abonnement Unibet Coolblue
pi_182196142
Beste Fok!ers,

Ik heb een vraag. Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen en hebben hiervoor volgende week een oriënterend gesprek bij een hypotheekadviseur staan. Om goed voorbereid daar naartoe te gaan waren we bezig met een lijstje maken met zaken die invloed hebben op de leencapaciteit, te weten:
-1x een telefoon op afbetaling (inmiddels vroegtijdig afgelost en bkr registratie is beëindigd)
-een studieschuld van mijzelf á 20k, valt onder nieuwe stelsel. Ik hoef pas over 2 jaar te beginnen met afbetalen (¤50 pm)
-private lease auto van vriend met resterende looptijd van 2 jaar (origineel 5 jaar)

Bij het opvragen van de bkr overzichten kwamen we iets gek tegen, namelijk het feit dat de private lease niet bkr geregistreerd is wat wel zou moeten. Met huidige private lease en studieschuld komen we volgens de online tools eigenlijk net tekort om een toekomstbestendig huis te kunnen kopen dus nu hebben we drie opties:
1. Private lease verzwijgen. Resterende looptijd van het contract is 2 jaar en na alle maandelijkse kosten incl hypotheek, verzekeringen, kleding, private lease en boodschappen etc zouden we nog ¤1400 overhouden om te sparen en bijv een keer uit eten te gaan. Maar: hoe groot is de kans dat de bank hier achter komt en wat zijn dan de gevolgen? Ze vragen bijv een bankafschrift, maar sommige banken vinden alleen een bewijs dat je salaris gestort wordt voldoende heb ik begrepen.
2. Private lease omsluiten naar een andere auto met kortere looptijd. Dit kost ons ¤750 boete, maar we kunnen hierdoor wel de benodigde hypotheek krijgen (en dan nog 15k meer dan de max die we zelf in ons hoofd hebben) en we hebben meer spaargeld over om in ons huis te stoppen
3. Private lease afkopen en zelf een auto’tje kopen van 5k ofzo. Is een mogelijkheid, maar we willen ons spaargeld liever in het huis steken. Maximale hypotheek zou dan 50k boven het maximum zijn wat we zelf willen uitgeven dus zoveel financiële ruimte hebben we niet nodig.

Wat zouden jullie doen?
Ter info: we hebben momenteel 27k spaargeld (sparen elke maand ¤1500 erbij) en de max aan hypotheek die we zelf in ons hoofd hebben is 300k. We willen het liefst een zo instapklaar mogelijk huis, maar als je uitgaat van 6% kk zou al ¤18.000 van ons spaargeld daaraan opgaan.

Ik vind zelf 1 niet echt een optie omdat ik een schijterd ben die bang is voor de gevolgen, maar mijn vriend vindt dit de beste optie/denkt dat het wel losloopt.

Graag jullie advies!
  zaterdag 29 september 2018 @ 00:23:04 #2
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_182196875
Zolang ze er niet naar vragen prima toch. Bij ons zijn er ook geen vragen gesteld over creditcard, studieschuld of wat ook.

Hoe oud zijn jullie? En jullie huren nu samen? Ik vind 27.000 euro echt heel erg weinig spaargeld om een huis te kopen. Zeker als je een huis van 3 ton wilt kopen blijft er maar weinig over.
pi_182196885
Ik zou voor optie 4 gaan en nog minimaal een jaar doorsparen.
pi_182196944
Optie 5: Een huis zoeken binnen jullie budget.
pi_182199243
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2018 00:28 schreef Mr.Ping het volgende:
Optie 5: Een huis zoeken binnen jullie budget.
Dat dus. En het gesprek met de hypotheekadviseur cancellen.

Edit: ik lees hier in dit topic nog wat details over je financiële situatie, o.a. een studieschuld:
WGR / Vermogen en kwijtschelding gemeentelijke belastingen

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 29-09-2018 08:35:22 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182199896
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 08:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus. En het gesprek met de hypotheekadviseur cancellen.

Edit: ik lees hier in dit topic nog wat details over je financiële situatie, o.a. een studieschuld:
WGR / Vermogen en kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Studieschuld staat gewoon in het lijstje erbij hoor, en die gaan we ook zeker netjes vermelden. In dat topic is ook te lezen dat ik het geleende geld deels gespaard heb voor als ik klaar was met studeren.

Reden dat we nu willen kopen is dat ik nog in studentenhuisvesting woon en er binnen een aantal maanden uit moet omdat ik niet studeer. Ik heb dus geen jaar om nog te sparen, tenzij ik terug na naar mijn moeder op 2,5 uur reistijd enkele reis van mijn werk. Huren is een optie, maar willen we liever niet omdat het belachelijk duur is in onze regio.

De reden dat we redelijk hoog in onze mogelijkheden wat willen kopen is omdat we een toekomstbestendig huis willen kopen en niet hoeven verhuizen als de markt weer geklapt is (wat een reeël risico is). Andere reden dat we ons er wel comfortabel bij voelen is omdat ik een starter ben op de arbeidsmarkt en de kans dat ik in de toekomst meer ga verdienen dan nu groter is dan dat ik minder ga verdienen.
pi_182199973
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 00:23 schreef egelhond het volgende:
Zolang ze er niet naar vragen prima toch. Bij ons zijn er ook geen vragen gesteld over creditcard, studieschuld of wat ook.

Hoe oud zijn jullie? En jullie huren nu samen? Ik vind 27.000 euro echt heel erg weinig spaargeld om een huis te kopen. Zeker als je een huis van 3 ton wilt kopen blijft er maar weinig over.
We zijn nog jong. Ik ben net afgestudeerd, heb gelijk een vast contract gekregen en woon nog in studentenhuisvesting (we wonen daar wel samen). Ik moet daar binnen een bepaalde periode weg, dus we kunnen hier niet nog comfortabel een paar jaar zitten om te sparen. Verhuizen moeten we sowieso, daarom willen we nu kopen.

