Kijk, dat is een goede oplossing. Opvang naast of bij de basisschool - milieuvriendelijk, kostenbesparend, veilig. Maar ja met die grote, gecentraliseerde opvangcentra is dat natuurlijk vervaagd ...quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vroeger was de buitenschoolse opvang gewoon op de school zelf.....
Niet dat er veel kinderen waren omdat ik in een wijk ben opgegroeid welke gebouwd was op kindvriendelijkheid. Buiten de eerste keer ben ik altijd zelf naar school gegaan, en toen was ik dus net 4.
wat een bullshit.quote:Op vrijdag 21 september 2018 03:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er zijn dus 3500 van die dingen in gebruik. Je vraagt je af of er nog een kdv zonder is.
En het punt is natuurlijk dat het voor veel mensen belangrijker is de hypotheek van een te duur huis te kunnen betalen dan zelf je kinderen naar school te brengen. En dan liever een goedkoop kdv dat de kinderen in de Stint vervoert dan dat er taxibusjes met beroepschauffeurs worden ingehuurd.
Gewoonlijk sta je er niet bij stil dat je je kind overlaat aan een ander en dat je daarmee minder in de hand hebt wat er met je kind gebeurt. En als er iets gebeurt, zoals vandaag, zie ik hier op FOK! de ouders iedereen de schuld geven, maar niet zichzelf.
Als je doorgaans het vertrouwen hebt dat de mensen van het kdv goed voor je kinderen zorgen en het beste met hen voor hebben, blijf dat dan houden. Voor zover bekend valt niemand iets te verwijten, dit is een ongeluk. Er kan altijd iets gebeuren, jammer maar helaas. Ongevallen als deze zijn heel zeldzaam, sowieso dat kinderen overlijden of gewond raken als ze met de mensen van het kdv zijn hoor je bijna nooit. Terwijl er ontzettend veel kinderen op een kdv zitten, en met zo'n Stint worden vervoerd. Dat doen ze feitelijk hartstikke goed op de kdv-en.
Wil je meer grip op wat er met de kinderen gebeurt, voedt ze dan zelf op, zonder kdv. Helaas houden veel mensen meer van status en geld dan van hun kinderen, dus ik geloof er niks van dat mensen n.a.v. dit incident hun kinderen thuishouden als het kdv een Stint blijft gebruiken.
Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ah ja, 4 dode, kleine kinderen en 1 zeer zwaar gewond is volgens jou geen redenen om dit vervoermiddel eens goed onder de loep te nemen? Ik heb inmiddels al meerdere verhalen op het internet gelezen die waarschuwen voor zo'n vervoermiddel als de Stint (er zijn er genoeg)
In deze maatschappij is het altijd zo dat er eerst iets zeer ernstigs moet gebeuren voordat er geluisterd wordt naar dit soort waarschuwingen.
De kinderopvang van mijn dochter heeft dit heel goed opgelost. Gewoon het stuk lopen van de basisschool naar de opvang (geen bus of bolderkar!) - veilig, milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de conditie
http://www.nienhuisjurist.nl/de-elektrische-bolderkar/
https://www.tubantia.nl/h(...)gevaarlijk~ad0b2c1b/
https://www.trouw.nl/home(...)versteken-~aca1712b/
Eens.quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.
Er is echter wel degelijk voor het ongeluk gewaarschuwd voor dit soort voertuigen. Er kunnen ook andere ongelukken mee gebeuren. Punt moet nu zo zijn dat ze dit soort voertuigen goed controleren, veiliger maken waar nodig en naar mij idee in ieder geval de trainingen met dit soort voertuigen verplicht stellen en certificeren en in godsnaam de max leeftijd omhoog. Verbieden hoeft van mij zeker nietquote:Op vrijdag 21 september 2018 08:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.
Verder snap ik prima dat er eens goed gekeken moet worden naar de stint qua veiligheid en wat er eventueel te verbeteren valt. Is in ieder geval een stuk genuanceerder dan de mensen die meteen oproepen voor een verbod zonder naar alternatieven te kijken.
Overigens denk ik dat BSO/KDV niet uit luxe voor een stint kiest als vervoersmiddel. Als de BSO en school naast elkaar zouden zitten (of enkele honderden meters lopen) zonder gevaarlijke wegen ertussen in zou lopen vaak een prima alternatief zijn. Realiteit is echter dat dit vaker niet dan wel voorkomt
Ja, misschien niet het beste voorbeeld. Maar er zijn genoeg andere waarschuwingen te vinden voordat dit ongeluk gebeurde.quote:
Er zal misschien gewaarschuwd zijn door sommigen, maar hoogswtwaarschijnlijk door die eigenaar van die kdv. Die heeft alleen de keuze gemaakt voor busjes ipv stints. Dan is het wel erg makkelijk roeptoeteren als eigenaar van een kdv en op je borst kloppen op het moment dat er een ongeluk gebeurt. Als kdv moet je dat niet doen. Als die ondernemer het zo gevaarlijk vond, heeft die vast en zeker ook diverse instanties hierop geattendeerd zeker.. Nee, dat heeft die waarschijnlijk niet gedaan (anders stond het wel in het artikel). Het is in dit geval gewoon makkelijk scoren over de dood van 4 kinderen, en dat vind ik walgelijk.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:02 schreef matspontius het volgende:
[..]
Er is echter wel degelijk voor het ongeluk gewaarschuwd voor dit soort voertuigen. Er kunnen ook andere ongelukken mee gebeuren. Punt moet nu zo zijn dat ze dit soort voertuigen goed controleren, veiliger maken waar nodig en naar mij idee in ieder geval de trainingen met dit soort voertuigen verplicht stellen. Verbieden hoeft van mij zeker niet
Voor alles wordt gewaarschuwd tegenwoordig, wat dat betreft kun je het nooit goed doenquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:03 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, misschien niet het beste voorbeeld. Maar er zijn genoeg andere waarschuwingen te vinden voordat dit ongeluk gebeurde.
Typisch, over de andere artikelen spreek je niet. Die Tubantia is een slecht voorbeeld inderdaad. Nogmaals, genoeg artikelen te vinden die waarschuwen voordat dit ongeluk gebeurde ......quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Er zal misschien gewaarschuwd zijn door sommigen, maar hoogswtwaarschijnlijk door die eigenaar van die kdv. Die heeft alleen de keuze gemaakt voor busjes ipv stints. Dan is het wel erg makkelijk roeptoeteren als eigenaar van een kdv en op je borst kloppen op het moment dat er een ongeluk gebeurt. Als kdv moet je dat niet doen. Als die ondernemer het zo gevaarlijk vond, heeft die vast en zeker ook diverse instanties hierop geattendeerd zeker.. Nee, dat heeft die waarschijnlijk niet gedaan (anders stond het wel in het artikel). Het is in dit geval gewoon makkelijk scoren over de dood van 4 kinderen, en dat vind ik walgelijk.
We moeten gewoon accepteren dat ongelukken gebeuren, want mensen zitten achter het stuur. We moeten daarnaast proberen dat ongelukken door mechanisch falen tot een minimum beperkt wordt.
Misschien moet er dan een andere soort gordel ontwikkeld worden. Langs het water zou ik nooit rijden met zo'n ding. Punt is nu dat de veiligheid gecontroleerd en aangepast wordt indien nodig. Of ouders nog willen dat hun kinderen in dit soort voertuigen vervoerd worden is een andere vraag - de Stint gaat sowieso een moeilijke tijd tegemoetquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor alles wordt gewaarschuwd tegenwoordig, wat dat betreft kun je het nooit goed doen
Zelfde als de gordel-discussie in stints. Als er een botsing is dan wil iedereen dat er een gordel in die stints zit, maar op het moment dat het te water kan raken dan is een gordel opeens onveilig. Kortom, je kunt het nooit goed doen, je hebt altijd 2 verschillende inzichten
Jij rijdt ook nooit me de auto langs water?quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:12 schreef matspontius het volgende:
[..]
Misschien moet er dan een andere soort gordel ontwikkeld worden. Langs het water zou ik nooit rijden met zo'n ding. Punt is nu dat de veiligheid gecontroleerd en aangepast wordt indien nodig. Of ouders nog willen dat hun kinderen in dit soort voertuigen vervoerd worden is een andere vraag - de Stint gaat sowieso een moeilijke tijd tegemoet
Ik heb geen auto, wij doen alles per fietsquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij rijdt ook nooit me de auto langs water?
O ja, daarmee kan niets gebeuren, dat is waar.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:19 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik heb geen auto, wij doen alles per fiets
Dat klopt, stuk veiliger. Ligt er natuurlijk wel aan wie zo'n ding bestuurt ...quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O ja, daarmee kan niets gebeuren, dat is waar.
Heb zelfs begrepen dat een rondje op het schoolplein al voldoende is. Vreemd dat hier vanuit de overheid geen toezicht op wordt gehouden. Zelf ook gezien dat een meisje van amper 20 (stagiaire) zo'n ding met 8 kinderen de drukke weg op stuurde, tja .......quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:27 schreef Grijzemassa het volgende:
Voor al het groepsvervoer moet je een opleiding doen met examen en een medische keuring.
In een stint kunnen tot 10 kinderen vervoerd worden door iemand met geen enkele opleiding die relevant is aan personenvervoer en geen relevante keuring (ogen, oren, reactievermogen)
De leidsters krijgen alleen uitleg over hoe het ding werkt en hop, de straat op met een groep kinderen in de bak.
Eens, goed omschreven. De factor menselijk handelen kan je inperken door een gedegen en gecertificeerde opleiding verplicht te stellen en daarnaast de minimum leeftijd aan te passenquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:34 schreef Justinn het volgende:
Stints verbieden zonder dat de oorzaak van dit vreselijke ongeluk is achterhaald, is op dit moment natuurlijk veel te voorbarig. 'Gewoon accepteren' gaat er bij de meesten enigszins terecht ook niet in.
Het punt met het vingertje wijzen gaat imo om twee zaken:
a. het sterke vermoeden dat ook bij het ontwerp al niet voldoende is gekeken naar de veiligheid van het apparaat en/of de inzittenden en/of veilige gebruiksinstructies voor bestuurders. Bij het massale gebruik ervan voor het vervoeren van kinderen, is dat imo kwalijk en geen acceptabel risico.
b. lering trekken uit het ongeval om toekomstige ongevallen te voorkomen. Als daarvoor alle stints van de weg gehaald moeten halen om aangepast te worden, dan is dat prima. We roepen auto's terug naar de garage voor dezelfde redenen.
Mocht blijken dat er wel degelijk een technisch probleem aanwezig is dat de remmen kunnen falen, dan hoop ik dat ze meteen van de weg worden gehaald. De volgende keer vliegt een wachtende stint bij een stoplicht voor een aankomende vrachtwagen of rijdt deze in op groep kinderen. Gaan we dan ook roepen dat "ongelukken nou eenmaal gebeuren"?
Er blijft altijd een restrisico, zeker als we kijken naar de factor 'menselijk handelen', maar mogelijke kansen laten liggen om de veiligheid op ontwerpvlak te vergroten zou echt zonde zijn.
En dan nog kan het gewoon gebeuren. Het is een schijnoplossing.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Eens, goed omschreven. De factor menselijk handelen kan je inperken door een gedegen en gecertificeerde opleiding verplicht te stellen en daarnaast de minimum leeftijd aan te passen
Ja, want er is verder geen ander verkeer of zo.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:22 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat klopt, stuk veiliger. Ligt er natuurlijk wel aan wie zo'n ding bestuurt ...
Nee hoor, daarmee beperk je het risico. 100% uitsluiten kan nooit maar de opleiding is nu ieder geval niet adequaat geregeld. De veiligheid van de Stint kan, indien nodig, verbeterd worden. Dus hoezo schijnoplossing?quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:43 schreef iBenny het volgende:
[..]
En dan nog kan het gewoon gebeuren. Het is een schijnoplossing.
Iedereen kan een stint kopen. Ook moeders die ermee de buurkinderen ophalen om ze gezamenlijk naar school te brengen. Wil je dan iedereen die zo'n ding koopt een opleiding en keuring laten ondergaan? Vind ik prima, maar dan wil ik dat voor elk vervoersmiddel wat gekocht wordt.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:27 schreef Grijzemassa het volgende:
Voor al het groepsvervoer moet je een opleiding doen met examen en een medische keuring.
In een stint kunnen tot 10 kinderen vervoerd worden door iemand met geen enkele opleiding die relevant is aan personenvervoer en geen relevante keuring (ogen, oren, reactievermogen)
De leidsters krijgen alleen uitleg over hoe het ding werkt en hop, de straat op met een groep kinderen in de bak.
Ja, als je zo gaat redeneren kun je beter binnen blijven. De fiets zelf vormt inderdaad geen enkel risico. Niet voor de bestuurder, kinderen of andere weggebruikers. Aangereden worden door andere weggebruikers kan altijd gebeuren ...quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, want er is verder geen ander verkeer of zo.
Net als ongelukken met Stints. Je hebt nu eenmaal geen 100% controle over je leven. iemand met een opleiding kan evengoed in paniek slaan op zo'n moment en het resultaat is dan precies hetzelfde. Een opleiding is niet heilig, en zoals eerder gezegd; het merendeel zal gewoon een rijbewijs hebben, wat me opleiding genoeg lijkt. Hoogstens kun je verwachten dat de gebruikers met zo'n ding oefenen voordat ze de weg opgaan, maar als je dat wilt gaan afdwingen is het hek van de dam.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, als je zo gaat redeneren kun je beter binnen blijven. De fiets zelf vormt inderdaad geen enkel risico. Niet voor de bestuurder, kinderen of andere weggebruikers. Aangereden worden door andere weggebruikers kan altijd gebeuren ...
Het merendeel heeft een rijbewijs? Dus niet iedereen? En het gaat daarbij ook nog om de ervaring in het verkeer. Heeft iemand van 20 voldoende ervaring om met 8 kinderen door druk verkeer te bewegen?quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Iedereen kan een stint kopen. Ook moeders die ermee de buurkinderen ophalen om ze gezamenlijk naar school te brengen. Wil je dan iedereen die zo'n ding koopt een opleiding en keuring laten ondergaan? Vind ik prima, maar dan wil ik dat voor elk vervoersmiddel wat gekocht wordt.
De onzin die sommige mensen spuien. "Ze hebben geen opleiding". Het merendeel van die mensen heeft ongetwijfeld gewoon een rijbewijs, dus dat lijkt me opleiding genoeg voor een ding wat niet harder kan dan 17 km / uur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |