quote:Op donderdag 27 september 2018 23:39 schreef Elpis het volgende:
[..]
Pas als de ander buiten het richting aangeven ook afremt en de afslaande beweging inzet mag je er op vertrouwen dat hij ook daadwerkelijk afslaat.
Is als het goed is jurisprundentie van. (Wel even een disclaimer: mijn kennis van jurisprudentie is niet heel recent dus wellicht hebben de heren/dames van het gerecht inmiddels anders geoordeeld)
Dit. Je ziet aan het gedrag aan iemand of die wel of niet gaat afslaan. Afremmen is een duidelijke aanwijzing, iemand die rechtdoor gaat zal dat niet doen. Of dat genoeg opvalt ligt aan hoe hard er gereden wordt. In de geschetste situatie kun je niet met 80 km/h linksaf en de meesten zullen het ook niet met 50 doen.quote:Op donderdag 27 september 2018 23:39 schreef Elpis het volgende:
[..]
Pas als de ander buiten het richting aangeven ook afremt en de afslaande beweging inzet mag je er op vertrouwen dat hij ook daadwerkelijk afslaat.
Is als het goed is jurisprundentie van. (Wel even een disclaimer: mijn kennis van jurisprudentie is niet heel recent dus wellicht hebben de heren/dames van het gerecht inmiddels anders geoordeeld)
Omdat het foutief gebruik van de richtingaanwijzer niet strafbaar is.quote:Op zaterdag 29 september 2018 17:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom niet? Je kunt ook een boete krijgen voor het niet gebruiken ervan wanneer nodig. 90 euro zelfs.
Is dat jouw mening of heb je daar daadwerkelijk jurisprudentie van?quote:Op zaterdag 29 september 2018 17:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Omdat het foutief gebruik van de richtingaanwijzer niet strafbaar is.
quote:Als u kunt aantonen dat de tegenpartij u op het verkeerde been heeft gezet door het gebruik van zijn richtingaanwijzer kan (een deel van) de schuld bij de tegenpartij komen te liggen. U geeft aan dat dit op het aanrijdingsformulier is aangegeven. Dat is over het algemeen voldoende bewijs. Het hangt verder van de omstandigheden af hoe de schuld wordt verdeeld.
Het vertrouwensbeginsel is hier van belang. U mag erop vertrouwen dat een andere weggebruiker doet wat hij aangeeft.
Niet als het niet ondersteund wordt door het gehele verkeersgedrag (zie reactie 28)quote:Op zaterdag 29 september 2018 17:56 schreef DireStraits7 het volgende:
De onderliggende vraag blijft voor mij: is de richtingaanwijzer een middel waarop je als medeweggebruiker (juridisch) kan bouwen?
Je hebt niet uitgelegd. Je zegt "is als het goed is jurisprudentie van", maar ondertussen heb je geen enkel bewijs daarvan gegeven. Dat heeft niets te maken met wat ik wíl horen, maar ik probeer even wat verder te gaan dan de gemiddelde FOK!'er die denkt verkeersrechtdeskundige te zijn.quote:Op zaterdag 29 september 2018 18:54 schreef Elpis het volgende:
[..]
Maar goed dat had ik al uitgelegd. Kennelijk wil je gewoon wat anders horen.
De wetgeving opereert niet in een juridisch vacuüm. Een rechter moet nog altijd het wetboek toetsen aan de werkelijkheid en o.b.v. bepalen hoe rigide een regel geïnterpreteerd wordt. Daarmee niets zeggend over deze kwestie, maar dat de wetgeving los staat van conventies in de praktijk is gewoon onzin.quote:Bovendien moet je om elkaar heen. Leuk dat de praktijk soms anders is maar de wetgeving is leidend.
Ga lekker zelf je huiswerk makenquote:Op zaterdag 29 september 2018 19:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Dat heeft niets te maken met wat ik wíl horen, maar ik probeer even wat verder te gaan dan de gemiddelde FOK!'er die denkt verkeersrechtdeskundige te zijn.
Als je eerdere voorbeelden hiervan hebt, wil ik die graag zien.
Nee. Ik ken een kruising waar veel mensen richting aangeven naar links en afremmen en alles. Daar is inderdaad een zijstraat, maar ze rijden ca. 20 meter verder naar de vólgende zijstraat links. Je weet nooit wanneer iemand een keer wel de eerste links neemt.quote:Op zaterdag 29 september 2018 17:56 schreef DireStraits7 het volgende:
De onderliggende vraag blijft voor mij: is de richtingaanwijzer een middel waarop je als medeweggebruiker (juridisch) kan bouwen?
Want wat als persoon Y inderdaad van plan was linksaf te gaan (en afremt), maar zich op het laatste moment bedenkt?
Sidenote: bij motorrijles is mij wel degelijk geleerd nooit te vertrouwen op richtingaanwijzers. Altijd eerst kijken wat iemand écht gaat doen en dan pas actie ondernemen. Of dat nou een rotonde of een kruispunt of whatever is.quote:Op donderdag 27 september 2018 20:18 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Maar hij geeft het wel aan. Ik denk dat er geen enkele verkeersdeelnemer is die daarop blijft wachten. Sterker nog, dat krijg je ook niet aangeleerd bij je rijlessen.
Het één sluit het ander niet uit.quote:Op zaterdag 29 september 2018 19:52 schreef Deshain het volgende:
Wil je nou antwoord op de vraag of wil je een antwoord op de vraag dat je aanstaat?
Hoezo huiswerk?quote:Ga lekker zelf je huiswerk maken
Als je naar rechts gaat, ben je verplicht je richtingaanwijzer naar rechts te gebruiken. Waarom zou je dat niet om kunnen draaien? Als je je richtingaanwijzer naar rechts gebruikt, moet je ook naar rechts gaan. Helemaal als een bestuurder ook voornemens was om naar rechts te gaan, maar zich op het laatste moment bedenkt.quote:Op zaterdag 29 september 2018 22:59 schreef MrAero het volgende:
Een richtingsaanwijzer waarschuwt andere weggebruikers op mogelijke handelingen. X is de schuldige.
Waarmee je een andere situatie schetst dan mijn hypothetische situatie en daarmee een andere casus hebt.quote:Stel dat er vlak voor dat kruispunt een ander kruispunt was waar persoon Y net is afgeslagen. Je richtingsaanwijzer kan soms even blijven hangen, dus dat kon hier ook het geval zijn.
Hoe kun je anticiperen op wat iemand "gaat doen" als de andere bestuurder zegt iets te doen, maar dat vervolgens niet doet? Vgl. iemand die stopt om jouw voorrang te verlenen waar dat niet hoeft, maar vervolgens doorrijdt wanneer jij oversteekt.quote:Je moet handelen naar wat andere bestuurders gaan doen, niet naar wat je denkt dat ze gaan doen.
Ander verhaal, andere situatie.quote:Je ramt toch ook niet achterop auto's op de snelweg die hun knipperlicht per ongeluk aan hebben laten staan? "Ik dacht dat je van baan zou wisselen!!" Zo werkt het niet.
Eens, maar dat zegt niets over de schuldvraag in welke situatie dan ook.quote:Je moet er altijd van uitgaan dat je medeweggebruikers complete randdebielen zijn.
Bij je rijlessen wordt ook geleerd om altijd links en rechts te kijken bij een kruispunt ongeacht of je voorrang hebt. Dat betekent niet dat jij fout bent als een auto vervolgens toch nog een botsing veroorzaakt.quote:Ik duik geen kruispunt op als ik een auto aan zie komen, ook al geeft ie aan dat hij gaat afslaan waardoor ik vrij baan zou hebben. Pas als hij vaart mindert en de bocht inzet ga ik erop. Gewoon geleerd bij m'n rijlessen.
