abonnement Unibet Coolblue
pi_182073245
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 21:45 schreef Riparius het volgende:

[..]
Goede post. ^O^ Als aanvulling wil ik nog wel opmerken dat het technisch mogelijk is om ook HD uitzendingen in mpeg2 te coderen. De eerste HD ontvangers hadden nog geen mpeg4 ondersteuning, al denk ik wel dat mpeg2 HD uitzendingen uitgestorven zijn.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182073707
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 23:27 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Goede post. ^O^ Als aanvulling wil ik nog wel opmerken dat het technisch mogelijk is om ook HD uitzendingen in mpeg2 te coderen. De eerste HD ontvangers hadden nog geen mpeg4 ondersteuning, al denk ik wel dat mpeg2 HD uitzendingen uitgestorven zijn.
Inderdaad. Discovery HD was vroeger via Ziggo in MPEG2, maar ze zijn al lang geleden overgegaan op MPEG4 omdat dat efficiciënter is (lagere bitrate voor een vergelijkbare beeldkwaliteit). Ziggo heeft medio 2017 ook een aantal SD zenders (namelijk de zenders uit de pluspakketten) overgezet naar MPEG4, hoewel deze zenders zelf nog in MPEG2 uitzenden. Ook weer om met lagere bitrates te kunnen werken en zo nog meer zenders in één multiplex te kunnen proppen. Zelf ben ik daar niet zo blij mee, omdat het zo niet meer mogelijk is opnamen van deze SD zenders verliesvrij - dat is: zonder codecconversie - te archiveren op een DVD, terwijl dat vroeger met MPEG2 wel kon, en nog steeds kan met de SD zenders die met MPEG2 worden doorgegeven. Maar goed, TV wordt toch steeds meer HD, dus dit is niet meer zo'n issue. Neemt niet weg dat de bitrates bij de kabelaars nog altijd te laag zijn, of het nu gaat om SD of om HD zenders. Ik heb hier wat recente opnames van NPO3 HD (1080i), en in MediaInfo kan ik zien dat de overall bitrate rond de 13,4 Mbps ligt. Dat is aardig, maar het blijft een lachertje als je bedenkt dat een 'gewone' Blu-ray (dus: 1080p, niet 4k) een bitrate kan leveren die ongeveer drie maal zo hoog ligt.
pi_182073827
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 23:51 schreef Riparius het volgende:
Zelf ben ik daar niet zo blij mee, omdat het zo niet meer mogelijk is opnamen van deze SD zenders verliesvrij - dat is: zonder codecconversie - te archiveren op een DVD, terwijl dat vroeger met MPEG2 wel kon, en nog steeds kan met de SD zenders die met MPEG2 worden doorgegeven.
Opzich kun je natuurlijk ook MPEG4 op een DVD branden. Dat voldoet niet aan de standaard, maar mij dunkt dat de meer recentere spelers daar over het algemeen mee overweg kunnen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182074148
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 23:58 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Opzich kun je natuurlijk ook MPEG4 op een DVD branden. Dat voldoet niet aan de standaard, maar mij dunkt dat de meer recentere spelers daar over het algemeen mee overweg kunnen.
Nee, dan kun je er geen DVD Video meer van maken met menu's, keuze van audio en (facultatieve) ondertiteling. Het is wel waar dat recente DVD spelers - en niet te vergeten Blu-ray spelers - ook allerlei andere bestandsformaten af kunnen spelen, maar dan is het geen DVD Video meer die gegarandeerd speelt in alle DVD spelers. Voor mij is het wel van belang dat DVD's geheel conform de standaard zijn (ik gebruik zelfs geen seamless layer break op dual layer DVD's) omdat ik vaak DVD's lever aan anderen en dan moet ik er absoluut van op aan kunnen dat ze ook spelen in alle DVD spelers.
pi_182102101
Edit: e.e.a. was al gezegd.
  dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:24:15 #31
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_182284432
Als je de bestanden pre se kleiner wilt maken dan is H.265 codering je beste optie. Het is weinig relevant in welk containerformaat dit is, zoals MKV of MP4. Als je videokaart het ondersteunt kun je met dit gratiz *) programma vrij makkelijk hardwarematig (en daarmee snel) converteren:

https://github.com/stax76/staxrip/releases
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_182284554
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:32 schreef TheArt het volgende:

[..]

Bij Handbrake laat ik vaak de standaardinstelling staan. Enige wat ik af en toe verander is de 'Constant Quality' instelling bij Video. Die zet ik dan wel eens terug van 20 naar 22 of 23 ofzo, maar meer ook niet. Als ik hem verder terugstroef, merk ik al wel dat de kwaliteit achteruit holt en dat wil ik dus juist niet.

Kortom, om je vraag te beantwoorden: audio bitrate staat haast standaard op 160 en de video laat ik op dezelfde instellingen staan. Framerate staat dan als 'same as source' en bitrate heb ik niet zelf ingesteld, omdat ik dat altijd met die Constant Quality-slider doe.
Ipv x264, x265 codec proberen. Gaat alleen veel langer duren met omztten. Maar verkleint je bestanden wel drastisch.

De bitrate verander je al door de quality achuif in handbrake. Dan blijft er niet veel over om je bestanden nog kleiner te maken. Mischien audiocodec veranderen. Of minder I-frames ofzo. Vraag het eens op videohelp of raadpleeg google.

Wat je ook kunt proberen is eerst een "de-shaker". Ik weet dat hoe stiller het beeld is. Hoe beter het comprimeert. Daarom is 10 minuten amateurfilm op de handycam toch al 2-3 gigabyte. Terwijl hele speelfilms van anderhalf uur met 3 gigabyte vrijwel vlekkeloos zijn.

Statief gebruiken voor het opnemen van neuk-sessies?

[ Bericht 7% gewijzigd door Aluah-Snackbar op 02-10-2018 23:46:04 ]
  donderdag 4 oktober 2018 @ 15:00:03 #33
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182316412
Avi . Net

https://www.videohelp.com/software/avi.NET

Best oud eigenlijk
pi_182320532
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 15:00 schreef Manke het volgende:
Avi . Net

https://www.videohelp.com/software/avi.NET

Best oud eigenlijk
Net als avi.
Powered by Janetje®
pi_182336953
Ik heb nog nooit fatsoenlijk kunnen werken met Handbrake.

Vidcoder vind ik veel prettiger werken

Pazera Audio & Video Pack is ook een goede gratis software suite
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')