abonnement Unibet Coolblue
pi_181997938
Ergens in de heuvels van Servië, aan een meertje in het bos, woont een hipster in een t-shirtje die daar pijnlijk lekkere biefstukken en hemelse taartjes bakt en daar filmpjes van maakt. Ze zijn doordrongen van een sensuele aardse mystiek. Wie de kok precies is blijft in het midden, maar hij zou een nakomeling van Dionysus kunnen zijn.

Met een afgeleefde koekenpan schept hij kristalhelder water uit het meertje in een aardewerken pot die er uitziet alsof hij hem nog ergens opgegraven heeft. De pot gaat op een knapperend kampvuurtje. Met een jungle-koksmes van zelfgesmeed damaststaal snijdt hij zijn ingrediënten. Fijnmalen doet hij ze met een vijzel (wie heeft er nog een vijzel??). De bron van bessen, noten, fruit en kruiden is zijn eigen tuintje. Op de achtergrond hoor je kittens stoeien, een huisuil zegt 'oehoe' en wanneer onze kok een eitje breekt voel je het struif bijna door je broek lopen. Wanneer hij het door de bloem mengt, is het alsof hij de dooier alleen even kietelt. Alles gaat met een vanzelfsprekende rust en bedachtzaamheid die in onze wereld al decennia geleden verdwenen is. Zoals hij kookt zouden de oude Grieken en Romeinen dat al gedaan kunnen hebben, afgezien dan van de propaangestookte wokbrander die voor mooie beelden en geluiden zorgt.

Enfin, vandaag maakt hij een pasta carbonara en wanneer hij daarmee klaar is zul je waarschijnlijk even moeten slikken, je hartslag checken en misschien maar even een sigaretje opsteken. De video's van Almazan Kitchen zijn sensationeel, maar meer dan één per dag trek ik niet. Zoals iemand in de commentaren schreef: "Dit is waar Gordon Ramsay naar kijkt als hij 's avonds alleen thuis zit".

  woensdag 19 september 2018 @ 06:05:49 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181998348
Zo zie je maar weer dat smaak vooral tussen de oren zit. De hele setting en sfeer van de video ademen ambachtelijkheid, wat we associëren met pure, eerlijke en volle smaken.
Toch zie je nergens waar de belangrijkste ingrediënten vandaan komen, noch wat het precies is (wat voor meel? Wat voor varken?) en is er nergens in de video iemand die daadwerkelijk eet, proeft en oordeelt.
Dit lijkt op hetzelfde effect dat op vakantie eten, ongehaast in de buitenlucht, altijd beter smaakt dan thuis, zelfs al heb je bij je tentje niet meer dan een eenpits kooktoestel en een grill en thuis een professionele keuken.

Ik wil niet beweren dat wat daar wordt gekookt nìet lekker is. Ik zeg alleen dat je dat met een video niet kunt beoordelen.
  woensdag 19 september 2018 @ 06:36:43 #3
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_181998598
Ik volg hem al een tijd, ziet er altijd prima en lekker uit. Mooi beschreven trouwens. :)

quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 06:05 schreef Lunatiek het volgende:
Zo zie je maar weer dat smaak vooral tussen de oren zit. De hele setting en sfeer van de video ademen ambachtelijkheid, wat we associëren met pure, eerlijke en volle smaken.
Toch zie je nergens waar de belangrijkste ingrediënten vandaan komen, noch wat het precies is (wat voor meel? Wat voor varken?) en is er nergens in de video iemand die daadwerkelijk eet, proeft en oordeelt.
Dit lijkt op hetzelfde effect dat op vakantie eten, ongehaast in de buitenlucht, altijd beter smaakt dan thuis, zelfs al heb je bij je tentje niet meer dan een eenpits kooktoestel en een grill en thuis een professionele keuken.

Ik wil niet beweren dat wat daar wordt gekookt nìet lekker is. Ik zeg alleen dat je dat met een video niet kunt beoordelen.
Nog niet zo over nagedacht maar zit wel een kern van waarheid in ja. :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  Spellchecker woensdag 19 september 2018 @ 06:51:09 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181998660
Heb ik een paar afleveringen van gezien. Die uil O+
pi_181999466
TS is verliefd
pi_182000460
Oh ja ik volg hem al een tijdje. Die katten en die uil O+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182001271
Mooi geschreven. Ik zie ze regelmatig bij mijn aanbevelingen voorbij kijken en kijk dan ook vaak even. Heerlijk rustgevend.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_182002616
Ik volg hun al jaren, zou het wel gaaf vinden als ze een reis zouden aanbieden dan ga ik daarheen.
pi_182009802
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 06:05 schreef Lunatiek het volgende:
Zo zie je maar weer dat smaak vooral tussen de oren zit. De hele setting en sfeer van de video ademen ambachtelijkheid, wat we associëren met pure, eerlijke en volle smaken.
Toch zie je nergens waar de belangrijkste ingrediënten vandaan komen, noch wat het precies is (wat voor meel? Wat voor varken?) en is er nergens in de video iemand die daadwerkelijk eet, proeft en oordeelt.
Dit lijkt op hetzelfde effect dat op vakantie eten, ongehaast in de buitenlucht, altijd beter smaakt dan thuis, zelfs al heb je bij je tentje niet meer dan een eenpits kooktoestel en een grill en thuis een professionele keuken.

Ik wil niet beweren dat wat daar wordt gekookt nìet lekker is. Ik zeg alleen dat je dat met een video niet kunt beoordelen.
Vooral tussen de oren vind ik wat overdreven. Het speelt natuurlijk wel mee, maar ik zou niet zo ver willen gaan om het 't allerbelangrijkste aspect te noemen. Maar het eten van een video kan je natuurlijk sowieso niet proeven, dus dan kijk je liever naar een mooie video.
pi_182011482
Hier een filmpje vol met Ramsay de uil O+



[ Bericht 64% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 19-09-2018 21:55:18 ]
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182015511
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 06:05 schreef Lunatiek het volgende:
Zo zie je maar weer dat smaak vooral tussen de oren zit. De hele setting en sfeer van de video ademen ambachtelijkheid, wat we associëren met pure, eerlijke en volle smaken.
Toch zie je nergens waar de belangrijkste ingrediënten vandaan komen, noch wat het precies is (wat voor meel? Wat voor varken?) en is er nergens in de video iemand die daadwerkelijk eet, proeft en oordeelt.
Dit lijkt op hetzelfde effect dat op vakantie eten, ongehaast in de buitenlucht, altijd beter smaakt dan thuis, zelfs al heb je bij je tentje niet meer dan een eenpits kooktoestel en een grill en thuis een professionele keuken.

Ik wil niet beweren dat wat daar wordt gekookt nìet lekker is. Ik zeg alleen dat je dat met een video niet kunt beoordelen.
Je kunt zien dat het varkensvlees in ieder geval niet zomaar uit een willekuerige supermarkt komt, want in dergelijk spek zit dextrose en dat verbrandt en laat veel vocht los.

Dat meel, ach. Het ziet er netjes uit. Geen klassieke carbonara, maar waarschijnlijk beter dan wat de meeste restaurants je zullen voorzetten.

Behalve die vieze gore nagels van de kok. Buiten koken, prima, maar was even je handen.
Whatever...
pi_182015584
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:51 schreef Spanky78 het volgende:

[..]


Behalve die vieze gore nagels van de kok. Buiten koken, prima, maar was even je handen.
Dan wordt dat mooie schone water vies ;(
Spoilers!
pi_182015611
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dan wordt dat mooie schone water vies ;(
Goed punt.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')