abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182150721
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zitten twee kanten aan:

1 Sociale huur is voor mensen met een smalle beurs, die niet op de koopwoningenmarkt terecht kunnen en particuliere huur niet kunnen opbrengen
2 Het overheidsbeleid is zodanig (geweest) dat als je er eenmaal in zat, je er niet meer uit kon worden geplaatst. Iets met verworven rechten en zo. Nou, dan is financiële dwang (lees: uitroken) het laatste middel.
Prima, gaan we dat dan op alles toepassen? bij een bepaald inkomen heb jij geen koopsubsidie meer nodig (laten we zeggen, 41K per jaar, bruto wel te verstaan). Kan je het niet betalen zonder de aftrek, jammer dan, ga je maar verhuizen naar een goedkopere woning.
  woensdag 26 september 2018 @ 20:03:09 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182150742
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:58 schreef zweefbij het volgende:

[..]

Laten we het dan ook anders stellen. Als je 41K verdient, heb je natuurlijk ook geen koopsubsidie genaamd hypotheekrenteaftrek nodig, laten we die dan ook maar per direct afschaffen.
Dan gaan die scheefwoners hun sociale huurwoning helemaal niet meer uit.

Maar als ze er zo graag willen blijven wonen snap ik niet waarom ze het niet al gekocht hebben, heel veel woningstichtingen vinden het geen enkel probleem de woning aan de zittende huurder te verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 26 september 2018 @ 20:03:36 #103
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182150752
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Hangt van factoren af. Jij hebt gekocht, maar in Amsterdam, en hele regio's hier in N-H, rond Leiden, Utrecht Arnhem/Nijmegen kom je al snel van een kouwe kermis thuis met één modaal inkomen.
Ik woon in N-H. En zat onder modaal.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 26 september 2018 @ 20:04:39 #104
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182150776
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:02 schreef zweefbij het volgende:

[..]

Prima, gaan we dat dan op alles toepassen? bij een bepaald inkomen heb jij geen koopsubsidie meer nodig (laten we zeggen, 41K per jaar, bruto wel te verstaan). Kan je het niet betalen zonder de aftrek, jammer dan, ga je maar verhuizen naar een goedkopere woning.
Ik ben het niet oneens met je. Al vind ik dat verhuizen wel meteen een zwaar middel want met een koophuis heb je daar een hoop meer kosten aan dan met een huurhuis.
pi_182150820
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:02 schreef zweefbij het volgende:
Ja, maar wat wil je hiermee aangeven? Als je je koopwoning niet meer kunt betalen, kan (met nadruk op: kan) de bank het huis verkopen en sta je op straat. Kan je wat anders gaan zoeken.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  woensdag 26 september 2018 @ 20:06:34 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182150825
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ja, maar dan kun je geen tweekapper met garage en een oprit voor 3 auto's kopen ;(
Nee idd, en als je alleen van dat inkomen moet rondkomen heb je waarschijnlijk ook wel voldoende aan een appartementje.
Het wordt pas lastig als je een gezin van één modaal inkomen moet onderhouden, maar dan kom je weer ruimschoots in aanmerking voor sociale huur.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_182150849
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 16:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Het is juist de gedachte van de sociale huur dat je met een laag inkomen toch een huis kan veroorloven. Zodra je genoeg verdient om op de vrije markt te huren/te kopen dien je dat te doen en je huis af te staan aan de volgende met een laag inkomen.

Het is niet sociaal omdat jij een lekkere laag uur betaald en er voor de rest van je leven kan blijven, ook na meerdere salarisverhogingen of inwonende partner.
Het is niet sociaal om mensen te straffen, die er iets van hebben proberen te maken. Dus met werken een beter leven creëren.

Vervolgens is het niet zo sociaal om massaal de goedkopere woningen plat te gooien en daar duurdere woningen voor weg te zetten, en vervolgens te roepen dat er te weinig goedkope woningen zijn.
pi_182150856
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:03 schreef kanovinnie het volgende:
In de goede (goedkope) streek denk ik? Niet waar ik woon... :N
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  woensdag 26 september 2018 @ 20:09:20 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182150903
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, maar wat wil je hiermee aangeven? Als je je koopwoning niet meer kunt betalen, kan (met nadruk op: kan) de bank het huis verkopen en sta je op straat. Kan je wat anders gaan zoeken.
Als je gewoon aflost is de kans vrij klein dat je woning minder waard is dan je hypotheekschuld, dus dan kun je beter zelf verkopen voor de bank het doet, als je het niet meer kunt betalen.

