abonnement Unibet Coolblue
pi_182031285
Dader neemt niet eens verantwoordelijkheid voor eigen daden. Het is dan wachten wanneer hij een volgend slachtoffer maakt.
Ik hoop bij het hoger beroep dat ze hem dan wel het land uitsodemieteren.
FOK! is net een groot tijdschrift
  vrijdag 21 september 2018 @ 08:23:33 #202
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182041784
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 16:43 schreef Igen het volgende:
De rechter moet z'n werk wel naar behoren doen.
Joh! :D
quote:
Een rechter kan besluiten om voortaan alle moordenaars die hij veroordeelt 1 dag gevangenisstraf te geven; dat valt binnen het huidige kader van de wet, maar het is geen fatsoenlijke uitoefening van zijn beroep en zou (terecht) niet worden geaccepteerd.
Dat klopt.
quote:
En dat de wetgever zo nu en dan fouten maakt betekent nog niet dat een rechter bevoegd zou zijn om vermeende "fouten" in de wet op eigen houtje te "corrigeren" in zijn oordelen.
Dat gebeurde hier ook niet; maar er wordt wel gekeken naar het totaalplaatje van wet, feiten en omstandigheden. Hierbinnen wordt een passende straf bepaalt.
Dat is exact wat deze rechter gedaan heeft.
quote:
Als het gaat om andere aspecten van het vreemdelingenrecht gaat, ben jij trouwens doorgaans een van de eersten die het standpunt inneemt dat rechters strikt de wet moeten naleven en niet mogen toegeven aan een "gesundes Volksempfinden".
Ik heb hier exact hetzelfde standpunt. Daar de "gesundes Volksempfindung" negen van de tien keer niet binnen de wet past. Ik zeg dus niet dat ze strikt moeten naleven, ik zeg dat ze binnen de kaders moeten blijven en geen onwettige dingen kunnen doen.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 08:27:30 #203
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182041828
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 22:22 schreef probeer het volgende:
Als er al een wettelijk kader is, waarom gaan ze dan zelf daarbinnen nog richtlijnen opstellen?
Waarom zou je dat niet doen?
quote:
De richtlijn is dan toch 0 tot 12 jaar, zoals bepaald door de wetgever?
En daarbinnen kun je dus, bijvoorbeeld dmv jurisprudentie, verdere invulling geven.
quote:
En dan krijg je dus nu situaties waarin de rechter niet meer de straf motiveert binnen het wettelijke kader, maar in plaats daarvan de straf motiveert in verhouding met een, door henzelf opgestelde, richtlijn.
Nee. Dat kan niet.
Bovendien is het in dit geval dus niet één wet, maar minimaal twee die de strafmaat bepalen.
quote:
Laat ze maar eens motiveren waarom de straf niet 0 of 12 jaar zou moeten zijn, ipv waarom ze afwijken van 24 maanden.
Wat is het verschil?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182042954
quote:
3s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:27 schreef SicSicSics het volgende:
Bovendien is het in dit geval dus niet één wet, maar minimaal twee die de strafmaat bepalen.
Het intrekken van de verblijfsvergunning is geen straf.

Net zoals het niet krijgen van een VOG en daardoor bepaalde banen niet kunnen uitoefenen ook geen straf in de zin van het strafrecht is en ook in de overweging van de rechter niet mee mag spelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 09:49:54 ]
pi_182043073
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:23 schreef SicSicSics het volgende:
Dat gebeurde hier ook niet; maar er wordt wel gekeken naar het totaalplaatje van wet, feiten en omstandigheden. Hierbinnen wordt een passende straf bepaalt.
Dat is exact wat deze rechter gedaan heeft.
Dat gebeurde hier wel. De wetgever heeft een bepaald administratief gevolg voorzien voor dit soort gevallen. De rechter oordeelde "dat dat niet de bedoeling is" en heeft daarom zijn uitspraak aangepast. Het is een flagrante schending van de scheiding der machten als de rechter oordeelt dat regelingen, die de wetgever nadrukkelijk heeft voorzien, "niet de bedoeling" zijn.
  vrijdag 21 september 2018 @ 10:23:02 #206
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182043532
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:53 schreef Igen het volgende:
Dat gebeurde hier wel.
Nietes :D
quote:
De wetgever heeft een bepaald administratief gevolg voorzien voor dit soort gevallen. De rechter oordeelde "dat dat niet de bedoeling is" en heeft daarom zijn uitspraak aangepast.
Nee, de rechter heeft gekeken naar het totaalplaatje en daarna beoordeeld dat de straf, de gestapelde straf, te hoog zou worden en dus niet (meer) proportioneel is voor het gepleegde delict.
quote:
Het is een flagrante schending van de scheiding der machten als de rechter oordeelt dat regelingen, die de wetgever nadrukkelijk heeft voorzien, "niet de bedoeling" zijn.
Mooi woord, maar nee. :*
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 10:25:30 #207
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182043574
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:48 schreef Igen het volgende:
Het intrekken van de verblijfsvergunning is geen straf.
Geen straf? Volgens mij ziet de rechter het in dit geval dus anders.
En volgens mij past dat prima bij de taken van een rechter.
Objectief naar het hele plaatje kijken.
Maar ik kan me vergissen. Ik ben rechter noch jurist. Ik ben benieuwd naar een eventueel hoger beroep.
quote:
Net zoals het niet krijgen van een VOG en daardoor bepaalde banen niet kunnen uitoefenen ook geen straf in de zin van het strafrecht is en ook in de overweging van de rechter niet mee mag spelen.
Weet je dat zeker? Volgens mij houden rechters daar wel degelijk rekening mee ook.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182044380
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 10:25 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Geen straf? Volgens mij ziet de rechter het in dit geval dus anders.
Ja en? Rechters kunnen zo veel zeggen. Pas als de Hoge Raad een oordeel velt, heeft dat verbindende werking.
quote:
[..]

Weet je dat zeker? Volgens mij houden rechters daar wel degelijk rekening mee ook.
Dat zou dan net zo goed belachelijk zijn.

Dit soort administratieve gevolgen zijn bedoeld om mensen met een bepaald crimineel verleden van bepaalde plekken weg te houden. Het is schandalig als rechters de feiten in hun oordeel verdraaien om die door de wetgever willens en wetens voorziene gevolgen te omzeilen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 11:29:56 ]
pi_182044484
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 10:25 schreef SicSicSics het volgende:
En volgens mij past dat prima bij de taken van een rechter.
Objectief naar het hele plaatje kijken.
Maar ik kan me vergissen. Ik ben rechter noch jurist. Ik ben benieuwd naar een eventueel hoger beroep.
Maar de rechter heeft hier niet naar het hele plaatje gekeken. Het enige aspect dat de rechter heeft bekeken, is het toekomstige leven van de verdachte. Maar het strafrecht heeft meer functies dan dat. Het dient ook als wraak, als afschrikking voor anderen, en als bescherming van de maatschappij. In het oordeel wordt op die aspecten niet ingegaan.
  vrijdag 21 september 2018 @ 11:43:27 #210
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182044647
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:26 schreef Igen het volgende:
Ja en? Rechters kunnen zo veel zeggen. Pas als de Hoge Raad een oordeel velt, heeft dat verbindende werking.
Nee, rechters kunnen niet 'zo veel' zeggen. :)
Maar ze kunnen inderdaad teruggefloten worden door collega's.
EIgenlijk zijn we het dus gewoon eens. :D
quote:
Dat zou dan net zo goed belachelijk zijn.

Dit soort administratieve gevolgen zijn bedoeld om mensen met een bepaald crimineel verleden van bepaalde plekken weg te houden. Het is schandalig als rechters de feiten in hun oordeel verdraaien om die door de wetgever willens en wetens voorziene gevolgen te omzeilen.
Feiten worden niet verdraaid, er wordt een passende strafmaat gezocht en gegeven. Dat is echt wat anders.

De rechter zegt niet: Er heeft geen verkrachting paatsgevonden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:33 schreef Igen het volgende:
Maar de rechter heeft hier niet naar het hele plaatje gekeken. Het enige aspect dat de rechter heeft bekeken, is het toekomstige leven van de verdachte. Maar het strafrecht heeft meer functies dan dat. Het dient ook als wraak, als afschrikking voor anderen, en als bescherming van de maatschappij. In het oordeel wordt op die aspecten niet ingegaan.
Zover heb ik er niet in zitten lezen en ook hierbij weet ik niet wat gebruikelijk is.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182044781
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 22:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Als er al een wettelijk kader is, waarom gaan ze dan zelf daarbinnen nog richtlijnen opstellen?

De richtlijn is dan toch 0 tot 12 jaar, zoals bepaald door de wetgever?

En dan krijg je dus nu situaties waarin de rechter niet meer de straf motiveert binnen het wettelijke kader, maar in plaats daarvan de straf motiveert in verhouding met een, door henzelf opgestelde, richtlijn.

Laat ze maar eens motiveren waarom de straf niet 0 of 12 jaar zou moeten zijn, ipv waarom ze afwijken van 24 maanden.
Ze motiveren de strafmaat dan ook niet. Vroeger gold de toverformule 'gelet op de ernst van het feit en de persoonlijke omstandigheden van de verdachte...' als motivering. Nu is men wat specifieker, maar het is nog steeds 'gelet op' en 'in aanmerking nemen'. Dat is geen motivering die de straf kan dragen.

Als je daadwerkelijk de hoogte van de straf motiveert, dan is die motivering specifiek voor die hoogte van de straf. Een en dezelfde motivering die zowel een straf van 12 maanden als van 13 maanden zou onderbouwen is feitelijk geen motivering van de gegeven straf.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:18 schreef partnervan het volgende:

Verder, je aangehaalde voorbeelden: Kees B. en Lucia B. Zijn dit fouten van de rechtbank, of van de opsporingsdiensten (politie en OM)? en de 2 van Putten? Het resultaat is inderdaad een onterechte veroordeling, maar de schuld hiervoor ligt bij het OM. En jij wil daar de rechters dan verantwoordelijk voor houden. Het wordt met de seconde gekker.

Het zijn de rechters die iemand veroordelen, en die hebben hun werk gewoon niet goed gedaan. Niet doordat ze bedot of bedonderd zijn, maar omdat ze het bewijs niet voldoende onderzocht hebben en hun redeneringen niet kloppen.

De essentie van een strafrechtzaak is nou juist 'wat is er gebeurd en hoe zwaar moet de verantwoordelijke bestraft worden?' Het droevige en genante is dat rechters op geen enkele manier bekwaam zijn in vaststellen wat er gebeurd is en in het beoordelen van hoe zwaar de verantwoordelijke bestraft moet worden.

Rechters hebben daar óók geen verstand van.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_182044820
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Nee, rechters kunnen niet 'zo veel' zeggen. :)
Maar ze kunnen inderdaad teruggefloten worden door collega's.
EIgenlijk zijn we het dus gewoon eens. :D
Het gaat niet om de mogelijkheid van teruggefloten worden. Waar het om gaat is dat een uitspraak van een gewone rechter in principe niet meetelt als jurisprudentie, en dus eigenlijk geen waarde heeft (behalve voor de direct betrokkenen mits die niet in hoger beroep gaan).
quote:
[..]

Feiten worden niet verdraaid, er wordt een passende strafmaat gezocht en gegeven. Dat is echt wat anders.

De rechter zegt niet: Er heeft geen verkrachting paatsgevonden.
Dat had er nog bij moeten komen.

En de feiten worden wel verdraaid. Bij een autochtoon was de straf wel op 24 maanden uitgekomen. Maar met wat gedachtekronkels maakt de rechter er nu ineens 20 maanden voor hetzelfde vergrijp van.

Op z'n allerminst is het discriminatie dat deze man nu, enkel op grond van zijn verblijfsrechtelijke status, minder straf krijgt dan anderen in dezelfde situatie zouden krijgen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 11:54:07 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 11:59:50 #213
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182044944
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:52 schreef Igen het volgende:
Het gaat niet om de mogelijkheid van teruggefloten worden. Waar het om gaat is dat een uitspraak van een gewone rechter in principe niet meetelt als jurisprudentie, en dus eigenlijk geen waarde heeft (behalve voor de direct betrokkenen mits die niet in hoger beroep gaan).
En daarmee wil je zeggen dat?..
Ik ben je even kwijt.
quote:
Dat had er nog bij moeten komen.

En de feiten worden wel verdraaid. Bij een autochtoon was de straf wel op 24 maanden uitgekomen. Maar met wat gedachtekronkels maakt de rechter er nu ineens 20 maanden voor hetzelfde vergrijp van.
Maar, daar worden geen feiten verdraaid!? :?
Bovendien is de 20 maanden niet de enige straf die de veroordeelde opgelegd heeft gekregen, je moet wel het hele verhaal vertellen. Anders lijkt het alsof je de feiten verdraaid...
quote:
Op z'n allerminst is het discriminatie dat deze man nu, enkel op grond van zijn verblijfsrechtelijke status, minder straf krijgt dan anderen in dezelfde situatie zouden krijgen.
Maar hij krijgt niet minder straf beste Igen. :D
Bovendien zou hetzelfde gelden als de man werd uitgezet, maar dan andersom. Zie hier het dilemma van een rechter.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182044976
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
De essentie van een strafrechtzaak is nou juist 'wat is er gebeurd en hoe zwaar moet de verantwoordelijke bestraft worden?' Het droevige en genante is dat rechters op geen enkele manier bekwaam zijn in vaststellen wat er gebeurd is en in het beoordelen van hoe zwaar de verantwoordelijke bestraft moet worden.

Rechters hebben daar óók geen verstand van.
Nou ja, de politie en het OM hebben in strafrechtzaken de taak om vast te stellen wat er is gebeurd. De taak van de rechter is om vast te stellen of zij dat correct hebben gedaan en of met die feiten een wet is overtreden. Bij cassatie bij de Hoge Raad kan daarom ook alleen de toepassing van de wet worden aangevochten, en niet de feiten an sich.

En dat deel van de uitspraak zit in dit geval volgens mij ook gewoon goed in elkaar.

Bij het bepalen van de strafmaat ben ik het wel met je eens dat daar ruimte voor verbetering is.
pi_182045010
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:59 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

En daarmee wil je zeggen dat?..
Ik ben je even kwijt.
Daarmee wil ik zeggen dat de uitspraak van de rechtbank niet meer waard is dan mijn mening (of jouw mening).
quote:
[..]

