Bronquote:Lagere bpm na rondjes rijden in Duitsland
Dat blijkt uit de uitspraak van de Hoge Raad over twee casussen.
De eerste casus betreft een auto die in Duitsland nieuw werd gekocht door een Nederlands bedrijf. Met een exportkenteken werd in anderhalve week ongeveer 3000 kilometer over de wegen van de oosterburen gereden.
Nieuw
De Belastingdienst zag de auto - met 3000 op de teller - als nieuw. De Hoge Raad niet.
Een auto is volgens de Hoge Raad alleen nieuw als hij niet of nauwelijks is gebruikt op het moment dat hij in Nederland op kenteken wordt gezet. Of de auto in het buitenland nieuw is gekocht om hem naar Nederland te vervoeren, doet er niet toe.
Op de trailer
De truc werkt zelfs met auto’s die in Nederland zijn gekocht, blijkt uit een tweede zaak. Hier werd een auto in Nederland gekocht, op een trailer naar Duitsland gezet, waar er ook ongeveer 3000 kilometer mee werd gereden voordat hij in Nederland op kenteken werd gezet.
Ook deze auto geldt als gebruikt, oordeelt de Hoge Raad. Het maakt volgens de raad namelijk niet uit waarom met de auto in het buitenland is gereden, omdat dat de staat van de auto (nieuw of gebruikt) daardoor niet verandert.
De bpm-belasting wordt geheven over nieuwe auto’s in Nederland en auto’s die ingevoerd worden. Tweedehands auto’s krijgen in dat laatste geval een korting.
Ik was altijd in de veronderstelling dat er voor auto's met 6 maanden en 6000 kilometers gerekend werd.quote:Op vrijdag 21 september 2018 18:45 schreef wollah het volgende:
Logisch. 2e hands is 2e hands. Of er nou in Mongolië, Irak, Nederland of Duitsland wordt gereden, hij is gebruikt en daar gaat het om
Dat maakt natuurlijk weinig uit als je die 3000 km zelf rijdt. Gewoon aan het begin van je vakantie naar Duitsland vliegen. Daar een auto op exportplaten kopen. Vervolgens de reis naar Spanje vervolgen. En aan het eind van je vakantie heb je een gebruikte wagen.quote:Op vrijdag 21 september 2018 18:45 schreef Confetti het volgende:
En wat is de korting? 3,000km is al een aardige afschrijving bij een nieuwe auto.
Door 5 landen rijden op exportplaten, die niet in een directe route naar de eindbestemming liggen, denk van niet.quote:Op vrijdag 21 september 2018 18:51 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dat maakt natuurlijk weinig uit als je die 3000 km zelf rijdt. Gewoon aan het begin van je vakantie naar Duitsland vliegen. Daar een auto op exportplaten kopen. Vervolgens de reis naar Spanje vervolgen. En aan het eind van je vakantie heb je een gebruikte wagen.
Dat kan al.quote:Op vrijdag 21 september 2018 19:04 schreef Bloemkool het volgende:
Schaf die belasting op belasting gewoon af. Het is volstrekt belachelijk dat auto's kunstmatig zo duur gemaakt worden in Nederland. Of laat de EU eens iets goed doen en forceren dat iedere burger een auto kan kopen in een EU land naar keuze net zoals de rest van de producten.
Wat denk je van niet? Waar stelt Duitsland (de uitgever van het kenteken) dat je in een directe route naar de eindbestemming moet rijden?quote:Op vrijdag 21 september 2018 18:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Door 5 landen rijden op exportplaten, die niet in een directe route naar de eindbestemming liggen, denk van niet.
Niet allemaal. Denk eerder een 99%. Auto's kunnen ook toegelaten worden op grond van een individuele goedkeuring, die enkel geldig is in de lidstaat die de individuele goedkeuring afgegeven heeft.quote:Op vrijdag 21 september 2018 20:39 schreef z80 het volgende:
En alle nieuwere auto's hebben een EU type goedkeuring.
Duitsland niet, maar wat vind Frankrijk/Spanje ervan, als een paar Nederlanders in een Duitse auto met een tijdelijk kenteken zien rijden?quote:Op vrijdag 21 september 2018 22:01 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Wat denk je van niet? Waar stelt Duitsland (de uitgever van het kenteken) dat je in een directe route naar de eindbestemming moet rijden?
Zolang die Nederlanders geen ingezetenen zijn van Frankrijk/Spanje hebben ze daar weinig over te vinden.quote:Op vrijdag 21 september 2018 22:05 schreef Fer het volgende:
[..]
Duitsland niet, maar wat vind Frankrijk/Spanje ervan, als een paar Nederlanders in een Duitse auto met een tijdelijk kenteken zien rijden?
ervaring mee?quote:Op vrijdag 21 september 2018 22:30 schreef Speekselklier het volgende:
rijden? kom op zeg!
als je met een laptop de tellerstand 100.000 kan terugdraaien kan je hem ook 3.000 verder zetten.
En jij denkt dat ze die ruim 2 miljard aan inkomsten per jaar niet op een andere manier komen halen?quote:Op vrijdag 21 september 2018 19:04 schreef Bloemkool het volgende:
Schaf die belasting op belasting gewoon af.
dividendbelasting terug?quote:Op zaterdag 22 september 2018 00:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En jij denkt dat ze die ruim 2 miljard aan inkomsten per jaar niet op een andere manier komen halen?
Denk het niet.quote:
andersom.quote:
Gestrande vakantiegangers of hun vervangende auto’s?quote:Op vrijdag 21 september 2018 23:51 schreef Red_85 het volgende:
Vandaar dat ik zo veel hagelnieuw lijkende auto's op trailers heb zien staan in frankrijk. Allemaal met NLs kenteken en op de weg naar NL...
Zal vast wel iets achter zitten.
Zouden huurauto's kunnen zijn die ingezet worden door de ANWB voor gestrande vakantiegangers in Frankrijk wiens auto gerepatrieerd worden naar Nederland. Dan krijgt men vaak een vervangende auto waarmee ze dan ook terugrijden naar Nederland.quote:Op vrijdag 21 september 2018 23:51 schreef Red_85 het volgende:
Vandaar dat ik zo veel hagelnieuw lijkende auto's op trailers heb zien staan in frankrijk. Allemaal met NLs kenteken en op de weg naar NL...
Zal vast wel iets achter zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |