abonnement Unibet Coolblue
pi_182204473
Dit is geen vraagstuk voor school, maar een vraag van een vrekkige consument.

In de supermarkt verkopen ze losse appels (groot) en zakken met kleinere appels. De prijs van de appels per kg is hetzelfde.

Als we de appels schillen en het klokhuis niet opeten, welke appels geven dan de meeste waar voor hun geld?

De grotere appels hebben ws meer appel per weggesneden schil, maar ook een groter klokhuis. Maar schaalt dat klokhuis met het volume van de appel?

Iemand hier al over nagedacht?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182204569
Meten is weten.

Koop een kilo grote appels en een kilo kleine appels.
Dan schil je beiden en weeg je van beiden het afval.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_182204572
Is dir een lemming van het advocado topic
pi_182204584
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 14:33 schreef redboyke het volgende:
Is dir een lemming van het advocado topic
Link?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182204720
Frappant dat dit zo kort na elkaar gebeurt. Enfin, waar zijn de wiskundigen als je ze nodig hebt?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182205190
quote:
Op zaterdag 29 september 2018 14:41 schreef Lyrebird het volgende:
Frappant dat dit zo kort na elkaar gebeurt. Enfin, waar zijn de wiskundigen als je ze nodig hebt?
Volgens mij heb je meer aan (de kennis van) een fruitteler.
  zaterdag 29 september 2018 @ 15:17:45 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182205340
Is dit niet een lood/veren verhaal? Klokhuis kun je gewoon eten, je kiest ervoor om dat niet te doen.
And so is the past
pi_182205386
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 september 2018 15:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Is dit niet een lood/veren verhaal? Klokhuis kun je gewoon eten, je kiest ervoor om dat niet te doen.
En dan nog, waar begin het klokhuis?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_182205565
Dit vereist wat proeven met wat meetwerk.

Ik zou verwachten dat de kroos niet evenredig meegroeit met de buitenkant. Aantal pitjes is toch ook niet afhankelijk van de grootte van de vrucht? Voor het doel van de vrucht (verspreiding) is dat niet nodig. Dus denk dat een grotere appel in verhouding goedkoper is (mits je van Appelschil houdt, want oppervlak daarvan neemt wel flink toe)
Eerst denken, dan typen
pi_182205652
Als je appels per stuk eet (dus bijvoorbeeld elke dag eentje mee naar werk/school) zijn kleine appels voordeliger als de prijs/kg gelijk is, je krijgt meer appels voor hetzelfde geld.
pi_182205858
Een kilo aan appels is een kilo aan appels.
De een zal grotere maar minder qua aantal minder bevatten en andersom
Klokhuis is verwaarloosbaar.

Achterlijke vraag uiteindelijk, het draait om voorkeur, smaak en grote en meer niet.
pi_182220812
SeLang, die weet dit vast wel.
pi_182220861
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 14:41 schreef Lyrebird het volgende:
Frappant dat dit zo kort na elkaar gebeurt. Enfin, waar zijn de wiskundigen als je ze nodig hebt?
Klokhuis is relatief niet echt groter. En achiloppervlak neemt kwadratisch toe en volume kubisch.

Groter is wat dat betreft qua volume eetbare appel per kilo de beste keuze. Geldt ook voor aardappelen, wortels etc.

Zegt alleen niets over de smaak.

[ Bericht 2% gewijzigd door Spanky78 op 30-09-2018 09:31:09 ]
Whatever...
pi_182220914
Gaat het alleen om het eetbare product? Het kan namelijk ook zo zijn dat de kleinere appels smaakvoller zijn als de grotere appels waar relatief gezien minder smaakstoffen ingekomen zijn. :P

Hebben ze niet al pitloze appels gemaakt zodat er geen klokhuis meer in zit?
  zondag 30 september 2018 @ 10:40:31 #16
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_182222075
Die appelboren om het klokhuis eruit te krijgen zijn toch niet in verschillende maten verkrijgbaar?
Overigens zou ik zelf voor de kleine gaan omdat ik er elke dag 1wil eten.
klerkje
  zondag 30 september 2018 @ 11:12:55 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182222774
quote:
7s.gif Op zondag 30 september 2018 10:40 schreef Spiegelei het volgende:
Die appelboren om het klokhuis eruit te krijgen zijn toch niet in verschillende maten verkrijgbaar?
Overigens zou ik zelf voor de kleine gaan omdat ik er elke dag 1wil eten.
ik zou voor de grote gaan. Dan hoef ik er maar 1 per dag te eten.
Tot nooit .......
  zondag 30 september 2018 @ 11:17:45 #18
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_182222865
JAAA Klimgenot _O_

Edit: Dit lijkt mij het verkeerde topic.
  zondag 30 september 2018 @ 11:22:01 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182222941
Ik koop die kleintjes altijd om mijn jongste mee naar school te geven, een grote krijgt hij nooit op.
Nou is dat laatste thuis niet erg, want dan eet ik hem verder op, maar op school is het zonde dat de rest dan weggegooid wordt.

Als je een appeltaart wilt bakken dan lijken de grote me voordeliger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:34:03 #20
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
  Redactie Frontpage dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:06:24 #21
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_182268320
Appels schil ik eigenlijk nooit, ook niet echt nuttig om te doen gezien er in de schil de meeste voedingsstoffen zitten. Wat dat betreft kun je beter de grote appels nemen (=meer schil), alleen is daar het vruchtvlees vaak wat smaaklozer. Verder hoef je het klokhuis niet weg te halen, enkel de pitjes is genoeg en dat is een gelijk aantal. Je zou zelfs de pitjes op kunnen eten, de hoeveelheid cyanide in de appelpitjes is verwaarloosbaar voor het menselijk lichaam, of het lekker is is een tweede.

Qua prijs zou het dus niks uitmaken als de kiloprijs gelijk is de afweging welke te nemen vooral afhankelijk van smaak en/of energiebehoefte.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_182269939
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 09:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Klokhuis is relatief niet echt groter. En achiloppervlak neemt kwadratisch toe en volume kubisch.

Groter is wat dat betreft qua volume eetbare appel per kilo de beste keuze. Geldt ook voor aardappelen, wortels etc.

Zegt alleen niets over de smaak.
Schiloppervlak neemt kwadratisch toe en volume kubisch, wat dus zou betekenen dat je kwa schiltijd en volume / geschilde schil het beste uit bent met een grote appel.

Het volume van een klokhuis lijkt me lineair toe te nemen met het volume van een appel, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Conclusie: als je niet bent geïnteresseerd in verschillen in smaak, en als je genoeg appeletende mondjes te voeden hebt, dan ben je voordeliger uit met een grote appel.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182271076
Grote appels zijn vaak zo melig en smaakloos :r
Nee, dan Granny Smith, de tanden vallen ervan uit je bek, maar o zo lekker O+
pi_182271412
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 12:21 schreef Henno het volgende:
Grote appels zijn vaak zo melig en smaakloos :r
Nee, dan Granny Smith, de tanden vallen ervan uit je bek, maar o zo lekker O+
Dat was in m’n herinnering. In de praktijk zijn ze lang niet zo zuur (meer).
pi_182271513
In het buitenland smaakt het fruit vaak beter, althans dat is mijn ervaring in Oost Azië, de VS en Australië. Ja, ook het grotere fruit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182278137
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 11:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Schiloppervlak neemt kwadratisch toe en volume kubisch, wat dus zou betekenen dat je kwa schiltijd en volume / geschilde schil het beste uit bent met een grote appel.

Het volume van een klokhuis lijkt me lineair toe te nemen met het volume van een appel, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Conclusie: als je niet bent geïnteresseerd in verschillen in smaak, en als je genoeg appeletende mondjes te voeden hebt, dan ben je voordeliger uit met een grote appel.
Yes

Voor zover ik weet neemt de smaak we wat af, suiker, water, zuur blijft in de goede concentratie aanwezig. Maar de smaak is minder uitgesproken. Tenminste, dat stond in een oud onderzoek dat ik ooit las, maar ben niet helemaal zeker.

Van die oppervlakte versus inhoud uiteraard wel. Appelpitten worden niet zomaar groter, het klokhuis voor die vijf stuks zal ook niet meer dan lineair toenemen is ook mijn aanname.
Whatever...
pi_182278174
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 12:21 schreef Henno het volgende:
Grote appels zijn vaak zo melig en smaakloos :r
Nee, dan Granny Smith, de tanden vallen ervan uit je bek, maar o zo lekker O+
Heeft ook met ras te maken. Goudrenetten zijn wat melig en zuur en ook groot.

Er zijn ook wel rassen die niet melig zijn. Van mijn eigen boom enorme maar toch heel sappige appels gehaald dit jaar. Hoeveelheid zon was ook top natuurlijk.
Whatever...
pi_182290522
Grote appels zijn sowieso lekkerder is mijn ervaring. Het enige dat ik niet opeet van een appel zijn de pitjes en het steeltje. Dat is procentueel gezien bij een grote appel ook minder dan bij een kleine. Grote appels nemen dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')