abonnement Unibet Coolblue
pi_182038937
Ik was even aan het rondkijken en vraag mij eigenlijk af wat de woonmogelijkheden zijn voor mij als starter op de arbeidsmarkt met een jaarcontract (bij goed functioneren wordt het contract verlengd en uitgebreid naar een vast/onbepaalde tijd contract). Ik ben als 21-jarige momenteel thuiswonend, maar ik zou dan ook in de nabije toekomst op mijzelf willen wonen in Rotterdam.

Situatieschets:

- Bruto maandinkomen is gelijk aan ¤2850 relatief ten opzichte van een 40-43 uren werkweek
- DUO studieschuld om en nabije de ¤10.000

Wat zijn de mogelijkheden voor een starter als ik (en wat is slim)?

Het beste zou zijn om natuurlijk te wachten totdat de huizenprijzen weer dalen (reconstructie van 2009-2010). Maar blijven wachten.... tot wanneer? Dat is een vraag dat moeilijk te beantwoorden is. Straks ben ik 26 en wacht ik nog steeds op een dalende trend van de huizenprijzen die nog niet eens in gang gezet kan zijn.

Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten of mensen die naar hun zeggen goed advies hebben voor mij?
pi_182038959
Join the club ;) ;(


Wil je kopen of huren?
Somebody that I used to know
pi_182038966
Starterslening kan helpen als rotterdam die aanbied.

Zo heb ik mijn huis gekocht.

En naar goedkopere huizen kijken wat verder van het centrum af enzo?
pi_182038976
Werk je schuld lekker af en spaar nog minste 10k euro bij. Maar je gaat dan in randsteden wonen. Rotterdam kan je wel vergeten. Tenzij je een lot wint.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_182038990
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 00:22 schreef Postbus100 het volgende:
Join the club ;) ;(

Wil je kopen of huren?
Op termijn kopen, gelieve zelfs direct kopen dan ben ik er gauw van af. Huren is dweilen met de kraan open naar mijn inziens: je blijft geld uitgeven maar je investeert niet stenen die uiteindelijk van jou zullen worden...
pi_182039238
Heb alleen geen schulden en woon in een ander deel van Nederland. Mijn ervaring is dat het moeizaam gaat. Kijken lukt al moeizaam en er is grote belangstelling. Als je een bod doet is mijn ervaring dat je boven de vraagprijs moet bieden. Zoek goed uit wat je kan krijgen aan hypotheek en ga veel kijken in die categorie. Ik wil je niet bang maken, maar de situatie is voor starters niet ideaal. (Ondanks de lage rente die kopen wel aantrekkelijker maakt).
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_182040786
Als de huizenprijzen gaan dalen zal dit komen doordat de hypotheekrente gaat stijgen. Reken je dus niet rijk hierop. De reden dat huizenprijzen zo hoog zijn is juist de lage rente. Veel woningen worden nu opgekocht door spaarders en beleggers die rendement willen hebben (huur), en dit met spaarrente's niet meer krijgen omdat die ook historisch laag zijn.

Als de huizenprijzen zijn gedaald tot het niveau 2009-2010 zal de hypotheekrente ook wel iets van 6% zijn geworden.

Overigens kan je in Rotterdam nog wel betaalbare woningen krijgen. Woon je wel in Carnisse, Charlois of Pendrecht, En het zullen appartementen zijn. maar alles is toch behoorlijk aan het gentrificeren, dus die wijken zijn nu gewoon wel oke. Het aanbod is wel fors aan het opdrogen.
pi_182041913
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 00:20 schreef PeterJohnson het volgende:
- Bruto maandinkomen is gelijk aan ¤2850 relatief ten opzichte van een 40-43 uren werkweek
- DUO studieschuld om en nabije de ¤10.000

Wat zijn de mogelijkheden voor een starter als ik (en wat is slim)?
Als een gek die DUO aflossen en/of als een dubbele gek sparen, vrij simpel.
2850 bruto = 2100 netto =>
200 euro kostgeld betalen
400 euro "leefgeld"
1500 euro sparen per maand.
pi_182042133
Niet je duo lening snel aflossen. Dan ga je een goedkope lening aflossen (momenteel 0% rente) om een dure lening te nemen. Het bedrag wat je niet kan lenen door je duo lening zelf inleggen. Zal ongeveer 20k zijn. Dus als je toch die 10k van duo zou aflossen, zou betekenen dat je zelf nog 10k moet sparen. Dus beter het bedrag dat je zou aflossen opsparen en nog extra sparen.
pi_182044288
Flink sparen en inderdaad nog even afwachten. Huizenprijzen zullen dalen als hypotheekrente stijgt waarmee je risico op verdere prijsdaling minder hoog wordt. Maar denk niet dat je veel meer zal kunnen kopen. Vanwege de hogere rente zal je maximale hypotheek ook dalen.

Maar sparen nu je nog thuis bent is ideaal. Je zal hoogstwaarschijnlijk nooit meer zo goed kunnen sparen dus maak daar nog zeker 2 jaar gebruik van.
Eerst denken, dan typen
  vrijdag 21 september 2018 @ 11:44:07 #11
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_182044661
Of je begint heel gewoon als huurder.
https://www.funda.nl/huur/gemeente-rotterdam/400-800/
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_182044764
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 06:15 schreef VanAvesaat het volgende:
Als de huizenprijzen zijn gedaald tot het niveau 2009-2010 zal de hypotheekrente ook wel iets van 6% zijn geworden.
Ja tuurlijk, net alsof the rente kan stijgen. Zodra de rente 1% stijgt is de halve wereld failliet. En de rente gaat echt niet stijgen zolang de ECB blijft opkopen. En de ECB blijft kopen want anders gaan we failliet. Welkom in de wondere wereld van financiele magiers _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 12:02:17 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 12:16:37 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182045242
Niet. Tenzij je ergens in het oosten van t land woont.
pi_182045668
Als alleenstaande kun je het wel vergeten tenzij je bovenmodaal verdiend. Dus zoeken naar een vriendin om samen wat te kopen.
pi_182051636
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 00:20 schreef PeterJohnson het volgende:
Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten of mensen die naar hun zeggen goed advies hebben voor mij?
Ja ik... niet in rotterdam trouwens, maar ik ben eerst ergens in NL een woning gaan zoeken die betaalbaar is en daar een baan gezocht. Bertaalbaar was in mijn ogen onder de 500 euro p/m, en nu zal dat denk ik rond de 600 p/m zijn.
Je moet beginnen met het moeilijkste en dat is veruit stipt op nummer 1 en kan niet ingehaald worden, een huis vinden in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182051648
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:16 schreef xzaz het volgende:
Niet. Tenzij je ergens in het oosten van t land woont.
Dit inderdaad, maar dan wel twente en achterhoek. Nijmegen en arnhem zijn ook kansloos.
Drente en groningen kan ook nog.
Verder is het kansloos in NL als je alleen bent.

Sommige bedrijven lossen het al op om voor hun werknemers huizen te kopen, dat is iets wat vaker gaat gebeuren schat ik zo in.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182051720
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:35 schreef namliam het volgende:

[..]

Als een gek die DUO aflossen en/of als een dubbele gek sparen, vrij simpel.
2850 bruto = 2100 netto =>
200 euro kostgeld betalen
400 euro "leefgeld"
1500 euro sparen per maand.
18k sparen per jaar zet geen zoden aan de dijk. 10% stijging van de woningprijs van 180k en je schiet er niks mee op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 21 september 2018 @ 18:53:22 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182051820
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 00:20 schreef PeterJohnson het volgende:
Ik was even aan het rondkijken en vraag mij eigenlijk af wat de woonmogelijkheden zijn voor mij als starter op de arbeidsmarkt met een jaarcontract (bij goed functioneren wordt het contract verlengd en uitgebreid naar een vast/onbepaalde tijd contract). Ik ben als 21-jarige momenteel thuiswonend, maar ik zou dan ook in de nabije toekomst op mijzelf willen wonen in Rotterdam.

Situatieschets:

- Bruto maandinkomen is gelijk aan ¤2850 relatief ten opzichte van een 40-43 uren werkweek
- DUO studieschuld om en nabije de ¤10.000

Wat zijn de mogelijkheden voor een starter als ik (en wat is slim)?

Het beste zou zijn om natuurlijk te wachten totdat de huizenprijzen weer dalen (reconstructie van 2009-2010). Maar blijven wachten.... tot wanneer? Dat is een vraag dat moeilijk te beantwoorden is. Straks ben ik 26 en wacht ik nog steeds op een dalende trend van de huizenprijzen die nog niet eens in gang gezet kan zijn.

Zijn er toevallig op FOK! afgestudeerden die (kortgeleden) in dezelfde situatie zaten of mensen die naar hun zeggen goed advies hebben voor mij?
Als ik jouw (best wel goede) inkomen hier bereken

https://www.hypotheekvisie.nl/maximale-hypotheek-berekenen

Kom ik op een bedrag van +- 165000. Laten we zeggen dat het door je studieschuld iets minder is

Maar in Rotterdam kun je daar het volgende voor kopen. Over het algemeen appartementen

https://www.funda.nl/koop/gemeente-rotterdam/0-150000/

Toch heel wat meer dan allerlei ongeinformeerde en afgunstige jankmuilen in dit topic lopen te jammeren

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 21-09-2018 19:08:25 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 19:30:03 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182052463
Wat bedoel je met dat relatieve bruto inkomen?
Hoeveel werk je en wat is je werkelijke brutoloon per maand?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182053587
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 19:30 schreef Leandra het volgende:
Wat bedoel je met dat relatieve bruto inkomen?
Hoeveel werk je en wat is je werkelijke brutoloon per maand?
¤2850 op basis van 40-42 uren per week. Ik doelde met relatief op het feit dat alle overuren worden betaald.
  vrijdag 21 september 2018 @ 20:21:40 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182053726
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 20:16 schreef PeterJohnson het volgende:

[..]

¤2850 op basis van 40-42 uren per week. Ik doelde met relatief op het feit dat alle overuren worden betaald.
Je werkt dus meer dan dat aantal uren?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182053830
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 20:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je werkt dus meer dan dat aantal uren?
Soms, maar het gaat erom dat mijn brutosalaris gewoon ¤2850 is.
  vrijdag 21 september 2018 @ 20:29:36 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182053912
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 20:25 schreef PeterJohnson het volgende:

[..]

Soms, maar het gaat erom dat mijn brutosalaris gewoon ¤2850 is.
37.000 bruto op je 21ste... netjes hoor.
Ik zou even flink gaan sparen, en die studieschuld wel aflossen, die gaat dan iig niet meer in de weg zitten als je een hypotheek nodig hebt.

En nee, een forse daling van de huizenprijzen hoef je imho niet te verwachten voor je 26ste, ik denk dat je die waarschijnlijk pas na je 30ste hoeft te verwachten, maar mijn glazen bol is niet meer dan een glazen bol.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182055428
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:35 schreef namliam het volgende:

[..]

Als een gek die DUO aflossen en/of als een dubbele gek sparen, vrij simpel.
2850 bruto = 2100 netto =>
200 euro kostgeld betalen
400 euro "leefgeld"
1500 euro sparen per maand.
Zo heb ik het inderdaad ook een paar jaar gedaan, heb wel geluk gehad dat ik op het dieptepunt van de crisis een huis gekocht heb.

Maar heb er wel bijna 25% van de totale som aan spaargeld in onze hypothek gestopt.

Fulltime werken en een paar jaar wat minder vaak uitgaan/uiteten/nieuwe kleding.


Overigens is huren niet weggegooid geld, want je maakt gebruik van een woning en daar betaal je voor.

Het is pas weggegooid geld als je huurt en er niet gaat wonen.
pi_182062527
Ik snap de aversie tegen huren ook niet altijd zo goed.

Ja, kopen is een betere investering, maar je moet toch ergens wonen?
Met huren heb je (na een jaar) veel flexibiliteit en je kosten zijn lekker overzichtelijk. Daarnaast geef ik liever een bak geld uit voor mijn eigen plek dan dat ik tot mijn 30e bij papa en mama had moeten blijven wonen.

Zoek een betaalbaar huurappartementje dat net groot genoeg is voor jou en ga daar lekker zitten. Een vloertje, een kleur op de muren en wat voor de ramen hoeft de wereld niet te kosten en je hebt een prima plek om een tijdje te wonen en tegelijk te sparen (en wat salarisverhogingen mee te maken) om uiteindelijk te kopen. Heb je in de tussentijd ook nog mooi de tijd om een (rijke) vriendin te zoeken wat het nog eenvoudiger maakt.
pi_182063531
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 10:48 schreef Holenbeer het volgende:
Ik snap de aversie tegen huren ook niet altijd zo goed.

Ja, kopen is een betere investering, maar je moet toch ergens wonen?
Met huren heb je (na een jaar) veel flexibiliteit en je kosten zijn lekker overzichtelijk. Daarnaast geef ik liever een bak geld uit voor mijn eigen plek dan dat ik tot mijn 30e bij papa en mama had moeten blijven wonen.

Zoek een betaalbaar huurappartementje dat net groot genoeg is voor jou en ga daar lekker zitten. Een vloertje, een kleur op de muren en wat voor de ramen hoeft de wereld niet te kosten en je hebt een prima plek om een tijdje te wonen en tegelijk te sparen (en wat salarisverhogingen mee te maken) om uiteindelijk te kopen. Heb je in de tussentijd ook nog mooi de tijd om een (rijke) vriendin te zoeken wat het nog eenvoudiger maakt.
Huren is hetzelfde als kopen maar dan zonder de onderhoudskosten, die vereniging eigen huis heeft berekend op rond de 300 euro per maand, maar wel afhankelijk van leeftijd huis. Nu ik een eigen huis hebt haal ik het niet met 300 euro p/m, zelfs als ik alles zelf doe.
BIj huren geeft je geld aan de eigenaar om in het huis te wonen, bij kopen geef je geld aan de bank om het bedrag te mogen lenen en blijven lenen om het huis te kopen.
Allebei komt het op hetzelfde neer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182063854
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Huren is hetzelfde als kopen maar dan zonder de onderhoudskosten, die vereniging eigen huis heeft berekend op rond de 300 euro per maand, maar wel afhankelijk van leeftijd huis. Nu ik een eigen huis hebt haal ik het niet met 300 euro p/m, zelfs als ik alles zelf doe.
BIj huren geeft je geld aan de eigenaar om in het huis te wonen, bij kopen geef je geld aan de bank om het bedrag te mogen lenen en blijven lenen om het huis te kopen.
Allebei komt het op hetzelfde neer.
Nee, dat is natuurlijk ook onzin. Bij kopen ben je eigenaar van het huis, wat je bij een huurhuis nooit wordt. Het geld wat je aan de stenen van je koophuis uitgeeft zie je terug als je het verkoopt. De kosten om het geld te lenen kan je wel als huur zien, dat gooi je maandelijks weg.
pi_182063862
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:50 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
Het geld wat je aan de stenen van je koophuis uitgeeft zie je terug als je het verkoopt.
Dat is maar de vraag en is geen garantie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182063877
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag en is geen garantie.
klopt, het was de vereenvoudigde versie van het verhaal voor koop vs huur. Bij huren heb je wel de garantie dat je 0 terugziet
pi_182063890
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:52 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

klopt, het was de vereenvoudigde versie van het verhaal voor koop vs huur. Bij huren heb je wel de garantie dat je 0 terugziet
Soms is dat beter, want een negatief getal is slechter dan 0
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182063910
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Soms is dat beter, want een negatief getal is slechter dan 0
hoe vaak moet iemand geld toegeven om zijn huis te verkopen?
pi_182063918
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:54 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

hoe vaak moet iemand geld toegeven om zijn huis te verkopen?
geregeld, laat nog hebben mijn buren een huis gekocht dat gedwongen moest worden verkocht, waarbij de oudere eigenaren compleet failliet zijn gegaan daardoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182063936
Zodra je als starter meer zekerheid hebt (is de baan wat, zie je jezelf de komende 3+ jaar wel in die regio zitten) zou ik gaan kopen mits dat mogelijk is in de omgeving van je werk. Persoonlijk zou ik niet direct als starter al vast willen zitten aan een bepaalde regio.
pi_182063939
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Huren is hetzelfde als kopen maar dan zonder de onderhoudskosten, die vereniging eigen huis heeft berekend op rond de 300 euro per maand, maar wel afhankelijk van leeftijd huis. Nu ik een eigen huis hebt haal ik het niet met 300 euro p/m, zelfs als ik alles zelf doe.
Waar geef jij zulke bedragen dan aan uit? Afgezien van de tuin (die heb je bij een huurhuis dus ook), zijn er jaren dat ik aan de ¤400 - ¤500,- (totaal per jaar) voor groot onderhoud zit: verf, verf en verf plus wat planken, beslag (Scharnieren, sloten) en meer wee ik 't niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182063946
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

geregeld, laat nog hebben mijn buren een huis gekocht dat gedwongen moest worden verkocht, waarbij de oudere eigenaren compleet failliet zijn gegaan daardoor.
en toen kregen je buren het huis en een geld bedrag van de verkoper (voor hem dus een negatief bedrag)? topdeal voor je buurman!!

Als verkoper van een koophuis krijg je niet altijd de waarde terug die je erin gestoken hebt, maar je krijgt altijd meer terug dan wat je anders aan huur betaald zou hebben
pi_182063965
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Waar geef jij zulke bedragen dan aan uit? Afgezien van de tuin (die heb je bij een huurhuis dus ook), zijn er jaren dat ik aan de ¤400 - ¤500,- (totaal per jaar) voor groot onderhoud zit: verf, verf en verf plus wat planken, beslag (Scharnieren, sloten) en meer wee ik 't niet.
Alleen al verf en kwasten kostte mij bijna 2000 euro toen ik mijn gehele huis binnen en buiten schilderde.
Keuken 15k, badkamer 10k, nieuwe goot, voegen repareren, lekkages dak, nieuw dak, etc. Allemaal dure dingen die je maar 1x doet maar gedeeld door de jaren kom je rond de 300 euro per maand uit, als je alles laat doen. Mij kost het meer, maar ik heb ook een oud huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182063990
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:57 schreef Holenbeer het volgende:
Als verkoper van een koophuis krijg je niet altijd de waarde terug die je erin gestoken hebt, maar je krijgt altijd meer terug dan wat je anders aan huur betaald zou hebben
Het is niet alleen en financieel plaatje. Huur- en koophuizen zijn verschillend, niet alleen qua bouwwijze, maar ook qua ligging en vooral: qua buurtbewoners.

Ja, er worden huurwoningen verkocht aan de huurders, dat zijn dan weer de uitzonderingen, maar wel weer goed referentiemateriaal om de kosten tussen huren en kopen te vergelijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064009
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

Alleen al verf en kwasten kostte mij bijna 2000 euro toen ik mijn gehele huis binnen en buiten schilderde.
Zeker geen Sikkens gekocht? Ik heb m'n hele buitenboel met 3 l. Sikkens ą ¤29 per pot gedaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064010
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:57 schreef Holenbeer het volgende:
Als verkoper van een koophuis krijg je niet altijd de waarde terug die je erin gestoken hebt, maar je krijgt altijd meer terug dan wat je anders aan huur betaald zou hebben
Als je de rente gelijk stelt aan de huur, en je hypotheek is hoger dan de verkoopwaarde zie ik niet in hoe je bij het koophuis meer geld overhoudt....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064024
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Het is niet alleen en financieel plaatje. Huur- en koophuizen zijn verschillend, niet alleen qua bouwwijze, maar ook qua ligging en vooral: qua medebewoners.

Ja, er worden huurwoningen verkocht aan de huurders, dat zijn dan weer de uitzonderingen, maar wel weer goed referentiemateriaal om de kosten tussen huren en kopen te vergelijken.
oh zeker, buurten met koophuizen zijn anders dan buurten met huurhuizen. Helemaal mee eens.
Maar hier op Fok! wordt nog wel eens gedaan of huren het slechtste is wat je kan doen en dat je een complete mongool bent wanneer je huurt en dat je beter je geld dan direct op de vuurkorf kan gooien.
Kopen heeft ook mijn voorkeur en ik kijk ook zeker naar een koophuis. Maar tot die tijd zit ik 100 keer liever in een huurhuis dan bij papa en mama op de bank
pi_182064034
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker geen Sikkens gekocht? Ik heb m'n hele buitenboel met 3 l. Sikkens ą ¤29 per pot gedaan.
2x grondverf 2x lakken buiten, binnen 2x grondverf en 1x lakken met sikkens verf (Rubbol XD high gloss) van 2.5 l kleur gemengd 125 euro. Goedkoper kon ik nergens vinden en ik heb het bij een schilder gevraagd bij mijn buren en die prijs kon hij nergens krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064051
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als je de rente gelijk stelt aan de huur, en je hypotheek is hoger dan de verkoopwaarde zie ik niet in hoe je bij het koophuis meer geld overhoudt....
Nee, dan niet inderdaad, maar hoe realistisch is het dat je meer rente betaald dan een marktcomforme huur? dat gaat maar voor een klein gedeelte van de Nederlanders op.
Maar gefeliciteerd, je hebt de uitzondering op mijn stelling gevonden
pi_182064060
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:05 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Nee, dan niet inderdaad, maar hoe realistisch is het dat je meer rente betaald dan een marktcomforme huur? dat gaat maar voor een klein gedeelte van de Nederlanders op
marktconforme huur geldt niet overal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064063
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:05 schreef Holenbeer het volgende:
Maar gefeliciteerd, je hebt de uitzondering op mijn stelling gevonden
Uitzonderingen betekent dat het niet vaak voorkomt, wat niet het geval is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064079
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Uitzonderingen betekent dat het niet vaak voorkomt, wat niet het geval is.
Prima, je hebt gelijk
pi_182064271
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:03 schreef Holenbeer het volgende:
Maar tot die tijd zit ik 100 keer liever in een huurhuis dan bij papa en mama op de bank
Zeker, zeker. Ik ben op m'n 20 ste op (huur) kamers gaan zitten en zeg altijd (tegen m'n ouders) " ik ben pas gaan leven toen ik 't ouderlijk huis verliet".

Die tijd op kamers (dus: huur) was de tijd van m'n leven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064308
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
2x grondverf 2x lakken buiten, binnen 2x grondverf en 1x lakken met sikkens verf (Rubbol XD high gloss) van 2.5 l kleur gemengd 125 euro.
Dan heb je dus (2000/125) * 2,5 = 24 l. Sikkens gebruikt..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064320
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan heb je dus (2000/125) * 2,5 = 24 l. Sikkens gebruikt..
grondverf, kwasten, rollers, schoonmaakmiddel,schuurpapier reken je niet mee?
Maar in totaal 10 potten verf van 25L, dus incl grondverf, kwam ik wel aan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064336
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
grondverf, kwasten, rollers, schoonmaakmiddel,schuurpapier reken je niet mee?
Oh natuurlijk, een rol goed schuurpapier, daar gaat me een (pl)euro's inzitten...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064347
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Oh natuurlijk, een rol goed schuurpapier, daar gaat me een (pl)euro's inzitten...
Het zal je verbazen hoe hard het gaat.... schuren en schoonmaken is het allerbelangrijkste van schilderen. Doe je dit te weinig dan kan je net zo goed je peuter laten schilderen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064356
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
grondverf, kwasten, rollers, schoonmaakmiddel,schuurpapier reken je niet mee?
Maar in totaal 10 potten verf van 25L, dus incl grondverf, kwam ik wel aan.
Met een liter doe ik bijna 20 m2, zou jij dus 500m2 hebben geschilderd….ben je niet in de war met latex? Of heb je de hele straat geschilderd??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 22 september 2018 @ 13:27:27 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182064366
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 00:24 schreef PeterJohnson het volgende:

[..]

Op termijn kopen, gelieve zelfs direct kopen dan ben ik er gauw van af. Huren is dweilen met de kraan open naar mijn inziens: je blijft geld uitgeven maar je investeert niet stenen die uiteindelijk van jou zullen worden...
Huren of bij mammie thuis blijven wonen. Huur een goedkope kamer, eventueel in een soort studentenflat. Dan kun je goed sparen van jouw salaris.

Wat jij als millennial wil is gelijk een zelfstandige woning kopen voor het minimumbedrag dat je nu aan hypotheeklening kunt krijgen en dat gelijk volzetten met dure meubels.
Je kunt voor minder dan 500 euro huren en de gestoffeerde woning inrichten voor mķnder dan 1000 euro. Dąt is een starterswoning en die vind je hier: https://www.pararius.nl/huurwoningen/rotterdam/prijs-oplopend
pi_182064372
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Met een liter doe ik bijna 20 m2, zou jij dus 500m2 hebben geschilderd….ben je niet in de war met latex? Of heb je de hele straat geschilderd??
Ik haal dat niet en ik heb mijn huis binnen en buiten geschilderd, al het houtwerk, dus incl trap (deze heb ik 3x gegrond en 3x gelakt) en houten aftimmeringen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064376
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
schuren en schoonmaken is het allerbelangrijkste van schilderen. Doe je dit te weinig dan kan je net zo goed je peuter laten schilderen.
Zijn we het daarover eens. Mijn stelling is dat goed schilderwerk voor >80% in de voorbereidingen gaat zitten:

- reinigen met stoffer
- afnemen met ontvetter
- slecht houtwerk uitsteken & repareren
- schuren
- reinigen
- gronden
etc, etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064382
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:27 schreef Lunatiek het volgende:
Je kunt voor minder dan 500 euro huren en de gestoffeerde woning inrichten voor mķnder dan 1000 euro. Dąt is een starterswoning en die vind je hier: https://www.pararius.nl/huurwoningen/rotterdam/prijs-oplopend
Mijn eerste appartementje had ik voor 648 gulden per maand en inrichting voor nog geen 100 gulden. *O* Dat was vlak voordat de euro kwam.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064390
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik haal dat niet en ik heb mijn huis binnen en buiten geschilderd, al het houtwerk, dus incl trap (deze heb ik 3x gegrond en 3x gelakt) en houten aftimmeringen.
Joh, wat doe je jezelf toch aan...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064400
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Joh, wat doe je jezelf toch aan...
Het was nodig.... het zag er echt niet uit. Eerst alles afgebrand ook nog....
Als je dit laat doen dan kom je samen met de andere grote onderhoudwerkzaamheden echt wel op de 300 euro per maand. Nogmaals, ik haal het niet met dat bedrag.
je merkt ook bij huizen dan dingen als goot, dak, kruipruimte, buitenvoegen, water, elektra, afvoer ook nooit naar wordt omgekeken vanwege de prijs.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 22 september 2018 @ 13:30:45 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182064409
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 12:57 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

en toen kregen je buren het huis en een geld bedrag van de verkoper (voor hem dus een negatief bedrag)? topdeal voor je buurman!!

Als verkoper van een koophuis krijg je niet altijd de waarde terug die je erin gestoken hebt, maar je krijgt altijd meer terug dan wat je anders aan huur betaald zou hebben
Alleen zul je dat geld weer moeten uitgeven aan de hypotheeklening voor een andere woning, of moeten huren. Maar meestal gaat het naar de erfgenamen :')
pi_182064410
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het was nodig.... het zag er echt niet uit. Eerst alles afgebrand ook nog....
Man, man, man….6 lagen verf op een trap….ben blij dat ik er laminaat op heb gemonteerd….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064420
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Man, man, man….6 lagen verf op een trap….ben blij dat ik er laminaat op heb gemonteerd….
Ik vind verven mooi, dan ook nog een laklaag eroverheen trouwens.
Nu een jaar later moet ik weer opnieuw lakken merk ik.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064437
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik vind verven mooi, dan ook nog een laklaag eroverheen trouwens.
Nu een jaar later moet ik weer opnieuw lakken merk ik.
Weer 6 lagen…..lekker hoor. Al die tijd de trap niet kunnen gebruiken. Straks zit je 5 cm hoger dan oorspronkelijk...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064453
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Weer 6 lagen…..lekker hoor. Al die tijd de trap niet kunnen gebruiken. Straks zit je 5 cm hoger dan oorspronkelijk...
Nee, alleen de laklaag die doorzichtig is doe ik er weer op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 22 september 2018 @ 13:36:33 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182064491
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn eerste appartementje had ik voor 648 gulden per maand en inrichting voor nog geen 100 gulden. *O* Dat was vlak voordat de euro kwam.
TS heeft nog best een fors salaris. Weet niet hoe dat bij jou was. Dus als je goedkoop huurt heb je dan heel snel wat kapitaal voor je koopwoning. Tuurlijk, zelfstandig wonen is altijd duurder dan Hotel Mama, maar elke vrijheid heeft zijn prijs.

Ik begon in een studentenhuis voor 200 gulden voor een kamer van ca. 6 m2, praktisch naast het station ^O^
pi_182064585
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nee, alleen de laklaag die doorzichtig is doe ik er weer op.
Ben zo blij met ……..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182064592
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:36 schreef Lunatiek het volgende:
Tuurlijk, zelfstandig wonen is altijd duurder dan Hotel Mama, maar elke vrijheid heeft zijn prijs.

Liever arm en vrij, dan rijk en slaaf.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 22 september 2018 @ 13:47:57 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182064643
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:03 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

oh zeker, buurten met koophuizen zijn anders dan buurten met huurhuizen. Helemaal mee eens.
Maar hier op Fok! wordt nog wel eens gedaan of huren het slechtste is wat je kan doen en dat je een complete mongool bent wanneer je huurt en dat je beter je geld dan direct op de vuurkorf kan gooien.
Kopen heeft ook mijn voorkeur en ik kijk ook zeker naar een koophuis. Maar tot die tijd zit ik 100 keer liever in een huurhuis dan bij papa en mama op de bank
Er zijn veel wijken waar huren en kopen gemengd is. En er zijn mensen in een koopwoning die verhuren.
Ik zit in een appartementen complex met 20% huurwoningen, de rest is koop. Mijn broer huurde een appartement in een wijk met koopwoningen, hij zit nu in een flat met koopwoningen waarbij een eigenaar (bedrijf) -tig flats in eigendom heeft en verhuurt. Mijn vorige woning was in een huurcomplex in een wijk met verder alleen koopwoningen, waarbij de koopwoningen slechter onderhouden waren dan de huurwoningen omdat er alleen maar paupers daar een woning kochten waarna er geen geld meer was voor onderhoud. Echt rotte kozijnen werk.
Mijn ouders wonen in een straat met aan de oneven kant koopwoningen en aan de andere kant sociale huur.
Het zegt dus allemaal niet zo heel veel.
Heb ook nog gewerkt voor een beheerder van een groot complex van koopwoningen, waarvan veel in de vrije sector werd verhuurd. Daar wordt je ook niet vrolijk van.
pi_182064719
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:47 schreef Lunatiek het volgende:

Mijn ouders wonen in een straat met aan de oneven kant koopwoningen en aan de andere kant sociale huur.
In zo'n straat woonde ik ook. Ik mocht geen vriendjes van de overkant mee naar huis nemen. Die sociale huurhuizen hadden in de douche alleen warm water uit de douchekop. De wastafel had alleen koud water. Was goedkoper.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 22 september 2018 @ 13:54:58 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182064754
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:52 schreef blomke het volgende:

[..]

In zo'n straat woonde ik ook. Ik mocht geen vriendjes van de overkant mee naar huis nemen.
Daar werd bij ons niet moeilijk over gedaan, al het spul kwam bij elkaar over de vloer.
  zaterdag 22 september 2018 @ 13:55:13 #69
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_182064758
In Rotterdam Zuid kun je nog betaalbaar kopen (als je snel bent, de huizen vliegen weg als warme broodjes). Wel even goed kijken, maar als je zoekt zijn er echt prima woningen te vinden in normale straten onder de 150.000 EUR.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_182067281
Mijn situatie in 2013 toen ik een appartement kocht in Rotterdam:

Leeftijd: 26
Bruto salaris: 2400
Studieschuld: niks. Ook geen andere schulden
Spaargeld: 10.000

Koopprijs appartement: ¤115.000
Overige kosten (kosten koper etc): ¤6000
Hypotheeksom: 120.750
Oppervlakte appartement: 70 m2

250 euro zelf bijgelegd, spaargeld gehouden.
Maar dit was 2013, hypotheeksom op die manier kan nu niet meer

Verhuis- en inrichtkosten vervolgens: ¤5000

Veel zelf gedaan en appartement werd turn key opgeleverd dus hoefde niets te verbouwen of schilderen
pi_182068502
Je bent pas 21, ga een paar jaar huren en dan als je 25-30 ofzo bent een huis kopen. Kun je in de tussentijd flink sparen van een mooi salaris. Kopen is nu toch geen doen en wil je nu al aan een hypotheek vastzitten? Niet echt handig als je bijv in het buitenland wilt gaan werken.
pi_182098177
Als je echt flink wil sparen, ga een paar jaar antikraak wonen. Lijkt me genoeg in te vinden in Rotterdam.
  maandag 24 september 2018 @ 09:38:36 #73
286575 Roces18
Chef de party
pi_182098278
Geniaal als je kijkt naar de huizenprijzen.
1995 regel 1e inkomen 100% , 2e inkomen 30%, gemiddelde huizenprijs omgerekend 88 duizend euro.
2018 regel 1e 100% + 2e inkomen telt voor 70% mee, gemiddelde huizenprijs rond de 235 ..

Zelfs met inflatie is dit achterlijk hoog.

Was deze regel er niet, waren de huizenprijzen lager en had iedereen meer koopkracht om aan andere dingen te besteden. Nu gaat een groot percentage van je inkomen naar huisvesting. Ik ben daarom ook voorstander van het afbouwen van het meetellen van het 2e inkomen tot een maximum van 50%.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182098324
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:38 schreef Roces18 het volgende:
Geniaal als je kijkt naar de huizenprijzen.
1995 regel 1e inkomen 100% , 2e inkomen 30%, gemiddelde huizenprijs omgerekend 88 duizend euro.
2018 regel 1e 100% + 2e inkomen telt voor 70% mee, gemiddelde huizenprijs rond de 235 ..

Je vergeet de rente:
1995: >6%
2018: <2%

Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182098343
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:38 schreef Roces18 het volgende:
Nu gaat een groot percentage van je inkomen naar huisvesting. Ik ben daarom ook voorstander van het afbouwen van het meetellen van het 2e inkomen tot een maximum van 50%.
Want? Een stel met ieder ¤35000 kan dan minder lenen dan een stel waarvan één partner ¤70.000 verdient? Oneerlijk. Bovendien nadelig voor de arbeidsparticipatie.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 24 september 2018 @ 09:45:16 #76
286575 Roces18
Chef de party
pi_182098367
An
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Want? Een stel met ieder ¤35000 kan dan minder lenen dan een stel waarvan één partner ¤70.000 verdient? Oneerlijk. Bovendien nadelig voor de arbeidsparticipatie.
Gaan ze uit elkaar is er een hoop gedoe. Arbeidsparticipatie? Vroeger kon je nog op een inkomen je familie onderhouden... Tegenwoordig lever je dus een hoop vrije tijd in om precies hetzelfde te hebben als 50 jaar geleden... veel mensen lenen maximaal, gaat het leenpercentage voor het 2e inkomen ook naar 100% dan hebben ze nog meer geld over om hetzelfde huis te kopen -> gevolg huizenprijzen nog hoger. En dat is dom, internationaal gezien verlies je dan veel koopkracht.

En laten we eerlijk zijn: bij de aanschaf van een huis werken veel stellen allebei 40 uur. Een paar jaar later, zodra er kinderen zijn werkt de man opeens 4 dagen (papadag) en de vrouw 3, want de kindjes moeten verzorgd worden. Nou daar ga je dan als bank met je berekening.. Dus 50% als 2e inkomen is hoog zat.

Ben overigens ook meer voorstander van het Duitse systeem. Nederlanders moeten maar leren om eerst vermogen op te bouwen voordat er een huis gekocht kan worden. In Duitsland kan je maar 85% van de woningwaarde lenen, zorgt er tegelijk voor dat bij scheiding oid je woning niet zo snel onder water komt te staan. Hebben we NHG ook niet meer nodig, scheelt weer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Roces18 op 24-09-2018 09:51:30 ]
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182098445
Een kennis van mij is al 12 jaar "dakloos", wat hij doet is voortdurend op mensen hun huis passen als ze op vakantie zijn, omdat hij een goede reputatie heeft krijgt hij veel mond op mond reclame en heeft hij altijd een huis zonder te betalen :)

Maar serieus, probeer zo snel mogelijk die schuld af te lossen, met beetje discipline en wellicht hulp van je ouders kan dat binnen 1 tot anderhalf jaar. Ik zou dan kijken voor een goedkope huurwoning buiten de stad en dan flink proberen te sparen. Ik weet niet wat je werk is, maar het scheelt natuurlijk ook wat je verhoging van je inkomen de komende jaren is. Overigens, als je bij een groot bedrijf werkt, vraag dan eens rond, deze hebben vaak vastgoed als investering welke ze het liefst aan bekenden verhuren, zo is een oud collega van mij zo aan een mooie woning boven een Blokker komen wonen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182098474
Welk 21-jarige verdient 2850 bruto :?
pi_182098488
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:55 schreef Edding345 het volgende:
Welk 21-jarige verdient 2850 bruto :?
Als je een vroege leerling bent, en je doet na je HAVO een HBO opleiding, bijvoorbeeld technische informatica dan is dat niet onreeel in de huidige markt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 24 september 2018 @ 09:57:23 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182098497
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:38 schreef Roces18 het volgende:
Geniaal als je kijkt naar de huizenprijzen.
1995 regel 1e inkomen 100% , 2e inkomen 30%, gemiddelde huizenprijs omgerekend 88 duizend euro.
2018 regel 1e 100% + 2e inkomen telt voor 70% mee, gemiddelde huizenprijs rond de 235 ..

Zelfs met inflatie is dit achterlijk hoog.

Was deze regel er niet, waren de huizenprijzen lager en had iedereen meer koopkracht om aan andere dingen te besteden. Nu gaat een groot percentage van je inkomen naar huisvesting. Ik ben daarom ook voorstander van het afbouwen van het meetellen van het 2e inkomen tot een maximum van 50%.
Je zit dan ook te laag voor 1995....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182098520
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:56 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als je een vroege leerling bent, en je doet na je HAVO een HBO opleiding, bijvoorbeeld technische informatica dan is dat niet onreeel in de huidige markt.
Ik begon met 2300...
pi_182098534
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:59 schreef Edding345 het volgende:

[..]

Ik begon met 2300...
Hangt van veel zaken af, ga je voor een bureau werken dan zal dat meestal lager zijn dan voor een detacheerder, als je direct een product specialisatie kiest als Salesforce of MS Dynamics dan zijn ze vaak bereid om flink te betalen.

Mijn eerst IT baan was in 1998, verdiende toen 2000 gulden netto :)
3 jaar later 3500 netto, dat was helemaal lekker met een all inclusief huur van 300 :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182098615
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:45 schreef Roces18 het volgende:

En laten we eerlijk zijn: bij de aanschaf van een huis werken veel stellen allebei 40 uur. Een paar jaar later, zodra er kinderen zijn werkt de man opeens 4 dagen (papadag) en de vrouw 3, want de kindjes moeten verzorgd worden. Nou daar ga je dan als bank met je berekening.. Dus 50% als 2e inkomen is hoog zat.
Dan moet je ook geen kinderen nemen, je kan niet én, én alles hebben of nemen. Geen kinderen scheelt ook weer op de overbevolking, kinderfoktoeslagen en CO2 emissie

quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:45 schreef Roces18 het volgende:
Ben overigens ook meer voorstander van het Duitse systeem. Nederlanders moeten maar leren om eerst vermogen op te bouwen voordat er een huis gekocht kan worden. In Duitsland kan je maar 85% van de woningwaarde lenen, zorgt er tegelijk voor dat bij scheiding oid je woning niet zo snel onder water komt te staan. Hebben we NHG ook niet meer nodig, scheelt weer.
Helemaal mee eens. Het is een waanidee dat je maar alles moet lenen om te kunnen kopen. Zeker schulden van >3 ton aflossen in 30 jaar. Is me een bedrag. Begin eens een flinke buffer aan te leggen en dat in je huis als eerste aanbetaling te stoppen en daarna aflossen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182098660
Trouwens mensen mogen nog niet klagen, de hypotheekrente is bizar laag, er zijn periodes geweest waar die boven de 10 procent lag.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182098677
Wat ook een hoop mensen onderschatten is dat je met een HBO of WO opleiding tegenwoordig niet meer automatisch gelijk een hoog salaris hebt, er zijn gewoon veel meer mensen die dat soort opleidingen doen, daarmee vlakt het salaris ook af. Wil je echt goed verdienen dan moet je eigenlijk gewoon een paar jaar opofferen en in bijvoorbeeld de zandbak gaan werken en flink sparen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 24 september 2018 @ 10:13:47 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182098711
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:11 schreef raptorix het volgende:
Wat ook een hoop mensen onderschatten is dat je met een HBO of WO opleiding tegenwoordig niet meer automatisch gelijk een hoog salaris hebt, er zijn gewoon veel meer mensen die dat soort opleidingen doen, daarmee vlakt het salaris ook af. Wil je echt goed verdienen dan moet je eigenlijk gewoon een paar jaar opofferen en in bijvoorbeeld de zandbak gaan werken en flink sparen.
Ik denk dat je in een hoop gevallen beter uit bent met en mbo-diploma (en dus geen studieschuld) in een richting waarmee je direct aan het werk kunt dan met een hbo-diploma in een of ander vaag vakgebied.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182098728
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat je in een hoop gevallen beter uit bent met en mbo-diploma (en dus geen studieschuld) in een richting waarmee je direct aan het werk kunt dan met een hbo-diploma in een of ander vaag vakgebied.
Klopt zeker als je voor je zelf begint.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 24 september 2018 @ 10:24:08 #88
286575 Roces18
Chef de party
pi_182098813
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:09 schreef raptorix het volgende:
Trouwens mensen mogen nog niet klagen, de hypotheekrente is bizar laag, er zijn periodes geweest waar die boven de 10 procent lag.
1981, gemiddelde rente bedroeg 13,4 procent (bij 15 jaar vast). gemiddelde huizenprijs 60 duizend euro (niet meer voor te stellen tegenwoordig). Maakt een jaarlijkse rente van 8040 euro.
2018, gemiddelde rente bedraagt 2,24 procent, gemiddelde huizenprijs nu 288 duizend euro , maakt een jaarlijkse rentepercentage van 6451 euro. Dus slechts 1500 euro meer rente per jaar. Maar gelukkig betaal je maar 5x zoveel voor je huis.....
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182098946
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:24 schreef Roces18 het volgende:

[..]

1981, gemiddelde rente bedroeg 13,4 procent (bij 15 jaar vast). gemiddelde huizenprijs 60 duizend euro (niet meer voor te stellen tegenwoordig). Maakt een jaarlijkse rente van 8040 euro.
2018, gemiddelde rente bedraagt 2,24 procent, gemiddelde huizenprijs nu 288 duizend euro , maakt een jaarlijkse rentepercentage van 6451 euro. Dus slechts 1500 euro meer rente per jaar. Maar gelukkig betaal je maar 5x zoveel voor je huis.....
Reken je ook even de 40 jaar inflatie mee ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182098985
Het is ook maar net welk jaar je neemt.

1975: 100.000 gulden
1978: 200.000 gulden

https://bieb.knab.nl/hypo(...)storisch-perspectief
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ą twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 24 september 2018 @ 10:41:53 #91
286575 Roces18
Chef de party
pi_182099040
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:35 schreef raptorix het volgende:

[..]

Reken je ook even de 40 jaar inflatie mee ;)
In die tijd gebeurde veel nog op een inkomen dus koopkrachttechnisch zou het niet veel uitmaken.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 24 september 2018 @ 10:42:07 #92
286575 Roces18
Chef de party
pi_182099045
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:38 schreef DireStraits7 het volgende:
Het is ook maar net welk jaar je neemt.

1975: 100.000 gulden
1978: 200.000 gulden

https://bieb.knab.nl/hypo(...)storisch-perspectief
Dat zijn guldens en geen euro's, en vergeet de 2e oliecrisis niet.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182099083
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:42 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Dat zijn guldens en geen euro's, en vergeet de 2e oliecrisis niet.
Dat snap ik ook wel, maar om aan te geven dat er binnen een paar jaar heel veel kan gebeuren. Het is te makkelijk om twee jaren met elkaar te vergelijken. Je moet kijken naar de trend:


Volgens de rekenmeesters van het CPB is de reėle huizenprijsindex (dit is de huizenprijsindex gecorrigeerd voor inflatie) een nog betere indicator voor de trend in huizenprijzen. Deze geeft aan of huizenprijzen zich anders ontwikkelen dan het prijsniveau van andere goederen in de economie.

Tot aan de crisis was er dus niet zo heel veel aan de hand.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ą twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_182099091
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:41 schreef Roces18 het volgende:

[..]

In die tijd gebeurde veel nog op een inkomen dus koopkrachttechnisch zou het niet veel uitmaken.
Maar dat waren over het algemeen wel mensen met een topinkomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182099098
Overigens is het beeld vanaf de crisis wel anders, met name (je verwacht het niet...) in de grote steden:
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ą twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_182099181
Ook interessant: https://www.ing.nl/zakeli(...)dse-woningmarkt.html

quote:
Fundament 1: de betaalbaarheid van koopwoningen blijft goed
De langdurig lage rente en de sterke inkomensgroei zorgen ervoor dat Nederlandse koopwoningen – ondanks recente prijsstijgingen – nog altijd goed betaalbaar zijn. Een huishouden met een gemiddeld besteedbaar inkomen is bij aankoop van een gemiddelde woning in Nederland zo’n 22% van dit inkomen kwijt aan netto hypotheeklasten. Dit aandeel ligt in de buurt van het historisch gemiddelde.
En nogmaals: de grote steden (i.h.b. Amsterdam) zijn een ander verhaal.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ą twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 24 september 2018 @ 10:51:09 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182099183
Werkt ook niet :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 24 september 2018 @ 10:56:57 #98
286575 Roces18
Chef de party
pi_182099291
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat snap ik ook wel, maar om aan te geven dat er binnen een paar jaar heel veel kan gebeuren. Het is te makkelijk om twee jaren met elkaar te vergelijken. Je moet kijken naar de trend:

klopt, maar mijn ding ging over de quote van raportix die stelde dat de hypotheekrente ooit op 10% stond dus mensen mochten niet klagen, terwijl het omgerekend niet zoveel uitmaakt.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182101263
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:56 schreef Roces18 het volgende:
klopt, maar mijn ding ging over de quote van raportix die stelde dat de hypotheekrente ooit op 10% stond dus mensen mochten niet klagen, terwijl het omgerekend niet zoveel uitmaakt.
Qua te betalen rente niet nee, maar overheidsmaatregelen(of het uitblijven daarvan) hebben wel invloed, bijv. het verplicht aflossen sinds 2012 (?), dat je vroeger rustig voor je uit kon schuiven Handig niet natuurlijk, maar banken hadden geen problemen met volledig aflossingsvrije gedrochten.

Nu is die aflossing op den duur veel hoger dan de netto rente in ¤'s. Dus wederom heb je gelijk: koopwoningen zijn veel duurder geworden. Maar huren, energie zijn dat ook.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 24 september 2018 @ 13:11:44 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182101771
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Qua te betalen rente niet nee, maar overheidsmaatregelen(of het uitblijven daarvan) hebben wel invloed, bijv. het verplicht aflossen sinds 2012 (?), dat je vroeger rustig voor je uit kon schuiven Handig niet natuurlijk, maar banken hadden geen problemen met volledig aflossingsvrije gedrochten.

Nu is die aflossing op den duur veel hoger dan de netto rente in ¤'s. Dus wederom heb je gelijk: koopwoningen zijn veel duurder geworden. Maar huren, energie zijn dat ook.
Vroeger, als in de jaren 70 en 80 die graag genoemd worden als het gaat om tijden dat de huizen nog "betaalbaar" waren, was niet aflossen helemaal geen optie, het keuzemenu was toen annuļtair of lineair, ook toen de rente >12% was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182101830
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 13:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vroeger, als in de jaren 70 en 80 die graag genoemd worden als het gaat om tijden dat de huizen nog "betaalbaar" waren, was niet aflossen helemaal geen optie, het keuzemenu was toen annuļtair of lineair, ook toen de rente >12% was.
In de jaren '80 (1987 om precies te zijn) kocht ik mijn eerste woning, met een aflossingsvrije hypotheek.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 24-09-2018 13:54:54 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182101848
-

[ Bericht 99% gewijzigd door baskick op 24-09-2018 13:17:16 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 24 september 2018 @ 13:17:19 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182101852
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]

In de jaren '80 (11987 om precies te zijn) kocht ik mijn eerste woning, met een aflossingsvrije hypotheek.
Dan was je een van de eerste.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182102457
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 13:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan was je een van de eerste.
Aflossingsvrij in de zin van een levensverzekering eraan gekoppeld. Overigens mijn zus al 2 jaar eerder, idem met levensverzekering.

Maar goed, is allemaal niet zo relevant; gaat erom dat hypotheken te makkelijk erg hoog werden "opgedreven" om maar aan de hoge huizenprijzen voeding te geven.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182102780
Het is een feit dat het nu een lastige periode is voor starters, weinig aanbod, hoge prijs, schulden e.d.. Er wordt mijns inziens meer (financiėle) verantwoordelijkheid op steeds jongere leeftijd verwacht. Als je als 18 jarige besluit om even 4 jaar voluit te lenen, kan dat tot je dertiger jaren wel eens parten spelen. Zeker als het je tegenzit op carričregebied.

Met deze tijden verwacht je van starters een stukje terughoudendheid; de eisen wat bijstellen, iets langer thuiswonen, een goedkopere regio zoeken, een klushuis kopen, iets minder luxe, iets kleiners kopen of toch even huren. Velen maken het zichzelf hierin veel te moeilijk wat soms vrij ver van de realiteit staat.

Dan mag TS nog van geluk spreken dat hij een vrij goed salaris heeft voor een 21 jarige. Daarmee kan je zo'n 150k hypotheek krijgen, mits hij de studielening aflost. Of de prijzen over 5 jaar nog veel hoger zullen zijn, kan niemand voorspellen. Misschien zakken ze wel en ben je intussen 1k meer bruto gaan verdienen. Hoe dan ook, is een pot spaargeld om iets te kopen tegenwoordig toch wel een must. Mochten de prijzen over de komende jaren toch stijgen, dan stel je je eisen bij.
  maandag 24 september 2018 @ 14:17:03 #106
451005 Grems
Clown World
pi_182102801
Met een fatsoenlijke opleiding in Nederland blijven als starter :') :') :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')