de eerste artist impressions van de 3+2 opstelling vast ook prachtig. Maar ik krijg alweer rugpijn als ik aan mijn studentijd-treinreizen terug denk. Toen mocht ik vaker dan me lief was in de spits het hele traject op en af. Dus ik weet het zo nog niet.
Het lijkt een beetje een combinatie. Ene kant uiterst luxe 1+1. Maar dan wel genoeg zitvlak voor 3+2. Ofzo.
-edit- En bagagerekken zijn in de toekomst overrated?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Dat komt best dichtbij, mooi tijdstip ook, the fuck.
ik lees erg nog niks over verder, dus misschien was het niet raak. Nu gaan we als stoptrein weer terug dus even andere plannen maken Edit: geen liquidatie maar arrestatie https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1826432/
[ Bericht 13% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 05-10-2018 13:06:54 ]
Politie schiet man in been bij station Breukelen De politie heeft vanmiddag in Breukelen een persoon aangehouden na een korte klopjacht. Tijdens de aanhouding schoot de politie de verdachte in zijn been.
Femke van Rooijen 05-10-18, 12:21 Laatste update: 13:14
Bij het station is veel politie op de been en agenten dragen kogelwerende vesten. Ook zouden er agenten in burger rondlopen. In eerste instantie was er ook een traumahelikopter onderweg, maar deze is weer afgemeld.
De man is op het station in Breukelen aangehouden. Zijn tas ligt nog op het station. De inhoud van de tas is al onderzocht. De tunnel bij het station is weer vrijgegeven, maar het station is nog afgesloten. Wanneer het treinverkeer weer op gang komt, is nog onduidelijk.
Relationele sfeer Rond 11.00 uur kreeg de politie een melding van een vrouw die door een man werd bedreigd bij haar woning. Mogelijk gaat het om een conflict in de relationele sfeer.
Aan het begin van de middag werd er een Burgenetmelding verstuurd waarin opgeroepen werd om uit te kijken naar een 37-jarige blanke man in een grijze jas en een spijkerbroek met kort opgeschoren donkerblond haar. bron ad.nl
Op de website van Eurostar is een derde rechtstreekse trein van Londen naar Amsterdam verschenen, die gaat rijden per 1 april 2019 (geen grap). De ochtendtrein van London naar Amsterdam gaat bovendien een uur vroeger rijden, waardoor je rond lunchtijd in Amsterdam bent.
Business Premier is niet gegarandeerd kindvrij zie ik nu. Er zijn echter geen kinderkortingen in BP, terwijl je dat in de andere klassen wel krijgt.
Ik ken weinig gezinnen die meer dan tweehonderd pond per kind willen uitgeven, dus die zullen niet snel in BP gaan zitten. De mensen die dat wel zonder blikken of blozen betalen stappen eerder in een privéjet.
Alvast een kleine waarschuwing voor de mensen die vandaag (zondag) met de ICD moeten reizen: de dienstregeling is extreem. Of extreem te krap of juist veel te ruim.
Ik heb morgen twee ritten tussen Rotterdam en Schiphol in mijn dienst zitten die 21 minuten zouden moeten duren. Dat is fysiek onmogelijk. De minimale rijtijd (en dan moet alles meezitten, inclusief de juiste vertrek- en aankomstsporen) is rond de 23 minuten. Dus als je een korte overstap hebt op Schiphol of Amsterdam, die kan je helaas vergeten. De andere kant op (Schiphol - Rotterdam) heb ik er dan weer ritten bij zitten van ruim 30 minuten. Dat is dan weer extreem ruim, en daar heb je dus weer best kans dat je net een officieel onmogelijke aansluiting prima kan halen.
Altijd weer een verrassing dus, met al die werkzaamheden
Op zondag 7 oktober 2018 00:36 schreef MTL het volgende: Alvast een kleine waarschuwing voor de mensen die vandaag (zondag) met de ICD moeten reizen: de dienstregeling is extreem. Of extreem te krap of juist veel te ruim.
Ik heb morgen twee ritten tussen Rotterdam en Schiphol in mijn dienst zitten die 21 minuten zouden moeten duren. Dat is fysiek onmogelijk. De minimale rijtijd (en dan moet alles meezitten, inclusief de juiste vertrek- en aankomstsporen) is rond de 23 minuten. Dus als je een korte overstap hebt op Schiphol of Amsterdam, die kan je helaas vergeten. De andere kant op (Schiphol - Rotterdam) heb ik er dan weer ritten bij zitten van ruim 30 minuten. Dat is dan weer extreem ruim, en daar heb je dus weer best kans dat je net een officieel onmogelijke aansluiting prima kan halen.
Altijd weer een verrassing dus, met al die werkzaamheden