En als al die scheefwoners geen sociale huurwoning onnodig bezet zouden houden dan zou er dan ook wel weer een mogelijkheid tot huisvesting zijn voor degenen wiens koopwoning verkocht moest worden omdat de financiële situatie dusdanig veranderd is dat ze de hypotheek niet meer kunnen aflossen.

En voor de duidelijkheid; scheefwoners die hun sociale huurwoning kopen zie ik ook als verhuisd, want de woningstichting kan met de opbrengst van die woning weer een nieuwe sociale huurwoning bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 26 september 2018 @ 20:11:59 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182150976
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:07 schreef zweefbij het volgende:

[..]

Het is niet sociaal om mensen te straffen, die er iets van hebben proberen te maken. Dus met werken een beter leven creëren.

Vervolgens is het niet zo sociaal om massaal de goedkopere woningen plat te gooien en daar duurdere woningen voor weg te zetten, en vervolgens te roepen dat er te weinig goedkope woningen zijn.
Als ik in de bijstand zit en ga werken dan is het toch ook geen straf dat ik geen bijstand meer krijg?
Het is toch ook geen straf dat ik de zwemlessen van mijn kind zelf moet betalen terwijl een bijstandsmoeder daar een vergoeding voor krijgt?

Prima als mensen een sociale huurwoning bezet willen blijven houden, maar wel tegen een marktprijs, en die ligt in 95% van de gevallen echt anders.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 26 september 2018 @ 20:13:02 #111
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182151001
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar dan kun je geen tweekapper met garage en een oprit voor 3 auto's kopen ;(
Nee idd, en als je alleen van dat inkomen moet rondkomen heb je waarschijnlijk ook wel voldoende aan een appartementje.
Klopt. Geen behoefte aan ook.
quote:
Het wordt pas lastig als je een gezin van één modaal inkomen moet onderhouden, maar dan kom je weer ruimschoots in aanmerking voor sociale huur.
Dat is zeker lastig ja.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:07 schreef zweefbij het volgende:

[..]

Als je het zo stelt moet ik je haast gelijk geven, maar er zit nog een heel groot verschil tussen hoe jij het vind en wat ik er van vind. Lets agree to disagree.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:07 schreef blomke het volgende:

[..]

In de goede (goedkope) streek denk ik? Niet waar ik woon... :N
Ik weet niet waar jij woont dus hier kan ik geen ja of nee op zeggen.
  woensdag 26 september 2018 @ 20:13:42 #112
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182151015
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als ik in de bijstand zit en ga werken dan is het toch ook geen straf dat ik geen bijstand meer krijg?
Het is toch ook geen straf dat ik de zwemlessen van mijn kind zelf moet betalen terwijl een bijstandsmoeder daar een vergoeding voor krijgt?

Prima als mensen een sociale huurwoning bezet willen blijven houden, maar wel tegen een marktprijs, en die ligt in 95% van de gevallen echt anders.
Dit.

Kan van het extra geld mooi een potje gemaakt worden om meer huizen te bouwen
pi_182151030
quote:
10s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:13 schreef kanovinnie het volgende:
Ik weet niet waar jij woont dus hier kan ik geen ja of nee op zeggen.
Bergen.
pi_182151044
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:32 schreef govie het volgende:
In het marktmodel dat we hebben maakt de hoogte van de sociale huur niet veel uit voor de minima-doelgroep van sociale huur. Dit omdat we huursubsidieregeling kennen en er een plafond is tot welke huur je mag huren als je in de bijstand zit. Dus al vraagt men de maximale huur, dan nog zou een gezin of zelfstandige huurder die in de bijstand zitten, dit moeten kunnen managen met alle regelingen die we in Nederland hebben. Het Nibud doet hiervoor ook gewoon de berekengen. De regering gebruikt de sociale huurprijzen en het sociaal huurbeleid ook als correctiemiddel voor de koopwoningmarkt. Degene die er door getroffen worden zijn vaak de gezinnen die meer verdienen dan het sociaal minimum of er qua welvaart er op vooruit zijn gegaan (een baan ofzo). Maar die moeten zo zeiken want die nemen in principe een plek in van iemand die wel sociale hulp+woning nodig hebben. Het is echt hoe je het wil zien, is het glas half leeg of halfvol.
Als je graag goedkoop wil wonen dan moet je maar gaan kopen in een krimpprovincie. Simpel.

Ik zit trouwens zelf in een bijstandssituatie, dus ik zie het van bodemniveau. Als je echt minima bent, dan maakt dit allemaal niets uit omdat het Nibud de berekeningen doet en wel zal regelen dat mensen kunnen huren en eten, echt niet ruim maar vermageren hoeft niet voor te komen.
In de krimpprovincie staan zat sociale huurwoningen, zoveel dat ze van pure gekheid plat worden gegooid. Omdat ze er geen bewoners voor hebben. Ik zeg, stuur de nog zoekende figuren met een laag inkomen daar naar toe. Plek zat. Je hoeft niet in Amsterdam of zo te wonen. Asociaal, ja. Maar het is net zo asociaal om de blijkbaar vervelende scheefwoner te straffen voor jarenlang wanbeleid.
  woensdag 26 september 2018 @ 20:16:24 #115
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182151088
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Bergen.
Daar noem je ook wel wat op.

Ik woon een stuk ten zuiden van dat. Dus niet in de goedkopere gedeeltes van N-H.
pi_182151101
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:16 schreef kanovinnie het volgende:

Ik woon een stuk ten zuiden van dat. Dus niet in de goedkopere gedeeltes van N-H.
Knap!
  woensdag 26 september 2018 @ 20:17:21 #117
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182151110
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:14 schreef zweefbij het volgende:

[..]

In de krimpprovincie staan zat sociale huurwoningen, zoveel dat ze van pure gekheid plat worden gegooid. Omdat ze er geen bewoners voor hebben. Ik zeg, stuur de nog zoekende figuren met een laag inkomen daar naar toe. Plek zat. Je hoeft niet in Amsterdam of zo te wonen. Asociaal, ja. Maar het is net zo asociaal om de blijkbaar vervelende scheefwoner te straffen voor jarenlang wanbeleid.
Hoezo voor het wanbeleid? Je kan toch zelf ook wel bedenken dat je met een flink salaris weinig te zoeken hebt in een sociale huurwoning?
  woensdag 26 september 2018 @ 20:20:08 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182151165
Maar goed, ik heb het al eerder gezegd: het hele concept sociale huur moet op de schop.

Laat (sociale) verhuurders vooral bouwen in het 700-1.000 segment en geef mensen met een inkomen onder de sociale huurgrens een huurkorting, daarnaast kunnen ze dan nog huurtoeslag aanvragen als ze daarvoor in aanmerking komen (huurtoeslag kent nog weer andere inkomensgrenzen).
Gebruik voor de vaststelling van de eventuele huurkorting het inkomen van 2 jaar geleden (net als vroeger bij de huursubsidie), dat is namelijk altijd bekend bij het ingaan van de nieuwe huren (1 juli).
Indien iemand een inkomen boven de sociale huurgrens krijgt (meer verdienen, samenwonen) dan bouw je in maximaal 3 jaar die huurkorting af.
Ze werken al met het inkomen van 2 jaar geleden, dus dan heb je als huurder 5 jaar om te anticiperen op de huur zonder huurkorting.
Als het inkomen achteruitgaat (inkomens verlies, scheiding) kan men de huurkorting weer gaan toepassen (ivm huurtoeslag wel op basis van werkelijk inkomen, en niet op dat van 2 jaar geleden).

Gewoon loslaten dat huidige systeem, op een niveau gaan bouwen waarbij die 700-1.000 gewoon een marktconforme huur is, dan krijg je ook een prima mix van bewoners, en voorkom je gettovorming.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 26 september 2018 @ 20:20:19 #119
266972 govie
#Odegaardnaardekuip2018!
pi_182151169
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:14 schreef zweefbij het volgende:

[..]

Misschien ergens incidenteel maar ik kan u vertellen dat waardevernietiging niet voorkomt in negen van de tien plekken. Ik heb landelijke dekking qua sociale woonvoorziening en ik kan u vertellen dat er overal mensen op reageren. Zelfs rond terneuzen, wat toch het rioolputje is van nederland, reageren tientallen mensen op iedere woning als het lotingmodel is. In groningen noordholland, enschede en limburg zijn de wachtijen ook gewoon rond de 5 jaar als er het wachtrijmodel wordt toegepast.

Ter referentie, ik sta ingeschreven in provincie zeeland, provincie noord holland vanaf alkmaar omhoog, provincie groningen, provincie friesland, enschede, hengelo, Den bosch, tilburg, Zuid- Limburg circa 25km rondom maastricht/heerlen. Veel mensen weten dat niet maar er zijn woningstichtingen waar inschrijven gratis is en je alles via een webportaal kunt monitoren.

[ Bericht 5% gewijzigd door govie op 26-09-2018 20:25:56 ]
pi_182151217
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hoezo voor het wanbeleid? Je kan toch zelf ook wel bedenken dat je met een flink salaris weinig te zoeken hebt in een sociale huurwoning?
Jij bedoelt dezelfde woning waar ik 12 jaar geleden met open armen, en een salaris wat boven de norm lag, werd ontvangen. Omdat ze blij waren met mensen die hier wilde wonen.

Dus jij vind het geen wanbeleid om eerst alles plat te gooien, er duurder woningen weg te zetten. Vooral geen goedkopere bijbouwen. En vervolgens roepen, er zijn geen goedkope woningen. Als je het zo stelt, hebben ze in zimbabwe een prima beleid.
  woensdag 26 september 2018 @ 20:24:00 #121
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182151256
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:22 schreef zweefbij het volgende:

[..]

Jij bedoelt dezelfde woning waar ik 12 jaar geleden met open armen, en een salaris wat boven de norm lag, werd ontvangen. Omdat ze blij waren met mensen die hier wilde wonen.
Tijden veranderen.
quote:
Dus jij vind het geen wanbeleid om eerst alles plat te gooien, er duurder woningen weg te zetten. Vooral geen goedkopere bijbouwen. En vervolgens roepen, er zijn geen goedkope woningen. Als je het zo stelt, hebben ze in zimbabwe een prima beleid.
Ik heb daar geen mening over want ik heb geen idee over welke situatie je het hebt.
pi_182151265
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:20 schreef Leandra het volgende:
Gewoon loslaten dat huidige systeem, op een niveau gaan bouwen waarbij die 700-1.000 gewoon een marktconforme huur is, dan krijg je ook een prima mix van bewoners, en voorkom je gettovorming.
Exact dat. Met een marktconforme huur, is het ook aantrekkelijker voor ontwikkelaars en woningbouwcorporaties, om te vernieuwen, te bouwen en te isoleren. Het huidige beleid is te lang geweest "pappen en nathouden" , met daarbij malversaties zoals Huub Maserati dat deed.
pi_182151314
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:20 schreef govie het volgende:
provincie noord holland vanaf alkmaar omhoog,
Den Helder een optie? Overigens vraag ik me af wat je werksituatie/inkomen is dat je op zoveel lijsten staat.
pi_182151346
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:20 schreef govie het volgende:

[..]

Misschien ergens incidenteel maar ik kan u vertellen dat waardevernietiging niet voorkomt in negen van de tien plekken. Ik heb landelijke dekking qua sociale woonvoorziening en ik kan u vertellen dat er overal mensen op reageren. Zelfs rond terneuzen, wat toch het rioolputje is van nederland, reageren tientallen mensen op iedere woning als het lotingmodel is. In groningen noordholland, enschede en limburg zijn de wachtijen ook gewoon rond de 5 jaar als er het wachtrijmodel wordt toegepast.

Ter referentie, ik sta ingeschreven in provincie zeeland, provincie noord holland vanaf alkmaar omhoog, provincie groningen, provincie friesland, enschede, hengelo, Den bosch, tilburg, Zuid- Limburg circa 25km rondom maastricht/heerlen.
https://www.woonbond.nl/n(...)rwoningen-te-stoppen

19 maart 2018

Dus van bijbouwen en zorgen, dat er zowel voldoende goedkope en midden woningen zijn. gooien we een heleboel goedkope woningen plat, om vervolgens mensen weg te zetten als asociale scheefwoner en te dwingen te verhuizen. Omdat er te weinig goedkope woningen zijn. Goh, hoe zal dat toch komen.
  woensdag 26 september 2018 @ 20:29:15 #125
266972 govie
#Odegaardnaardekuip2018!
pi_182151372
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Den Helder een optie? Overigens vraag ik me af wat je werksituatie/inkomen is dat je op zoveel lijsten staat.
Ik zit in de bijstand, voor de kosten hoef je het niet te laten hoor, merendeel is gratis inschrijving dus gewoon goed zoeken. Als ik eerdere landelijke dekking had gehad, dan had dat veel gescheeld in ellende.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')