En die 27k is het huidige spaarsaldo. We sparen er elke maand ¤1500 bij dus tegen de tijd van oplevering is daar al een flink bedrag bijgekomen (minus de zaken die je al eerder moet betalen). We gaan er in deze huidige markt ook niet vanuit dat we binnen een maand een geaccepteerd bod hebben liggen.
  zaterdag 29 september 2018 @ 09:15:05 #8
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_182200227
Koop trouwens gewoon nieuwbouw, scheelt je kosten koper. :)
pi_182200271
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 00:23 schreef egelhond het volgende:
Zolang ze er niet naar vragen prima toch. Bij ons zijn er ook geen vragen gesteld over creditcard, studieschuld of wat ook.

Hoe oud zijn jullie? En jullie huren nu samen? Ik vind 27.000 euro echt heel erg weinig spaargeld om een huis te kopen. Zeker als je een huis van 3 ton wilt kopen blijft er maar weinig over.
Ik geloof niet dat men doorgaans meer dan dat spaargeld heeft als starter.
pi_182200319
Wees gewoon eerlijk bij het gesprek.
pi_182201556
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 09:15 schreef Zwansen het volgende:
Koop trouwens gewoon nieuwbouw, scheelt je kosten koper. :)
Je betaalt dan nog aan de notaris voor de hypotheek, het kadaster, plus hypotheekrente tijdens de bouw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 29 september 2018 @ 11:15:20 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182201918
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 09:21 schreef Black_Baron het volgende:
Wees gewoon eerlijk bij het gesprek.
Dat. Je naait je er zelf mee als je foute gegevens doorgeeft en je over een paar jaar de hypotheek niet meer kunt opbrengen, geen geld hebt voor onderhoud van je huis, of anderszins in de geldproblemen komt door een te hoge hypotheeklening.
Aangezien de hypotheekadviseur alles vastlegt, kun je hem niks in de schoenen schuiven.
Als jij je handtekening zet dan pleeg je fraude als wat je tekent is gebaseerd op leugens.
pi_182202580
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2018 00:28 schreef Mr.Ping het volgende:
Optie 5: Een huis zoeken binnen jullie budget.
Dit.

Starterswoning van 300k -O-
Alius aliud dicit
pi_182202829
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 11:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat. Je naait je er zelf mee als je foute gegevens doorgeeft en je over een paar jaar de hypotheek niet meer kunt opbrengen, geen geld hebt voor onderhoud van je huis, of anderszins in de geldproblemen komt door een te hoge hypotheeklening.
Aangezien de hypotheekadviseur alles vastlegt, kun je hem niks in de schoenen schuiven.
Als jij je handtekening zet dan pleeg je fraude als wat je tekent is gebaseerd op leugens.
Yep. En als alles dan fout gaat, kom je ook niet in aanmerking voor schuldsanering omdat je de lening ter kwader trouw bent aangegaan. Oftewel, je gaat failliet maar je schulden blijven staan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_182202896
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 11:55 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Dit.

Starterswoning van 300k -O-
In principe is het niet raar om een woning 'op de groei' te kopen als je t kan betalen
pi_182203021
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 12:14 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Yep. En als alles dan fout gaat, kom je ook niet in aanmerking voor schuldsanering omdat je de lening ter kwader trouw bent aangegaan. Oftewel, je gaat failliet maar je schulden blijven staan.
Ik heb zelf ook in mijn OP al gezegd dat ik verzwijgen zelf geen optie vind maar benieuwd was naar de risico’s. Over een studieschuld verzwijgen vind je online namelijk alleen maar risico’s die relevant zijn voor als je NHG hebt en dat is in ons geval niet zo.

We gaan volgende week dus gewoon aangeven dat die auto er is, maar wel ook het scenario laten doorrekenen als we het contract zouden omsluiten naar één met kortere looptijd. Gek genoeg (vind ik) scheelt het namelijk 40k wat je kunt krijgen aan hypotheek als het nieuwe private lease contract 2 jaar loopt ipv resterende looptijd van huidige contract nog 2 jaar is in het geval van gelijke maandlasten

(In cijfers om het wat te verduidelijken: als we een contract van 2 jaar zouden afsluiten met een maandlast van ¤250, zouden we 40k meer hypo kunnen krijgen dan dit contract wat 5 jaar duurde maar waarvan al 3 jaar verstreken is en dus ook ¤250 pm kost. Even heel gechargeerd: als we dan nu een contract van ¤1250 pm zouden afsluiten met looptijd 1 jaar, zouden we evenveel hypotheek kunnen krijgen als nu)

Bedankt voor jullie advies in ieder geval. We willen later niet in de financiële problemen komen omdat we nu iets verzwijgen waar ook andere oplossingen voor zijn.
pi_182203162
Maar een groot deel van jullie spaargeld is dus eigenlijk een lening van DUO?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182203408
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 12:30 schreef NanaMidi het volgende:

We gaan volgende week dus gewoon aangeven dat die auto er is, maar wel ook het scenario laten doorrekenen als we het contract zouden omsluiten naar één met kortere looptijd. Gek genoeg (vind ik) scheelt het namelijk 40k wat je kunt krijgen aan hypotheek als het nieuwe private lease contract 2 jaar loopt ipv resterende looptijd van huidige contract nog 2 jaar is in het geval van gelijke maandlasten

(In cijfers om het wat te verduidelijken: als we een contract van 2 jaar zouden afsluiten met een maandlast van ¤250, zouden we 40k meer hypo kunnen krijgen dan dit contract wat 5 jaar duurde maar waarvan al 3 jaar verstreken is en dus ook ¤250 pm kost. Even heel gechargeerd: als we dan nu een contract van ¤1250 pm zouden afsluiten met looptijd 1 jaar, zouden we evenveel hypotheek kunnen krijgen als nu)
Als ik lees dat je net afgestudeerd bent, bij DUO een ¤14000,- schuld hebt en ook een leaseauto met wurgcontract….dan ga je uitzoeken hoe je een hypotheek voor een huis van van rond de 3 ton kunt regelen….mijn klomp breekt….. :Y :Y
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182203518
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 12:39 schreef Leandra het volgende:
Maar een groot deel van jullie spaargeld is dus eigenlijk een lening van DUO?
Dat kun je niet 1:1 tegen elkaar afstrepen, soms is het interessant om die schuld tijdelijk te laten staan omdat de lasten vrij laag zijn. Bij het kopen van een huis moet je tegenwoordig ook eigen spaargeld hebben.

Een goeie vraag zou wel zijn hoeveel TS kan sparen nadat ze het huis gekocht heeft, dat is vast geen 1500 euro/maand.
pi_182203539
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 12:30 schreef NanaMidi het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook in mijn OP al gezegd dat ik verzwijgen zelf geen optie vind maar benieuwd was naar de risico’s. Over een studieschuld verzwijgen vind je online namelijk alleen maar risico’s die relevant zijn voor als je NHG hebt en dat is in ons geval niet zo.

We gaan volgende week dus gewoon aangeven dat die auto er is, maar wel ook het scenario laten doorrekenen als we het contract zouden omsluiten naar één met kortere looptijd. Gek genoeg (vind ik) scheelt het namelijk 40k wat je kunt krijgen aan hypotheek als het nieuwe private lease contract 2 jaar loopt ipv resterende looptijd van huidige contract nog 2 jaar is in het geval van gelijke maandlasten

(In cijfers om het wat te verduidelijken: als we een contract van 2 jaar zouden afsluiten met een maandlast van ¤250, zouden we 40k meer hypo kunnen krijgen dan dit contract wat 5 jaar duurde maar waarvan al 3 jaar verstreken is en dus ook ¤250 pm kost. Even heel gechargeerd: als we dan nu een contract van ¤1250 pm zouden afsluiten met looptijd 1 jaar, zouden we evenveel hypotheek kunnen krijgen als nu)

Bedankt voor jullie advies in ieder geval. We willen later niet in de financiële problemen komen omdat we nu iets verzwijgen waar ook andere oplossingen voor zijn.
Je studieschuld ga je dus sowieso verzwijgen? Terwijl dat de basis is van je spaargeld? (En je dat 'alleen leende als buffer voor als je niet meteen een baan zou vinden na je studie' :') )
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_182203623
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:04 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Dat kun je niet 1:1 tegen elkaar afstrepen, soms is het interessant om die schuld tijdelijk te laten staan omdat de lasten vrij laag zijn. Bij het kopen van een huis moet je tegenwoordig ook eigen spaargeld hebben.

Een goeie vraag zou wel zijn hoeveel TS kan sparen nadat ze het huis gekocht heeft, dat is vast geen 1500 euro/maand.
Leandra, ja. Een deel van mij mn studieschuld heb ik wel echt opgemaakt aan collegegeld en kunnen studeren in het buitenland. Van de totale studieschuld heb ik de helft nog op mijn spaarrekening staan. Dit was overigens een bewuste keuze omdat ik van tevoren wiat dat ik snel mijn studentenwoning uit zou moeten na afstuderen en ik ook niet zeker wist hoe snel ik een baan zou vinden. Achterliggende gedachte was dat we dit geld zouden kunnen gebruiken voor de kosten koper of om tijdelijk van te leven mocht een fulltime baan vinden niet meteen lukken.

Ik heb een Excel bestand gemaakt met inkomsten en uitgaven, en daaruit blijkt dat we na het betalen van alle lasten behalve benzine en ‘leuke dingen’ ¤1400 per maand over hebben, waarvan we minstens ¤850 willen sparen elke maand. Bij die inkomsten en uitgaven hebben we al rekening gehouden met de kosten van de private lease, verzekeringen, gemeentelijke heffingen, hypotheek obv 3 ton, aflossing studieschuld, kleding, boodschappen etc. We hebben alles ook vrij ruim genomen, dus bijv ¤400 boodschappen voor 2 personen en ¤300 kleding per maand. Qua maandlasten aan hypotheek ben ik er niet bang voor dat we het niet zouden redden. We zitten samen bijna op 2 keer modaal, ook al zijn we jong.

We moeten sowieso verhuizen en ergens wonen, maar omdat we liever niet ¤1000-1250 exclusief gwl willen betalen aan een appartement willen we liever kopen.

[ Bericht 4% gewijzigd door NanaMidi op 29-09-2018 13:18:21 ]
pi_182203632
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:06 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Je studieschuld ga je dus sowieso verzwijgen? Terwijl dat de basis is van je spaargeld? (En je dat 'alleen leende als buffer voor als je niet meteen een baan zou vinden na je studie' :') )
Als je wat beter zou lezen, had je begrepen dat ik die sowieso niet ga verzwijgen. Dat heb ik letterlijk gezegd in mijn eerste reactie na de OP. De vraag was alleen wat de risico’s zouden zijn van het verzwijgen van de private lease die niet BKR geregistreerd staat. Na jullie advies heb ik besloten om ook dag NIET te verzwijgen.
pi_182203713
Denk je ook goed na over een minder gelukkige afloop van je relatie ?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_182203743
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 09:15 schreef Zwansen het volgende:
Koop trouwens gewoon nieuwbouw, scheelt je kosten koper. :)
Ja kosten koper hoef je niet te betalen. Verder kom je echt niet goedkoper uit dan bij een bestaand huis kopen.
  zaterdag 29 september 2018 @ 13:21:56 #25
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_182203756
Of als je aan kinderen zou willen beginnen. Ik neem aan dat je dat bedoelt met toekomstbestendig.
Wil je dan fulltime blijven werken?
Als die kinderen er voorlopig toch niet komen kan je net zo goed voor een soort tussenwoning gaan.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_182203859
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:21 schreef Elpis het volgende:
Of als je aan kinderen zou willen beginnen. Ik neem aan dat je dat bedoelt met toekomstbestendig.
Wil je dan fulltime blijven werken?
Als die kinderen er voorlopig toch niet komen kan je net zo goed voor een soort tussenwoning gaan.
We willen over >5 jaar kinderen, maar houden hier wel al rekening mee met het huis dat we willen kopen juist omdat de huizenprijzen zo enorm hoog staan nu. Qua werken en kinderen, hoe ik het nu voor me zie zou ik graag 4 x 9 willen werken.

Qua woonwensen vind ik niet dat we iets heel geks of decadents willen. We willen een normaal rijtjeshuis met een tuintje en 3 slaapkamers, geen hoekhuis of twee onder een kapper. Die zijn hier in de regio gewoon heel duur en vriend is gebonden aan de regio ivm werk en maximale aanrijtijden bij een calamiteit. Een rijtjeshuis die aan onze wensen voldoet kost hier zo 275-290k. 250 als het echt een klushuis is, maar daar hebben wij (vooral ik, maak lange dagen) geen trek in.

Een relatiebreuk is inderdaad een risico waar je rekening mee moet houden, maar met kopen op één salaris komen we sowieso nergens in deze huidige tijd of de komende paar jaar. In de tussentijd moeten we toch ergens wonen, en ook huren op één inkomen gaat ‘m niet worden met de inkomenseisen icm de hoge huurprijzen hier in de buurt.
pi_182203954
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:12 schreef NanaMidi het volgende:

[..]

Leandra, ja. Een deel van mij mn studieschuld heb ik wel echt opgemaakt aan collegegeld en kunnen studeren in het buitenland. Van de totale studieschuld heb ik de helft nog op mijn spaarrekening staan. Dit was overigens een bewuste keuze omdat ik van tevoren wiat dat ik snel mijn studentenwoning uit zou moeten na afstuderen en ik ook niet zeker wist hoe snel ik een baan zou vinden. Achterliggende gedachte was dat we dit geld zouden kunnen gebruiken voor de kosten koper of om tijdelijk van te leven mocht een fulltime baan vinden niet meteen lukken.

Ik heb een Excel bestand gemaakt met inkomsten en uitgaven, en daaruit blijkt dat we na het betalen van alle lasten behalve benzine en ‘leuke dingen’ ¤1400 per maand over hebben, waarvan we minstens ¤850 willen sparen elke maand. Bij die inkomsten en uitgaven hebben we al rekening gehouden met de kosten van de private lease, verzekeringen, gemeentelijke heffingen, hypotheek obv 3 ton, aflossing studieschuld, kleding, boodschappen etc. We hebben alles ook vrij ruim genomen, dus bijv ¤400 boodschappen voor 2 personen en ¤300 kleding per maand. Qua maandlasten aan hypotheek ben ik er niet bang voor dat we het niet zouden redden. We zitten samen bijna op 2 keer modaal, ook al zijn we jong.

We moeten sowieso verhuizen en ergens wonen, maar omdat we liever niet ¤1000-1250 exclusief gwl willen betalen aan een appartement willen we liever kopen.
Ik weet niet hoeveel je woonlasten nu zijn, maar als je nu 1.500 kunt sparen zou het me verbazen als je met een hypotheek van 300K nog 1.400 over zou hebben.
Misschien nu dan wat meer sparen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182203985
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel je woonlasten nu zijn, maar als je nu 1.500 kunt sparen zou het me verbazen als je met een hypotheek van 300K nog 1.400 zou kunnen sparen.
Misschien nu dan wat meer sparen?
Dit ja. Een studentenwoning samen kost misschien 600 euro pm? Afhankelijk van de renteperiode zit je bij 2% en annuitair zit je op bruto zo'n 1100 pm. En dan heb je waarschijnlijk meer GWE kosten en zijn je gemeentelijke/waterschap belastingen ook een stuk hoger.
  zaterdag 29 september 2018 @ 13:55:02 #29
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_182204108
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:32 schreef NanaMidi het volgende:

[..]

We willen over >5 jaar kinderen, maar houden hier wel al rekening mee met het huis dat we willen kopen juist omdat de huizenprijzen zo enorm hoog staan nu. Qua werken en kinderen, hoe ik het nu voor me zie zou ik graag 4 x 9 willen werken.
Wat een merkwaardige verwoording. :) Ik neem aan dat je bedoelt dat je vreest dat het nog hoger wordt en dus onbetaalbaar? Bedenk dan dat de prijs van een apartement als je daar eerst voor zou gaan ook omhoog zou gaan dat dat dus weer compenseert.

quote:
Qua woonwensen vind ik niet dat we iets heel geks of decadents willen. We willen een normaal rijtjeshuis met een tuintje en 3 slaapkamers, geen hoekhuis of twee onder een kapper. Die zijn hier in de regio gewoon heel duur en vriend is gebonden aan de regio ivm werk en maximale aanrijtijden bij een calamiteit. Een rijtjeshuis die aan onze wensen voldoet kost hier zo 275-290k. 250 als het echt een klushuis is, maar daar hebben wij (vooral ik, maak lange dagen) geen trek in.

Dat vind ik voor een starter best decadent. Vroeger was het heel normaal klein te beginnen en dan door te groeien. Het lijkt wel te min voor de huidige generatie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er zelf ook een beetje schuldig aan heb gemaakt. Hoewel ik wel de normale doorgroei heb meegemaakt wilde ik pas kinderen toen we in de eengezinswoningfase zaten. En dat terwijl ik zelf op een flat ben opgegroeid en heb daar niets aan overgehouden.

quote:
Een relatiebreuk is inderdaad een risico waar je rekening mee moet houden, maar met kopen op één salaris komen we sowieso nergens in deze huidige tijd of de komende paar jaar. In de tussentijd moeten we toch ergens wonen, en ook huren op één inkomen gaat ‘m niet worden met de inkomenseisen icm de hoge huurprijzen hier in de buurt.
Met huur is dat makkelijker op te vangen dan bij koop. Dan ben je afhankelijk of de een de ander kan uitkopen. Zo niet ben moet je verkopen. Eenmaal in een huurwoning kan de achterblijver er niet zomaar uitgezet worden.

Hebben jullie al uberhaupt samengewoond? Weet je of je elkaar niet de tent uit vecht als je dagelijks op elkaars lip zit?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_182204228
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:45 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dit ja. Een studentenwoning samen kost misschien 600 euro pm? Afhankelijk van de renteperiode zit je bij 2% en annuitair zit je op bruto zo'n 1100 pm. En dan heb je waarschijnlijk meer GWE kosten en zijn je gemeentelijke/waterschap belastingen ook een stuk hoger.
En met 2% rente stelt de HRA niets voor, helemaal niet als je de hypotheek op 2 inkomens moet nemen en geen van beiden in de hoogste schijf afdraagt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182204912
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:55 schreef Elpis het volgende:

[..]

Wat een merkwaardige verwoording. :) Ik neem aan dat je bedoelt dat je vreest dat het nog hoger wordt en dus onbetaalbaar? Bedenk dan dat de prijs van een apartement als je daar eerst voor zou gaan ook omhoog zou gaan dat dat dus weer compenseert.

[..]

Dat vind ik voor een starter best decadent. Vroeger was het heel normaal klein te beginnen en dan door te groeien. Het lijkt wel te min voor de huidige generatie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er zelf ook een beetje schuldig aan heb gemaakt. Hoewel ik wel de normale doorgroei heb meegemaakt wilde ik pas kinderen toen we in de eengezinswoningfase zaten. En dat terwijl ik zelf op een flat ben opgegroeid en heb daar niets aan overgehouden.

[..]

Met huur is dat makkelijker op te vangen dan bij koop. Dan ben je afhankelijk of de een de ander kan uitkopen. Zo niet ben moet je verkopen. Eenmaal in een huurwoning kan de achterblijver er niet zomaar uitgezet worden.

Hebben jullie al uberhaupt samengewoond? Weet je of je elkaar niet de tent uit vecht als je dagelijks op elkaars lip zit?
We wonen al drie jaar samen op 26m2, dus wij kunnen best goed op elkaars lip zitten al zeg ik het zelf :)

Ik neem jullie punten mee in mijn overwegingen en zal nog een keer naar mijn excel kijken!
  zaterdag 29 september 2018 @ 16:27:54 #32
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_182206311
Ben benieuwd wat je adviseur je gaat vertellen. In mijn ogen hebben jullie teveel schuld staan en te weinig spaargeld. 27.000 is echt niet veel. En als je het lease contact moet verbreken en een nieuwe auto moet kopen dan heb je al geen 27.000 euro meer. Sterker al had je het dubbele, dan was het nog niet veel.
Huizen zijn duur, alleen kopen is onmogelijk tenzij je een topbaan hebt. Maar in deze tijd heb je gewoon heel veel spaargeld nodig.
Nieuwbouw is ook geen optie want dan heb je dubbele lasten want je moet dan nog ergens gaan huren. En met 27.000 euro kom je bij nieuwbouw alles behalve ver...

Ik zeg: doe verstandig en ga toch even een paar jaartjes thuis wonen of huren en flink sparen.
pi_182206455
Grote probleem is ook het feit dat je moet overbieden in de huidige markt. Dat geld ga je echter niet van de bank krijgen. 20.000 euro overbieden is echt geen uitzondering.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_182207151
Even los van de studieschuld, waarom zou ¤27.000 spaargeld niet voldoende zijn?
Wij verhuizen ook binnenkort en hebben dit bedrag bij lange na niet. En we kunnen gewoon de bijkomende kosten en kosten voor inrichting en decoratie betalen.

Komt wel erg negatief over allemaal..
pi_182207286
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 17:28 schreef Antisteigerhout het volgende:
Even los van de studieschuld, waarom zou ¤27.000 spaargeld niet voldoende zijn?
Het is niet alleen dit bedrag aan spaargeld, maar ook een schuld bij DUO, een auto met private lease contract en nog wat dingen in andere topics die mij de wenkbrauwen doen fronzen.

Zou iemand met ¤27000 een huis van 2 ton op basis van twee inkomens, geen overige schulden, geen kinderwens en "met geld kunnen omgaan" dan was het een heel ander verhaal.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182207299
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 17:28 schreef Antisteigerhout het volgende:
Even los van de studieschuld, waarom zou ¤27.000 spaargeld niet voldoende zijn?
En we kunnen gewoon de bijkomende kosten en kosten voor inrichting en decoratie betalen.
Naar een koophuis van …. ¤'s?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 29 september 2018 @ 17:50:34 #37
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_182207500
27.000 op een koophuis van 3 ton. Dan heb je al 18.000 aan kosten koop...
pi_182207575
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 17:50 schreef egelhond het volgende:
27.000 op een koophuis van 3 ton. Dan heb je al 18.000 aan kosten koop...
Je rekent 6% neem ik aan?
Die ¤ 6.000 staat vast, de rest is bedragen waar je met een beetje goed zoeken behoorlijk op kunt besparen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:11:11 #39
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_182208938
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 10:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Je betaalt dan nog aan de notaris voor de hypotheek, het kadaster, plus hypotheekrente tijdens de bouw.
Correct, maar dat kun je wel allemaal meefinancieren in je hypotheek. Ook niet ideaal, maar als je (te) weinig spaargeld hebt, best een aardige optie.
pi_182209128
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:12 schreef NanaMidi het volgende:
We zitten samen bijna op 2 keer modaal, ook al zijn we jong.
In combinatie met die schuld en voor auto kennelijk benodigde financiering niet echt een basis voor een hypotheek van 300k, of wel? Je wilt 4 dagen gaan werken zodra er kinderen komen. Dat betekent veelal 10% daling van inkomen. Stel dat partner ook 4 dagen werkt (nog eens 10% eraf) heb je nog 3 dagen kinderopvang nodig. Wat denk je dat dat met je besteedbaar inkomen doet? En bij een 2e kind...?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182210713
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:11 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Correct, maar dat kun je wel allemaal meefinancieren in je hypotheek. Ook niet ideaal, maar als je (te) weinig spaargeld hebt, best een aardige optie.
Wat denk jij dat een tuin, alle vloeren, alle muren behangen/stucen/verven, trapbekleding, keuken, badkamer kosten? En ja, een badkamer en keuken zit er meestal wel in, maar is zelden naar wens. En dan heb ik het nog niet over aanpassingen aan het officiële ontwerp van de woning.

Wij waren zo 60-70k verder tov de v.o.n. prijs.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2018 20:27:16 ]
  zaterdag 29 september 2018 @ 20:31:49 #42
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_182210818
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:26 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Wat denk jij dat een tuin, alle vloeren, alle muren behangen/stucen/verven, trapbekleding, keuken, badkamer kosten? En ja, een badkamer en keuken zit er meestal wel in, maar is zelden naar wens. En dan heb ik het nog niet over aanpassingen aan het officiële ontwerp van de woning.

Wij waren zo 60-70k verder tov de v.o.n. prijs.
Ook dat kun je bij nieuwbouw toch allemaal meefinancieren in je hypotheek?
pi_182210871
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ook dat kun je bij nieuwbouw toch allemaal meefinancieren in je hypotheek?
Ja, tot op zekere hoogte wel, zolang het de waarde van je huis verhoogt. Maar als je al je maximale hypotheek voor de v.o.n. prijs nodig hebt valt er weinig mee te financieren.
pi_182212335
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 17:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Naar een koophuis van …. ¤'s?
¤250.000

Ja de kosten koper zijn behoorlijk. Maar dan maar niet gelijk een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer.
Je kunt heus nog prima sparen als je er eenmaal woont. Dat lukt ons ook met onze middelmatige baantjes op mbo niveau en 3 kinderen.
En de aflossing van de studieschuld over 2 jaar? De aflossing per maand is de hoogte van een gemiddeld sportschoolabonnement.

Misschien bekijk ik het te simpel (mbo he). Maar ik begrijp wel waarom TS deze vragen stelt. Het is een investering in de toekomst, en hoe die toekomst zal zijn weet niemand. Om alle scenario's al in te calculeren...
  zaterdag 29 september 2018 @ 22:08:15 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182212767
Relatiebreuk, arbeidsongeschikt, kinderen... al die scenario's en meer... ga gewoon naar een hypotheekadviseur die ook wat financiële planning doet. Die rekent het allemaal voor je door, geeft aan wat de risico's zijn en hoe je die kunt compenseren. Als ie dat niet met de hand op een bierviltje doet is het met de juiste gegevens in zijn software zó klaar.
pi_182212922
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:22 schreef baskick het volgende:

[..]

In combinatie met die schuld en voor auto kennelijk benodigde financiering niet echt een basis voor een hypotheek van 300k, of wel? Je wilt 4 dagen gaan werken zodra er kinderen komen. Dat betekent veelal 10% daling van inkomen. Stel dat partner ook 4 dagen werkt (nog eens 10% eraf) heb je nog 3 dagen kinderopvang nodig. Wat denk je dat dat met je besteedbaar inkomen doet? En bij een 2e kind...?
Zij gaat 4x9 werken, dus alleen haar inkomen daalt met 10%. Totaal zo'n 5% daling dus, wat na een jaartje of 2 (hooguit) weer gecompenseerd is met opslagen. Op dat moment vervalt de lease van de auto ook, hoppa, nog meer geld in het potje.

Tuurlijk, stel dat je kind een zeldzame aandoening heeft dat al je spaarcenten gaat kosten, en stel dat je man verongelukt, en stel, en stel... je kan ook overdrijven.

TS, je staat er prima voor. 20K schuld is niks. Het is geen creditcard schuld, het is een duo schuld. En met het nieuwe leenstelsel zijn de maandelijkse lasten bizar laag en heeft het bijna geen invloed op je hypotheek. Zoals je zei, jullie verdienen 2x modaal, en 27.000 is meer dan genoeg spaargeld voor een huis van 3 ton, wat trouwens erg netjes is voor een startershuis. Ik ken maar weinig mensen die dat bij elkaar konden sparen voor een eerste huisje, dus jullie kunnen overduidelijk goed met geld overweg. Vertrouw je eigen instinct, het heeft je zo te zien nog niet in de steek gelaten.

