abonnement Unibet Coolblue
pi_182108178
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 17:58 schreef Sarabi het volgende:

[..]

We weten gelukkig wie het post
Alles met een hele grote korrel zout nemen
Oke. Ik weet niet eens wie je bent maar goed. Het is niet alsof ik uit mijn nek zit te lullen.
pi_182108381
Top man.
Ja doei.
pi_182108472
quote:
14s.gif Op maandag 24 september 2018 18:21 schreef motorbloempje het volgende:
Top man.
Het enige wat ik nog zeg is dat mensen hier overgevoelig lijken te zijn. Alsof ze zich constant aangevallen voelen.

Wil je geen kinderen, dan is dat toch prima.
Wil je wel kinderen, dan is dat ook prima.

Echt dat fucking gejank hier over `gepush` vanuit de omgeving, mensen die `vragen` stellen en `maatschappelijke druk`.
pi_182108511
Hey
pi_182108545
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 18:27 schreef -Ondskapt- het volgende:


Wil je geen kinderen, dan is dat toch prima.
Wil je wel kinderen, dan is dat ook prima.

Dit dus.

Iedereen die vindt dat hij of zij anderen moet overtuigen van een voorkeur is simpelweg een sneu figuur.
pi_182108601
quote:
13s.gif Op maandag 24 september 2018 17:54 schreef Samzz het volgende:

[..]

Sorry, maar ik vind dit echt een ontzettend lompe post.
Vind het behoorlijk meevallen. Veel mensen hebben gewoon issues mbt kinderen.

De een wil ze wel, de andere niet.

Als die keuze gemaakt is, dan is nog maar de vraag of je ze samen kunt krijgen. En dan maar hopen dat hij of zij gezond is.

De mensen die twijfelen of ze (ooit) kinderen willen, worden vaak (dus niet altijd ;)), over de schreef getrokken door hun partner die ze wel wil.

Ik weet al van jongs af aan dat ik ze niet wil en dat is mijn keuze. Een evt partner met wens, mag opzoek naar iemand anders. Want ik ga niet tegen mijn wil een kind opvoeden omdat dat "zogenaamd" moet..

En dan in de huidige tijd nog maar niet te spreken over hoe makkelijk men uit een relatie stapt, en de kinderen zijn daar vaak de dupe van..
  maandag 24 september 2018 @ 18:34:23 #163
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182108611
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 18:27 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Het enige wat ik nog zeg is dat mensen hier overgevoelig lijken te zijn. Alsof ze zich constant aangevallen voelen.

Wil je geen kinderen, dan is dat toch prima.
Wil je wel kinderen, dan is dat ook prima.

Echt dat fucking gejank hier over `gepush` vanuit de omgeving, mensen die `vragen` stellen en `maatschappelijke druk`.
Fijn dat jij daar geen last van hebt, of het in elk geval niet als vervelend ervaart. Maar het heeft er alle schijn van dat jij je drukker maakt om "dat fucking gejank" dan dat al deze tere zieltjes doen over het onbegrip.

Over 'overgevoelig' gesproken :') .
Huilen dan.
pi_182108637
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2018 18:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Fijn dat jij daar geen last van hebt, of het in elk geval niet als vervelend ervaart. Maar het heeft er alle schijn van dat jij je drukker maakt om "dat fucking gejank" dan dat al deze tere zieltjes doen over het onbegrip.

Over'overgevoelig' gesproken :') .
Geloof me ik maak me op dit moment nergens druk om.
pi_182108645
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2018 18:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Fijn dat jij daar geen last van hebt, of het in elk geval niet als vervelend ervaart. Maar het heeft er alle schijn van dat jij je drukker maakt om "dat fucking gejank" dan dat al deze tere zieltjes doen over het onbegrip.

Over'overgevoelig' gesproken :') .
Als je er wel last van hebt moet je er wat aan doen. Zo simpel is het.
  maandag 24 september 2018 @ 18:44:49 #166
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_182108814
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 18:27 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Het enige wat ik nog zeg is dat mensen hier overgevoelig lijken te zijn. Alsof ze zich constant aangevallen voelen.

Wil je geen kinderen, dan is dat toch prima.
Wil je wel kinderen, dan is dat ook prima.

Echt dat fucking gejank hier over `gepush` vanuit de omgeving, mensen die `vragen` stellen en `maatschappelijke druk`.
Ikzelf heb in mijn leven weinig druk ondervonden, maar voor anderen is dat ongetwijfeld anders; vooral als ze uit conservatieve families komen. Dat het voor hen allemaal wat moeilijker is, moet ook gerespecteerd worden. En als ze erover willen praten dan moet dat kunnen, inclusief het uiten van hun frustratie over dit onderwerp.

En verder zag ik dat iemand zich afvroeg waarom men zo nodig over het niet willen hebben van kinderen wil praten als de keuze toch al gemaakt is: Deze keuze is zelden zwart-wit, en het proces duurt voor veel mensen jaren. In die tijd komt er een hoop onzekerheid bij kijken, inclusief de gebruikelijke vragen als 'zal ik niet eenzaam zijn als ik oud ben' of 'zal ik geen spijt hebben'. Op zulke momenten kan het prettig zijn met gelijkgestemden te praten en zien hoe zij hun kinderloze leven voor zich zien.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 24 september 2018 @ 18:47:37 #167
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182108880
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 18:10 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Je kan zo veel vinden. Ik snap werkelijk niet waarom mensen er een probleem mee hebben als ze geen kinderen willen. Ik heb het al meerdere keren gezegd maar ik wil zelf ook absoluut geen kinderen.

Ik vind het gewoon treurig dat het zo gevoelig ligt.
Ik snap niet waarom je mensen die ergens mee zitten, weg zet als personen met psychische issues. Dat vind ik lomp.

Oh je ervaart een bepaalde druk? Dan heb je vast een psychisch probleem.

Kinderen zijn nu eenmaal enorm met de samenleving verbonden en ik heb, vooral toen ik jonger was, ook een bepaalde druk ervaren. Maakt me geen psychologisch probleem of zo.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182108969
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 18:47 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom je mensen die ergens mee zitten, weg zet als personen met psychische issues. Dat vind ik lomp.

Oh je ervaart een bepaalde druk? Dan heb je vast een psychisch probleem.

Kinderen zijn nu eenmaal enorm met de samenleving verbonden en ik heb, vooral toen ik jonger was, ook een bepaalde druk ervaren. Maakt me geen psychologisch probleem of zo.
Lieve Samzz, ik heb weer 10 halve liters op. Neem het niet persoonlijk.

En ik snap dat je geen kinderen wilt. Ik sta er precies hetzelfde in als jou behalve dat ik als man niet zwanger kan worden. Serieus heb schijt aan alle mensen.
pi_182108992
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 18:51 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Lieve Samzz, ik heb weer 10 halve liters op. Neem het niet persoonlijk.


Dus dan moet je maar kloten in dit topic?
pi_182109043
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 14:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Is het niet meer zo dat teveel mensen altijd iets moeten vinden van andermans leven?
Als je wel kinderen hebt krijg je regelmatig te horen dat dit niet goed is, of dat niet. Ongevraagd advies en een daar kom je nog wel achter zie je op veel vlakken. Of je nu kinderen hebt of helemaal niet wil, of het nu om je auto keuze of partner keuze gaat en alles daar tussen in.

Gaat het dan niet meer over je eigen gevoeligheid mbt specifieke onderwerpen. Waar dat veel voorkomende gedrag op allerlei vlakken gewoon wat meer steekt? Jij dat ene onderwerp als meer druk ervaart dan dat andere onderwerp?

Iig werkt dat bij mij wel zo. Dat het mijn 'gevoeligheden' zijn waar ik sneller irritatie bij voel als anderen daarover vragen, ongewild advies geven of oordelen. Terwijl ik bij andere onderwerpen dat niet zo ervaar terwijl de manier van doen van die ander eigenlijk niet zo anders is.
Volkomen mee eens. Maakt niet uit wat je doet het is nooit goed volgens velen.

quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:43 schreef Scrapyard het volgende:
Geen oordeel dit hoor, maar puur uit nieuwsgierigheid : voelen jullie je wel eens schuldig naar bijvoorbeeld je ouders omdat je geen kinderen wilt?

Ik ben zelf een 29 jarige man, en heb wel een kinderwens. Maar ik heb ook bepaalde psychologische (sociale) angstklachten en ben (mede) daardoor al een jaar of 7 single. Ik hoop natuurlijk dat alles vroeg of laat op zijn plek valt en dat ik nog iemand tegen kom om een gezin mee op te bouwen. Maar ik houd er ook steeds sterker rekening mee dat dit ook wel eens niet zou kunnen gaan gebeuren.

Mijn ouders en met name mijn moeder stellen zich heel bescheiden op in deze. Ik weet dat mijn moeder diep van binnen bijna een moord zou plegen om oma te worden. Vooral nu neven/nichten van mij wel kinderen hebben (en ze dus hun broers/zussen opa/oma zien worden) voel ik gewoon dat ze het fantastisch zouden zeggen. Al houden ze zich dus in omdat ze mij ook niet willen pushen of hun levensbeeld willen opleggen. Maar ik ervaar dus wel eens een schuldgevoel wat dat betreft, jullie?
Ja, maar dan denk ik: het is ook voor hun eigen bestwil. Ik denk dat ik helemaal door zou draaien door kinderen bijvoorbeeld. Omdat ik nu al helemaal gek word van pratende kinderen op straat of in de trein. Dus als ik kinderen zou krijgen dan zouden ze weer opnieuw te maken krijgen met mijn psychische problemen, waarvan ik weet dat ze nu blij zijn dat ze van dat gezeur af zijn. Als grootouders wil je wel dat het leuk is niet dat je op je oude dag nog te maken krijgt met hysterische gezins drama's. Jij hebt ook psychische problemen. Misschien denk je: dan houd ik me toch groot voor mijn ouders. Maar zelfs al zou je zo ver gaan in je wens om hun gelukkig te maken, dan zou het niet zo perfect worden als bij een vader die echt kinderen gewild had, denk ik. Anders zou je zelf diep ongelukkig worden. Dat willen jouw ouders ook niet denk ik. Ze willen wel dat je vader wordt, maar dan gaan ze ervan uit dat je een gelukkige vader zou zijn, geen depressieve. Anders gaan ze wel erg ver in hun traditionele denken, dan stellen ze echt het gezin boven alles.

Aan de ene kant snap ik dat ook wel weer. Geen idee of ik het al vaker had gevraagd maar twijfelen jullie door je gebrek aan kinderwens ook wel eens aan jullie eigen bestaansrecht? Dat je taak was om zelf je ook voort te planten en nu met terugwerkende kracht geen recht meer hebt op je eigen geboorte. Slaat nergens op, maar ik voel me vaak alsof ik in de min sta.

[ Bericht 19% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 24-09-2018 19:05:41 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  maandag 24 september 2018 @ 18:56:36 #171
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_182109082
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:43 schreef Scrapyard het volgende:
Geen oordeel dit hoor, maar puur uit nieuwsgierigheid : voelen jullie je wel eens schuldig naar bijvoorbeeld je ouders omdat je geen kinderen wilt?
Nee, maar ik heb dan ook nooit het gevoel gehad dat ik m'n ouders iets verschuldigd ben, laat staan kleinkinderen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_182109146
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 18:47 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom je mensen die ergens mee zitten, weg zet als personen met psychische issues. Dat vind ik lomp.

Oh je ervaart een bepaalde druk? Dan heb je vast een psychisch probleem.

Kinderen zijn nu eenmaal enorm met de samenleving verbonden en ik heb, vooral toen ik jonger was, ook een bepaalde druk ervaren. Maakt me geen psychologisch probleem of zo.
Ga er nou niet op in.

Met jou zou ik altijd kindloos zijn, daar zou ik vrede mee hebben.

Ik bedoel; ik kan amper voor mezelf zorgen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182109154


[ Bericht 66% gewijzigd door BoneThugss op 24-09-2018 19:01:21 ]
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  maandag 24 september 2018 @ 19:02:54 #174
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182109188
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 18:35 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Als je er wel last van hebt moet je er wat aan doen. Zo simpel is het.
Je kan begrip of een openminded instelling niet altijd afdwingen, dat begrijp je?
Huilen dan.
pi_182109496
Kinderloos zijn is heerlijk. Ik hoop dat dat ik kinderloos blijf tot aan mijn dood.
pi_182109730
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 18:52 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Dus dan moet je maar kloten in dit topic?
Ondanks dat ik dronken ben heb ik niet het idee dat ik hier zit te kloten.

Het lijkt er wel op dat veel bewust kinderlozen zich bij elke vorm van kritiek persoonlijk aangevallen voelen. Misschien kan ik dan inderdaad wegblijven hier. Het ironische (wat ik nu geloof ik al voor de vierde keer zeg) is dat ik zelf ook beslist geen kinderen wil.
  maandag 24 september 2018 @ 19:49:46 #177
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_182110418
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 19:26 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Ondanks dat ik dronken ben heb ik niet het idee dat ik hier zit te kloten.

Het lijkt er wel op dat veel bewust kinderlozen zich bij elke vorm van kritiek persoonlijk aangevallen voelen. Misschien kan ik dan inderdaad wegblijven hier. Het ironische (wat ik nu geloof ik al voor de vierde keer zeg) is dat ik zelf ook beslist geen kinderen wil.
Waarom zou er uberhaupt kritiek zijn?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_182111031
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2018 19:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Je kan begrip of een openminded instelling niet altijd afdwingen, dat begrijp je?
Je kan wel afdwingen dat anderen hun bek houden over jouw voorkeur als ze er geen begrip voor op kunnen brengen.

Het is namelijk een onderwerp waar geen discussie mogelijk is. Als je 100% zeker weet (en je partner ook) dat je kinderen wilt dan ga je er voor. Zo niet, dan niet. Althans niet in combinatie met de partner in kwestie.
pi_182116015
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Wat een zwakke verantwoording van je eigen keuzes, alsof je het allemaal voor de mensheid doet. Zelfde argumentatie kun je gebruiken om wel aan kinderen te beginnen, ik ben socialer want ik heb wel een kind dat jou later gaat verzorgen en jouw pensioen gaat betalen. Maar dat is verboden want dan zet je mensen onder druk.

Prima als je geen kinderen wilt, jouw lijf, jouw leven, daar hoef je je aan niemand over te verantwoorden maar doe aub niet alsof je een groot offer brengt tot groter heil der mensheid want het is natuurlijk een puur egoistische beslissing.

“Ja maar kapitein Scheurbuik, kinderen krijgen is ook egoïstisch!!!11!”

Ja, dat klopt, daarom breng ik het ook niet alsof ik dat allemaal voor jullie doe.
Even een oude koe uit de sloot halen, want ik wil hier toch nog op reageren:

Ik ben wel iemand die in dubio zit omdat ik enerzijds wel een of hooguit twee kinderen zou willen (over enkele jaren), maar wat ik voor mezelf eigenlijk niet kan verantwoorden vanwege de schade aan het milieu en het dierenleed dat er onoverkomelijk mee gepaard gaat.
Ik probeer veganistisch te leven - dat lukt al niet altijd, maar door het op de wereld zetten van kinderen, zou ik sowieso heel wat van mijn principes aan de kant overboord moeten gooien. :{
En dat doe ik momenteel ook wel eens, maar zelfs het eens in de zoveel jaar maken van een verre vliegreis valt nog in het niet bij het op de wereld zetten van een kind, wat de impact op milieu/dieren/mensen betreft.

Ik heb het mezelf in die zin wat gemakkelijker gemaakt door een studie te beginnen waardoor ik de keuze nog mooi 6-7 jaar vooruit kan schuiven. :P Maar het speelt wel voortdurend in mijn achterhoofd en ik vind het maar lastig. Want het lijkt me heel erg leuk om zwanger te zijn en mijn (hypothetische) kind(eren) iets te leren over deze wereld en de wereld ook door zijn/haar/hun ogen te (her)beleven. En ik probeer het op allerlei manieren 'goed' te praten. ('Ja maar mijn kind gaat de wereld ook een beetje beter maken......' etc...)

Mijn keuze om in elk geval nu nog geen kind(eren) op de wereld te zetten is dus denk ik niet zozeer egoïstisch van aard; dan zou het wat mij betreft veel makkelijker zijn en zou ik over enkele jaren gewoon lekker zwanger (proberen te) worden. :)
(Ok ok, je zou kunnen zeggen dat het voor mij beter voelt en dat het daarom wel 'egoïstisch' is, maar het voelt wel als iets opgeven. Net zoals dat ik spareribs heerlijk vind maar die niet meer wil eten vanwege het leed/impact. Iets ander niveau misschien wel :D )

Ik voel me overigens in het geheel geen nobele held ofzo. Ik vind het eigenlijk heel vanzelfsprekend om over dit soort dingen na te denken en als er de mogelijkheden zijn (enigszins) naar te handelen. Maar dit is wel een heel persoonlijke keuze en ik snap ook dat iedereen hier zijn eigen weg in moet bewandelen. Maar ik denk dat veel mensen wel wat bewuster hun keuze kunnen maken. (En ik snap ook niet zo goed hoe mensen dan weer 3 of meer kinderen op de wereld kunnen zetten, maar dat is vooral omdat ik vanuit mijn eigen overtuiging 1 kind al niet zo goed kan verantwoorden. Laat staan veel meer.)

TLTR: ik ben wel (nog?) kinderloos omwille van het milieu/dierenleed/voetafdruk. Niet omdat ik het geen leuk idee zou vinden om een kind te krijgen en te verzorgen.
Nee, dit maakt me geen held. Maar ja, het voelt toch wel als een opoffering. En ja, het is de vraag of mijn principes stand kunnen houden. Of dat ik toch met een kind op de bank eindig en het met mooie (drog)redenen weet goed te praten.
pi_182119602
In Azië en Afrika maken ze zich minder zorgen om die voetafdruk dan jij (en ok, 1 Afrikaans kind heeft tijdens zn hele leven ook een kleinere footprint dan een westers kind) dus als je het om impact op het milieu doet, dan is dat misschien niet het beste argument voor wel of niet kinderen op de wereld zetten. Als jij het niet doet, dan doet de rest van de wereld het wel.

Wat voor mijzelf wel een belangrijke was: hoe leuk is die wereld over 5 of 50 jaar nog, en wil ik kinderen het aandoen om er in te moeten leven?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_182120033
Wat goed dat je er zo over nadenkt Candaasje
pi_182120716
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 23:35 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Even een oude koe uit de sloot halen, want ik wil hier toch nog op reageren:

Ik ben wel iemand die in dubio zit omdat ik enerzijds wel een of hooguit twee kinderen zou willen (over enkele jaren), maar wat ik voor mezelf eigenlijk niet kan verantwoorden vanwege de schade aan het milieu en het dierenleed dat er onoverkomelijk mee gepaard gaat.
Ik probeer veganistisch te leven - dat lukt al niet altijd, maar door het op de wereld zetten van kinderen, zou ik sowieso heel wat van mijn principes aan de kant overboord moeten gooien. :{
En dat doe ik momenteel ook wel eens, maar zelfs het eens in de zoveel jaar maken van een verre vliegreis valt nog in het niet bij het op de wereld zetten van een kind, wat de impact op milieu/dieren/mensen betreft.

Ik heb het mezelf in die zin wat gemakkelijker gemaakt door een studie te beginnen waardoor ik de keuze nog mooi 6-7 jaar vooruit kan schuiven. :P Maar het speelt wel voortdurend in mijn achterhoofd en ik vind het maar lastig. Want het lijkt me heel erg leuk om zwanger te zijn en mijn (hypothetische) kind(eren) iets te leren over deze wereld en de wereld ook door zijn/haar/hun ogen te (her)beleven. En ik probeer het op allerlei manieren 'goed' te praten. ('Ja maar mijn kind gaat de wereld ook een beetje beter maken......' etc...)

Mijn keuze om in elk geval nu nog geen kind(eren) op de wereld te zetten is dus denk ik niet zozeer egoïstisch van aard; dan zou het wat mij betreft veel makkelijker zijn en zou ik over enkele jaren gewoon lekker zwanger (proberen te) worden. :)
(Ok ok, je zou kunnen zeggen dat het voor mij beter voelt en dat het daarom wel 'egoïstisch' is, maar het voelt wel als iets opgeven. Net zoals dat ik spareribs heerlijk vind maar die niet meer wil eten vanwege het leed/impact. Iets ander niveau misschien wel :D )

Ik voel me overigens in het geheel geen nobele held ofzo. Ik vind het eigenlijk heel vanzelfsprekend om over dit soort dingen na te denken en als er de mogelijkheden zijn (enigszins) naar te handelen. Maar dit is wel een heel persoonlijke keuze en ik snap ook dat iedereen hier zijn eigen weg in moet bewandelen. Maar ik denk dat veel mensen wel wat bewuster hun keuze kunnen maken. (En ik snap ook niet zo goed hoe mensen dan weer 3 of meer kinderen op de wereld kunnen zetten, maar dat is vooral omdat ik vanuit mijn eigen overtuiging 1 kind al niet zo goed kan verantwoorden. Laat staan veel meer.)

TLTR: ik ben wel (nog?) kinderloos omwille van het milieu/dierenleed/voetafdruk. Niet omdat ik het geen leuk idee zou vinden om een kind te krijgen en te verzorgen.
Nee, dit maakt me geen held. Maar ja, het voelt toch wel als een opoffering. En ja, het is de vraag of mijn principes stand kunnen houden. Of dat ik toch met een kind op de bank eindig en het met mooie (drog)redenen weet goed te praten.
Dus je hebt geen kinderen omwille van het milieu, maar misschien wil je in de toekomst nog wel 2 kinderen?

Moet je dan niet gewoon eerlijk tegen jezelf zijn? Je hebt geen kinderen en vergoeilijkt dat voor jezelf door het op te hangen aan het milieu. Want over 6 of 7 jaar zijn de milieuproblemen echt niet opgelost. als het écht om het milieu zou gaan zou je nu toch al weten dat je ze over 6 of 7 jaar ook niet wil want de belasting voor het milieu en de planeet is over 6 jaar echt niet minder.

Ik denk overigens dat het milieu niet beter of slechter wordt als wij hier in het westen stoppen met kinderen krijgen. De echte milieuwinst is te behalen in Afrika en Azië. Daar groeit de bevolking sneller, is de vervuiling extremer en hebben ze nauwelijks milieubescherming. Maatregelen zouden daar doorgevoerd moeten worden, niet in west Europa waar de voortplanting al het laagst is van heel de wereld, maar dat terzijde.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182126685
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dus je hebt geen kinderen omwille van het milieu, maar misschien wil je in de toekomst nog wel 2 kinderen?

Moet je dan niet gewoon eerlijk tegen jezelf zijn? Je hebt geen kinderen en vergoeilijkt dat voor jezelf door het op te hangen aan het milieu. Want over 6 of 7 jaar zijn de milieuproblemen echt niet opgelost. als het écht om het milieu zou gaan zou je nu toch al weten dat je ze over 6 of 7 jaar ook niet wil want de belasting voor het milieu en de planeet is over 6 jaar echt niet minder.

Ik denk overigens dat het milieu niet beter of slechter wordt als wij hier in het westen stoppen met kinderen krijgen. De echte milieuwinst is te behalen in Afrika en Azië. Daar groeit de bevolking sneller, is de vervuiling extremer en hebben ze nauwelijks milieubescherming. Maatregelen zouden daar doorgevoerd moeten worden, niet in west Europa waar de voortplanting al het laagst is van heel de wereld, maar dat terzijde.
Niet helemaal; ik weet dus niet zeker of ik in de toekomst kinderen wil. Juist omwille van het milieu (en ook zeker dierenleed) heb ik nu nog geen kinderen en kan ik het voor mezelf ook in de toekomst niet goedpraten. Ik zou kinderen willen omdat het me oprecht leuk lijkt. Dus als ik toch kinderen zou krijgen, dan zou dat óndanks mijn milieu-dierenleed-bezwaren zijn. En dat zou me nog hypcrieter maken dan ik me al voel.

Had ik geen milieu/dierenleed bezwaren gehad, dan was er best een aanzienlijke kans geweest dat ik nu al met wat koters onder m'n arm rond zou lopen. Want stiekem lijkt me een (eigen!) kind erg leuk. (Nouja goed, totdat ze gaan puberen dan wellicht :') )


EDIT: sorry, ik val een beetje in herhaling, dus even wat tekst weggehaald.

[ Bericht 6% gewijzigd door Candaasje op 25-09-2018 17:06:35 ]
pi_182128957
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 17:00 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Niet helemaal; ik weet dus niet zeker of ik in de toekomst kinderen wil. Juist omwille van het milieu (en ook zeker dierenleed) heb ik nu nog geen kinderen en kan ik het voor mezelf ook in de toekomst niet goedpraten. Ik zou kinderen willen omdat het me oprecht leuk lijkt. Dus als ik toch kinderen zou krijgen, dan zou dat óndanks mijn milieu-dierenleed-bezwaren zijn. En dat zou me nog hypcrieter maken dan ik me al voel.

Had ik geen milieu/dierenleed bezwaren gehad, dan was er best een aanzienlijke kans geweest dat ik nu al met wat koters onder m'n arm rond zou lopen. Want stiekem lijkt me een (eigen!) kind erg leuk. (Nouja goed, totdat ze gaan puberen dan wellicht :') )

EDIT: sorry, ik val een beetje in herhaling, dus even wat tekst weggehaald.

Bedankt, dat maakt het ook wat beter leesbaar.
pi_182150043
En spruit nummer 2 van 6 in m'n omgeving is geboren... Leuk babietje, maar echt niks voor mij :s)
Gek? kan je dat eten?
pi_182168719
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 09:09 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Bizar vind ik dit eigenlijk. Volgens mij spelen er twee dingen bij artsen: vrouw = moeder én een soort zichzelf indekken in het geval dat iemand wel van mening verandert en rancuneus wordt.

Dat laatste is toch makkelijk op te vangen met een soort risicoformulier? :@ Of denk ik nou te makkelijk?
Volgens artsen zijn vrouwen broedmachines die zelf niet kunnen weten en niet mogen beslissen wat ze willen. Wat dat betreft zitten we niet eens heel ver van de Handmaid's Tale. Echt, de makkelijkste manier om op relatief jonge een leeftijd een sterilisatie voor elkaar te krijgen is van geslacht veranderen.
  donderdag 27 september 2018 @ 18:50:38 #187
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182168946
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 18:40 schreef Fixers het volgende:

[..]

Volgens artsen zijn vrouwen broedmachines die zelf niet kunnen weten en niet mogen beslissen wat ze willen. Wat dat betreft zitten we niet eens heel ver van de Handmaid's Tale. Echt, de makkelijkste manier om op relatief jonge een leeftijd een sterilisatie voor elkaar te krijgen is van geslacht veranderen.
Wat? Hoe kom je bij die onzin.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 27 september 2018 @ 19:05:20 #188
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182169233
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 18:40 schreef Fixers het volgende:

[..]

Volgens artsen zijn vrouwen broedmachines die zelf niet kunnen weten en niet mogen beslissen wat ze willen. Wat dat betreft zitten we niet eens heel ver van de Handmaid's Tale. Echt, de makkelijkste manier om op relatief jonge een leeftijd een sterilisatie voor elkaar te krijgen is van geslacht veranderen.
Mijn huisarts wilde ook niet meewerken. Ik ben een man.
Huilen dan.
pi_182169884
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 18:50 schreef Samzz het volgende:

[..]

Wat? Hoe kom je bij die onzin.
De ervaringen van enkele jonge vrouwen in mijn omgeving die een sterilisatie wensten en mijn eigen ervaring als transgender.
  donderdag 27 september 2018 @ 19:48:12 #190
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182169911
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 19:46 schreef Fixers het volgende:

[..]

De ervaringen van enkele jonge vrouwen in mijn omgeving die een sterilisatie wensten en mijn eigen ervaring als transgender.
Ooit bedacht dat dokters om een andere reden niet graag ingrijpen?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 27 september 2018 @ 19:49:11 #191
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182169930
Begrijp me niet verkeerd, ik vind t ook kakirritant dat ze zo moeilijk doen. Maar dat is niet omdat ze vrouwen broedmachines vinden :').
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182170300
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 18:40 schreef Fixers het volgende:

[..]

Volgens artsen zijn vrouwen broedmachines die zelf niet kunnen weten en niet mogen beslissen wat ze willen. Wat dat betreft zitten we niet eens heel ver van de Handmaid's Tale. Echt, de makkelijkste manier om op relatief jonge een leeftijd een sterilisatie voor elkaar te krijgen is van geslacht veranderen.
Is dat niet een beetje overdreven.

Je kan als man ook gewoon niet je lul in een vrouw steken als je per se geen kinderen wilt.
  donderdag 27 september 2018 @ 20:18:40 #193
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182170504
Oh echt, werkt dat ook denk je?
Huilen dan.
pi_182170505
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 19:49 schreef Samzz het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind t ook kakirritant dat ze zo moeilijk doen. Maar dat is niet omdat ze vrouwen broedmachines vinden :').
Waarom zou een arts anders pertinent een weloverwogen sterilisatiewens van een vrouw weigeren? Zo iemand respecteert duidelijk de autonomie van zijn patiënt niet.
pi_182170578
quote:
7s.gif Op donderdag 27 september 2018 20:18 schreef Isdatzo het volgende:
Oh echt, werkt dat ook denk je?
Ik heb biologie gehad op school en ik geloof dat dat wel werkt.
  donderdag 27 september 2018 @ 20:22:18 #196
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182170581
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 20:18 schreef Fixers het volgende:

[..]

Waarom zou een arts anders pertinent een weloverwogen sterilisatiewens van een vrouw weigeren? Zo iemand respecteert duidelijk de autonomie van zijn patiënt niet.
Het heeft niks met het vrouw-zijn te maken. Dat was haar punt.
Huilen dan.
  donderdag 27 september 2018 @ 20:23:47 #197
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182170607
quote:
7s.gif Op donderdag 27 september 2018 20:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Het heeft niks met het vrouw-zijn te maken. Dat was haar punt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182171278
quote:
7s.gif Op donderdag 27 september 2018 20:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Het heeft niks met het vrouw-zijn te maken. Dat was haar punt.
In dat geval mag je in plaats van 'vrouw' 'jong mens' lezen, zelfde resultaat.

Om een of andere reden is voorplanting in de medische wereld het hoogste goed en als je op jonge leeftijd weloverwogen een keuze voor géén kinderen maakt dan loop je tegen een muur van onwil op.
  donderdag 27 september 2018 @ 20:49:45 #199
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182171311
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 20:48 schreef Fixers het volgende:

[..]

In dat geval mag je in plaats van 'vrouw' 'jong mens' lezen, zelfde resultaat.

Om een of andere reden is voorplanting in de medische wereld het hoogste goed en als je op jonge leeftijd weloverwogen een keuze voor géén kinderen maakt dan loop je tegen een muur van onwil op.
Gaat niet om voortplanting, maar de onomkeerbaarheid van de ingreep en het feit dat mensen nog wel eens van gedachten veranderen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182171647
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 20:49 schreef Samzz het volgende:

[..]

Gaat niet om voortplanting, maar de onomkeerbaarheid van de ingreep en het feit dat mensen nog wel eens van gedachten veranderen.
Een kind maken is ook onomkeerbaar, potentieel levensbedreigend en daarin kan je ook nadien van gedachten veranderen.
  donderdag 27 september 2018 @ 21:03:50 #201
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182171678
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 21:02 schreef Fixers het volgende:

[..]

Een kind maken is ook onomkeerbaar, potentieel levensbedreigend en daarin kan je ook nadien van gedachten veranderen.
Dat klopt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182172449
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 21:03 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat klopt.
Dus waarom is de beslissingsbevoegdheid die mensen over hun lichaam hebben dan eenrichtingsverkeer? Als je kinderen wil maken word je geen strobreed in de weg gelegd, als je dat definitief niet wil dan word je actief tegengewerkt door huisarts en gynaecoloog (en waarschijnlijk ook uroloog, maar daarvan heb ik geen voorbeeld van weigeren).

Ergo: jonge mensen zijn volgens artsen broedmachines, die niet in staat zijn keuzes te maken anders dan méér kinderen op de wereld zetten.
  donderdag 27 september 2018 @ 21:42:33 #203
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182172965
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 21:29 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dus waarom is de beslissingsbevoegdheid die mensen over hun lichaam hebben dan eenrichtingsverkeer? Als je kinderen wil maken word je geen strobreed in de weg gelegd, als je dat definitief niet wil dan word je actief tegengewerkt door huisarts en gynaecoloog (en waarschijnlijk ook uroloog, maar daarvan heb ik geen voorbeeld van weigeren).

Ergo: jonge mensen zijn volgens artsen broedmachines, die niet in staat zijn keuzes te maken anders dan méér kinderen op de wereld zetten.
Mja ik ben het niet met je eens wat je laatste alinea betreft.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 27 september 2018 @ 22:01:49 #204
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182173691
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 21:29 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dus waarom is de beslissingsbevoegdheid die mensen over hun lichaam hebben dan eenrichtingsverkeer? Als je kinderen wil maken word je geen strobreed in de weg gelegd, als je dat definitief niet wil dan word je actief tegengewerkt door huisarts en gynaecoloog (en waarschijnlijk ook uroloog, maar daarvan heb ik geen voorbeeld van weigeren).

Ergo: jonge mensen zijn volgens artsen broedmachines, die niet in staat zijn keuzes te maken anders dan méér kinderen op de wereld zetten.
Ik ben niet zo thuis in de medische wereld maar wat ik een beetje begrepen had is dat één van de principes is dat je niet aan een lichaam gaat knutselen wanneer er geen medische noodzaak voor is.

Of in elk geval, dat je dat niet al te snel doet. Ik begrijp wel waarom artsen een beetje terughoudend zijn, ook omdat mensen vaak veranderen in de loop der jaren.
Huilen dan.
  donderdag 27 september 2018 @ 22:08:45 #205
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182173879
quote:
7s.gif Op donderdag 27 september 2018 22:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik ben niet zo thuis in de medische wereld maar wat ik een beetje begrepen had is dat één van de principes is dat je niet aan een lichaam gaat knutselen wanneer er geen medische noodzaak voor is.

Of in elk geval, dat je dat niet al te snel doet. Ik begrijp wel waarom artsen een beetje terughoudend zijn, ook omdat mensen vaak veranderen in de loop der jaren.
Ja goed, daar kun je ook genoeg tegenargumenten voor bedenken.

Een vetbult verwijderen is cosmetisch maar geen enkel probleem.

Al snap ik de terughoudendheid ook echt wel.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 28 september 2018 @ 07:56:46 #206
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_182179123
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 21:02 schreef Fixers het volgende:

[..]

Een kind maken is ook onomkeerbaar, potentieel levensbedreigend en daarin kan je ook nadien van gedachten veranderen.
Onomkeerbaar? Niet echt.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_182179458
quote:
7s.gif Op donderdag 27 september 2018 19:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Mijn huisarts wilde ook niet meewerken. Ik ben een man.
Hou oud ben jij? Ik ben 36, en denk dat ik dit of volgend jaar ook wel een knippie erin wil. Moet het nog even handig uitkienen met een verstandskies, zodat mn eigen risicio ook meteen maar in datzelfde jaar compleet benut wordt.

(Goed he, dat de financiele prikkel de belangrijkste argumentatie is om het nu te doen :') )
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_182179473
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 07:56 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Onomkeerbaar? Niet echt.
Om je kind nou te vermoorden...
Tap tap tap
pi_182180189
Ik snap het wel, hwt gaat tegen het hele first do no harm idee in en lijkt me daarnaast ook een claimhazard.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_182180789
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 07:56 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Onomkeerbaar? Niet echt.
Als het eenmaal is wel :P
  vrijdag 28 september 2018 @ 10:10:49 #211
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182180864
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 09:29 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik snap het wel, hwt gaat tegen het hele first do no harm idee in en lijkt me daarnaast ook een claimhazard.
Dat laatste is wel dicht te bouwen natuurlijk.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182184157
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 21:29 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dus waarom is de beslissingsbevoegdheid die mensen over hun lichaam hebben dan eenrichtingsverkeer? Als je kinderen wil maken word je geen strobreed in de weg gelegd, als je dat definitief niet wil dan word je actief tegengewerkt door huisarts en gynaecoloog (en waarschijnlijk ook uroloog, maar daarvan heb ik geen voorbeeld van weigeren).

Ergo: jonge mensen zijn volgens artsen broedmachines, die niet in staat zijn keuzes te maken anders dan méér kinderen op de wereld zetten.
Tenzij er een zekere noodzaak is wordt je niet tegen gewerkt, omdat kinderen krijgen nou eenmaal de natuur is. Ik ken wel voorbeelden van artsen die niet mee wilden werken en dan wijken die mensen nog weleens uit naar het buitenland.
Iets wat je als je echt geen kinderen wil ook best zou kunnen doen natuurlijk, maar somehow is het geen eenrichtingsverkeer om zoiets van het reguliere circuit te verlangen en moet die zich per se verantwoordelijk voelen en extra belast worden omdat je niet naar een privé-kliniek wil..
  vrijdag 28 september 2018 @ 13:11:27 #213
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182184330
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 08:32 schreef Gripper het volgende:

[..]

Hou oud ben jij? Ik ben 36, en denk dat ik dit of volgend jaar ook wel een knippie erin wil. Moet het nog even handig uitkienen met een verstandskies, zodat mn eigen risicio ook meteen maar in datzelfde jaar compleet benut wordt.

(Goed he, dat de financiele prikkel de belangrijkste argumentatie is om het nu te doen :') )
Ik ben net 30 geworden ;( .

Financiële prikkels beste prikkels.
Huilen dan.
pi_182184361
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 13:02 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Tenzij er een zekere noodzaak is wordt je niet tegen gewerkt, omdat kinderen krijgen nou eenmaal de natuur is. Ik ken wel voorbeelden van artsen die niet mee wilden werken en dan wijken die mensen nog weleens uit naar het buitenland.
Iets wat je als je echt geen kinderen wil ook best zou kunnen doen natuurlijk, maar somehow is het geen eenrichtingsverkeer om zoiets van het reguliere circuit te verlangen en moet die zich per se verantwoordelijk voelen en extra belast worden omdat je niet naar een privé-kliniek wil..
Bovendien kun je ook nog op andere manieren voorkomen dat je kinderen krijgt. Dat kost wat meer moeitd, maar het is niet zo dat ze door de sterilisatie uit te willen stellen mensen dwingen om toch kinderen te krijgen. Jammer van. De extra moeite die je tijdelijk moet doen, dat wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 28 september 2018 @ 13:53:42 #215
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182185002
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 13:02 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Tenzij er een zekere noodzaak is wordt je niet tegen gewerkt, omdat kinderen krijgen nou eenmaal de natuur is. Ik ken wel voorbeelden van artsen die niet mee wilden werken en dan wijken die mensen nog weleens uit naar het buitenland.
Iets wat je als je echt geen kinderen wil ook best zou kunnen doen natuurlijk, maar somehow is het geen eenrichtingsverkeer om zoiets van het reguliere circuit te verlangen en moet die zich per se verantwoordelijk voelen en extra belast worden omdat je niet naar een privé-kliniek wil..
Aan de andere kant is het ook gewoon belachelijk dat het zo moeilijk moet gaan bij iemand waar het duidelijk geen bevlieging is.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182185145
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 13:53 schreef Samzz het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het ook gewoon belachelijk dat het zo moeilijk moet gaan bij iemand waar het duidelijk geen bevlieging is.
Dan ga je er van uit dat een arts nu de middelen heeft om dat goed te kunnen meten, maar dat lijkt me in de praktijk toch tegenvallen. Ik schreef er in R&P / Kletstopic voor users die geen kinderen willen #3 wat uitgebreider over. Denk dat het tot minimaal 35 jaar niet zo denderend meetbaar is en dat de relationele status daar ook een rol in meespeelt.
  vrijdag 28 september 2018 @ 14:10:57 #217
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182185248
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 14:03 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Dan ga je er van uit dat een arts nu de middelen heeft om dat goed te kunnen meten, maar dat lijkt me in de praktijk toch tegenvallen. Ik schreef er in R&P / Kletstopic voor users die geen kinderen willen #3 wat uitgebreider over. Denk dat het tot minimaal 35 jaar niet zo denderend meetbaar is en dat de relationele status daar ook een rol in meespeelt.
Mwa, als je al bijna tien jaar bezig bent...
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182185324
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 21:29 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dus waarom is de beslissingsbevoegdheid die mensen over hun lichaam hebben dan eenrichtingsverkeer? Als je kinderen wil maken word je geen strobreed in de weg gelegd, als je dat definitief niet wil dan word je actief tegengewerkt door huisarts en gynaecoloog (en waarschijnlijk ook uroloog, maar daarvan heb ik geen voorbeeld van weigeren).

Ergo: jonge mensen zijn volgens artsen broedmachines, die niet in staat zijn keuzes te maken anders dan méér kinderen op de wereld zetten.
Aangezien veel mensen pas op latere leeftijd een kinderwens krijgen lijkt het mij een heel slimme keuze van de artsen. Je hele conclusie slaat wat mij betreft nergens op, ik ken in mijn omgeving meerdere stellen die pas met een jaar of 34-35 een kinderwens kregen.

Sowieso vergeet je voor het gemak even dat je zelf vrij eenvoudig kan zorgen dat je geen kinderen krijgt. Er zijn veel verschillende soorten anticonceptie op de markt. Dat kan je dus eenvoudig zelf reguleren. Het maken lukt soms niet, en daar kan je zelf niets aan doen. Dan moet het allemaal een handje geholpen worden. Zelf kan je daar 0,0 aan doen.
pi_182185335
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 08:32 schreef Gripper het volgende:

[..]

Hou oud ben jij? Ik ben 36, en denk dat ik dit of volgend jaar ook wel een knippie erin wil. Moet het nog even handig uitkienen met een verstandskies, zodat mn eigen risicio ook meteen maar in datzelfde jaar compleet benut wordt.

(Goed he, dat de financiele prikkel de belangrijkste argumentatie is om het nu te doen :') )
Een verstandskies valt toch helemaal niet onder eigen risico? Dat is toch gewoon de tandartsverzekering?
pi_182185396
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 14:10 schreef Samzz het volgende:

[..]

Mwa, als je al bijna tien jaar bezig bent...
Wat is bezig zijn?
Weet je arts buiten je bezoekjes wat er in je leven speelt, als het überhaupt nog dezelfde is? Best een verschil of jij in die periode een paar keer of half-jaarlijks bij dezelfde je wens hebt gemeld en in hoeverre je een stabiele thuissituatie hebt.
Je kan berederen dat het voor je spreekt als je ongeacht partner dezelfde mening hebt gehouden al die tijd. Maar aan de andere kant zijn er zat vrouwen die alsnog voor de bijl gaan als ze weer in een vaste relatie komen op jouw leeftijd en wat ouder, die eerst net zo stellig waren. Hoe moet jouw arts dat dan kunnen inschatten?
  vrijdag 28 september 2018 @ 14:22:00 #221
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182185429
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 13:53 schreef Samzz het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het ook gewoon belachelijk dat het zo moeilijk moet gaan bij iemand waar het duidelijk geen bevlieging is.
Zou het zelf wenselijk vinden als bij bv jonge mensen er een jaar bedenktijd is (ipv het wacht maar tot je 40ste ofzo). Als iemand het 'officieel' aangeeft en een jaar later er nog zo over denkt kan je er redelijk vanuit gaan dat het geen bevlieging is/ondoordachte beslissing.

Ik snap wel dat ze bij iemand die bv nog geen 25 is wat voorzichtig zijn ermee. Maar met een (verplichte) bedenktijd vang je bevliegingen wel af.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182185740
Als je een paar keer nul op rekest hebt gehad kun je ook eens een andere gesprekstactiek proberen. Is de arts er standaard op tegen en lul je tegen een muur tot leeftijd x? Dan kun je aangeven dat je zijn of haar mening respecteert, maar dat je dan wel graag in gesprek wil met een arts die je wel op persoonlijk niveau wil beoordelen en niet bij voorbaat al nee zegt. (Al moet je hier denk ik wel realistisch in zijn dat het voor de 30 wellicht moeilijk is een ander te vinden)

Vraag wat dan wel zijn of haar criteria zijn om het wel te gaan overwegen en hoe jij kan laten zien hoe serieus je hierin bent en in hoeverre je erover hebt nagedacht.
Helpt het als je een familielid aan het gesprek deel kan laten nemen misschien? Dat is iemand die jou goed kent en kan helpen een context te schetsen. Bijvoorbeeld ook dat je van dichtbij in je familie en in je vriendenkring al geboortes mee hebt gemaakt en dat het je niet heeft doen veranderen. (Iedereen kent wel de voorbeelden van rammelende eierstokken als er een schaap over die dam is en familie en vrienden staan je nader dan wat je bijvoorbeeld via werk meekrijgt van kinders)
Een man die ik kende kon het op z'n 33e oid laten doen. Hij bleef aanhouden en kon ook aangeven dat het bijvoorbeeld ook relaties stuk deed lopen, omdat zijn toenmalige vriendin twee jaar ook laconiek dacht dat ie vast wel zou veranderen. Nee dus en hoe pijn het ook deed om haar te laten gaan, hij zou dat voor niemand veranderen en wilde dat het ook een afgesloten hoofdstuk zou zijn. Voor zichzelf en eventuele partners in die toekomst.

Dit soort verhalen geven denk ik meer food for thought dan ja maar ik wil het echt nie hoor, al jaren niet en dan weer een tijd niet langs komen zeg maar..
pi_182185878
Ik vind het eigenlijk als fervent geenkinderenwiller ook gewoon een beetje raar, zo'n ingreep. Het is voor een groot deel van de vrouwen mogelijk om zonder veel moeite geen kind te krijgen.

Als je nou de standaardmethodes dusdanig slecht trekt dat je veroordeeld bent tot condooms in een vaste relatie snap ik het beter, maar het gros vd vrouwen doet het prima op de mirena ed. Die ook nog een shitload aan prettige bijwerkingen kan hebben. 1x pijn in de 5-10 jaar gevolgd door een rommelmaandje. Ik vind dit meer dan genoeg zekerheid.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:30:47 #224
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182186416
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 14:19 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Wat is bezig zijn?
Weet je arts buiten je bezoekjes wat er in je leven speelt, als het überhaupt nog dezelfde is? Best een verschil of jij in die periode een paar keer of half-jaarlijks bij dezelfde je wens hebt gemeld en in hoeverre je een stabiele thuissituatie hebt.
Je kan berederen dat het voor je spreekt als je ongeacht partner dezelfde mening hebt gehouden al die tijd. Maar aan de andere kant zijn er zat vrouwen die alsnog voor de bijl gaan als ze weer in een vaste relatie komen op jouw leeftijd en wat ouder, die eerst net zo stellig waren. Hoe moet jouw arts dat dan kunnen inschatten?
Niet. Die inschatting maak ik zelf. Het risico neem ik zelf.

Ik vind t trouwens wel lastig hier uitgebreid op te reageren zonder meteen heel persoonlijke zooi op internet te zetten :@.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:32:56 #225
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182186456
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 14:54 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik vind het eigenlijk als fervent geenkinderenwiller ook gewoon een beetje raar, zo'n ingreep. Het is voor een groot deel van de vrouwen mogelijk om zonder veel moeite geen kind te krijgen.