Door in je auto stappen laat je je leven per definitie afhangen van de bekwaamheid van medeweggebruikers. Dat je in het verkeer moet anticiperen op mensen die zich niet aan de regels houden zegt eveneens niets over de schuldvraag in welke situatie dan ook. Als ik een straat oversteek kijk ik altijd links en rechts, ook al is het stoplicht groen en de overige stoplichten rood. Als ik vervolgens aangereden wordt, is het nog altijd de ander die fout is en niet ik, omdat ik zgn. niet geanticipeerd zou hebben op het gegeven dat sommige weggebruikers randdebielen zijn.quote:Je laat je leven toch niet afhangen van een draadje dat het knipperlicht van je medeweggebruiker linkt met het 'tik tok' geluidje en lampje van z'n dashboard?
Heb ik niet bedacht, is nou eenmaal zo.quote:Op vrijdag 5 oktober 2018 15:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als je naar rechts gaat, ben je verplicht je richtingaanwijzer naar rechts te gebruiken. Waarom zou je dat niet om kunnen draaien?
Natuurlijk niet, je moet pas naar rechts gaan als je dat wilt en als je dat kan, anders moet je of niet afslaan, of even wachten.quote:Als je je richtingaanwijzer naar rechts gebruikt, moet je ook naar rechts gaan.
Tja, het is niet netjes, en ik zou zo iemand ook even vervloeken als ikzelf de pineut zou zijn, maar een richtingaanwijzer is nou eenmaal niet leidend. Bij ons in de straat is er een kruispunt met vlak daarvoor een rare oprit naar de supermarkt. Vaak als mensen komen aanrijden met een knipperlicht weet je niet of dat voor het kruispunt is bedoeld of voor de oprit. Dus je wacht even tot je zeker weet wat een auto gaat doen.quote:Helemaal als een bestuurder ook voornemens was om naar rechts te gaan, maar zich op het laatste moment bedenkt.
Door te wachten en te zien wat hij DOET, niet wat jij DENKT dat hij gaat doen. Anticiperen in het verkeer gaat om vooruit kijken, situaties inschatten, zodat je ongelukken kunt voorkomen. Niet gokken dat een auto sus of zo doet zodat jij sneller van A naar B kunt gaan. En in jouw situatie moet je dus anticiperen op de mogelijkheid dat een bestuurder foutief een richtingaanwijzer gebruikt.quote:Hoe kun je anticiperen op wat iemand "gaat doen" als de andere bestuurder zegt iets te doen, maar dat vervolgens niet doet?
Ligt eraan hoe lang je stopt. Gebeurt zo vaak dat ik aankom bij een gelijkwaardig kruispunt waar iemand van rechts voorrang heeft, maar dat ook de persoon van rechts afremt om de situatie in te schatten. Als diegene stil blijft staan, ja, dan ga ik rijden, en als diegene dan ook ineens begint te rijden, dan rem ik weer, zo simpel is het. Even vooruit wuiven en verdergaan.quote:Vgl. iemand die stopt om jouw voorrang te verlenen waar dat niet hoeft, maar vervolgens doorrijdt wanneer jij oversteekt.
Natuurlijk wordt je dat geleerd. Er zijn nou eenmaal mensen die de regels aan hun laars lappen. Dan kan je wel gewoon doorrijdens als je voorrang hebt, ongeacht alles, maar dan komt er op je grafsteen te staan "Hij had voorrang en wss niet bang om het te nemen."quote:Bij je rijlessen wordt ook geleerd om altijd links en rechts te kijken bij een kruispunt ongeacht of je voorrang hebt. Dat betekent niet dat jij fout bent als een auto vervolgens toch nog een botsing veroorzaakt.
Iemand rijdt door rood en knalt tegen je aan, de schuldvraag lijkt me behoorlijk duidelijk. Ik snap niet hoe dat zich verhoudt tot jouw situatie waarin iemand met een knipperlicht aan niet deed wat z'n knipperlicht zei. Dan kan je mij wel bashen om m'n 'irrelevante situaties', maar jij kan er ook wat vanquote:Door in je auto stappen laat je je leven per definitie afhangen van de bekwaamheid van medeweggebruikers. Dat je in het verkeer moet anticiperen op mensen die zich niet aan de regels houden zegt eveneens niets over de schuldvraag in welke situatie dan ook. Als ik een straat oversteek kijk ik altijd links en rechts, ook al is het stoplicht groen en de overige stoplichten rood. Als ik vervolgens aangereden wordt, is het nog altijd de ander die fout is en niet ik, omdat ik zgn. niet geanticipeerd zou hebben op het gegeven dat sommige weggebruikers randdebielen zijn.
Dat is volgens jouw logica dus niet zo. Je moet handelen naar wat iemand DOET (doorrijden) en niet naar wat je DENKT (jou voorrang geven, want wuiven).quote:Op vrijdag 5 oktober 2018 18:05 schreef MrAero het volgende:
[..]
Als jij die ander voor liet gaan met een gebaar, je voorrang dus opgeeft, en vervolgens tegen hem aanramt, dan ja, dan zit jij fout.
Lijkt mij geen goed argument. Je bent zelf verantwoordelijk voor je auto en dus ook wat daarmee gebeurt.quote:Feit is dat een knipperlicht alleen niet genoeg is om intentie aan te duiden, juist omdat je wéét dat die dingen per ongeluk aan kunnen gaan, of dat iemand het vergeten is uit te zetten.
Er is een verschil tussen anticiperen op onverwachte situaties en een juridische schuldvraag. Dat is mijn hele punt.quote:Of iemand rijdt met gevarenlichten aan en 1 knipperlicht is kapot. Weet jij veel. Kan van alles zijn. Dat is m'n hele punt.
Ik trek simpelweg jouw redenaties door om aan te geven dat ze niet zo in steen gebeiteld zijn als jij denkt.quote:Iemand rijdt door rood en knalt tegen je aan, de schuldvraag lijkt me behoorlijk duidelijk. Ik snap niet hoe dat zich verhoudt tot jouw situatie waarin iemand met een knipperlicht aan niet deed wat z'n knipperlicht zei. Dan kan je mij wel bashen om m'n 'irrelevante situaties', maar jij kan er ook wat van
Deze 'regel' kun je simpelweg niet vasthouden in de praktijk. De hele doorstroom van het verkeer is gebouwd op anticiperen. Anticiperen (letterlijk: "vooruitlopen") kun je alleen vóór iemand wat doet, dus gaat per definitie over wat je DENKT dat iemand gaat doen.quote:Prop deze regel nou maar in je hoofd: "Handel naar wat een auto doet, niet naar wat je denkt dat ie gaat doen aan de hand van een knipperlicht."
Hij zal hoogstens een boete kunnen krijgen vanwege het niet juist gebruiken van de richtingaanwijzer. Maar hij is niet schuld mbt de aanrijding als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 29 september 2018 17:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom niet? Je kunt ook een boete krijgen voor het niet gebruiken ervan wanneer nodig. 90 euro zelfs.
Klopt, en je bent ook zeker afhankelijk van de welwillendheid van de tegenpartij, dan wel omstanders, want de bewijslast komt bij partij X te liggen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2018 13:55 schreef Nismo91 het volgende:
Dan zegt de verzekeraar waarschijnlijk 50 50 als het schadeformulier juist ingevuld wordt. Je moet zelf namelijk ook goed opletten.
Pure onzin. Al was het maar omdat ik nooit openlijk een a priori standpunt gepropageerd heb.quote:Op zaterdag 6 oktober 2018 13:47 schreef MrAero het volgende:
"Na iedereen in het topic genegeerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gelijk had. Tot de volgende keer!"
ditquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 14:29 schreef Ludachrist het volgende:
X is 100% aansprakelijk. Die voert de bijzondere manoeuvre uit, en dienst dus rekening te houden met het andere verkeer. Er moet wel echt sprake zijn van heel zwaar wangedrag van de andere bestuurder voor daar rekening mee wordt gehouden, dat is met een vergeten knipperlicht niet het geval.
Dat komt bij 2 verschillende schadebehandelaren die discussie met elkaar gaan voeren (althans bij ons in mijn tijd).quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 12:15 schreef DireStraits7 het volgende:
Wat trouwens wel een komisch spel wordt als de twee partijen bij dezelfde verzekeraar zitten. Dan kan die met zichzelf kan discussiëren over wie welk deel van de schuld toebedeeld krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |