abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 20 september 2018 @ 13:13:06 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182025348
If you can't fix it you don't own it. Zeggen ze wel eens. Ik vind dat wel een mooi iets. Ikzelf hou er wel van als je zelf zaken kunt repareren. Daarom een topic over zaken die je wel eens zelf gerepareerd hebt.

Ikzelf heb mijn gitaar van binnen volledig voorzien van nieuwe bedrading omdat er een bromtoon in zat, heb daar nieuwe potmeters op gezet etc. Ook heb ik de jack plug ingang op mijn pandora gesoldeerd omdat die was afgebroken na een ongeluk. Ook heb ik verscheidene dingen aan autos gerepareerd, vaak met onderdelen van de sloop (en op de sloop even oefenen)... En natuurlijk het aloude bandje plakken of kleine fiets reparaties.

Ik moet zeggen dat het veel voldoening geeft als je zelf iets kunt repareren, ik ben ook wel heel erg tegen apparaten die je niet open kan maken zonder ze te slopen...

Wat hebben jullie wel eens gerepareerd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182025516
Telt slopen na/door poging tot reparatie ook? :@
And so is the past
  Moderator donderdag 20 september 2018 @ 13:22:58 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182025551
quote:
9s.gif Op donderdag 20 september 2018 13:21 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Telt slopen na/door poging tot reparatie ook? :@
ja hoor :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 20 september 2018 @ 13:24:32 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_182025601
Fiets (lekke band)
Motorfiets (lekke band, koppelingskabel)
PC (vanalles)

Onderhoud aan de motorfiets doe ik ook zelf, is leuk en geeft ook veel voldoening. De enige keer dat ik die naar de garage moest brengen was nadat ik een uitlaatbout had afgebroken waarvan de helft in de cilinderkop vast zat, die kreeg ik er zelf niet uit oO<
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_182025717
Afstansbediening batterijen vervangen
U MAD?
pi_182025852
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 13:29 schreef de_boswachter het volgende:
Afstansbediening batterijen vervangen
Kan je hier meer over vertellen? Wat voor merk batterijen had je gebruikt? Denk je dat je dit nog eens voor elkaar krijgt?
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_182025883
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 13:36 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Kan je hier meer over vertellen? Wat voor merk batterijen had je gebruikt? Denk je dat je dit nog eens voor elkaar krijgt?
Waren gewoon van de Lidl (niet oplaadbare). Vond het vooral lastig omdat ik vergeten was op te schrijven hoe ik ze er in moest doen. Gelukkig uiteindelijk allemaal goed gekomen.
U MAD?
  donderdag 20 september 2018 @ 13:39:52 #8
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182025931
Pff zoveel. Als het open kan, dan is het ook te repareren.

-EOS 40D met een irritante sluiting erin, als ik ergens op de behuizing drukte kwam er steeds een menu tevoorschijn.
-Stofzuiger waarvan schakelaar binnenin was los gebroken, aluminium plaatje voor gemaakt en zit nu steviger dan origineel.
-Diverse laptops.
-Paar mobiele telefoons het scherm van vervangen.
-Verroeste Weidmuller Stripax volledig uit elkaar en weer goed werkend gemaakt.
-Rolsnijmachine voor papier waar de lineaal spontaan van breekt met versteviging erin gelijmd.
-Remcilinders van mn auto vervangen.
-Digitale TV waarvan de backlight module defect was.
-Magnetron waarvan de trafo van het digitale gedeelte was doorgebrand.

Verder allerlei kleine dingetjes en veel voor vrienden en kennissen.
  Moderator donderdag 20 september 2018 @ 13:56:57 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182026260
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 13:39 schreef Woelwater het volgende:
Pff zoveel. Als het open kan, dan is het ook te repareren.

-EOS 40D met een irritante sluiting erin, als ik ergens op de behuizing drukte kwam er steeds een menu tevoorschijn.
-Stofzuiger waarvan schakelaar binnenin was los gebroken, aluminium plaatje voor gemaakt en zit nu steviger dan origineel.
-Diverse laptops.
-Paar mobiele telefoons het scherm van vervangen.
-Verroeste Weidmuller Stripax volledig uit elkaar en weer goed werkend gemaakt.
-Rolsnijmachine voor papier waar de lineaal spontaan van breekt met versteviging erin gelijmd.
-Remcilinders van mn auto vervangen.
-Digitale TV waarvan de backlight module defect was.
-Magnetron waarvan de trafo van het digitale gedeelte was doorgebrand.

Verder allerlei kleine dingetjes en veel voor vrienden en kennissen.
_O_
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182027778


[ Bericht 100% gewijzigd door Kelvan op 20-09-2018 22:55:18 ]
pi_182028277
Ik heb veel apparaten (mee helpen) ontwikkelen die de mensen nu thuis hebben staan, en waar ze er over vloeken dat je die bijna niet open krijgt zonder ze kapot te maken. Telt dat ook?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator donderdag 20 september 2018 @ 15:56:01 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182028502
quote:
12s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:45 schreef knoopie het volgende:
Ik heb veel apparaten (mee helpen) ontwikkelen die de mensen nu thuis hebben staan, en waar ze er over vloeken dat je die bijna niet open krijgt zonder ze kapot te maken. Telt dat ook?
}:| nee echt verschrikkelijk is dat....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182028554
quote:
2s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

}:| nee echt verschrikkelijk is dat....
Sorry. Eigenlijk vind ik het zelf ook een beetje jammer, maar onze klanten (de grote merken) willen het nu eenmaal zo. Kan ik het een beetje goedpraten door te zeggen dat ik jong was en het geld nodig had?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator donderdag 20 september 2018 @ 16:00:08 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182028584
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:58 schreef knoopie het volgende:

[..]

Sorry. Eigenlijk vind ik het zelf ook een beetje jammer, maar onze klanten (de grote merken) willen het nu eenmaal zo. Kan ik het een beetje goedpraten door te zeggen dat ik jong was en het geld nodig had?
Ja hoor :D ik vind het wel mooi dat je steeds weer meer geluid hoort om het allemaal wat meer repareerbaar te krijgen. Trouwens raar dat dat ooit weg gegaan is, ik heb best wel wat jaren 70 audio apparatuur wat allemaal nog prima te repareren valt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182029025
quote:
2s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja hoor :D ik vind het wel mooi dat je steeds weer meer geluid hoort om het allemaal wat meer repareerbaar te krijgen. Trouwens raar dat dat ooit weg gegaan is, ik heb best wel wat jaren 70 audio apparatuur wat allemaal nog prima te repareren valt.
Dat is heel goed te verklaren. Door automatische assemblage, zijn er veel processen die nu mogelijk en veel goedkoper zijn dan hoe ze het vroeger deden. En de klant wil het graag goedkoop hebben. Een voorbeeld is het vastsmelten van de twee helften van een behuizing aan elkaar, in plaats van schroefjes gebruiken. Schroefjes kosten namelijk maar 1 cent, maar als je er 4 kan besparen op 250.000 produkten...

Daarnaast "moeten" ook steeds meer producten waterdicht worden. Dat staat meestal lijnrecht tegenover gemakkelijk uit elkaar halen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator donderdag 20 september 2018 @ 16:23:24 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182029054
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:21 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dat is heel goed te verklaren. Door automatische assemblage, zijn er veel processen die nu mogelijk en veel goedkoper zijn dan hoe ze het vroeger deden. En de klant wil het graag goedkoop hebben. Een voorbeeld is het vastsmelten van de twee helften van een behuizing aan elkaar, in plaats van schroefjes gebruiken. Schroefjes kosten namelijk maar 1 cent, maar als je er 4 kan besparen op 250.000 produkten...

Daarnaast "moeten" ook steeds meer producten waterdicht worden. Dat staat meestal lijnrecht tegenover gemakkelijk uit elkaar halen.
Tja dat is wel een beetje te begrijpen... maar er moeten toch ook wel opties zijn om plastic delen in elkaar te klemmen zodat ze niet breken als je ze openmaakt...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 20 september 2018 @ 16:36:37 #17
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182029328
Ik wil mijn eierkoker fixen maar er zit een hele rare schroef onder en ik weet niet hoe ik hem eraf kan halen.

Het is zo'n schroef met 2 puntjes erop
Man of Steal.
  donderdag 20 september 2018 @ 17:58:17 #18
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182031155
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:36 schreef SuperNeger het volgende:
Ik wil mijn eierkoker fixen maar er zit een hele rare schroef onder en ik weet niet hoe ik hem eraf kan halen.

Het is zo'n schroef met 2 puntjes erop
Met een klein punttangetje of een plat bitje waar je het midden uit vijl of slijp.
  donderdag 20 september 2018 @ 17:58:36 #19
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182031159
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 17:58 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Met een klein punttangetje of een plat bitje waar je het midden uit vijl of slijp.
ik zal eens proberen als ik zin heb
Man of Steal.
  donderdag 20 september 2018 @ 18:14:52 #20
480456 Trying2bePositive
..It's kinda hard, don�
pi_182031417
Buiten de vele beroepsmatige reparaties als service monteur om...
De magimix van mijn moeder...
(bleek een microswitch te zijn, ik had een soortgelijke maar die paste niet.. met mijn 3d printer een beugeltje geprint.. draait nu al weer ruim een jaar)
Neon verlichting van een lokale chinees.
Bleek een zekering plus condensator zijn.. (heb ruim een jaar niks te hoeven betalen voor eten :-))
Diverse PC's
Plasma TV van zwager
(De glasplaat was naar beneden gezakt in de behuizing, complete tv uit elkaar + expoxy lijm)
Mijn 3d printer (was een kit met gebreken, print nu (bijna) zorgeloos.
etc etc..
pi_182031583
• Oude Philips buizenradio (weet zo het type niet meer)

• Zetagi BV 1001, buizen vervangen en nog wat reparatiewerkzaamheden (o.a. relais) nadat ik het apparaat veel te hoog had ingestuurd |:(

• Diverse 27Mhz transistorversterkers.

• Philips tv, hoogspanningstrafo vervangen, kreng bleef de bekende irritant hoge pieptoon maken.

• JVC breedbeeld tv, viel telkens uit. Bleek dat de connectoren van bepaalde printplaten telkens corrodeerden, met wat knutselwerk de printplaten permanent aan elkaar bevestigd. Heeft sindsdien altijd goed gewerkt.

• Audioversterker 2 x 350 Watt, de binnenkant van de behuizing zat vol vlokken 8-) , 8 Elco's vervangen en 2 eindtrappen.

En zo kan ik nog wel even een tijd verder gaan, maar dat doe ik niet ;) Ik repareer zo'n beetje alles wat ik kan, of dat nou elektronisch, mechanisch (motoren, auto's, etc) of wat dan ook is. En als ik het niet kan repareren omdat ik de kennis niet bezit, dan wil ik die kennis leren zodat ik het wel kan repareren.

Ik gooi niet snel iets weg, ik wil eerst weten waarom het niet werk of niet naar behoren werkt. Als ik er niet achter kan komen, dan weet ik altijd wel iemand die ik er blij mee kan maken mits het elektronica betreft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Juup© op 20-09-2018 18:27:05 ]
pi_182031821
De papierversnipperaar.
Eigenlijk heb ik met een tangetje alle restjes door overbelasting eruit gejast.

Verder repareert m’n vriend dingen. :@
  donderdag 20 september 2018 @ 20:51:01 #23
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_182034344
Mijn fiets, mijn laptops en de wasbak (al zijn de leidingen van de wasbak geen apparaat natuurlijk :+)
With the stars as her umbrella
  donderdag 20 september 2018 @ 20:58:56 #24
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_182034545
Viborator van mijn schoonmoeder.
Op zondag 11 februari 2024 14:22 schreef Nova het volgende:"in principe is het slikken van zaad niet schadelijk of gevaarlijk voor een vrouw. Het bevat eiwitten, mineralen en andere voedingsstoffen die kunnen bijdragen aan een gezond dieet."
pi_182038620
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 13:39 schreef Woelwater het volgende:
Pff zoveel. Als het open kan, dan is het ook te repareren.

-EOS 40D met een irritante sluiting erin, als ik ergens op de behuizing drukte kwam er steeds een menu tevoorschijn.
-Stofzuiger waarvan schakelaar binnenin was los gebroken, aluminium plaatje voor gemaakt en zit nu steviger dan origineel.
-Diverse laptops.
-Paar mobiele telefoons het scherm van vervangen.
-Verroeste Weidmuller Stripax volledig uit elkaar en weer goed werkend gemaakt.
-Rolsnijmachine voor papier waar de lineaal spontaan van breekt met versteviging erin gelijmd.
-Remcilinders van mn auto vervangen.
-Digitale TV waarvan de backlight module defect was.
-Magnetron waarvan de trafo van het digitale gedeelte was doorgebrand.

Verder allerlei kleine dingetjes en veel voor vrienden en kennissen.
Respect hoor.

