Jij misschien. Er zijn er ook heel veel die dat gewoon NIET Weten of niet kan schelen. Ik heb er wel eens 1 aangetikt in de file. Niet expres maar ik zag m gewoon niet en ik hoef daar rechts niet te kijken tenzij ik afsla. Maar dat heb je in auto's ook. Legio mensen die hun spiegels niet gebruiken. Of mensen die kris kras door de file rijden, om dan vervolgens doodleuk weer ingehaald te worden door de auto's die in dezelfde baan zijn blijven staan, en die baan ineens net wat beter doorrijd. Gewoon blijven staan, de file lost vanzelf op.quote:Op donderdag 27 september 2018 21:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Klein gebaar, groot plezier.
[..]
Ja, exact. Gewoon goed opletten en er is weinig aan de hand.
Al dat commentaar van LEVENSGEVAARLIJK DIT DAT komt van mensen vanuit hun koekblik. Een motorrijder weet heel goed hoe kwetsbaar hij is en kan dat prima zelf inschatten. Het gebeurt ook wel eens dat iemand ruimte voor mij maakt en dat ik er niet langs ga omdat de situatie er niet naar is.
Zo, dat kan ik me wel voorstellen! Vrachtwagens die inhalen op plekken waar het niet mag, of überhaupt op drukke tweebaans snelwegen waar je 120+ mag zijn sowieso al een irritatie op zich.quote:Op vrijdag 28 september 2018 21:06 schreef sneakydesert het volgende:
Van de week op een snelweg met twee rijstroken: vrachtwagen haalde andere vrachtwagen in waar het niet mocht. Ik reed voor de inhalende vrachtwagen. Voor mij ontstaat een file, iedereen remt plotseling en ik ook. Vrachtwagen achter mij merkt het te laat en moet een noodstop maken omdat het verkeer intussen stilstaat. De hele cabine hoorde ik achter mij krakend tot stilstand komen. Kneep hem wel even. Scheelde paar centimeter gok ik zo.
Zelf de vluchtstrook op sturen?quote:Op vrijdag 28 september 2018 21:49 schreef itchycoo het volgende:
Zag van de week ook in heel langzaamrijdend verkeer een busje van achteren op me af komen die niet op zat te letten. Op het laatste moment had ‘ie het door en ging hij vol in de ankers en eindige half op de vluchtstrook. Dan kijk je ook maar machteloos toe.
Yup!quote:Op vrijdag 28 september 2018 22:11 schreef Piles het volgende:
Die 2 posts hierboven passen wel mooi in de motor-tussen-de-file-door-discussie van eerder
Omdat automobilisten de schuld krijgen wanneer fietsers voorrang nemen, wat heel veel gebeurd.quote:Op zaterdag 29 september 2018 12:16 schreef Fixers het volgende:
Wat is dat toch met automobilisten die fietsers van links voorrang geven? Echt ik fiets dagelijks over een paar gelijkwaardige kruisingen en als er een auto van rechts komt geef ik die ruimte door wat in te houden. In plaats van dat ze een beetje doorrijden en ik er dus achterlangs/achteraan kan, remmen ze af. Soms stoppen ze zelfs en gaan dan gebaren dat voor mag. Ik sta dan zelf ook inmiddels als stil.
Houd je aan de regels, kunnen we allemaal vlot door.
Laat staan het gezeik dat je krijgt wanneer je ze plat rijdt.quote:Op zaterdag 29 september 2018 13:37 schreef Sounddragon het volgende:
Psies, door die stomme regeltjes die ervoor zorgen dat die lemmingen per definitie gelijk krijgen als je er eentje toucheert, nemen heel veel automobilisten het zekere voor het onzekere..
Door alle achtelijke situaties die ze bedacht hebben, is het soms niet in een keer duidelijk dat die fietser geen voorrang heeft. En de helft begint al te fietsen als je even je gas lost terwijl je kijkt, kun je daarna beter gelijk afremmen.quote:Op zaterdag 29 september 2018 12:16 schreef Fixers het volgende:
Wat is dat toch met automobilisten die fietsers van links voorrang geven? Echt ik fiets dagelijks over een paar gelijkwaardige kruisingen en als er een auto van rechts komt geef ik die ruimte door wat in te houden. In plaats van dat ze een beetje doorrijden en ik er dus achterlangs/achteraan kan, remmen ze af. Soms stoppen ze zelfs en gaan dan gebaren dat voor mag. Ik sta dan zelf ook inmiddels als stil.
Houd je aan de regels, kunnen we allemaal vlot door.
Ik erger me er ook aan, vooral met een kind van 7 dat de regels moet leren, en waar het helemaal niet nodig is.quote:Op zaterdag 29 september 2018 12:16 schreef Fixers het volgende:
Wat is dat toch met automobilisten die fietsers van links voorrang geven? Echt ik fiets dagelijks over een paar gelijkwaardige kruisingen en als er een auto van rechts komt geef ik die ruimte door wat in te houden. In plaats van dat ze een beetje doorrijden en ik er dus achterlangs/achteraan kan, remmen ze af. Soms stoppen ze zelfs en gaan dan gebaren dat voor mag. Ik sta dan zelf ook inmiddels als stil.
Houd je aan de regels, kunnen we allemaal vlot door.
Als je oplet, zie je dat mensen dit vooral doen, zodra het helemaal stil gaan staan of juist weer gaat rijden. Verstandig is het dan om nog even te wachten, voordat er er tussen de rijden door gereden wordt.quote:Op vrijdag 28 september 2018 19:39 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Jij misschien. Er zijn er ook heel veel die dat gewoon NIET Weten of niet kan schelen. Ik heb er wel eens 1 aangetikt in de file. Niet expres maar ik zag m gewoon niet en ik hoef daar rechts niet te kijken tenzij ik afsla. Maar dat heb je in auto's ook. Legio mensen die hun spiegels niet gebruiken. Of mensen die kris kras door de file rijden, om dan vervolgens doodleuk weer ingehaald te worden door de auto's die in dezelfde baan zijn blijven staan, en die baan ineens net wat beter doorrijd. Gewoon blijven staan, de file lost vanzelf op.
Dit is de standaard reactie van motorrijders?quote:Op vrijdag 28 september 2018 17:21 schreef DW457 het volgende:
Nog veiliger is t om je huis helemaal niet uit te komen...
'gebeurt'. Met een 't'.quote:Op zaterdag 29 september 2018 13:34 schreef DW457 het volgende:
Omdat automobilisten de schuld krijgen wanneer fietsers voorrang nemen, wat heel veel gebeurd.
De N44 is uitgerekend een weg waar je goed kan filteren. Soms begint de file al op de A44 en kan je met een beetje laveren zo tot de stoplichten van het kruispunt Wassenaar doorrijden.quote:Op maandag 24 september 2018 15:36 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Op de N44 (het stuk tussen Den Haag en Wassenaar) is het wat smal en er staat op spitstijden flink file. Als je sommigen zich dan druk ziet maken omdat ze er tussendoor móeten op punten waar het net even niet kan (vrachtwagen, touringcar)...
Dat komt vooral omdat andere mensen er niet mee om kunnen gaan. Nederland is geen motorrij land. Als je in Zuid Europa komt rijdt iedereen en z'n moeder zo ongeveer op een 125cc apparaat. Daar is men er doorgaans veel beter op ingesteld.quote:Op vrijdag 28 september 2018 12:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Voor de veiligheid is het beter om helemaal niet deel te nemen aan het verkeer op een motor. Er is een reden voor dat medisch personeel motorrijders 'donoren' noemen.
Verder naar het zuiden wordt dat niet minder hoor (zelfs meer denk ik) 😄quote:Op maandag 1 oktober 2018 09:31 schreef fathank het volgende:
Hier heb je helaas van die sufkutten en carrieretijgers die het nodig vinden om achter het stuur de lippenstift bij te werken en emails te versturen. En dan motorrijders de schuld geven dat ze asociaal zijn .
Maar die lopen tenminste niet te mekkeren over andere weggebruikers.quote:Op maandag 1 oktober 2018 12:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Verder naar het zuiden wordt dat niet minder hoor (zelfs meer denk ik) 😄
Geen idee, ik zit niet op een Spaanse FOK! 😉quote:Op maandag 1 oktober 2018 12:58 schreef fathank het volgende:
[..]
Maar die lopen tenminste niet te mekkeren over andere weggebruikers.
Zonder dat ik meteen cijfers heb, weet ik zeker dat motorrijders in bv Italie ook dood worden gereden.quote:Op maandag 1 oktober 2018 09:31 schreef fathank het volgende:
Dat komt vooral omdat andere mensen er niet mee om kunnen gaan. Nederland is geen motorrij land. Als je in Zuid Europa komt rijdt iedereen en z'n moeder zo ongeveer op een 125cc apparaat. Daar is men er doorgaans veel beter op ingesteld.
ik vind het best relevant, en dan niet zo zeer waarom iemand overlijd maar meer waarom er überhaupt een ongeluk gebeurt, dodelijk of niet.quote:Op maandag 1 oktober 2018 16:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
-knip-
En het is natuurlijk niet relevant door wie je dood wordt gereden en of het je eigen schuld is of niet.
-knip-
nou gaat het me nog niet zozeer om alles bij de automobilist of de motorrijder neer te leggen maar ik vraag me wel af waarom dat dit nou is.quote:De statistieken geven echter aan dat bij de meeste motorongevallen, de gemiddelde snelheid van de motorrijder rond de 40 km/u ligt en dat de schuld van de aanrijding een grote overwinning schenkt aan de automobilist.
De enige reden dat het heel misschien relevant is wiens schuld het is, is dat je jezelf als motorrijder moet realiseren, dat ook al doe je alles goed, dat de kans dat je van je motor wordt gereden vele malen hoger is dan bij andere voertuigen.quote:Op maandag 1 oktober 2018 16:52 schreef Martijn137 het volgende:
ik vind het best relevant, en dan niet zo zeer waarom iemand overlijd maar meer waarom er überhaupt een ongeluk gebeurt, dodelijk of niet.
er schijnen onderzoeken te zijn die aantonen dat een ongeval met een auto en een motor meestal de schuld van de automobilist is dan dat het aan de motorrijder lag.
ik heb helaas geen echte bron gevonden, maar hier referen ze naar ongeval statistieken
Feit is dat je veel sneller over het hoofd wordt gezien op de motor. In heel veel situaties en zeker bij grappen zoals tussen de file door rijden. Ik ben er alert op, omdat ik zelf 12 jaar motor heb gereden (vroeger) en toch word ik nog regelmatig verrast.quote:nou gaat het me nog niet zozeer om alles bij de automobilist of de motorrijder neer te leggen maar ik vraag me wel af waarom dat dit nou is.
want als iedereen hetzelfde reageert op de weg, zou je zeggen dat het percentage dat schuld heeft bij een ongeval ongeveer 50/50 zou zijn... (auto - motor) of denk ik hier nu heel krom?
maar als dat onderzoek / statistieken klopt, waarom is dat dan zo, en wat kunnen we er aan doen.
de overheid is er in ieder geval naar aan het kijken, ben benieuwd of er iets zinnigs uit komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |