abonnement Unibet Coolblue
pi_182130969
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

Make your own kind of music.
pi_182131056
Vraag! Micro is nu zeven maanden oud, groot en sterk (74 cm, 10,5 kilo), heeft non-stop honger, tijgert sinds kort de kamer door en stopte daardoor van schrik met groeien. De afgelopen anderhalve maand is hij niet aangekomen en niet gegroeid. Ik vind dat voor nu op zich niet erg, maar ik wil niet dat het nog veel langer zo blijft. Ik heb het gevoel dat hij te weinig voeding(sstoffen) krijgt voor de energie die hij verbruikt. Tussendoor krijgt hij wat fruit en groente, vandaag bijvoorbeeld een banaan, een halve avocado, een stukje brood en een soepstengel. Daarbij drinkt hij overdag ongeveer elke 2 uur minimaal 1 borst en 's nachts ligt hij eigenlijk non-stop aan de borst. En ik ben moe. Heel erg moe. Niet alleen daardoor natuurlijk, door veel meer, maar het maakt wel dat ik niet de hele dag en nacht een baby aan de borst kan hebben. Maar hij heeft wel zoveel honger.

Ik krijg voor de opvang ook niet genoeg bij elkaar gekolfd. Ik kolf op een gewone dag als ik mijn best doe ongeveer 300 cc. Laatst gaven we 400 cc mee en kreeg ik rond twee uur een berichtje dat alles op was en rond vier uur een berichtje dat hij toch wel weer honger had. Nu geven ze hem tussendoor ook wat vast voedsel, maar vaak krijgt hij dan 's middags toch nog een flesje biobim. Wij geven hem hier 's avonds ook een Biobim/papflesje zodat ik even 'vrij' ben van de borst en eventueel nog wat kan kolven voor de opvang.

Micro krijgt borstvoeding als hoofdvoeding en daarbij dus wat vaste voeding, maar die voeding is natuurlijk nooit zo voedzaam als de borst. We zijn op zoek naar een nieuwe balans waarin borstvoeding nog steeds de hoofdmoot is (maar niet meer non-stop zoals nu), waarbij Micro voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om naast al zijn beweging toch te blijven groeien, waarbij mijn productie niet achteruit gaat en waarbij ik weer eens langer dan een uur achter elkaar kan slapen. Tips?

tl;dr: Baby (7 mnd, formaat 1 jr) heeft altijd honger, wat stop ik erin?
Make your own kind of music.
pi_182131105
Sorry, Cass, geen tips, denk ik. Wat lastig, zulke nachten en die onstilbare honger. Rapley je? Dingen als roomboter toevoegen aan het eten, is dat iets? Ik weet wel wat je in een baby kan stoppen, maar de gewenste combi met bv als hoofdvoeding maakt het ingewikkeld voor me ;)

Op jouw vraag: Nee, geen stuwing. Dat wil zeggen: ik word er wel elke dag mee wakker, omdat Phi zo lang slaapt (afgelopen dagen 21-6 minstens). ‘s Ochtends drinkt ze dan maar één kant, aan de andere is dan soms al 14 uur niet gedronken tegen de tijd dat ze voor de tweede voeding van de dag komt. Dan heb ik wel flink stuwing, idd. Zou ik dan beter wat kunnen kolven mss? Bij die eerste ochtendvoeding drinkt ze die ene borst ook bepaald niet “leeg”.
pi_182131483
Waarom begin je niet met het aanbieden omdraaien? Dus eerst vast voedsel aanbieden bij honger en dan kiezen voor wat calorierijk(er)e dingen. Als hij behoefte heeft aan meer, is daar wel wat in te halen denk ik. Boter op brood is dan idd ook een makkelijke manier voor wat extra calorieën. Het klopt dat in het begin de bijvoeding niet zoveel voorstelt, maar als ze het eenmaal goed eten gaat dat steeds minder op, toch? :)

Sorry als ik domme dingen zeg, ik heb geen ervaring met een heel hongerig kind (of nouja, wel een waar ik voor m'n gevoel de hele dag eten in stop, maar met 12maand is dat toch even anders). Het klinkt wel flink vermoeiend. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_182131628
We hebben niet echt specifieke momenten van eten geven, hij krijgt de hele dag door elkaar de borst en vast voedsel, net wat makkelijker / dichter in de buurt is of wat wij / zijn zus aan het eten zijn. Van eerst 't een en dan 't ander is niet echt sprake, geloof ik. Alles door elkaar :D

Het vaste voedsel zorgt misschien voor meer vulling, maar voor minder voedingsstoffen en bij borstvoeding is dat denk ik andersom. Oh! En van teveel vaste voeding (bijvoorbeeld een paar lepels yoghurt en een halve banaan) gaat 'ie spugen. Da's dus nog weer iets teveel gevraagd. Ik vind 't ook maar lastig :@
Make your own kind of music.
pi_182132055
Zo begonnen wij ook ja. Inmiddels is drinkt Dirk alleen nog voor het gaan slapen en een keer snachts als ik hem niet zelf aanbied. Ik vind het voor jullie maar lastig hoor! Ik kan me ook haast niet voorstellen dat een baby niet voldoende voedingsstoffen haalt uit de bv, zeker niet als het zo onbeperkt toegang heeft tot de borst...
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_182132880
Bedankt voor de reacties wb lactatiekundige. Ik ga contact zoeken met de dame uit Weesp. Hopelijk kan zij ons helpen. Zal tzt wel even laten weten hoe het is gegaan.

@Jentin: wat naar van de pijn. Helpt het misschien de borst te koelen?
pi_182134562
Ik vind die leeftijd tussen 6 en 8 maanden wat dat betreft ook het lastigst. Ze eten nog geen klap, maar ze hebben wel superveel calorieën nodig. Zie het maar bij te werken. Bij kind 1 lukte me dat niet qua productie en kreeg ze flesjes rijstemelk, havermelk en kunstvoeding bij (als ik werkte). Bij kind twee en drie zat in ruimer in productie en lukte het me met 24/7 borst (nee niet echt, maar zo voelt dat dan wel). Als dat niet lukt, moet je een andere manier vinden. Powerfoods zoals avocado, Griekse yoghurt (10% vet), pindakaas, roomboter. En bij onvoldoende mogelijkheid tot moedermelk, om welke reden dan ook, toch eens denken aan pap of andere melkvormen om te vervangen. En vraag je dan goed af of het om vulling of dorst gaat of voeding. Want in dat laatste geval is donormelk of kunstvoeding toch nog altijd de beste optie.
pi_182135119
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 23:22 schreef WupWup het volgende:
Ik vind die leeftijd tussen 6 en 8 maanden wat dat betreft ook het lastigst. Ze eten nog geen klap, maar ze hebben wel superveel calorieën nodig. Zie het maar bij te werken. Bij kind 1 lukte me dat niet qua productie en kreeg ze flesjes rijstemelk, havermelk en kunstvoeding bij (als ik werkte). Bij kind twee en drie zat in ruimer in productie en lukte het me met 24/7 borst (nee niet echt, maar zo voelt dat dan wel). Als dat niet lukt, moet je een andere manier vinden. Powerfoods zoals avocado, Griekse yoghurt (10% vet), pindakaas, roomboter. En bij onvoldoende mogelijkheid tot moedermelk, om welke reden dan ook, toch eens denken aan pap of andere melkvormen om te vervangen. En vraag je dan goed af of het om vulling of dorst gaat of voeding. Want in dat laatste geval is donormelk of kunstvoeding toch nog altijd de beste optie.
Ik heb me dat helemaal niet zo gerealiseerd de vorige keer. Mini was ook groot, maar bewoog veel minder intensief. Ze was de hele dag bij me, dus had onbeperkt toegang, maar was echt lang niet zo gulzig haha! Met avocado en pindakaas zijn we inderdaad begonnen, kijken of dat misschien wat helpt. Een los flesje Biobim af en toe zou natuurlijk ook geen kwaad kunnen als het echt te gek wordt op zo'n dag (die zitten er soms tussen). Ik ben alleen bang dat mijn productie dan achteruit gaat, al is dat niet per se ergens op gebaseerd. We mengen nu 's avonds die Biobim kv met een beetje pap op aanraden van de lactatiekundige, omdat hij anders blééf drinken, borst of fles maakte niet uit, maar ik vind de combinatie vulling/dorst/voeding ook lastig. Ik wil het liefste dat het zo voedzaam mogelijk is, maar dat is echt nog even puzzelen.

En wat ik ook een beetje lastig vind is dat hij bij mij alleen maar wil drinken - niet echt spelen of keten of knuffelen of slapen, alleen drinken. Dus ik geef hem na een voeding vaak aan zijn vader, anders blijft hij de borst zoeken, maar dat voelt dan weer zo lullig.

Nou ja, het zal zichzelf weer oplossen. Tot die tijd maar aanmodderen met banaan, avocado, kokosyoghurt, de borst en soms een beetje kv.
Make your own kind of music.
pi_182138629
Ik geloof dat het voordeel van wasbare zoogcompressen mij ontgaat (behalve het ecologisch voordeel natuurlijk). Ik gebruik ze sinds een weekje en ik vind ze continu klam/nat aanvoelen terwijl die wegwerp altijd droog voelen, en er zit geen antislip op de achterkant dus het blijft totaal niet op zn plek zitten. Ligt het aan het merk? Ik heb ze van Avent.
pi_182140031
Ik vond wasbare kompressen ook niks om precies die redenen. Ik denk niet dat dat merkafhankelijk is.
pi_182140055
CE, het lost zichzelf ook zeker wel op met de tijd. Als hij deze spurt uit is of als hij meer vaste voeding gaat eten of als jij zelf meer balans vindt of ... Het komt in elk geval op z'n pootjes.
pi_182140802
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:09 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik geloof dat het voordeel van wasbare zoogcompressen mij ontgaat (behalve het ecologisch voordeel natuurlijk). Ik gebruik ze sinds een weekje en ik vind ze continu klam/nat aanvoelen terwijl die wegwerp altijd droog voelen, en er zit geen antislip op de achterkant dus het blijft totaal niet op zn plek zitten. Ligt het aan het merk? Ik heb ze van Avent.
bij wegwerp zit er zeker verschil in merk. ik heb 2 verschillende soorten en bij een doorslaapnacht merk ik duidelijk verschil. bij de ene kan ik het bed verschonen en de andere voelt klam/nat maar nog niet doorgelekt. bij een gewone nacht voelen ze droog aan maar geen idee hoeveel ik dan lek.

maar als wegwerp goed bevalt en je geen voordelen ziet voor wasbaar dan zou ik lekker wegwerp blijven gebruiken. voor mij is het voordeel dat ik bij wasbaar geen last heb van jeuk. bij wegwerp wel, 3 verschillende merken geprobeerd en ik kan met geen van allen vriendjes worden.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 26 september 2018 @ 11:43:49 #14
269689 crew  Viv
pi_182141005
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:09 schreef Spees_Eend het volgende:
terwijl die wegwerp altijd droog voelen
Klopt! Ik moest er altijd in knijpen om erachter te komen of ik gelekt had. Er zitten (net als bij wegwerpluiers) van die korrels in die opzwellen als ze vocht opnemen, dus dikkere kompressen = gelekt. :D
pi_182167105
Ik wil, nu Bikkel 7 weken is, beginnen met het opbouwen van een voorraadje in de vriezer en ben begonnen met kolven na de ochtendvoeding voor wat er dan nog in de borsten zit. Is dit de juiste manier? Of is het wijs na iedere voeding nog na te kolven? Nu bouw ik ongeveer 50ml op per dag.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_182168969
Ik vond na elke voeding teveel gedoe, dus ik kolfde s ochtends na. En soms als hij een sporadische keer maar 1 borst dronk, kolfde ik de ander. Maar het makkelijkst was gewoon een bakje onder de borst houden die hij niet dronk, daar lekte over een hele dag zo een extra voeding uit. :')
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_182169937
Voor dat opvangen gebruik ik een Haakaa kolf, althans de goedkope versie ervan. Werkt prima en heb je toch nog een hand vrij.

Ik zit qua borstvoeding even in een flinke dip. Sinds maandag voor de 2de keer spruw, auw, en sinds vanochtend links een borstontsteking erbij, nog meer auw ;(
Heb flink koorts en kolf nu zeker elk uur links helemaal leeg. Per keer komt er dan minimaal 50ml melk, de productie draait een beetje hard. Zo maar onder een warme douche.
Extra balen is dat vriend vannacht weer eens nachtdienst heeft. Dus maar hopen dat Sofie goed slaapt. Met haar rond lopen is op dit moment niet echt prettig.
Mocht iemand nog een gouden tip hebben, graag!
pi_182181382
ik kolf tijdens de ochtendvoeding ipv daarna.
en de haakaa kolf is inderdaad ook een fijne om wat extra bij elkaar te sprokkelen. heel makkelijk schoon te maken en een hand vrij (ik klem wel het randje achter de bh, mocht het vacuüm plotseling verbreken heb ik een tel extra om het flesje te pakken)

takkie sterkte met de borstontsteking, heb helaas geen tips voor je.
pi_182183476
Ik had Disana wol-zijde wasbare compressen blijven droog en zijn heerlijke grote kussentjes in je bh. Ik vind wegwerp echt jeukerig en Bleh :P
♥ J & S
pi_182188867
Hoe doen jullie alle kolfopbrengsten van een aantal dagen bewaren? Nu heb ik bijv. 3 flesjes met elk 20cc in de koelkast staan. Kan ik die bij elkaar doen en dan in zo'n moedermelkbewaarzakje voor in de diepvries doen?
  vrijdag 28 september 2018 @ 22:14:47 #21
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182194542
Ja, je kan het bij elkaar doen als het dezelfde temperatuur heeft. En dan in flesje of zakje inderdaad.

Maar als je het binnen een week gebruikt om te oefenen dan zou ik het in de koelkast laten staan en niet invriezen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182206093
over het invriezen zijn de meningen wat verdeeld merk ik.
Borstvoeding.com zegt binnen 24uur. Lalecheleague zegt binnen 48uur.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 29 september 2018 @ 16:31:27 #23
269689 crew  Viv
pi_182206380
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 16:10 schreef Elleska het volgende:
over het invriezen zijn de meningen wat verdeeld merk ik.
Borstvoeding.com zegt binnen 24uur. Lalecheleague zegt binnen 48uur.
Ook over hoelang je de melk in de koelkast mag bewaren verschilt het advies overal, kijk ook maar eens op https://www.voedingscentr(...)-van-moedermelk.aspx
Daar geldt dat het meteen na het kolven ingevroren moet worden, en dat het maar 3 dagen houdbaar is in de koelkast. :')

De ene partij zit gewoon liever safe qua geen moedermelk laten bederven, en de andere partij zit liever safe qua geen moedermelk onnodig weggooien.

Zoals met alles mag je hierin je eigen weg kiezen en gezond verstand gebruiken. :Y)
  zaterdag 29 september 2018 @ 17:41:57 #24
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182207369
Naast gezond verstand vond ik een opmerking van wupwup fijn: als het echt niet meer goed is, gaan ze het wel weigeren.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182212729
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 22:14 schreef Lemijn het volgende:
Ja, je kan het bij elkaar doen als het dezelfde temperatuur heeft. En dan in flesje of zakje inderdaad.

Maar als je het binnen een week gebruikt om te oefenen dan zou ik het in de koelkast laten staan en niet invriezen.
Thanks :)

Ik wil een voorraadje opbouwen omdat ik over een aantal maanden een (mid)week weg ga. Omdat ik kolf nadat de baby gegeten heeft, gaat het (vooralsnog?) niet heel hard met het kolven.
pi_182223022
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 16:31 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ook over hoelang je de melk in de koelkast mag bewaren verschilt het advies overal, kijk ook maar eens op https://www.voedingscentr(...)-van-moedermelk.aspx
Daar geldt dat het meteen na het kolven ingevroren moet worden, en dat het maar 3 dagen houdbaar is in de koelkast. :')

De ene partij zit gewoon liever safe qua geen moedermelk laten bederven, en de andere partij zit liever safe qua geen moedermelk onnodig weggooien.

Zoals met alles mag je hierin je eigen weg kiezen en gezond verstand gebruiken. :Y)
3 dagen is wel heel weinig maar voedingcentrum is met wel meer dingen heel voorzichtig dus ik snap wel waar dat advies vandaan komt.

ik doe zelf de opbrengst van 2 ochtenden bij elkaar dat is dus net iets meer dan 24uur. Tot 200ml gaat in een zakje, als er meer is dan gaat dat in een ijsblokjesvorm met deksel.
  maandag 1 oktober 2018 @ 21:08:19 #27
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182261395
Ik ben zakjes gaan gebruiken omdat ik ze had gekregen en het wel lekker snel ontdooit, maar die rotdingen lekken zo vaak! Ik vries niet vaak meer in, alleen voor een vakantie, maar een volgende keer pak ik mooi weer een flesje hoor.

Oh ja, ik las ooit ergens dat je van moedermelk niet goed pap zou kunnen maken. Gaat hier prima, gewoon met brinta(klonen). Dat is wat ik meestal doe nu als er melk in de koelkast over is.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 1 oktober 2018 @ 23:05:31 #28
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182264126
Hoi! Ik zou graag wat advies willen omdat ik het even niet meer weet:

24 september bevallen. De baby was misselijk waardoor hij niets heeft gedronken aan de borst. Dit heeft twee dagen geduurd maar ik ben de volgende dag gestart met kolven (om de drie uur, 10 minuten per borst) nadat ik contact had opgenomen met de LK. Met de kraamhulp heb ik toen afgesproken aan te gaan leggen en daarna te gaan kolven om de productie op gang te brengen. De baby moest wel bijgevoed worden middels KV want is te veel gewicht verloren in die twee dagen.

Het aanleggen deed echt heel erg veel pijn. Ik blijk helaas erg gevoelige tepels te hebben waarop er na een aantal dagen is gezegd: 3 keer per dag aanleggen ipv elke voeding en verder blijven kolven maar dan 15 min. per borst. Omdat ik nog steeds erg veel pijn hield heb ik in overleg met de kraamverzorgende 24 uur lang niet aangelegd maar wel steeds om de drie uur gekolfd. Die kraamverzorgende heeft ook de LK geraadpleegd en het advies was om naar het tongriempje te laten kijken. Naar aanleiding hiervan is het tongriempje door de VK gekliefd. Hierna ging het aanleggen beter en dronk hij zowaar aan mijn borst. Helaas had ik al heel veel pijn door de voorgaande dagen.

Nu is het zo dat ik gisteren een andere kraamverzorgende kreeg en die zei dat ik toch echt moest aan gaan leggen ipv de borsten 'rust' geven. Ze stelde ook een tepelhoedje voor dus dat ben ik vandaag gaan proberen en verrek: het werkt. Ja, het doet nog zeer maar het is zo wel te doen. Dus 15 min. aan de borst laten drinken en daarna 15 min. kolven. Baby krijgt 60 ml KV erbij en zit inmiddels bijna op het geboortegewicht.

Omdat hij gister verkeerd heeft gehapt had mijn rechtertepel het moeilijk en had zij zoiets van: om en om aanleggen en kolven. Nu zie ik dat de productie terugloopt als ik naar de flesjes kijk. Logisch wat de borst betreft waar hij uit heeft gedronken denk ik, maar dat geldt ook voor de andere borst? En is het nodig om KV te geven als ik daarvoor nog mijn borsten heb aangeboden? Ik weet niet goed of ik zo op de juiste weg ben en raak een beetje in paniek als ik zie dat ik steeds minder kolf. Gisteren zat ik op 25 - 30 ml per borst en vandaag 30 ml in totaal voor beide borsten.

Wat ook als advies werd gegeven bij darmkrampen / zuigbehoefte is het aanbieden van de pink. Kan ik niet beter mijn borsten aanbieden?

Nou, een hoop onzekerheid dus -O-. Ik wil zo graag dat het slaagt en wil echt niet zomaar opgeven, maar voel me nu wel een beetje verloren op dit gebied.
  maandag 1 oktober 2018 @ 23:24:19 #29
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182264466
Wat lastig allemaal Helsinki, met ook nog eens al die verschillende adviezen. Heeft er al een LK meegekeken en live met je meegedacht? Ik zou daar op inzetten denk ik, want die weer echt veel meer dan de kraamzorg of wij. :* .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 2 oktober 2018 @ 01:08:29 #30
269689 crew  Viv
pi_182265552
Over het kolven alvast het volgende: je moet kolven tot de borsten 'leeg' zijn (leeg tussen aanhalingstekens, want ze zijn nooit écht leeg omdat je tijdens het kolven alweer melk produceert), en niet tot die 10 of 15 minuten om zijn. Het verschilt enorm per persoon hoelang het kolven duurt. En waarom kolfde je per borst? Bij dubbelzijdig kolven is de opbrengst hoger omdat je de toeschietreflexen beter benut, en je bent sneller klaar. :Y)

En als je baby maar aan één kant gedronken heeft, dan zou je kolfopbrengst aan de andere borst inderdaad hoger moeten zijn (als je borsten voorheen ongeveer evenveel produceerden). Tenzij je baby er bijna niks uit krijgt.

Volgens mijn kraam mocht je altijd de borst aanbieden bij krampjes/zuigbehoefte, maar in jouw geval is het misschien beter om de tepels eerst te laten herstellen en alleen bij het voeden te belasten? Al is dat nog niet zo makkelijk hoor, want wanneer is het zuigbehoefte en wanneer is het oprechte honger? Dat gedoe heb ik ook gehad, achteraf gezien was het gewoon iedere keer oprechte honger. :X

In ieder geval sterkte! Wat Lemijn zegt, laat een LK (IBCLC) bij jullie thuis meekijken en zorg dat er een duidelijk plan komt om van alle heisa met kolven en tepelhoedjes en kapotte tepels af te komen. En laat dan alle adviezen die er niet op aansluiten voor wat ze zijn (ook die van mij), tijd voor rust in de tent. :*
pi_182265905
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 01:08 schreef ViviRAWRS het volgende:
Over het kolven alvast het volgende: je moet kolven tot de borsten 'leeg' zijn (leeg tussen aanhalingstekens, want ze zijn nooit écht leeg omdat je tijdens het kolven alweer melk produceert), en niet tot die 10 of 15 minuten om zijn. Het verschilt enorm per persoon hoelang het kolven duurt. En waarom kolfde je per borst? Bij dubbelzijdig kolven is de opbrengst hoger omdat je de toeschietreflexen beter benut, en je bent sneller klaar. :Y)

En als je baby maar aan één kant gedronken heeft, dan zou je kolfopbrengst aan de andere borst inderdaad hoger moeten zijn (als je borsten voorheen ongeveer evenveel produceerden). Tenzij je baby er bijna niks uit krijgt.

Volgens mijn kraam mocht je altijd de borst aanbieden bij krampjes/zuigbehoefte, maar in jouw geval is het misschien beter om de tepels eerst te laten herstellen en alleen bij het voeden te belasten? Al is dat nog niet zo makkelijk hoor, want wanneer is het zuigbehoefte en wanneer is het oprechte honger? Dat gedoe heb ik ook gehad, achteraf gezien was het gewoon iedere keer oprechte honger. :X

In ieder geval sterkte! Wat Lemijn zegt, laat een LK (IBCLC) bij jullie thuis meekijken en zorg dat er een duidelijk plan komt om van alle heisa met kolven en tepelhoedjes en kapotte tepels af te komen. En laat dan alle adviezen die er niet op aansluiten voor wat ze zijn (ook die van mij), tijd voor rust in de tent. :*
Wat een fijn advies O+

Helsinki, sterkte, dit is zo rot! Ik heb verder helemaal niets toe te voegen aan bovenstaand advies. Een hele dikke knuffel voor jou/jullie :*
pi_182265932
Eigenlijk wat hierboven werd gezegd :*
En bedenk je, je bent zeker niet de enige bij wie de start lastig is :)

Hier trouwens twee dagen gekolft en bij gevoed. Daarna begon ze te groeien. De eerste dag zonder bijvoeding was ze qua gewicht gelijk gebleven, dus vonden we dat goed genoeg.

Oh en tepelhoedjes zijn niet gewenst, maar bij mij hebben ze nu twee keer borstvoeding gered. Js kreeg ik zonder niet aan de borst dus heeft altijd met tepelhoedje aan de borst gelegen. Bij Li heb ik, heel eigenwijs, al heel snel ook tepelhoedjes erbij gepakt als het aanleggen niet lukte. En nu zit ze zonder tepelhoedje aan de borst zonder dat ik veel stress ervan had. Dus als dit nu werkt voor jou zou ik ze lekker gebruiken en je eerst focussen op de rest :*
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:11:12 #33
74056 crew  ToT
pi_182279323
Mijn vrouw is echt volledig kapot omdat ze 's nachts gewoon te veel met de kleine bezig is.
Op zich zou wat valeriaan haar goed doen om wat te kunnen slapen (overdag lukt het ook amper), maar met valeriaan is er eigenlijk niets bekend over wat voor effect het via borstvoeding op de baby zou kunnen hebben. Het lijkt me vrij onschuldig, maar we willen gewoon zekerheid.

