abonnement Unibet Coolblue
pi_182208477
Ik ken wat mensen met OCD

Allen die ik ken weigeren dit toe te geven

Ik ken wat mensen met ADHD en Autisme

Allen die ik ken komen hier openlijk voor uit

Ben of ken jij iemand met OCD en was het moeilijk voor jou of die persoon die je kent om toe te geven; zo ja of nee waarom / hoe ontdekte je het/ hoe uitte het zich bij jou? Merkt de omgeving het?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2018 18:48:09 ]
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:01:47 #2
480345 Edddie
Run to the hills!
pi_182208743
Je hebt een obsessieve belangstelling voor mensen met OCD, ts.
Only the good die young,
All the evil seem to live forever.
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:01:47 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_182208744
3 topics over 1 onderwerp.
Het zit behoorlijk hoog?
Moeten we daar ook een labeltje op plakken.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_182208760
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:01 schreef dop het volgende:
3 topics over 1 onderwerp.
Het zit behoorlijk hoog?
ja het zit hoog
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:05:04 #5
545 dop
:copyright: dop
pi_182208817
Moeten wij daar ook een labeltje op plakken?
Volgens mij kun je dat ocd verhaal beter los laten.
Je hebt gewoon last van een moeder die zich met je leven bemoeid.
Terecht opzich maar dit soort gedrag roept geen sympathie op.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_182209009
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:05 schreef dop het volgende:
Moeten wij daar ook een labeltje op plakken?
Volgens mij kun je dat ocd verhaal beter los laten.
Je hebt gewoon last van een moeder die zich met je leven bemoeid.
Terecht opzich maar dit soort gedrag roept geen sympathie op.
hoe kan ik sympathie oproepen op fok?
pi_182209413
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:15 schreef Dolshoor het volgende:

[..]

hoe kan ik sympathie oproepen op fok?
door niet met de zoveelste kloon het hele forum met onzin vol te spammen, miscchien? Het zou een eerste stap kunnen zijn
pi_182209569
Ik heb een sterke vorm van OCD, denk dat ik er vooral niet over praat omdat mensen het niet merken. Als ik iets moet doen dan doe ik dat in mijn eigen kamer of op de wc bijvoorbeeld en zeg dat het poepen niet goed lukt. Kan soms wel een kwartier duren voordat ik dan alle handelingen heb verricht die ik moet doen. Autisme etc kan je niet echt verbergen, OCD wel, dus ja dan verberg je het ook liever
pi_182210095
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

door niet met de zoveelste kloon het hele forum met onzin vol te spammen, miscchien? Het zou een eerste stap kunnen zijn
thanks deze reactie wekt mijn sympathie op
  zaterdag 29 september 2018 @ 20:42:02 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_182211018
Ik doe deze wel naar r&p en de ander gooi ik dicht.
disclaimer
  zaterdag 29 september 2018 @ 20:46:55 #11
545 dop
:copyright: dop
pi_182211102
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:42 schreef Stormqueen het volgende:
Ik doe deze wel naar r&p en de ander gooi ik dicht.
R&P / Mijn moeder liegt en is respectloos

Ging hier min of meer al over
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 29 september 2018 @ 20:48:57 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_182211129
Gezien, maar deze insteek is wat anders en och, je weet nooit of het topic wat wordt ;)
disclaimer
pi_182211135
Mijn zusje heeft ocd.
DM?
  zaterdag 29 september 2018 @ 20:50:22 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_182211146
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:48 schreef Stormqueen het volgende:
Gezien, maar deze insteek is wat anders en och, je weet nooit of het topic wat wordt ;)
Ik vrees er voor 😎

Maar wie weet onderwerp opzich is zeker een topic waard
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_182211199
Ja hoor, wat is daar nou weer erg aan? Ik ben ervoor uitgekomen dat ik volgens sommige psychiaters OCD heb hier maar ook in het echt en ook voor een groep onbekende tieners van het mbo. Als mensen mij verwijten dat ik OCD heb, moeten ze het zelf weten. Het was niet mijn keuze maar ik kan ermee leven.
Of jouw moeder ook OCD heeft kun je alleen weten als ze zelf toegeeft dat haar gedrag deels niet haar eigen keuze is, maar een compulsie waarvan ze het idee heeft dat ze het moet doen.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zaterdag 29 september 2018 @ 21:49:26 #16
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_182212334
Ik heb wel een vorm van smetvrees, ik was vaak mijn handen bijvoorbeeld. Als ik in de trein moet staan gebruik ik altijd mijn linkerarm om mij aan zo'n paal of iets dergelijks vast te houden, en vaak was ik die daarna. Mijn rechterhand is dan nog in ieder geval schoon, en daarmee kan ik dan eventueel nog mee op de mobiel kijken enzo. Zo wordt die in ieder geval ook niet vies.
''Aquila non capit muscas.''
pi_182217076
Valt een theezakje een X aantal keren op en neer bewegen ook onder OCD?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_182217145
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:44 schreef momentius het volgende:
Autisme etc kan je niet echt verbergen,
Excuseer? Het lukt mij al 30 jaar...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_182221014
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 00:24 schreef marc0871 het volgende:
Valt een theezakje een X aantal keren op en neer bewegen ook onder OCD?
Als het bij elke keer thee zetten precies hetzelfde aantal x keren is wel. ;)
  zondag 30 september 2018 @ 11:03:52 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_182222589
Mijn moeder heeft dit ook, vermoed ik. Ze geeft het niet toe.

Mijn vader en andere partners konden het niet volhouden met haar vanwege voornamelijk dit reden. Ook ik begon haar ondraaglijk te vinden, hoewel ze een hele lieve goedaardige vrouw is verder.

Ze kan ook niet toegeven dat het een probleem is en alles moet altijd op haar manier.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_182224250
Ik ben er wel gevoelig voor. Vroeger had ik het sterker dan nu (een heel ritueel voor het slapen gaan waarbij ik sommige dingen MOEST zeggen/handelingen doen ‘anders kon ik niet slapen’, op een bepaalde manier over tegels lopen ‘anders gebeurde er iets slechts’ etc. etc.). Gelukkig heb ik mezelf dat af kunnen leren... Nu soms wat controlerend (95% van de tijd na vertrek van huis, bij mijn auto de angst dat ik de deur niet op slot heb gedaan... terwijl dit altijd wel het geval is natuurlijk of denken dat er nog een huishoudelijk apparaat aan staat). Nu geef ik daar heel weinig aan toe, loop ik niet meer terug. Dat gaat wel goed :Y. Dat is overigens wel echt een familietrekje (vader, opa hebben dat erger).
Daarnaast ben ik gewoon zwaar perfectionistisch en dan kun je ook wel last van jezelf of anderen krijgen _O-.
Striving to be more than average.
pi_182224404
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 09:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als het bij elke keer thee zetten precies hetzelfde aantal x keren is wel. ;)
Meestal een veelvoud van 6.
Hangt er vanaf hoe lang het zakje al in het hete water hangt.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_182225040
Ik denk dat OCD een label is wat heel snel op iemand geplakt wordt.
pi_182225350
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 13:01 schreef Bananenpap het volgende:
Ik denk dat OCD een label is wat heel snel op iemand geplakt wordt.
Dat, en veel eckte eckte OCD'ers hebben denk ik niet de officiële diagnose.
pi_182225382
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:15 schreef Dolshoor het volgende:

[..]

hoe kan ik sympathie oproepen op fok?
Door nieuwe topics te maken en je oude topics te ontwijken als er antwoorden instaan die aantonen dat je ongelijk hebt.
pi_182228445
Hmm ja als iemand gewoon graag zijn spullen recht legt, of zijn boeken op kleur sorteert ofzo, dan wordt dat al snel OCD genoemd terwijl dat het niet hoeft te zijn, tenzij er hevige angst of onrust ontstaat wanneer ze dit niet kunnen doen.

Als je mijn woonkamer bekijkt, zou je niet denken dat ik OCD heb, terwijl ik het juist vrij erg heb in verschillende vormen.
Wat een dwangstoornis echt inhoudt is bij het merendeel van de mensen niet bekend, dat komt denk ik o.a. door het beeld wat door de media geschetst wordt. En ik heb ervaren dat zelfs veel psychologen er te weinig vanaf weten om je echt te kunnen helpen.

Er bestaat trouwens ook nog zoiets als OCPS. Dat staat in principe los van een dwangstoornis waarbij je vaak weet dat je gedachten en/of handelingen irrationeel zijn. Mensen met OCPS zijn vaak heel rigide en star, alles moet op hun manier. Belangrijk verschil met OCD is dat ze denken dat het ook gewoon echt zo hoort, dat hun 'regels' de juiste zijn. (Ik kan me voorstellen dat dat soms bij mensen met OCD ook zo overkomt, maar daar zit dan vooral angst achter en vaak weten ze wel dat het overdreven is.)
Dit is in ieder geval hoe ik het begrepen heb :+
pi_182229586
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:03 schreef Keep_Walking het volgende:
Mijn moeder heeft dit ook, vermoed ik. Ze geeft het niet toe.

Mijn vader en andere partners konden het niet volhouden met haar vanwege voornamelijk dit reden. Ook ik begon haar ondraaglijk te vinden, hoewel ze een hele lieve goedaardige vrouw is verder.

Ze kan ook niet toegeven dat het een probleem is en alles moet altijd op haar manier.
gaat ze ook met jou huishouden bemoeien?
pi_182230746
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 15:51 schreef Dolshoor het volgende:

[..]

gaat ze ook met jou huishouden bemoeien?
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:48 schreef Stormqueen het volgende:
Gezien, maar deze insteek is wat anders en och, je weet nooit of het topic wat wordt ;)
Lokquote....

TS, wil je het hebben over OCD in het algemeen of wil je het ook in dit topic over de bemoeienis van je moeder met jouw huishouden hebben?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 30 september 2018 @ 18:27:21 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_182234923
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 15:51 schreef Dolshoor het volgende:

[..]

gaat ze ook met jou huishouden bemoeien?
Jazeker. Hele dag door. Het is minder geworden, omdat ik nu boos en gemeen doet als ze dit doet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_182235859
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 18:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Jazeker. Hele dag door. Het is minder geworden, omdat ik nu boos en gemeen doet als ze dit doet.
niks helpt dus ik kan nu ook als eind optie ook alleen maar boos en gemeen doen als ze dit doet
pi_182235872
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 18:57 schreef Dolshoor het volgende:

[..]

niks helpt dus ik kan nu ook als eind optie ook alleen maar boos en gemeen doen als ze dit doet en ik voel mij daar nu ook niet meer schuldig om, want vroeger voelde ik mij altijd schuldig, maar zij heeft ook maling met gewoon doorgaan met iets waarbij ik mij zeer onprettig voel
pi_182280190
Bij de lotgenotengroep van ADF (Angst, Dwang en Fobiestichting) kun je terecht met OCD-klachten. In mijn groep van vorig jaar zaten meerdere 'dwangers'. Daar kun je in ieder geval je ei kwijt. ^O^
Mon 'en!
pi_182285146
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 15:02 schreef Crystal86 het volgende:
Hmm ja als iemand gewoon graag zijn spullen recht legt, of zijn boeken op kleur sorteert ofzo, dan wordt dat al snel OCD genoemd terwijl dat het niet hoeft te zijn, tenzij er hevige angst of onrust ontstaat wanneer ze dit niet kunnen doen.

Als je mijn woonkamer bekijkt, zou je niet denken dat ik OCD heb, terwijl ik het juist vrij erg heb in verschillende vormen.
Wat een dwangstoornis echt inhoudt is bij het merendeel van de mensen niet bekend, dat komt denk ik o.a. door het beeld wat door de media geschetst wordt. En ik heb ervaren dat zelfs veel psychologen er te weinig vanaf weten om je echt te kunnen helpen.

Er bestaat trouwens ook nog zoiets als OCPS. Dat staat in principe los van een dwangstoornis waarbij je vaak weet dat je gedachten en/of handelingen irrationeel zijn. Mensen met OCPS zijn vaak heel rigide en star, alles moet op hun manier. Belangrijk verschil met OCD is dat ze denken dat het ook gewoon echt zo hoort, dat hun 'regels' de juiste zijn. (Ik kan me voorstellen dat dat soms bij mensen met OCD ook zo overkomt, maar daar zit dan vooral angst achter en vaak weten ze wel dat het overdreven is.)
Dit is in ieder geval hoe ik het begrepen heb :+
Waarom heb je begrepen dat psychologen er te weinig vanaf weten, maar heb je het daarna weer over een door psychologen bedacht concept (persoonlijkheidsstoornis)?
Mijn ervaring met psychische hulp voor ocd was minder rampzalig dat het ander soort psychische hulp. Ze gaven me opdrachten, ik hield mn dwangneurosen bij, daarna moest ik ze afbouwen, toen ik daar vanuit angst/bijgeloof geen vooruitgang in boekte kreeg ik medicijnen, het kwam dus over alsof er een plan was, in plaats van het ad hoc gedoe wat bij andere dingdn aan de orde is. De medicijnen werkten voor mijn OCD. Ik kreeg mijn leven terug maar daarna werd ik er emotieloos van. Mocht nog anderen proberen, maar hetzelfde, dus stopte ik daar ook mee. Mijn stemming werd beter en lang bleven de handelingen even weinig als met medicijnnen, maar nu zijn ze weer terug. Ik experimenteer nj met glycine, passieflora en inositol. Dat zijn op zich wel aanraders, ik heb het idee dat het helpt. Acetylcysteine hielp mij nirt, verergde het maar helpt anderen mss wel. Verder moet je in je dieet veel zonnebloem/pompoenpitten, bananen, soja, chocolade, kikkerewrten enz opnemen voor trytofaan als je ocd hebt.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_182285413
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 00:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Waarom heb je begrepen dat psychologen er te weinig vanaf weten, maar heb je het daarna weer over een door psychologen bedacht concept (persoonlijkheidsstoornis)?
Mijn ervaring met psychische hulp voor ocd was minder rampzalig dat het ander soort psychische hulp. Ze gaven me opdrachten, ik hield mn dwangneurosen bij, daarna moest ik ze afbouwen, toen ik daar vanuit angst/bijgeloof geen vooruitgang in boekte kreeg ik medicijnen, het kwam dus over alsof er een plan was, in plaats van het ad hoc gedoe wat bij andere dingdn aan de orde is. De medicijnen werkten voor mijn OCD. Ik kreeg mijn leven terug maar daarna werd ik er emotieloos van. Mocht nog anderen proberen, maar hetzelfde, dus stopte ik daar ook mee. Mijn stemming werd beter en lang bleven de handelingen even weinig als met medicijnnen, maar nu zijn ze weer terug. Ik experimenteer nj met glycine, passieflora en inositol. Dat zijn op zich wel aanraders, ik heb het idee dat het helpt. Acetylcysteine hielp mij nirt, verergde het maar helpt anderen mss wel. Verder moet je in je dieet veel zonnebloem/pompoenpitten, bananen, soja, chocolade, kikkerewrten enz opnemen voor trytofaan als je ocd hebt.
Ik ben het wel met je eens dat persoonlijkheidsstoornissen bedachte concepten zijn. Ik noemde het meer omdat ik toevallig weet dat mensen met die kenmerken (extreem perfectionistisch, star en streng voor zichzelf maar ook voor anderen) daarmee wel eens gediagnosticeerd worden.

OCD is een van de weinige diagnoses die ik niet als bedacht zie eigenlijk. Sowieso wat mezelf betreft, ik ervaar dat echt als een aandoening waarmee ik moet leren leven. Maar ik heb kennelijk de verkeerde psychologen gehad, die geen CGT toepasten maar eigenlijk gewoon 'praattherapie' deden. Dat is in principe niet effectief voor OCD en ja..dat heeft ook absoluut niet geholpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crystal86 op 03-10-2018 01:00:35 ]
pi_182286958
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 00:53 schreef Crystal86 het volgende:

Ik ben het wel met je eens dat persoonlijkheidsstoornissen bedachte concepten zijn. Ik noemde het meer omdat ik toevallig weet dat mensen met die kenmerken (extreem perfectionistisch, star en streng voor zichzelf maar ook voor anderen) daarmee wel eens gediagnosticeerd worden.

OCD is een van de weinige diagnoses die ik niet als bedacht zie eigenlijk. Sowieso wat mezelf betreft, ik ervaar dat echt als een aandoening waarmee ik moet leren leven. Maar ik heb kennelijk de verkeerde psychologen gehad, die geen CGT toepasten maar eigenlijk gewoon 'praattherapie' deden. Dat is in principe niet effectief voor OCD en ja..dat heeft ook absoluut niet geholpen.
Je hebt gelijk, zulke mensen bestaan natuurlijk wel, dus dan is zo'n stoornis in die zin wel handig dat men weet wat ermee wordt bedoelt, en zo zal het ook voor behandelaars onderling zijn, al vond ik het duidelijker na het lezen van de kenmerken. Dan raad ik je aan om nogmaals therapie te proberen bij een door adfstichting geselecteerd psycholoog. Ik weet dat dit heel moeilijk is als je alleen maar negatieve ervaringen hebt met psychologen. Als de medicijnen bij jou niet werken, zal de therapie ook veel minder effectief zijn omdat je (in mijn ervaring) de medicijnen nodig hebt om de therapie vol te houden. Therapie is immers gewoon afbouw van dwangneurosen, die waarschijnlijk met een reden zijn opgebouwd omdat je angst ervaarde en waarvan je zelf ook wel weet dat ze irrationeel en nutteloos zijn. Toch kan het wel helpen als iemand anders het voorschrijft om meer moed te hebben met het minderen. Maar zonder medicijnen lukt het niet, ik probeer nu al te minderen maar dan houd ik dat vervelende gevoel als ik het niet doe. De ene keer is het wel erger dan de andere keer. Het gaat op gegeven moment ook wel over, ocd is ook een soort verslaving aan controle. Door dwangneurosen krijg ik zelf het idee dat ik weliswaar niet alle slechte dingen kan voorkomen, maar er wel zelf alles aan gedaan heb. De handelingen of gedachten slaan nergens op, maar dan denk ik weer, alsof religieuze rituelen ergens op slaan, bidden of heilige plaatsen bezoeken heeft ook totaal geen functie behalve dan misschien een sociale.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')