abonnement Unibet Coolblue
  zondag 23 september 2018 @ 14:13:30 #1
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182082811
Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe collega. Is wat mij en de meeste van mijn collega's betreft een sympathieke jongen die zijn werk op zichzelf prima doet (al moet hij nog veel leren). Ook zijn interne klanten zijn tevreden over hem. Maar mijn leidinggevende mag hem niet zo en is nu steeds spreekwoordelijke stokken aan het zoeken om hem mee te slaan.

Nu heeft die collega een tijdelijke aanstelling, maar het is niet duidelijk of hij een formatieplaats bezet of dat hij bovenformatief is ingehuurd. Het lijkt het eerst te zijn, maar onze HR-afdeling verwijst hem voor die vraag door naar de leidinggevende.

Mijn vraag is: hoe zouden jullie omgaan met zo'n situatie? Als hij nou niet voldeed en mijn leidinggevende hem weg wilde hebben zou ik ermee kunnen leven, maar niet omdat hij hem niet mag (iets waar hij ook geen geheim van maakt). Die collega kan natuurlijk naar HR gaan om het probleem te bespreken en ook naar een vertrouwenspersoon of de directeur. Maar goed, de directie kiest in de praktijk volgens mij altijd de kant van de leidinggevende. En hij zou dingen kunnen gaan documenteren. Ik wil hem er graag advies over geven om hem te helpen in een positie te komen waarin het gaat over zijn functioneren en niet of de vraag of hij de sympathie heeft van zijn leidinggevende. Met andere woorden: was is hier wijsheid?
pi_182082929
Hoe vindt jouw collega het zelf? Verpest het zijn werkplezier?

Is jouw leidinggevende niet bang dat jouw collega zijn baan zal inpikken? M.a.w. is jouw leidinggevende niet jaloers?

Persoonlijk zou ik me er niet al te veel mee bemoeien. Jouw collega is volwassen en kan voor zichzelf wel bepalen wat hij moet doen en hoe hij moet reageren lijkt me.
pi_182082964
Ik heb dat een keer gehad bij mezelf omdat mijn leidinggevende mij als bedreiging zag, omdat ik aantoonde dat hij zijn werk slecht deed. Ik heb er niet lang gewerkt uit mijn eigen wil.
Dat kan je ook beter die collega adviseren.

Je wint het nooit van je leidinggevende en als je het wel wint wil je er niet blijven werken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 23 september 2018 @ 14:23:39 #4
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182083021
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hoe vindt jouw collega het zelf? Verpest het zijn werkplezier?
Ja, hij vindt het heel onaangenaam.
quote:
Is jouw leidinggevende niet bang dat jouw collega zijn baan zal inpikken? M.a.w. is jouw leidinggevende niet jaloers?
Jaloers weet ik niet. Wel heel onzeker en angstig. Hij durft eigenlijk nooit een standpunt in te nemen. Bij de ene helft van de afdeling ligt hij goed (dat zij zijn types en die mogen doen wat hij wil) en bij de andere helft niet (die vindt hij lastig).
quote:
Persoonlijk zou ik me er niet al te veel mee bemoeien. Jouw collega is volwassen en kan voor zichzelf wel bepalen wat hij moet doen en hoe hij moet reageren lijkt me.
Ik moet er denk ik ook terughoudend in zijn, maar het is een lastige situatie vind ik. Dus ik weet niet of die collega er zelf uitkomt. Maar goed, hij kan ook zelf hulp inroepen.
  zondag 23 september 2018 @ 14:25:14 #5
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182083046
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb dat een keer gehad bij mezelf omdat mijn leidinggevende mij als bedreiging zag, omdat ik aantoonde dat hij zijn werk slecht deed. Ik heb er niet lang gewerkt uit mijn eigen wil.
Dat kan je ook beter die collega adviseren.
Oké. Ja, daar zal het ook wel op uitdraaien.
quote:
Je wint het nooit van je leidinggevende en als je het wel wint wil je er niet blijven werken.
Zo oneerlijk vind ik dat altijd. Het enige wat volgens mij nog weleens werkt, is met meer dan één persoon tegelijk met je leidinggevende gaan praten. Maar daarvoor deinzen mensen vaak terug (ikzelf ook trouwens).
pi_182083110
Als ik het zo hoor is hij niet geknipt voor het werk wat hij doet

Het lijkt me dat dit toch wel met de tijd uit moet komen bij zijn meerdere?

En ik geef Sjorsie gelijk. Dit is een klotesituatie waarbij de leidinggevende vaak aan het langste eind trekt. Heel oneerlijk, maar wel de brute waarheid.
  zondag 23 september 2018 @ 14:49:40 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182083462
Hoe groot is het bedrijf? Als het een groot bedrijf is kan een directie nog best eens regelen dat die collega in een ander team terecht komt. Als hij zijn werk goed doet zullen ze ook wel enig belang hebben om hem te behouden maar dan in een vorm die wel werkt.

Maar dan zul je tijdig duidelijk moeten maken wat de situatie is. Dan hebben ze ook de ruimte om wellicht iets te vinden.
  zondag 23 september 2018 @ 14:53:16 #8
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182083521
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 14:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als ik het zo hoor is hij niet geknipt voor het werk wat hij doet
Je bedoelt die leidinggevende?precies?
quote:
Het lijkt me dat dit toch wel met de tijd uit moet komen bij zijn meerdere?
Je bedoelt hier de leidinggevende van die leidinggevende?
quote:
En ik geef Sjorsie gelijk. Dit is een klotesituatie waarbij de leidinggevende vaak aan het langste eind trekt. Heel oneerlijk, maar wel de brute waarheid.
Vaak of altijd?
  zondag 23 september 2018 @ 14:53:57 #9
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182083530
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:49 schreef Hexagon het volgende:
Hoe groot is het bedrijf? Als het een groot bedrijf is kan een directie nog best eens regelen dat die collega in een ander team terecht komt. Als hij zijn werk goed doet zullen ze ook wel enig belang hebben om hem te behouden maar dan in een vorm die wel werkt.

Maar dan zul je tijdig duidelijk moeten maken wat de situatie is. Dan hebben ze ook de ruimte om wellicht iets te vinden.
Middelgroot heet dat volgens mij - ongeveer 350 man. Ja, dat zou een oplossing kunnen zijn.
pi_182083607
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:53 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Je bedoelt die leidinggevende?precies?

[..]

Je bedoelt hier de leidinggevende van die leidinggevende?

[..]

Vaak of altijd?
Ja, leidinggevende.
  zondag 23 september 2018 @ 15:01:16 #11
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182083702
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 14:57 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ja, leidinggevende.
Ja, klopt. Hij is onervaren en probeert zichzelf continu buiten schot te houden. Als hij feedback geeft, doet hij dat door het te presenteren als feedback van een ander, bijvoorbeeld: "De directeur vindt dat je niet zichtbaar genoeg bent." Volgens mij vindt hij het allemaal heel eng en is dat zijn manier om ermee om te gaan.
  zondag 23 september 2018 @ 15:02:49 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182083724
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:53 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Middelgroot heet dat volgens mij - ongeveer 350 man. Ja, dat zou een oplossing kunnen zijn.
Moet hij gewoon proberen. Doet hij niets dan vliegt hij er toch uit. Maar door het initiatief te pakken kan hij wellicht gewoon binnen het bedrijf blijven.
  zondag 23 september 2018 @ 15:04:49 #13
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182083750
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 15:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Moet hij gewoon proberen. Doet hij niets dan vliegt hij er toch uit. Maar door het initiatief te pakken kan hij wellicht gewoon binnen het bedrijf blijven.
Maar stel dat hij op een formatieplaats zit... Hij heeft een contract voor een jaar met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren. Ik denk dat zijn klanten zullen zeggen dat hij goed functioneert. Je zou zeggen dat de leidinggevende moet aantonen dat hij niet goed functioneert en dat die collega het - waarschijnlijke - niet-verlengen van zijn contract moet aanvechten (maar geen idee of dat kan).

[ Bericht 1% gewijzigd door Extraneus op 23-09-2018 15:11:01 ]
pi_182084060
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 15:04 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Maar stel dat hij op een formatieplaats zit... Hij heeft een contract voor een jaar met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren. Ik denk dat zijn klanten zullen zeggen dat hij goed functioneert. Je zou zeggen dat de leidinggevende moet aantonen dat hij niet goed functioneert en dat die collega het - waarschijnlijke - niet-verlengen van zijn contract moet aanvechten (maar geen idee of dat kan).
Complimenten geven over het functioneren van je collega, zowel bij je leidinggevende, als zijn leidinggevende en verder in de organisatie.
Niet overdreven en je moet er verder wel achter staan, maar als de gelegenheid er is dan vooral doen.
  zondag 23 september 2018 @ 15:27:57 #15
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182084109
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 15:24 schreef Adames het volgende:

[..]

Complimenten geven over het functioneren van je collega, zowel bij je leidinggevende, als zijn leidinggevende en verder in de organisatie.
Niet overdreven en je moet er verder wel achter staan, maar als de gelegenheid er is dan vooral doen.
Goeie tip ja.
pi_182092535
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 15:04 schreef Extraneus het volgende:
uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren.
Daar kun je dus geen rechten aan ontlenen. Die jongen moet dus zorgen dat hij:
- of onder een andere leidinggevende kan werken;
- of dat hij een andere werkgever heeft wanneer zijn contract afloopt.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182098652
Wat wil die collega zelf eigenlijk?

Ik kan me best voorstellen dat het enorm frustrerend is om je werk gewoon goed te doen maar toch niet goed overweg te kunnen met je leidinggevende. Maar misschien wil hij toch verder in hetzelfde. Of naar een andere afdeling. Of echt ander werk zoeken. Ik mis het in ieder geval in het verhaal.
  maandag 24 september 2018 @ 10:15:21 #18
80382 manny
30 is best veel
pi_182098724
In de basis niet mee bemoeien. Jij weet niet wat er tussen die twee precies speelt en wat de afwegingen zijn. Zo lang het geen pesten / treiteren / machtsmisbruik is. Dan kun je naar vertrouwenspersoon gaan (en die collega zelf ook natuurlijk)

Er spelen dingen tussen mensen waar je geen weet van hebt. En vaak is de buitenwereld maar van een deel op de hoogte. En als het dan nog drie keer doorverteld wordt dan is het al helemaal onbetrouwbaar.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_182110126
Ik zou me er ook niet mee bemoeien. Grote kans dat je collega straks vertrekt en dan ben jij wellicht z'n volgende slachtoffer.

Wat die collega betreft: hij zal moeten accepteren dat niet iedere collega/manager hij accepteert zoals hij zijn werkzaamheden uitvoert. Ik vermoed namelijk enige eigenwijsheid en dat is helaas voor heel veel managers iets waar ze niet zo van zijn gediend..
pi_182110446
Ik heb geleerd: 'choose your battles'. Had pas een vergelijkbare situatie. Tijdelijke kracht die ik wel een welkome versterking vond maar intern was er te weinig draagvlak voor haar. Dan hou je het bij positieve signalen afgeven over de collega en daarna laat je het gaan. Ik moet nog langer door dus je moet altijd je eigen positie in het oog houden.
  dinsdag 25 september 2018 @ 20:41:58 #21
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182130722
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:09 schreef Daboman het volgende:
Wat wil die collega zelf eigenlijk?

Ik kan me best voorstellen dat het enorm frustrerend is om je werk gewoon goed te doen maar toch niet goed overweg te kunnen met je leidinggevende. Maar misschien wil hij toch verder in hetzelfde. Of naar een andere afdeling. Of echt ander werk zoeken. Ik mis het in ieder geval in het verhaal.
Zelf wil hij het liefst blijven, maar als dat niet gaat bij een andere afdeling werken. En als dat ook niet kan een hele andere baan.
pi_182383761
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 15:04 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Maar stel dat hij op een formatieplaats zit... Hij heeft een contract voor een jaar met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren. Ik denk dat zijn klanten zullen zeggen dat hij goed functioneert. Je zou zeggen dat de leidinggevende moet aantonen dat hij niet goed functioneert en dat die collega het - waarschijnlijke - niet-verlengen van zijn contract moet aanvechten (maar geen idee of dat kan).
Joh dat kan je doen. Maar ik heb zelf in die situatie gezeten. Nooit wat aan de hand, tot ik een paar certificaten/diploma's binnensleepte via het werk die mijn leidinggevende niet had, en mij eigenlijk geschikter maakten voor zijn positie. Op dat moment peinsde ik er niet over zijn werk te gaan doen, maar hij zag me wel als bedreiging. Vanaf dat moment werd er gewoon naar een stok gezocht om mee te slaan en hij was vriendjes met de directeur. Ik ben naar HR gestapt, en heb uiteindelijk wel aan het langste eind getrokken, maar wat er dan gebeurd is dat al je collega's met een grote boog om je heen lopen omdat ze geen zin hebben in gezeik. Het creert een onwerkbare situatie.
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:58:49 #23
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_182389027
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 07:19 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]

Joh dat kan je doen. Maar ik heb zelf in die situatie gezeten. Nooit wat aan de hand, tot ik een paar certificaten/diploma's binnensleepte via het werk die mijn leidinggevende niet had, en mij eigenlijk geschikter maakten voor zijn positie. Op dat moment peinsde ik er niet over zijn werk te gaan doen, maar hij zag me wel als bedreiging. Vanaf dat moment werd er gewoon naar een stok gezocht om mee te slaan en hij was vriendjes met de directeur. Ik ben naar HR gestapt, en heb uiteindelijk wel aan het langste eind getrokken, maar wat er dan gebeurd is dat al je collega's met een grote boog om je heen lopen omdat ze geen zin hebben in gezeik. Het creert een onwerkbare situatie.
Volgens mij is dat wel heel bijzonder/zeldzaam.
pi_182390096
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:58 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Volgens mij is dat wel heel bijzonder/zeldzaam.
Je moet ook weg gaan in die situatie. Je hebt alleen jezelf ermee. ik heb gewoon een verkeerde inschatting gemaakt. Gevolg is dat de PR dame en ikzelf beide weg zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')