abonnement Unibet Coolblue
pi_182010279
Ik zat laatst te denken over het probleem dat het heelal uit materie bestaat, terwijl je in eerste instantie zou denken dat materie en antimaterie elkaar in evenwicht zouden moeten houden, en het huidige heelal eigenlijk alleen fotonen zou kunnen bevatten. Alle materie en antimaterie zou immers al 13 miljard jaar de tijd hebben gehad om elkaar op te heffen. En toen had ik de volgende gedachtengang:
Stel, toen onder de enorme stralingsdruk de deeltjesparen onstonden, was de hoeveelheid antimaterie en materie nog helemaal gelijk. Maar er waren wel kleine variaties in concentraties hier en daar, uitvergrote quantumfluctuaties. Tegelijkertijd waren er ook kleine variaties in massaconcentratie, ook uitvergrote quantumfluctuaties. Stel nou dat door toevalligheid de antimaterie iets meer geconcentreerd was op de plekken waar ook de massa wat meer geconcentreerd was, en stel ook dat een deel van de massa in die tijd in oer zwarte gaten terecht kwam. Dan zou het volgens mij kunnen dat er meer antimaterie dan materie in die zwarte gaten terecht komt. Maar eenmaal in het zwarte gat terechtgekomen, verdwijnen volgens de meeste theorieën de eigenschappen die het onderscheid tussen antimaterie en materie maken. En als er via schwarzschild straling deeltjes ontsnappen uit zo'n zwart gat, dan zijn dat meestal fotonen, die hun eigen antideeltje zijn. Dan blijft er dus in het heelal buiten de zwarte gaten meer materie dan antimaterie over. Na annihilatie van de rest van de antimaterie, blijft er dus een beetje materie over van alles, en dat verklaart het huidige heelal.
Nu heb ik deze verklaring nergens kunnen vinden verder, wat betekent dat ik iets over het hoofd zie. Dus, wie waakt me wijzer, wie vertelt me waar ik een denkfout maak?
pi_182010575
Waarom ze elkaar niet gecancelled hebben is allang bekend. Google is your friend.
pi_182012517
Als je een reden kan bedenken waarom er meer anti- dan normale materie is zwarte gaten in beland dan zie ik geen denkfouten in je hypothese. Maar "gewoon toevallig" gaat hem niet worden.
pi_182071779
Het materie-anti materie probleem bestaat niet.
Goed beschouwd is materie gelijk aan anti materie, alleen antimaterie gaat terug in de tijd.
Er zijn dus twee heelallen het materie heelal en het antimaterie heelal.
Direct na de oerknal vond de splitsing tussen de twee soorten materie plaats.
De antimaterie die we nu nog tegenkomen is ontstaan bij recente kernprocessen.
Althans dit is mijn theorie.
pi_182079605
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 18:22 schreef ChrisCross het volgende:
Ik zat laatst te denken over het probleem dat het heelal uit materie bestaat, terwijl je in eerste instantie zou denken dat materie en antimaterie elkaar in evenwicht zouden moeten houden.
Waarom? We hebben immers geen idee wat de beginconditie omtrent de oerknal is.
-
pi_182081599
Aangezien de tijd eendimensionaal is, is het idee van het teruggaan in de tijd niet eens zo onlogisch. Bekijk het als een getallenlijn met positieve en negatieve getallen, ik heb ergens gelezen dat antimaterie zoals het positron alle eigenschappen van het elektron heeft maar dan gezien met teruglopende tijd. Dat zou dan voor alle materie en antimaterie gelden.
Ik weet het is geen algemeen aanvaard gezichtspunt maar het zou wel een heleboel verklaren zoals het uit Feynman diagrammen blijkt.
Bij de annihilatie van een positron en een elektron waarbij een gammapuls ontstaat gebeurt er precies hetzelfde als bij de oerknal maar dan omgekeerd.
pi_182082336
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 13:12 schreef Schonedal het volgende:
Aangezien de tijd eendimensionaal is, is het idee van het teruggaan in de tijd niet eens zo onlogisch. Bekijk het als een getallenlijn met positieve en negatieve getallen, ik heb ergens gelezen dat antimaterie zoals het positron alle eigenschappen van het elektron heeft maar dan gezien met teruglopende tijd.
Mja, dat is een typische esoterische uitspraak waar nogal aan gehangen wordt in populaire literatuur. Wiskundig komt het voor uit het feit dat in de zgn. propagator voor antideeltjes een min-teken voor de tijdsvariabele staat t.o.v. hun gewone partner. Maar ik betwijfel of daar iets diepzinnigers achter steekt.
-
pi_182113510
Het bestaan van antimaterie is diepzinnig genoeg lijkt me.
Wist je dat er antibellen bestaan?
Deze zijn gemakkelijk te maken in een glas water met wat afwasmiddel zoals Dreft.
Neem een glazen buisje met een binnendiameter van 3 a 4 mm, steek wat sop op en laat het losschieten op 1 a 2 cm boven het sop in het glas.
De antibellen die traag door de vloeistof circuleren zijn een hoeveelheid water omgeven door een vliesje lucht die zich in het water bevinden.
Precies het tegengestelde van een zeepbel, die bestaan uit een hoeveelheid lucht omgeven door een vliesje water zich bevindend in de omringende lucht.
Niet hetzelfde als antimaterie dus maar wel een prachtig voorbeeld en discussie item.
  woensdag 26 september 2018 @ 09:05:21 #9
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_182138581
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 18:40 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Waarom ze elkaar niet gecancelled hebben is allang bekend. Google is your friend.
wat dan
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_182139734
Ja, ik ben ook erg benieuwd. :Y
-
pi_182139924
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:05 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

wat dan
http://lmgtfy.com/?q=why+(...)ter+cancel+eachother

2de link is al vrij helder

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2018 10:36:15 ]
pi_182140767
quote:
Waarin staat:

quote:
In the same way, some unknown mechanism could have interfered with the oscillating particles to cause a slight majority of them to decay as matter.
Kortom: we weten het nog niet, pipo. De oorzaak wordt gezocht in het verbreken van bepaalde symmetrieën in het standaardmodel, maar hoe en wat is nog niet precies bekend. Zie b.v. ook

https://en.wikipedia.org/(...)_Sakharov_conditions

Ik zou de volgende keer ook daadwerkelijk de links lezen die je geeft.
-
pi_182140866
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarin staat:

[..]

Kortom: we weten het nog niet, pipo. De oorzaak wordt gezocht in het verbreken van bepaalde symmetrieën in het standaardmodel, maar hoe en wat is nog niet precies bekend. Zie b.v. ook

https://en.wikipedia.org/(...)_Sakharov_conditions

Ik zou de volgende keer ook daadwerkelijk de links lezen die je geeft.
Goed, er zijn al redelijk heldere wetenschappelijke theoriën. Zo beter?
pi_182141265
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:35 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Goed, er zijn al redelijk heldere wetenschappelijke theoriën. Zo beter?
Ik zou eerder spreken over hypothesen. En tegenwoordig zegt dat eerlijk gezegd niet zoveel. Als jij stelt dat de oorsprong van de symmetriebreking tussen materie en antimaterie "allang bekend is", dan is dat klinkklare nonsens.

Op die manier is alles "allang bekend" wanneer men slechts een hypothese bedenkt.
-
pi_182142343
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 12:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zou eerder spreken over hypothesen. En tegenwoordig zegt dat eerlijk gezegd niet zoveel. Als jij stelt dat de oorsprong van de symmetriebreking tussen materie en antimaterie "allang bekend is", dan is dat klinkklare nonsens.

Op die manier is alles "allang bekend" wanneer men slechts een hypothese bedenkt.
OK, terecht punt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')