Is er iets wat ze zou kunnen nemen om toch een beetje tot rust te kunnen komen, ook 's nachts?
(En nee; dat ik de zorg 's nachts overneem zal weinig uitmaken; ze zal sowieso te veel met hem bezig blijven. :) Ik heb zoiets van; pas als hij huilt er naar toe gaan en kijken wat er is. :) )
pi_182279713
Slaapt hij bij jullie op de kamer? Dat scheelt al een heel loopje.

Verder probeer ik toch een beetje te plannen qua voedingen. Vlak voordat ik ga slapen (rond 9 uur :@ ) nog even voeden..
Manlief doet het verschonen van Li (gewoon op ons bed, het verschoningskussen staat ‘s nachts bij ons) en geeft haar dan aan mij.

Verder heb ik geen idee wat mag en kan aan middeltjes. Wel eet en drink ik na 4 uur ‘s middags geen cafeïne of suiker meer (tenminste dat probeer ik). Werkt voor mijn nachtrust ook wel erg goed.
En, maar dat is echt moeilijk, de knop omzetten. Voorlopig geen 8 uur slaap, maar is het slechts 6 uur slaap. Mijn oudste sliep heel weinig ‘s nachts en toen we dat eindelijk konden accepteren en het zagen als een feit waar we niets aan konden doen voelden we ons veel beter (maar dit heeft bijna een jaar gekost hoor ;) )
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:34:14 #35
74056 crew  ToT
pi_182279837
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 20:28 schreef Loj het volgende:
Slaapt hij bij jullie op de kamer? Dat scheelt al een heel loopje.

Verder probeer ik toch een beetje te plannen qua voedingen. Vlak voordat ik ga slapen (rond 9 uur :@ ) nog even voeden..
Manlief doet het verschonen van Li (gewoon op ons bed, het verschoningskussen staat ‘s nachts bij ons) en geeft haar dan aan mij.

Verder heb ik geen idee wat mag en kan aan middeltjes. Wel eet en drink ik na 4 uur ‘s middags geen cafeïne of suiker meer (tenminste dat probeer ik). Werkt voor mijn nachtrust ook wel erg goed.
En, maar dat is echt moeilijk, de knop omzetten. Voorlopig geen 8 uur slaap, maar is het slechts 6 uur slaap. Mijn oudste sliep heel weinig ‘s nachts en toen we dat eindelijk konden accepteren en het zagen als een feit waar we niets aan konden doen voelden we ons veel beter (maar dit heeft bijna een jaar gekost hoor ;) )
Nee ik heb altijd al de grootste moeite met slapen gehad. Ons kind slaapt op zijn eigen kamer.....en mijn vrouw ook daar.
Ik wil dat zij weer bij mij komt slapen en dan kunnen we om en om wel naar hem toe indien nodig, maar daar is zij nog niet aan toe. ;)
  woensdag 3 oktober 2018 @ 18:21:53 #36
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182298144
Bedankt voor jullie reacties O+. Ik voed nu met behulp van tepelhoedjes en dat maakt het geven van borstvoeding op dit moment in ieder geval dragelijk. Hij drinkt dan 15 min. aan iedere borst en kreeg gisteren nog wat KV erbij maar vanaf vandaag niets meer. Vanmorgen concludeerden we dat hij aan is gekomen en morgen wordt hij weer gewogen door iemand van het CB dus ik ben benieuwd.

Hopelijk lukt het dan om uiteindelijk zonder de tepelhoedjes te voeden, al ben ik al heel blij dat het zo toch nog lukt. Man, wat kan dat anders zeer doen :X.
  woensdag 3 oktober 2018 @ 19:38:28 #37
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_182299985
Fijn dat het al beter gaat Helsinki! En aangekomen *O*


Mijn baby (7wk) is zó onrustig aan de borst altijd.. Eerst weet ik het aan de spruw en dat zal vast ook een oorzaak zijn geweest, maar nu zijn we daar al even vanaf. De eerste +/- 1 a 2 minuten drinkt hij wel OK al laat hij soms even los bij een sterk tsr, maar daarna begint het gehannes. Hij laat continu los en hapt weer aan, gooit zijn hoofd achterover, piept, wordt boos, etc. Ik heb het idee dat er na mijn 1e tsr heel veel melk komt maar dat het dan een tijd 'stil' ligt. Aan de andere kant, na de tweede tsr gedraagt hij zich net zo, dus zou ik niet denken dat het daaraan ligt.

Hij krijgt medicatie tegen (verborgen) reflux, ligt daar een link? Of doen baby's dit bijv ook bij darmkramp?

Hij groeit heel goed, dus ik zou genoeg melk moeten hebben.

Ik vind het echt heel erg irritant en word er soms helemaal gek van, dus mochten jullie nog tips/ideeen hebben, graag 😅
pi_182300237
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 19:38 schreef Spees_Eend het volgende:
Fijn dat het al beter gaat Helsinki! En aangekomen *O*


Mijn baby (7wk) is zó onrustig aan de borst altijd.. Eerst weet ik het aan de spruw en dat zal vast ook een oorzaak zijn geweest, maar nu zijn we daar al even vanaf. De eerste +/- 1 a 2 minuten drinkt hij wel OK al laat hij soms even los bij een sterk tsr, maar daarna begint het gehannes. Hij laat continu los en hapt weer aan, gooit zijn hoofd achterover, piept, wordt boos, etc. Ik heb het idee dat er na mijn 1e tsr heel veel melk komt maar dat het dan een tijd 'stil' ligt. Aan de andere kant, na de tweede tsr gedraagt hij zich net zo, dus zou ik niet denken dat het daaraan ligt.

Hij krijgt medicatie tegen (verborgen) reflux, ligt daar een link? Of doen baby's dit bijv ook bij darmkramp?

Hij groeit heel goed, dus ik zou genoeg melk moeten hebben.

Ik vind het echt heel erg irritant en word er soms helemaal gek van, dus mochten jullie nog tips/ideeen hebben, graag 😅
Oh dat had Lou ook zo erg.. :{
Wat hier enigzins hielp was eerst een pink aan te bieden en dan voorzichtig pink vervangen voor tepel.
Ik weet niet meer of er een verband was met kramp. Volgens mij wel. Het willen zuigen voor comfort, maar boos worden omdat er melk mee komt. Ook dit ging weer over, maar wat was die fase kut zeg.
pi_182301232
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 19:38 schreef Spees_Eend het volgende:
Fijn dat het al beter gaat Helsinki! En aangekomen *O*


Mijn baby (7wk) is zó onrustig aan de borst altijd.. Eerst weet ik het aan de spruw en dat zal vast ook een oorzaak zijn geweest, maar nu zijn we daar al even vanaf. De eerste +/- 1 a 2 minuten drinkt hij wel OK al laat hij soms even los bij een sterk tsr, maar daarna begint het gehannes. Hij laat continu los en hapt weer aan, gooit zijn hoofd achterover, piept, wordt boos, etc. Ik heb het idee dat er na mijn 1e tsr heel veel melk komt maar dat het dan een tijd 'stil' ligt. Aan de andere kant, na de tweede tsr gedraagt hij zich net zo, dus zou ik niet denken dat het daaraan ligt.

Hij krijgt medicatie tegen (verborgen) reflux, ligt daar een link? Of doen baby's dit bijv ook bij darmkramp?

Hij groeit heel goed, dus ik zou genoeg melk moeten hebben.

Ik vind het echt heel erg irritant en word er soms helemaal gek van, dus mochten jullie nog tips/ideeen hebben, graag 😅
Hier hetzelfde. Alleen snachts doet hij het meestal niet. Eerst dacht de lk dat het aan een lip riempje lag, maar merkte geen verschil nadat die geklifd was. Nu met vijf maanden komt het soms voor dat hij geconcentreerd drinkt, maar vaak ook niet. Ik vind het ook erg irritant. Bij T vond ik borstvoeding geven vaak erg ontspannend, maar zo absoluut niet...
  woensdag 3 oktober 2018 @ 21:32:45 #40
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_182303261
Van die pink zal ik eens proberen Skittles👍 het is idd super irritant...

Ik snap hem soms ook echt niet, net ook weer, dan lijkt hij echt aan de borst te willen, maar als ik hem aanleg wordt hij WOEST en huilt hij zo hard dat hij bijna geen adem meer krijgt. Hij blijft ondertussen wel met zijn mond heen en weer gaan rond mijn borst. Maar dat zal dan misschien gewoon instinct zijn?

Ook een derde newborn is een mysterie af en toe :')
pi_182303374
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:21 schreef Helsinki het volgende:
Bedankt voor jullie reacties O+. Ik voed nu met behulp van tepelhoedjes en dat maakt het geven van borstvoeding op dit moment in ieder geval dragelijk. Hij drinkt dan 15 min. aan iedere borst en kreeg gisteren nog wat KV erbij maar vanaf vandaag niets meer. Vanmorgen concludeerden we dat hij aan is gekomen en morgen wordt hij weer gewogen door iemand van het CB dus ik ben benieuwd.

Hopelijk lukt het dan om uiteindelijk zonder de tepelhoedjes te voeden, al ben ik al heel blij dat het zo toch nog lukt. Man, wat kan dat anders zeer doen :X.
Wat fijn dat hij groeit Helsinki! En dat de tepelhoedjes je helpen. Gebruik je ook purelan? Of de rite-aid pads? Dat helpt mij echt enorm.

Ik voed ook al sinds de 4e voeding van M met een hoedje. Ik had de kloven er al gelijk in zitten. Zonder hoedje had ik de handdoek al in de ring gegooid. Ik heb wel een paar keer zonder geprobeerd, maar mijn tepels zijn er helaas nog steeds niet klaar voor.

Ik vind het hele borstvoedingsgebeuren echt een complex avontuur. Gisteren had M ineens legergroene poep, waar het mosterd geel moest zijn. Na contact met de verloskundige was de conclusie dat M te veel of te weinig voeding binnen kreeg. In ieder geval te weinig achtermelk. Manlief heeft laat op de avond nog een kolf uit het ZH opgehaald om te kijken hoeveel ik nu produceer en waar het probleem nu precies zat. Wij hadden echt niks in huis voor het kolven. Gelukkig hadden we 1 flesje van één van die boxen die ik had aangevraagd :') gelukkig maar.
Ik kolfde ongeveer 80 ml en dat is voldoende. Nu maar weer gestart met de borstvoeding en hem langer laten drinken en meer stimuleren. En zelf ook wat meer drinken. Ik heb twee dagen erg weinig gedronken (maar 2x per dag naar de wc) en ik vermoed dat daar ook een oorzaak in heeft gezeten. Maar voordat je daar achter bent... hemel, best complex allemaal met stuiterende hormonen en slaapgebrek :')
pi_182304681
Peace: ik hoop dat ik je niet ga verwarren nu, maar ik wil het toch zeggen; groene poep kán een teken zijn van overproductie, maar het kan net zo goed een andere oorzaak hebben. Je ziet het bijv. ook vaak als je kleine niet helemaal fit is (verkouden oid)...

Spees: mijnes is ook zo onrustig af en toe, vooral ‘s avonds tijdens de voedingen. Volgens mij is het inderdaad wel gelinkt aan krampjes, want hier volgen 9 vd 10x flinke spuitluiers en daarna drinkt ze weer rustiger...
pi_182306136
Je zal er vast al aan hebben gedacht Spees, maar Li is soms ook heel onrustig en “boos” aan de borst.
Het komt hier (denk ik) doordat de borst te vol is voor haar en dan krijgt ze hem niet lekker aangehapt en blijft ze niet lekker aangehapt.

Ik geef dan telkens (nou als ze echt boos is) de andere borst en dan gaat de te volle borst toch wel lekken waardoor ze hem daarna goed en rustig pakt.

Geen idee of het dit echt is en of het borstvoedingsverantwoord is, maar het werkt hier ;)

Lastig Peace, ik heb geen idee. Een hele enkele keer heb ik ook een groene luier, maar dan daarna weer geel dus ik maak me er dan maar niet te druk om :)
pi_182307092
Hier ook wel eens een keertje groene poep, maar het wordt altijd weer mosterdgeel dus ik vind het wel prima. Maar ik weet wel dat ik er in het begin helemaal op los gegoogled heb :D ik kan dat nu gelukkig wel los laten, je maakt jezelf anders helemaal gek :P

En volgens mij zegt wat je kolft eigenlijk niet zoveel over je productie. Soms kan ik er bijna niks uit krijgen met een kolf , terwijl Jip dan toch nog veel weet te drinken. Zo lang M tevreden is en goed groeit zou ik me niet teveel zorgen maken hoor peace.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 08:54:27 #45
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_182310600
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 22:59 schreef Loj het volgende:
Je zal er vast al aan hebben gedacht Spees, maar Li is soms ook heel onrustig en “boos” aan de borst.
Het komt hier (denk ik) doordat de borst te vol is voor haar en dan krijgt ze hem niet lekker aangehapt en blijft ze niet lekker aangehapt.

Ik geef dan telkens (nou als ze echt boos is) de andere borst en dan gaat de te volle borst toch wel lekken waardoor ze hem daarna goed en rustig pakt.

Geen idee of het dit echt is en of het borstvoedingsverantwoord is, maar het werkt hier ;)

Lastig Peace, ik heb geen idee. Een hele enkele keer heb ik ook een groene luier, maar dan daarna weer geel dus ik maak me er dan maar niet te druk om :)
Ik herken wat je bedoelt Loj, maar dat is het meestal niet. Vanochtend en vannacht weer precies hetzelfde. Hij heeft wel een luchtweginfectie (zijn neus is wel vrij) en ik las dat niet fit zijn ook een oorzaak kan zijn. In combinatie met darmkramp en zijn reflux klinkt het ook wel heel sneu :')

Hij krabt me ook continu en zet zich met zijn bovenste arm af, en hij trekt aan mijn haar. Vanaf wanneer vindt een baby zo'n speciale ketting met verschillende vormen kralen leuk voor bij het voeden? :+
  donderdag 4 oktober 2018 @ 21:35:56 #46
171422 LadyBlack
paint it black
pi_182323746
Spees, ik krijg wat flashbacks naar S...

Grote verschil tussen hem en zn zus was dat bij haar de borst al-tijd ok was en bij hem niet. Als ik hem probeerde aan te leggen als hij eigenlijk nog of alweer moe was dan werd ie ook zo woest. Enige wat dan hielp was hem in de doek doen of rondjes lopen met hem in kikkerhouding.

Verder herken ik het afzetten ook wel, maar ik heb dat nooit kunnen verklaren helaas. Werd wel minder op den duur.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 22:05:12 #47
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_182324402
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:35 schreef LadyBlack het volgende:
Spees, ik krijg wat flashbacks naar S...

Grote verschil tussen hem en zn zus was dat bij haar de borst al-tijd ok was en bij hem niet. Als ik hem probeerde aan te leggen als hij eigenlijk nog of alweer moe was dan werd ie ook zo woest. Enige wat dan hielp was hem in de doek doen of rondjes lopen met hem in kikkerhouding.

Verder herken ik het afzetten ook wel, maar ik heb dat nooit kunnen verklaren helaas. Werd wel minder op den duur.
Denk dat je daarmee de spijker wel op zn kop slaat, daar heb ik zelf nooit zo bij stilgestaan. Dat hele boze had hij vandaag weer, en dat lijkt altijd wel een beetje rond dezelfde tijd te zijn. Begin van de avond, start van de oververmoeide huiluurtjes. Ik ga er ten onrechte vanuit dat hij huilt omdat hij wil drinken, hij hapt wel als een gek aan, en zodra er melk komt wordt ie woedend :') de tranen stromen dan echt over zijn wangen.
pi_182325629
Ik lees ook even mee. De borstvoeding loopt en hij groeit goed op mijn melk gelukkig O+ (ruim 1 kilo boven geboortegewicht na 3,5 week).

Ik heb hele gevoelige tepels, dus veel herkenbaarheid in bovenstaande reacties. Iedereen die zei dat het geen pijn hoort te doen :{w T was gewoon echt even doorbijten, vooral de 1e week. Echt liefde voor Purelan O+ De kloven stonden bij mij ook al na paar keer aanleggen erin. Kort met tepelhoedje gevoed om te ontlasten, maar inmiddels puur natuur en rechts gaat dat pijnvrij. Links blijf ik pijn houden bij aanhappen. Na enkele secondes verdwijnt dat wel, maar is echt even doorbijten. Ik heb een beetje de hoop dat de heftige pijn nu nog komt door de spruw. Rechts is ook pas sinds kort pijnvrij en links is mn “probleem”borst waar hij gewoon minder makkelijk/goed aanhapt.
Zijn nu een week bezig met behandeling van de spruw met nystatine, maar vind het heel lastig inschatten wanneer de spruw weg is. Ik blijf namelijk wel soms witte aanslag op zijn tong zien en soms spuugt hij wat brokkelig achtige melk op (maar dit ligt dan niet op zijn tong). Ook blijf ik wittige aanslag op zn lippen zien na het drinken, maar ik weet dus niet wat normaal is. Ik ga sowieso nog wel even door met behandeling, want liever zeker weten dat het weg is.

Ook stoeien we nog regelmatig met aanhappen (en weer loslaten en weer aantappen etc) dus bovenstaande geeft wel inzicht. Hij neemt dan vaak een slok en laat dan weer los en probeert dan weer aan te happen als Woody Woodpecker en huilen/boos. Ik ging er ook vanuit dat hij honger heeft als hij probeert aan te happen, maar wellicht is het arme schaap dan moe :')

Ingewikkeld hoor die borstvoeding. Het is wel soort van geruststellend om te lezen dat het zelf voor pro moeders ingewikkeld kan zijn.
pi_182329950
brokkelachtige melk is onverteerde melk.
wittig laagje op de tong wat verdwijnt en weer terug komt is denk ik restjes melk. ik twijfel ook steeds of de spruw weer terug is maar aangezien het telkens vanzelf weer verdwijnt lijkt het me geen spruw. behandeling tegen spruw sowieso helemaal afmaken ookal is het weg. behandel je jezelf ook?
pi_182330164
Fusch is zijn tongriem/lipbandje gecheckt? Dat was hier bij de oudste de reden van het loslaten, vacuüm verbreken en weer gefrustreerd moeten aanhappen.

Oh jommes, mijn mini S. is 2 jaar vandaag! En het is ook echt officieel klaar. Door de zwangerschap van nr 3 had ik al even geen melk meer maar toch probeerde ze het soms. Eergisteren nu voor het laatst, inslapen lukte niet en ze tikte liefdevol op mijn borst ‘dieee O+ ?!’. Helaas komt er echt niets meer uit nu.

Bij J. moesten we heel veel moeite doen om af te bouwen hier ging t deels natuurlijk vanuit haar maar nu ook met de zwangerschap vanuit mijn lijf. Het is ok maar ik zal het toch missen hoor. Maar goed! O+ O+
♥ J & S
pi_182330577
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 09:03 schreef Elleska het volgende:
brokkelachtige melk is onverteerde melk.
wittig laagje op de tong wat verdwijnt en weer terug komt is denk ik restjes melk. ik twijfel ook steeds of de spruw weer terug is maar aangezien het telkens vanzelf weer verdwijnt lijkt het me geen spruw. behandeling tegen spruw sowieso helemaal afmaken ookal is het weg. behandel je jezelf ook?
Ik heb wel het idee dat het witte laagje een restje melk is, want is ook vaak na het drinken. Woensdag op het CB was zn tong schoon.
Ja ik smeer zelf miconazol op mijn tepels. Maar ook geen idee wanneer die spruw-vrij zijn, want heb van mijzelf ook roze tepels :+

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 09:23 schreef klaprooss het volgende:
Fusch is zijn tongriem/lipbandje gecheckt? Dat was hier bij de oudste de reden van het loslaten, vacuüm verbreken en weer gefrustreerd moeten aanhappen.
Tongriempje is niet gecheckt, maar heb ook niet het idee dat dat het is. Hij kan namelijk 8 van de 10 keer gewoon heel goed (vacuüm) drinken aan de borst zonder vaak loslaten.

En gefeliciteerd met kleine S! Fijn dat je het zo hebt kunnen afbouwen. Straks heb je gewoon weer een kleintje aan je borst O+

Vanacht begon Draakje los te laten en weer hysterisch proberen aan te happen bij de 2e borst, dus hem eraf gehaald, getroost & in slaap gewiegd. Werkte goed :)
Vanochtend had hij denk last van een te volle borst die hij niet goed kon pakken. Mijn actie om hem er even af te halen en te troosten resulteerde in overal melk. Ik lekte alles onder en hij zichzelf met een mondje terug :') Ik moet nog even wennen aan die lektetten :+
pi_182330631
ik heb geen aanhaptips maar misschien heeft iemand iets aan de concorde methode die een paar maanden geleden in dit topic voorbij kwam?
pi_182331451
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 09:49 schreef Fuchsia_roze het volgende:

[..]

Ik heb wel het idee dat het witte laagje een restje melk is, want is ook vaak na het drinken. Woensdag op het CB was zn tong schoon.
Ja ik smeer zelf miconazol op mijn tepels. Maar ook geen idee wanneer die spruw-vrij zijn, want heb van mijzelf ook roze tepels :+

[..]

Tongriempje is niet gecheckt, maar heb ook niet het idee dat dat het is. Hij kan namelijk 8 van de 10 keer gewoon heel goed (vacuüm) drinken aan de borst zonder vaak loslaten.

En gefeliciteerd met kleine S! Fijn dat je het zo hebt kunnen afbouwen. Straks heb je gewoon weer een kleintje aan je borst O+

Vanacht begon Draakje los te laten en weer hysterisch proberen aan te happen bij de 2e borst, dus hem eraf gehaald, getroost & in slaap gewiegd. Werkte goed :)
Vanochtend had hij denk last van een te volle borst die hij niet goed kon pakken. Mijn actie om hem er even af te halen en te troosten resulteerde in overal melk. Ik lekte alles onder en hij zichzelf met een mondje terug :') Ik moet nog even wennen aan die lektetten :+
Lektetten of spuittetten O+
Fijn dat het niet nodig is om te checken!
♥ J & S
pi_182334296
Spruw kan ook loslaten veroorzaken.

Klap gefeliciteerd O+ en prachtig 2 jaar aan de borst gehad en straks weer een ukje O+

Hier is het overdag zwaar qua bijna nonstop huilen. Van pure ellende heb ik R proberen aan te leggen. Met als gevolg dat R nu ruim 24 uur zonde fles zit, met bomvolle plasluiers O+ dus nu zo waar 2 kids aan de borst
pi_182335120
Wat fijn, Cassandra!

Gefeliciteerd, Klaproos!

Ik had verwacht dat met de zwangerschap Frits zou afbouwen, maar het lijkt er nog niet op. Hij gaat dinsdag met mijn man drie nachten op avontuur, misschien dat dat het einde zal zijn? Ergens wel jammer, ik had het beeld in mijn hoofd van twee kindjes aan de borst. In mijn hoofd was Frits dan wel wat jonger. :D
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:30:33 #56
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182337266
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:21 schreef Cassandra87 het volgende:
Hier is het overdag zwaar qua bijna nonstop huilen. Van pure ellende heb ik R proberen aan te leggen. Met als gevolg dat R nu ruim 24 uur zonde fles zit, met bomvolle plasluiers O+ dus nu zo waar 2 kids aan de borst
*; !
Wat goed joh.

Klaprooss gefeliciteerd met je peuter en super, die 2 jaar! Straks mag je weer...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182373381
Na spruw heb ik nu weer een melkblaar :( Nu voor de tweede keer en op dezelfde plek als de eerste keer. Ik smeer de tepel nu iedere keer in met Purelan en hoop dat de blaar snel open gaat. Is er verder nog iets wat ik eraan kan doen? Ik dacht dat de spruw pijn deed maar dit is ook niet bepaald prettig..
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_182374137
Lek prikken? Evt de blaar eerst week maken met warm water, hangen in een bakje, of onder de douche. Lek drinken wil dan ook wel eens lukken. Wel opletten, door een melkblaar kun je een ontsteking krijgen, dus ik zou persoonlijk wel wat doen eigenlijk. Na het lek prikken zou ik wel de borst meteen leeg laten drinken, in het melkkanaaltje achter de blaar hoopt de melk zich op en kan wat dikker zijn, kwarkig. Dat moet er wel uit.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_182374715
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 17:38 schreef Morretje het volgende:
Lek prikken? Evt de blaar eerst week maken met warm water, hangen in een bakje, of onder de douche. Lek drinken wil dan ook wel eens lukken. Wel opletten, door een melkblaar kun je een ontsteking krijgen, dus ik zou persoonlijk wel wat doen eigenlijk. Na het lek prikken zou ik wel de borst meteen leeg laten drinken, in het melkkanaaltje achter de blaar hoopt de melk zich op en kan wat dikker zijn, kwarkig. Dat moet er wel uit.
Ik zie een beetje op tegen het lek prikken... maar aan de andere kant is dan hopelijk wel de druk ( en pijn ) er dan af. Misschien toch zo maar even de borst in een bakje weken zodat als de baby over een half uur weer gaat drinken ik hem vlak daarvoor kan doorprikken.