Mensen die hier zeggen dat je het niet moet doen zijn waarschijnlijk 40-50+ die terugdenken aan hun eigen eerste huisje waar ze een hypotheek op konden afsluiten van 120% van de huiswaade en voor 1,5 ton een huis konden kopen die nu voor 4 ton over de toonbank gaan. Tegenwoordig zijn er gewoon geen 1 gezinswoningen te krijgen onder Drenthe voor 2 ton, of je moet genoegen nemen met een krot... ik kan die houding echt niet uitstaan :') "Vroegah namen we wel genoegen met een huis van 2 ton, vroegah had ik geen studieschuld en ik betaalde alles zelf, vroegah dit, vroegah dat...". Vroeger kon je een gezin van 5 kinderen onderhouden met een enkel baantje rechtstreeks uit het vmbo of hoe het toen ook heette. Een studie bekostigen met een bijbaantje voor in het weekend? No problemo. De zaken staan er tegenwoordig wat anders voor. TS is bijzonder goed voorbereid. Als zij geen startershuisje zouden kunnen kopen van slechts 3 ton, dan staat de huizenmarkt nog wat te wachten.

[ Bericht 4% gewijzigd door MrAero op 29-09-2018 23:25:30 ]
pi_182220292
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 21:49 schreef Antisteigerhout het volgende:

¤250.000

Ja de kosten koper zijn behoorlijk. Maar dan maar niet gelijk een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer.
Je kunt heus nog prima sparen als je er eenmaal woont. Dat lukt ons ook met onze middelmatige baantjes op mbo niveau en 3 kinderen.
En de aflossing van de studieschuld over 2 jaar? De aflossing per maand is de hoogte van een gemiddeld sportschoolabonnement.

Misschien bekijk ik het te simpel (mbo he).
Mbo wil zeker niet zeggen dat je het simpel bekijkt. Ik ken Mbo-ers die de zaken praktischer en zakelijker aanpakken dan akademiki. Blijkbaar jullie ook, want je kan ook sparen terwijl je in een koophuis woont en kiezen niet gelijk voor een nieuwe keuken/badkamer. Maar waarschijnlijk hebben jullie al een aantal jaren werk- plus levenservaring
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182220299
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 22:13 schreef MrAero het volgende:
TS is bijzonder goed voorbereid.
Mijn intuïtie doet mij anders vermoeden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182220778
Kosten koper van 6% is wat mij betreft zwaar overdreven. 2% overdrachtsbelasting. Misschien 1.000 euro aan notariskosten waarvan gedeelte aftrekbaar. 1.000 euro advieskosten bank welke aftrekbaar.
Dan zit je op 7k + evt makelaarskosten van 3 tot 5k.

Hou je toch gauw 6 a 8k over.
Eerst denken, dan typen
pi_182220850
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 september 2018 13:04 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Dat kun je niet 1:1 tegen elkaar afstrepen, soms is het interessant om die schuld tijdelijk te laten staan omdat de lasten vrij laag zijn. Bij het kopen van een huis moet je tegenwoordig ook eigen spaargeld hebben.

Een goeie vraag zou wel zijn hoeveel TS kan sparen nadat ze het huis gekocht heeft, dat is vast geen 1500 euro/maand.
Niet waar. De maximale hypotheek daalt bij een duo lening even zwaar als bij een consumptief krediet. Telt ongeveer dubbel in je leencapaciteit.

TS wat ik zou doen in jouw situatie is denk ik juist je schuld zoveel als mogelijk aflossen, een goedkopere opknapper kopen en met de tijd steeds wat verbeteren (van een bouwdepot).
  zondag 30 september 2018 @ 09:25:08 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182220872
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 22:13 schreef MrAero het volgende:

[..]

Zij gaat 4x9 werken, dus alleen haar inkomen daalt met 10%. Totaal zo'n 5% daling dus, wat na een jaartje of 2 (hooguit) weer gecompenseerd is met opslagen. Op dat moment vervalt de lease van de auto ook, hoppa, nog meer geld in het potje.

Tuurlijk, stel dat je kind een zeldzame aandoening heeft dat al je spaarcenten gaat kosten, en stel dat je man verongelukt, en stel, en stel... je kan ook overdrijven.

TS, je staat er prima voor. 20K schuld is niks. Het is geen creditcard schuld, het is een duo schuld. En met het nieuwe leenstelsel zijn de maandelijkse lasten bizar laag en heeft het bijna geen invloed op je hypotheek. Zoals je zei, jullie verdienen 2x modaal, en 27.000 is meer dan genoeg spaargeld voor een huis van 3 ton, wat trouwens erg netjes is voor een startershuis. Ik ken maar weinig mensen die dat bij elkaar konden sparen voor een eerste huisje, dus jullie kunnen overduidelijk goed met geld overweg. Vertrouw je eigen instinct, het heeft je zo te zien nog niet in de steek gelaten.

Mensen die hier zeggen dat je het niet moet doen zijn waarschijnlijk 40-50+ die terugdenken aan hun eigen eerste huisje waar ze een hypotheek op konden afsluiten van 120% van de huiswaade en voor 1,5 ton een huis konden kopen die nu voor 4 ton over de toonbank gaan. Tegenwoordig zijn er gewoon geen 1 gezinswoningen te krijgen onder Drenthe voor 2 ton, of je moet genoegen nemen met een krot... ik kan die houding echt niet uitstaan :') "Vroegah namen we wel genoegen met een huis van 2 ton, vroegah had ik geen studieschuld en ik betaalde alles zelf, vroegah dit, vroegah dat...". Vroeger kon je een gezin van 5 kinderen onderhouden met een enkel baantje rechtstreeks uit het vmbo of hoe het toen ook heette. Een studie bekostigen met een bijbaantje voor in het weekend? No problemo. De zaken staan er tegenwoordig wat anders voor. TS is bijzonder goed voorbereid. Als zij geen startershuisje zouden kunnen kopen van slechts 3 ton, dan staat de huizenmarkt nog wat te wachten.
Als wat je zegt klopt, waarom doen de banken dan zo moeilijk over de eisen bij een hypotheek, en wordt dat steeds lastiger (meer eigen geld inleggen, o.a.)?
pi_182221068
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 22:13 schreef MrAero het volgende:

[..]

