Dat kleine groepje motorrijders waar jij het over hebt is blijkbaar wel erg aanwezig. Het is een zeldzaamheid om een motorrijder tegen te komen die "normaal" doet. En ja, wat "normaal" dan is, is arbitrair.quote:Op maandag 24 september 2018 15:41 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
mee eens, het is niet iets wat moet, maar mag als het verkeer het toelaat.
maar dan vind ik ook dat de automobilist best rekening mag houden met een of meerdere motorrijders die er tussen door kunnen als men niet expres in de weg gaat rijden.
ik vind dat de excessen moeten worden aangepakt, maar omdat een klein groepje motorrijders het nodig vind om er tussendoor te racen wil toch niet zeggen dat je iedere motorrijder dat doet?
jij rijdt duidelijk geen motor.quote:Op maandag 24 september 2018 15:36 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkel probleem mee wanneer motorrijders met een snelheidsverschil van 10 km/h tussen de rijen auto's door rijden.
Er is er echter nagenoeg niet een die dat doet, het moet allemaal veel harder.
Cherry picken in wetgeving en dan Calimero spelen, dat is wat veel motorrijders doen.
Op de N44 (het stuk tussen Den Haag en Wassenaar) is het wat smal en er staat op spitstijden flink file. Als je sommigen zich dan druk ziet maken omdat ze er tussendoor móeten op punten waar het net even niet kan (vrachtwagen, touringcar)...
Voor het grootste gedeelte ben ik het eens met je verhaal maar 1 ding roept bij mij grote vraagtekens op:quote:Op maandag 24 september 2018 16:24 schreef Sounddragon het volgende:
Klinkt misschien een beetje raar, maar je ontwijkt een niet kijkende automobilist makkelijker met 50 als met 15, en dus is tussen een file door rijden met 50 stiekem veiliger als met 20.
Nee, ik rij geen motor.quote:Op maandag 24 september 2018 16:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
jij rijdt duidelijk geen motor.
Een motor is een redelijk zwaar en log apparaat, vanaf een km of 30-40 wordt het allemaal wat beter en kun je een fatsoenlijke uitwijkmaneuvre maken. Klinkt misschien een beetje raar, maar je ontwijkt een niet kijkende automobilist makkelijker met 50 als met 15, en dus is tussen een file door rijden met 50 stiekem veiliger als met 20. Als je stilstaat in de file met je raampie open en je armpje nochalant naar buiten bungelend lekker luisterend naar 538 is het ws wel effe schrikken als er een motorfeits met zijn uitlaat op ongeveer oorhoogte met 30 - 50 langrijdt, maar als je een beetje in je spiegels kijkt had je dat koplampje natuurlijk al van 200 meter aan zien komen.
Heb het al eens eerder uitgelegd, maar een rijstrook is 3,50 breed op de snelweg, 2 rijstroken inclusief de (3!) 20 cm brede strepen is dus zo goed als 8 meter ruimte, waar je 2 auto's naast elkaar moet parkeren in de file.. In mijn wereld moet het een koud kunstje zijn om daar 3 meter tussenruimte tussen te maken, dat is bijna een hele rijstrook, waarom zouden we daar met 10km per uur overheen moeten rijden? Mensen die schrikken van motoren die ergens tussendoor rijden zitten in de regel lekker niet op te letten. Iedere dropjosti met een rijbewijs en 2 weken ervaring weet dat als je op de snelweg in de file terechtkomt, er door de ruimte tussen rijstrook 1 en 2 motorrijder gaan komen. Als je daar een beetje op anticipeert zou dat dus heel fijn zijn.
Overigens is mijn definitie van file dus élke situatie die de kans op een aanrijding van achteren verhoogt, wat in de praktijm betekent dat als ik links zit en het verkeer begint te stropen (minder dan 100 bij Vmax 120 of 130) ik al op die lijn zit, en als de rest in de ankers gaat, doe ik dat niet en laat ik hem uitrollen en duik ik er al tussen. Dan kun je op die manier de plekjes kiezen en bereiken waar je een beetje ruimte hebt, meestal is dat rechts. Ik rijd waar ik ruimte heb om veilig te rijden, dus bij treintjes zit ik ook rechts, en als de Vmax daar 120 is, rijd ik dat. Als links daar gemiddeld maar 105 haalt, haal ik dus sort of rechts in; soms halen ze mij in, soms ik hen, tiswa.
Motorrijders denken en redeneren vanuit een heel ander oogpunt als automobilisten, en daar botst het vaak, soms letterlijk, soms alleen in kringgesprekken op de welbekende verhaardagen of op een interwebzforum.
de grens ligt bij veiligheid, die van de motorrijder én het overige verkeer. Er zit een groot verschil tussen jezelf in veiligheid brengen en daarmee wat regeltjes buigen, en het als een volleerd mafkeees overal tussendoor vliegen omdat het lekker opschiet ten koste van de veiligheid van het overige verkeer.quote:Op maandag 24 september 2018 17:01 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Nee, ik rij geen motor.
En jij hebt duidelijk de post waar ik net op doelde niet gelezen.
Het probleem met motorrijders is dat ze overvol zitten met excuses en redenen om zich maar niet aan de regels te hoeven houden. Ik snap je uitleg best (van de lage snelheid), maar waar ligt dan de grens?