Moet ik daarna nog iets op de tepel doen zodat het niet gaat ontsteken?

Brrr :{
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 7 oktober 2018 @ 18:44:57 #60
269689 crew  Viv
pi_182375571
Wolken, dat dunne velletje op een melkblaar is gevoelloos, kun je dus echt prima doorprikken! En dat lucht meteen op qua pijn. Ik kookte destijds een naald uit om de boel niet te infecteren, verder niks speciaals voor gedaan.
pi_182376051
Is het dan handig om na het drinken nog na te kolven om te zorgen dat het melkkanaal leeg is?
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  zondag 7 oktober 2018 @ 21:01:38 #62
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182378399
Als mijn baby goed drinkt (dus niet afgeleid is oid) dan krijgt hij altijd de borst beter leeg dan de kolf. Dus ik zou me de moeite besparen als bij jou ook je borst gewoon leeg en soepel voelt. Het is niet al een ontsteking hè, je wil alleen voorkomen dat het er een wordt.

Oh, ik zie nu dat het al even geleden is. Hopelijk is het inmiddels achter de rug!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182379369
Ik heb het idee dat de blaar wat dieper zit. Ik heb hem iig open gemaakt en hopelijk trekt de pijn snel weg.

Hier werkt de baby idd ook effectiever dan een kolf.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:53:31 #64
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182419695
Hoe gaat het nu, Wolken?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182419817
Pollewop van 21 maanden lag vanavond te drinken, laat los en zegt; Mama, jekkur, melk!
En ging weer verder drinken met een diepe zucht O+
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:05:40 #66
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182419992
Moeders van iets grotere kinderen, ik ben benieuwd of jullie dit herkennen. Jacob is nu 14 maanden en sinds een paar weken vraagt hij veel vaker om de borst. Zowel overdag als 's nachts. Overdag wil hij bijvoorbeeld altijd drinken na het slapen (heeft ook al gehad ervoor) en hij gaat stug door als de melk niet/amper meer stroomt. Hij weigert gewoon op z'n benen te gaan staan of te spelen als hij niet eerst heeft gedronken, dus vooruit. Hij eet ook wat slechter, maar wat kip is en wat ei (en welke rol de huidige verkoudheid speelt) weet ik niet.
's Nachts vind ik eigenlijk vervelender, want hij wil gewoon ieder uur drinken. Ik heb te weinig doorzettingsvermogen om het om te buigen tot nu toe. Maar ik word wel een beetje moe. Hij hoest zich wakker en wurmt net zo lang tot hij weer zijn doel heeft bereikt. Dan kalmeert hij, sukkelt weer in slaap en niet veel later hoest hij zich weer wakker (of droomt zich wakker, geen idee, volgens mij deed hij dit voor het hoesten ook al). Ik denk dat het gaat om troost/slaapmiddel en niet om de melk, alhoewel hij bepaald geen overvolle plasluiers heeft in de ochtend. Of probeert hij te regelen? En lukt dat niet omdat ik op werkdagen 12 uur weg ben en daarin maar 1x kolf?

Ik vraag me af of dit is wat Franny eerder bedoelde met de borstverslaving van I. En of ze dit allemaal zo doen. En of ooit iemand erin is geslaagd om zo'n net-dreumes liefdevol van de nachtvoedingen af te krijgen :O .

--
edit: BlueEyes, dat klinkt wel weer heel schattig. Dat is sowieso een opsteker :).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:08:28 #67
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_182420044
nou ik heb mijn 2 jarige nog niet van de nachtvoedingen af, en overdag is het ook continu zeiken en zeuren om de borst, echt slaan, schoppen en bijten als ik nee zeg.
Hij is echt obsessed en zelfs een week zonder hem op vakantie gaan hielp niet -O-

Hij zegt nu wel eens dat mijn borst niet lekker smaakt, dan zegt hij tegen mij dat hij water gaat drinken _O- ik hoop dat dit het begin is van het stoppen :D
pi_182420170
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:08 schreef Budabuddumbam het volgende:
nou ik heb mijn 2 jarige nog niet van de nachtvoedingen af, en overdag is het ook continu zeiken en zeuren om de borst, echt slaan, schoppen en bijten als ik nee zeg.
Hij is echt obsessed en zelfs een week zonder hem op vakantie gaan hielp niet -O-

Hij zegt nu wel eens dat mijn borst niet lekker smaakt, dan zegt hij tegen mij dat hij water gaat drinken _O- ik hoop dat dit het begin is van het stoppen :D
Elke keer als ik jouw ervaring lees dan lees ik daarin dat jij er genoeg van hebt. Waarom bouw je dan niet af?

Lemijn, rond die leeftijd kwam T ook elke anderhalf uur snachts. Toen zijn we heel bewust gestopt met snachts bv geven. Ik was toen ook redelijk klaar ermee snachts. Dat waren drie lange nachten, maar daarna sliep hij meestal door...
pi_182420574
Blue dat klinkt wel heeel schattig O+

Lemijn lijkt me erg zwaar dat Jacob zo vaak wil drinken. Hier steevast 1 nachtvoeding (naast 1 avond en 1 ochtend). Soms zit er nog een late bij. Overdag drinkt ze niet meer sinds ze 1 is en laat ik het nu ook niet meer toe tot een uurtje na avondeten ongeveer.
Ik zou die ene nachtvoeding al graag kwijt zijn, maar meer behoefte aan slaap dan het proberen te doorbreken. Nog een vakantie in het verschiet om het aan te kunnen pakken? Dat overweeg ik nu over een aantal weken.

Ze trekt nu wel om de haverklap mijn shirt naar beneden of gaat erin grabbelen. Bij oma doet ze dat ook :') Ben benieuwd hoelang ze dat interessant vindt.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:34:53 #70
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182420636
Leuk detail is wel dat ik alleen ben. Dus ik kan niet voor langere tijd iemand anders de nachten laten doen. Bij zijn vader slaapt hij prima en is bij wakker worden een aai over zijn bol meestal genoeg... 8)7 .

Maar goed, misschien moet ik het toch proberen, een keer 3 nachten volhouden.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:39:16 #71
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_182420692
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:13 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Elke keer als ik jouw ervaring lees dan lees ik daarin dat jij er genoeg van hebt. Waarom bouw je dan niet af?

Dat doe ik ook, maar ik heb niet 1 kind waar ik mee bezig ben.
En na nachten gillen en huilen was het hier niet na 3 dagen over.
Hij slaapt prima bij mijn moeder of bij papa maar als hij mij ruikt is het krijsen.

Ik weet niet hoelang jij het vol gaat houden zonder slaap en gegil en gekrijs maar ik kan gewoon niet meer, ik heb ook buren die willen slapen en andere kinderen die moeten slapen.
Er zijn nu al heel wat voedingen af, ik zeg ook nee met blauwe plekken en bloedende borsten en armen tot gevolg.

Niet alsof dit mijn eerste borstvoedingsafbouw ervaring is. Met de andere ging het makkelijker, gewoon weigeren en hoppa het was klaar. Kind 4 is een ander geval.
pi_182420733
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:34 schreef Lemijn het volgende:
Leuk detail is wel dat ik alleen ben. Dus ik kan niet voor langere tijd iemand anders de nachten laten doen. Bij zijn vader slaapt hij prima en is bij wakker worden een aai over zijn bol meestal genoeg... 8)7 .

Maar goed, misschien moet ik het toch proberen, een keer 3 nachten volhouden.
Ik herken je verhaal, als ik nachtdienst had sliep ze zo door bij papa, maar als mevrouw wist dat ik thuis was was het drama all over tot ik kwam, drinken en sliep ze door. Haar grote broer ook op die leeftijs.
Ik heb zeker tot een maand of 2/3 geleden nog nachten gehad dat ze a 3u kwam. Ineens sliep ze door en nu soms een keer bij dromen of ziekzijn dat ik er uit moet.
Overdag geen probleem overigens qua trekken of opeisen.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:44:00 #73
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182420761
Heftig hoor ;( . Ik hoop dat hij zijn interesse toch verliest binnenkort Buda!

BE, bij jou werd het dus na 1,5 jaar vanzelf wat beter? Dat klinkt wel aantrekkelijk. Tot nu toe ging alles zo vanzelf, het voelt helemaal niet fijn om zelf actief in te grijpen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:50:07 #74
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_182420865
Ik ook, ik geef dus niet toe ofzo hij gaat dan uiteindelijk water drinken of spelen ofzo maar de stempel die het drukt op de dag is zo frustrerend, in de nacht is het lastiger. De eerste 2 a 3 voedingen kan ik weigeren maar daarna is het hek van de dam als ik dat doe.
pi_182420910
Ik herken het van beide kinderen, Lemijn. Cas heeft het nog steeds nodig, Lou is er met 22 maanden mee gestopt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cas zit nu ook weer in de fase van elk uur wakker. Soms ook elke 10 minuten omdat hij net niet lekker in slaap komt of zich steeds wakker hoest. Voordeel is dat ik weet dat het een fase is, maar dat maakt het slaapgebrek niet minder :')
pi_182420920
Buda, klinkt heftig zeg!

Lemijn, het maakt het zeker nog wat lastiger dat je alleen bent. Ook omdat je dan niet af kunt wisselen als je er doorheen zit door slaaptekort of gewoon even op door huilen/krijsen bij afbouwen.

Dat afbouwen vind ik dan ook wel het lastige van langdurig borstvoeding geven. Had van tevoren nooit het beeld dat ik lang zou voeden. Maar het gaat zo natuurlijk en van de avond en ochtend voeding geniet ik ook nog wel. Maar die nachtvoeding ontzeggen nu ze het allemaal al best goed snapt vind ik wel een dingetje.
pi_182420939
Hier ook nog nachtvoedingen met, eh, *reken*, 19 maanden. In de periodes van tanden en kiezen veel voedingen, elk uur is mij ook niet vreemd. Nu zitten we in een rustigere periode en heb ik soms maar 1 voeding, meestal 2-3. Ik weet dat het vanzelf mindert en op een gegeven moment ophoudt en dat geeft rust. En soms heb ik zelf gewoon echt helemaal geen zin om te voeden en dan wordt hij boos en verdrietig. Voor niemand leuk, maar hij gaat dan uiteindelijk wel onverrichterzake slapen tot de ochtend. Maar meestal ga ik voor de makkelijke route.
pi_182421105
Nu al lang gestopt maar ik herken het ook zo! Bij beiden uiteindelijk iets van 17 maanden gevoed. Na een jaar begon ik het lastiger te vinden, met name in de nacht, alsof dat toch een grens was voor mezelf dat het dan ‘beter zou worden’. Opeens gingen ze dan beter slapen, volgens mij ondanks alle afbouwpoginten gewoon min of meer zomaar. Dan lees ik toch vaker terug, ook hierboven weer. En anders inderdaad consequent wat meer nachten volhouden (dat vond ik zelf zo lastig dat dat niet goed lukte).

Buda, lijkt me wel heel heftig :*
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:15:27 #79
171422 LadyBlack
paint it black
pi_182422318
Hier ook herkenning hoor Lemijn... Alles in fases / golfbewegingen. En verkouden zijn is ook hartstikke rot natuurlijk. Dus even iets drinken is dan heel fijn: smeert de keel plus je wordt geknuffeld *;

S vindt met ruim 2,5 ook nog steeds een borst de beste troost 's nachts. Al kan ik hem tegenwoordig na eventjes 'drinken' (staat hartstikke droog volgens mij) bovenop mijn buik leggen en dan is hij instant knock out O+

En hij slaapt nu ook eindelijk regelmatig de nacht door, sinds hij geen middagslaap meer doet ^O^
pi_182425173
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:39 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Dat doe ik ook, maar ik heb niet 1 kind waar ik mee bezig ben.
En na nachten gillen en huilen was het hier niet na 3 dagen over.
Hij slaapt prima bij mijn moeder of bij papa maar als hij mij ruikt is het krijsen.

Ik weet niet hoelang jij het vol gaat houden zonder slaap en gegil en gekrijs maar ik kan gewoon niet meer, ik heb ook buren die willen slapen en andere kinderen die moeten slapen.
Er zijn nu al heel wat voedingen af, ik zeg ook nee met blauwe plekken en bloedende borsten en armen tot gevolg.

Niet alsof dit mijn eerste borstvoedingsafbouw ervaring is. Met de andere ging het makkelijker, gewoon weigeren en hoppa het was klaar. Kind 4 is een ander geval.
Sorry, Ik had het niet zo heel aardig geformuleerd zag ik. Was niet m'n bedoeling. Dat klinkt echt super heftig. Sterkte! :*
  woensdag 10 oktober 2018 @ 06:50:12 #81
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182425418
Dank voor jullie ervaringen en herkenning ^O^ .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 10 oktober 2018 @ 08:38:28 #82
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182426164
Hier weer even een vraagje want jee, zo voor het eerst moeder zijn maakt me best onzeker :'). Baby heeft iets voor 00:00 gedronken, daarna om 05:00 en nu ligt hij nog vredig te slapen (maar die borsten van mij niet. Alsof ze gaan ontploffen :{w). Zit er op deze manier niet te veel tijd tussen die voedingen? Hij is pas en al iets ouder dan twee weken en de kraamverzorgende hield toen 3 uur aan, max 4 uur. Maar ja, ik probeer dat voeden op verzoek te doen en nu vraagt hij dus om niks :).
pi_182426415
Sofie liet er ‘s nachts ook zo snel zo lang tussen. Maar die zorgt er overdag voor dat ze aan haar voedingen komt. Vraagt er dan regelmatig elke 2 uur om.
Hoe doet jouw baby dat?
Zolang ze alert zijn, goede plasluiers hebben en goed groeien kan je volgens mij prima op verzoek voeden.
Maar belangrijkste; hou vooral aan wat voor jou goed voelt.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 09:05:28 #84
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182426484
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 08:59 schreef Takkie88 het volgende:
Sofie liet er ‘s nachts ook zo snel zo lang tussen. Maar die zorgt er overdag voor dat ze aan haar voedingen komt. Vraagt er dan regelmatig elke 2 uur om.
Hoe doet jouw baby dat?
Zolang ze alert zijn, goede plasluiers hebben en goed groeien kan je volgens mij prima op verzoek voeden.
Maar belangrijkste; hou vooral aan wat voor jou goed voelt.
Hij komt overdag wel regelmatig. Zit 2 - 2,5 uur tussen en soms wat minder. Ook voldoende plasluiers en hij zat gisteren weer boven het geboortegewicht na een wat moeizame start en daardoor ben ik dus vrij snel ongerust en bang dat hij niet genoeg krijgt. Maar nu drinkt hij juist wel beter aan de borst dan wanneer ik hem wakker maak :).
pi_182426518
Ik zou hem laten slapen Helsinki. Goed zn luiers en gewicht in de gaten houden. Als ie goed groeit zou ik het zo laten. Maar zo te horen haalt ie het overdag wel in :) ook als je zegt dat hij beter drinkt op zijn verzoek, zou ik even kijken hoe het gaat zo :) maar goed ik ben geen borstvoedingsexpert :P
  woensdag 10 oktober 2018 @ 09:46:59 #86
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_182426975
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 09:09 schreef Aure het volgende:
Ik zou hem laten slapen Helsinki. Goed zn luiers en gewicht in de gaten houden. Als ie goed groeit zou ik het zo laten. Maar zo te horen haalt ie het overdag wel in :) ook als je zegt dat hij beter drinkt op zijn verzoek, zou ik even kijken hoe het gaat zo :) maar goed ik ben geen borstvoedingsexpert :P
Dit :Y
Inclusief geen borstvoedingsexpert.

Ik zou wel een max van 6 uur aanhouden op die leeftijd denk ik.. Gevoelsmatig.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_182428195
Mijn middelste kwam uit zichzelf ook niet erg vaak en bij haar hield ik de eerste weken wel een max van 3-4 uur aan. Puur op gevoel.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 11:34:19 #88
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_182428918
Het ligt er denk ik ook aan of ze goed groeien?
Mijn oudste kwam uit haarzelf niet vaak en groeide daardoor ook niet goed de eerste weken, daar hield ik ook max 3 uur aan. Tot ze op een gegeven moment zich wel ging melden (elke 3 uur, dag en nacht, maanden lang :P).

Jongste melde zich wel, heel wisselend in tijd en dronk belabberd (of niet) als ik tussendoor probeerde aan te bieden.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_182428980
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 11:34 schreef Sylver_ het volgende:
Het ligt er denk ik ook aan of ze goed groeien?
Mijn oudste kwam uit haarzelf niet vaak en groeide daardoor ook niet goed de eerste weken, daar hield ik ook max 3 uur aan. Tot ze op een gegeven moment zich wel ging melden (elke 3 uur, dag en nacht, maanden lang :P).

Jongste melde zich wel, heel wisselend in tijd en dronk belabberd (of niet) als ik tussendoor probeerde aan te bieden.
Ja, dat speelt zeker wel mee. In mijn geval groeide mevrouw wel goed, maar heb ik ook ingezet op voldoende productie opbouwen en behouden, daar heb je ook frequent voeden in de eerste periode voor nodig. Deze manier werkte voor ons, maar de andere route, loslaten, heb ik niet geprobeerd. Misschien waren we dan op exact dezelfde uitkomst gekomen.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 11:48:36 #90
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182429192
Hij kwam nu 4 uur later weer. Ik denk dat ik dat maar even als max aanhoud en volgende week langs het CB ga om te wegen. Kijken wat dat heeft gedaan :). Nu zat er 2 uur sinds de vorige ochtendvoeding, had hij aan 1 borst genoeg en ligt meneer weer te slapen. Die andere kant maar gekolfd :@.
pi_182429269
S'nachts heb ik Bikkel altijd laten slapen, overdag hield ik max 4 uur aan. Wat ik wel doe als ik last heb van ploftieten omdat er veel uur tussen voedingen in zit is de druk eraf kolven. Dat is voor de baby ook vaak beter omdat ze dan beter aan kunnen happen en niet meteen een soort hogedrukspuit krijgen.

Lemijn, hier de blaar doorgeprikt en voelt een stuk beter. De tepel is nog wel gevoelig maar het is stukken beter.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_182431521
Ik heb pas afgelopen week ‘s nachts mijn wekker niet meer gezet. Vanaf de derde week stond die voor ‘s nachts om de zes uur. Meestal komt ze zelf om de 4 uur.

Overdag is het meestal om de 3 uur. Ik wil graag op verzoek voeden, maar ik vind het echt een hoax met drie kids.
Netzo als nu.. ze wordt net wakker, maar geeft nog geen honger aan. Het is wel drie uur geleden. Mijn jongens willen graag een rondje speeltuinen doen, dus ik heb haar nu toch maar aangelegd. Ik gun de jongens hun buitenspeeltijd en anders wordt het allemaal laat..
Vindt ze prima, ze drinkt ook... maar eerst even knuffelen en spelen had ze prima gevonden. Zo plan ik ook rond de ophaal/wegbrengtijden en visites..

Vraagje, hoe zat het met borstvoeding en verkouden baby’s? Je kan dan wat melk in het neusje druppelen toch? Maar hoe dan? En doe je dat ook bij lichtjes verkouden?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:43:37 #93
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182448837
Yes, ik neem de tip over het kolven mee! Dank ^O^.

Loj, gekolfd en dan met een pipetje druppelen? Ik zou het anders ook niet weten. Met mijn motoriek ben ik bang dat alles behalve de binnenkant van zijn neusje onder zit :').
pi_182451470
Loj, voeden op verzoek mag ook op verzoek van mama.
ik vind voeden op verzoek vooral dat je niet gaat rekken omdat de vorige voeding nog zo kort geleden is. ik bied regelmatig even aan vlak voordat we ergens heen gaan. zeker als we met de auto weg gaan, met een volle buik slaapt hij dan 9 van de 10x.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 11-10-2018 14:42:55 ]
pi_182452010
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:03 schreef Elleska het volgende:
Loj, voeden op verzoek mag ook op verzoek van mama.
ik vind verzoek vooral dat je niet gaat rekken omdat de vorige voeding nog zo kort geleden is. ik bied regelmatig even aan vlak voordat we ergens heen gaan. zeker als we met de auto weg gaan, met een volle buik slaapt hij dan 9 van de 10x.
Ik ook hoor :Y ik weet inmiddels dat hij van 0 naar 100 gaat in drie seconden als hij honger heeft, dus als ik ergens naartoe ga, als we bezoek krijgen, of als ik mijn aandacht wat langer aan mijn oudsten wil/moet besteden, dan voed ik hem altijd eerst. Handig juist!
pi_182468858
Luxeprobleem hier.

Baby heeft opeens besloten door te slapen s'nachts waardoor ik wakker word van pijnlijke borsten. Ik kolf dan ook nu s'ochtends vroeg eerst 150ml af ( baby is 9 weken en 6,2kg ) om de druk en pijn eraf te halen. Als hij dan wakker is leg ik hem aan en dan heb ik nog ruim genoeg melk voor hem. Ik ben alleen bang dat ik zo overstimulatie krijg of hoef ik bij 1 keer per dag kolven daar niet bang voor te zijn?

Voorraad opbouwen gaat zo wel lekker trouwens.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_182468962
Ik zou die voorraad lekker opbouwen, flesjes/zakjes/bakjes van 50ml in de vriezer mikken.
Ideaal voor straks bij opvang/oppas/avondje weg/pannenkoeken.

Bij de eerste deed ik het ook en had daardoor een leuke voorraad toen ik werken ging waardoor ik ook geen stress had als het kolven op het werk minder ging en ik niet kolfde wat er gedronken werd. Bij nr2 wel eens dat stressgevoel gehad en dan ging ik extra kolven tussendoor en werd het een 'dingetje' die moeilijk loslaatbaar was
pi_182469343
Ik sluit me aan bij BlueEyes. Je zult ook wel merken dat het steeds minder vol wordt s ochtends omdat hij snachts niet meer drinkt. Alleen de druk die je voelt is genoeg om een remmend signaal door te geven, zelfs als je daarna kolft en je baby laat drinken. Het duurt alleen wel even. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_182470609
Bedankt voor het antwoord. Ik vries het nu alleen in per 150ml, de hoeveelheid die hij ongeveer per voeding ook drinkt. Is het dan verstandiger het in kleinere porties in te vriezen of gewoon verschillende hoeveelheden?

Ik hoop wel dat de druk snel afneemt, dit is echt niet prettig -O-
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_182473457
Als hij straks meer dan 150 drinken gaat hoef je geen 100 weg te gooien als je bij moet pakken en hij drinkt daar maar 50 van.
Is ook gevalletje leren door ervaring bij nummer 1 waar ik nog wel eens wat meer heb weg moeten kiepen :')
pi_182474933
Op zoek naar tips; Sofie is nu ruim 2 maanden oud en vanaf 2 weken oefenen we regelmatig met een flesje. Tot nu toe heeft ze pas 2x in sessies 125ml uit de fles gedronken. Andere keren maximaal 40ml maar met een hoop gehuil en gemopper tussendoor. 9 van de 10 keer weigert ze echt een flesje en raakt ze helemaal overstuur.
Over 3 weken moet ik weer gaan werken en ik moet/wil ook wel weer eens een avond weg. Maar dag gaat niet zolang ze niet goed uit de fles drinkt.
We hebben een avent fles met speen maat 1.

Hopelijk hebben jullie tips voor ons zodat Sofie de fles beter gaat pakken.
pi_182475207
Misschien eens een andere fles proberen? Jip drinkt op de opvang uit een difraxfles, omdat hij die beter pakt dan de aventfles waar ze mee zijn gestart. Thuis drinkt hij uit een bibifles en dat gaat ook goed. Verder niet echt tips.. Op de opvang komt het uiteindelijk altijd wel goed is mijn ervaring. Jip kan daar heel goed drinken en heel slecht drinken. Maar op zo'n slechte dag haalt hij het savonds in bij mij. Hij schijnt dan verder wel goed gehumeurd te zijn daar, dus ik vind het wel best :D
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:36:07 #103
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_182475368
ik heb kinderen die alleen maar dronken uit de MAM fles.
Dat was bij ons de go to fles. dus mijn tip is ook flessen uitproberen.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:07:32 #104
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182477920
Hier was het vooral blijven volhouden en op een dag deed hij het. Maar dat duurde wel láng en eigenlijk is het nooit echt van harte gegaan, dat flesdrinken. Hem de regie laten houden en kamertemperatuur, dat waren hier de hulpmiddelen. Frusterend gedoe he! Oh ja, en de andere setting (of noodzaak?) van de opvang hielp hier zeker ook.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182478586
Als je er veel wil uitproberen bestaan er huurpaketten, moet je even zoeken, anders heb je straks een halve winkel aan flessen/spenen :s). Of andere leenmanieren natuurlijk.
pi_182479365
Bij mijn oudste bleek de NUK-fles de uitkomst. Van de een op de andere dag viel het kwartje. Hopelijk lukt het gauw, heel vervelend als dat niet lukt.
pi_182480985
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Dat wordt dus gaan uitproberen. Bedankt ook voor de tip van het huur-pakket! Zou ik zelf nooit aan gedacht hebben.

Zijn er naar jullie weten nog flessen/spenen die je met borstvoeding beter kan vermijden?
En hoe vaak zouden jullie dan elke fles uitproberen?

Ik probeer er niet gefrustreerd van te raken maar vind het wel lastig. Sofie blijft nu zo afhankelijk van mij. En doordat ze ‘s nachts lang slaapt (erg blij mee!) komt ze overdag elke 2-3 uur voor een voeding. Ik kan dus niet weg zonder haar maar dat zal binnenkort toch echt moeten.
We gaan dus snel op jacht naar andere flessen.
pi_182481280
Wie geeft de fles Takkie? Bij Js moest ik echt niet in de buurt zijn als er een flesje kwam... ik deed in het begin trouwens ook wat druppels melk op de speen zodat Js het al even had geproefd :)

Tnx trouwens, mijn verzoek is ook op verzoek.. goed om even te realiseren. Helaas probeer ik ook wel eens te rekken :@, maar dat heeft dan wel altijd met de jongens te maken...

Ik vond net in mijn vriezer nog een mooie zak met bv gekolft in de eerste week van Li. Tot wanneer zou je dat kunnen gebruiken? De samenstelling van mn melk is al veranderd toch?
pi_182481378
Volgens mij gebruiken mensen wel bv die langer ingevroren is geweest, dus denk dat je dat prima kan gebruiken nog, loj.

Takkie, wij hadden bij oudste zo’n speciale Medela Calma fles, want dat was toen de heilige graal onder de flessen voor bv-kindjes. Nou, een grote ramp. Ik geloof dat het ook niet zoveel uitmaakt als ze de borst eenmaal goed snappen.

Snap je benauwdheid heel goed. Ik ben vrijwilliger op een kinderkledingbeurs en dan moet ik een vrijdagavond en de hele zaterdag erna weg. Ik heb er weken om gestrest, maar het ging perfect. Ik hoop op een zelfde scenario voor jou!
pi_182481691
Hier goede ervaring met de spenen van mam, we gebruikten ze in combinatie met flessen van Pura Kiki.

Ik had verwacht dat mijn borsten zouden stoppen met melk maken als Frits drie dagen niet zou drinken. Het zal niet veel zijn, maar er komt nog steeds melk.
pi_182483708
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 22:36 schreef Loj het volgende:

Ik vond net in mijn vriezer nog een mooie zak met bv gekolft in de eerste week van Li. Tot wanneer zou je dat kunnen gebruiken? De samenstelling van mn melk is al veranderd toch?
Zit er nog colostrum in? Mooi gebruiken als ze een keer ziekig is O+ Anders kun je het sowieso wel gebruiken.

Ik heb nog antenataal gekolfd colostrum in de vriezer. En nog 7 liter ( *O* ) van de afgelopen 3 maanden.
pi_182594560
Hier gaat het borstvoeden heel goed nu de melkblaar weg is. Zo goed zelfs dat ik de afgelopen 2 weken nu in totaal ongeveer 2 liter in de vriezer heb kunnen sparen. Omdat Bikkel al doorslaapt s'nachts kolf ik s'ochtends ongeveer 150ml af en hou ik meer dan genoeg over voor de baby. Maar wat moet ik nu met al die ingevroren melk? Omdat ik thuis werk kan ik Bikkel altijd gewoon zelf voeden en voor geval van nood moet ik het toch wel met die 2 liter redden? Zijn hier vrouwen die aan donatie hebben gedaan?
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_182596970
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:46 schreef Wolken het volgende:
Hier gaat het borstvoeden heel goed nu de melkblaar weg is. Zo goed zelfs dat ik de afgelopen 2 weken nu in totaal ongeveer 2 liter in de vriezer heb kunnen sparen. Omdat Bikkel al doorslaapt s'nachts kolf ik s'ochtends ongeveer 150ml af en hou ik meer dan genoeg over voor de baby. Maar wat moet ik nu met al die ingevroren melk? Omdat ik thuis werk kan ik Bikkel altijd gewoon zelf voeden en voor geval van nood moet ik het toch wel met die 2 liter redden? Zijn hier vrouwen die aan donatie hebben gedaan?
Ja ik. Ik had bij mijn oudste ook 5 liter in de vriezer die niet opging, dus die gedoneerd. Op facebook is er een groep voor. Als je daar lid wil worden moet je eerst een formulier invullen wat dan gecheckt wordt door een lactatiekundige. Als je dan lid bent kun je de melk daar aanbieden.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:23:37 #114
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_182597089
Wordt gedoneerde melk eigenlijk gecontroleerd door een officiële instantie ofzo? Hoe weet ik of de donor niet een fles wijn of medicatie gebruikt heeft? Of spruw heeft, dat soort dingen?

Het spreekt voor zich dat ik jou niet van geheim alcoholisme beticht :+ maar dit komt wel in me op als ik lees over gedoneerde melk.
pi_182597254
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:23 schreef Spees_Eend het volgende:
Wordt gedoneerde melk eigenlijk gecontroleerd door een officiële instantie ofzo? Hoe weet ik of de donor niet een fles wijn of medicatie gebruikt heeft? Of spruw heeft, dat soort dingen?

Het spreekt voor zich dat ik jou niet van geheim alcoholisme beticht :+ maar dit komt wel in me op als ik lees over gedoneerde melk.
Van wat ik nu gelezen heb kan je op 2 manieren doneren; de melkmoederbank voor premature baby's in ziekenhuizen en via een soort van onderlinge databank voor vrouwen die zelf geen borstvoeding kunnen geven. Bij de eerste heb je iig een screening, intakegesprek en bloedonderzoek en word je melk iedere geen gecontroleerd en gepasturiseerd. Bij de ander heb je ook iig een bloedonderzoek en dus een vragenlijst.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  donderdag 18 oktober 2018 @ 22:39:51 #116
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182599800
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:46 schreef Wolken het volgende:
Hier gaat het borstvoeden heel goed nu de melkblaar weg is. Zo goed zelfs dat ik de afgelopen 2 weken nu in totaal ongeveer 2 liter in de vriezer heb kunnen sparen. Omdat Bikkel al doorslaapt s'nachts kolf ik s'ochtends ongeveer 150ml af en hou ik meer dan genoeg over voor de baby. Maar wat moet ik nu met al die ingevroren melk? Omdat ik thuis werk kan ik Bikkel altijd gewoon zelf voeden en voor geval van nood moet ik het toch wel met die 2 liter redden? Zijn hier vrouwen die aan donatie hebben gedaan?
Iemand laten geven als je een keer een dagje naar de sauna gaat. Pap van maken. Of pannenkoeken (heb ik zelf nog nooit geprobeerd trouwens). Maar in jouw geval lijkt 2 liter me zat inderdaad. Je zou ook het kolven kunnen afbouwen zodat je borsten leren dat er niet zoveel nodig is in de ochtend. Want zo leuk is kolven niet. En grote kans dat dit probleem zichzelf oplost als Bikkel tandjes krijgt of een of ander levensinzicht waardoor hij niet meer doorslaapt :').
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182606216
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:23 schreef Spees_Eend het volgende:
Wordt gedoneerde melk eigenlijk gecontroleerd door een officiële instantie ofzo? Hoe weet ik of de donor niet een fles wijn of medicatie gebruikt heeft? Of spruw heeft, dat soort dingen?

Het spreekt voor zich dat ik jou niet van geheim alcoholisme beticht :+ maar dit komt wel in me op als ik lees over gedoneerde melk.
Ik heb zelf gedoneerd via fb (moedermelknetwerk). Het idee is dat je als vraagouder een bloedtest kan "eisen", maar de rest gaat in goed vertrouwen. De doneermoeder heeft tenslotte zelf ook een kind wat de melk drinkt, en er dus ook belang bij om er zo goed mogelijk mee om te gaan.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_182631414
Even een kort vraagje aan de experts hier. Mijn borsten produceren heel verschillend. De één produceert bijna het dubbele aan melk dan de ander. Is dit normaal? Iemand een tip om dit nog gelijk te trekken of is dat niet zo nodig? Mijn ene borst is ook veel groter dan de ander.
pi_182631586
Had ik ook, na een maand of 2 begon het steeds meer ongelijk te worden. Ik legde meestal eerst aan de 'minste' borst en daarna de andere, en dat hielp wel wat. Verder volgens mij helemaal niet erg, zolang je productie in z'n geheel maar voldoende is.
pi_182632910
Is hier ook zo. Rechts produceert het dubbele van links.
Protège moi de mes désirs.
pi_182633656
Thnx Ellie en Duman! Bij mij produceert links juist erg veel. Ik probeer het aanleggen zo veel mogelijk eerlijk te verdelen. Maar misschien een goed idee om de mindere borst eerst aan te bieden zodat daar het meest actief uit gedronken wordt en de borst meer gestimuleerd wordt?
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:53:15 #122
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182633728
Ik denk dat dat goed kan werken, als je baby inderdaad de eerste kant altijd beter leeg drinkt dan de tweede. Maar als je een groot li-re verschil wilt rechttrekken is dat misschien niet genoeg? Dan zou ik de luie borst extra vaak aanleggen. Of de uitsloverborst soms overslaan.

Volgens mij zijn er best veel mensen met een verschil en er hoeft natuurlijk niets mee, maar ik kan me de behoefte om te proberen het gelijker te krijgen wel voorstellen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182634253
Houd er wel rekening mee dat de “volle” borst ook goed leeggedronken moet worden.
Protège moi de mes désirs.
pi_182634258
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:53 schreef Lemijn het volgende:
Ik denk dat dat goed kan werken, als je baby inderdaad de eerste kant altijd beter leeg drinkt dan de tweede. Maar als je een groot li-re verschil wilt rechttrekken is dat misschien niet genoeg? Dan zou ik de luie borst extra vaak aanleggen. Of de uitsloverborst soms overslaan.

Volgens mij zijn er best veel mensen met een verschil en er hoeft natuurlijk niets mee, maar ik kan me de behoefte om te proberen het gelijker te krijgen wel voorstellen.
Haha uitsloverborst :D
Goede tips. Ik ga er eens mee stoeien. Ik hoef het ook niet helemaal recht te trekken. Maar als ik kolf levert de ene borst 100cc en de ander met veel moeite 50cc. Dat viel me op en het verschil lijkt steeds groter te worden. Vandaar mijn vraag ;)
pi_182634320
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:20 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Haha uitsloverborst :D
Goede tips. Ik ga er eens mee stoeien. Ik hoef het ook niet helemaal recht te trekken. Maar als ik kolf levert de ene borst 100cc en de ander met veel moeite 50cc. Dat viel me op en het verschil lijkt steeds groter te worden. Vandaar mijn vraag ;)
Heb ik ook :Y gisteren links nog 130 cc gekolfd, rechts net geen 50.. probeer af en toe rechts extra te kolven, maar lijkt niet echt te helpen. Verschil is hier in de loop der weken ook groter geworden. Maak me er niet druk om, baby groeit goed.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:26:47 #126
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182634366
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Houd er wel rekening mee dat de “volle” borst ook goed leeggedronken moet worden.
Dat is waar. Daarom is remmen altijd een beetje tricky, zeker bij een jonge baby en dus nog instabiele productie.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182634446
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:23 schreef Plumeria het volgende:

[..]

Heb ik ook :Y gisteren links nog 130 cc gekolfd, rechts net geen 50.. probeer af en toe rechts extra te kolven, maar lijkt niet echt te helpen. Verschil is hier in de loop der weken ook groter geworden. Maak me er niet druk om, baby groeit goed.
True, baby doet het super!
Maar ik zie nu zelfs door mijn shirt heen van boven en in de spiegel het verschil in grootte tussen de twee borsten. Nu weet ik dat er altijd een verschil in grootte is tussen twee borsten maar dit is best een aardige. Dus ik vroeg het me gewoon af of ik er wat mee moet/kan doen :)
pi_182636756
hier ook een duidelijk verschil. De borst die het grootste is en waarmee ik het meeste kolf is niet eens mijn voorkeursborst dus of vaker aanleggen helpt betwijfel ik.
de ene borst heeft gewoon meer opslagcapaciteit (en striae en nijging tot hangen ;( )

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 21-10-2018 11:12:03 ]
pi_182637047
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:31 schreef Elleska het volgende: (en striae en nijging tot hangen ;( )
Check :')

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Jammer is dat de vollere borst mijn minste tepel heeft. Nouja.. We doen het er maar mee.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:18:09 #130
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182702725
Even weer een vraagje. Ik voed op verzoek en merk dat als ik dat doe, I. zo'n 6 tot 7 voedingen krijgt per 24 uur. (Meestal 7, maar vandaag slaapt hij erg veel en moet ik hem wekken om daar aan te komen). Hij heeft 6 - 8 plasluiers per dag en komt zoals het nu gaat gewoon aan. Ik lees regelmatig iets over minimaal 8 voedingen (8 tot 12) per dag maar als ik I. wek dan drinkt hij heel even en dommelt weer in slaap. Ik speel met zijn voetjes, aai hem over zijn wangen, verschoon hem tussen het wisselen van borst door maar niets zorgt ervoor dat hij dan effectief drinkt. Hoe pak ik dit het beste aan?
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:23:32 #131
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_182702889
Hoe oud is I ? In het begin deed N ook weinig anders dan slapen en drinken, dus die kreeg ook 7-8 voedingen per dag. Maar dat veranderde vrij snel, tussen week 5 en 12 clusterde ze heel veel (avonden van 20.00 tot 01.00 soms) en toen was ze overdag ook langer wakker en dronk ze meer. Dan werd het ritme slapen-drinken-wakker-drinken-slapen enz., dus ook meer voedingen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:33:47 #132
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182703194
Hij is nu 4 weken oud dus dat zou dan nog prima kunnen veranderen begrijp ik :).
pi_182711923
Ik loop een beetje tegen hetzelfde aan als Helsinki.
Deze week hebben de jongens vakantie dus kan ik echt op verzoek voeden.

Maar nu valt het me op dat Li (bijna 8 weken) echt lang tussen voedingen laat. Het is nu al 4 dagen ongeveer zo:
22.00-4.00-8.00(omdat ze wakker wordt van mij, dus op mijn verzoek)-13.00-18.00-22.00 Dus telkens zo’n 5 uur ertussen. Dat voelt echt als veel te veel.
Ze drinkt de 22.00-13.00-18.00 voedingen wel echt heel goed en dan zijn beide borsten leeg. Maar de voeding van 4.00-8.00 is met moeite een borst.

Tussen de voedingen houdt ze een prima schema aan van half wakker en half slapen, en als ze wakker is is ze goed alert en actief. Ze heeft heerlijke hamsterwangetjes, kweekt vetjes en lijkt goed te groeien
Ik heb haar vanochtend nog tussendoor geprobeerd aan te leggen, maar dat was met moeite een paar slokjes..

Wat is jullie mening hierover? Te weinig? Morgen een afspraak op het cb, dan krijg ik vast het advies om haar meer aan te leggen, maar stiekem hecht ik meer waarde aan jullie mening 🙈
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 24 oktober 2018 @ 13:35:38 #134
269689 crew  Viv
pi_182712339
Ik heb hier geen ervaring mee (wel met een baby uithongeren aan de borst :@ ), maar ik zou denken: als het kind goed groeit en tevreden is dan is het toch gewoon prima zo?

Aan het ene uiterste heb je kindjes die echt ieder uur willen drinken, en daar moeten wel wat kindjes tegenover staan om op zo'n gemiddelde van 8-12 keer per dag uit te komen. ;)
pi_182712573
Als je baby goed groeit, tevreden is en voldoende plast zou ik het ook zo laten. Ik heb Jip alleen extra aangelegd tijdens de extreme hitte en toen hij ziek was en diarree had. Op normale dagen volg ik hem in zijn behoeftes, met af en toe een voeding op mijn verzoek als dat mij beter uit komt ;) soms zat hij daardoor op 8 voedingen maar ook wel eens op 6. Ik geloof niet dat je daar een probleem van hoeft te maken hoor :)
pi_182712735
Hier ook zo gelaten. En Bikkel is met 11 weken het toonbeeld van Hollands welvaren :P . Ik kwam ook maar aan 5 a 6 voedingen en daar deed hij het heel goed op. Sinds 3 dagen is hij weer wat onrustiger en komt hij om de 2 uur dus geniet maar van de rust nu het kan ;) .
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_182712848
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 13:18 schreef Loj het volgende:
Ik loop een beetje tegen hetzelfde aan als Helsinki.
Deze week hebben de jongens vakantie dus kan ik echt op verzoek voeden.

Maar nu valt het me op dat Li (bijna 8 weken) echt lang tussen voedingen laat. Het is nu al 4 dagen ongeveer zo:
22.00-4.00-8.00(omdat ze wakker wordt van mij, dus op mijn verzoek)-13.00-18.00-22.00 Dus telkens zo’n 5 uur ertussen. Dat voelt echt als veel te veel.
Ze drinkt de 22.00-13.00-18.00 voedingen wel echt heel goed en dan zijn beide borsten leeg. Maar de voeding van 4.00-8.00 is met moeite een borst.

Tussen de voedingen houdt ze een prima schema aan van half wakker en half slapen, en als ze wakker is is ze goed alert en actief. Ze heeft heerlijke hamsterwangetjes, kweekt vetjes en lijkt goed te groeien
Ik heb haar vanochtend nog tussendoor geprobeerd aan te leggen, maar dat was met moeite een paar slokjes..

Wat is jullie mening hierover? Te weinig? Morgen een afspraak op het cb, dan krijg ik vast het advies om haar meer aan te leggen, maar stiekem hecht ik meer waarde aan jullie mening 🙈
Ik las altijd over 10-12 voedingen per dag maar dat heeft Mars nooit gehaald. Die had ook zo’n schema, net als Li.
Ik zou kijken naar: is ze tevreden, groeit ze goed, is ze actief. Ja? Dan prima!
pi_182712918
Sofie zit ook al weken op 6 voedingen. CB heeft nooit wat gezegd over vaker aanleggen. Jeugdarts zei hetzelfde als hier; ze groeit goed, is vrolijk en alert, dus prima!
pi_182714251
L. is 7 weken en zit op 5 á 6 voedingen per etmaal. Hij poept en plast prima, komt goed aan, is alert. Het is nooit in me opgekomen hem vaker aan te leggen eerlijk gezegd.
pi_182714513
Oh, wat toevalig dat het hier nu over het aantal voedingen per etmaal gaat! Ik ben even super onzeker, want ook mijn baby drinkt maar 6 voedingen per 24h. En de boekjes zeggen dat dat te weinig is. Ook heeft hij veel zuigbehoefte, en mijn borst kan het niet aan als hij er uren aan ligt. Maar ik wil niet dat mijn productie niet meegroeit, of dat ik een hongersignaal mis. Wel/niet een speen of vinger na het voeden? Onbeperkt aanleggen? Hij poept en plast goed, groeit wel denk ik (morgen weer wegen) maar aan zijn wangen te zien gaat dat wel goed. Hij is nu ruim 2 weken oud. Wie heeft advies?
pi_182715542
met de pink kon ik wel duidelijk het verschil voelen tussen zuigbehoefte en honger. speen pakte hij niet behalve als we de speen vast hielden dus pink was net zo makkelijk.
pi_182730358
Naast dat je baby misschien al dan niet goed groeit, loop je ook met weinig voedingen het risico dat er op lange termijn te weinig melk is. Maar voedingen forceren is nooit een goed idee.
Als je zelf twijfelt, zou je kunnen kijken wat je baby doet als het de hele dag vrije toegang tot de borst heeft (ik weet t: niet altijd praktisch) door een dag huid op huid in huis of bed door te brengen.
Sommige kindjes kunnen prima met grote, weinig in aantal voedingen toe, waar andere dat misschien doen omdat ze weggelegd worden.
Daarnaast is groei altijd een goede indicator natuurlijk, maar dan wel de op de WHO-curve en niet die van het CB
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  donderdag 25 oktober 2018 @ 11:55:50 #143
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182732448
I. is afgevallen -O-. De LK belt mij vanmiddag en kijkt weer met ons mee. Maandag weer wegen bij het CB.
pi_182741291
Ai.. Had de LK nog fijne tips Helsinki? Of een idee van de oorzaak?
Geen fouten met wegen/ weegschaalverschil ed?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:11:04 #145
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182752294
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 19:50 schreef Morretje het volgende:
Ai.. Had de LK nog fijne tips Helsinki? Of een idee van de oorzaak?
Geen fouten met wegen/ weegschaalverschil ed?
Zij dacht aan een productiedip. Ze vond het aantal voedingen ook heel weinig dus het advies was overdag om de drie a vier uur aanleggen en gedurende de nacht max. vijf uur ertussen laten. Borstcompressie toepassen en vanavond een uurtje power pumping :+. Dit wilde ik gisteren al doen maar de kolf begaf het. Er is gelukkig al een nieuwe onderweg :). Ze raadt ook aan om na elke voeding nog na te kolven. Verder heeft ze nog laten zien hoe ik het tepelhoedje beter kan gebruiken en een houding voor op de bank waarbij I. op mij ligt en daardoor de tepel beter kan pakken. Voor nu nog wel voeden met tepelhoedje, al mag ik het zeker af en toe zonder proberen. Als hij dan van slag raakt moet ik stoppen en het de volgende dag weer proberen.

Ze had het nog wel over zijn tongriempje. Deze is al eens gekliefd maar ze heeft het idee dat dit nog niet voldoende is geweest. Maar eerst even kijken hoe het zo gaat en dan moeten we het weer beoordelen. Hij mag maandag (dan ga ik weer langs het CB om daar te wegen, wij hebben thuis geen weegschaal) niet zijn afgevallen maar moet zijn aangekomen. Mocht het ondanks deze pogingen dan toch niet voldoende zijn, dan ga ik met KV bijvoeden en misschien helemaal overstappen (maar zover is het nog niet).
pi_182752353
Klinkt alsof je in elk geval veel handvatten hebt gekregen, Helsinki. Ik duim dat het helpt! :*
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:53:36 #147
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182752989
Dank je O+. Was een fijn consult, ben blij dat ik contact op heb genomen!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:09:25 #148
269689 crew  Viv
pi_182756596
Helsinki hopelijk zie je maandag meteen resultaat van alle inspanningen. O+ :*
pi_182756732
Wat een fijn advies Helsinki. Daar kan je weer mee vooruit. Voor wat het waard is: sinds een paar dagen merk ik dat M eindelijk een stuk actiever drinkt aan de borst en daardoor mijn borsten extra stimuleert. Misschien zal I dat over een paar dagen ook kunnen, omdat hij steeds groter en sterker wordt.

Ik heb nu soms weer dagen met stuwing, omdat mijn productie behoorlijk omhoog gaat (auw). Ik vrees nu al het moment dat ik ga afbouwen.. Hoe dan? :')
pi_182757195
In het begin is je productie geloof ik ook best wel instabiel. Ik heb bijna nooit meer stuwing eigenlijk. Als Jip er een keer veel langer tussen laat, of als ik op een werkdag een kolfsessie oversla, dan voelen mijn borsten wel voller aan, maar het doet geen zeer. Maar in die eerste twee a drie maanden was dat wel anders ja :X
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:30:53 #151
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182761338
Dat klinkt goed Helsinki! Opties, een lijstje om af te werken, verschillende opties en kunstvoeding als het allemaal niet leidt tot wat je wil.

Peace, eens met Aure. Dat wordt echt beter!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182762686
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 20:30 schreef Lemijn het volgende:

Peace, eens met Aure. Dat wordt echt beter!
Gelukkig maar! Ik heb nu soms nog steeds echt pijnlijke borsten als ik bijv op mijn zij lig. Maar.. Ik ben wel trots op mijn productie (ook de borst die achter bleef met de productie heeft eindelijk door hoe het moet en produceert nu zelfs meer dan de mega enthousiaste borst). Ik ben zelfs al een lekkere voorraad aan het opbouwen. Voeden aan de borst doe ik nu 4x per dag. De overige voedingen (4 a 5 per dag) gaan via de fles met afgekoelde melk. Vannacht kwam het eindelijk een keer zo uit dat ik door kon slapen! Man gaf de fles en ik hoefde niet te kolven *O* 5 uur slaap achter elkaar, wat knap je daar van op.
pi_182763239
Ah klinkt als een plan Helsinki!
Mag ik nog als tip meegeven om zijn tongriem te laten beoordelen voordat je besluit over te stappen naar kv? En dan ook door iemand die daar echt verstand van heeft. Beetje een stokpaardje van me aan het worden, maar veel problemen zijn relatief makkelijk op te lossen door te klieven/laseren.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_182803969
Mijn borsten doen het nog! *O* Dat wist ik natuurlijk sowieso al wel want Welpje groeit goed, maar net tijdens een voeding even een handkolf aan de andere borst gezet en 40 ml binnen geharkt. ^O^ Over 2 weken komt een vriendin haar elektrische kolf brengen maar tot die tijd kunnen we hiermee vast een beetje oefenen met flesjes geven.