Zij gaat 4x9 werken, dus alleen haar inkomen daalt met 10%. Totaal zo'n 5% daling dus, wat na een jaartje of 2 (hooguit) weer gecompenseerd is met opslagen. Op dat moment vervalt de lease van de auto ook, hoppa, nog meer geld in het potje.
Ja, haar inkomen daalt 10%, gezamenlijk 5%, aannemende dat ze beiden gelijk verdienen. Komt er wel een extra dag kinderopvang bij. Lease vervalt, en daarmee beschikking over vervoer, daar gaan dus logischerwijs andere kosten tegenover staan. M.i. is 300k geen budget voor een starter, zeker niet net allebei modaal.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182221772
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 09:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
TS wat ik zou doen in jouw situatie is denk ik juist je schuld zoveel als mogelijk aflossen, een goedkopere opknapper kopen en met de tijd steeds wat verbeteren (van een bouwdepot).
Zoiets is een prima advies en prima start. Begin met een eigen huis van 2 ton met iets lagere hypotheek (ook minder k.k. daardoor), steek er in de loop der jaren spaargeld in zodat het meer waard wordt en na een aantal jaren sta je er in alle opzichten (hopelijk) beter voor: huis meer waard, hypotheekschuld lager én een stuk ervaring rijker.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182221782
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 09:38 schreef baskick het volgende:

Lease vervalt, en daarmee beschikking over vervoer, daar gaan dus logischerwijs andere kosten tegenover staan.
Voor zover ik kon nagaan kost die private lease ¤250,- maand, maar ik vraag me af wat nou goedkoper is: private lease of een 10 jaar oude japanner.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 30 september 2018 @ 10:32:55 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182221924
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Voor zover ik kon nagaan kost die private lease ¤250,- maand, maar ik vraag me af wat nou goedkoper is: private lease of een 10 jaar oude japanner.
Die laatste waarschijnlijk, maar in de "private lease is goedkoper" vergelijkingen vergelijken ze altijd met het nieuw kopen van diezelfde auto (al dan niet met eigen geld), terwijl in praktijk nagenoeg niemand een nieuwe auto koopt.
Dus dankzij de consumentenbond en ANWB hebben gaan we ook wat dat betreft de VS achterna, en verwacht ik dat we hier binnen 10 jaar ook de "repo man" kennen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182222002
Absoluut verzwijgen en niet luisteren naar alle moraalridders hier. Je kan wel lekker 'netjes' en 'eerlijk' zijn maar dan kan je dat huis van je over 2 jaar voor 40k meer gaan kopen. De kans dat je je hypotheek niet meer kan betalen omdat je ook nog eens een private-lease auto hebt is vrijwel nul.

Als je je baan verliest heeft dat 10x meer impact dan een auto. En je auto kun je in die omstandigheden waarschijnlijk ook nog eens kwijt.
pi_182222232
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:36 schreef Confetti het volgende:
Absoluut verzwijgen en niet luisteren naar alle moraalridders hier. Je kan wel lekker 'netjes' en 'eerlijk' zijn maar dan kan je dat huis van je over 2 jaar voor 40k meer gaan kopen. De kans dat je je hypotheek niet meer kan betalen omdat je ook nog eens een private-lease auto hebt is vrijwel nul.

Als je je baan verliest heeft dat 10x meer impact dan een auto. En je auto kun je in die omstandigheden waarschijnlijk ook nog eens kwijt.
Is ook een tactiek. Maar vind de term moraalridders zeker niet terecht.

En dan ook niet gaan huilen als het onverhoopt toch misgaat hè
Alius aliud dicit
  zondag 30 september 2018 @ 10:49:53 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182222290
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 10:47 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Is ook een tactiek. Maar vind de term moraalridders zeker niet terecht.

En dan ook niet gaan huilen als het onverhoopt toch misgaat hè
En bij dit budget is er iig geen sprake van NHG, dus als het misgaat is dat volledig voor eigen rekening.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 30 september 2018 @ 11:13:59 #59
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_182222796
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:36 schreef Confetti het volgende:
Absoluut verzwijgen en niet luisteren naar alle moraalridders hier. Je kan wel lekker 'netjes' en 'eerlijk' zijn maar dan kan je dat huis van je over 2 jaar voor 40k meer gaan kopen. De kans dat je je hypotheek niet meer kan betalen omdat je ook nog eens een private-lease auto hebt is vrijwel nul.

Als je je baan verliest heeft dat 10x meer impact dan een auto. En je auto kun je in die omstandigheden waarschijnlijk ook nog eens kwijt.
Behalve dat je als het fout gaat niet in aanmerking komt voor schuldsanering.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_182223041
Nu 1500 overhouden terwijl je een woonruimte van 27m2 huurt en straks 1400 overhouden met een hypotheek van 3 ton?

Lijkt me zéér sterk.

OZB, opstalverzekering, gemeentelijke belastingen, onderhoudsreserveringen van minimaal 1% van de WOZ waarde per jaar (en bij oudere woningen als je zelf niet zo handig bent al snel 1,5 tot 2%), waterschapsbelasting, fors hogere energiekosten.
En op korte termijn komt er ook nog de Duo aflossing bij.

K ben benieuwd naar hoe het kasboekje er voor nu uitziet en hoe het begroot is voor als straks het huis gekocht is.

Hoe dan ook: niks verzwijgen. Doe je dat wel en komen er tegenslagen dan kun je vrijwel zeker geen beroep doen op eventueel steun uit het NHG fonds en zelfs niet op schuldsanering. Een relatiebreuk of baanverlies kan dan leiden tot jarenlang leven op het sociaal minimum (90% van de bijstandsnorm).

En dat alleen maar omdat je zo nodig die glimmende huurauto (onder de luxe naam van "private lease") op de stoep wil hebben staan, in plaats van een prachtige degelijke 12 jaar oude Japanner die je eigendom is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')