abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182139954
Bij de invoering van de AOW (1957) hebben de Nederlandse politici destijds gekozen voor het Angelsaksische Beveridgemodel, waarbij elke inwoner een wettelijk ouderdomspensioen krijgt. In Nederland krijgt iedereen AOW ongeacht of je ooit hebt gewerkt of niet. Verder bouwen werkenden veelal bij een pensioenfonds iets op, en is er nog de mogelijkheid tot een particuliere oudedagvoorziening. De rekening van AOW ligt echter alleen bij de werkenden die middels een premie een gedeelte van hun salaris afstaan.

Dan rijst de vraag en het scenario:

Jan verdient 20 euro per uur en werkt 32 uur per week. Jan kiest bewust om geen 40 uur te werken omdat die meer tijd aan zijn gezin wil besteden.
Kees verdient 20 euro per uur en werkt 40 uur per week.

Waarom zou Jan evenveel AOW krijgen als Kees?
Ik ben van mening dat in een eerlijk stelsel je ook minder hoort te krijgen als je minder afdraagt. Natuurlijk verdient niet iedereen evenveel maar we kunnen wel kijken naar gewerkte uren, want vrije tijd heeft dezelfde waarde. Tegenwoordig hebben veel mensen hun prioriteiten ergens anders liggen dan werk, wat hun goed recht is. Maar als je minder uren werkzaam bent, ben ik van mening dat je dan ook minder AOW hoort te krijgen.

Waarom zou Kees dus meer moeten afdragen dan Jan, terwijl ze evenveel AOW krijgen?

Ik ben van mening dat je net zo goed het hele AOW stelsel kan opdoeken en de pensioenfondsen anders dient in te richten, maar dan krijg je weer de vraag wanneer verdient iemand toch AOW? Wat als iemand jarenlang geen baan kon vinden? Wat als iemand een handicap heeft? Wat als iemand 5 jaar voor zijn pensioenleeftijd wordt ontslagen? Een basisvoorziening is toch wel fijn.

Moeten we er maar mee leven dat het sociale stelsel niet eerlijk is?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182140201
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:38 schreef Roces18 het volgende:
Ik ben van mening dat je net zo goed het hele AOW stelsel kan opdoeken en de pensioenfondsen anders dient in te richten, maar dan krijg je weer de vraag wanneer verdient iemand toch AOW? Wat als iemand jarenlang geen baan kon vinden? Wat als iemand een handicap heeft? Wat als iemand 5 jaar voor zijn pensioenleeftijd wordt ontslagen? Een basisvoorziening is toch wel fijn.

Moeten we er maar mee leven dat het sociale stelsel niet eerlijk is?
AOW wordt niet enkel door de werkenden betaald. Ook als je niet werkt, maar een uitkering ontvangt wordt premie afgedragen.

Vind wel dat de leden van het Koningshuis geen recht heeft op AOW. Deze kunnen wel zonder
pi_182140262
AOW is een soort basisinkomen voor ouderen. Ik zou het schandalig vinden als hier onderscheid in gemaakt zou worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2018 11:01:18 ]
pi_182140293
> POL?

En verder doet Jan natuurlijk ook een hoop nuttige dingen voor de maatschappij in de acht uurtjes die hij minder werkt. Misschien is hij luizenvader op de school van Kees, of heeft hij net even wat meer aandacht voor zijn buurvrouw (de moeder van Kees).

En inderdaad:
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:59 schreef Vanillekwark het volgende:
AOW is een soort basisinkomen voor ouderen. Ik zou het schandalig vinden als hier onderscheid in gemaakt wordt.
Fijn dat we onze ouderen met elkaar kunnen ondersteunen, ongeacht hoe hun leven is geweest en wat ze hebben gedaan.
Somebody that I used to know
pi_182140352
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:54 schreef djh77 het volgende:

[..]

AOW wordt niet enkel door de werkenden betaald. Ook als je niet werkt, maar een uitkering ontvangt wordt premie afgedragen.
En wie betaalt die uitkering dan? Precies.

quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:01 schreef Postbus100 het volgende:
> POL?

En verder doet Jan natuurlijk ook een hoop nuttige dingen voor de maatschappij in de acht uurtjes die hij minder werkt. Misschien is hij luizenvader op de school van Kees, of heeft hij net even wat meer aandacht voor zijn buurvrouw (de moeder van Kees).

Misschien doet Jan helemaal niets en kijkt hij lekker televisie de hele dag. Wat een positieve aannames.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182140384
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:01 schreef Postbus100 het volgende:
> POL?

En verder doet Jan natuurlijk ook een hoop nuttige dingen voor de maatschappij in de acht uurtjes die hij minder werkt. Misschien is hij luizenvader op de school van Kees, of heeft hij net even wat meer aandacht voor zijn buurvrouw (de moeder van Kees).

En inderdaad:

[..]

Fijn dat we onze ouderen met elkaar kunnen ondersteunen, ongeacht hoe hun leven is geweest en wat ze hebben gedaan.
We hebben het (met heffingskorting) over ¤ 768,71 netto per maand. Niet alsof iedereen met die AOW de rest van hun oude dag harstikke easy living heeft.

Het verschil wordt al gemaakt door het pensioen wat je opbouwt. Mensen die nu niet werken, bouwen niks op en moeten daar dan van rond zien te komen (met eventuele aanvullende subsidies)

Als Jantje vervolgens meer heeft gewerkt tegen vergelijkbaar loon dan Pietje, heeft Jantje meer pensioen, good for him.

Ik vind het prima dat ik meebetaal aan de AOW van anderen. Zou niet willen dat dat vangnet ooit verdwijnt.
pi_182140395
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:04 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Misschien doet Jan helemaal niets en kijkt hij lekker televisie de hele dag. Wat een positieve aannames.
Ach, so what. Dan heeft hij ook een stuk minder verdiend tijdens zijn werkende leven en heeft hij er al voor 'geboet'.
Somebody that I used to know
  Redactie Frontpage woensdag 26 september 2018 @ 11:13:53 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_182140494
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:54 schreef djh77 het volgende:

[..]

AOW wordt niet enkel door de werkenden betaald. Ook als je niet werkt, maar een uitkering ontvangt wordt premie afgedragen.

Vind wel dat de leden van het Koningshuis geen recht heeft op AOW. Deze kunnen wel zonder
D'r zijn wel meer mensen die zonder kunnen. Niet echt een sterk criterium.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_182140498
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:38 schreef Roces18 het volgende:
Moeten we er maar mee leven dat het sociale stelsel niet eerlijk is?
Een sociaal stelsel hoeft ook niet eerlijk te zijn. Het moet sociaal zijn :T
pi_182140522
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:14 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Een sociaal stelsel hoeft ook niet eerlijk te zijn. Het moet sociaal zijn :T
Tot er dadelijk nog maar 2 werkenden zijn per 1 AOW gerechtigde en ik dus letterlijk 50% van iemands AOW zit te betalen. Weinig sociaal aan.
pi_182140560
quote:
13s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:15 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Tot er dadelijk nog maar 2 werkenden zijn per 1 AOW gerechtigde en ik dus letterlijk 50% van iemands AOW zit te betalen. Weinig sociaal aan.
Tsja, en jij hebt weer baat gehad bij hetgene wat de mensen voor jou hebben opgebouwd. Er is de laatste jaren een vele hogere focus op het 'ik', en het 'wij' is aan het vervagen.

Ik vind dat asociaal. En dat roep ik als iemand die meer dan 40 uur per week werkt. Maar we hoeven het natuurlijk niet eens te zijn met elkaar.
pi_182140590
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:18 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Tsja, en jij hebt weer baat gehad bij hetgene wat de mensen voor jou hebben opgebouwd. Er is de laatste jaren een vele hogere focus op het 'ik', en het 'wij' is aan het vervagen.

Ik vind dat asociaal. En dat roep ik als iemand die meer dan 40 uur per week werkt. Maar we hoeven het natuurlijk niet eens te zijn met elkaar.
Die mensen die wat hebben opgebouwd zijn al lang en breed dood tegen die tijd, die sterven nu al met bosjes.

Ik vind het asociaal om je leven lang geld te ontvangen zonder er wat voor terug te doen. Als je alleen van AOW rond moet komen is de kans klein dat je ooit gewerkt hebt.
pi_182140599
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:19 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Die mensen die wat hebben opgebouwd zijn al lang en breed dood tegen die tijd, die sterven nu al met bosjes.

Ik vind het asociaal om je leven lang geld te ontvangen zonder er wat voor terug te doen. Als je alleen van AOW rond moet komen is de kans klein dat je ooit gewerkt hebt.
Dus jij laat die mensen liever gewoon buiten op straat in de kou sterven?
pi_182140608
Als je het wil afschaffen (los van het feit dat ik dat geen goed idee vind) dan zal je dat niet ineens kunnen doen. Als je nu 45 bent en je hebt nog maar 22 jaar om voor je oude dag te gaan sparen omdat je geen AOW meer krijgt dan ben je wel de lul.

Kan nog wel 5 praktische bezwaren aanhalen, ben echter mobiel nu.
pi_182140699
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:20 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Dus jij laat die mensen liever gewoon buiten op straat in de kou sterven?
Dat zeg ik helemaal nergens :Z

Ik zeg dat het helemaal geen sociaal stelsel is. En het gaat alleen maar erger worden. Er zal dus wat aan moeten veranderen anders liggen de werkenden over 20 jaar helemaal krom.
pi_182140769
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:26 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Dat zeg ik helemaal nergens :Z

Ik zeg dat het helemaal geen sociaal stelsel is. En het gaat alleen maar erger worden. Er zal dus wat aan moeten veranderen anders liggen de werkenden over 20 jaar helemaal krom.
Definieer 'sociaal'. Wanneer is iets sociaal?
Somebody that I used to know
pi_182140837
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:29 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Definieer 'sociaal'. Wanneer is iets sociaal?
Dat kan je niet zomaar defineren, is vooral ook een gevoelskwestie natuurlijk. Maar dat ik dadelijk 50% (meer nog in verband met bijkomende kosten) van iemands uitkering moet betalen is nogal asociaal. Tegen die tijd is dat dan iets van ¤ 500 euro die je per maand betaalt, alleen voor AOW! Van den zotten.
pi_182140853
Ik zou inderdaad de AOW afhankelijk maken van het inkomen. Hoe meer belasting je betaald hebt, hoe meer je er voor terug zou moeten krijgen. Niet iedereen gelijk. En mensen die hun leven lang een uitkering hebben gehad, moeten gewoon helemaal niets meer krijgen.

Ik ben klaar met dat hele sociale stelsel. Laat iedereen maar voor zijn/haar brood werken.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:54 schreef djh77 het volgende:

[..]

AOW wordt niet enkel door de werkenden betaald. Ook als je niet werkt, maar een uitkering ontvangt wordt premie afgedragen.

Vind wel dat de leden van het Koningshuis geen recht heeft op AOW. Deze kunnen wel zonder
En wie betaald die uitkering? Oh ja, werkende Nederlanders.
pi_182140858
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:33 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Dat kan je niet zomaar defineren, is vooral ook een gevoelskwestie natuurlijk. Maar dat ik dadelijk 50% (meer nog in verband met bijkomende kosten) van iemands uitkering moet betalen is nogal asociaal. Tegen die tijd is dat dan iets van ¤ 500 euro die je per maand betaalt, alleen voor AOW! Van den zotten.
Ik zou juist zeggen: dat is juist zéér sociaal. Jij werkt om degenen die het niet kunnen te steunen.
Somebody that I used to know
pi_182140907
AOW is sowieso onhoudbaar. De reproductie onder etnische Nederlanders is daarvoor te gering. Lang leve de seksuele revolutie. :')
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182140912
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik zou juist zeggen: dat is juist zéér sociaal. Jij werkt om degenen die het niet kunnen te steunen.
En waarom zou dat wenselijk zijn? Mensen die de hele dag thuis uit hun neus zitten te vreten, moeten gemotiveerd om te werken. Als je ze hun inkomen afneemt, motiveer je ze wellicht om alsnog iets te gaan doen.

Klaar mee dat de harde werkers in Nederland het geld moeten opbrengen om de figuren in de uitkering te onderhouden. En dan heb ik het niet over mensen die hun baan hebben verloren, of eventjes tijdelijk een aantal maanden een uitkering nodig hebben, maar ik heb het over de mensen die er gewoon jaren achter elkaar in zitten.
pi_182141179
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik zou juist zeggen: dat is juist zéér sociaal. Jij werkt om degenen die het niet kunnen te steunen.
Sociaal jegens de ontvangende ja, niet sociaal richting mij.
pi_182141189
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:38 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

En waarom zou dat wenselijk zijn? Mensen die de hele dag thuis uit hun neus zitten te vreten, moeten gemotiveerd om te werken. Als je ze hun inkomen afneemt, motiveer je ze wellicht om alsnog iets te gaan doen.

Klaar mee dat de harde werkers in Nederland het geld moeten opbrengen om de figuren in de uitkering te onderhouden. En dan heb ik het niet over mensen die hun baan hebben verloren, of eventjes tijdelijk een aantal maanden een uitkering nodig hebben, maar ik heb het over de mensen die er gewoon jaren achter elkaar in zitten.
Prima voor the time being dat ze inkomen kunnen vergaren, maar als ze oud zijn, kunnen ze niets meer corrigeren. Wat mij betreft mogen ze dan een basisvoorziening krijgen. En zoals al is opgemerkt: dat is echt geen vetpot.
Somebody that I used to know
pi_182141250
Vergeet ook niet dat als de AOW later ingaat of dat het minder wordt dat ook invloed heeft op de werkenden, die krijgen ook minder. Dat is een stuk socialer.
pi_182141346
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:56 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Prima voor the time being dat ze inkomen kunnen vergaren, maar als ze oud zijn, kunnen ze niets meer corrigeren. Wat mij betreft mogen ze dan een basisvoorziening krijgen. En zoals al is opgemerkt: dat is echt geen vetpot.
Water en droog brood. Misschien, om het 'sociaal' te houden, nog een pot jam erbij, als ze een leven lang niet hebben gewerkt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')