abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 21 september 2018 @ 08:54:01 #76
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042169
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Vroeger was de buitenschoolse opvang gewoon op de school zelf.....
Niet dat er veel kinderen waren omdat ik in een wijk ben opgegroeid welke gebouwd was op kindvriendelijkheid. Buiten de eerste keer ben ik altijd zelf naar school gegaan, en toen was ik dus net 4.
Kijk, dat is een goede oplossing. Opvang naast of bij de basisschool - milieuvriendelijk, kostenbesparend, veilig. Maar ja met die grote, gecentraliseerde opvangcentra is dat natuurlijk vervaagd ...
"Hoka Hey!"
pi_182042217
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 03:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn dus 3500 van die dingen in gebruik. Je vraagt je af of er nog een kdv zonder is.

En het punt is natuurlijk dat het voor veel mensen belangrijker is de hypotheek van een te duur huis te kunnen betalen dan zelf je kinderen naar school te brengen. En dan liever een goedkoop kdv dat de kinderen in de Stint vervoert dan dat er taxibusjes met beroepschauffeurs worden ingehuurd.

Gewoonlijk sta je er niet bij stil dat je je kind overlaat aan een ander en dat je daarmee minder in de hand hebt wat er met je kind gebeurt. En als er iets gebeurt, zoals vandaag, zie ik hier op FOK! de ouders iedereen de schuld geven, maar niet zichzelf.
Als je doorgaans het vertrouwen hebt dat de mensen van het kdv goed voor je kinderen zorgen en het beste met hen voor hebben, blijf dat dan houden. Voor zover bekend valt niemand iets te verwijten, dit is een ongeluk. Er kan altijd iets gebeuren, jammer maar helaas. Ongevallen als deze zijn heel zeldzaam, sowieso dat kinderen overlijden of gewond raken als ze met de mensen van het kdv zijn hoor je bijna nooit. Terwijl er ontzettend veel kinderen op een kdv zitten, en met zo'n Stint worden vervoerd. Dat doen ze feitelijk hartstikke goed op de kdv-en.
Wil je meer grip op wat er met de kinderen gebeurt, voedt ze dan zelf op, zonder kdv. Helaas houden veel mensen meer van status en geld dan van hun kinderen, dus ik geloof er niks van dat mensen n.a.v. dit incident hun kinderen thuishouden als het kdv een Stint blijft gebruiken.
wat een bullshit.

je kan niet alles controleren en naar je zin maken. zo werkt het niet. je kan je stinkende best doen,zorgen dat er altijd iemand thuis is voor je kind, zelf van en naar school brengen en alles en dan kan domme pech je net zo goed treffen. je kind verongelukt, jijzelf, iemand krijgt kanker en gaat dood. er is zoveel ellende die ieder van ons kan treffen. maar daar denken we liever maar niet aan, liever doen we alsof we alles onder controle hebben en als het eens een keer misgaat? dan willen we iemand de schuld geven. want domme pech? dat bestaat niet, want als het wel zou bestaan zou het onszelf ook kunnen treffen.....
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 21 september 2018 @ 08:58:32 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_182042226
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:28 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ah ja, 4 dode, kleine kinderen en 1 zeer zwaar gewond is volgens jou geen redenen om dit vervoermiddel eens goed onder de loep te nemen? Ik heb inmiddels al meerdere verhalen op het internet gelezen die waarschuwen voor zo'n vervoermiddel als de Stint (er zijn er genoeg)

In deze maatschappij is het altijd zo dat er eerst iets zeer ernstigs moet gebeuren voordat er geluisterd wordt naar dit soort waarschuwingen.

De kinderopvang van mijn dochter heeft dit heel goed opgelost. Gewoon het stuk lopen van de basisschool naar de opvang (geen bus of bolderkar!) - veilig, milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de conditie

http://www.nienhuisjurist.nl/de-elektrische-bolderkar/
https://www.tubantia.nl/h(...)gevaarlijk~ad0b2c1b/
https://www.trouw.nl/home(...)versteken-~aca1712b/
Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.

Verder snap ik prima dat er eens goed gekeken moet worden naar de stint qua veiligheid en wat er eventueel te verbeteren valt. Is in ieder geval een stuk genuanceerder dan de mensen die meteen oproepen voor een verbod zonder naar alternatieven te kijken.

Overigens denk ik dat BSO/KDV niet uit luxe voor een stint kiest als vervoersmiddel. Als de BSO en school naast elkaar zouden zitten (of enkele honderden meters lopen) zonder gevaarlijke wegen ertussen in zou lopen vaak een prima alternatief zijn. Realiteit is echter dat dit vaker niet dan wel voorkomt
pi_182042257
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:58 schreef Blik het volgende:

[..]

Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.
Eens.
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:02:02 #80
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042269
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:58 schreef Blik het volgende:

[..]

Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.

Verder snap ik prima dat er eens goed gekeken moet worden naar de stint qua veiligheid en wat er eventueel te verbeteren valt. Is in ieder geval een stuk genuanceerder dan de mensen die meteen oproepen voor een verbod zonder naar alternatieven te kijken.

Overigens denk ik dat BSO/KDV niet uit luxe voor een stint kiest als vervoersmiddel. Als de BSO en school naast elkaar zouden zitten (of enkele honderden meters lopen) zonder gevaarlijke wegen ertussen in zou lopen vaak een prima alternatief zijn. Realiteit is echter dat dit vaker niet dan wel voorkomt
Er is echter wel degelijk voor het ongeluk gewaarschuwd voor dit soort voertuigen. Er kunnen ook andere ongelukken mee gebeuren. Punt moet nu zo zijn dat ze dit soort voertuigen goed controleren, veiliger maken waar nodig en naar mij idee in ieder geval de trainingen met dit soort voertuigen verplicht stellen en certificeren en in godsnaam de max leeftijd omhoog. Verbieden hoeft van mij zeker niet

[ Bericht 1% gewijzigd door matspontius op 21-09-2018 09:07:18 ]
"Hoka Hey!"
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:03:02 #81
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042289
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:01 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Eens.
Ja, misschien niet het beste voorbeeld. Maar er zijn genoeg andere waarschuwingen te vinden voordat dit ongeluk gebeurde.
"Hoka Hey!"
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:08:07 #82
62913 Blik
The one and Only!
pi_182042361
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:02 schreef matspontius het volgende:

[..]

Er is echter wel degelijk voor het ongeluk gewaarschuwd voor dit soort voertuigen. Er kunnen ook andere ongelukken mee gebeuren. Punt moet nu zo zijn dat ze dit soort voertuigen goed controleren, veiliger maken waar nodig en naar mij idee in ieder geval de trainingen met dit soort voertuigen verplicht stellen. Verbieden hoeft van mij zeker niet
Er zal misschien gewaarschuwd zijn door sommigen, maar hoogswtwaarschijnlijk door die eigenaar van die kdv. Die heeft alleen de keuze gemaakt voor busjes ipv stints. Dan is het wel erg makkelijk roeptoeteren als eigenaar van een kdv en op je borst kloppen op het moment dat er een ongeluk gebeurt. Als kdv moet je dat niet doen. Als die ondernemer het zo gevaarlijk vond, heeft die vast en zeker ook diverse instanties hierop geattendeerd zeker.. Nee, dat heeft die waarschijnlijk niet gedaan (anders stond het wel in het artikel). Het is in dit geval gewoon makkelijk scoren over de dood van 4 kinderen, en dat vind ik walgelijk.

We moeten gewoon accepteren dat ongelukken gebeuren, want mensen zitten achter het stuur. We moeten daarnaast proberen dat ongelukken door mechanisch falen tot een minimum beperkt wordt.
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:10:24 #83
62913 Blik
The one and Only!
pi_182042392
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:03 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ja, misschien niet het beste voorbeeld. Maar er zijn genoeg andere waarschuwingen te vinden voordat dit ongeluk gebeurde.
Voor alles wordt gewaarschuwd tegenwoordig, wat dat betreft kun je het nooit goed doen

Zelfde als de gordel-discussie in stints. Als er een botsing is dan wil iedereen dat er een gordel in die stints zit, maar op het moment dat het te water kan raken dan is een gordel opeens onveilig. Kortom, je kunt het nooit goed doen, je hebt altijd 2 verschillende inzichten
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:10:31 #84
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042395
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Er zal misschien gewaarschuwd zijn door sommigen, maar hoogswtwaarschijnlijk door die eigenaar van die kdv. Die heeft alleen de keuze gemaakt voor busjes ipv stints. Dan is het wel erg makkelijk roeptoeteren als eigenaar van een kdv en op je borst kloppen op het moment dat er een ongeluk gebeurt. Als kdv moet je dat niet doen. Als die ondernemer het zo gevaarlijk vond, heeft die vast en zeker ook diverse instanties hierop geattendeerd zeker.. Nee, dat heeft die waarschijnlijk niet gedaan (anders stond het wel in het artikel). Het is in dit geval gewoon makkelijk scoren over de dood van 4 kinderen, en dat vind ik walgelijk.

We moeten gewoon accepteren dat ongelukken gebeuren, want mensen zitten achter het stuur. We moeten daarnaast proberen dat ongelukken door mechanisch falen tot een minimum beperkt wordt.
Typisch, over de andere artikelen spreek je niet. Die Tubantia is een slecht voorbeeld inderdaad. Nogmaals, genoeg artikelen te vinden die waarschuwen voordat dit ongeluk gebeurde ......
"Hoka Hey!"
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:12:18 #85
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042421
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:10 schreef Blik het volgende:

[..]

Voor alles wordt gewaarschuwd tegenwoordig, wat dat betreft kun je het nooit goed doen

Zelfde als de gordel-discussie in stints. Als er een botsing is dan wil iedereen dat er een gordel in die stints zit, maar op het moment dat het te water kan raken dan is een gordel opeens onveilig. Kortom, je kunt het nooit goed doen, je hebt altijd 2 verschillende inzichten
Misschien moet er dan een andere soort gordel ontwikkeld worden. Langs het water zou ik nooit rijden met zo'n ding. Punt is nu dat de veiligheid gecontroleerd en aangepast wordt indien nodig. Of ouders nog willen dat hun kinderen in dit soort voertuigen vervoerd worden is een andere vraag - de Stint gaat sowieso een moeilijke tijd tegemoet :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door matspontius op 21-09-2018 09:18:15 ]
"Hoka Hey!"
pi_182042499
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:12 schreef matspontius het volgende:

[..]

Misschien moet er dan een andere soort gordel ontwikkeld worden. Langs het water zou ik nooit rijden met zo'n ding. Punt is nu dat de veiligheid gecontroleerd en aangepast wordt indien nodig. Of ouders nog willen dat hun kinderen in dit soort voertuigen vervoerd worden is een andere vraag - de Stint gaat sowieso een moeilijke tijd tegemoet :Y
Jij rijdt ook nooit me de auto langs water?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:19:47 #87
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042504
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jij rijdt ook nooit me de auto langs water?
Ik heb geen auto, wij doen alles per fiets
"Hoka Hey!"
pi_182042513
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:19 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ik heb geen auto, wij doen alles per fiets
O ja, daarmee kan niets gebeuren, dat is waar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:22:07 #89
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042536
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O ja, daarmee kan niets gebeuren, dat is waar.
Dat klopt, stuk veiliger. Ligt er natuurlijk wel aan wie zo'n ding bestuurt ...
"Hoka Hey!"
pi_182042605
Voor al het groepsvervoer moet je een opleiding doen met examen en een medische keuring.
In een stint kunnen tot 10 kinderen vervoerd worden door iemand met geen enkele opleiding die relevant is aan personenvervoer en geen relevante keuring (ogen, oren, reactievermogen)
De leidsters krijgen alleen uitleg over hoe het ding werkt en hop, de straat op met een groep kinderen in de bak. :(
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:29:54 #91
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042653
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:27 schreef Grijzemassa het volgende:
Voor al het groepsvervoer moet je een opleiding doen met examen en een medische keuring.
In een stint kunnen tot 10 kinderen vervoerd worden door iemand met geen enkele opleiding die relevant is aan personenvervoer en geen relevante keuring (ogen, oren, reactievermogen)
De leidsters krijgen alleen uitleg over hoe het ding werkt en hop, de straat op met een groep kinderen in de bak. :(
Heb zelfs begrepen dat een rondje op het schoolplein al voldoende is. Vreemd dat hier vanuit de overheid geen toezicht op wordt gehouden. Zelf ook gezien dat een meisje van amper 20 (stagiaire) zo'n ding met 8 kinderen de drukke weg op stuurde, tja .......
"Hoka Hey!"
pi_182042715
Stints verbieden zonder dat de oorzaak van dit vreselijke ongeluk is achterhaald, is op dit moment natuurlijk veel te voorbarig. 'Gewoon accepteren' gaat er bij de meesten enigszins terecht ook niet in.

Het punt met het vingertje wijzen gaat imo om twee zaken:

a. het sterke vermoeden dat ook bij het ontwerp al niet voldoende is gekeken naar de veiligheid van het apparaat en/of de inzittenden en/of veilige gebruiksinstructies voor bestuurders. Bij het massale gebruik ervan voor het vervoeren van kinderen, is dat imo kwalijk en geen acceptabel risico.
b. lering trekken uit het ongeval om toekomstige ongevallen te voorkomen. Als daarvoor alle stints van de weg gehaald moeten halen om aangepast te worden, dan is dat prima. We roepen auto's terug naar de garage voor dezelfde redenen.

Mocht blijken dat er wel degelijk een technisch probleem aanwezig is dat de remmen kunnen falen, dan hoop ik dat ze meteen van de weg worden gehaald. De volgende keer vliegt een wachtende stint bij een stoplicht voor een aankomende vrachtwagen of rijdt deze in op groep kinderen. Gaan we dan ook roepen dat "ongelukken nou eenmaal gebeuren"? :')

Er blijft altijd een restrisico, zeker als we kijken naar de factor 'menselijk handelen', maar mogelijke kansen laten liggen om de veiligheid op ontwerpvlak te vergroten zou echt zonde zijn.
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:36:40 #93
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042743
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:34 schreef Justinn het volgende:
Stints verbieden zonder dat de oorzaak van dit vreselijke ongeluk is achterhaald, is op dit moment natuurlijk veel te voorbarig. 'Gewoon accepteren' gaat er bij de meesten enigszins terecht ook niet in.

Het punt met het vingertje wijzen gaat imo om twee zaken:

a. het sterke vermoeden dat ook bij het ontwerp al niet voldoende is gekeken naar de veiligheid van het apparaat en/of de inzittenden en/of veilige gebruiksinstructies voor bestuurders. Bij het massale gebruik ervan voor het vervoeren van kinderen, is dat imo kwalijk en geen acceptabel risico.
b. lering trekken uit het ongeval om toekomstige ongevallen te voorkomen. Als daarvoor alle stints van de weg gehaald moeten halen om aangepast te worden, dan is dat prima. We roepen auto's terug naar de garage voor dezelfde redenen.

Mocht blijken dat er wel degelijk een technisch probleem aanwezig is dat de remmen kunnen falen, dan hoop ik dat ze meteen van de weg worden gehaald. De volgende keer vliegt een wachtende stint bij een stoplicht voor een aankomende vrachtwagen of rijdt deze in op groep kinderen. Gaan we dan ook roepen dat "ongelukken nou eenmaal gebeuren"? :')

Er blijft altijd een restrisico, zeker als we kijken naar de factor 'menselijk handelen', maar mogelijke kansen laten liggen om de veiligheid op ontwerpvlak te vergroten zou echt zonde zijn.
Eens, goed omschreven. De factor menselijk handelen kan je inperken door een gedegen en gecertificeerde opleiding verplicht te stellen en daarnaast de minimum leeftijd aan te passen
"Hoka Hey!"
pi_182042864
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:

[..]

Eens, goed omschreven. De factor menselijk handelen kan je inperken door een gedegen en gecertificeerde opleiding verplicht te stellen en daarnaast de minimum leeftijd aan te passen
En dan nog kan het gewoon gebeuren. Het is een schijnoplossing.
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:44:51 #95
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_182042887
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:22 schreef matspontius het volgende:

[..]

Dat klopt, stuk veiliger. Ligt er natuurlijk wel aan wie zo'n ding bestuurt ...
Ja, want er is verder geen ander verkeer of zo.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:45:43 #96
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042904
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:43 schreef iBenny het volgende:

[..]

En dan nog kan het gewoon gebeuren. Het is een schijnoplossing.
Nee hoor, daarmee beperk je het risico. 100% uitsluiten kan nooit maar de opleiding is nu ieder geval niet adequaat geregeld. De veiligheid van de Stint kan, indien nodig, verbeterd worden. Dus hoezo schijnoplossing?
"Hoka Hey!"
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:47:28 #97
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_182042938
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:27 schreef Grijzemassa het volgende:
Voor al het groepsvervoer moet je een opleiding doen met examen en een medische keuring.
In een stint kunnen tot 10 kinderen vervoerd worden door iemand met geen enkele opleiding die relevant is aan personenvervoer en geen relevante keuring (ogen, oren, reactievermogen)
De leidsters krijgen alleen uitleg over hoe het ding werkt en hop, de straat op met een groep kinderen in de bak. :(
Iedereen kan een stint kopen. Ook moeders die ermee de buurkinderen ophalen om ze gezamenlijk naar school te brengen. Wil je dan iedereen die zo'n ding koopt een opleiding en keuring laten ondergaan? Vind ik prima, maar dan wil ik dat voor elk vervoersmiddel wat gekocht wordt.

De onzin die sommige mensen spuien. "Ze hebben geen opleiding". Het merendeel van die mensen heeft ongetwijfeld gewoon een rijbewijs, dus dat lijkt me opleiding genoeg voor een ding wat niet harder kan dan 17 km / uur.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:47:37 #98
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042943
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, want er is verder geen ander verkeer of zo.
Ja, als je zo gaat redeneren kun je beter binnen blijven. De fiets zelf vormt inderdaad geen enkel risico. Niet voor de bestuurder, kinderen of andere weggebruikers. Aangereden worden door andere weggebruikers kan altijd gebeuren ...
"Hoka Hey!"
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:49:40 #99
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_182042981
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:47 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ja, als je zo gaat redeneren kun je beter binnen blijven. De fiets zelf vormt inderdaad geen enkel risico. Niet voor de bestuurder, kinderen of andere weggebruikers. Aangereden worden door andere weggebruikers kan altijd gebeuren ...
Net als ongelukken met Stints. Je hebt nu eenmaal geen 100% controle over je leven. iemand met een opleiding kan evengoed in paniek slaan op zo'n moment en het resultaat is dan precies hetzelfde. Een opleiding is niet heilig, en zoals eerder gezegd; het merendeel zal gewoon een rijbewijs hebben, wat me opleiding genoeg lijkt. Hoogstens kun je verwachten dat de gebruikers met zo'n ding oefenen voordat ze de weg opgaan, maar als je dat wilt gaan afdwingen is het hek van de dam.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:50:02 #100
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182042994
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Iedereen kan een stint kopen. Ook moeders die ermee de buurkinderen ophalen om ze gezamenlijk naar school te brengen. Wil je dan iedereen die zo'n ding koopt een opleiding en keuring laten ondergaan? Vind ik prima, maar dan wil ik dat voor elk vervoersmiddel wat gekocht wordt.

De onzin die sommige mensen spuien. "Ze hebben geen opleiding". Het merendeel van die mensen heeft ongetwijfeld gewoon een rijbewijs, dus dat lijkt me opleiding genoeg voor een ding wat niet harder kan dan 17 km / uur.
Het merendeel heeft een rijbewijs? Dus niet iedereen? En het gaat daarbij ook nog om de ervaring in het verkeer. Heeft iemand van 20 voldoende ervaring om met 8 kinderen door druk verkeer te bewegen?
"Hoka Hey!"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')