Ik heb het nergens over schrikken gehad. Meestal zie ik ze wel aankomen en zelf sta ik vaak - op de Duitse manier - aan de linkerzijde van de linkerstrook of de rechterzijde van de rechterstrook. Al maakt dat het juist weer lastiger om motorrijders aan te zien komen, want in mijn zijspiegel kan ik dan niet meer tussen de rijen door kijken. Op de middelste strook (als die er is) gaat dat makkelijker.
Het gaat mij meer om het opeisen van "rechten" en het weigeren ook maar enigszins sociaal te doen. Automobilisten zijn knurften, motorrijders ook. Maar dan wel knurften met de mogelijkheid om veel harder te gaan en overal tussendoor te schieten.
Die grens is zo makkelijk op te rekken...quote:Op maandag 24 september 2018 20:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
de grens ligt bij veiligheid, die van de motorrijder én het overige verkeer. Er zit een groot verschil tussen jezelf in veiligheid brengen en daarmee wat regeltjes buigen, en het als een volleerd mafkeees overal tussendoor vliegen omdat het lekker opschiet ten koste van de veiligheid van het overige verkeer.
Als je wel eens in Frankrijk hebt gereden zie je duidelijk het verschil; daar vlammen motorrijders vaak gewoon overal tussendoor zodra het kán, inclusief inhalen via de redresseerstrook, dat is gewoon een bloedlinke plek om te rijden. In NL rijdt een motorrijder alleen tussen rijstrook 1 en 2 door als het goed is.
Je hebt mijn post nog steeds niet gelezen...quote:Op maandag 24 september 2018 21:05 schreef Sounddragon het volgende:
Als je rechts ingehaald wordt, is daar blijkbaar ruimte voor.
Naar voren rijden mag alleen tússen 2 rijstroken door die dezelfde richting hebben, dus 2 voor rechtdoor of bijvoorbeeld 2 voor linksaf. De rest is gewoon een overtreding van de wet.
zit niet zo te drammen man, wil je een lollie?quote:Op maandag 24 september 2018 21:21 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Je hebt mijn post nog steeds niet gelezen...
Jouw reacties slaan deels helemaal nergens op, omdat je niet weet waar het over gaat.quote:Op maandag 24 september 2018 22:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
zit niet zo te drammen man, wil je een lollie?
ja helaas wel.quote:Op dinsdag 25 september 2018 08:03 schreef SuperNeger het volgende:
Oja het is "veiliger" voor de motorrijder om niet netjes achteraan te sluiten
En als ik in een smart rij dan? Is ook een klein licht voortuig. Ben ik ook heel kwetsbaar in. En er is vaak genoeg ruimte om even vooraan te gaan staan met zo'n ding.quote:Op dinsdag 25 september 2018 08:11 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
ja helaas wel.
jij ziet genoeg dingen die motorrijders fout doen dus jij let klaarblijkelijk wel op tijdens het rijden.
maar veel van onze medeweggebruikers doen dat niet.
en dan is er nog iets zoals elkaar een beetje ruimte gunnen.
dat een motorrijder naar voren rijdt bij een stoplicht of file heb jij geen tot niet noemenswaardig last van.
technisch gezien mag het.....quote:Op dinsdag 25 september 2018 08:14 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
En als ik in een smart rij dan? Is ook een klein licht voortuig. Ben ik ook heel kwetsbaar in. En er is vaak genoeg ruimte om even vooraan te gaan staan met zo'n ding.
PTA / Irritaties op de weg #137 waar we motorrijders en wielrenners hatenquote:Op dinsdag 25 september 2018 08:27 schreef Martijn137 het volgende:
dat je misschien niet zo butthurt geďrriteerd moet doen
lekker uit context halen.quote:Op dinsdag 25 september 2018 08:27 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
PTA / Irritaties op de weg #137 waar we motorrijders en wielrenners haten
in theorie mag het, sterkte ermee. Overigens ben je in een Smart niet zo kwetsbaar als je denkt, die dingen zijn best stevig.quote:Op dinsdag 25 september 2018 08:14 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
En als ik in een smart rij dan? Is ook een klein licht voortuig. Ben ik ook heel kwetsbaar in. En er is vaak genoeg ruimte om even vooraan te gaan staan met zo'n ding.
Precies en bedankt namens alle motorrijdersquote:Op dinsdag 25 september 2018 15:41 schreef JaafkeJunior het volgende:
Ik rij meestal op de linkerbaan, als er files zijn en ik zie een motorrijder die wilt paseren stuur ik hem vaak even een stukje opzij om dit mogelijk te maken.
Iedereen wil toch zsm thuis zijn, waarom dan moeilijk doen?
Jouw pols kan haar waarschijnlijk niks schelen. Het invullen van een schadeformulier is gewoon zo'n gedoe...quote:Op dinsdag 25 september 2018 14:32 schreef Hamplakje het volgende:
Ergens heeft ze wel een punt, als ik moet remmen voor een auto die onverwachts er tussen schiet zal ik een schaafwondje hebben of mn pols breken, maar ga nou niet zeuren dat ik automobilisten in gevaar breng hiermee. Zelfs in je fiat panda zal je misschien een spiegeltje kwijt zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |