abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182160504
Ziehier

"Unox maakt wat Nederlanders gewoon het allerlekkerst vinden. Deze rookworst bijvoorbeeld. Gemaakt met veel zorg en de beste kwaliteit vlees. Bereid volgens traditioneel recept met de juiste kruiding en zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen. Écht eten dus".

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik word altijd achterdochtig als anderen beweren te weten wat ik het allerlekkerst vind. Dan ga ik extra goed lezen en valt mij meteen dat "zo min mogelijk" op. Een doeltreffende slag om de arm altijd, want wat is precies "mogelijk"? Welke criteria gelden voor die mogelijkheden en wie definieert die?

Zo blijkt er bijvoorbeeld nog wel conserveringsmiddel in de worst te zitten. "Anders zou je hem bij de kassa van de supermarkt al op moeten eten", vertelt de worstmaker olijk. Nog meer achterdocht: roken was toch een manier om te conserveren? Bij Unox kennelijk niet. Daar is het roken een kwestie van smaak en anders niets. Tja, en dan eet je tóch weer e-nummertjes. Het kan niet anders, vindt Unox.

In elk geval blijft Unox rookworst volgens de makers de lekkerste. Interessant, want dat vind ik al jaren niet. Zelfs in het industriële peloton legt de worst uit Oss het wat mij betreft riant af tegen het icoon van de HEMA. Maar wie weet is dat nu anders? Ik heb er maar eens één gekocht. Uit dezelfde supermarkt nam ik een worst uit het koelvak mee: de groffe "Veluwse rookworst" van AH zelf.

Eerst maar eens de ingrediëntendeclararies. In de worst van Unox zit 91% varkensvlees, in die van AH 92%. Dat ontloopt elkaar niet veel. Verder zit in die van AH varkensvet, terwijl die van Unox rundercollageen bevat. En water. Dat zit in de worst van AH niet--althans, het is er niet aan toegevoegd. De worst van Unox is een plofworst.

De e-nummertjes dan maar. De worst van Unox bevat er vier: E451, E452, E300 en E250. AH gebruikt er twee meer: E450, E575, E300, E301, E250 en E262. Wat hebben we hier nu? Bij Unox zijn dat twee geleermiddelen (een difosfaat en een trifosfaat, beide kunstmatig) en verder een antioxidant (ascorbinezuur of vitamine C) en een conserveermiddel (natriumnitriet). AH gebruikt eveneens difosfaat (maar geen trifosfaat) en natriumnitriet en verder een zuurteregelaar (glucono-delta-lacton), nog een extra antioxidant (natriumascorbaat) en tot slot ook nog een extra voedingszuur, een natriumacetaat.

Beide producenten willen dus de zuurtegraad goed hebben en beide voegen ook iets toe om te voorkomen dat het vet ranzig wordt. De structuur wordt bij beiden met een kunstmatig middeltje geregeld. En natuurlijk wordt bederf tegengegaan, zoals Unox--"kan niet anders"--ook al zegt.

Verder gaat er in beide worsten een kleine hoeveelheid suiker (dextrose), al beweert Unox dat er 0% suikers in zitten--weer zo'n voorbeeld van hoe je de boel bij elkaar mag liegen waar het om de suikerinname gaat. Bij Unox was er kennelijk ook nog een nieuw ingrediënt nodig: geharde plantaardige olie. Die zat er vroeger niet in en ik vind dat bepaald geen goed nieuws: geharde olie betekent transvetten en daarvan weten we sinds enige tijd dat ze bar ongezond zijn. Een wonderlijk nieuw ingrediënt voor een worst die zojuist volgens de nieuwste inzichten eerlijk en heerlijk is gemaakt.

Goed, de smaaktest. De Unox worst smaakt eigenlijk zoals vroeger, en dat valt dus bepaald niet mee. Hij is nog steeds even onbestemd van structuur en behalve het velletje is er niet veel om in te bijten. Na het nuttigen van een halve worst bleef ik de smaak overigens nog uren opboeren, maar dat kan aan een intolerantie van mij liggen.

De worst van AH valt me iets meer mee. Die heeft een duidelijke beet en hoewel je veel stukjes zuiver vet tegenkomt, valt er in elk geval iets te kauwen. Ook is deze worst duidelijk enthousiaster gekruid. Maar ook deze haalt het niet bij de worst van mijn scharrelslager.

Heerlijk vind ik de Unox dus niet. Eerlijk trouwens ook niet. Een échte rookworst heeft die conserveringsmiddelen niet nodig, en al zeker niet als hij vacuüm verpakt is. En met name dat transvet schiet me in het verkeerde keelgat. Kijk trouwens uit met hoeveel u van deze eerlijke heerlijkheid eet: een hele worst is goed voor zo'n 1200 kcal, ofwel de helft van de dagelijkse energiebehoefte van de gemiddelde Nederlandse man. Een halve worst is zo bijna een hele maaltijd! Ik ben na deze smaaktest weer even toe aan een balansdagje.
pi_182160522
Heb je ook een TL;DR? Unox is verder wel klachtwaardig.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182160584
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 10:49 schreef oranjevogel1 het volgende:
Heb je ook een TL;DR? Unox is verder wel klachtwaardig.
Dit is gbf, bal gehakt.
And so is the past
pi_182160590
Ik had hier foto's van Unox meisjes verwacht
pi_182160610
quote:
8s.gif Op donderdag 27 september 2018 10:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dit is gbf, bal gehakt.
dus? Hier wordt je geacht heel de OP te lezen? Ook als deze 4 pagina's lang is?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182160630
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 10:53 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

dus? Hier wordt je geacht heel de OP te lezen? Ook als deze 4 pagina's lang is?
Wat voor fucking klein scherm heb jij dan? :').
And so is the past
pi_182160645
quote:
10s.gif Op donderdag 27 september 2018 10:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wat voor fucking klein scherm heb jij dan? :').
1" op mijn horlage dan, he.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  donderdag 27 september 2018 @ 11:05:06 #8
370352 I
Eye for an I
pi_182161140
Ik mis de gehaktballen in dit topic.
pi_182161989
Zie overigens dat je al een KLB-topic hebt lopen hierover, dus deze worst kan dicht ;(
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')