Helsinki, hoe ging het weekend? Ik duim dat I. morgen aangekomen is!
  maandag 29 oktober 2018 @ 15:04:23 #155
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182815599
300 gram aangekomen! :o.
Wat ben ik blij. We hebben hem wel bijgevoed met KV want mijn productie is nog niet helemaal op peil. Gaat wel de goede kant op! :). Het bij mij drinken is nog wel wat stressvol. De LK denkt dat hij nu genoeg energie en honger heeft en aan de borst moet hij flink wat meer zijn best doen dus dat frustreert hem wel eens een beetje. Het is ook niet de meest geduldige baby :P.
pi_182815660
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 15:04 schreef Helsinki het volgende:
300 gram aangekomen! :o.
Wat ben ik blij. We hebben hem wel bijgevoed met KV want mijn productie is nog niet helemaal op peil. Gaat wel de goede kant op! :). Het bij mij drinken is nog wel wat stressvol. De LK denkt dat hij nu genoeg energie en honger heeft en aan de borst moet hij flink wat meer zijn best doen dus dat frustreert hem wel eens een beetje. Het is ook niet de meest geduldige baby :P.
Geduld en baby's in één zin :')

Wat goed Helsinki! 300 gram is mooi veel *O* Wat maakt dat het drinken aan jouw borst nog zo stressvol is? Lukt het jou om een relaxte houding te vinden en relaxt te blijven?

(Ik moet bij jouw username elke keer aan de serie la casa del papel denken :D)
pi_182816071
Super Helsinki!

Mijn baby had en heeft ook nooit geduld om te wachten :D hij heeft nu niet eens het geduld om op een tsr te wachten :') dus hapt ie 6 x aan om vervolgens weer los te laten en als er dan bij de 7e keer eindelijk een tsr is drinkt ie eindelijk door. Heel leuk ook in het openbaar, continu je tepel vol in zicht :')
pi_182817492
Aangekomen! *O* 300 gram is ook netjes zeg, superfijn Helsinki!
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:02:28 #159
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182834206
Ja, echt O+.
En Peace, het aanleggen is soms echt een strijd. Hij is dan zo van slag dat hij niet kan drinken (niet omdat ik hem dan lang heb laten wachten, ik probeer juist te voorkomen dat hij al van slag is voordat hij aan de borst gaat). De LK had toen gezegd 24 uur niet aan te leggen maar alleen te kolven en een flesje te geven zodat we allebei wat rust hadden. Hij kwam in de avond echter al want clusteren en toen merkte ik al een verschil. Alsof we het allebei even konden gebruiken, zo'n time-out. Ik zelf ben ook vaak gespannen rondom de voedingen omdat het daarvoor ook gepaard ging met onrustig drinken wat uiteindelijk dan pijn gaat doen. Ik probeer nu heel relaxt op de bank te zitten met eventueel een serie op. Dat helpt dan wel een beetje maar zodra hij een geluidje maakt ben ik bang dat hij weer los gaat op mijn borsten. Dat valt me de laatste voedingen wel mee eigenlijk, dus hopelijk kan ik nog meer gaan ontspannen. En anders vind ik het ook prima om te kolven en hem dat te geven :).
pi_182838591
En liggend voeden, is dat misschien iets voor jullie Helsinki?
pi_182851059
Hier komen ze gerust elke 1,5 a 2 uur, ook in de nacht. Wordt dit nog beter? Ik weet dat het normaal is om heel vaak hele kleine beetjes te drinken maar dit ga ik niet trekken zo, als ik weer ga werken. Net serieus tegen mijn man gezegd dat als dit na mijn verlof blijft ik de bv ga afbouwen :'( maar ik ben zo moe.. bij de kindjes blijf ik rustig, maar als ik even weg ben lucht het op om even hardop te vloeken. (Ik weet dat flesjes niet voor doorslapen zorgt, maar iets langer slapen is het doel, en de taken kunnen verdelen. thuis kolfen ga ik niet doen)
pi_182851087
U. komt nog steeds een paar keer per nacht. Ik ben trots op mezelf dat ik nog zo kan functioneren zonder slaap.
Maar het is mij iedere druppel moedermelk waard!
Protège moi de mes désirs.
pi_182851547
Oef dat lijkt mij erg pittig cass. Hier komt Jip met 5 maanden tussen 21.00 en 02.00u ook nog elk anderhalf a twee uur en daarna laat ie er drie uur tussen.. Maar dat is maar één baby, ik kan me voorstellen dat het met twee bijna niet vol te houden is.

Ik zou even aankijken hoe het gaat als je weer aan het werk gaat. Daar kunnen ze ook nog op reageren. Hoewel dat hier betekende dat de nachten slechter werden ;(
pi_182860186
Cassandra, voedt je ze tegelijk?
Wat doen ze overdag? Misschien overdag meer voeden? Is hun temperatuur in bed ok? Hebben ze het misschien koud?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_182862685
Overdag komen ze ook om de anderhalf uur a 2 uur. Ik zou niet weten hoe ik ze daar nog meer moet voeden haha. Ik voed ze zowel om en om als tegelijk, net hoe het uitkomt. Vaak komen ze net om en om met een kwartiertje er tussen (mijn hazeslaapje *O* ) dun dekentje, 2 dekens of dikke deken maakt geen verschil.
Ik heb in ieder geval gevraagd of mijn eigen lk nog eens langs wil komen, wellicht heeft zij nog ideeën. Want het liefst wil ik ritme waar we mee kunnen leven en de borstvoeding nog zo lang middellijk vol houden..
pi_182863014
Misschien hebben ze ook nog gewoon mamahonger. 🥰
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 20:06:55 #167
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182863662
Ik hoop voor je dat je lk nog wat suggesties heeft Cassandra, want dit klinkt inderdaad als bijna niet te doen. Hoe tof het ook is dat ze live bij je drinken en het goed doen. Misschien borstcompressie of andere trucs om er per ronde meer in te krijgen?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182866705
M. Heeft ruim 3 uur geslapen, R liet er weer 1,5 uur tussen maar die tukt nu al een tijdje in zijn bed. Lk vroeg of ik wilde kolfen zodat ze een globaal beeld had van mijn productie, en die was dramatisch. Uit de borst waar R. Een uur geleden nog dronk haalde ik 50 cc, en uit de borst waar M. 3 uur terug uit dronk haalde ik 70cc.
Ik weet dat kolfen niets zegt over wat een baby effectief drinkt, maar samen met de hele dag door clusteren ga ik mij echt afvragen of ik wel genoeg productie heb..
Ik ben deze maand ook rap afgevallen, omdat ik bewuster eet maar vooral ook omdat ik vaak niet aan eten toe kom. De teller staat sinds 1 oktober op 8 kilo.
Staat tegenover dat ik maandag óchtend binnen 10 minuten ruim 200cc kolfde, enkelzijdig, en stopte omdat mijn flesje vol was.
Nou ja, ben benieuwd naar het advies
pi_182876347
Is er ook al eens goed gekeken naar HOE ze drinken bij je Cassandra? Of hun eigen techniek wel ok genoeg is?
Kolven om te weten wat je productie is vind ik best een beetje gek, je moet maar net een goede kolver zijn ook... 50cc na een uur geleden voeden vind ik persoonlijk dan weer niet zo gek. Kreeg je bij de andere borst wel een goede TSR?
Zelf afvallen kan een signaal zijn dat je idd beter voor jezelf moet zorgen, soms is zelf meer drinken ook een aandachtspunt he.. Maar goed, met 2 babies die elke 2 u drinken is dat ook wel ingewikkeld. Heeft het zin om daar met je man een plan voor op te zetten? Dat hij goede, voedzame, makkelijke dingen in huis haalt die je zo even kan pakken? En glazen water/drinken/thee zo voor de grijp voor je klaar zetten?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_182877665
Deze lk is al bij de tweeling geweest en bij de oudste, dus ze weet hoe ik kolf enzo ;) en hoeveel normaal gesproken. Ze heeft wel gekeken alleen toen dronk alleen de grootste bij mij aan de borst, de kleinste lukte toen nog niet, voor hem heb ik fulltime gekolfd.
Ze komt in ieder geval woensdag langs (vandaag en morgen geen tijd dus vanavond wilde ze via video bellen kijken) en volgende week moet ik weer werken.

Overigens liet M. er gisterenavond na mijn post 4 uur tussen, en R. bijna 6 dus ik was helemaal verbaasd :o
Vanaf iets voor 2 kwamen ze weer om de anderhalf a 2 uur en had de oudste 4x zijn bed ondergespuugd dus alle ingehaalde slaap was snel weer weg 😂
  donderdag 1 november 2018 @ 15:48:44 #171
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182879424
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:16 schreef Aure het volgende:
En liggend voeden, is dat misschien iets voor jullie Helsinki?
Wel geprobeerd, en ga het nog eens proberen. Wie weet. Ik heb geen grote borsten en vond het maar ingewikkeld om hem juist aan te leggen (weet niet of dat met een ander formaat borsten niet zo zou zijn, maar daar kan ik helaas niks aan doen :P.) en dat duurde hem dan te lang.

Gisteren weer een matige opbrengst na het kolven steeds (30-40 ml). Ook aangelegd en dan na een half uur nog steeds gesabbel op het handje. Bedacht me toen dat ik niet genoeg had gegeten én gedronken die dag dus ik ben glazen water naar binnen aan het gieten vandaag en probeer om de zoveel tijd iets te eten. En zit nu op 80 ml :). Het is niet genoeg voor een complete voeding, maar dat betekent wél minder KV bij. Ik probeer maar positief te blijven :+. Ook weer een uurtje power pumping straks. Dat leverde de vorige keer 100 ml met kolven op.

Morretje, hoe word je een goede kolver? :P.
pi_182879688
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:48 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Wel geprobeerd, en ga het nog eens proberen. Wie weet. Ik heb geen grote borsten en vond het maar ingewikkeld om hem juist aan te leggen (weet niet of dat met een ander formaat borsten niet zo zou zijn, maar daar kan ik helaas niks aan doen :P.) en dat duurde hem dan te lang.

Gisteren weer een matige opbrengst na het kolven steeds (30-40 ml). Ook aangelegd en dan na een half uur nog steeds gesabbel op het handje. Bedacht me toen dat ik niet genoeg had gegeten én gedronken die dag dus ik ben glazen water naar binnen aan het gieten vandaag en probeer om de zoveel tijd iets te eten. En zit nu op 80 ml :). Het is niet genoeg voor een complete voeding, maar dat betekent wél minder KV bij. Ik probeer maar positief te blijven :+. Ook weer een uurtje power pumping straks. Dat leverde de vorige keer 100 ml met kolven op.

Morretje, hoe word je een goede kolver? :P.
Mijnes zijn ook maar klein, maar ik moest er ook wel even handigheid in vinden hoor. Maar als je dat eenmaal hebt, dan vind ik het wel een hele relaxte manier om te voeden.

Goed drinken en eten is inderdaad belangrijk! Ik merk dat dat bij mij heel veel uit maakt in de productie. Ik probeer altijd een enorm glas water te drinken tijdens een voeding of kolfsessie, dat werkt wel op zich. s Nachts ook een flesje water naast me. Maar ik merk het meteen als ik het een paar keer ben vergeten.

Maar zo te horen ben je wel heel goed bezig, ik hoop dat je productie snel stijgt :*
pi_182879817
Hier klok ik gewoon altijd standaard twee glazen water weg voordat ik ga voeden, bij elke houding behalve de halfslapende 's nachts waar ik mijn bed niet voor uit wil. :) Door van dat water drinken een gewoonte te maken die gekoppeld zit aan het voedingsmoment, drink ik automatisch genoeg.

Hier ook een bescheiden b-cup maar voed bijna altijd liggend, aangezien het de manier is waarop mijn beeb in slaap valt, ook overdag *)

Ik op mijn zij, kind op z'n zij en happen maar ^O^ Heel relaxed als je er eenmaal aan gewend bent :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_182879882
Jaaa, liggend voeden O+ En hier ook niet heel rijkelijk bedeeld qua boezem hoor.
  donderdag 1 november 2018 @ 16:38:36 #175
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182880625
Weer eens proberen als hij al wat heeft gedronken en dus niet mega hongerig is :9.

Ik vroeg mij af hoe ik het beste BV kan blijven geven als ik weer aan het werk ga. Wisselende diensten en kan niet weg van de locatie. Ben daar meestal ook gedurende de nacht. Daar kolven zou wel moeten lukken denk ik. Ik heb echter nog niet zo veel melk dat ik nu een lekker voorraadje kan aanleggen. Meer mensen die met dat soort diensten te maken hebben? Hoe doen jullie dat? :@.
pi_182881305
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:38 schreef Helsinki het volgende:
Weer eens proberen als hij al wat heeft gedronken en dus niet mega hongerig is :9.

Ik vroeg mij af hoe ik het beste BV kan blijven geven als ik weer aan het werk ga. Wisselende diensten en kan niet weg van de locatie. Ben daar meestal ook gedurende de nacht. Daar kolven zou wel moeten lukken denk ik. Ik heb echter nog niet zo veel melk dat ik nu een lekker voorraadje kan aanleggen. Meer mensen die met dat soort diensten te maken hebben? Hoe doen jullie dat? :@.
Zijn het echt nachtdiensten? Volgens mij hoef je die niet te doen zolang je nog borstvoeding geeft. Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen.

Toen ik nog werkte in 2015 moest ik ook kolven op het werk. Dat deed ik net na de pauze's.
  donderdag 1 november 2018 @ 17:22:42 #177
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_182881480
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 17:11 schreef coccinelle het volgende:

[..]

Zijn het echt nachtdiensten? Volgens mij hoef je die niet te doen zolang je nog borstvoeding geeft. Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen.

Toen ik nog werkte in 2015 moest ik ook kolven op het werk. Dat deed ik net na de pauze's.
Slaapdiensten, ik mag dan na 23:00 uur tot 07:00 uur slapen maar ben wel bereikbaar in geval van nood voor de cliënten die op locatie aanwezig zijn. Ik geloof ook dat ik die dan nog niet hoef te doen, nee! Zou dat nog uitzoeken. Pauzes hebben wij niet ingebouwd en mogen die zelf nemen, dus dat is denk ik wel handig dan.
pi_182881864
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:05 schreef minilot het volgende:
Hier klok ik gewoon altijd standaard twee glazen water weg voordat ik ga voeden, bij elke houding behalve de halfslapende 's nachts waar ik mijn bed niet voor uit wil. :) Door van dat water drinken een gewoonte te maken die gekoppeld zit aan het voedingsmoment, drink ik automatisch genoeg.
voor snachts heb ik een gevulde dopper in bed liggen en een op de babykamer. zo kan ik tijdens en na het voeden ff wat drinken.
toen L nog in de cosleeper sliep lagen beide doppers in bed.
pi_182881879
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:48 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Wel geprobeerd, en ga het nog eens proberen. Wie weet. Ik heb geen grote borsten en vond het maar ingewikkeld om hem juist aan te leggen (weet niet of dat met een ander formaat borsten niet zo zou zijn, maar daar kan ik helaas niks aan doen :P.) en dat duurde hem dan te lang.

Gisteren weer een matige opbrengst na het kolven steeds (30-40 ml). Ook aangelegd en dan na een half uur nog steeds gesabbel op het handje. Bedacht me toen dat ik niet genoeg had gegeten én gedronken die dag dus ik ben glazen water naar binnen aan het gieten vandaag en probeer om de zoveel tijd iets te eten. En zit nu op 80 ml :). Het is niet genoeg voor een complete voeding, maar dat betekent wél minder KV bij. Ik probeer maar positief te blijven :+. Ook weer een uurtje power pumping straks. Dat leverde de vorige keer 100 ml met kolven op.

Morretje, hoe word je een goede kolver? :P.
Eh, soms niet. :{ Kolven is voor je borsten echt anders dan zelf voeden.
Hoeveel krijgt je baby nu per voeding eigenlijk? Bij het aanvullen met kv moet je wel oppassen dat je niet in een vicieuze cirkel terecht komt. Probeer je al eens te wisselvoeden? Kan ook een goede truc zijn om je productie op te voeren.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_182881935
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 17:43 schreef Elleska het volgende:

[..]

voor snachts heb ik een gevulde dopper in bed liggen en een op de babykamer. zo kan ik tijdens en na het voeden ff wat drinken.
toen L nog in de cosleeper sliep lagen beide doppers in bed.
Da's ook een optie :Y Maar ik drink overdag dusdanig veel dat ik 's nachts prima zonder kan. Anders moet ik er ook nog uit om te plassen! :7

Ideaal gezien gaat het hier zo: Günther zegt 'weeeh', ik duw een tepel zijn kant op, Günther hapt aan en ik slaap meteen weer verder. *)
Let me see you stripped down to the bone
pi_182887328
ideaal gezien ging het hier ook zo maar helaas lukt dat niet meer. de eerste paar maand wel en dan is liggend voeden echt heel fijn.

ik heb gelukkig geen last van extra toiletbezoeken. behalve in de kraamweek maar dat was sowieso nodig.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 2 november 2018 @ 00:08:27 #182
269689 crew  Viv
pi_182889614
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:48 schreef Helsinki het volgende:
Ook weer een uurtje power pumping straks. Dat leverde de vorige keer 100 ml met kolven op.

Morretje, hoe word je een goede kolver? :P.
Powerkolven gaat niet zozeer om de opbrengst van die specifieke kolfsessie, maar om je lichaam een seintje te geven dat er voortaan meer melk mag zijn. Van 1-2 keer powerkolven zal je trouwens niet structureel meer melk gaan aanmaken, eerder na 1-2 weken dagelijks powerkolven. Ik deed het maar gewoon iedere avond, ter compensatie van mislukte/overgeslagen/gehaaste kolfsessies eerder op de dag. :')
pi_182975867
Mijn dochter is nu bijna 9 maanden en krijgt nog borstvoeding. Ze is altijd een goede drinker geweest en heb nooit problemen gehad met opbrengst. Maar de laatste tijd is mijn productie behoorlijk afgenomen. Voorheen kolfde ik drie keer per dag, gemiddeld zo'n 150 ml per keer. Ik kolf nog steeds drie keer per dag, maar mijn opbrengst varieert van soms 150, tot soms 50 ml. Ze krijgt ook fruit, brood en groente maar drinkt op de opvang ook nog zo'n 2 x 180 ml.

Ik heb volgende week een opdracht waardoor ik van 9 tot 6 op een locatie moet zijn. Ik weet nog niet of ik kan kolven daar. Qua stuwing moet het wel lukken, maar ik ben bang dat daarmee mijn productie nog meer afneemt. Of zal dat inmiddels wel meevallen, bij deze termijn? Ik wil graag tot M 1 jaar is volledig borstvoeding geven, maar ik twijfel inmiddels of dat lukt. Denken jullie dat het zin heeft om mijn productie op te schroeven d.m.v. vaker aanleggen/kolven? Of is dit gewoon het gevolg van de bijvoeding die een steeds groter aandeel van de maaltijden zal worden?
  dinsdag 6 november 2018 @ 13:03:49 #184
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182976446
Hier ging het toch wel vrij vanzelf allemaal, Olivia. Alhoewel ik me dat vantevoren nooit zo kon voorstellen. Toen de golfopbrengst daalde (ik denk inderdaad door wat minder drinken door meer eten), daalde eerst de hoeveelheid per flesje op de crèche, en daarna ging hij van 2 naar 1 flesje. Ik geloof dat rond 9 maanden wel de tijd was dat de vriezer leeg was, omdat ik er af en toe iets uit haalde om aan te vullen.

Ik denk niet dat van 1 of een paar keer slechtere kolfkansen gelijk je productie daalt. Ik zou het erop aan laten komen, je dochter kan in de avond/nacht/andere dagen het weer bijtrekken als ze wil. Zelf zou ik vaker aanleggen wel een optie vinden en thuis kolven niet, maar dat is toch bij iedereen anders omdat het afhangt van tijd- en energiereserves denk ik.

Jacob is 15 maanden en ik kolf nog steeds 1x 10 minuten op mijn werk, omdat ik de luxe heb dat dat kan. Hij drinkt de opbrengst de volgende werkdag (90-150ml) bij de lunch. Ik doe dat, omdat hij op mijn vrije dagen nog graag af en toe drinkt overdag en ik geen zin heb dat dat moeilijker gaat en hij dan 's nachts komt opkrikken. Misschien overdreven, maar gezien de slaap gaat voor alles-theorie pak ik dus die kolf maar weer elke werkdag in.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_183016114
Dank voor je reactie, Lemijn. Thuis drinkt M overdag echt minder, maar op de opvang krijgt ze nog twee behoorlijke flessen. Ze geven flesjes op verzoek, en ze geeft dan ook echt aan zoveel trek te hebben. Ik heb inderdaad nog wel iets in de vriezer liggen, maar ik vermoed dat het niet lang meer duurt voordat die voorraad op is.

Ik ben gisteren begonnen met haar vaker aan te leggen en we zullen zien hoe ver we komen. Bedankt!
pi_183016214
Hoi, ik weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag. Mijn 7 maanden jongetje krijgt borstvoeding, maar weigert uit een fles te drinken, maakt niet uit welke fles of speen. Maakt ook niet uit wat er in de fles zit, bv of kv of water... Dat hebben we al geprobeerd.

Ik denk dus ook niet dat hij het nog gaat doen, wat zijn de beste alternatieven? Pap maken van bv en met een lepel geven of tuitbeker, rietjes beker, gewone beker? Elke dag oefenen?

Sinds deze week gaat hij namelijk 1 dag per week naar de opvang, dus het zou vooral daar voor zijn. Gister heeft hij namelijk maar twee keer 50 cc op, daar hebben ze een uur over gedaan en uiteindelijk met een lepeltje gegeven.

Hij krijgt verder gewoon fruit brood en groenten, dus hij zal geen honger lijden ofzo. Maar die melk is toch ook nog wel belangrijk... tips zijn welkom iig :)
  donderdag 8 november 2018 @ 10:03:05 #187
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_183016693
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 00:08 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Powerkolven gaat niet zozeer om de opbrengst van die specifieke kolfsessie, maar om je lichaam een seintje te geven dat er voortaan meer melk mag zijn. Van 1-2 keer powerkolven zal je trouwens niet structureel meer melk gaan aanmaken, eerder na 1-2 weken dagelijks powerkolven. Ik deed het maar gewoon iedere avond, ter compensatie van mislukte/overgeslagen/gehaaste kolfsessies eerder op de dag. :')
Klopt, ik heb het een beetje gek opgeschreven :+. Merkte je dat dat werkte, om dagelijks te powerkolven? Ik wilde af gaan bouwen (met werk in het vooruitzicht en het feit dat ik zelf niet zo heel goed in mijn vel zit op dit moment) maar ik ben er enorm verdrietig over dus ik zit eraan te denken om nog één laatste poging te doen om dan maar inderdaad dagelijks te gaan powerkolven.
pi_183019576
Helsinki, het is ook toegestaan om er én heel verdrietig over te zijn én toch door te zetten met afbouwen. :*

Wij zijn rond Dirks verjaardag begonnen met de avondvoeding vervangen (want steeds meer ontevreden en beklemmend). Inmiddels is het over. Ik had niet het idee dat het zo snel zou gaan, en ik vind het ergens nog wel moeilijk. Mijn productie kelderde zo hard ineens door combinatie van 1 voeding vervangen, weinig willen drinken overdag, ongesteld en van 3 naar 1 (of geen) nachtvoeding. Ik heb ook overwogen het op te krikken, maar dat voelde heel onnatuurlijk. Dus is het klaar. Gek hoor, na zo'n tijd. :@
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_183021542
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 09:29 schreef SupremeEvil het volgende:
Hoi, ik weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag. Mijn 7 maanden jongetje krijgt borstvoeding, maar weigert uit een fles te drinken, maakt niet uit welke fles of speen. Maakt ook niet uit wat er in de fles zit, bv of kv of water... Dat hebben we al geprobeerd.

Ik denk dus ook niet dat hij het nog gaat doen, wat zijn de beste alternatieven? Pap maken van bv en met een lepel geven of tuitbeker, rietjes beker, gewone beker? Elke dag oefenen?

Sinds deze week gaat hij namelijk 1 dag per week naar de opvang, dus het zou vooral daar voor zijn. Gister heeft hij namelijk maar twee keer 50 cc op, daar hebben ze een uur over gedaan en uiteindelijk met een lepeltje gegeven.

Hij krijgt verder gewoon fruit brood en groenten, dus hij zal geen honger lijden ofzo. Maar die melk is toch ook nog wel belangrijk... tips zijn welkom iig :)

Mijn zoontje ging rond dezelfde leeftijd weigeren. Die kreeg toen, naast brood, fruit etc 1x per dag pap gemaakt met 150 ml bv. Dat at hij graag, dus zo ging er toch melk in op dagen dat ‘ie buitenshuis was.
pi_183031197
Even een vraag of jullie het herkennen; sinds deze week ben ik weer aan het werk en drinkt Sofie vaker uit een fles. Dit gaat gelukkig goed *O*. Maar de laatste dagen drinkt ze aan de borst wat onrustiger. Niet elke voeding maar er zijn voedingen bij dat ze steeds aan het trekken is aan m’n tepel. De hoeveelheid voeding is volgens mij niet het probleem want de keren dat ze zo trekt loopt de melk eruit zodra ik met mijn hand op m’n borst druk.
Is ze af en toe in de war nu ze regelmatiger een fles krijgt? Of is er een andere mogelijke oorzaak?
Iemand ook toevallig tips om het trekken te verminderen?
pi_183031626
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 21:43 schreef Takkie88 het volgende:
Even een vraag of jullie het herkennen; sinds deze week ben ik weer aan het werk en drinkt Sofie vaker uit een fles. Dit gaat gelukkig goed *O*. Maar de laatste dagen drinkt ze aan de borst wat onrustiger. Niet elke voeding maar er zijn voedingen bij dat ze steeds aan het trekken is aan m’n tepel. De hoeveelheid voeding is volgens mij niet het probleem want de keren dat ze zo trekt loopt de melk eruit zodra ik met mijn hand op m’n borst druk.
Is ze af en toe in de war nu ze regelmatiger een fles krijgt? Of is er een andere mogelijke oorzaak?
Iemand ook toevallig tips om het trekken te verminderen?
hier ook sinds deze week weer aan het werk. Mijn jochies trekken om een toeschietreflex op te wekken. Ze zijn gewend dat de melk makkelijk stroomt, soms moeten ze zelfs tussendoor naar adem happen. En volgens mij is het zo dat de melk nu vraag gestuurd gaat, weet even niet meer hoe het zit. Maar ze moeten er harder voor werken. Mijn borst ondersteunen geeft iets meer rust tijdens het drinken, alleen voed ik ook wel eens tegelijk en dan gaat dat niet :')
pi_183032211
Jip doet het ook wel eens, maar hij is dan ook echt afgeleid door iets. Het helpt dan wel eens om een doek over hem heen te gooien, maar soms werkt dat ook averechts :') eigenwijze baby's.

O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_183036207
Heel herkenbaar, Takkie, Phi is ook onrustiger aan de borst sinds ze op kdv-dagen en ook thuis vaker een fles drinkt (zo’n 3 vd 5 voedingen per dag is ‘t nu). Trekken, loslaten, beetje bozig doen. Ik dacht dat ze dan te weinig kreeg, maar als ik na afloop een fles aanbood, sloeg ze die weg. En ze heeft net bijvoorbeeld van 19.15 tot 5.15 geslapen op één borst :?

Het helpt hier wel als ik mijn borst wat meer ondersteun, zoals Cassandra zegt. Iets actiever “helpen” en m’n aandacht erbij houden in plaats van aanleggen en dan zelf gaan Fok!ken/appen/netflixen tot ze klaar is, zeg maar :+

Aure, wát een mooi plaatje zo O+
pi_183036221
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:07 schreef Jentin het volgende:
in plaats van aanleggen en dan zelf gaan Fok!ken/appen/netflixen tot ze klaar is, zeg maar :+

Guilty. :@
Protège moi de mes désirs.
pi_183036234
‘Fijn’ dat jullie het herkennen! Was bang dat de fles nu het drinken uit de borst ging verpesten. Ik ga Sofie eens wat meer helpen en m’n aandacht erbij houden (dus telefoon gaat nu aan de kant :@)

Mooie foto Aure!
pi_183036301
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:27 schreef Takkie88 het volgende:
‘Fijn’ dat jullie het herkennen! Was bang dat de fles nu het drinken uit de borst ging verpesten. Ik ga Sofie eens wat meer helpen en m’n aandacht erbij houden (dus telefoon gaat nu aan de kant :@)

Mooie foto Aure!
R is na bijna 9 weken gekolfde melk uit de fles drinken alsnog aan de borst gegaan dus ik denk dat een paar uurtjes wel losloopt :D
pi_183036782
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:19 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Guilty. :@
:@

Hier net zo Takkie. Wij doen ongeveer 3 voedingen uit de borst en de rest gekolfd uit een flesje. En M is echt flink onrustig aan de borst. Trekken, loslaten, wurmen met zijn lijf en veel kreunen. Ik vroeg me ook al af waar dat aan lag, maar zoals ik hier lees is het best normaal gedrag. Ik merk ook dat M echt even moet schakelen in drinktechniek als hij de borst heeft. Na een paar slokken heeft hij het vaak wel weer door.
En meer de aandacht erbij houden helpt wel iets. Dan kan je beter anticiperen op wat de baby doet met zijn drinken. Wel heel saai :@ Haha
pi_183038438
Ha, als ik mijn telefoon erbij pak gaat Günther ook trekken en bijten. :Y Doe ik dan ook vrijwel niet. Volle aandacht voor het ukkie tijdens het drinken is voor allebei het prettigst hier ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_183041106
Ik heb tijdens het voeden nog nooit een telefoon en tv aan gehad. Als Simon een scherm ziet, wil ie daar meteen mee spelen.
Het is ook voor mezelf een rustmomentje, soms even de ogen dicht en een beetje dommelen, of lekker knuffelen en oogcontact met de kleine. Dat kleine handje dat dan over mijn borst gaat, of mijn arm streelt of mijn gezicht O+ O+ O+ O+ O+
Hij is nu 16 maanden, dus ik pak alle knuffelmomenten die ik kan :)
  vrijdag 9 november 2018 @ 13:42:22 #200
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183041498
Hee, Nanuke! :* op het stoppen. Je hebt t goed gedaan.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 november 2018 @ 16:39:24 #201
269689 crew  Viv
pi_183044951
Nanuke :*
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 10:03 schreef Helsinki het volgende:
Klopt, ik heb het een beetje gek opgeschreven :+. Merkte je dat dat werkte, om dagelijks te powerkolven?
Ik deed het niet om de productie op te krikken, maar om 'm niet te laten instorten, en ik denk zeker dat het nut gehad heeft. Lang verhaal kort: ik kolfde in plaats van live te voeden, vanaf 6 maanden kolfde ik op niet-werkdagen nog maar 3 keer per dag, en toch bleef mijn productie goed op peil tot een maand of 11 (daarna ging ik naar 2 keer per dag).
quote:
Ik wilde af gaan bouwen (met werk in het vooruitzicht en het feit dat ik zelf niet zo heel goed in mijn vel zit op dit moment) maar ik ben er enorm verdrietig over dus ik zit eraan te denken om nog één laatste poging te doen om dan maar inderdaad dagelijks te gaan powerkolven.
Is kolven op het werk (of in de auto) echt geen optie, als afbouwen je zo'n verdriet doet? Aan de andere kant: als je niet goed in je vel zit, dan zijn er wel tig fijnere bezigheden te bedenken voor je avonden: een uurtje sporten, uitgebreid in bad, vroeg naar bed, onder een dekentje op de bank met een boek/chocola/Netflix, knuffelen met je baby, etc. :*
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 13:21 schreef TolstoiFan het volgende:
Ik heb tijdens het voeden nog nooit een telefoon en tv aan gehad. Als Simon een scherm ziet, wil ie daar meteen mee spelen.
Het is ook voor mezelf een rustmomentje, soms even de ogen dicht en een beetje dommelen, of lekker knuffelen en oogcontact met de kleine. Dat kleine handje dat dan over mijn borst gaat, of mijn arm streelt of mijn gezicht O+ O+ O+ O+ O+
Hij is nu 16 maanden, dus ik pak alle knuffelmomenten die ik kan :)
Hier alleen de eerste dagen/weken mijn telefoon bij de hand gehad om foto's te kunnen maken, verder inderdaad nooit. Die foto's zijn me nu heel dierbaar, want de borstvoedingsperiode was hier al voorbij voordat het goed en wel begonnen was. Ik wilde niet dat ik het zou mislopen als de baby opkeek van de borst/fles om oogcontact te maken. Verder is het voor mij een soort oefening in mindfullness. Ik voed thuis altijd in een halfdonkere slaapkamer, dus verder geen externe prikkels/afleiding. Meestal zit mijn hoofd vol met van alles en ik probeer dan heel bewust mijn aandacht terug te brengen naar mijn kind op schoot en daar van te genieten. O+
pi_183049104
Helsinki, knuffel :*

Nanuke, voor jou ook een knuffel :*
Jammer dat je productie opeens zo snel kelderde, maar toch een mooie periode BV!

Vivi, ik kan me voorstellen dat die foto's je dierbaar zijn O+ O+
Vind het ook zo knap dat je dat kolven zo lang hebt volgehouden!

Manlief maakt hier heel af en toe een foto als ik aan het voeden ben. Wel een beetje stiekem, want als Simon de camera ziet, dan is ie meteen afgeleid :P Mocht het dan opeens over zijn, dan heb ik ook nog wat foto's aan een voor mij bijzondere en dierbare periode. Maar nu genieten Simon en ik nog lekker van elkaar O+ O+
pi_183049811
Bij T genoot ik er juist van, even op de telefoon tijdens de bv. Maar die dronk ook uren op een dag. O veel minder, en die is ook heel snel afgeleid..

Vandaag wou T weer drinken toen O aan het drinken was. Zo gek, het voelde voor mij heel erg vreemd en hij kon het ook niet meer... Denk ik een jaar geleden dat hij voor het laatst gedronken had..
pi_183154161
Ik vind bv even niet meer leuk. Ochtend en avondvoeding vind ik prima. Maar ik kwam om 18:30 thuis en ze kon alleen maar krijsen tot ze mocht. Probeer haar nu al sinds 20:15 in bed te krijgen en ze bleef net ook alleen maar krijsen tot ze mocht. Als ze ‘s nachts wakker wordt is ze ook pas na een voeding tevreden.
Nu ben ik gewoon moe en gefrustreerd dat speelt ook mee, maar ben het een beetje zat dat het tegenwoordig haast afgedwongen wordt. Herkenbaar? Kan ik er iets mee? Ze is 14,5 mnd.
pi_183154301
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 20:53 schreef Jagärtrut het volgende:
Bij T genoot ik er juist van, even op de telefoon tijdens de bv. Maar die dronk ook uren op een dag. O veel minder, en die is ook heel snel afgeleid..

Vandaag wou T weer drinken toen O aan het drinken was. Zo gek, het voelde voor mij heel erg vreemd en hij kon het ook niet meer... Denk ik een jaar geleden dat hij voor het laatst gedronken had..
Wat grappig dat dat kan, dat hij niet meer kan drinken. O+
Protège moi de mes désirs.
pi_183163886
Nolita, ik herken het niet, maar lijkt me wel frustrerend. Was ze voorheen 's nachts wel zonder voeding weer in slaap te krijgen? 'S nachts leg ik gewoon meteen aan, makkelijke manier om allebei zo snel mogelijk weer verder te kunnen slapen.

Ik moet ook zeggen dat ik Simon geen onbeperkte toegang meer geef tot mijn borsten.
's Ochtends na het wakker worden mag ie en 's avonds als hij naar bed gaat. Meestal wil ie dan ook nog een keer eind van de middag als ik rond 17 uur thuiskom. Vooral 's ochtends en eind van de middag heeft ie echt veel zin, want dan zit ie helemaal enthousiast op en neer te hupsen op mijn schoot O+ Hij trekt dan aan de bandjes van mijn BH en zegt :"open, open" :D :D

Laatst liet ie tijdens het drinken even los, keek me aan en zei "lekkah" O+ O+ O+ O+ O+
pi_183164665
O+ O+ O+
U. doet dat ook. Oké, hij praat niet, maar als ‘ie op schoot zit, trekt ‘ie m’n shirt omlaag en gaat zoeken. Super schattig.
Maar ik weer niet of ik dit over 1,5 jaar nog schattig vind, haha.
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 15 november 2018 @ 21:46:46 #208
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183172824
Nolita, ik herken het heel erg. Een maand geleden vroeg ik een variant op jouw vraag, zie hier. Ik leid Jacob soms af als ik er echt geen zin in heb maar ik merk aan hem dat hij steeds beter weet wat hij wil en dat hij dat idee ook steeds langer kan vasthouden. Dus dan hebben we een kwartier heel leuk met een autootje gespeeld, en dan kijkt hij me eens goed aan, en zegt die en begint te kloppen en te frunniken. 's Nachts 100x willen drinken is hier ook nog steeds of weer aan de orde. Nu is hij ook weer ziek, maar dat gebeurt zo vaak dat ik netto dus ook nogal moe ben.
Geen tips, sorry. Alleen wat herkenning dus.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_183200830
Tolstoi, de periode dat ze zonder nachtvoeding en met een aai over de rug weer doorsliep is maanden geleden geweest (tussen 6 en 8 maanden ofzo) toen werd ze beetje ziek, kwam de nachtvoeding terug en nooit meer weg.

Lemijn bedankt voor je reactie en de herkenning. Wat lijkt me vooral die 100x snachts vermoeiend zeg! Vorige week was N ook ziek en toen was ik juist blij dat ik nog bv gaf, want dat was het enige dat ze nog accepteerde (al heb ik geen idee of ze er toen overdag wat uit kreeg, maar zo leek het wel).

Afgelopen nacht werd ze om 3:30 wakker en heeft vervolgens zonder voeding doorgeslapen tussen ons in. Ze lijkt ook gewoon geborgenheid te zoeken dan ofzo. Maar soms is tussen ons in liggen niet geborgenheid genoeg en blijft ze drammen.
Komende nacht gaat ze logeren, ben heel benieuwd wat ze dan gaat doen met drinken. Een fles heeft ze al sinds half augustus niet meer gehad.
  zaterdag 17 november 2018 @ 09:51:08 #210
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183200911
Jacob slaapt elders gewoon verder na een aai en wordt minder vaak wakker. Eenmaal thuis pakt hij het oude patroon gewoon weer op }:| .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_183202148
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 22:15 schreef Nolita het volgende:
Ik vind bv even niet meer leuk. Ochtend en avondvoeding vind ik prima. Maar ik kwam om 18:30 thuis en ze kon alleen maar krijsen tot ze mocht. Probeer haar nu al sinds 20:15 in bed te krijgen en ze bleef net ook alleen maar krijsen tot ze mocht. Als ze ‘s nachts wakker wordt is ze ook pas na een voeding tevreden.
Nu ben ik gewoon moe en gefrustreerd dat speelt ook mee, maar ben het een beetje zat dat het tegenwoordig haast afgedwongen wordt. Herkenbaar? Kan ik er iets mee? Ze is 14,5 mnd.
Herkenbaar bij beide kinderen, ik kon/kan er alleen niets mee. Weg van de minste weerstand leverde netto meer slaap op, dus ik deed dat dan maar weer.

Ik heb nu wel maat 5 luiers gekocht. Hopelijk scheelt dat minder krijshuildrama midden in de nacht. +1 op de 100x in de nacht. Ik vind Cas echt een eikel 's nachts :')

Wat me het meest frustreert is dat zijn vader hem niet in slaap kan krijgen. Ik was laatst door een training 19:00 thuis en ik hoorde buiten al het gekrijs :{
pi_183204207
Skittles, dat is niet fijn thuis komen met dat gekrijs :{
Hier kan manlief Simon ook 's avonds laat of 's nachts niet in slaap krijgen of troosten. Hij gaat dan alleen maar harder huilen. Hij wil dan echt alleen mij en de borst. Van de week heeft manlief het nog een keer geprobeerd, maar na een paar minuten hoorde ik al via de babyfoon dat Simon alleen maar harder en harder ging huilen, dus toen maar weer de borst erin gestopt en 20 minuten later was de rust weer teruggekeerd :+
  zaterdag 17 november 2018 @ 15:08:24 #213
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183206659
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:42 schreef Skittles het volgende:
Ik heb nu wel maat 5 luiers gekocht. Hopelijk scheelt dat minder krijshuildrama midden in de nacht. +1 op de 100x in de nacht. Ik vind Cas echt een eikel 's nachts :')
Oh wat heerlijk. Ik zei vannacht tegen Jacob dat ik heel boos was omdat hij zo stom deed. Interesseerde hem niks. Hij wou gewoon wel drinken en niet slapen en verder niets.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 23 november 2018 @ 08:34:04 #214
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183318234
Ik kom hier even binnenvallen. Prul heeft de eerste dagen bijvoeding gehad ivm lage glucose en is sinds we gisteren thuis zijn over op alleen borstvoeding. We voeden in principe op verzoek, tenzij dat langer dan 4 uur duurt ivm die glucose. Vaak valt ze echter na vijf minuten alweer in slaap en moet ik heel veel moeite doen om haar een beetje te laten drinken. Is dat normaal? Ze is warm genoeg en plast regelmatig, maar heeft wel heel veel zuigbehoefte. Ze valt alleen dus in slaap als ik die ipv met een vinger met m'n borst wil invullen...

En hier was iedereen fan van spectra kolven, toch? Ik heb in het zh de medela symphony gebruikt, maar da's voor mee naar m'n werk straks geen plan :s)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  vrijdag 23 november 2018 @ 08:45:09 #215
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183318315
Fijn dat je Prul het nu goed doet op alleen borstvoeding, Tink!
Het drinkgedrag dat je beschrijft hebben heel veel baby's in het begin. Ze moeten nog sterker worden om het langer vol te houden in plaats van lekker te gaan slapen zo snel met een beetje warme melk in hun maag. Maar daarmee is het ook normaal. Drinkt ze lekker vaak per 24 uur? Stimuleert ze de boel goed? Als ze haar zuigbehoefte mag vervullen met de borst, dan doen jullie volgens mij precies wat de natuur heeft bedacht samen.

En nogmaals gefeliciteerd! *O* .

Linkjes van borstvoeding.com:
Borstvoeding, de eerste dagen
Borstvoeding in de kraamweek in vogelvlucht
En eventueel zou je voorzichtig borstcompressie kunnen proberen, zodat de melk blijft stromen en ze dus blijft slikken en denkt oh ja daar was ik mee bezig: Borstcompressie

[ Bericht 19% gewijzigd door Lemijn op 23-11-2018 08:52:24 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_183319277
Wat Lemijn zegt :)


Ik kolf met een spectra s9 plus en ben daar heel tevreden mee. Op mijn werkdagen (dat zijn er 4) gebruik ik hem 2 a 3 keer per dag. En als ik Jip de hele dag om mij heen heb gebruik ik hem of niet of 1 keer, beetje afhankelijk van hoe mijn productie die week is. Dus hij wordt niet super intensief gebruikt, maar voor mijn gebruik bevalt ie erg goed.
pi_183319303
In combinatie met een kolfbh trouwens wat echt een briljante uitvinding is O+ maar je kan denk ik ook gewoon gaten knippen in een oude bh ofzoiets denk ik :P
  vrijdag 23 november 2018 @ 10:40:52 #218
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_183320034
Ik gebruik mijn Pumpease eigenlijk nooit, ik ben toch handiger in kolven dan ik dacht. Dus mocht iemand interesse hebben, die mag wel weg.

Het is deze:



Ik heb maat S. Even voor het idee van de maat: ik heb maat 36 en mijn cup zit nu tussen B en C in, ik draag m dan op het strakste haakje maar hij kan nog een paar haakjes losser. Ik zou schatten dat je m t/m maat 38 bovenkleding en cup C kan dragen.

Mag voor 10 euro excl verzending weg, stuur maar een pb bij interesse ^O^
  vrijdag 23 november 2018 @ 10:56:55 #219
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183320452
Ik vind dat wel intensief gebruik van je kolf hoor Aure! Waarom jij niet? Je gebruikt 'm niet voor fulltime kolven maar dat is ook wel de uitzondering toch.

Over gaten knippen in een beha: ik had dat eerst ook, maar toen kocht ik een pumpease en werd daarmee echt wel gelukkiger ik kon toen namelijk bewegen zonder dat het vacuum verdween. Dit is gelijk reclame voor het ding van Spees. Koop het.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:31:41 #220
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183321191
Txs! Ik vind borstvoeding geven tot nu toe heel fijn, maar het is wel even wennen allemaal. Vandaag heeft prul al twee keer echt goed gedronken, dus dat helpt een hoop.

Verkopen ze die spectra ook ergens in een winkel? Ik vind hem alleen online...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183321327
Fijn dat de borstvoeding goed loopt, Tink!

Ik ben ook zeer te spreken over de Spectra, heb hem ook gekocht naar aanleiding van dit forum :D Heb bij mijn oudste gekolfd met de medela (swing, dacht ik?), maar de Spectra vind ik veel fijner en beter. Ik ben hem niet tegengekomen in de winkel, misschien dat er een lactatiedeskundige is die 'm verhuurt zodat je hem kan proberen?

Heb ook de pumpease. Heel handig ding, al vind ik de nieuwprijs wel wat overdreven voor een stukje stof met twee gaten.
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:42:08 #222
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_183321380
Ik ben ook heel erg blij met mijn Spectra! Hij werkt heel goed, ik krijg er een veel betere opbrengst mee dan met mijn Avent van de vorige keren, hij is super klein en met 1 x laden doe ik anderhalve werkweek. Dus nogmaals bedankt voor alle tips hierover op Fok!
pi_183321671
Geen spectra hier maar een horigen. In 2015 bij mijn oudste gebruikt (3 dagen werken en niet thuis, gedurende 7 maanden) en nu bij de tweeling weer. Bij de tweeling de eerste 8-9 weken fulltime gekolfd, 4 werkdagen en nog steeds incidenteel thuis. Doet het perfect O+ mijn opbrengst is met deze ook vele malen hoger dan met de Ameda of de Medela die ik gebruikt heb
pi_183322072
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 10:56 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind dat wel intensief gebruik van je kolf hoor Aure! Waarom jij niet? Je gebruikt 'm niet voor fulltime kolven maar dat is ook wel de uitzondering toch.

Over gaten knippen in een beha: ik had dat eerst ook, maar toen kocht ik een pumpease en werd daarmee echt wel gelukkiger ik kon toen namelijk bewegen zonder dat het vacuum verdween. Dit is gelijk reclame voor het ding van Spees. Koop het.
Ja ik weet het eigenlijk niet, omdat het geen fulltime kolven is inderdaad? En ik ook niet fulltime werk.. Nou ja, maakt verder ook niet echt uit. Het is een fijne kolf :D
  vrijdag 23 november 2018 @ 12:34:53 #225
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183322473
Daar gaat het om inderdaad, dat ie fijn is :). Ik heb een Medela Freestyle, werkt ook prima. Ik heb nog een tweedehandse als reserve liggen maar die mag eigenlijk wel weg. Ik kolf nog 0 of 1x op een werkdag en gisteren kon ik 20 uur zonder voeden/kolven zonder te ontploffen. Dus ik raak niet meer in paniek bij het idee dat mijn kolf kapot gaat. Iemand interesse?

Internetplaatje:


Geen garantie meer, richtprijs 50 euro? Inclusief zo'n zwarte tas voor vervoer en koeltasje en 2 flesjes.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_183331349
Heeft er hier iemand ervaring met een borstvoedingssieraad?
Blijft het echt mooi?

Ik heb een nieuwe ketting nodig ;)
pi_183332433
Is de Spectra echt beter dan de Medela? Ik kolf nu met een swing en dat gaat prima maar als de baby straks over gaat op vaste voeding wil ik misschien wat meer gaan kolven. Voor nu 1 keer per dag is de Swing prima maar een hogere opbrengst zou wel lekker zijn.

Loj, geen ervaring mee, ik had er wel naar gekeken maar vond de prijzen nog best pittig. Misschien over een paar maanden als ik ga afbouwen met bv dat ik een ketting laat maken.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  vrijdag 23 november 2018 @ 21:57:37 #228
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_183333083
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 20:32 schreef Loj het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met een borstvoedingssieraad?
Blijft het echt mooi?

Ik heb een nieuwe ketting nodig ;)
Ik heb er een van deze winkel, die is nog steeds mooi: https://www.moedersmooist(...)tellen-en-verzenden/
Al draag ik hem zelden, dus dat scheelt misschien. Maar ik ben er nog steeds erg blij mee O+
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_183334560
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 21:57 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik heb er een van deze winkel, die is nog steeds mooi: https://www.moedersmooist(...)tellen-en-verzenden/
Al draag ik hem zelden, dus dat scheelt misschien. Maar ik ben er nog steeds erg blij mee O+
Oooh O+ Wat gaaf. Ik heb nog geen ketting en ben al een tijdje op zoek naar iets leuks. En ik ben binnenkort jarig O+ Ik geloof dat ik een cadeau heb gevonden!
  zondag 25 november 2018 @ 19:12:51 #230
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183366396
Nog maar een vraag: prul is nu 5 dagen oud en is heel vaak na de voeding nog echt ontevreden. Als we dan afgekolfde melk bijgeven, wordt ze wel tevreden en slaapt ze. Ik vind alleen de cyclus van voeden en steeds kolven stiekem best heel zwaar. Ik ben elke 2,5 uur al snel een uur bezig en m'n opbrengst gaat meteen weer op. Is het normaal om bv geven als heel zwaar te ervaren en zijn er nog dingen die ik kan doen om ervoor te zorgen dat ze wel genoeg voeding uit m'n borsten haalt? Ze drinkt nu allebei de kanten goed en dan kolf ik nog een ml of 10 na. Als ze niet goed drinkt omdat ze te moe is of te boos, kolf ik ongeveer 20 ml.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 25 november 2018 @ 19:19:15 #231
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_183366493
Ik weet niet precies jouw situatie, maar waarom kolf je na? Als je voedt op verzoek, zou je productie moeten stijgen en zou ze daar genoeg aan moeten hebben. Wanneer stop je met een voeding, na een bepaalde tijd of als ze genoeg heeft? Als je stopt na een bepaalde tijd, als ze nog niet klaar is, dan is ze natuurlijk ontvreden. Bij ons was het in het begin zo: 1 uur drinken, 2 à 3 uur slapen, repeat.
Dus het zou zich vanzelf moeten regelen. Maar misschien is er bij jou iets anders, waarom dat niet kan?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 25 november 2018 @ 19:25:30 #232
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183366631
Ik kolf omdat ze na een half uur tot drie kwartier drinken te moe is om verder te drinken, maar vervolgens wel nog honger heeft. Is op advies van de vk na vorige nacht waarin prul honger had, maar zo overstuur en moe was, dat aanhappen niet meer lukte. Fingerfeeden kost minder moeite, waardoor prul dan wel genoeg voeding heeft.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 25 november 2018 @ 19:39:31 #233
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_183366946
Ah ja nee, dan is het logisch... en ook zwaar ja! Heb je al een lk om advies gevraagd?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_183366956
Het is heel normaal dat je het zwaar vindt, Tink :* Ik schreef ooit eens een column over hoe misleidend die plaatjes zijn van een sereen glimlachende moeder die in een mooie zonnestraal een stilliggende en volmaakt tevreden new born aan de borst heeft. Dit alles perfect gewassen, gekapt en gekleed uiteraard :P

Misschien borstcompressie toepassen om Prul wat op weg te helpen? Of heel even met je hand vooraf de tsr opwekken zodat Prul daar niet zo hard voor hoeft te werken? Phi was de eerste week een beetje ongeduldig, als de melk dan al enigszins op gang was voor ze aanhapte, ging het beter. Niet dat het eruitspuit, maar gewoon al wat druppels op de tepel, zeg maar.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 25 november 2018 @ 19:53:07 #235
269689 crew  Viv
pi_183367316
Ik neem even aan dat Prul in die 3 kwartier niet continu melk aan het wegklokken is, wat doe je al om haar "bij de les" te houden? En ik zou ook een lk laten komen, misschien is met wat aanpassingen dat kolven niet meer nodig.
  zondag 25 november 2018 @ 22:28:07 #236
171422 LadyBlack
paint it black
pi_183371716
Tink, even een hart onder de riem! Heel veel herkenning bij je verhaal! Ik heb ook zo'n moordschema van voeden-kolven-bijvoeden gedaan en dat ís gewoon heel zwaar.

Wordt ook heus weer beter, dat wel :*
pi_183373066
Ik kreeg als "schema" mee 1 kwartier ene borst en 10 minuten andere borst. En dan actief proberen de baby wakker te houden en ik masseerde dan de borst om alles wat makkelijk te laten lopen. Een uur voeden vind ik wel erg lang voor zo een kleintje.

En ja, borstvoeding geven is in het begin gewoon keihard werken. Vaak doet het ook nog pijn.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  zondag 25 november 2018 @ 23:25:01 #238
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183373097
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 19:53 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik neem even aan dat Prul in die 3 kwartier niet continu melk aan het wegklokken is, wat doe je al om haar "bij de les" te houden? En ik zou ook een lk laten komen, misschien is met wat aanpassingen dat kolven niet meer nodig.
Blazen, wrijven, zorgen dat ze het niet al te warm heeft, wiebelen, koude vingers van manlief in haar nekje...

Een lk is wel een goed idee ja. Ik heb dat zelf in m'n kraamplan gezet, maar op de een of andere manier was ik dat alweer vergeten.

Net heeft ze zonder afgekolfde melk gekregen te hebben keurig 3 uur gelaten tussen de vorige voeding en deze en we hebben alledrie even geslapen. Daar wordt de wereld ook al een stuk leuker van :D
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183376131
Mijn man heeft mijn milk trays gesmolten in de vaatwasser. :( Nu waren ze eigenlijk al niet meer zo handig sinds we een vriezer met lades hebben (want moeilijk recht wegzetten), dus ik wil geen nieuwe kopen. Maar hoe ga ik mijn melk dan invriezen? Wat gebruiken jullie?

Groot voordeel van de trays vond ik het invriezen in kleine porties (staafjes van ca 30 ml), dan hoefde ik nooit te veel te ontdooien. Zijn er andere systemen die dat ook hebben?
  maandag 26 november 2018 @ 09:37:01 #240
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183376147
Ijsblokjes zakjes? Ik ben nog geen expert, maar in mijn hoofd klinkt het logisch...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 26 november 2018 @ 09:39:08 #241
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_183376179
Met ijsblokjeszakjes kun je stukjes plastic in de melk krijgen, en weet ook niet of het bpa (of wat is het?) vrij is?

De Avent bakjes een optie?
pi_183376190
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 09:37 schreef Tink89 het volgende:
Ijsblokjes zakjes? Ik ben nog geen expert, maar in mijn hoofd klinkt het logisch...
Die hebben vaak bpa's meen ik, dus niet zo geschikt voor baby's.
pi_183376197
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 09:35 schreef lunapuella het volgende:
Mijn man heeft mijn milk trays gesmolten in de vaatwasser. :( Nu waren ze eigenlijk al niet meer zo handig sinds we een vriezer met lades hebben (want moeilijk recht wegzetten), dus ik wil geen nieuwe kopen. Maar hoe ga ik mijn melk dan invriezen? Wat gebruiken jullie?

Groot voordeel van de trays vond ik het invriezen in kleine porties (staafjes van ca 30 ml), dan hoefde ik nooit te veel te ontdooien. Zijn er andere systemen die dat ook hebben?
Voor eigen gebruik heb ik deze:

https://www.moedermelknet(...)oedermelkzakjes.html
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_183376384
Ik heb ook bewaarzakjes van Lansinoh. Kan je zo veel of zo weinig in doen als je wil.

https://www.lansinoh.nl/product/bewaarzakjes-voor-moedermelk/
Protège moi de mes désirs.
pi_183376534
Ik gebruik flesjes van Medela en indien nodig de zakjes van Elanee (want goedkoop en makkelijk te krijgen)

Tink, nog gefeliciteerd met de geboorte O+ Ik vond de borstvoeding (bij beide kinderen) in het begin zwaar. Vooral bij dochter, toen ik nog geen idee en geen goede begeleiding had. Bij zoon had ik iets meer schijt aan wat de kraam zei, wist ik al beter hoe of wat en schakelde ik veel eerder een lk in. Het vraagt veel om constant aan het voeden te zijn en geen moment voor jezelf te hebben terwijl je fysiek en mentaal nog aan het herstellen bent van de bevalling en daarbij nog geen idee hebt wie er nou eigenlijk precies bij je is komen wonen ;) Een LK lijkt me ook een goed idee, vaak kleine tips voor groot resultaat O+
Make your own kind of music.
pi_183376566
Volgens mij kan bpa alleen in hard plastic voorkomen. Maar er kunnen altijd kleine stukjes plastic in je melk komen met open maken van zo'n bolletje.
De zeeman had handige bpa-vrije ijsklontbakjes met deksel. Maar geen idee of ze die nu ook in het assortiment hebben liggen.


Bij ons eerste moest ik ook schematisch voeden. Max. 20 min per borst en bijvoeden (met kv). Uiteindelijk zijn mijn melkklieren zo dusdanig weinig gestimuleerd dat de melkproductie te weinig opgang was gekomen, en hij dus nooit volledig bv heeft gehad.

Nu mocht Billy van mij onbeperkt lang aan de borst en onbeperkt vaak (en max 3 uren ertussen). En de kraam vond dat prima. Natuurlijk begon het CB en de LK (ibclc) te steigeren als ik vertelde hoe vaak hij kwam en hoe lang hij dronk. Maar het doorzetten heeft beloond. Vandaag krijgt hij al 5 maanden volledig bv O+.

De eerste 6 weken is het keihard werken, maar uiteindelijk wordt het zoveel makkelijker. Hopelijk ook bij jou Tink!
  maandag 26 november 2018 @ 10:41:21 #247
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_183377039
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 19:25 schreef Tink89 het volgende:
Ik kolf omdat ze na een half uur tot drie kwartier drinken te moe is om verder te drinken, maar vervolgens wel nog honger heeft. Is op advies van de vk na vorige nacht waarin prul honger had, maar zo overstuur en moe was, dat aanhappen niet meer lukte. Fingerfeeden kost minder moeite, waardoor prul dan wel genoeg voeding heeft.
Hoe bedoel je dit?

dus na 3 kwartier, valt ze dan in slaap, en zo ja voor hoelang?

3 uur er tussen is echt heel erg lang trouwens, dit kan dus zeker in de nacht ervoor zorgen dat ze te moe zijn om aan te happen, hoelang zat er snachts tussen.

Borstvoeding is heel zwaar, en het lastige is ook dat de mensen van wie je goed advies zou verwachtek (vk, cb dat vaak niet geven)
pi_183377935
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 09:35 schreef lunapuella het volgende:
Mijn man heeft mijn milk trays gesmolten in de vaatwasser. :( Nu waren ze eigenlijk al niet meer zo handig sinds we een vriezer met lades hebben (want moeilijk recht wegzetten), dus ik wil geen nieuwe kopen. Maar hoe ga ik mijn melk dan invriezen? Wat gebruiken jullie?

Groot voordeel van de trays vond ik het invriezen in kleine porties (staafjes van ca 30 ml), dan hoefde ik nooit te veel te ontdooien. Zijn er andere systemen die dat ook hebben?
ik heb ook lades en gebruik een tray met deksel (van de zeeman maar dat is zomer assortiment ben ik bang). ik leg deze gewoon in de la. zorgen dat wat spullen vlak liggen om het bovenop te leggen en invriezen maar.
en verder dezelfde zakjes als wolken.

Tink ik denk dat je alle tips al hebt gehad. Onbeperkt voeden en een LK inschakelen
Als je over een paar dagen denkt waarom wil prul zo idioot vaak drinken, rond dag 9 zit een regeldag. daar vooral aan toegeven want dat is nodig om je productie op te krikken, dan niet extra gaan bijvoeden. maar ik ga er vanuit dat je dan al een LK hebt kunnen spreken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 26-11-2018 14:49:06 ]
pi_183379564
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 23:25 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Blazen, wrijven, zorgen dat ze het niet al te warm heeft, wiebelen, koude vingers van manlief in haar nekje...

Een lk is wel een goed idee ja. Ik heb dat zelf in m'n kraamplan gezet, maar op de een of andere manier was ik dat alweer vergeten.

Net heeft ze zonder afgekolfde melk gekregen te hebben keurig 3 uur gelaten tussen de vorige voeding en deze en we hebben alledrie even geslapen. Daar wordt de wereld ook al een stuk leuker van :D
Het is onwijs herkenbaar! En zo zwaar idd! Wij verschoonden de luier als baby niet meer actief dronk bij borst 1, en daarna borst 2 aanbieden. Dan was hij weer een beetje bij de les ;).

Daarnaast zijn wij aan de slag gegaan (na overleg met lk) met een afbouwschema voor de bijvoeding. Stel: in week 1 is de bijvoeding 30 cc per voeding. Dan deden we in week 2 steeds 20 cc geven, en in week 3 10 cc. Zo bouw je de hoeveelheid die hij uit de borst moet halen ook langzaam op. Tussendoor kolfde ik bij 3 voedingen na (ipv elke voeding) waarvan 1x per dag powerkolven. Zo hebben wij de bijvoeding af kunnen bouwen. Maar onze baby was erg klein (2460 bij de geboorte) en groeide niet goed de eerst week, waardoor de bv ook niet goed op gang was gekomen. Daarom is het wel een goed idee om jullie plan ook met een lk af te stemmen.

Het scheelde voor mij dat er een plan wás, en dat het dus ergens ook een einde had. Veel sterkte, het is niet niks :*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_183379874
Wat was het begin zwaar idd. Ik had ook nog eens eerst spruw ( qua gevoel of er scheermesjes door je tepels aan het snijden waren) en ook nog eens een melkblaar die maar niet weg ging. Stond ik met een scherpe naald die ik van een verpleegkundige had gehad in mijn tepel te prikken en die blaar uit te knijpen :X .

Bv gaat nu wel fluitend hoor, maar ik snap wel dat veel vrouwen stoppen na een paar weken.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  maandag 26 november 2018 @ 17:08:21 #251
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183383930
Drie uur is van begin van de voeding tot begin van de volgende voeding. Prul drinkt ongeveer 15 min borst 1, dan verschonen en dan borst 2. Die drinkt ze amper, omdat ze keihard in slaap valt. Vervolgens 15 ml afgekolfde melk, terwijl ik probeer om weer 15 ml te kolven voor de volgende ronde. Lukt dat niet, dan vullen we aan met kv. Vk zei vandaag nog dat prul te moe is om goed te drinken en daardoor geen energie heeft om te groeien, ze was dan ook afgevallen.

Nu is het plan om dit schema door te zetten en nog twee keer per dag extra te kolven in de hoop dat m'n productie stijgt en prul meer energie krijgt. Ik heb echter zwaar de neiging om de handdoek in de ring te gooien. Ik ben kapot en de bv is echt een enorme stressfactor nu..
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183384021
Waarom bel je nu niet een LK, tink?

Groeit ze goed? Ik snap het nut van bijvoeden niet, als ze goed groeit.

En, verder: Borstvoeding is fijn, en een van de beste dingen die je een baby kunt bieden. Maar een moeder die goed in haar vel zit is nog beter, en gaat boven alles. Ook boven borstvoeding. :*
pi_183384671
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:08 schreef Tink89 het volgende:
Drie uur is van begin van de voeding tot begin van de volgende voeding. Prul drinkt ongeveer 15 min borst 1, dan verschonen en dan borst 2. Die drinkt ze amper, omdat ze keihard in slaap valt. Vervolgens 15 ml afgekolfde melk, terwijl ik probeer om weer 15 ml te kolven voor de volgende ronde. Lukt dat niet, dan vullen we aan met kv. Vk zei vandaag nog dat prul te moe is om goed te drinken en daardoor geen energie heeft om te groeien, ze was dan ook afgevallen.

Nu is het plan om dit schema door te zetten en nog twee keer per dag extra te kolven in de hoop dat m'n productie stijgt en prul meer energie krijgt. Ik heb echter zwaar de neiging om de handdoek in de ring te gooien. Ik ben kapot en de bv is echt een enorme stressfactor nu..
Laat prul zelf los bij borst 1, of koppel je haar af? En valt ze ook in slaap bij de bijvoedingsfles?

En was ze vandaag afgevallen t.o.v. gisteren?

3 Uur van begin voeding tot volgende voeding klinkt niet als heel veel. Bij borstvoeding is -zeker in het begin- vaak aanleggen erg belangrijk. Als ze steevast om de 3 uur drinkt kom je op 8 voedingen per dag. Zeker de eerste weken mag dit wel naar 12+ voedingen. (Ik zat op 14-16 voedingen per 24 uur) Op ten duur drinken ze steeds effectiever en duren de voedingen steeds minder lang en komt er ook wat meer tijd tussen. Zeker als ze afgevallen is zou ik haar vaker de borst geven. In het begin is het echt voeden, voeden, voeden en dan daartussen snel een prak naar binnen werken, plasje, quicknap en weer verder voeden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Ik probeer mee te denken. Het zou zo zonde zijn als je de handdoek in de ring gooit en je krijgt er over enkele weken spijt van. Relacteren is nog zoveel moeilijker. Maar je moet natuurlijk wel doen waar je je goed bij voelt :*
pi_183387824
Pittig, Tink. Phi moest van de kraam ook altijd aan twee borsten drinken, maar na de eerste was ze gewoon knock out. Dan kwam ze vaak een uur later alsnog en dan legde ik haar gewoon weer aan. En repeat x 100. Dat duurde een tijdje en toen waren we op elkaar afgestemd.
pi_183388084
Ah Tink, pittig is deze tijd hè. Denk dat echt de beste tip is om zo snel mogelijk een lactatiekundige in te schakelen. Die kan meedenken en een plan maken. Stoppen kan natuurlijk altijd, maar wie weet lukt het wat rust terug te krijgen met een goed plan. Sterkte :*
pi_183388640
Is ze al op geboortegewicht en aan het groeien?
Toen dat zo was kon ik de bijvoeding stoppen, waardoor het ook veel leuker werd :)

Li drinkt nog steeds vaak maar 1 borst 15 min en valt dan in slaap. Met moeite krijg ik er dan nog een paar slokken van borst twee in. Toevallig heb ik haar net een flesje van 125 ml kv aangeboden, die dronk ze leeg en nu een half uurtje later gilde ze alweer van de honger...
het is dus ook moeilijk om in te schatten wat ze drinken (en het wegen voor en ma de voeding geloof ik niet zo in ;) )

Maar vooral doe wat er goed voelt en een combinatie is ook niet slecht hè!
pi_183390912
Tink het is zo herkenbaar. :*

Week 1 en 2 bij ons: Banaan kon slecht aanhappen, was ongeduldig, viel enorm af, na het voeden kolven, had ik net een mooie hoeveelheid gekolfd dan dronk hij dat ook alweer weg. Wekkertjes zetten voor volgende voedingsmoment, hij was altijd voor die wekker weer wakker. Bijvoeden met kunstvoeding, voeden met lepeltje/cupje/flesje, zorgen over of ik op deze manier ooit goed borstvoeding zou kunnen gaan geven.

De lactatiekundige hielp met beter aanleggen, borstcompressie en ik ging tepelhoedjes gebruiken. Banaan kon zo veel effectiever drinken en de wereld zag er ineens veel beter uit. Ik kon geleidelijk aan stoppen met kolven waardoor het allemaal veel beter te doen werd.
Zonder lactatiekundige was ik beslist een fulltime kolver geworden.

Als het borstvoeden je niet ligt, dan is stoppen jouw keuze. Maar het zou zo zonde zijn als je stopt voordat je goed advies hebt gehad.

Als je meer wilt weten over borstcompressie, hier een filmpje dat mijn verloskundige stuurde. Met compressie komt er wat meer melk, zodat je meisje minder hard hoeft te werken.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_183392342
Ik zou ook stoppen met verschonen tussendoor. Zonde van de energie. Veeeeeeeeel huid op huid, in bed blijven, visite minimaliseren. Borstvoeding is echt investeren, daar pluk je later pas de vruchten van. Maar je moet wel bedenken waar je grens ligt, liefst net vóórdat je die over gaat :) Bel morgen een lactatiekundige. Die weet meer dan je kraamverzorgster en verloskundige samen. Je kunt haar vinden via de website van de NVL.
  dinsdag 27 november 2018 @ 09:36:11 #259
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183396151
Txs dames! Ik heb even wat antwoorden geprobeerd te bundelen:

Prul is nog lang niet terug op haar geboortegewicht (2900 nu tov 3085 toen) en valt af ipv dat ze bijkomt. Tijdens de eerste borst valt ze al in slaap, de tweede hapt ze soms helemaal niet meer aan en soms drinkt ze drie slokken. Verschonen moest gisteren wel, ze had elke keer gepoept. Ze heeft gisteren een keer of 10 gedronken, ik dacht dat dat genoeg was...

Ik heb vannacht een kolfsessie geskipt en kon de ronde erna 30 ml kolven. Prul heeft die ronde kv gehad na de borst en heerlijk geslapen.

En ik ga zo de lk bellen. Ik ben bereid veel te investeren en vind bv heel belangrijk, maar dit trek ik zo niet.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183396640
Lastig hoor Tink, ik hoop dat de LK je kan helpen :* Het is ook echt hard werken, zelfs als het soepel verloopt, laat staan als het wat moeizamer gaat.

Als ik mijn lijstjes terug kijk waarop ik de tijden van drinken enzo bij hield, dan zie ik dat ik in het begin wel rond de 14 voedingen zat :o Ik kan me dat niet eens meer zo herinneren.. Soms zat er maar een uurtje tussen, soms 1.5/2 uur, heel af en toe 3 uur. En ik zie dat Jip ook niet altijd twee borsten dronk (maar Jip kwam ook nogal veel aan, dus het maakte niet echt uit dat ie maar 1 borst dronk). Volgens mij viel hij ook vaak in slaap tijdens het drinken. Na twee weken zaten we op 10 voedingen en na 3 weken op 8 voedingen, daarna ben ik gestopt met het bijhouden :D

Ik weet ook nog wel dat hij die eerste dagen veel beter dronk als hij naakt (wel met luier) tegen mij aan lag (ik dus ook zonder shirt :P ). Na een paar dagen dronk ie wel zo goed dat we allebei onze kleding aan konden houden.
pi_183397240
U. zat ook 24/7 vastgeplakt aan de borst. Toen vond ik het niet leuk (want ik moet nog koken/opruimen/x doen). Nu denk ik alleen maar: fuck het huishouden, ik wil lekker knuffelen met U.

Bv is zwaar en moeilijk en pijnlijk, vooral in het begin. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Het is alles meer dan waard.
Protège moi de mes désirs.
pi_183397277
Je doet het goed Tink, het is ook heel zwaar. En inderdaad belangrijk dat je jezelf in de gaten houdt, jezelf voorbij lopen is voor niemand leuk. Goed dat je de LK gaat bellen!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 27 november 2018 @ 14:05:36 #263
269689 crew  Viv
pi_183400660
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 22:47 schreef WupWup het volgende:
Borstvoeding is echt investeren, daar pluk je later pas de vruchten van.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:59 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Bv is zwaar en moeilijk en pijnlijk, vooral in het begin. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Het is alles meer dan waard.
De boodschap die (hier en elders) steeds uitgedragen wordt van "het is heel zwaar in het begin, maar het wordt écht beter!" impliceert dat de aanhouder altijd wint, en dat is gewoon niet zo.

Alle omstandigheden leken hier in orde (goed voorbereid, hele sterke motivatie, veel steun van partner, gezonde baby, het eerste uur huid-op-huid gehad, begeleiding van goede lk, verborgen tongriem laten klieven door kinderarts), ik investeerde me een ongeluk (wekenlang vooral samen op bed, continu aanleggen, continu kolven) en de enige vruchten die ik ervan geplukt heb is dat ik ruim een jaar fulltime heb kunnen kolven.

Sorry voor deze deprimerende opmerking tussendoor. :@
pi_183400794
Goede nuance hoor Viva. Het lukt inderdaad niet altijd, ook niet met heel veel inzet. En dat is heel rot, zeker als je het heel graag wilde.

Maar wat ik toen wel helpend vond is te lezen dat het bij veel moeders moeilijk is in het begin, wat eventuele oplossingen zijn en hoe belangrijk een (goede) lk is. En ook om stil te staan bij je eigen grenzen en die niet (te ver) over te gaan. En dat is wat ik wel vooral uit de tips haal.
pi_183402107
Je hebt gelijk hoor, Vivi. Soms gaat het gewoon niet.

Maar heel vaak gaat het wel, als je maar lang genoeg doorzet. Ik las overal dat bv geven geen pijn hoort te doen. Nou, dat deed het hier wel. Geloof me dat het pijn doet als je tepel er half afhangt door de kloven. :')
Maar als ik toen was gestopt, had ik het mezelf nooit vergeven.
Zoals hierboven ook is gezegd: het was fijn om oa hier te lezen dat het bij anderen ook zo verliep. Geeft toch weer kracht om door te zetten.
Protège moi de mes désirs.
pi_183402554
Duman, nu gooi ik waarschijnlijk de knuppel in het hoenderhok, maar een tepel die er half afhangt door de kloven (een overdrijving hoop ik :{ ) is geen goed voorbeeld van 'even doorzetten'. Dan is er echt iets mis gegaan. Verder eens met vivi.

Tink, ik hoop dat je goed advies krijgt van de lk! :*
pi_183403282
Ik heb heel veel geïnvesteerd, huid op huid, weken fulltime kolven, elk uur drinken, ook in de nacht (X 2 dus effectief 20 minuten slaap en 40 minuten voeden.
Ik ben inmiddels op het punt gekomen dat ik met niet genoeg heb voor 2 kindjes tenzij intensief clusteren, en dan heb ik het niet over 24 uur, maar gewoon echt weken lang. Dus inmiddels zit ik op een combinatie van live voeden en bijvoeden met kv/bv.
Aan de ene kant voelt het als falen, aan de andere kant krijgen ze nog steeds 50 tot 75% bv per baby. Maar ik heb eerlijk de energie niet meer om voor de volle 100% te investeren. Al hoop ik in ieder geval tot 6 maanden een combinatie aan te kunnen bieden.
pi_183403325
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 15:58 schreef Mrs.Peel het volgende:
Duman, nu gooi ik waarschijnlijk de knuppel in het hoenderhok, maar een tepel die er half afhangt door de kloven (een overdrijving hoop ik :{ ) is geen goed voorbeeld van 'even doorzetten'. Dan is er echt iets mis gegaan. Verder eens met vivi.

Tink, ik hoop dat je goed advies krijgt van de lk! :*
Natuurlijk. :+ Maar zo voelde het wel, haha.
Protège moi de mes désirs.
pi_183403470
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:35 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Natuurlijk. :+ Maar zo voelde het wel, haha.
Had je destijds wel goede hulp?
pi_183403887
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 14:05 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]


[..]

De boodschap die (hier en elders) steeds uitgedragen wordt van "het is heel zwaar in het begin, maar het wordt écht beter!" impliceert dat de aanhouder altijd wint, en dat is gewoon niet zo.

Alle omstandigheden leken hier in orde (goed voorbereid, hele sterke motivatie, veel steun van partner, gezonde baby, het eerste uur huid-op-huid gehad, begeleiding van goede lk, verborgen tongriem laten klieven door kinderarts), ik investeerde me een ongeluk (wekenlang vooral samen op bed, continu aanleggen, continu kolven) en de enige vruchten die ik ervan geplukt heb is dat ik ruim een jaar fulltime heb kunnen kolven.

Sorry voor deze deprimerende opmerking tussendoor. :@
Joe, nu ben je me aan het framen, want ik heb nooit beloofd of bedoeld dat er een garantie bestaat.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 27 november 2018 @ 17:12:52 #271
269689 crew  Viv
pi_183403955
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:33 schreef Cassandra87 het volgende:
Aan de ene kant voelt het als falen, aan de andere kant krijgen ze nog steeds 50 tot 75% bv per baby.
Je hebt niet gefaald, gewoon niet. :N Je hebt het juist super gedaan!! Dat ze bij bijna 4 maanden allebei nog/weer (grotendeels) live zouden drinken lag echt niet meer in de lijn der verwachting na die moeilijke start van R.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 17:07 schreef WupWup het volgende:
Joe, nu ben je me aan het framen, want ik heb nooit beloofd of bedoeld dat er een garantie bestaat.
Wat is framen toch een negatief woord, ik luis je nergens in. Ik geef alleen aan hoe dit soort posts over kunnen komen bij mensen waarbij het niet gelukt is.
pi_183404928
Het woord is niet negatief, het uitvoeren wel. Mijn post was tegen tink bedoeld zonder dat ik jouw verhaal of welk ander dan ook erbij betrok. Het voelt erg flauw dat het zo onderuit gehaald wordt. En verder ga ik er niks meer over zeggen hier, daar is dit topic niet voor.
  dinsdag 27 november 2018 @ 18:19:23 #273
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183405176
Er is hier rust in de tent gekomen. Het nieuwe plan:

Blijven voeden op verzoek. Ze meldt zich keurig.
Bijvoeden met kv als ze na mijn borsten nog duidelijk ontevreden is of honger heeft of ik vind dat ze te weinig gegeten heeft. Dit is grijs gebied en doen we met twee redenen:
1. Ze groeit niet goed en heeft die extra energie nodig om uit het cirkeltje van moe-slecht eten-slecht slapen-nog moe-er te komen.
2. Ik trek het niet om na elke voeding te kolven, dat levert te veel druk op en mijn lijf heeft al geen reserve door m'n zwangerschap.
Kolven is - aldus de deskundige - alleen voor overdag en alleen voor als ik er zin in heb of prul helemaal niet aangehapt en gedronken heeft. Stimuleren is belangrijk, maar dat hoeft echt geen 14 keer per dag met de kolf.

Ik sta achter dit plan, omdat het idee is dat ze er meer energie van krijgt en dus steeds beter kan gaan drinken bij mij. Heeft ze altijd kv nodig als extra, dan is dat prima, zolang ik ook maar bv blijf geven vind ik dat geen probleem. Op deze manier geniet ik ook weer van het voeden ipv dat het alleen maar stress oplevert.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183407171
Wat fijn Tink! Klinkt als een goed plan, zeker omdat het jou rust geeft. En nu lekker groeien Prul!
pi_183407203
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:19 schreef Tink89 het volgende:
Er is hier rust in de tent gekomen. Het nieuwe plan:

Blijven voeden op verzoek. Ze meldt zich keurig.
Bijvoeden met kv als ze na mijn borsten nog duidelijk ontevreden is of honger heeft of ik vind dat ze te weinig gegeten heeft. Dit is grijs gebied en doen we met twee redenen:
1. Ze groeit niet goed en heeft die extra energie nodig om uit het cirkeltje van moe-slecht eten-slecht slapen-nog moe-er te komen.
2. Ik trek het niet om na elke voeding te kolven, dat levert te veel druk op en mijn lijf heeft al geen reserve door m'n zwangerschap.
Kolven is - aldus de deskundige - alleen voor overdag en alleen voor als ik er zin in heb of prul helemaal niet aangehapt en gedronken heeft. Stimuleren is belangrijk, maar dat hoeft echt geen 14 keer per dag met de kolf.

Ik sta achter dit plan, omdat het idee is dat ze er meer energie van krijgt en dus steeds beter kan gaan drinken bij mij. Heeft ze altijd kv nodig als extra, dan is dat prima, zolang ik ook maar bv blijf geven vind ik dat geen probleem. Op deze manier geniet ik ook weer van het voeden ipv dat het alleen maar stress oplevert.
Fijn dat het rust is Tink. Klinkt als een goed plan.
BV geven heb ik ervaren al een hele strijd. Ik heb ook regelmatig geroepen dat ik er mee wilde stoppen. En juist op dat moment trok het (de productie, de pijn in mijn tepels) net weer bij. Het is een heel heftig en tijdrovend, zeker in het begin. Ik vind het zelf persoonlijk heel belangrijk dat de mama er niet aan onderdoor gaat. Want hoe belangrijk BV ook kan zijn, blije mama = blije baby, met BV of KV.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 27 november 2018 @ 22:10:43 #276
269689 crew  Viv
pi_183410538
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:05 schreef WupWup het volgende:
Mijn post was tegen tink bedoeld
Ja, en ik vind dat daar had moeten staan "Borstvoeding is echt investeren, in de hoop daar later de vruchten van te kunnen plukken." En verder: insgelijks...

Tink, wat fijn dat er een plan ligt waar je achter staat, en er rust in de tent is. O+ Zoals hierboven genoemd is het vervelende van deze periode dat je nog niet weet of alle inspanningen tot het gehoopte resultaat gaan leiden. Stel dat je alvast zou weten dat je over een aantal weken moeiteloos borstvoeding geeft, dan zou het nu allemaal stúkken makkelijker te behappen zijn. Gelukkig zijn jouw kansen heel gunstig (zoals D.U.M.A.N. ook zei): verreweg de meeste vrouwen kunnen borstvoeding geven (en hun kinderen borstvoeding nemen), anders waren we allang uitgestorven. ;)
  woensdag 28 november 2018 @ 03:48:04 #277
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183413592
Hmm, hoewel het plan lijkt te werken, drinkt prul te snel en te horizontaal uit de Philips avent natural fles, waardoor ze spuugt. Nu dus op zoek naar een fles waarbij ze rechter op en langzamer kan drinken. Tips, anyone?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183413792
Tink, wij gebruiken de Dr. Browns fles, geen verslikken, maar wel snel leeg. Maar wij hebben een hongerlap O+ Bij dit kind alleen deze fles gebruikt, dus verder geen tips. O ja, en wij zijn pas met de fles gestart toen hij ruim 4 weken oud was en de borstvoeding (aanhappen, doordrinken, groeien) goed ging.

Succes Tink :*
pi_183413821
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 03:48 schreef Tink89 het volgende:
Hmm, hoewel het plan lijkt te werken, drinkt prul te snel en te horizontaal uit de Philips avent natural fles, waardoor ze spuugt. Nu dus op zoek naar een fles waarbij ze rechter op en langzamer kan drinken. Tips, anyone?
M drinkt uit de aventfles ook erg snel. De speenopening van de 1+ is erg groot vergeleken met de rest. M drink rustiger uit de Dr Browns. De kleinste fles met de kleine hals. Vond niet dat hij daar erg mooi uit dronk en duurde lang, maar wel het meest rustig.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 28 november 2018 @ 06:29:32 #280
269689 crew  Viv
pi_183413932
Hier ging Avent Natural ook te snel (zelfs met de 0-speen), Medela Calma ook, Difrax ook (met 2 soorten spenen), NUK (met 2 soorten spenen) ook. Ook hier uitgekomen bij Dr Brown's (met de prematurenspeen: Level P). Wij hadden de brede halsfles, of dat qua tempo uitmaakt weet ik niet (het idee van de lk was dat ZZ dan een grotere hap zou maken).

Maar! Ik zou een hypothetische volgende keer een borstvoedingshulpset gebruiken in plaats van een fles. Dit is een slangetje wat bij je tepel uitkomt, je baby krijgt dan de bijvoeding terwijl ze de goede drinktechniek oefent. En tegelijkertijd met het bijvoeden wordt jouw productie gestimuleerd, in plaats van dat je dubbel werk hebt. Dit is wel iets om onder begeleiding van je lk op te starten. Zie ook:
https://www.medela.nl/bor(...)borstvoedingshulpset
pi_183414423
Plan klinkt goed Tink! Fijn dat je hulp hebt, want het is niet altijd makkelijk in het begin.
Kolven zou ik idd ook minimeren tot het meest noodzakelijke.

Verder is het denk ik goed om te realiseren dat je mini ook voor het eerst bv krijgt ;) Voor haar is het ook aftasten hoe ze, na 24/7 met voeding voorzien te zijn, haar weg kan vinden in borstvoeding. Verwacht niet dat een baby dat vanaf dag 1 automatisch goed aangeeft.

Mijnes is nu twee maar die kon geen maat houden bv. Die dronk en dronk en dronk en spuugde alles weer uit. Daar moest ik dus 100x aanleggen en steeds stoppen. Heel ander geval natuurlijk maar t geeft wel aan dat het echt even zoeken is.

Weet je zeker dat ze na de voeding honger heeft of kan het andere onrust zijn? Boertje? Te snel plat gelegd..?
pi_183414536
Als tegengas: hier werd de Dr. Brownfles juist niet gepakt en Avent wel.
Het liefst had ik hem helemaal geen flesje gegeven, maar dat is zo lastig op het kdv.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:41 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]

Had je destijds wel goede hulp?
Hulp? Ja. Goed? Geen idee.
Ik had een lk gecontacteerd ivm mijn overproductie en het constant overgeven van U. Maar de lk heeft mij niks nieuws kunnen vertellen. Wat zij aanraadde deed en wist ik al.
Protège moi de mes désirs.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 28 november 2018 @ 08:58:58 #283
269689 crew  Viv
pi_183414720
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 08:40 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Als tegengas: hier werd de Dr. Brownfles juist niet gepakt en Avent wel.
Het ging niet om het "pakken", maar om de stroomsnelheid van de melk. ;)
quote:
Het liefst had ik hem helemaal geen flesje gegeven, maar dat is zo lastig op het kdv.
Haha, mental image van een kdv-leidster die de voedingen geeft met zo'n borstvoedingshulpset. O+
pi_183414784
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 08:58 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Het ging niet om het "pakken", maar om de stroomsnelheid van de melk. ;)

[..]

Haha, mental image van een kdv-leidster die de voedingen geeft met zo'n borstvoedingshulpset. O+
Je kindje moet ‘m natuurlijk wel pakken, anders heb je ook niks aan de stroomsnelheid.

Ik dacht meer aan zo’n fles met lepel. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_183414919
Haha vivi :D

Hier een baby die elke fles wel pakt, maar niet altijd zin heeft in dezelfde fles :') dus hebben ze op het kdv 2 flessen voor hem :D

Tink fijn dat er een plan is, dat zal ook wel rust geven! Hopelijk vind je snel een fles die goed bij je baby past :) (en hopelijk is die fles ook snel niet meer nodig O+ )

Iemand hier nog tips hoe je je productie een beetje goed kan houden tijdens ongesteldheid? Ik heb dan echt zo'n enorme dip dat ik niet meer kan kolven wat Jip drinkt. Trekt daarna wel weer bij. In die week drink ik dan wat extra borstvoedingsthee (geen idee of dat echt helpt maar wat extra vocht kan geen kwaad denk ik). Is er nog iets wat kan helpen of is het gewoon wachten tot het weer bijtrekt?
pi_183415007
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 09:17 schreef Aure het volgende:
Is er nog iets wat kan helpen of is het gewoon wachten tot het weer bijtrekt?
Ik slik fenegriek en dénk dat het werkt. Misschien kan je dat proberen. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_183421800
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 03:48 schreef Tink89 het volgende:
Hmm, hoewel het plan lijkt te werken, drinkt prul te snel en te horizontaal uit de Philips avent natural fles, waardoor ze spuugt. Nu dus op zoek naar een fles waarbij ze rechter op en langzamer kan drinken. Tips, anyone?
Therapeutisch de fles geven met prematuren speen?

Of inderdaad zoals hierboven met borstvoedingshulpset (of klein sondeslangetje in flesje steken)
  donderdag 29 november 2018 @ 06:24:20 #288
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183433646
Dr. Browns is het geworden en daarmee kan ze veel beter rechtop drinken en is ze rustiger. Heerlijk! Txs voor de adviezen :)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183434302
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 06:24 schreef Tink89 het volgende:
Dr. Browns is het geworden en daarmee kan ze veel beter rechtop drinken en is ze rustiger. Heerlijk! Txs voor de adviezen :)
Fijn dat je het gevonden hebt! Dan hopelijk nu minder verslikken, spugen en krampjes! Hoe gaat het verder met de borstvoeding? En met jou?
  donderdag 29 november 2018 @ 09:38:21 #290
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183434743
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:56 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]

Fijn dat je het gevonden hebt! Dan hopelijk nu minder verslikken, spugen en krampjes! Hoe gaat het verder met de borstvoeding? En met jou?
Ik produceer genoeg, denk ik, ze kan iig goed aanhappen en drinken en neemt echt grote slokken. Voeden op zich vind ik dan ook heel fijn en intiem en samen en ik wil er niet meer mee stoppen. Vannacht heeft M een shift op zich genomen van 11 tot 4, waardoor ik even kon bijslapen. Ze heeft in die tijd (terwijl ze ook om half elf nog goed bij mij gedronken had) in totaal over drie sessies verdeeld zo'n 100 ml kv gehad en er heerlijk op geslapen. Daarna dronk ze ook weer goed bij mij en vanochtend weer. Nu slaapt ze alweer 2,5 uur (ofja, dat is de tijd sinds het begin van de vorige voeding) en ze zal zich dus zo wel komen melden.

We voeden dus gewoon op verzoek, met af en toe een rondje niet om mij mentaal heel te houden en als ze nog honger heeft, krijgt ze bij. Meestal is dat zo'n 40 ml water met 1 schepje nutrilon of afgekolfde voeding. Dit plan heeft heel veel rust gebracht in huize Tink en ik voed weer met plezier ipv met paniek. Alleen 's nachts trek ik het dus niet altijd en omdat ik bang ben dat ze bij mij in bed in slaap valt, lossen we dat op met - in principe 1 voedingsronde - kv of kolfmelk. Ze was gisteren en vannacht echter zo onverzadigbaar (ondanks goed drinken) dat dat 3 rondes kv werden.

Overigens kregen we hier de tip van de borstvoedingshulpset. Die hebben we gebruikt (spuitje met mini-sondeslangetje langs mijn borst laten lopen en dan dronk ze dat), maar ook dat ging te hard. Ze zuigt zo hard dat ze in 20 seconden 30 ml voeding naar binnen trok, zelfs als we het spuitje een beetje tegenhielden. Met de fles doet ze er wat langer over en dat lijkt er tot nu toe tot te leiden dat ze de voeding binnenhoudt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183436073
Hier wordt inmiddels 's avonds en 's nachts nog stevig geborstvoed maar overdag beduidend minder, tot helemaal niet gedronken, ten gunste van zaken als omeletjes, krentenbollen, broccoli en bananen. Mijn boobs hebben de memo echter nog niet doorgekregen, ik heb nu al een paar keer de druk eraf gekolfd omdat het écht oncomfortabel werd. Alleen, duurt het daardoor wellicht ook langer voordat mijn productie doorheeft dat het overdag niet meer zo nodig hoeft? Hmmm. Iemand tips?
(Gupje is bijna elf maanden)
Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 29 november 2018 @ 11:52:39 #292
269689 crew  Viv
pi_183436269
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 11:38 schreef minilot het volgende:
ik heb nu al een paar keer de druk eraf gekolfd omdat het écht oncomfortabel werd. Alleen, duurt het daardoor wellicht ook langer voordat mijn productie doorheeft dat het overdag niet meer zo nodig hoeft?
Ik denk dat dat wel meevalt als je alleen de druk eraf kolft, de belangrijkste prikkel (in deze fase) om melk aan te maken ontstaat pas bij een (zo goed als) lege borst. :)
pi_183436278
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 11:52 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt als je alleen de druk eraf kolft, de belangrijkste prikkel om melk aan te maken ontstaat pas bij een (zo goed als) lege borst. :)
Dat klinkt goed, thanks :)
Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 29 november 2018 @ 12:04:01 #294
269689 crew  Viv
pi_183436446
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 11:53 schreef minilot het volgende:
Dat klinkt goed, thanks :)
Leesvoer voor nerds hieronder 8-)
https://kellymom.com/hot-topics/milkproduction/
Scrollen naar Established lactation, en dan het stukje over Feedback Inhibitor of Lactation (FIL). Dat eiwit zorgt ervoor dat een volle borst langzaam melk produceert en een lege borst snel.
pi_183436622
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 12:04 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Leesvoer voor nerds hieronder 8-)
https://kellymom.com/hot-topics/milkproduction/
Scrollen naar Established lactation, en dan het stukje over Feedback Inhibitor of Lactation (FIL). Dat eiwit zorgt ervoor dat een volle borst langzaam melk produceert en een lege borst snel.
Oeoeoe, informatief! Merci O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_183436960
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 09:38 schreef Tink89 het volgende:

[..]

We voeden dus gewoon op verzoek, met af en toe een rondje niet om mij mentaal heel te houden en als ze nog honger heeft, krijgt ze bij. Meestal is dat zo'n 40 ml water met 1 schepje nutrilon of afgekolfde voeding. Dit plan heeft heel veel rust gebracht in huize Tink en ik voed weer met plezier ipv met paniek. Alleen 's nachts trek ik het dus niet altijd en omdat ik bang ben dat ze bij mij in bed in slaap valt, lossen we dat op met - in principe 1 voedingsronde - kv of kolfmelk. Ze was gisteren en vannacht echter zo onverzadigbaar (ondanks goed drinken) dat dat 3 rondes kv werden.

Fijn dat het plan werkt bij jullie. Hopelijk ook op de lange termijn.

Je mag trouwens 30cc water doen en dan 1 schep nutrilon ;) . Of heeft het een reden waarom je 25% extra water geeft? (= 0 kcal extra in de maag)

Zou je durven om met haar samen te slapen? Op de site van veilig slapen staan wel goede tips en ook welke houding je het beste dan kan aannemen om te slapen.

En whoaaaa 4 uurtjes slapen zo te lezen? O+ Hier nogsteeds keurig iedere nacht om de 3-3.5 uur een voeding. Sporadisch halen wij de 4 uur.
  donderdag 29 november 2018 @ 18:36:58 #297
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183443814
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 12:39 schreef coccinelle het volgende:

[..]

Fijn dat het plan werkt bij jullie. Hopelijk ook op de lange termijn.

Je mag trouwens 30cc water doen en dan 1 schep nutrilon ;) . Of heeft het een reden waarom je 25% extra water geeft? (= 0 kcal extra in de maag)

Zou je durven om met haar samen te slapen? Op de site van veilig slapen staan wel goede tips en ook welke houding je het beste dan kan aannemen om te slapen.

En whoaaaa 4 uurtjes slapen zo te lezen? O+ Hier nogsteeds keurig iedere nacht om de 3-3.5 uur een voeding. Sporadisch halen wij de 4 uur.
Ze krijgt 40 ml omdat ze met 30 ml en een schepje spuugt. Het is alsof de voeding dan te dik is ofzo, ze krijgt het niet goed weg iig.

Samen slapen doen we niet. We hebben twee nachten met een aankleedkussen tussen ons in gedaan en toen deed ik geen oog dicht. Nu ligt ze in de cosleeper.

En 4 uur voor mij ja, dankzij manlief en kv O+ O+ O+ O+ O+
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183547702
Sinds een week lukt het Draakje (12 weken) soms niet om uit de borst te drinken. Gemiddeld 1x per dag op totaal verschillende momenten (midden in de nacht of dag, begin avond, net voor het slapen gaan) bij beide borsten, maar iets vaker de rechter. Andere borst pakt hij op dat moment ook niet als ik die aan bied.
Ik probeer hem bij het eerste hongersignaal aan te leggen, dus meestal is hij rustig als hij aan de borst gaat. Als hij al huilt, is de kans van slagen een stuk kleiner. Hij gaat dan wel zuigen, maar ik voel geen tsr komen (wat ik nog steeds rete oncomfortabel & pijnlijk vind). Hij geeft vaak een kreun op protest toon, probeert het nog een keer en gaat dan huilen met gilletjes tussendoor, wat overgaat in hysterisch huilen. Soms duurt dit maar enkele secondes en soms houdt hij het langer vol (max 30 seconden). Het lijkt een beetje of hij zijn drinktechniek op dat moment kwijt is.
Een enkele keer is het gelukt om hem als nog te laten drinken uit de borst nadat hij al overstuur is door met hem te lopen en te sussen. Dat probeer ik uiteraard elke keer, maar soms draait hij gewoonweg zijn hoofd weg, andere keren huilt hij keihard met de tepel in zijn mond.
Ik heb gekolfd om de tsr op te wekken en dan is het eenmaal gelukt om hem te laten drinken. Tsr met de hand opwekken lukt mij niet. Verreweg de meeste keren kolf ik 20/30 ml, laat hem dat drinken, wat hij in 1x pakt, zodat hij ook kalmeert en leg hem daarna weer aan diezelfde borst en dan drinkt hij wel.
Als het ‘s nachts gebeurd kolf ik eigenlijk gewoon alles in zombie modus :+ en geeft vriend het flesje, maar heb niet altijd de luxe om samen te zijn natuurlijk.
Verder klooien we af en aan met spruw en heeft hij van week 4-7 en week 10-12 medicatie (Nystatine), maar lijkt nu wel echt weg te gaan en ook geen last van te hebben. Drinkt alle andere keren rustig aan de borst (dat is ook wel anders geweest :{ )
Draakje groeit verder goed op de borstvoedingscurve bleek gister op het CB.

Buiten dat ik het voor hem vet zielig vind dat hij zo moet huilen op die momenten, raak ik er zelf ook best wel gefrustreerd van en voel paniek rond de voedingsmomenten. Ben helemaal opgelucht als ik de tsr voel en hij drinkt, maar verstar dus ook als hij m niet gelijk de eerste seconde heeft, vaak lukt het hem dan ook nog wel.
Gelukkig lukt het de meeste voedingen wel om gelijk uit de borst te drinken. Het is ook vet onhandig met weggaan, want zeul nu overal maar mn kolf mee naar toe.

Iemand tips & tricks wat ik zou kunnen doen zodat hij gewoon alles in 1x weer uit de borst drinkt?
pi_183548361
Wat vervelend zo'n gestress Fr. Bij ons was dat soort 'gedoe' aan de borst door ongemak (oorontsteking of doorkomende tandjes), jouw verhaal klinkt niet direct zo (evt spruw?). Wat kan helpen om evt makkelijk een tsr op te wekken is vragen aan de huisarts of die een keer oxytocine neusspray wil voorschrijven. Dat kan de stress bij jou een stuk minder maken. Succes, hopelijk snel weer rustiger omtrent de voedingen!
pi_183548369
FR hier is het af en toe nog steeds bal qua drinken. Maar geen tsr is bij mij een teken van (kleine) verstoppingen. De lk heeft die weggemasseerd en inmiddels weet ik ze zelf te signaleren. Als je met de hand melk kolft, spuit het in dunne pisstraaltjes eruit en voelt koud aan, dat is een verstopping in ieder geval.

Qua onrustig drinken en huilen, ik ondersteun borst en kinnetje, haal diep adem (rustig blijven! ;) ) en druppel wat melk in het mondje. Liggend voeden werkt dan het beste. En soms is het gewoon frustratie en vermoeidheid, en vallen ze in slaap zonder gedronken te hebben.

Maar ik blijf het dit keer zwaar en rommelig vinden dus ik weet niet of je hier wat aan hebt. Succes!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')