Van mijn TV eens een printplaat vervangen nadat er water op was gekomen
Vroeger heel vaak de mechanische gedeeltes van walkmans en dat soort troep gerepareerd
Van twee kapotte iPhones een werkende gemaakt, vond ik erg handig van mezelf, youtube is dan echt je vriend

Verder, tja. Kan niks meer bedenken
edit: oh ja, de wasmachine. Echt vijf keer ofzo, onderdeel vervangen of pompje vrijmaken ofzo, dat werk.
-nee-
pi_182038981
Veel pc's zelf gebouwd, en van alles vervangen en uitgebreid. Fietsen gerepareerd. Nieuwe elementen en bedrading en knopjes in mijn gitaar gezet. En verder heel veel uitelkaar gehaald en vaak ook kapot gemaakt.
pi_182041271
Wat heb je gerepareerd; te veel om op te noemen.
Lees; zowat alles wat stuk kan gaan.
Dat gaat van computers en erger.
Het mooiste vond ik toch de FIAT totem (warmte kracht koppeling ?)
Je weet wel, je propt er aardgas in en warmte en beetje elektriciteit haal je er uit. Leuk om te doen, maar wel vieze en vette vingers..
pi_182052151
quote:
2s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja hoor :D ik vind het wel mooi dat je steeds weer meer geluid hoort om het allemaal wat meer repareerbaar te krijgen. Trouwens raar dat dat ooit weg gegaan is, ik heb best wel wat jaren 70 audio apparatuur wat allemaal nog prima te repareren valt.
Mmm, de plaatselijke audiosnobshop hier wilde niet meer aan mijn Sansui beginnen omdat er dan snel weer wat anders stuk zou gaan, en dan moet je 'een mannetje' zoeken. Ik heb zelf ook eigenlijk geen verstand van elektriciteit, en dan wordt elektronica ook lastig.

Mijn mooiste reparatie was toen ik een jaar of 15 was en op vakantie achter het ijzeren gordijn onze auto niet meer wilde starten. Dat was best een probleem, want die mensen daar reden alleen maar in Trabants, Wartburgs en Skoda's, en een Citroen die uit zijn 'veren' komt veroorzaakte daar meestal een kleine volksoploop. Ik had toen net Zen en de kunst van het motoronderhoud gelezen en vroeg mijn vader om de motorkap open te doen, waarop mijn broer mij uit begon te lachen. Ik had al snel een probleem geconstateerd dat met een rolletje leukoplast uit de verbanddoos op te lossen was, de bougieskabels lekten vonken, en dat redde niet alleen de vakantie maar ik kon vooral heel triomfantelijk mijn broer negeren.

Die grondhouding dat je met goed kijken en logisch redeneren de werking kunt achterhalen en dus ook wat er mis is heb ik altijd wel behouden, maar zo gaat het niet altijd. Een keer een oude stofzuigervoet opengeschroefd maar daar sprongen meteen een dertigtal onderdeeltjes uit. Ik heb nog wel eens een afgebroken puntje in een B&O tv printplaaat gesoldeerd, nieuwe schokbrekers in een wasmachine gezet, en nog weleens andermans auto aan de praat gekregen. Nog wel eens oude telefoons gerepareerd of omgebouwd. Deskopcomputers wel vaak het juiste onderdeel in vervangen, maar vooral veel niet elektrische dingen waarbij geimproviseerd moet worden pak ik enthousiast aan. Ik heb ook een hele bak met plasticjes, palletjes, ringetjes, rubbertjes, haakjes en andere vormpjes die een keer van pas zouden kunnen komen.

Maar niet zoveel meer, zelfs een knoop aanzetten laat ik de kleermaker doen. Auto is me te ingewikkeld, tijdrovend en te link, eloktronica snap ik nog steeds te weinig van, alleen mijn fiets doe ik helemaal zelf. Dat doe ik al van jongs af aan en het moet ook helemaal worden zoals ik het wil. Echt weten wat je doet maakt het ook een ontspannende activiteit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 21 september 2018 @ 19:46:34 #29
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182052835
Het voelt wel altijd cool als je iets gerepareerd hè?

- onnodig geneuzel om een reactie uit te lokken-

[ Bericht 67% gewijzigd door -Miauw- op 21-09-2018 20:40:53 ]
Man of Steal.
pi_182055169
Wasmachine.
Regelbare voeding.
Warmhoudplaat.
Waterkoker.
Antenne en spiegel van auto.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_182057344
quote:
12s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:45 schreef knoopie het volgende:
Ik heb veel apparaten (mee helpen) ontwikkelen die de mensen nu thuis hebben staan, en waar ze er over vloeken dat je die bijna niet open krijgt zonder ze kapot te maken. Telt dat ook?
Lul.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182057597
Zo maar wat dingetjes welke mij zijn bij gebleven:
-Elec koffie molen waarvan de knop niet werkte
-Melkopschuimer, aansluitpunt en draaimechanisme pakte niet
-Stopcontact met zo'n aan/uit knop totaal uit elkaar gehaald, in elkaar gezet en deed het daarna.
-Afzuiger, de besturingsknoppen deed het niet goed. Losgehaald, in elkaar gezet, deed het daarna.
-Fiets, naafversnelling.
-Een rotte accu vervangen van mn vorige auto op de camping
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182057680
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 13:39 schreef Woelwater het volgende:
Pff zoveel. Als het open kan, dan is het ook te repareren.

-EOS 40D met een irritante sluiting erin, als ik ergens op de behuizing drukte kwam er steeds een menu tevoorschijn.
-Stofzuiger waarvan schakelaar binnenin was los gebroken, aluminium plaatje voor gemaakt en zit nu steviger dan origineel.
-Diverse laptops.
-Paar mobiele telefoons het scherm van vervangen.
-Verroeste Weidmuller Stripax volledig uit elkaar en weer goed werkend gemaakt.
-Rolsnijmachine voor papier waar de lineaal spontaan van breekt met versteviging erin gelijmd.
-Remcilinders van mn auto vervangen.
-Digitale TV waarvan de backlight module defect was.
-Magnetron waarvan de trafo van het digitale gedeelte was doorgebrand.

Verder allerlei kleine dingetjes en veel voor vrienden en kennissen.
Dat is echt leuk als je er zo veel verstand van hebt.
Als iets stuk is, kijk is zelf altijd eerst even of ik het zou kunnen maken. Of loop ff te kloten met youtube er bij. Zoals boven al gezegd is.

Maar toch veel dingen met ingewikkelde printplaten en onderdelen laat ik het aan een ander over.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 22 september 2018 @ 07:53:08 #34
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_182060670
Mooi topic! Geeft inderdaad een fijn gevoel als je het zelf kan maken. Scheelt ook weer geld. :)

Meestal zelf proberen ja, via boeken (vroeger) en de laatste jaren slinger je uiteraard internet en youtube bv aan. of een forum. ;) meestal kom je er wel uit en dat is kicken!

Zelf gerepareerd:
- wasmachines
- philips lichtwekker
- fietsen, veel fietsen
- meubels
- stoelen opnieuw bekleed
- schoenen
- computers en laptops
- mobieltjes en tablets
- kasten
- stofzuiger
- broodrooster
- televisie
- magnetron
- oven
- puntenslijper :{
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_182060740
Ik heb mijn tweede NES regiovrij gemaakt door het moederbord aan te passen. En als de cartridges het niet meer deden kreeg ik ze altijd werkend door erin te blazen _O_
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_182076632
Ooit een Nokia 3310 groene ledjes eruit gesoldeerd en blauwe ledjes erin gesoldeerd. Was doodsbang want dat ding was 1 dag oud destijds. Werkte perfect en kreeg ook veel aandacht en de vraag of ik dat ook bij hun 3310 wilde doen. Nee dus. :D

Verder creatief geweest met scooter opknappen, kapotte delen gerepareerd met op maat gemaakte beugeltjes en creabea knutsels. Werkte perfect en heb er jarenlang mee gereden.

Achterin mijn auto een exacte kopie van ene zijde lamp overgebouwd naar de andere zijde zodat het lijkt alsof het zo uit de fabriek kwam en altijd al van 2 kanten licht kwam.

Ik heb nogal wat geknutseld dat het te lang is om dat allemaal op te schrijven. Soms ook wel eens wat gesloopt en dat als leermoment gebruikt. Soms sloop ik expres dingen om te kijken hoe ze werken.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_182077462
Mijn espressomachine had eind vorig jaar kuren en ik kreeg het niet verholpen. Toen heb ik dat ding tot de laatste schroef van het laatste onderdeel uit elkaar gehaald en vervolgens schoongemaakt of vervangen en weer in elkaar gezet. Voor iemand die niet technisch is voelde dit als een major achievement, zeker gezien alle draadjes die kriskras door het apparaat gingen. Sindsdien smaakt de koffie altijd extra lekker. :D
pi_182081287
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 09:01 schreef itchycoo het volgende:
Mijn espressomachine had eind vorig jaar kuren en ik kreeg het niet verholpen. Toen heb ik dat ding tot de laatste schroef van het laatste onderdeel uit elkaar gehaald en vervolgens schoongemaakt of vervangen en weer in elkaar gezet. Voor iemand die niet technisch is voelde dit als een major achievement, zeker gezien alle draadjes die kriskras door het apparaat gingen. Sindsdien smaakt de koffie altijd extra lekker. :D
Herkenbaar verhaal 😛
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_182081402
quote:
2s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja hoor :D ik vind het wel mooi dat je steeds weer meer geluid hoort om het allemaal wat meer repareerbaar te krijgen. Trouwens raar dat dat ooit weg gegaan is, ik heb best wel wat jaren 70 audio apparatuur wat allemaal nog prima te repareren valt.
Volgens mij is dat fenomeen iets van 'consumentables' gedoopt, wat inhoudt dat niet-bederfelijke producten beperkt houdbaar zijn. Het zorgt dat producenten niet over de kop gaan omdat hun producten te goed zijn en dus slechts één keer aan een klant verkocht worden.

De beperkte periode van updates beschikbaar stellen voor telefoons is daar een recent voorbeeld van; het verkort de levensduur.

Het is echter in strijd met de verduurzaming in de huidige tijd.
1 + 1 = blauw
pi_182083261
fiets, pc
usb poort vervangen in telefoon, voor de rest ken ik geen bijzondere zaken die ik gerepareerd heb..

ook diverse laptops gepoogd te repareren (soms lukte het, soms niet)
pi_182083599
Cd-spelers / Cd-romspelers. Verder sloop ik het meestal. Of er blijven schroefjes over bij bij het weer in elkaar zetten.

De magnetronfunctievan mijn combimagnetron is al enige tijd stuk. Iszoiets makkelijk te maken?
pi_182083739
Pc's, scherm van thermostaat, ps4, xbox360 (geprobeerd maar lukte niet), wii, supernintendo, laptop, dreambox, tv speaker :+, soundbar philips (lukte niet omdat ik een plasticonderdeel moest printen of ergens moest kopen.
pi_182085145
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 13:13 schreef Bosbeetle het volgende:
If you can't fix it you don't own it.
Dus mijn tv, radio en alle andere electrische shit zijn niet van mij? dan wil ik mijn geld terug!
Voor de rest repareer ik alles zelf, fietsen, kleren, alles van hout.
pi_182097457
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 16:28 schreef Werkman het volgende:

[..]

Dus mijn tv, radio en alle andere electrische shit zijn niet van mij? dan wil ik mijn geld terug!
Voor de rest repareer ik alles zelf, fietsen, kleren, alles van hout.
"If you can't fix it you don't own it." slaat niet op jouw kennis en kunde maar op hoe een product is ontworpen.
Als de producent reparaties door de eigenaar of derden onmogelijk heeft gemaakt en het product alleen door de producent en "officiële" reparateurs of zelfs helemaal niet kan worden gerepareerd dan zou je er niet echt eigenaar van zijn.

Voorbeelden zijn een behuizing die je niet open kunt maken, instellingen die met een wachtwoord zijn beveiligd of 'slimme' onderdelen die niet werken met onderdelen van een andere producent.
Je bent als consument dan overgeleverd aan de door de producent bedachte levensduur.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_182097865
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 23:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Lul.
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:58 schreef knoopie het volgende:
Sorry. Eigenlijk vind ik het zelf ook een beetje jammer, maar onze klanten (de grote merken) willen het nu eenmaal zo. Kan ik het een beetje goedpraten door te zeggen dat ik jong was en het geld nodig had?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  maandag 24 september 2018 @ 08:50:57 #46
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_182097892
M'n wasmachine _O_

Mijn vrouw had al bijna een nieuwe aangeschaft, waarna ik (zonder shirt uiteraard) het front eraf heb gehaald en de filterproblemen (zat helemaal vast, dus eerst afvoerslang los gepoerd) opgelost. Vervolgens weer gemonteerd, aangezet en nonchalant langs m'n vrouw gelopen en gezegd dat er niks mis mee is.
pi_182097952
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 08:47 schreef knoopie het volgende:

[..]