Als je nou de standaardmethodes dusdanig slecht trekt dat je veroordeeld bent tot condooms in een vaste relatie snap ik het beter, maar het gros vd vrouwen doet het prima op de mirena ed. Die ook nog een shitload aan prettige bijwerkingen kan hebben. 1x pijn in de 5-10 jaar gevolgd door een rommelmaandje. Ik vind dit meer dan genoeg zekerheid.
Ik wil graag van de anticonceptie af. Weg met die hormonen, weg met spiraaltjes en andere zooi :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:37:48 #226
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_182186561
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:30 schreef Samzz het volgende:
Niet. Die inschatting maak ik zelf. Het risico neem ik zelf.

Wel lastig proces.
Vergelijk het nu even met het ombouwen van man/vrouw (en andersom), daar zit ook enorm veel tijd en gesprekken met psychologen etc etc aan vast.
Niet dat het met dit zo voorzichtig hoeft misschien. Maar enigszins een traject eraan vastzetten zou ik wel snappen.

Snap wel dat men niet zomaar vanuit een x aantal (losse?) aanvragen er in meegaan.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:44:41 #227
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182186704
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:37 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Wel lastig proces.
Vergelijk het nu even met het ombouwen van man/vrouw (en andersom), daar zit ook enorm veel tijd en gesprekken met psychologen etc etc aan vast.
Niet dat het met dit zo voorzichtig hoeft misschien. Maar enigszins een traject eraan vastzetten zou ik wel snappen.

Snap wel dat men niet zomaar vanuit een x aantal (losse?) aanvragen er in meegaan.
Dat snap ik ook wel. En ik snap ook heel goed dat ik op mijn 20e niet geholpen ben.

Maar het is niet zo dat ik over 1 nacht ijs ga. Dat weten de artsen ook, die hebben de dosiers.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182186774
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:30 schreef Samzz het volgende:

[..]

Niet. Die inschatting maak ik zelf. Het risico neem ik zelf.

Ik vind t trouwens wel lastig hier uitgebreid op te reageren zonder meteen heel persoonlijke zooi op internet te zetten :@.
Dat snap ik, ik bedoelde de vragen ook niet letterlijk aan jou en je hoeft je ook niet te verdedigen. We zaten min of meer in hetzelfde schuitje, dus ik snap echt wel hoe kut het is :*

Dat gezegd hebbende, het risico neem je alleen zelf als jij het ook alleen doet. Full-time de benen over elkaar houden is iets waar je zelf de risico's van draagt.
Echter, zodra het een ingreep vereist en je niet in het particuliere circuit voor een ik vraag en u draait situatie gaat, draag je niet als enige een zeker risico.
Daarnaast gaat het ook niet alleen om de ingreep zelf, maar ook wat daarna nog zou kunnen komen en wat ook niet puur op je eigen rekening beland dan. Niet leuk, maar vanwege de niet zo zeldzaamheid daarvan en het helaas beter in kaart gebrachte en dus meetbare leed met bijbehorende belasting en daarmee ook kosten op het reguliere circuit, is het niet zo makkelijk te stellen dat je zelf voor de risico's opdraait..
pi_182186790
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:37 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Wel lastig proces.
Vergelijk het nu even met het ombouwen van man/vrouw (en andersom), daar zit ook enorm veel tijd en gesprekken met psychologen etc etc aan vast.
Niet dat het met dit zo voorzichtig hoeft misschien. Maar enigszins een traject eraan vastzetten zou ik wel snappen.

Snap wel dat men niet zomaar vanuit een x aantal (losse?) aanvragen er in meegaan.
Ombouwen doe je met een garage. Mensen gaan in transitie.

En ook voor transisties ben ik net als bij sterilisatie voor een fatsoenlijk informed consent model: luister nou eens naar de mens in plaats van als arts voor hen te beslissen wat ze moeten willen. En daar mag best een gesprek of 2-3 overheen gaan, maar het ronduit weigeren door de arts is een aantasting van het recht op persoonlijke zelfbeschikking.

Een kind nemen/maken heeft zeer ernstige gevolgen: zowel voor je leven, als voor je gezondheid als voor dat kind zelf. Daar is geen 'wettelijke bedenktijd' voor vastgesteld. Daarvoor hoef je niet eerst door een psycholoog die bepaalt of jij wel mag voelen wat je voelt.

Mensen moeten goed worden geïnformeerd over de gevolgen van hun daden zodat ze daar een weloverwogen keuze in maken. Maar ik vind het volstrekt onzin dat je zo vreselijk betutteld wordt als je geen kinderwens hebt en dat even in een behandeling tot uiting wil laten komen.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:52:19 #230
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182186890
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:47 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Dat snap ik, ik bedoelde de vragen ook niet letterlijk aan jou en je hoeft je ook niet te verdedigen. We zaten min of meer in hetzelfde schuitje, dus ik snap echt wel hoe kut het is :*

Dat gezegd hebbende, het risico neem je alleen zelf als jij het ook alleen doet. Full-time de benen over elkaar houden is iets waar je zelf de risico's van draagt.
Echter, zodra het een ingreep vereist en je niet in het particuliere circuit voor een ik vraag en u draait situatie gaat, draag je niet als enige een zeker risico.
Daarnaast gaat het ook niet alleen om de ingreep zelf, maar ook wat daarna nog zou kunnen komen en wat ook niet puur op je eigen rekening beland dan. Niet leuk, maar vanwege de niet zo zeldzaamheid daarvan en het helaas beter in kaart gebrachte en dus meetbare leed met bijbehorende belasting en daarmee ook kosten op het reguliere circuit, is het niet zo makkelijk te stellen dat je zelf voor de risico's opdraait..
Een abortus is ook geen pretje of zo. Bepaalde bijwerkingen van de pil ook niet.

Wat bedoel je met wat daarna zou kunnen komen? Mogelijke complicaties? Want die zijn er bij een zwangerschap ook en dat wordt hard aangemoedigd. Psychische problemen na een zwangerschap komt ook voor. Psychische problemen door pilgebruik ook, om maar wat te noemen.

Mja. Ik snap alle tegenargumenten wel en ze zijn ook prima verdedigbaar, maar ik vind t gewoon stom *stampt als klein kind.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:55:05 #231
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182186934
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:52 schreef Samzz het volgende:

[..]

Een abortus is ook geen pretje of zo. Bepaalde bijwerkingen van de pil ook niet.

Wat bedoel je met wat daarna zou kunnen komen? Mogelijke complicaties? Want die zijn er bij een zwangerschap ook en dat wordt hard aangemoedigd. Psychische problemen na een zwangerschap komt ook voor. Psychische problemen door pilgebruik ook, om maar wat te noemen.

Mja. Ik snap alle tegenargumenten wel en ze zijn ook prima verdedigbaar, maar ik vind t gewoon stom *stampt als klein kind.
Het zijn toch ook gewoon double-standards, als je een kind wil dan is het allemaal maar normaal maar als je dat expliciet niet wil en daarin stappen wil nemen dan wordt je aan alle kanten tegengewerkt lijkt wel.

Zelfde idee als mensen die ziek zijn en om die reden een einde willen maken op een humane manier en daarmee ook worden tegengewerkt aan alle kanten.
pi_182186952
Ik kreeg serieus de vraag 'maar wat nou als je gaat scheiden en je straks een partner vindt die wel kinderen wil?' :') ;(
Ja doei.
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:57:33 #233
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182186969
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:55 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Het zijn toch ook gewoon double-standards, als je een kind wil dan is het allemaal maar normaal maar als je dat expliciet niet wil en daarin stappen wil nemen dan wordt je aan alle kanten tegengewerkt lijkt wel.
Ja zo voelt het wel. Een kind baren en vervolgens met een totaalruptuur zitten is heel normaal en wordt gewoon gerepareerd want dat hoort erbij, maar gesteriliseerd worden en daar misschien een ontsteking aan overhouden, ja dat is risico waar anderen ook mee zitten dus doen we t maar niet :{.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:58:06 #234
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182186980
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:56 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kreeg serieus de vraag 'maar wat nou als je gaat scheiden en je straks een partner vindt die wel kinderen wil?' :') ;(
Dan verander je per direct je mening, want je bent een vrouw.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 28 september 2018 @ 15:59:48 #235
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182187005
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:56 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kreeg serieus de vraag 'maar wat nou als je gaat scheiden en je straks een partner vindt die wel kinderen wil?' :') ;(
Had 'ie je daar even mooi tuk!
Huilen dan.
  vrijdag 28 september 2018 @ 16:06:29 #236
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182187133
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:56 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kreeg serieus de vraag 'maar wat nou als je gaat scheiden en je straks een partner vindt die wel kinderen wil?' :') ;(
Oh ja, dan is er een leegte die meteen opgevuld moet worden, ook al is het totaal onverantwoord. :P

Maar dat is dus iets wat hier wel meeweegt en waarom ik twijfel (oke niet alleen dat want ik durf ook niet echt heen te gaan voor die ingreep :') )

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:57 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja zo voelt het wel. Een kind baren en vervolgens met een totaalruptuur zitten is heel normaal en wordt gewoon gerepareerd want dat hoort erbij, maar gesteriliseerd worden en daar misschien een ontsteking aan overhouden, ja dat is risico waar anderen ook mee zitten dus doen we t maar niet :{.
Nouja uiteindelijk ben je gewoon geen baas over eigen lichaam en dat is gewoon walgelijk vind ik.

En ik snap best dat artsen ergens de grens trekken, maar met dit gaat het gewoon nergens over. Helemaal omdat het gewoon een weloverwogen beslissing is.
pi_182187390
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 september 2018 16:06 schreef S95Sedan het volgende:
Oh ja, dan is er een leegte die meteen opgevuld moet worden, ook al is het totaal onverantwoord.
Nou, vooral dat ik geen eigen mening heb en dat zelf niet kan bepalen, maar dat ik meega in de mening van m'n partner :')

Of natuurlijk de implicatie dat 'ik nu niet de juiste partner heb'. Ook zo'n geweldige. 'wacht maar, als je de juiste partner tegenkomt kan je niet snel genoeg zwanger geraken! hihi!'
Ja doei.
pi_182188286
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:52 schreef Samzz het volgende:

[..]

Een abortus is ook geen pretje of zo. Bepaalde bijwerkingen van de pil ook niet.
Eens ja, maar een abortus heeft zeker in deze moderne tijden niet eenzelfde fysieke impact als steriliseren. Net zoals de pil.
Als de pil vervelende bijwerkingen heeft voor je, net zoals andere anticonceptiemiddelen, dan zou dat juist als een argument kunnen werken. Dat creëert al meer een medische noodzaak zeg maar.

quote:
Wat bedoel je met wat daarna zou kunnen komen? Mogelijke complicaties? Want die zijn er bij een zwangerschap ook en dat wordt hard aangemoedigd. Psychische problemen na een zwangerschap komt ook voor. Psychische problemen door pilgebruik ook, om maar wat te noemen.
Dit kan je niet 1 op 1 vergelijken natuurlijk. Klinkt een beetje raar misschien, maar zie het als verwijtbaar extra leed. Als men zwanger wil worden, dan neem je dat soort risico's makkelijker voor lief als er zo een beloning tegenover staat. Daarnaast kun je cru gezegd het kind ook altijd nog afstaan.
De natuur op z'n beloop laten of beïnvloeden met een niet-invasieve tactiek zoals de pil is wat anders dan een wel invasieve ingreep. Als je dusdanige klachten van je pil ondervindt, dan kun je daarmee stoppen. Als je klachten door de anticonceptie dusdanig vergergeren, dan heb je toch meer een discussie die gaat over een medische noodzaak.
Steriliseren is doorgaans nogal definitief en slecht omkeerbaar. Daar kun je niet zo maar even vanaf stappen, wat je met de pil wel kan. En dan is er genoeg documentatie beschikbaar over vrouwen bij wie die kinderwens alsnog opkomt en wat voor impact dat heeft. Die complicaties heb je dan eerder wel voor gekozen, maar daar kun je dan enorme spijt van hebben. Dat is je eigen probleem, tot het ernstige vormen aanneemt en daar lijkt het bij ongewenste kinderloosheid toch te vaak op denk ik.
Waar je met psychische klachten alsnog blij kan zijn met je kinderen en daar motivatie in kan vinden, heb je dat als ongewenst kinderloze dus niet. Dan kun je alsnog blij (proberen te) zijn met je furbabies, maar dat is voor dat oergevoel bij hen vaak niet echt hetzelfde. Het kan tevens een blijvende confrontatie met je spijtige keuze op blijven rakelen als je relatie erop stuk loopt en je opnieuw de datingmarkt op moet. Als je je aangetast voelt in je vrouwelijkheid, heb je sowieso geen lekker uitgangspunt daarvoor en dat kun je dan alleen aan jezelf verwijten.

quote:
Mja. Ik snap alle tegenargumenten wel en ze zijn ook prima verdedigbaar, maar ik vind t gewoon stom *stampt als klein kind.
Herkenbaar, maar nu ik wat ouder ben snap ik de overwegingen des te beter. Niet eerlijk voor individuele gevallen, maar overall denk ik wel een aardig functionele richtlijn.

Zou er trouwens niet online ook ergens een netwerk zijn waarin een aantal mensen wel weet heeft van artsen die er wel wat meer voor openstaan?
pi_182188464
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 14:17 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Een verstandskies valt toch helemaal niet onder eigen risico? Dat is toch gewoon de tandartsverzekering?
Afgelopen jaar hebben ze er eentje getrokken in het ziekenhuis bij de kaakchirurg, en dat kostte mij bijna precies (maar dan ook precies op een paar cent na ) m'n eigen risico. Sterilisatie kost ook iets van 400 ¤ dacht ik als poliklinische ingreep, dus ook daarmee zou het ook in 2019 weer precies op kunnen.

Maar de eerste stap wordt toch: naar de huisarts gaan, dit topic laten lezen en zeggen dat je er écht écht écht goed over hebt nagedacht en of je een verwijzing mag :)
En als ie me dan vertelt dat ik over een jaar weer mag terugkomen, nou ja, dan zij dat maar zo toch.
Vriendin blijft dr spiraal toch wel houden, de regelmaat en zo min mogelijk hormonenmeuk vindt ze wel zo prettig.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 28 september 2018 @ 16:58:38 #240
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_182188646
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 08:32 schreef Gripper het volgende:

[..]

Hou oud ben jij? Ik ben 36, en denk dat ik dit of volgend jaar ook wel een knippie erin wil. Moet het nog even handig uitkienen met een verstandskies, zodat mn eigen risicio ook meteen maar in datzelfde jaar compleet benut wordt.

(Goed he, dat de financiele prikkel de belangrijkste argumentatie is om het nu te doen :') )
Sterilisatie wordt niet vergoed uit de Basisverzekering. Je eigen risico is dus sowieso niet van toepassing op die behandeling. Mogelijk heb je wel (gedeeltelijke) vergoeding uit je aanvullend pakket, maar daarop is ook geen ER van toepassing.

Of interpreteer ik je opmerking nou verkeerd, :@?
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  vrijdag 28 september 2018 @ 17:15:11 #241
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182189097
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 16:19 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nou, vooral dat ik geen eigen mening heb en dat zelf niet kan bepalen, maar dat ik meega in de mening van m'n partner :')

Of natuurlijk de implicatie dat 'ik nu niet de juiste partner heb'. Ook zo'n geweldige. 'wacht maar, als je de juiste partner tegenkomt kan je niet snel genoeg zwanger geraken! hihi!'
Dat zijn ook van die lekkere cliche dingen :')

Andersom om geen kinderen te nemen zijn er vast ook zat te bedenken.

quote:
11s.gif Op vrijdag 28 september 2018 16:58 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Sterilisatie wordt niet vergoed uit de Basisverzekering. Je eigen risico is dus sowieso niet van toepassing op die behandeling. Mogelijk heb je wel (gedeeltelijke) vergoeding uit je aanvullend pakket, maar daarop is ook geen ER van toepassing.

Of interpreteer ik je opmerking nou verkeerd, :@?
Eigen risico is er inderdaad niet van op toepassing.
pi_182190427
Ik weet al mijn hele vruchtbare leven dat ik geen kinderen wil, ben 34, wil ik nog iets aan de ingreep hebben mag die nu wel.
Halverwege oktober heb ik een oriënterend gesprek gepland met mijn huisarts.
Ben benieuwd naar zijn standpunten hierin, als ik die horrorverhalen hier soms hoor....

De praktijk heeft een mannelijke huisarts en een vrouwelijke. Eerst dacht ik 'dit is een vrouwending, ik ga bij de vrouw' maar ik bedacht me dat mannen zich in het algemeen beter in kunnen leven in de 'geen kinderwens' dus ga ik toch naar de man. Uiteindelijk zou het niets uit moeten maken. :{
And the druids turn to stone...
pi_182191760
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 16:47 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Eens ja, maar een abortus heeft zeker in deze moderne tijden niet eenzelfde fysieke impact als steriliseren. Net zoals de pil.
Als de pil vervelende bijwerkingen heeft voor je, net zoals andere anticonceptiemiddelen, dan zou dat juist als een argument kunnen werken. Dat creëert al meer een medische noodzaak zeg maar.

[..]

Dit kan je niet 1 op 1 vergelijken natuurlijk. Klinkt een beetje raar misschien, maar zie het als verwijtbaar extra leed. Als men zwanger wil worden, dan neem je dat soort risico's makkelijker voor lief als er zo een beloning tegenover staat. Daarnaast kun je cru gezegd het kind ook altijd nog afstaan.
De natuur op z'n beloop laten of beïnvloeden met een niet-invasieve tactiek zoals de pil is wat anders dan een wel invasieve ingreep. Als je dusdanige klachten van je pil ondervindt, dan kun je daarmee stoppen. Als je klachten door de anticonceptie dusdanig vergergeren, dan heb je toch meer een discussie die gaat over een medische noodzaak.
Steriliseren is doorgaans nogal definitief en slecht omkeerbaar. Daar kun je niet zo maar even vanaf stappen, wat je met de pil wel kan. En dan is er genoeg documentatie beschikbaar over vrouwen bij wie die kinderwens alsnog opkomt en wat voor impact dat heeft. Die complicaties heb je dan eerder wel voor gekozen, maar daar kun je dan enorme spijt van hebben. Dat is je eigen probleem, tot het ernstige vormen aanneemt en daar lijkt het bij ongewenste kinderloosheid toch te vaak op denk ik.
Waar je met psychische klachten alsnog blij kan zijn met je kinderen en daar motivatie in kan vinden, heb je dat als ongewenst kinderloze dus niet. Dan kun je alsnog blij (proberen te) zijn met je furbabies, maar dat is voor dat oergevoel bij hen vaak niet echt hetzelfde. Het kan tevens een blijvende confrontatie met je spijtige keuze op blijven rakelen als je relatie erop stuk loopt en je opnieuw de datingmarkt op moet. Als je je aangetast voelt in je vrouwelijkheid, heb je sowieso geen lekker uitgangspunt daarvoor en dat kun je dan alleen aan jezelf verwijten.

[..]

Herkenbaar, maar nu ik wat ouder ben snap ik de overwegingen des te beter. Niet eerlijk voor individuele gevallen, maar overall denk ik wel een aardig functionele richtlijn.

Zou er trouwens niet online ook ergens een netwerk zijn waarin een aantal mensen wel weet heeft van artsen die er wel wat meer voor openstaan?
Dus met andere woorden jonge mensen en vooral vrouwen kunnen niet weten wat ze willen en dat moet ze verteld worden door een dokter en tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Dat is precies wat je zegt.

Informed consent is een mes dat aan twee kanten snijdt: als je je billen brand moet je op de blaren zitten. Als je weloverwogen keuze tot sterilisatie toch niet de juiste was: pech gehad. Beslissingen gevolgen. Daarom vind ik het ook zo komt dat je als transgender door een medische transistie haast vanzelf onvruchtbaar wordt. Sterker nog tot 2014 was sterilisatie zelfs verplicht! Soms krijg je de optie geboden eicellen of sperma van te voren in te vriezen, maar vaak ook niet. En als je als trans persoon een kinderwens hebt heb je dikke pech.
pi_182192812
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 19:47 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dus met andere woorden jonge mensen en vooral vrouwen kunnen niet weten wat ze willen en dat moet ze verteld worden door een dokter en tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Dat is precies wat je zegt.
Zo kun je het ook opvatten, maar dan gaan we voorbij aan de nuance dat ze niet meteen willen beweren dat je wilsonbekwaam bent als zij er (nog) niet aan mee willen werken. Wat hun goed recht is op ethisch gebied en niet per se op jou persoonlijk hoeft af te stralen.
Als je wat feitelijk jouw esthetische wensen zijn (wat sterilisatie is indien er geen medische noodzaak is), dan moet je misschien ook naar een car tuner gaan en niet blijven mauwen tegen de gewone garage op de hoek.

quote:
Informed consent is een mes dat aan twee kanten snijdt: als je je billen brand moet je op de blaren zitten. Als je weloverwogen keuze tot sterilisatie toch niet de juiste was: pech gehad. Beslissingen gevolgen. Daarom vind ik het ook zo komt dat je als transgender door een medische transistie haast vanzelf onvruchtbaar wordt. Sterker nog tot 2014 was sterilisatie zelfs verplicht! Soms krijg je de optie geboden eicellen of sperma van te voren in te vriezen, maar vaak ook niet. En als je als trans persoon een kinderwens hebt heb je dikke pech.
Tuurlijk pech gehad, maar dat zeggen we ook niet tegen transgenders die met zichzelf in de knoop raken. Die helpen we net als anderen met zo een medische noodzaak.
Ik mag toch hopen dat jouw transitie plaats heeft gevonden op basis van iets meer dan het alleen heel graag willen.
pi_182193470
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 september 2018 16:06 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Oh ja, dan is er een leegte die meteen opgevuld moet worden, ook al is het totaal onverantwoord. :P

Maar dat is dus iets wat hier wel meeweegt en waarom ik twijfel (oke niet alleen dat want ik durf ook niet echt heen te gaan voor die ingreep :') )

[..]

Nouja uiteindelijk ben je gewoon geen baas over eigen lichaam en dat is gewoon walgelijk vind ik.

En ik snap best dat artsen ergens de grens trekken, maar met dit gaat het gewoon nergens over. Helemaal omdat het gewoon een weloverwogen beslissing is.
Je mag met je lichaam doen wat je wil. Punt is dat je een ander vraagt iets met je lichaam te doen. En ik snap best dat veel doktoren zelfbeschikkend besluiten daar niet aan te willen doen. Of omdat ze zelf niet achter zoiets staan, of omdat ze het niet kunnen verenigen met de eed, of omdat ze bang zijn voor claims en het mogelijke gedoe. Ik vind dat een arts daar ook een deel zelfbeschikking in heeft. En daar is nu eenmaal nog geen protocol voor wat wat houvast biedt.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  vrijdag 28 september 2018 @ 21:37:06 #246
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_182193887
Hai, nieuw hier in dit topic
Ik ben dus Micky en heb een relatie, wat wil, ik ben getrouwd.

Ik heb de super harde wens om geen bio kinderen te krijgen. Die wens heb ik al vanaf mijn zevende of zo. Ik heb daar meerdere redenen voor, die redenen die kan ik best vertellen als iemand dat graag wil weten.

Maar wat mij dus opvalt om mij heen is dat kersverse mamas tegen mij komen oreren dat het zo erg is dat ik nooit zal voelen wat het is om je eigen kind vast te houden. Die onvoorwaardelijke liefde blahblah.

Ja sorry, maar ik wil dan dus zeggen "Volgens mij heb je nog last van je zwangerschapshormonen. De aankomende zeven jaar worden de meest ongelukkige van je leven, Wat erg dat ik dat nooit zal voelen". Maar ik doe het niet,

En nee ik ben geen negatief ingesteld persoon, en nee ik heb geen hekel aan kinderen. Heb jarenlang in de kinderopvang en buitenschoolse opvang gewerkt en sta nu alweer een jaar of 8 voor de klas met allemaal leuke pubers die mij het leven zuur proberen te maken, maar iedere keer weer doorkrijgen dat ik hen het leven zuur maak met mijn huiswerk en toetsen.

Mijn ouders kennen mijn keuze en waren daar ooit heel blij mee, mijn vader was vervolgens heel blij dat hij een stiefkleinzoon kreeg, mijn man heeft een zoon die overigens nu het huis uit is, maar het helemaal prima vind dat hij alleen ROPA zal zijn (reserve opa).

Mijn moeder die ooit halleluja in de gloria riep omdat ik geen kinderen wil kwam een paar jaar geleden ineens verbouwereerd naar me toe.. Om te vermelden dat haar reden dat ze geen oma wilde worden misschien toch niet helemaal op feiten berust was en dat het wat haar betreft dus wel gewoon kon,

UHHMM lolwhut.. Net of ik om JOUW WENS om geen oma te worden geen kinderen wil...

Maar goed, als iemand dus wil weten wat mijn redenen zijn wil ik dat best vertellen, maar dit is dus even mijn klaagzang.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  vrijdag 28 september 2018 @ 21:43:34 #247
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_182193987
Ik ben eigenlijk eerder benieuwd naar de redenen van je ouders om haleluja te roepen toen je aangaf geen kinderen te willen. Heb je ze de 1e 7 jaar dan zo'n hel gegeven? :D
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_182194208
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 21:14 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Je mag met je lichaam doen wat je wil. Punt is dat je een ander vraagt iets met je lichaam te doen. En ik snap best dat veel doktoren zelfbeschikkend besluiten daar niet aan te willen doen. Of omdat ze zelf niet achter zoiets staan, of omdat ze het niet kunnen verenigen met de eed, of omdat ze bang zijn voor claims en het mogelijke gedoe. Ik vind dat een arts daar ook een deel zelfbeschikking in heeft. En daar is nu eenmaal nog geen protocol voor wat wat houvast biedt.
Amen _O_
  vrijdag 28 september 2018 @ 22:04:09 #249
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182194342
Ik ga eens rondkijken voor privé klinieken :). Ben wel benieuwd hoe dat voor mij gaat uitpakken en of ik binnenkort eindelijk met de anticonceptie kan stoppen :).

Gek genoeg willen veel doktoren vrouwen met kinderen wel zonder problemen steriliseren. Geeft te denken, eh.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182194497
Zou geen probleem hebben met een knoopje
  vrijdag 28 september 2018 @ 22:31:44 #251
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_182194829
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 21:43 schreef Elpis het volgende:
Ik ben eigenlijk eerder benieuwd naar de redenen van je ouders om haleluja te roepen toen je aangaf geen kinderen te willen. Heb je ze de 1e 7 jaar dan zo'n hel gegeven? :D
Mijn moeder en zus zijn autistisch en depressief. En dat zijn niet de enige in de familie.

Mijn moeder en zus hebben ook zelfmoordpogingen gedaan.

Mijn moeder is er heilig van overtuigd dat beide aandoeningen erfelijk zijn en zodoende wilde ze absoluut geen kleinkinderen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  vrijdag 28 september 2018 @ 22:59:35 #252
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182195304
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 21:14 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Je mag met je lichaam doen wat je wil. Punt is dat je een ander vraagt iets met je lichaam te doen. En ik snap best dat veel doktoren zelfbeschikkend besluiten daar niet aan te willen doen. Of omdat ze zelf niet achter zoiets staan, of omdat ze het niet kunnen verenigen met de eed, of omdat ze bang zijn voor claims en het mogelijke gedoe. Ik vind dat een arts daar ook een deel zelfbeschikking in heeft. En daar is nu eenmaal nog geen protocol voor wat wat houvast biedt.
Nee ben ik het niet mee eens, als iemand iets vraagt aan een dokter moet die een weloverwogen beslissing maken in het belang van zijn/haar patient. Ik vind het weigeren van zoiets geen weloverwogen/professionele beslissing van een dokter, helemaal als iemand daar al zeer lange tijd over heeft nagedacht of diegene daardoor uiteindelijk ongewenst toch een kind krijgt.
  vrijdag 28 september 2018 @ 23:08:01 #253
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_182195466
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 22:31 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Mijn moeder en zus zijn autistisch en depressief. En dat zijn niet de enige in de familie.

Mijn moeder en zus hebben ook zelfmoordpogingen gedaan.

Mijn moeder is er heilig van overtuigd dat beide aandoeningen erfelijk zijn en zodoende wilde ze absoluut geen kleinkinderen.
Aha kennelijk kwam die conclusie pas nadat ze zelf kinderen hadden. Anders was je er mogelijk niet geweest.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_182199440
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 20:40 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Zo kun je het ook opvatten, maar dan gaan we voorbij aan de nuance dat ze niet meteen willen beweren dat je wilsonbekwaam bent als zij er (nog) niet aan mee willen werken. Wat hun goed recht is op ethisch gebied en niet per se op jou persoonlijk hoeft af te stralen.
Als je wat feitelijk jouw esthetische wensen zijn (wat sterilisatie is indien er geen medische noodzaak is), dan moet je misschien ook naar een car tuner gaan en niet blijven mauwen tegen de gewone garage op de hoek.

[..]

Tuurlijk pech gehad, maar dat zeggen we ook niet tegen transgenders die met zichzelf in de knoop raken. Die helpen we net als anderen met zo een medische noodzaak.
Ik mag toch hopen dat jouw transitie plaats heeft gevonden op basis van iets meer dan het alleen heel graag willen.
Mijn transistie heeft plaatsgevonden op basis van niets anders dan alleen heel graag willen. Maar dat lukte pas nadat de poortwachters die jou gaan vertellen wie je bent écht niets konden vinden om me voor gek te verklaren. Genderidentiteit is niet meetbaar, zoals een gebroken bot of een vitaminegebrek.

En het 'niet snijden in gezond vlees' argument raakt kant noch wal. Artsen snijden dagelijks in gezond vlees. Voor het weghalen van een lelijke vetbult, of wegsnijden van wild vlees op een litteken, correctie van oogleden en het knippen van amandelen.
pi_182199787
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 08:24 schreef Fixers het volgende:

[..]

Mijn transistie heeft plaatsgevonden op basis van niets anders dan alleen heel graag willen. Maar dat lukte pas nadat de poortwachters die jou gaan vertellen wie je bent écht niets konden vinden om me voor gek te verklaren. Genderidentiteit is niet meetbaar, zoals een gebroken bot of een vitaminegebrek.
Genderidentiteit is wellicht niet meetbaar, maar de invloed er van op je gemoed denk ik wel. Het lijkt me dan geen rare gedachtengang dat men eerst uitzoekt of er eventueel andere diagnosticering te doen is voor er tot zoiets groots als een transitie wordt overgegaan.

quote:
En het 'niet snijden in gezond vlees' argument raakt kant noch wal. Artsen snijden dagelijks in gezond vlees. Voor het weghalen van een lelijke vetbult, of wegsnijden van wild vlees op een litteken, correctie van oogleden en het knippen van amandelen.
Zijn dat allemaal puur cosmetische handelingen dan die de dokters meteen op aanvraag doen dan? Ook hier geldt dat je niet zomaar even binnen kan lopen van yo, make it go (away).
Er spelen bij dit soort dingen ook wel meer mee. Preventieve verwijdering voor er serieuzere klachten gaan ontstaan bijvoorbeeld. Zo is er volgens mij een verhoogd risico als men later ingrijpt als de keelamandelen ontstoken zijn. Dit kan de ingreep ingrijpender maken met een langer herstel, grotere zichtbare littekens en andere complicaties.
Voor de ooglidcorrectie zijn dacht ik ook bepaalde criteria die men eerst moet halen, alvorens er ingegrepen kan worden. Tenminste, als je binnen het reguliere circuit geholpen wil worden. De hoogtij vierende plastische chirurgie is particulier en meer in de categorie u vraagt, wij snijden. Al heb je daar godzijdank ook niet een totaal vrije hand.
  zaterdag 29 september 2018 @ 08:55:35 #256
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_182199887
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 21:37 schreef Mickytjuh het volgende:
Hai, nieuw hier in dit topic
Ik ben dus Micky en heb een relatie, wat wil, ik ben getrouwd.

Ik heb de super harde wens om geen bio kinderen te krijgen. Die wens heb ik al vanaf mijn zevende of zo. Ik heb daar meerdere redenen voor, die redenen die kan ik best vertellen als iemand dat graag wil weten.

Maar wat mij dus opvalt om mij heen is dat kersverse mamas tegen mij komen oreren dat het zo erg is dat ik nooit zal voelen wat het is om je eigen kind vast te houden. Die onvoorwaardelijke liefde blahblah.

Ja sorry, maar ik wil dan dus zeggen "Volgens mij heb je nog last van je zwangerschapshormonen. De aankomende zeven jaar worden de meest ongelukkige van je leven, Wat erg dat ik dat nooit zal voelen". Maar ik doe het niet,

En nee ik ben geen negatief ingesteld persoon, en nee ik heb geen hekel aan kinderen. Heb jarenlang in de kinderopvang en buitenschoolse opvang gewerkt en sta nu alweer een jaar of 8 voor de klas met allemaal leuke pubers die mij het leven zuur proberen te maken, maar iedere keer weer doorkrijgen dat ik hen het leven zuur maak met mijn huiswerk en toetsen.

Mijn ouders kennen mijn keuze en waren daar ooit heel blij mee, mijn vader was vervolgens heel blij dat hij een stiefkleinzoon kreeg, mijn man heeft een zoon die overigens nu het huis uit is, maar het helemaal prima vind dat hij alleen ROPA zal zijn (reserve opa).

Mijn moeder die ooit halleluja in de gloria riep omdat ik geen kinderen wil kwam een paar jaar geleden ineens verbouwereerd naar me toe.. Om te vermelden dat haar reden dat ze geen oma wilde worden misschien toch niet helemaal op feiten berust was en dat het wat haar betreft dus wel gewoon kon,

UHHMM lolwhut.. Net of ik om JOUW WENS om geen oma te worden geen kinderen wil...

Maar goed, als iemand dus wil weten wat mijn redenen zijn wil ik dat best vertellen, maar dit is dus even mijn klaagzang.
Mijn ma valt het ook wel zwaar dat er geen kleinkinderen komen (en dat mijn zusje en ik keuzes maken die ze niet begrijpt, maar dat is niet ontopic) maar helaas: ze moet het er maar mee doen.
pi_182199954
Mijn moeder vindt het ook heel jammer dat ze geen oma zal worden. Ze is gek op kinderen.
Tap tap tap
  zaterdag 29 september 2018 @ 09:01:39 #258
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182200027
Volgens mij maakt het mijn ouders niet zo uit.

Helaas voor de Bergman kliniek ook een doorverwijzing nodig :{.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zaterdag 29 september 2018 @ 09:02:16 #259
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_182200041
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 08:58 schreef CherryLips het volgende:
Mijn moeder vindt het ook heel jammer dat ze geen oma zal worden. Ze is gek op kinderen.
Kinderen vind ik zelf ook best tof. Dat stuk snap ik ook wel van m'n ma: lekker druk enzo. Scheelt dat ze genoeg lui met jonge koters over de vloer krijgen, is wel gezellig voor ze.
pi_182201179
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 16:47 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Eens ja, maar een abortus heeft zeker in deze moderne tijden niet eenzelfde fysieke impact als steriliseren. Net zoals de pil.
Als de pil vervelende bijwerkingen heeft voor je, net zoals andere anticonceptiemiddelen, dan zou dat juist als een argument kunnen werken. Dat creëert al meer een medische noodzaak zeg maar.

[..]

Dit kan je niet 1 op 1 vergelijken natuurlijk. Klinkt een beetje raar misschien, maar zie het als verwijtbaar extra leed. Als men zwanger wil worden, dan neem je dat soort risico's makkelijker voor lief als er zo een beloning tegenover staat. Daarnaast kun je cru gezegd het kind ook altijd nog afstaan.
De natuur op z'n beloop laten of beïnvloeden met een niet-invasieve tactiek zoals de pil is wat anders dan een wel invasieve ingreep. Als je dusdanige klachten van je pil ondervindt, dan kun je daarmee stoppen. Als je klachten door de anticonceptie dusdanig vergergeren, dan heb je toch meer een discussie die gaat over een medische noodzaak.
Steriliseren is doorgaans nogal definitief en slecht omkeerbaar. Daar kun je niet zo maar even vanaf stappen, wat je met de pil wel kan. En dan is er genoeg documentatie beschikbaar over vrouwen bij wie die kinderwens alsnog opkomt en wat voor impact dat heeft. Die complicaties heb je dan eerder wel voor gekozen, maar daar kun je dan enorme spijt van hebben. Dat is je eigen probleem, tot het ernstige vormen aanneemt en daar lijkt het bij ongewenste kinderloosheid toch te vaak op denk ik.
Waar je met psychische klachten alsnog blij kan zijn met je kinderen en daar motivatie in kan vinden, heb je dat als ongewenst kinderloze dus niet. Dan kun je alsnog blij (proberen te) zijn met je furbabies, maar dat is voor dat oergevoel bij hen vaak niet echt hetzelfde. Het kan tevens een blijvende confrontatie met je spijtige keuze op blijven rakelen als je relatie erop stuk loopt en je opnieuw de datingmarkt op moet. Als je je aangetast voelt in je vrouwelijkheid, heb je sowieso geen lekker uitgangspunt daarvoor en dat kun je dan alleen aan jezelf verwijten.

[..]

Herkenbaar, maar nu ik wat ouder ben snap ik de overwegingen des te beter. Niet eerlijk voor individuele gevallen, maar overall denk ik wel een aardig functionele richtlijn.

Zou er trouwens niet online ook ergens een netwerk zijn waarin een aantal mensen wel weet heeft van artsen die er wel wat meer voor openstaan?
Helemaal mee eens. Daarnaast vind ik het verwijt aan de arts als je toch zwanger raakt niet echt terecht: seks hebben zonder zwanger te raken is geen recht dat bij artsen afgedwongen kan worden, het is een tegemoetkoming als ze jou daar met hun door hen opgedane kennis mee helpen, als je 100% garantie wilt om niet zwanger te worden moet je geen seks hebben. Het is natuurlijk wel zo dat artsen veel macht hebben waar ze soms op bevooroordeelde manier mee omgaan, daarom hoop ik dat mensen in de toekomst door verbeterde technologie meer macht krijgen om hun eigen medische situatie te beinvloeden

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 15:48 schreef Fixers
Een kind nemen/maken heeft zeer ernstige gevolgen: zowel voor je leven, als voor je gezondheid als voor dat kind zelf. Daar is geen 'wettelijke bedenktijd' voor vastgesteld. Daarvoor hoef je niet eerst door een psycholoog die bepaalt of jij wel mag voelen wat je voelt.

Mensen moeten goed worden geïnformeerd over de gevolgen van hun daden zodat ze daar een weloverwogen keuze in maken. Maar ik vind het volstrekt onzin dat je zo vreselijk betutteld wordt als je geen kinderwens hebt en dat even in een behandeling tot uiting wil laten komen.
Eigenlijk moet er dan inderdaad een wettelijke bedenktijd komen, anders is het oneerlijk dat die er wettelijk niet is maar in de praktijk door tegenwerking wel, waardoor mensen valse hoop krijgen. Daarnaast is het nog heel normaal dat artsen en psychologen een opvoedende rol hebben tegenover de mensen die dit beroep niet uitvoeren. Je mag tegenover dat soort mensen geen eigen menkng hebben. Dat is logisch als er bepaalde feiten zijn en de arts/psycholoog de patient hierin duidelijk tegenspreekt, maar over gevoelens van een patient kunnen artsen en psychologen niet met feiten komen en geen discussie aangaan. Dus is het voor iedereen makkelijker om het dan maar te houden op de persoon met medische opleiding altijd gelijk heeft, ook in situaties waarin dat helemaal niet gecontroleerd kan worden.

[ Bericht 20% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 29-09-2018 10:35:02 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_182202682
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 09:01 schreef Samzz het volgende:
Volgens mij maakt het mijn ouders niet zo uit.

Helaas voor de Bergman kliniek ook een doorverwijzing nodig :{.
Ofwel de huisarts is poortwachter en bepaald wat jij wel en niet met je lichaam mag laten doen.

Ik kan me best voorstellen dat als je als twintigjarige bij de huisarts vraagt om een doorverwijzing voor een sterilisatie deze je niet gelijk koppelt aan een uroloog of gynaecoloog. Maar je nog eens laat nadenken en vraagt later terug te komen. Maar uiteindelijk moet zo'n beslissing waar je alleen jezelf mee hebt ook gewoon bij jouzelf liggen.

Het is ook niet zo dat artsen prinicipieel en moreel tegen sterilisatie zijn. Als je wat ouder bent, of al kinderen hebt (ofwel: aan je broedplicht voldaan) dan zijn ze al gelijk een stuk meegaander.

En er zijn inderdaad zat manieren om niet zwanger te worden, na geen seks is sterilisatie een van de meest zekere manieren daarvoor. En net zo valide als de pil, condoom of andere voorbehoedmiddelen.
pi_182206799
Heb geen geld voor kinderen en ik deel niet graag mijn speelgoed.
  zaterdag 29 september 2018 @ 17:13:43 #263
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182206935
Het mag weer ontopic. Posts verwijderd. Dank u.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182206939
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 17:01 schreef redboyke het volgende:
Heb geen geld voor kinderen en ik deel niet graag mijn speelgoed.
Stel je voor dat je je game room ineens op moet geven..

Althans, die komt eindelijk in ons nieuwe huis, en dat wordt toch echt wel 'n paleisje, hoop ik 8-) :P
Ja doei.
  zaterdag 29 september 2018 @ 17:14:31 #265
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182206949
Nvm
Huilen dan.
pi_182206953
-dat dus-
Ja doei.
pi_182213545
Van MSN geplukt:
quote:
© Grazia
De oppositie: 'Moeder zijn is voor mij een last'

Natuurlijk houdt Lianne (34) van haar zoontje. Maar als ze heel eerlijk is, had ze hem liever niet gekregen.

Avondritueel
"Elke avond ga ik even bij Tycho kijken als hij slaapt. Dan aai ik hem over zijn wang, druk ik een kus op zijn warrige krullen en fluister ik dat ik van hem hou. Een avondritueel dat waarschijnlijk miljoenen ouders over de hele wereld met hun slapende kinderen hebben. Soms denk ik aan die ouders en dan vraag ik me af: ben ik de enige die zich zo voelt? Ben ik werkelijk de enige moeder die, als ze naar haar kind kijkt, ook een steek van spijt in haar hart voelt? Ik kan het me haast niet voorstellen. Sterker nog, ik weet inmiddels wel zeker dat ik niet de enige ouder ben die soms denkt dat ze beter geen kind had kunnen krijgen. Maar er openlijk voor uitkomen is nog steeds een groot taboe."

Een ongelukje
"Een kinderwens heb ik nooit gehad. En toch hield ik zes jaar geleden die positieve zwangerschapstest in mijn hand. Vol ongeloof staarde ik naar de twee streepjes. Ik was gewoon aan de pil en toch was het nu raak. Een ongelukje. Ik ben nooit een type geweest dat kirrend in elke kinderwagen keek. Nooit keek ik met jaloezie naar dikke buiken, nooit gluurde ik in de winkel vertederd naar kleine kleertjes. Het verlangen om zo’n minimensje op de wereld te zetten? Ik ken het gewoon niet. Mijn vriend daarentegen was wel blij met het nieuws. Ik had verwacht dat Thijs ook in de stress zou schieten. Maar nee, hij reageerde verrassend kalm. We hadden het nooit concreet over kinderen gehad, en ook hij had het niet echt in de planning liggen. Maar waarom niet, vroeg hij zich lachend af. We waren bijna twee jaar bij elkaar – niet superlang, maar ook niet verontrustend kort. We hadden beiden een goede baan en woonden in een leuk huis. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig om dit kindje een fijn thuis te kunnen bieden. En daar had hij natuurlijk gelijk in. Bovendien, wat was het alternatief? Een abortus zag ik niet zitten. Dat zou Thijs mij nooit hebben vergeven, en zelf vond ik dat ook wel ver gaan, een leven vernietigen omdat ik wat twijfels had. Ik suste mezelf met het idee dat elke aanstaande moeder weleens bang is en denkt: waar begin ik aan? Dus gaf ik Thijs een dikke kus, en vertelden we een paar weken later het grote nieuws aan de familie. Mijn zwangerschap verliep prima. Geen maagzuur, geen bekkeninstabiliteit, geen bandenpijnen. Ook mijn bevalling verliep volgens het boekje. Toen hij op mijn borst werd gelegd keek ik verwonderd naar zijn mooie mondje, zijn trappelende beentjes en piepkleine handjes met nóg kleinere nageltjes. Die avond in het ziekenhuis, toen Thijs en mijn ouders al naar huis waren, hield ik Tycho in mijn armen en beloofde ik altijd voor hem te zorgen. Een belofte die nog steeds veel voor mij betekent."

Kort lontje
"Inmiddels is Tycho een vrolijke kleuter. Natuurlijk hou ik van hem, ik ben geen onmens. Ik geniet van Tycho’s slaperige koppie als hij ’s morgens bij ons in het grote bed kruipt, of als hij keihard lacht om zijn eigen kindergrapjes. Maar de initiële twijfels die ik over het moederschap had, zijn nooit verdwenen. Nog steeds denk ik dat ik beter geen moeder had kunnen worden. Het komt erop neer dat ik me gevangen voel in het moederschap. Mijn vrijheid om te gaan en te staan waar ik wil, is altijd erg belangrijk voor mij geweest, en die ben ik nu voor een groot deel kwijt. Ik ben een introvert type en graag op mezelf. Een beetje lezen, mijmeren, schrijven. Die ruimte heb ik echt nodig, maar Tycho eist mijn aandacht op. Er is een beker omgevallen, hij heeft een knikker in z’n neus geduwd of hij is boos omdat hij geen ijsje krijgt. En is het niet Tycho zelf die iets van mij wil, dan word ik wel in beslag genomen door iets wat hij met zich meebrengt: ik moet formulieren invullen voor school, een traktatie regelen of de buurjongens komen met hem spelen. Allemaal heel logische dingen, maar ik krijg er een kort lontje van als ik te weinig aan mezelf toekom. En dat reageer ik af op Tycho. Dan snauw ik dat ik niet met hem wil spelen. Op zulke momenten denk ik vooral: laat me met rust. En: ik wíl dit helemaal niet. Ik mis het moeder-gen, vermoed ik. Die verzorgende taken, ik vind er gewoon geen bal aan."

Lotgenoten
"Soms denk ik dat Tycho een betere moeder verdient. Iemand die geduldiger is, het niet erg vindt om de honderdste snotneus af te vegen en daadwerkelijk met plezier cakejes versiert. Iemand die meer lol en voldoening uit het moederschap haalt, in plaats van het vaak als last te zien. Met Thijs heb ik het nooit over mijn gevoel gehad. Hooguit toen Tycho net geboren was en ik liet vallen dat ik toch wel erg moest wennen aan het moeder zijn. ‘Ach joh, dat heeft iedere kersverse moeder’, riep hij laconiek. Ik durfde hem niet te zeggen dat dit gevoel bij mij veel dieper zat. Dat ik er toen al van overtuigd was dat ik niet voor het moederen in de wieg ben gelegd. Ook met vriendinnen die moeder zijn heb ik het hier niet over. Ze zouden het niet begrijpen. Tuurlijk vinden zij de gebroken nachten en de continue zorg zwaar, maar ze lijken er op een natuurlijke manier mee te kunnen omgaan. Er eerlijk voor uitkomen dat je eigenlijk geen kinderen had moeten krijgen, dat doe je niet zomaar. De schaamte is groot. Ik durf het al amper te denken, laat staan het hardop te zeggen. Maar een paar maanden geleden heb ik online in een besloten groep een paar ‘lotgenoten’ ontmoet. Vrouwen die ook worstelen met hun rol als moeder. Dat ik dus niet de enige moeder ben die dit heel moeilijk vindt, doet me enorm goed. Sinds ik er met anderen over kan praten, voel ik me lichter. Meer begrepen, minder een ‘freak’. Andere moeders verzuchten vaak met weemoed dat het ‘allemaal zo snel gaat’. Ik ben daar juist dankbaar voor. Want ik hoop dat ik lekkerder in mijn vel kom te zitten naarmate Tycho ouder wordt. Dat hij steeds zelfstandiger wordt en ik hem op een meer gelijkwaardige manier kan steunen en stimuleren. Ik hoop dat het dan leuk is om samen naar de film te gaan ofzo, een goed gesprek met hem te voeren of samen de stad in te lopen. Ik hoop het. Tot die tijd doe ik mijn best om zo goed mogelijk voor hem te zorgen, zoals ik hem na zijn geboorte beloofde."

Tekst: Anne Broekman Beeld: iStock
Bron: https://www.msn.com/nl-nl(...)U8x&ocid=mailsignout
Tails tell tales
  zondag 30 september 2018 @ 20:27:59 #268
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_182238584
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 23:08 schreef Elpis het volgende:

[..]

Aha kennelijk kwam die conclusie pas nadat ze zelf kinderen hadden. Anders was je er mogelijk niet geweest.
Klopt helemaal.

Ik was zes toen mijn zus gediagnosticeerd werd.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_182316023
Wooooow jullie gaan fast and furious! Of ik fok te weinig, dat kan ook natuurlijk. :P

Ik heb geen relatie en ben niet aan het daten maar het valt mij tegen hoeveel mannen er al een kind hebben of (zsm) een willen. Dacht dat het voor mannen nooit zo'n ding was, flink in vergist.

In mijn omgeving hoor ik dat mensen het vreemd vinden dat ik ook geen partner zou willen die al een kind(eren) heeft. Dat vindt men "te kieskeurig en ik ontkom er toch niet aan als ik niet mijn leven lang alleen willen blijven" :') Snap dat echt niet. Sowieso, waarom concessies doen, maar ook denken dat ik mijn leven lang alleen blijf/ dat dat worst scenario zou zijn.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 14:42:46 #270
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_182316176
Concessies doen, daar ontkom je waarschijnlijk niet aan. Maar geen concessies doen op dit punt, terwijl jij echt geen kinderen wilt, ja, dat snap ik.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 15:15:05 #271
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182316592
quote:
18s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 14:30 schreef Rozekwarts het volgende:
Wooooow jullie gaan fast and furious! Of ik fok te weinig, dat kan ook natuurlijk. :P

Ik heb geen relatie en ben niet aan het daten maar het valt mij tegen hoeveel mannen er al een kind hebben of (zsm) een willen. Dacht dat het voor mannen nooit zo'n ding was, flink in vergist.

In mijn omgeving hoor ik dat mensen het vreemd vinden dat ik ook geen partner zou willen die al een kind(eren) heeft. Dat vindt men "te kieskeurig en ik ontkom er toch niet aan als ik niet mijn leven lang alleen willen blijven" :') Snap dat echt niet. Sowieso, waarom concessies doen, maar ook denken dat ik mijn leven lang alleen blijf/ dat dat worst scenario zou zijn.
De kans dat ze kinderen hebben wordt naar mate je ouder wordt wel steeds hoger natuurlijk, alleen lijkt het mij dat er genoeg overblijven die dat niet hebben. Om volgens de logica van anderen voor zoiets je eigen principes aan de kant te zetten vind ik nogal apart.

De logica van het alleen blijven ontgaat mij een beetje, lijken mij meer woorden van mensen die niet alleen kunnen zijn.
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:36:08 #272
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_182486972
Met stijgende verbazing lees ik hier dat huisartsen/artsen 'lastig' doen over sterilisatie van kinderlozen.
Mijn huisarts heeft totaal niet moeilijk gedaan. Ik was toen 30 jaar. Wel een gesprek gehad, met goede fragen van zijn kant, maar echt geen urendurende sessie ofzo. Gewoon binnen de tijd van een reguliere afspraak.
Hups doorverwijzing naar gynaecoloog, zelfde soort gesprekje, onderzoekje, uitleg over de opties, voor- en nadelen. Keuze gemaakt, volgende gesprekje was met andere gynaecoloog omdat hij die specifieke ingreep deed, datum geprikt, uitleg. En daarna dus de ingreep.

Ik snap niet zo goed waarom men dit weigert.
Ik had tot een jaar voor m'n sterilisatie altijd tot volle tevredenheid de pil gebruikt en zou dat gewoon doorgezet hebben ware het niet dat ik trombose kreeg.
Waarschijnlijk niet direct van de pil want die slikte ik al meer dan 10 jaar. Maar ik wilde daardoor wel van de hormonen af. Medisch gezien mocht ik gewoon de pil blijven slikken, maar ik wil het gewoon niet opzoeken zeg maar.
Info over spiraaltjes gehad, maar toen dacht ik, ja getver om de zoveel jaar moet dat vervangen worden, ook spiraaltjes hebben hormonen. Behalve koper maar daar zijn de ervaringen niet zo fantastisch mee. En condooms in een lange vaste relatie..... nee vind ik ook niet fijn. En toen bedacht ik me, waarom zou ik mezelf pesten? Ik weet al jaren dat ik geen kinderen wil, dus hups get it over with, zijn we er meteen vanaf.

Mijn huisarts vroeg me wel of ik dit had overlegd met m'n man en of het wellicht geen optie is dat mijn man zich zou laten steriliseren.
Mijn man had het voor mij zeker gedaan, maar mijn overweging, als zoveel overwegingen die ik maak, is dat ik ZELF bepaald over mijn leven. Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen.
Daarnaast, stel ik kom morgen onder een bus, dan hoop ik toch dat m'n man weer een nieuwe relatie krijgt en wellicht horen er dan wel kinderen bij...

Ik heb wel erg moeten wennen aan m'n eigen cyclus weer. Het is wat zwaarder en ik kon het eerst nooit inschatten wanneer ik ongesteld werd. Nu gebruik ik al lange tijd een app waarin ik begin en einde aangeef. Ironisch genoeg is het een app om je eisprong te bepalen zodat je gerichter bezig kunt zijn met kinderen proberen te krijgen. Ik gebruik het vooral om te kijken wanneer ik ongesteld wordt. Sinds ik van de pil af ben voel ik meestal ook m'n eisprong. Maar goed ik weet wat het is en wanneer dus paracetamolletje erin en prima.
klerkje
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:34:19 #273
481031 Guts83
Waar een wil is, is een weg!
pi_182509387
Ik heb mij toen ik 25 jaar was me laten steriliseren, ik had toen paar een relatie met mijn toekomstige vrouw. We hebben eerst dit goed besproken met mijn ouders en mijn schoonouders. Omdat wij beide autistisch zijn (ik minder dan mijn vrouw), leek dit ons de beste optie. Ik heb zelf weinig met kinderen, heb beter contact met mijn collega's/vrienden dan met mijn neefjes en nichtjes. En vrijen met condoom vond ik maar niks en had veel stress als mijn vriendin ongesteld moest worden.

Toen heb ik laten doen, eerst gesprek gehad met mijn huisarts en later op zoek naar een ziekenhuis. Het ene ziekenhuis wilde het niet doen omdat ik te jong was...
Toen maar naar een ander gegaan en dat ging prima.

Nu 10 jaar later ben ik nog steeds blij dat ik het laten doen, mijn vrouw had in het begin wel een beetje moeite mee maar die ziet het nu ook wel in dat het zo het beste is. Het bespaard ons ook veel tijd en geld, nu hebben we eigen huis en ik een men cave ;)
pi_182536898
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 18:18 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik weet al mijn hele vruchtbare leven dat ik geen kinderen wil, ben 34, wil ik nog iets aan de ingreep hebben mag die nu wel.
Halverwege oktober heb ik een oriënterend gesprek gepland met mijn huisarts.
Ben benieuwd naar zijn standpunten hierin, als ik die horrorverhalen hier soms hoor....

De praktijk heeft een mannelijke huisarts en een vrouwelijke. Eerst dacht ik 'dit is een vrouwending, ik ga bij de vrouw' maar ik bedacht me dat mannen zich in het algemeen beter in kunnen leven in de 'geen kinderwens' dus ga ik toch naar de man. Uiteindelijk zou het niets uit moeten maken. :{
Ik ben geweest. De huisarts wist waarvoor ik de afspraak had gemaakt en vroeg of ik al wat informatie opgezocht had. Hij liep met me langs informatie over steriliseren op een website en zei dat hij me door kon verwijzen als ik dat wilde.
Ik heb aangegeven dat ik wat meer vragen had verwacht omdat je soms verhalen hoort dat het zo moeilijk zou zijn. Hij haalde toen wel aan dat de thuissituatie mee kan spelen, maar dat uiteindelijk alleen de vrouw in kwestie weet of ze het wil. Hij vroeg kort naar mijn gezinssituatie. Ik heb aangegeven dat mijn vriend geen kinderwens heeft, maar ook niet perse tegen is. Dat was geen reden om zijn oordeel in te trekken ofzo.
Als ik tegen dingen aan liep, of ik had geen vertrouwen in het ziekenhuis, moest ik maar contact opnemen en dan zou hij me opnieuw doorverwijzen. *O*
And the druids turn to stone...
  maandag 15 oktober 2018 @ 20:49:37 #275
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_182537530
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 20:26 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Ik ben geweest. De huisarts wist waarvoor ik de afspraak had gemaakt en vroeg of ik al wat informatie opgezocht had. Hij liep met me langs informatie over steriliseren op een website en zei dat hij me door kon verwijzen als ik dat wilde.
Ik heb aangegeven dat ik wat meer vragen had verwacht omdat je soms verhalen hoort dat het zo moeilijk zou zijn. Hij haalde toen wel aan dat de thuissituatie mee kan spelen, maar dat uiteindelijk alleen de vrouw in kwestie weet of ze het wil. Hij vroeg kort naar mijn gezinssituatie. Ik heb aangegeven dat mijn vriend geen kinderwens heeft, maar ook niet perse tegen is. Dat was geen reden om zijn oordeel in te trekken ofzo.
Als ik tegen dingen aan liep, of ik had geen vertrouwen in het ziekenhuis, moest ik maar contact opnemen en dan zou hij me opnieuw doorverwijzen. *O*
jeeej!! Fijn als je serieus genomen wordt in je wens.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_182538020
Ik ben uiteindelijk uit elkaar gegaan om de reden wel/geen kinderen en ik neigde veel meer naar geen kinderen.

Dat werd ook heel raar gevonden door de omgeving, zeker als je al 30+ bent.. en toch zit ik er soms nog wel mee.. het is toch zuur als een (goede) relatie om die reden kapot gaat.
Maarja het is een echte 'dealbreaker' zeggen ze.

Valt niet echt een compromis over te sluiten.
pi_182538203
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:09 schreef Newssworld het volgende:
Ik ben uiteindelijk uit elkaar gegaan om de reden wel/geen kinderen en ik neigde veel meer naar geen kinderen.

Dat werd ook heel raar gevonden door de omgeving, zeker als je al 30+ bent.. en toch zit ik er soms nog wel mee.. het is toch zuur als een (goede) relatie om die reden kapot gaat.
Maarja het is een echte 'dealbreaker' zeggen ze.

Valt niet echt een compromis over te sluiten.
Gut, dat moet wel lastig en kut geweest zijn -O-
Ja doei.
pi_182539106
Dat lijkt me onwijs kut als je relatie er door verbroken wordt maar het is inderdaad geen punt om concessies op te doen.

2 heren waarmee ik wat langere tijd serieus gedate heb en die destijds ook wisten dat ik geen kinderwens heb -sterker nog, zelf zeiden ook geen kinderwens te hebben- hebben nu beide toch 1 of meer kinderen. HOE DAN?!
Ik kan daar werkelijk niet bij.

Sterilisatie spookt ook wel wat meer door mijn hoofd de laatste maanden. Het lijkt me fantastisch om niet meer de angst te hebben onverwacht zwanger te worden, maar laten snijden in een gezond lichaam staat me erg tegen. Plus alles laten verwijderen brengt ook risico's als verzakkingen met zich mee natuurlijk. Nog los van het probleem dat veel artsen zich er niet aan willen branden bij vrouwen.
  maandag 15 oktober 2018 @ 21:46:36 #279
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182539144
Welke verzakkingen? Een sterilisatie is geen hysterectomie he.

Alles verwijderd krijgen kun je sowieso vergeten.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182539175
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Gut, dat moet wel lastig en kut geweest zijn -O-
Jep dat is geen pretje.
8 jaar daarvoor dacht ik nog helemaal niet echt over wel of geen kinderen krijgen, dan zit je in een hele andere fase van je leven.

Ook heb ik ooit in een relatie daarvoor gezeten wat vooral achteraf niet goed bleek te zitten en daarom ook redelijk snel en goed kon afsluiten, in dit geval; dat de relatie wél goed zit en het enige is: kinderen ja/nee, dan is dat een stuk lastiger moet ik zeggen.

Maar om voor kinderen te gaan omdat die ander dat wil?
Andersom zou het ook niet gebeuren en is er altijd 1 iemand mischien niet helemaal tevereden.. dus ff door de zure appel heen :/
pi_182539294
Ik zou het zelf ook niet anders doen hoor, en als mijn man nu ineens zou zeggen 'ja, ik wil wel kinderen', dan zou dat ook einde huwelijk zijn.

Maar.... als ik zie hoe we nu beide tegenover elkaar aan tafel en met een laptop zitten te gamen :D :') O+
Ja doei.
pi_182542328
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:45 schreef Rozekwarts het volgende:
Dat lijkt me onwijs kut als je relatie er door verbroken wordt maar het is inderdaad geen punt om concessies op te doen.

2 heren waarmee ik wat langere tijd serieus gedate heb en die destijds ook wisten dat ik geen kinderwens heb -sterker nog, zelf zeiden ook geen kinderwens te hebben- hebben nu beide toch 1 of meer kinderen. HOE DAN?!
Ik kan daar werkelijk niet bij.
Hoe dan? Omdat we geen robots zijn en de menselijke wil veranderlijk is. Dat is niet hetzelfde als wispelturig. We worden mede gevormd door onze relaties met anderen en de dingen die we meemaken. Voor mij was er eerst een leven waarin ik oprecht geen kinderen wilde en me geen leven met kinderen voor kon stellen. Daarna brak een leven aan waarin ik dolgraag kinderen wilde maar geen moedertje wilde zijn (voor mij geen tutten tijdens de zwangerschap, borstvoeding geven en thuisblijven bij de kinderen). En daarna begon mijn huidige leven, waarin ik over mezelf ontdekte dat ik een goede moeder ben en daar heel gelukkig van word.

Grappig genoeg heeft mijn lief eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt. Maar als mijn vader niet jong was overleden, had ik wellicht nooit dat sterke verlangen naar een gezin van mezelf gehad en was mijn lief ook nooit op het idee gekomen. En dan waren we nu heel gelukkig geweest met elkaar en onze gamekamer.

Ik ben dat laatste altijd als een reëel scenario voor mezelf blijven zien, als de dingen anders waren gelopen of als mijn lief niet in mijn verlangen mee was gegroeid. Het scheelt misschien dat geen kinderen krijgen nooit een principekwestie voor me is geweest. Ik wilde me eenvoudigweg niet voegen naar de rol die de maatschappij voor me had bedacht. Wat ik als jonge twintiger misschien onvoldoende heb beseft, is dat dat ook kan betekenen dat je een voor de hand liggende keuze maakt om andere redenen dan dat die keuze voor de hand ligt. Ik moest eerst afscheid nemen van het idee van kinderen krijgen om er vervolgens uit vrije wil (of iets wat erop lijkt) voor te kiezen.

Ik kan me op mijn beurt aardig inleven in mensen die daar een andere keuze in maken, bijvoorbeeld omdat ze heel principieel zijn, omdat een zeker verlangen zich nooit ontwikkelt, omdat ze andere dingen meemaken of omdat ze andere mensen ontmoeten. Een scenario waarin iedereen lijkt op mij en een soortgelijk leven leidt, lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk (en bovendien zeer onwenselijk).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182544410
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 00:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe dan? Omdat we geen robots zijn en de menselijke wil veranderlijk is. Dat is niet hetzelfde als wispelturig. We worden mede gevormd door onze relaties met anderen en de dingen die we meemaken. Voor mij was er eerst een leven waarin ik oprecht geen kinderen wilde en me geen leven met kinderen voor kon stellen. Daarna brak een leven aan waarin ik dolgraag kinderen wilde maar geen moedertje wilde zijn (voor mij geen tutten tijdens de zwangerschap, borstvoeding geven en thuisblijven bij de kinderen). En daarna begon mijn huidige leven, waarin ik over mezelf ontdekte dat ik een goede moeder ben en daar heel gelukkig van word.

Grappig genoeg heeft mijn lief eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt. Maar als mijn vader niet jong was overleden, had ik wellicht nooit dat sterke verlangen naar een gezin van mezelf gehad en was mijn lief ook nooit op het idee gekomen. En dan waren we nu heel gelukkig geweest met elkaar en onze gamekamer.

Ik ben dat laatste altijd als een reëel scenario voor mezelf blijven zien, als de dingen anders waren gelopen of als mijn lief niet in mijn verlangen mee was gegroeid. Het scheelt misschien dat geen kinderen krijgen nooit een principekwestie voor me is geweest. Ik wilde me eenvoudigweg niet voegen naar de rol die de maatschappij voor me had bedacht. Wat ik als jonge twintiger misschien onvoldoende heb beseft, is dat dat ook kan betekenen dat je een voor de hand liggende keuze maakt om andere redenen dan dat die keuze voor de hand ligt. Ik moest eerst afscheid nemen van het idee van kinderen krijgen om er vervolgens uit vrije wil (of iets wat erop lijkt) voor te kiezen.

Ik kan me op mijn beurt aardig inleven in mensen die daar een andere keuze in maken, bijvoorbeeld omdat ze heel principieel zijn, omdat een zeker verlangen zich nooit ontwikkelt, omdat ze andere dingen meemaken of omdat ze andere mensen ontmoeten. Een scenario waarin iedereen lijkt op mij en een soortgelijk leven leidt, lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk (en bovendien zeer onwenselijk).
Goede post.
pi_182544570
O+ Claudia
Ja doei.
pi_182544786
Een man vinden die ook geen kinderwens heeft blijkt nog een hele opgave. Sindskort op een datingsite, meeste willen wel kinderen, veel weten het nog niet zeker naar bijna niemand (op een niet al te verre afstand dan) wil zeker weten geen kind.
Misschien naïef maar had er meer verwacht. :{
pi_182545449
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 08:18 schreef ichangedmymind het volgende:
Een man vinden die ook geen kinderwens heeft blijkt nog een hele opgave. Sindskort op een datingsite, meeste willen wel kinderen, veel weten het nog niet zeker naar bijna niemand (op een niet al te verre afstand dan) wil zeker weten geen kind.
Misschien naïef maar had er meer verwacht. :{
is dat niet gewoon om kansen op date zo groot mogelijk te krijgen?
pi_182545926
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 09:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

is dat niet gewoon om kansen op date zo groot mogelijk te krijgen?
Is dit vrouwenlogica? Een man die iets wil die wil dat kennelijk niet echt, maar doet dat om zijn kansen op een date zo groot mogelijk te houden. Wat een treurnis. Mannen kunnen namelijk geen mening hebben, die willen alleen maar zo snel mogelijk het slipje van hun date in.

Maar als je tegen een vrouw die geen kinderen wil zegt: "wacht maar tot je de juiste man vindt" dan is het hek van de dam.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:47:36 #288
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182546020
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 09:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Is dit vrouwenlogica? Een man die iets wil die wil dat kennelijk niet echt, maar doet dat om zijn kansen op een date zo groot mogelijk te houden. Wat een treurnis. Mannen kunnen namelijk geen mening hebben, die willen alleen maar zo snel mogelijk het slipje van hun date in.

Maar als je tegen een vrouw die geen kinderen wil zegt: "wacht maar tot je de juiste man vindt" dan is het hek van de dam.
Nee, want ik ben ook een vrouw en vind t onzin.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182546060
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 09:47 schreef Samzz het volgende:

[..]

Nee, want ik ben ook een vrouw en vind t onzin.
Gelukkig maar. (dat je het onzin vindt.)
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182546252
quote:
18s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 14:30 schreef Rozekwarts het volgende:
Wooooow jullie gaan fast and furious! Of ik fok te weinig, dat kan ook natuurlijk. :P

Ik heb geen relatie en ben niet aan het daten maar het valt mij tegen hoeveel mannen er al een kind hebben of (zsm) een willen. Dacht dat het voor mannen nooit zo'n ding was, flink in vergist.

In mijn omgeving hoor ik dat mensen het vreemd vinden dat ik ook geen partner zou willen die al een kind(eren) heeft. Dat vindt men "te kieskeurig en ik ontkom er toch niet aan als ik niet mijn leven lang alleen willen blijven" :') Snap dat echt niet. Sowieso, waarom concessies doen, maar ook denken dat ik mijn leven lang alleen blijf/ dat dat worst scenario zou zijn.
Zo gek is dat toch niet voor mannen? Oke er zijn gemiddeld gezien meer vrouwen met een kinderwens dan mannen, maar ik wist al vrij gauw dat ik het plaatje "huwelijk en kinderen" echt wel wat voor mij vond :) . Terwijl ik juist vooral bij mijn vrienden hoor dat het voor hun niet zo hoeft en ze het zonder wel prima vinden en vooral willen reizen.
pi_182546703
Ik loop er ook tegenaan dat de spreekwoordelijke date-vijver voor mannen zonder kinderwens kleiner is. Maar dat is andersom natuurlijk net zo. Iedere wens/geaardheid/overtuiging zal de poule potentiële kandidaten kleiner maken uit het geheel van het aanbod ;)
Gek? kan je dat eten?
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:36:38 #292
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_182546897
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:45 schreef Rozekwarts het volgende:
2 heren waarmee ik wat langere tijd serieus gedate heb en die destijds ook wisten dat ik geen kinderwens heb -sterker nog, zelf zeiden ook geen kinderwens te hebben- hebben nu beide toch 1 of meer kinderen. HOE DAN?!
Ik kan daar werkelijk niet bij.
Ik heb dat ook meegemaakt met een ex. Die beweerde altijd bij hoog en laag nooit, maar dan ook nooit kinderen te willen krijgen omdat ze haar vrijheid niet kwijt wilde, dat had ze haar moeder ook al uitgebreid verteld en daar was ze ook heel open over. Binnen een jaar nadat ze het met mij verbrak was ze zwanger, de tweede volgde niet snel daarna en ze is echt veranderd in een huismus die haar hele identiteit ophangt aan haar kinderen 8)7

Mensen kunnen blijkbaar heel erg veranderen.
Don't let my username fool you...
pi_182547293
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 00:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe dan? Omdat we geen robots zijn en de menselijke wil veranderlijk is. Dat is niet hetzelfde als wispelturig. We worden mede gevormd door onze relaties met anderen en de dingen die we meemaken. Voor mij was er eerst een leven waarin ik oprecht geen kinderen wilde en me geen leven met kinderen voor kon stellen. Daarna brak een leven aan waarin ik dolgraag kinderen wilde maar geen moedertje wilde zijn (voor mij geen tutten tijdens de zwangerschap, borstvoeding geven en thuisblijven bij de kinderen). En daarna begon mijn huidige leven, waarin ik over mezelf ontdekte dat ik een goede moeder ben en daar heel gelukkig van word.

Grappig genoeg heeft mijn lief eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt. Maar als mijn vader niet jong was overleden, had ik wellicht nooit dat sterke verlangen naar een gezin van mezelf gehad en was mijn lief ook nooit op het idee gekomen. En dan waren we nu heel gelukkig geweest met elkaar en onze gamekamer.

Ik ben dat laatste altijd als een reëel scenario voor mezelf blijven zien, als de dingen anders waren gelopen of als mijn lief niet in mijn verlangen mee was gegroeid. Het scheelt misschien dat geen kinderen krijgen nooit een principekwestie voor me is geweest. Ik wilde me eenvoudigweg niet voegen naar de rol die de maatschappij voor me had bedacht. Wat ik als jonge twintiger misschien onvoldoende heb beseft, is dat dat ook kan betekenen dat je een voor de hand liggende keuze maakt om andere redenen dan dat die keuze voor de hand ligt. Ik moest eerst afscheid nemen van het idee van kinderen krijgen om er vervolgens uit vrije wil (of iets wat erop lijkt) voor te kiezen.

Ik kan me op mijn beurt aardig inleven in mensen die daar een andere keuze in maken, bijvoorbeeld omdat ze heel principieel zijn, omdat een zeker verlangen zich nooit ontwikkelt, omdat ze andere dingen meemaken of omdat ze andere mensen ontmoeten. Een scenario waarin iedereen lijkt op mij en een soortgelijk leven leidt, lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk (en bovendien zeer onwenselijk).
Wat een mooie post!
pi_182547408
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 09:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Is dit vrouwenlogica? Een man die iets wil die wil dat kennelijk niet echt, maar doet dat om zijn kansen op een date zo groot mogelijk te houden. Wat een treurnis. Mannen kunnen namelijk geen mening hebben, die willen alleen maar zo snel mogelijk het slipje van hun date in.

Maar als je tegen een vrouw die geen kinderen wil zegt: "wacht maar tot je de juiste man vindt" dan is het hek van de dam.
ik wist niet dat mannen dating sites alleen gebruiken om hun levenspartner te vinden. Als je een leuke date zoekt voor nu hoef je het sommige zaken niet voor eerste zoen uit te onderhandelen
pi_182548640
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 09:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

is dat niet gewoon om kansen op date zo groot mogelijk te krijgen?
Heb ik me ook even afgevraagd. Maar vaak staat er aangegeven dat ze iemand zoeken die ook twijfelt of wel een kinderwens heeft.
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:36:33 #296
5428 crew  miss_sly
pi_182548813
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:45 schreef Rozekwarts het volgende:
Dat lijkt me onwijs kut als je relatie er door verbroken wordt maar het is inderdaad geen punt om concessies op te doen.

2 heren waarmee ik wat langere tijd serieus gedate heb en die destijds ook wisten dat ik geen kinderwens heb -sterker nog, zelf zeiden ook geen kinderwens te hebben- hebben nu beide toch 1 of meer kinderen. HOE DAN?!
Ik kan daar werkelijk niet bij.

Sterilisatie spookt ook wel wat meer door mijn hoofd de laatste maanden. Het lijkt me fantastisch om niet meer de angst te hebben onverwacht zwanger te worden, maar laten snijden in een gezond lichaam staat me erg tegen. Plus alles laten verwijderen brengt ook risico's als verzakkingen met zich mee natuurlijk. Nog los van het probleem dat veel artsen zich er niet aan willen branden bij vrouwen.
Je weet dat een sterilisatie alleen betekent dat ze de eileiders doorsnijden, zodat een eitje niet meer in de baarmoeder terecht kan komen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:37:56 #297
5428 crew  miss_sly
pi_182548833
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 00:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe dan? Omdat we geen robots zijn en de menselijke wil veranderlijk is. Dat is niet hetzelfde als wispelturig. We worden mede gevormd door onze relaties met anderen en de dingen die we meemaken. Voor mij was er eerst een leven waarin ik oprecht geen kinderen wilde en me geen leven met kinderen voor kon stellen. Daarna brak een leven aan waarin ik dolgraag kinderen wilde maar geen moedertje wilde zijn (voor mij geen tutten tijdens de zwangerschap, borstvoeding geven en thuisblijven bij de kinderen). En daarna begon mijn huidige leven, waarin ik over mezelf ontdekte dat ik een goede moeder ben en daar heel gelukkig van word.

Grappig genoeg heeft mijn lief eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt. Maar als mijn vader niet jong was overleden, had ik wellicht nooit dat sterke verlangen naar een gezin van mezelf gehad en was mijn lief ook nooit op het idee gekomen. En dan waren we nu heel gelukkig geweest met elkaar en onze gamekamer.

Ik ben dat laatste altijd als een reëel scenario voor mezelf blijven zien, als de dingen anders waren gelopen of als mijn lief niet in mijn verlangen mee was gegroeid. Het scheelt misschien dat geen kinderen krijgen nooit een principekwestie voor me is geweest. Ik wilde me eenvoudigweg niet voegen naar de rol die de maatschappij voor me had bedacht. Wat ik als jonge twintiger misschien onvoldoende heb beseft, is dat dat ook kan betekenen dat je een voor de hand liggende keuze maakt om andere redenen dan dat die keuze voor de hand ligt. Ik moest eerst afscheid nemen van het idee van kinderen krijgen om er vervolgens uit vrije wil (of iets wat erop lijkt) voor te kiezen.

Ik kan me op mijn beurt aardig inleven in mensen die daar een andere keuze in maken, bijvoorbeeld omdat ze heel principieel zijn, omdat een zeker verlangen zich nooit ontwikkelt, omdat ze andere dingen meemaken of omdat ze andere mensen ontmoeten. Een scenario waarin iedereen lijkt op mij en een soortgelijk leven leidt, lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk (en bovendien zeer onwenselijk).
Mooie post!

Ik vind het zo bijzonder in dit topic dat er twee dingen best telkens terugkomen in dit topic: dat mensen kennelijk van gedachten kunnen veranderen gedurende hun leven, en dat mannen eigenlijk geen kinderen willen. Zo wordt er althans wel vaak gepost, en dat begrijp ik toch niet helemaal.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:54:17 #298
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_182549103
Gisteren op de verjaardag van mijn zus was er een vriendin met kind. Krijg ik ineens te horen dat alle hoop op mij gevestigd is ivm het feit dat ik als enige van de kinderen een relatie heb. Echt, doe normaal.

Mensen die je een kind aanpraten tsrwijl ik niet eens zeker weet of ik wel een goede moeder ben. Nee, een kind laten opgroeien met een onzekere moeder met een angststoornis waardoor ik niks met dat kind kan gaan doen, goed plan!
With love :*
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:17:06 #299
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_182549488
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 12:54 schreef girlnextdoor. het volgende:
Gisteren op de verjaardag van mijn zus was er een vriendin met kind. Krijg ik ineens te horen dat alle hoop op mij gevestigd is ivm het feit dat ik als enige van de kinderen een relatie heb. Echt, doe normaal.

Mensen die je een kind aanpraten tsrwijl ik niet eens zeker weet of ik wel een goede moeder ben. Nee, een kind laten opgroeien met een onzekere moeder met een angststoornis waardoor ik niks met dat kind kan gaan doen, goed plan!
En toen je dat zei, wat was toen de reactie?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:45:19 #300
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_182554579
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En toen je dat zei, wat was toen de reactie?
'ja maar ik zou toch graag oma worden' :')

Mijn moeder snapt het leven gewoon niet.
With love :*
pi_182557753
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 17:45 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

'ja maar ik zou toch graag oma worden' :')

Mijn moeder snapt het leven gewoon niet.
Tsja zoiets moet je naar mijn mening echt niet voor iemand anders doen, alleen als je er samen achter staat en er klaar voor bent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')