abonnement Unibet Coolblue
pi_181990038
quote:
Kabinet zet bijl in hypotheekrenteaftrek

AMSTERDAM - De hypotheekrenteaftrek voor de hoogste inkomens gaat vanaf 2020 met drie procentpunt per jaar omlaag, in plaats van de 0,5 procentpunt die in 2014 is afgesproken. Dat staat in het Belastingplan dat het kabinet vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De regering wil met de maatregel – die ook al in het regeerakkoord stond, en nu wordt uitgewerkt – stimuleren dat huiseigenaren hun hypotheek sneller aflossen.

De renteaftrek wordt sinds 2014 afgebouwd van 52 procent naar 37,05 procent. Dat zou in eerste instantie met kleine stapjes gaan, van 0,5 procentpunt per jaar, en tot 2042 duren. Nu wil minister Hoekstra (Financiën) dat tempo kennelijk versnellen, zodat het nieuwe aftrekpercentage al in 2023 – negentien jaar eerder! – wordt bereikt.

Dat kan verrassingen voor huiseigenaren opleveren, staat in het Belastingplan, maar om de nationale hypotheekschuld te verkleinen vindt het kabinet de maatregel toch nodig. Het geld dat overblijft doordat de aftrek minder is, wordt gebruikt om het eigenwoningforfait te verlagen.

Het versneld verlagen van de hypotheekrenteaftrek is vooral pikant voor de VVD. De liberalen profileerden zich jarenlang als voorvechter van huiseigenaren en hun aftrekposten.

bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/2572831/kabinet-zet-bijl-in-hypotheekrenteaftrek
De VVD doet wel goed z'n best om z'n eigen achterban (alles vanaf 2x modaal toch?) het leven zuur te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-09-2018 19:40:00 ]
  Beste debater 2022 dinsdag 18 september 2018 @ 19:26:19 #2
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181990165
Nou, binnenkort zullen we de VVD dus wel kwijt zijn als grootste partij...

Werd tijd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_181990545
Goede zaak.
pi_181990880
Tja, die warmtepomp subsidie moet ergens vandaan komen ;)

Beter schaffen ze die aftrek meteen geheel af.
  dinsdag 18 september 2018 @ 19:53:05 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181990881
Bizar hoe de VVD draait in dit opzicht. Een paar jaar geleden was de HRA letterlijk een heilig huisje van de VVD. Iedere redelijke discussie met hen hierover was onmogelijk. Je had toen bizarre situaties van mensen die een hypotheek van 600.000 hadden op een huis van 400.000 en daarnaast 200.000 euro nog in een spaarhypotheek met een rente gelijk aan de hypotheekrente en vrijgesteld van VRH! En dat alles aflossingsvrij en tegen 52% aftrekbaar. Toen kon je met je aftrek alles bekostigen. Te gek was dat eigenlijk.

Nu slaan ze de andere kant door met vermogensrendementsheffing die vele malen hoger is dan de rente, versnelde afbouw van de HRA, de villabelasting en het zeer sterk verhogen van het eigenwoningforfait.

Ze zeggen dat het is om aflossen te stimuleren, maar waarom dan het eigenwoningforfait niet laten vrijvallen? Je wordt door de kat gebeten of door de hond

Nog los van wat een Nederlandse belegger kwijt is aan het afschaffen van de dividendbelasting. Een aanzienlijk deel van die kosten komen op zijn conto.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181990934
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 19:53 schreef LXIV het volgende:
Bizar hoe de VVD draait in dit opzicht. Een paar jaar geleden was de HRA letterlijk een heilig huisje van de VVD. Iedere redelijke discussie met hen hierover was onmogelijk. Je had toen bizarre situaties van mensen die een hypotheek van 600.000 hadden op een huis van 400.000 en daarnaast 200.000 euro nog in een spaarhypotheek met een rente gelijk aan de hypotheekrente en vrijgesteld van VRH! En dat alles aflossingsvrij en tegen 52% aftrekbaar. Toen kon je met je aftrek alles bekostigen. Te gek was dat eigenlijk.

Nu slaan ze de andere kant door met vermogensrendementsheffing die vele malen hoger is dan de rente, versnelde afbouw van de HRA, de villabelasting en het zeer sterk verhogen van het eigenwoningforfait.

Ze zeggen dat het is om aflossen te stimuleren, maar waarom dan het eigenwoningforfait niet laten vrijvallen? Je wordt door de kat gebeten of door de hond

Nog los van wat een Nederlandse belegger kwijt is aan het afschaffen van de dividendbelasting. Een aanzienlijk deel van die kosten komen op zijn conto.
Eigenwoningforfait wordt juist verlaagd met 0,25 procentpunt, alleen wet Hillen wordt afgeschaft waardoor je ook nog EWF bijtelling hebt als je (vrijwel) geheel hebt afgelost.
  dinsdag 18 september 2018 @ 20:00:37 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181991037
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 19:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Eigenwoningforfait wordt juist verlaagd met 0,25 procentpunt, alleen wet Hillen wordt afgeschaft waardoor je ook nog EWF bijtelling hebt als je (vrijwel) geheel hebt afgelost.
Ja. Als ze aflossen willen stimuleren dan moeten ze die wet Hillen juist weer invoeren. Nu ben je altijd zuur
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181991098
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. Als ze aflossen willen stimuleren dan moeten ze die wet Hillen juist weer invoeren. Nu ben je altijd zuur
Klopt, heb in mei net een andere woning gekocht en deze heb ik zo afgetikt. Met afschaffing van wet Hillen ga ik dus straks betalen terwijl ik al inkomstenbelasting heb betaald, daarna vermogensrendementsheffing en nu nog een keer EWF...

En uiteindelijk is een dak boven je hoofd een primaire levensbehoefte, het is niet heel speciaal. Maar toch weten ze er nog wat geld uit te persen.

Daarnaast kan ik ook nog een keer aftikken bij de gemeente ieder jaar...

Het is dat ze lucht en zonlicht niet kunnen belasten, anders deed de VVD dat... of breng ik ze nu op een idee?
pi_181991111
Dat gaat de VVD stemmers kosten.
I´m back.
  dinsdag 18 september 2018 @ 20:03:51 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181991116
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, heb in mei net een andere woning gekocht en deze heb ik zo afgetikt. Met afschaffing van wet Hillen ga ik dus straks betalen terwijl ik al inkomstenbelasting heb betaald, daarna vermogensrendementsheffing en nu nog een keer EWF...

Het is dat ze lucht en zonlicht niet kunnen belasten, anders deed de VVD dat... of breng ik ze nu op een idee?
Waarom heb je dat gedaan dan? Je kunt toch beter je hypotheek laten staan en rabobankcertificaten oid ernaast aanhouden?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 18 september 2018 @ 20:04:36 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181991140
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:03 schreef Ryan3 het volgende:
Dat gaat de VVD stemmers kosten.
Wat is het alternatief voor 2xmodaal en hoger?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181991151
The topictitel klopt niet.
De HRA-aftrek blijft bestaan, alleen in een lagere schijf.
Iemand die nu een belastingteruggaaf heeft van ¤ 12.000 in de hoogste schijf, heeft vanaf 2023 nog steeds een teruggaaf van ongeveer ¤ 9.000.
In dit voorbeeld moet deze persoon een BOX-1 inkomen voor HRA-aftrek hebben van minimaal ¤ 92.000.
Deze personen hebben bij dat inkomen volgend jaar al een belastingvoordeel van ¤ 48.000 x 3,8% in de huidige tweede en derde schijf, verhoogd met 2,5% x ¤ 24.000 in de hoogste schijf is totaal ongeveer ¤ 2.500. Daar komt nog 2.5% over het meerdere nog overheen.

Dus bijna niemand met een hoge hypotheek zal er netto op achteruitgaan, of het is minimaal vanaf 2023. Maar in ieder geval niet in de jaren 2019, 2020, 2021 en 2022.
Dus genoeg tijd om je een beetje voor te bereiden (als je denkt dat het beter is, wat ik dus betwijfel).
pi_181991160
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom heb je dat gedaan dan? Je kunt toch beter je hypotheek laten staan en rabobankcertificaten oid ernaast aanhouden?
Ik had nooit een hypotheek kunnen krijgen voor deze woning en m'n oude was al praktsch afgelost.
pi_181991163
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat is het alternatief voor 2xmodaal en hoger?
VVD intomen?
I´m back.
pi_181991165
Zoals ik in een ander topic al meldde ben ik geen financieel expert, maar dit lijkt me toch een rationele maatregel…?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_181991210
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:04 schreef Idisrom het volgende:
The topictitel klopt niet.
De HRA-aftrek blijft bestaan, alleen in een lagere schijf.

Ja klopt, dat heet "afbouwen".

En nog voor we de datum van die "afbouw" hebben behaald, gaat het ook in een lagere schijf de bijl er in... ik zou er niet meer op rekenen dat je 30 jaar HRA haalt bij je nieuwe hypotheek.
pi_181991231
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat is het alternatief voor 2xmodaal en hoger?
Met wat er netto overblijft voor 2x modaal denk ik dat ze straks prima bij de SP terecht kunnen :+
  dinsdag 18 september 2018 @ 20:13:52 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181991413
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Met wat er netto overblijft voor 2x modaal denk ik dat ze straks prima bij de SP terecht kunnen :+
Het maakt al eigenlijk niks meer uit of je bijstand hebt of 2x modaal. Onder de streep dan. Vroeger kon je dus nog leuk vermogen opbouwen via de eigen woning, maar dat is van een Heilige Koe in een melkkoe veranderd. Je moet op 5x modaal zitten en blauw bloed hebben om nog wat te verdienen.

Die villa-belasting is ook al zo'n puur communistische maatregel. Alleen de naam al. En tegenwoordig heb je boven de miljoen in Amsterdam echt niks bijzonders. Het is niet zo dat je dan in een villa woont oid! Maar wel maximaal aftikken!

En maar villabelasting betalen in je rijtjeshuis langs een stinksloot.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181991508
Ze zouden gewoon per 1 januari direct de HRA en EWF af moeten schaffen. Nu wordt alleen de HRA afgebouwd en zal je zien dan we over een tijd geen HRA hebben, maar nog wel met de EWF blijven zitten, zonder wet-Hillen. Met de huidige rente is het een uitgelezen kans om hier in één keer vanaf te zijn. Werkt ook nog een drukkend op de absurde huizenprijzen.

Het geld zou hiermee bespaard wordt, kan gewoon via de belastingtarieven dan wel heffingskortingen verrekenend worden om de eventuele pijn wat te verzachten.
pi_181991523
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het maakt al eigenlijk niks meer uit of je bijstand hebt of 2x modaal. Onder de streep dan. Vroeger kon je dus nog leuk vermogen opbouwen via de eigen woning, maar dat is van een Heilige Koe in een melkkoe veranderd. Je moet op 5x modaal zitten en blauw bloed hebben om nog wat te verdienen.

Die villa-belasting is ook al zo'n puur communistische maatregel. Alleen de naam al. En tegenwoordig heb je boven de miljoen in Amsterdam echt niks bijzonders. Het is niet zo dat je dan in een villa woont oid! Maar wel maximaal aftikken!
[ afbeelding ]
En maar villabelasting betalen in je rijtjeshuis langs een stinksloot.
Nah, dat is niet zo, je koopt nu in Asd een modaal huis, kun je dat over een jaar verpatsen dan heb je 40K tot 60K verdiend. Gaat nog wel een tijdje door ook. Hoe lang is de vraag natuurlijk, moet nog steeds tegenlicht kijken van eergisteren. (Hoewel die vraag daar dus wrs ook niet in wordt beantwoord).
I´m back.
  dinsdag 18 september 2018 @ 20:17:42 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_181991532
Belastingen gaan omhoog.
What's New?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_181991566
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het maakt al eigenlijk niks meer uit of je bijstand hebt of 2x modaal. Onder de streep dan. Vroeger kon je dus nog leuk vermogen opbouwen via de eigen woning, maar dat is van een Heilige Koe in een melkkoe veranderd. Je moet op 5x modaal zitten en blauw bloed hebben om nog wat te verdienen.

Die villa-belasting is ook al zo'n puur communistische maatregel. Alleen de naam al. En tegenwoordig heb je boven de miljoen in Amsterdam echt niks bijzonders. Het is niet zo dat je dan in een villa woont oid! Maar wel maximaal aftikken!
[ afbeelding ]
En maar villabelasting betalen in je rijtjeshuis langs een stinksloot.
Ja, dure hobby om daar te wonen. Trekt me ook totaal niet aan.

Fries dorp, alle voorzieningen, ruim kavel, vrijstaand, geen files.
Doe me dat dan toch maar.
pi_181991650
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:16 schreef Schuifpui het volgende:
Ze zouden gewoon per 1 januari direct de HRA en EWF af moeten schaffen. Nu wordt alleen de HRA afgebouwd en zal je zien dan we over een tijd geen HRA hebben, maar nog wel met de EWF blijven zitten, zonder wet-Hillen. Met de huidige rente is het een uitgelezen kans om hier in één keer vanaf te zijn. Werkt ook nog een drukkend op de absurde huizenprijzen.

Het geld zou hiermee bespaard wordt, kan gewoon via de belastingtarieven dan wel heffingskortingen verrekenend worden om de eventuele pijn wat te verzachten.
Ja, je moet de huizenprijs omlaag zien te krijgen, zorgen dat het niet als een gek oploopt iig, maar dat willen ze niet.
Er is ook een enorme vraag naar huurwoningen met een huurprijs tussen 700 en 1000 euro zei Willempie, in de vrije sector dus, ja, logisch die hele lobby van Mark Rutte snakt daarnaar, kun je ook huurders dusdanig pakken dat je er enorm veel winst op pakt.

Tja, dit wordt niet beter, voordat het weer heel slecht gaat hoor.
I´m back.
  dinsdag 18 september 2018 @ 20:21:45 #24
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_181991666
https://nos.nl/artikel/21(...)sneld-afgebouwd.html

Oud nieuws. Was vorig jaar al bekend.
pi_181991702
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:16 schreef Schuifpui het volgende:
Ze zouden gewoon per 1 januari direct de HRA en EWF af moeten schaffen. Nu wordt alleen de HRA afgebouwd en zal je zien dan we over een tijd geen HRA hebben, maar nog wel met de EWF blijven zitten, zonder wet-Hillen. Met de huidige rente is het een uitgelezen kans om hier in één keer vanaf te zijn. Werkt ook nog een drukkend op de absurde huizenprijzen.

Het geld zou hiermee bespaard wordt, kan gewoon via de belastingtarieven dan wel heffingskortingen verrekenend worden om de eventuele pijn wat te verzachten.
Nu heb ik geen hypotheek en zou ik het niet merken maar ineens afschaffen gaat toch wel problemen opleveren voor heel veel gezinnen.

Het punt is meer dat er geen duidelijke horizon is voor ons. Ieder kabinet zet de bijl in oude "beloften". Ik begrijp het niet, we zijn uit de crisis, het gaat goed en toch weet de VVD het voor elkaar te krijgen om "het volk" daar niet van te laten profiteren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')