[..]

De grote merken willen het omdat 1 vitaal onderdeel van kutkwaliteit wordt gemaakt en dus zo sneller nieuwe toestellen worden verkocht.

De consument wil het niet, omdat ze juist dat onderdeel willen kunnen vervangen.

Winstbejag. Thata it.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182097990
Vanalles. Er wordt altijd een poging ter reparatie gedaan voordat ik iets weggooi.

Zaterdag nog een circulatiepomp van een jacuzzi. Daarnaast recentelijk diverse pc's en -onderdelen, de tweetaktmotor van een heggenschaar, een klopboormachine, mobieltjes, een gitaarversterker, een volautomatisch espressoapparaat, een autosleutel, een steamcontroller, een aquariumpomp, een grondwaterpomp, een ukulele en een gitaarbrug.

Een van de meestgebruikte gereedschappen voor het openen van lastige behuizingen is een stapeltje gitaarplectrums. Daarnaast gebruik ik vaak een multimeter (vooral voor de continuïteitsmeter), een setje (micro)schroevendraaiers, lijmpistool, soldeerstation en vorig jaar ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een 3D-printer, zodat ook gescheurde of anders beschadigde onderdelen vervangen kunnen worden zonder dat voor de hoofdprijs bij de fabrikant aangeklopt hoeft te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 24-09-2018 10:31:47 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182099680
Nogal veel maar wat ik me zo herinner (is ook een hobby) en
games/consoles hebben de voorkeur:

Mortal Kombat 1 arcade cabinet crt monitor was stuk,soundboard ook, Moederbord had ook nog een defecte eeprom. En tl-bak achter de marquee was stuk, eigenlijk werkte niets aan dat ding behalve de voeding.
Playstation 3 defecte drive, Xbox 360 idem.
Philips ambilight tv (t-con kapot)
Philips LCD geen beeld, is nu helaas door een vochtprobleem weer stuk, (reageert niet meer op remote) maar denk dat ik het nu zo laat.
Virtua boy (display connectie slecht)
Canon Eos 450d kaartslot was defect
Atari 2600, scrambled beeld.
Midi keyboard (mini USB ingang afgebroken nieuwe in gesoldeerd)
1080p beamer geen beeld meer
Dell laptop
Dell PDA (jaajaaa lang geleden), aansluiting miste diverse pinnen dus nieuwe connector in gesoldeerd.
Een e-reader van Sony, nieuwe accu in gesoldeerd.
Nintendo DS, onderste touchscreen werkte niet.
Playstation PSP, backlight defect.
Chimei monitor, voedingsprint defect.

Verder nog veel aan pc's... En rommel rondom het huis.
  maandag 24 september 2018 @ 11:30:19 #50
370352 I
Eye for an I
  maandag 24 september 2018 @ 23:48:14 #51
479857 mercimarci
To be weak is to be not strong
pi_182116204
De droger. Werkte niet meer goed, heb het bakje waar alle stof zich in ophoopt eruit gehaald en schoongemaakt.
Fietsje voor mijn oudste kindje. Schroefje was eraf gevlogen waardoor het bijsturen niet meer wou. Heb dat gerepareerd. https://www.bol.com/nl/p/(...)/?s2a=#product_title Zo'n ding

Tjah dat is het wel ongeveer
Trying to bring me down, but you can't.
Got lots to say but I won't.
Forgot the ages of man and dragons.
Never shy away from your past and keep hopeful no matter what happens, everything will be fine. Just keep your head up and stay strong
  dinsdag 25 september 2018 @ 10:04:50 #52
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_182120350
Computer monitor: Een through hole condensator had de geest gegeven. Reparatie vrij simpel.

Smartphone: gebroken scherm vervangen.

Auto: van alles en nog wat.

Fiets: Van alles en nog wat.

Mijn 3d printers: Ben constant bezig met die krengen repareren.

Tablet van ouders: ging niet aan. Het enige dat ik gedaan heb is open en dichtmaken. Heeft heeft somehow gewerkt.

Gopro gimbal: Had het laten vallen. Gebroken onderdelen geprint.

Telescoop: Had een tweede handse reflector gescoord maar secundaire spiegel was er niet. Gewoon een nieuwe besteld.
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
  dinsdag 25 september 2018 @ 11:43:27 #53
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_182121667
m'n gps-horloge.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_182138054
Weet iemand hoe ik een oral b oplaadunit open maak?

w/
pi_182138392
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 07:43 schreef ManianMan het volgende:
Weet iemand hoe ik een oral b oplaadunit open maak?

w/
Ik weet niet of die zomaar open kunnen, maar kijk of er ergens drukpunten zitten. Volgens mij zit die behuizing met klemmetjes in elkaar
  woensdag 26 september 2018 @ 08:47:46 #56
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_182138417
Voel me meestal net als Clarkson als ik iets gefixed heb. Laatst een keukenlade beter vast geschroefd, rest van de dag niks meer gedaan.

"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_182138831
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 07:43 schreef ManianMan het volgende:
Weet iemand hoe ik een oral b oplaadunit open maak?

w/
Is die niet ultrasoon gelast? De tandenborstels zelf kun je in ieder geval wel openkrijgen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182139653
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 08:44 schreef itchycoo het volgende:

[..]

Ik weet niet of die zomaar open kunnen, maar kijk of er ergens drukpunten zitten. Volgens mij zit die behuizing met klemmetjes in elkaar
Zie 2 klemmetjes alleen hoe ik die open krijg... Heb met fors geweld geprobeerd maar het gaat niet :@
pi_182140199
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:17 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Zie 2 klemmetjes alleen hoe ik die open krijg... Heb met fors geweld geprobeerd maar het gaat niet :@
Die zijn direkt op 230V toch? Aangezien er geen aarde aan die stekker zit en hij in de badkamer gebruikt wordt, moeten die compleet waterdicht zijn. Zeer waarschijnlijk ultrasoon gelast. Als er klemmetjes zitten, dan zijn die alleen maar om de delen tijdens de montage op elkaar te houden totdat ze gelast worden.

Waarschijnlijk valt er ook weinig te repareren als je hem al open krijgt. Volgens mij zit er alleen een inductiespoel in en voor de rest niet zo veel wat kapot kan gaan. Waarom denk je dat hij kapot is?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_182147859
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:54 schreef knoopie het volgende:

[..]

Die zijn direkt op 230V toch? Aangezien er geen aarde aan die stekker zit en hij in de badkamer gebruikt wordt, moeten die compleet waterdicht zijn. Zeer waarschijnlijk ultrasoon gelast. Als er klemmetjes zitten, dan zijn die alleen maar om de delen tijdens de montage op elkaar te houden totdat ze gelast worden.

Waarschijnlijk valt er ook weinig te repareren als je hem al open krijgt. Volgens mij zit er alleen een inductiespoel in en voor de rest niet zo veel wat kapot kan gaan. Waarom denk je dat hij kapot is?
Kabelbreuk dus moet ik maar een nieuwe goedkope tandenborstel halen voor de oplader. Heb met de loep gekeken en idd. Helemaal dicht gegoten met plastic... -O-
pi_182210146
Met Youtube als vriend kan je tegenwoordig veel. Zo heb ik mijn PS4 opnieuw stofvrij gemaakt!
pi_182212925
Heb vandaag voor de zoveelste keer een honeywell thermostaat gerepareerd *)

Wastafels zijn helaas nog verstopt en de gaskachel moet morgen gefixed worden c_/

Alles gaat stuk hiero >:O
pi_182217363
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 07:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik heb mijn tweede NES regiovrij gemaakt door het moederbord aan te passen. En als de cartridges het niet meer deden kreeg ik ze altijd werkend door erin te blazen _O_
Ik heb mijn tweede NES ook regiovrij gemaakt. Was verbaasd dat dat zo makkelijk ging. :o
ROBODEMONS..................|:(
pi_182221044
Ik ben extreem onhandig, hoewel fietsen repareren gaat me nog enigzins redelijk af.
Qua electronica ben ik een noob, had ooit een commodore 64 waar de zekering elke keer door ging, was het zo zat dat ik er een koperen schroef in heb gelegd, HERE I FIXED IT!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182221260
Een oude Nokia, lag uit elkaar en ben zo handig geweest om hem weer in elkaar te zetten. :P

En een afstandsbieding, na vallen lag deze ook uit elkaar maar gelukkig was het duidelijk hoe het printplaatje moest.

Voor veel mensen niks bijzonders maar voor iemand 'zonder handen' ben ik er best blij mee. :D
pi_182225908
Wasmachine
PC
Fietsband lappen
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_182257533
Blijkbaar zit er een batterij bij het onstekingsmechanisme van de gaskachel o|O
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')