Maar, daar worden geen feiten verdraaid!? :?
Bovendien is de 20 maanden niet de enige straf die de veroordeelde opgelegd heeft gekregen, je moet wel het hele verhaal vertellen. Anders lijkt het alsof je de feiten verdraaid...
De vermindering van 24 naar 20 maanden heeft niks met de schadevergoeding te maken. Die had hij ook in dezelfde hoogte moeten betalen als de celstraf 24 maanden was geweest.
quote:
[..]

Maar hij krijgt niet minder straf beste Igen. :D
Jawel dus.
quote:
Bovendien zou hetzelfde gelden als de man werd uitgezet, maar dan andersom. Zie hier het dilemma van een rechter.
Nee, want het verval van de verblijfsvergunning is een administratief gevolg en geen straf.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 12:03:55 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 12:08:19 #216
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182045099
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:03 schreef Igen het volgende:
Daarmee wil ik zeggen dat de uitspraak van de rechtbank niet meer waard is dan mijn mening (of jouw mening).
Lekenrecht. :D
Je wordt niet zomaar rechter, dus ik ben het niet direct met je eens.
quote:
De vermindering van 24 naar 20 maanden heeft niks met de schadevergoeding te maken. Die had hij ook in dezelfde hoogte moeten betalen als de celstraf 24 maanden was geweest.
Dan heb ik wellicht het vonnis verkeerd gelezen of geÏnterpreteerd. ^O^

quote:
Nee, want het verval van de verblijfsvergunning is een administratief gevolg en geen straf.
Theoretisch.
In de praktijk is het extra straf. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182045161
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 20:57 schreef polderturk het volgende:
Gisteren was Peter R de Vries op tv.
Er was 24 maanden geëist en de man had 20 maanden gekregen. Dit komt vaker voor volgens Peter R de Vries.
Volgens Peter R de Vries was er geen geweld of dwang. Het meisje is verstandelijk beperkt.
Het feit dat het meisje verstandelijk beperkt is weegt zwaarder dan geweld en dwang: Beiden moeten zwaarder gestraf worden, minimaal 15 jaar cel, zonder recht op vervroegde vrijlating.
pi_182045174
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:08 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Lekenrecht. :D
Je wordt niet zomaar rechter, dus ik ben het niet direct met je eens.
Dit is een drogreden van autoriteit.

De rechter stelt zonder verdere argumentatie dat "het niet de bedoeling is" dat het door de wetgever voorziene gevolg intreedt. Je mag wel enige argumentatie verwachten waarom dat niet "de bedoeling" is - en wiens bedoeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 12:12:46 ]
pi_182045193
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Het gaat niet om de mogelijkheid van teruggefloten worden. Waar het om gaat is dat een uitspraak van een gewone rechter in principe niet meetelt als jurisprudentie, en dus eigenlijk geen waarde heeft (behalve voor de direct betrokkenen mits die niet in hoger beroep gaan).
Is dat zo?
Is dat de reden waarom de rechtbank in Amsterdam eerder zei dat zij het (risico op) verlies van een verblijfsvergunning niet mogen meewegen in de strafmaat, terwijl deze rechtbank daar kennelijk anders over denkt?
pi_182045239
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:13 schreef Physsic het volgende:

[..]

Is dat zo?
Is dat de reden waarom de rechtbank in Amsterdam eerder zei dat zij het (risico op) verlies van een verblijfsvergunning niet mogen meewegen in de strafmaat, terwijl deze rechtbank daar kennelijk anders over denkt?
Zolang er geen uitspraak van de Hoge Raad ligt, kunnen verschillende rechters verschillend oordelen en valt er geen algemene rechtsregel af te leiden.
pi_182045248
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, de politie en het OM hebben in strafrechtzaken de taak om vast te stellen wat er is gebeurd. De taak van de rechter is om vast te stellen of zij dat correct hebben gedaan en of met die feiten een wet is overtreden. Bij cassatie bij de Hoge Raad kan daarom ook alleen de toepassing van de wet worden aangevochten, en niet de feiten an sich.
Het OM en de politie komt het eindoordeel niet toe, dat kan ook niet want die zitten van nature op één kant van het verhaal. Dus de rechter moet zelf aan waarheidsvinding doen.

Maar die is daar niet voor opgeleid. De Hoge Raad spreekt zich niet uit over de waardering van de bewijsmiddelen en of de gevolgtrekkingen logisch waren. Daarmee is het dan ook meteen geen onderdeel van de rechtswetenschap. Er zijn tal van vakgebieden waarin veel meer bekwaamheid terzake te vinden is.

quote:
En dat deel van de uitspraak zit in dit geval volgens mij ook gewoon goed in elkaar.
Dat is dan dankzij gewoon gezond boerenverstand, in dit geval, en nooit dankzij deskundigheid.

quote:
Bij het bepalen van de strafmaat ben ik het wel met je eens dat daar ruimte voor verbetering is.
Noodzaak tot verbetering lijkt me.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_182045381
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Zolang er geen uitspraak van de Hoge Raad ligt, kunnen verschillende rechters verschillend oordelen en valt er geen algemene rechtsregel af te leiden.
Maar ik zie een rechter in een vonnis wel heel vaak verwijzen naar uitspraken van andere rechtbanken of gerechtshoven, zonder dat de HR zich daar over heeft uitgesproken.
  vrijdag 21 september 2018 @ 12:25:27 #223
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_182045400
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:08 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Theoretisch.
In de praktijk is het extra straf. :)
Ja, en?
Wat je nu doet is de verantwoordelijkheid bij degene leggen die de straf op legt.
In principe pleegt hij een misdaad, waar een bepaalde straf op staat. Die straf heeft als gevolg dat hij zijn verblijfsvergunning kwijt raakt.

Nu neemt degene die de straf op moet leggen de gevolgen voor de dader weg.
De enige die over de gevolgen na had moeten denken vóór hij het strafbaar feit pleegde is de dader, niet de rechter.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 21 september 2018 @ 12:42:27 #224
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182045639
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:08 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Lekenrecht. :D
Kwam ook al een paar keer bij me op.

Jury rechtspraak en/of gewoon gekozen rechters.

Zijn we van dit wereldvreemde gedrag af.

En nu geduldig wachten, tot de eerste vogel onherroepelijk gaat stellen dat "je dat niet moet doen, want VS - bah, en wij, met onze eigen ongekozen, aan niemand verantwoording afleggende slagers die doorlopend hun eigen vlees keuren, wij hebben het zoveel beter voor elkaar!".
&lt;signature here&gt;.
pi_182046275
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:23 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar ik zie een rechter in een vonnis wel heel vaak verwijzen naar uitspraken van andere rechtbanken of gerechtshoven, zonder dat de HR zich daar over heeft uitgesproken.
De interessante vraag lijkt me dan, of de HR soms ook zegt dat rechtbanken al heel vaak X hebben geoordeeld en dat als argument voor het eigen oordeel gebruikt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 13:25:01 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:28:18 #226
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046338
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:24 schreef Igen het volgende:

[..]

De interessante vraag lijkt me dan, of de HR soms ook zegt dat rechtbanken al heel vaak X hebben geoordeeld en dat als argument voor het eigen oordeel gebruikt.
Was het niet zo dat de Hoge Raad alleen controleert of de processen correct zijn gevolgd?
&lt;signature here&gt;.
pi_182046382
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:28 schreef ExTec het volgende:

[..]

Was het niet zo dat de Hoge Raad alleen controleert of de processen correct zijn gevolgd?
En of het recht correct is toegepast.

Zo'n vraag of bijv. administratieve gevolgen wel/niet als onderdeel van de straf moeten worden gerekend, lijkt me bij uitstek iets wat de HR zou kunnen beoordelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 13:30:56 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:37:07 #228
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046473
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:30 schreef Igen het volgende:

Zo'n vraag of bijv. administratieve gevolgen wel/niet als onderdeel van de straf moeten worden gerekend, lijkt me bij uitstek iets wat de HR zou kunnen beoordelen.
Eh, in beginsel wel, want dat lijkt meer hun stiel,

Maar daarna: nee.

De HR is geen constitutioneel hof, ook de Hoge Raad is geen wetgever.
&lt;signature here&gt;.
pi_182046551
quote:
3s.gif Op vrijdag 21 september 2018 08:27 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Nee. Dat kan niet.
Dat is dan toch precies wat de rechter doet:

quote:
Op een feit als verkrachting past slechts een vrijheidsstraf van langere duur. De landelijke oriëntatiepunten voor straftoemeting (LOVS) die de rechtbanken hanteren bij dergelijke feiten als verkrachting geven een indicatie van een vrijheidsstraf voor de duur van 24 maanden.

Ten gunste van verdachte laat de rechtbank meewegen dat het feit inmiddels meer dan twee jaar geleden plaatsvond, verdachte in Nederland niet eerder is veroordeeld en ook nadien niet meer met justitie in aanraking is geweest
De rechtbank vindt de persoonlijke omstandigheden van verdachte ook van belang en houdt rekening met het feit dat hij, nadat hij hier vanuit een onveilige situatie in zijn land van herkomst is gekomen, zijn leven in Nederland aan het opbouwen is. Zijn vrouw is uit [geboorteland] overgekomen en beiden zijn bezig een gezin te stichten. Gelet op deze omstandigheden overweegt de rechtbank dat het niet de bedoeling is dat aan verdachte een zodanige straf wordt opgelegd dat deze verregaande vreemdelingerechtelijke consequenties heeft.
Alles overwegende zal de rechtbank verdachte veroordelen tot een vrijheidsstraf voor de duur van twintig maanden, met aftrek van voorarrest.
Hij grijpt meteen naar die 24 maanden. Om vervolgens te onderbouwen of het korter of langer dan 24 maanden zou moeten zijn.

Niets over de mogelijkheid van 0-12 jaar. Wordt niet eens genoemd. Het is gewoon meteen, 'bam, richtlijn'. Als die al zo leidend zijn dat wetgeving omtrent de strafmaat niet eens meer genoemd wordt, waarom hebben we die wetgeving dan überhaupt?

quote:
Wat is het verschil?
Dat de rechter op deze manier totaal geen oog meer heeft voor de reikwijdte die de wet hem biedt. Een rechter hoort niet te handelen naar zijn eigen opgestelde richtlijnen, maar naar de richtlijnen die de wet hem/haar biedt.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 21-09-2018 13:51:01 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_182046618
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat gebeurde hier wel. De wetgever heeft een bepaald administratief gevolg voorzien voor dit soort gevallen. De rechter oordeelde "dat dat niet de bedoeling is" en heeft daarom zijn uitspraak aangepast. Het is een flagrante schending van de scheiding der machten als de rechter oordeelt dat regelingen, die de wetgever nadrukkelijk heeft voorzien, "niet de bedoeling" zijn.
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 10:23 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Nietes :D

[..]

Nee, de rechter heeft gekeken naar het totaalplaatje en daarna beoordeeld dat de straf, de gestapelde straf, te hoog zou worden en dus niet (meer) proportioneel is voor het gepleegde delict.

[..]

Mooi woord, maar nee. :*
quote:
De rechtbank vindt de persoonlijke omstandigheden van verdachte ook van belang en houdt rekening met het feit dat hij, nadat hij hier vanuit een onveilige situatie in zijn land van herkomst is gekomen, zijn leven in Nederland aan het opbouwen is. Zijn vrouw is uit [geboorteland] overgekomen en beiden zijn bezig een gezin te stichten. [b]Gelet op deze omstandigheden overweegt de rechtbank dat het niet de bedoeling is dat aan verdachte een zodanige straf wordt opgelegd dat deze verregaande vreemdelingerechtelijke consequenties heeft.
De rechter ziet de vreemdelingerechtelijke consequenties als deel van de straf, en dus als iets waar hij over mag oordelen. De wetgever ziet dat niet zo.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 21-09-2018 13:51:44 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_182046650
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Dit is een drogreden van autoriteit.

De rechter stelt zonder verdere argumentatie dat "het niet de bedoeling is" dat het door de wetgever voorziene gevolg intreedt. Je mag wel enige argumentatie verwachten waarom dat niet "de bedoeling" is - en wiens bedoeling.
Dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:51:11 #232
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046707
quote:
Ten gunste van verdachte laat de rechtbank meewegen dat het feit inmiddels meer dan twee jaar geleden plaatsvond,
Kan iemand mij ook (proberen) uit- (te) leggen waarom het simpele feit dat het inmiddels al weer +2 jaar geleden is in godesnaam opgevoerd word als verzachtende omstandigheid? :')
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:52:21 #233
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046729
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:46 schreef probeer het volgende:

De rechter ziet de vreemdelingerechtelijke consequenties als deel van de straf, en dus als iets waar hij over mag oordelen. De wetgever ziet dat niet zo.
Eh, en volgens mij valt dat samen te vatten als: dan heeft de edelachtbare een probleem.
&lt;signature here&gt;.
pi_182046735
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:51 schreef ExTec het volgende:

[..]

Kan iemand mij ook (proberen) uit- (te) leggen waarom het simpele feit dat het inmiddels al weer +2 jaar geleden is in godesnaam opgevoerd word als verzachtende omstandigheid? :')
Bizar he.

Het idee dat 'je verder normaal gedragen' een verzachtende omstandigheid is.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182046743
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:46 schreef probeer het volgende:

[..]


[..]


[..]

De rechter ziet de vreemdelingerechtelijke consequenties als deel van de straf, en dus als iets waar hij over mag oordelen. De wetgever ziet dat niet zo.
En in de Hoornse zedenzaak was het oordeel:
quote:
Dat door deze straf de verblijfsstatus van verdachte mogelijk in het geding kan komen, zoals de raadsman heeft gesteld, is een omstandigheid die de rechtbank niet meeweegt. De rechtbank is van oordeel dat dit bij de strafbepaling geen rol mag spelen, aangezien het aan verdachte zelf is om bij zijn handelen rekening te houden met zijn verblijfsstatus.
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:54:06 #236
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046762
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:53 schreef Physsic het volgende:

[..]

En in de Hoornse zedenzaak was het oordeel:

[..]

Wow.

Ze doen echt maar wat, letterlijk hoe het petje staat.

Verbazend.
&lt;signature here&gt;.
pi_182046801
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:53 schreef Physsic het volgende:

[..]

En in de Hoornse zedenzaak was het oordeel:

[..]

Precies. En daar vreemdelingenrecht niet binnen het strafrecht of diens strafmaat valt, heeft de Hoornse rechter het bij het rechte eind.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:56:45 #238
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182046809
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:46 schreef probeer het volgende:
De rechter ziet de vreemdelingerechtelijke consequenties als deel van de straf, en dus als iets waar hij over mag oordelen. De wetgever ziet dat niet zo.
Dat zeg ik; de rechter heeft gekeken naar het totaalplaatje. Volgens mij is dat precies wat een rechter hoort te doen.

Maar we wachten af, ben benieuwd naar het hoger beroep.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:57:59 #239
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182046831
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:42 schreef ExTec het volgende:
Kwam ook al een paar keer bij me op.

Jury rechtspraak en/of gewoon gekozen rechters.

Zijn we van dit wereldvreemde gedrag af.

En nu geduldig wachten, tot de eerste vogel onherroepelijk gaat stellen dat "je dat niet moet doen, want VS - bah, en wij, met onze eigen ongekozen, aan niemand verantwoording afleggende slagers die doorlopend hun eigen vlees keuren, wij hebben het zoveel beter voor elkaar!".
Ik ben niet direct fan van jury rechtspraak of lekenrecht. Nee. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 13:59:08 #240
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046845
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:56 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat zeg ik; de rechter heeft gekeken naar het totaalplaatje. Volgens mij is dat precies wat een rechter hoort te doen.
Nee, de rechter hoort niet naar eigen goeddunken te bepalen welke wetten ineens geldig zijn en welke niet.

Volgens mij hebben we daar parlement en regering voor.
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:00:14 #241
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182046859
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:25 schreef daNpy het volgende:
Ja, en?
Wat je nu doet is de verantwoordelijkheid bij degene leggen die de straf op legt.
In principe pleegt hij een misdaad, waar een bepaalde straf op staat. Die straf heeft als gevolg dat hij zijn verblijfsvergunning kwijt raakt.
Dat is dus aan de rechter om mee te wegen. In mijn ogen.
quote:
Nu neemt degene die de straf op moet leggen de gevolgen voor de dader weg.
De enige die over de gevolgen na had moeten denken vóór hij het strafbaar feit pleegde is de dader, niet de rechter.
Volgens mij is dat exact wat wij van een rechter verwachten. :?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:01:11 #242
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182046875
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:59 schreef ExTec het volgende:
Nee, de rechter hoort niet naar eigen goeddunken te bepalen welke wetten ineens geldig zijn en welke niet.

Volgens mij hebben we daar parlement en regering voor.
Dat doet ie ook niet. :D
De rechter zegt niet: Deze wet geldt niet.
De rechter zegt; Rekening houdende met alle omstandigheden veroordeel ik u tot het volgende...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182046877
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:56 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat zeg ik; de rechter heeft gekeken naar het totaalplaatje. Volgens mij is dat precies wat een rechter hoort te doen.

Maar we wachten af, ben benieuwd naar het hoger beroep.
Ja en nee.

Enerzijds heeft de rechter alleen maar gekeken naar zijn eigen richtlijn mbt de strafmaat, itt de volledige ruimte die de wet biedt.

Anderzijds heeft de rechter gekeken naar wetgeving waar hij op dat moment geen fuck over te zeggen had. Omdat strafrecht en vreemdelingenrecht twee aparte kwesties zijn. Omdat de wetgever dat zo bedoeld heeft. Een rechter legt tijdens een civiele rechtszaak ook geen strafrechtelijke beperkingen op.

Hij heeft er dus op twee manieren voor gekozen om de wetgever te passeren.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:02:21 #244
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046898
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:57 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik ben niet direct fan van jury rechtspraak of lekenrecht. Nee. :)
Ik ben nog minder fan van een ongekozen, ongecontroleerde, zich constant te grote schoenen aanmetende rechterlijke macht.

Er bestaat overigens beslist geen perfect systeem, maar heb jij ook maar 1 argument waarom ons systeem beter zou zijn?

En dan gaarne niet beperkt intellectueel: "jury rechtspraak en gekozen rechters hebben dat en dat nadeel!!!!! *)" want dan snap je het niet. Elk systeem heeft nadelen.

Waarom is ons systeem, met dit soort extreme excessen, de betere keuze?
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:03:54 #245
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182046932
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:01 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat doet ie ook niet. :D
De rechter zegt niet: Deze wet geldt niet.
De rechter zegt; Rekening houdende met alle omstandigheden veroordeel ik u tot het volgende...
Je hebt het gedeelte gemist dat de rechter bijna letterlijk zegt: hey, volgens de wet moet je eigenlijk kas, maar dat vind ik niet een goed idee, dus krijg je een lagere straf?
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:04:46 #246
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182046944
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:01 schreef probeer het volgende:
Ja en nee.

Enerzijds heeft de rechter alleen maar gekeken naar zijn eigen richtlijn, itt de volledige ruimte die de wet biedt.
Het is niet 'zijn eigen richtlijn'. :)
quote:
Anderzijds heeft de rechter gekeken naar wetgeving waar hij op dat moment geen fuck over te zeggen had. Omdat strafrecht en vreemdelingenrecht twee aparte kwesties zijn. Omdat de wetgever dat zo bedoeld heeft. Een rechter legt tijdens een civiele rechtszaak ook geen strafrechtelijke beperkingen op.
De rechter heeft volgens mij prima gedaan wat er van hem verwacht wordt. De wet toepassen en naar het hele toepassingsgebied kijken. En daar een passende strafmaat bij verzonnen.

Als dit niet corect is zal de volgende rechtbank waarschijnlijk anders oordelen.
En als deze rechter zijn/ haar boekje echt ver te buiten is gegaan, kan de Hoge Raad daar wat mee.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182046947
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:03 schreef ExTec het volgende:

[..]

Je hebt het gedeelte gemist dat de rechter bijna letterlijk zegt: hey, volgens de wet moet je eigenlijk kas, maar dat vind ik niet een goed idee, dus krijg je een lagere straf?
De rechter zegt inderdaad letterlijk dat hij 'het niet de bedoeling vindt', terwijl dat juist is wat de wetgever wél de bedoeling vindt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182046961
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 13:56 schreef probeer het volgende:

[..]

Precies. En daar vreemdelingenrecht niet binnen het strafrecht of diens strafmaat valt, heeft de Hoornse rechter het bij het rechte eind.
Of dat de reden is weet ik niet, maar ik kan me er (persoonlijk) ook niet in vinden. Juist omdat het de bedoeling is geweest van de wetgever om bij een veroordeling tot een X aantal maanden gevangenisstraf de verblijfsvergunning in te (kunnen) trekken. Het is dan raar om daar als rechter omheen te gaan werken. Het intrekken van de verblijfsvergunning is voor elke vreemdeling ingrijpen.

Een oplossing vanuit de wetgever zou kunnen zijn om dan maar bij elke veroordeling (voor een bepaald delict) de verblijfsvergunning in te trekken, ongeacht het aantal maanden gevangenisstraf. Dat lijkt me echter niet wenselijk, want dan worden de omstandigheden van het delict niet meegenomen.

Overigens hoeft het niet zo te zijn dat de straf 24 maanden zou zijn geweest als de rechter dit onderdeel niet had meegewogen. Er waren immers nog andere factoren die meewogen in de strafbepaling.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:06:29 #249
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182046962
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:03 schreef ExTec het volgende:
Je hebt het gedeelte gemist dat de rechter bijna letterlijk zegt: hey, volgens de wet moet je eigenlijk kas, maar dat vind ik niet een goed idee, dus krijg je een lagere straf?
Ja. Exact. Maar de straf die er voor gegeven kan worden en vaak gegeven wordt vind ik te hoog en/ of heeft verdere consequenties die ik niet passend vind, dus ik geef je een vergelijkbare passende straf waardoor het onwenselijke stapelende effect niet optreedt.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182046980
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:04 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Het is niet 'zijn eigen richtlijn'. :)
Het is inderdaad 'hun eigen richtlijn'.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182046982
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:00 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Volgens mij is dat exact wat wij van een rechter verwachten. :?
Nee, van een rechter mogen we verwachten dat hij de wet toepast en daarbij, voor zover er speelruimte is, ook de bedoelingen van de wetgever ("de geest van de wet") meeweegt.
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:01 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat doet ie ook niet. :D
De rechter zegt niet: Deze wet geldt niet.
De rechter zegt; Rekening houdende met alle omstandigheden veroordeel ik u tot het volgende...
De rechter zegt letterlijk dat "het niet de bedoeling is" dat een bepaalde wettelijke bepaling in de praktijk wordt gebracht en dat hij daarom zijn uitspraak aanpast.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 14:08:21 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:09:10 #252
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047001
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:07 schreef Igen het volgende:
De rechter zegt letterlijk dat "het niet de bedoeling is" dat een bepaalde wettelijke bepaling in de praktijk wordt gebracht en dat hij daarom zijn uitspraak aanpast.
En volgens mij is dat precies wat er van een rechter verwacht wordt. :)

Maar hey, ik kan het mis hebben.

We gaan het zien. :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047039
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:06 schreef Physsic het volgende:

[..]

Of dat de reden is weet ik niet, maar ik kan me er (persoonlijk) ook niet in vinden. Juist omdat het de bedoeling is geweest van de wetgever om bij een veroordeling tot een X aantal maanden gevangenisstraf de verblijfsvergunning in te (kunnen) trekken. Het is dan raar om daar als rechter omheen te gaan werken. Het intrekken van de verblijfsvergunning is voor elke vreemdeling ingrijpen.

Een oplossing vanuit de wetgever zou kunnen zijn om dan maar bij elke veroordeling (voor een bepaald delict) de verblijfsvergunning in te trekken, ongeacht het aantal maanden gevangenisstraf. Dat lijkt me echter niet wenselijk, want dan worden de omstandigheden van het delict niet meegenomen.

Overigens hoeft het niet zo te zijn dat de straf 24 maanden zou zijn geweest als de rechter dit onderdeel niet had meegewogen. Er waren immers nog andere factoren die meewogen in de strafbepaling.
Tsja. Maar dan komen we weer bij de vraag of 'hij heeft verder niemand anders verkracht of de wet enigszins overtreden' een verzachtende omstandigheid is.

quote:
Ten gunste van verdachte laat de rechtbank meewegen dat het feit inmiddels meer dan twee jaar geleden plaatsvond, verdachte in Nederland niet eerder is veroordeeld en ook nadien niet meer met justitie in aanraking is geweest.
En rare ik is toch echt van mening dat 'je verder wel aan de wet houden' geen verzachtende omstandigheid zou mogen zijn.

Alsof altijd netjes voor rood licht stoppen je opeens recht geeft op strafvermindering.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182047057
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:09 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

En volgens mij is dat precies wat er van een rechter verwacht wordt. :)
Nee, het is helemaal niet de bedoeling dat de rechter gaat zeggen dat "het niet de bedoeling is" wat de wetgever heeft bedacht.

Het gaat hier om het intrekken van de verblijfsvergunning, wat de wetgever voor ernstige vergrijpen heeft voorzien. Dat we hier te maken hebben met een ernstig vergrijp vindt de rechter ook: "Op een feit als verkrachting past slechts een vrijheidsstraf van langere duur." Het is dus volstrekt onbegrijpelijk hoe hij kan dan toch kan oordelen dat "het niet de bedoeling is" dat de verblijfsvergunning wordt ingetrokken.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:13:26 #255
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182047089
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:06 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ja. Exact. Maar de straf die er voor gegeven kan worden en vaak gegeven wordt vind ik te hoog en/ of heeft verdere consequenties die ik niet passend vind,
Maar heeft de wetgever niet expliciet aangegeven dat dat wel passend is?
&lt;signature here&gt;.
pi_182047106
Straffen in Nederland vind ik erg laag
pi_182047148
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, het is helemaal niet de bedoeling dat de rechter gaat zeggen dat "het niet de bedoeling is" wat de wetgever heeft bedacht.

Het gaat hier om het intrekken van de verblijfsvergunning, wat de wetgever voor ernstige vergrijpen heeft voorzien. Dat we hier te maken hebben met een ernstig vergrijp vindt de rechter ook: "Op een feit als verkrachting past slechts een vrijheidsstraf van langere duur." Het is dus volstrekt onbegrijpelijk hoe hij kan dan toch kan oordelen dat "het niet de bedoeling is" dat de verblijfsvergunning wordt ingetrokken.
Sowieso raar dat de rechter dan meteen grijpt naar die 24 maanden richtlijn, terwijl hij wettelijk de mogelijkheid heeft om er 144 maanden van te maken. En nogmaals, nul motivatie voor zijn keuze voor die richtlijn (en het negeren van de wettelijke ruimte).
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:16:09 #258
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_182047149
Hier lopen op zaterdagavond ook allemaal van die azc'ers in de stad. Alleen donkere/getinte mannen in de leeftijd van 16-35 natuurlijk... Zou er als meid niet graag langs willen fietsen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_182047152
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:10 schreef probeer het volgende:

[..]

Tsja. Maar dan komen we weer bij de vraag of 'hij heeft verder niemand anders verkracht of de wet enigszins overtreden' een verzachtende omstandigheid is.

[..]

En rare ik is toch echt van mening dat 'je verder wel aan de wet houden' geen verzachtende omstandigheid zou mogen zijn.

Alsof altijd netjes voor rood licht stoppen je opeens recht geeft op strafvermindering.
Eens. Als je je wel eerder aan een (vergelijkbaar) strafbaar feit schuldig hebt gemaakt, kan dat immers al strafverzwarend werken. Dat maakt het raar dat het strafverzachtend werkt als je dat niet hebt gedaan. Dan kom je nooit op de norm uit. :P
pi_182047192
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:16 schreef PzKpfw het volgende:
Hier lopen op zaterdagavond ook allemaal van die azc'ers in de stad. Alleen donkere/getinte mannen in de leeftijd van 16-35 natuurlijk... Zou er als meid niet graag langs willen fietsen.
kan ik me voorstellen
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:18:22 #261
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047196
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:11 schreef Igen het volgende:
Nee, het is helemaal niet de bedoeling dat de rechter gaat zeggen dat "het niet de bedoeling is" wat de wetgever heeft bedacht.
Volgens mij is dat ook niet wat de rechter zegt. Hij zegt niet 'wat de wetgever heeft bedacht is niet de bedoeling'
Hij zegt volgens mij: De straf en de gevolgen daarvan staan niet in evenwicht met de zwaarte van het vergrijp.

Ik parafraseer. ;)
quote:
Het gaat hier om het intrekken van de verblijfsvergunning, wat de wetgever voor ernstige vergrijpen heeft voorzien. Dat we hier te maken hebben met een ernstig vergrijp vindt de rechter ook: "Op een feit als verkrachting past slechts een vrijheidsstraf van langere duur." Het is dus volstrekt onbegrijpelijk hoe hij kan dan toch kan oordelen dat "het niet de bedoeling is" dat de verblijfsvergunning wordt ingetrokken.
Ik vind dat wel begrijpelijk. Een rechter kijkt puur naar de feiten, de wet en omstandigheden. Het intrekken van de verblijfsvergunning is volgens mij ook zo'n "omstandigheid".

Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk. ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:18:51 #262
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047202
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:13 schreef ExTec het volgende:
Maar heeft de wetgever niet expliciet aangegeven dat dat wel passend is?
De wetgever legt geen straf op.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:22:59 #263
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047284
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:16 schreef probeer het volgende:
Sowieso raar dat de rechter dan meteen grijpt naar die 24 maanden richtlijn, terwijl hij wettelijk de mogelijkheid heeft om er 144 maanden van te maken. En nogmaals, nul motivatie voor zijn keuze voor die richtlijn (en het negeren van de wettelijke ruimte).
Hoe naar het ook klinkt, maar de ene verkrachting is de andere niet.
Ook hier zijn gradaties in.

Als je de tenlastelegging leest, zijn (en excuses voor mijn lompe bewoording) er ergere verkrachtingen te bedenken, waar 12 jaar wel op van toepassing zou zijn.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047292
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:18 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Volgens mij is dat ook niet wat de rechter zegt. Hij zegt niet 'wat de wetgever heeft bedacht is niet de bedoeling'
Hij zegt volgens mij: De straf en de gevolgen daarvan staan niet in evenwicht met de zwaarte van het vergrijp.
Maar de wetgever heeft bepaald dat als iemand veroordeeld is tot 24 maanden gevangenisstraf, het delict dusdanig ernstig was dat zijn verblijfsvergunning moet (of kan) worden ingetrokken. Dat is de grens die de wetgever heeft gesteld.

Het is raar als een rechter daar vooraf dan rekening mee houdt en bewust een lagere straf op legt dan hij in andere gevallen zou doen.

Ik heb moeite met goed verwoorden wat ik precies bedoel..
pi_182047310
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:18 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Volgens mij is dat ook niet wat de rechter zegt. Hij zegt niet 'wat de wetgever heeft bedacht is niet de bedoeling'
Hij zegt volgens mij: De straf en de gevolgen daarvan staan niet in evenwicht met de zwaarte van het vergrijp.

Ik parafraseer. ;)

[..]

Ik vind dat wel begrijpelijk. Een rechter kijkt puur naar de feiten, de wet en omstandigheden. Het intrekken van de verblijfsvergunning is volgens mij ook zo'n "omstandigheid".

Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk. ^O^
Als de strafrechter in een strafzaak blijkbaar toch ook opeens over vreemdelingenrecht gaat, dan hebben we het dus over een rechter die blijkbaar vindt dat verkrachters een verblijfsvergunning mogen krijgen.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:27:09 #266
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047340
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:23 schreef Physsic het volgende:
Maar de wetgever heeft bepaald dat als iemand veroordeeld is tot 24 maanden gevangenisstraf, het delict dusdanig ernstig was dat zijn verblijfsvergunning moet (of kan) worden ingetrokken. Dat is de grens die de wetgever heeft gesteld.

Het is raar als een rechter daar vooraf dan rekening mee houdt en bewust een lagere straf op legt dan hij in andere gevallen zou doen.

Ik heb moeite met goed verwoorden wat ik precies bedoel..
Ik vind dat niet raar. :)
Een rechter let namelijk op alle omstandigheden. Die 24 maanden (die bij dit soort zaken gebruikelijk zouden zijn volgens de LOVS) is ook een richtlijn. Geen verplichting of minimale straf. Een rechter heeft ruimte om naar de situatie te kijken...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047341
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:22 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Hoe naar het ook klinkt, maar de ene verkrachting is de andere niet.
Ook hier zijn gradaties in.

Als je de tenlastelegging leest, zijn (en excuses voor mijn lompe bewoording) er ergere verkrachtingen te bedenken, waar 12 jaar wel op van toepassing zou zijn.
Absoluut mee eens, hoe cru het inderdaad ook klinkt.

Maar de rechter motiveert niet waarom die 12 jaar niet van toepassing zou zijn (of 0, for that matter). De rechter motiveert alleen maar waarom 24 maanden wel of niet van toepassing is.

Nogmaals; hij is dus helemaal niet bezig met de strafmaat volgens de wet, maar alleen maar met de strafmaat volgens hun eigen richtlijn.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:28:12 #268
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182047357
quote:
3s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:18 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De wetgever legt geen straf op.
Semantiek.
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:28:27 #269
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047364
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:24 schreef probeer het volgende:
Als de strafrechter in een strafzaak blijkbaar toch ook opeens over vreemdelingenrecht gaat, dan hebben we het dus over een rechter die blijkbaar vindt dat verkrachters een verblijfsvergunning mogen krijgen.
:')
Nee. De rechter zegt niet: "U bent een verkrachter, u krijgt een verblijsvergunning." Die suggestie alleen al is droevig en goedkoop.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047375
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:18 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik vind dat wel begrijpelijk. Een rechter kijkt puur naar de feiten, de wet en omstandigheden. Het intrekken van de verblijfsvergunning is volgens mij ook zo'n "omstandigheid".
De rechter acht een delict bewezen waar maximaal 12 jaar straf op staat, en 2 jaar is reeds voldoende voor de wetgever om de verblijfsvergunning in te trekken.

Het ontgaat mij een beetje welke concrete bijzondere omstandigheid hier dan speelt, waarom het intrekken van de verblijfsvergunning in dit geval dan buitenproportioneel zou zijn. De rechter motiveert dit ook niet.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:29:42 #271
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047382
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:28 schreef ExTec het volgende:
Semantiek.
Ten eerste: :') _! Als dit alleen semantisch zou zijn, dan hadden we inderdaad geen scheiding van machten.
Ten tweede: Laat semantiek nou net zijn waar het om gaat in de rechtspraak.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047417
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:22 schreef SicSicSics het volgende:
Als je de tenlastelegging leest, zijn (en excuses voor mijn lompe bewoording) er ergere verkrachtingen te bedenken, waar 12 jaar wel op van toepassing zou zijn.
Ook dat wordt in het oordeel eigenlijk niet gemotiveerd. Is deze verkrachting minder erg dan 1/6 van een 'hele erge' verkrachting? Die vraag wordt niet beantwoord. De rechter stelt alleen dat aan de bestanddelen van het delict 'verkrachting' voldaan is.
pi_182047422
De wetgever zegt: een veroordeling tot 24 maanden gevangenisstraf is voldoede ernstig om een verblijfsvergunning in te trekken.

De rechter zegt vervolgens: dit delict, waar ik normaalgesproken 24 maanden gevangenisstraf voor zou opleggen, is niet voldoende ernstig om een verblijfsvergunning in te trekken. Ik leg (mede) daarom een lagere straf op.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:32:02 #274
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182047425
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:29 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ten eerste: :') _! Als dit alleen semantisch zou zijn, dan hadden we inderdaad geen scheiding van machten.
Hebben we ook niet. Het is een leuk idee, echter.

Maar ik zit er erg pragmatisch in, en volstrekt niet theoretisch.

quote:
Ten tweede: Laat semantiek nou net zijn waar het om gaat in de rechtspraak.
Zie me vorige. Ik ben niet geïnteresseerd in retorisch scherpslijpen. Beschouw mij als de buitenstaander die zich stoort aan dit soort excessen.
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:32:52 #275
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047440
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:27 schreef probeer het volgende:
Absoluut mee eens, hoe cru het inderdaad ook klinkt.

Maar de rechter motiveert niet waarom die 12 jaar niet van toepassing zou zijn (of 0, for that matter). De rechter motiveert alleen maar waarom 24 maanden wel of niet van toepassing is.
Dat is volgens mij ook genoeg, als je dit samen met de tenlastelegging beschouwd.
quote:
Nogmaals; hij is dus helemaal niet bezig met de strafmaat volgens de wet, maar alleen maar met de strafmaat volgens hun eigen richtlijn.
Dat hoeft ook niet, want dat heeft het LOVS al gedaan.
Dit type zaak -> dit type straf. Maar nog steeds met de vrijheid van een rechter om daar vanaf te wijken.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047465
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:27 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik vind dat niet raar. :)
Een rechter let namelijk op alle omstandigheden. Die 24 maanden (die bij dit soort zaken gebruikelijk zouden zijn volgens de LOVS) is ook een richtlijn. Geen verplichting of minimale straf. Een rechter heeft ruimte om naar de situatie te kijken...
Ik snap de andere meegewogen omstandigheden ook wel, maar niet de omstandigheid die juist de bedoeling is geweest van de wetgever.
Zoals de andere rechter ook aangaf.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:35:04 #277
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047469
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:31 schreef Physsic het volgende:
De wetgever zegt: een veroordeling tot 24 maanden gevangenisstraf is voldoede ernstig om een verblijfsvergunning in te trekken.

De rechter zegt vervolgens: dit delict, waar ik normaalgesproken 24 maanden gevangenisstraf voor zou opleggen, is niet voldoende ernstig om een verblijfsvergunning in te trekken. Ik leg (mede) daarom een lagere straf op.
Nee, hij zegt niet dat het niet voldoende ernstig is om de vergunning in te trekken.
Hij/ Zij zegt:
quote:
De rechtbank vindt de persoonlijke omstandigheden van verdachte ook van belang en houdt rekening met het feit dat hij, nadat hij hier vanuit een onveilige situatie in zijn land van herkomst is gekomen, zijn leven in Nederland aan het opbouwen is. Zijn vrouw is uit [geboorteland] overgekomen en beiden zijn bezig een gezin te stichten. Gelet op deze omstandigheden overweegt de rechtbank
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047482
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:35 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Nee, hij zegt niet dat het niet voldoende ernstig is om de vergunning in te trekken.
Hij/ Zij zegt:

[..]

Dat is niet het stuk waarin de rechter spreekt over de verblijfsstatus.

Van de andere omstandigheden snap ik dat ze worden meegewogen, althans, dat is gebruikelijk.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:36:41 #279
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047484
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:31 schreef Igen het volgende:
Ook dat wordt in het oordeel eigenlijk niet gemotiveerd. Is deze verkrachting minder erg dan 1/6 van een 'hele erge' verkrachting? Die vraag wordt niet beantwoord. De rechter stelt alleen dat aan de bestanddelen van het delict 'verkrachting' voldaan is.
Die vraag wordt wel degelijk beantwoord. Als je de tenlastelegging en de landelijke oriëntatiepunten voor straftoemeting erbij pakt, heb je daar je motivatie.

En verkrachting is in de Nederlandse wet (gelukkig) een heel ruim begrip.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:37:37 #280
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047494
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:36 schreef Physsic het volgende:
Dat is niet het stuk waarin de rechter spreekt over de verblijfsstatus.
Dat komt er direct achteraan:
quote:
... dat het niet de bedoeling is dat aan verdachte een zodanige straf wordt opgelegd dat deze verregaande vreemdelingerechtelijke consequenties heeft.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047502
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:36 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Die vraag wordt wel degelijk beantwoord. Als je de tenlastelegging en de landelijke oriëntatiepunten voor straftoemeting erbij pakt, heb je daar je motivatie.

En verkrachting is in de Nederlandse wet (gelukkig) een heel ruim begrip.
Als je de LOVS en de wet erbij pakt dan kom je uit op een straf van 24 maanden plus intrekken van de verblijfsvergunning.

De rechter wijkt hiervan af omdat "het niet de bedoeling is", maar motiveert niet wiens bedoeling het niet is en waarom niet.
pi_182047516
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:37 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat komt er direct achteraan:

[..]

En dat is van de wetgever dus wél de bedoeling geweest. De wetgever heeft een grens gekozen (op basis van de ernst van het feit) en heeft niet gewild dat een rechter bewust onder die grens blijft om de gevolgen te voorkomen.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:39:41 #283
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182047520
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:38 schreef Igen het volgende:

De rechter wijkt hiervan af omdat "het niet de bedoeling is", maar motiveert niet wiens bedoeling het niet is en waarom niet.
Volgens mij heb je dit terechte punt al 20 keer gemeld, maar Sic^3 z'n plaat blijft een beetje steken bij uitleggen dat het zo is, zonder waardeoordeel of de gang van zaken goed of slecht is.
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:40:22 #284
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047531
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:38 schreef Igen het volgende:
Als je de LOVS en de wet erbij pakt dan kom je uit op een straf van 24 maanden plus intrekken van de verblijfsvergunning.
Nee, als je de LOVS volgt kom je op 24 maanden. De rechter is vrij om hiervan af te wijken als hij dat, gezien de omstandigheden, passend acht.
quote:
De rechter wijkt hiervan af omdat "het niet de bedoeling is", maar motiveert niet wiens bedoeling het niet is en waarom niet.
De rechter motiveert hier prima waarom hij het niet de bedoeling vindt.

Staat er letterlijk: "Alles overwegende..."
quote:
Ten gunste van verdachte laat de rechtbank meewegen dat het feit inmiddels meer dan twee jaar geleden plaatsvond, verdachte in Nederland niet eerder is veroordeeld en ook nadien niet meer met justitie in aanraking is geweest
De rechtbank vindt de persoonlijke omstandigheden van verdachte ook van belang en houdt rekening met het feit dat hij, nadat hij hier vanuit een onveilige situatie in zijn land van herkomst is gekomen, zijn leven in Nederland aan het opbouwen is. Zijn vrouw is uit [geboorteland] overgekomen en beiden zijn bezig een gezin te stichten. Gelet op deze omstandigheden overweegt de rechtbank dat het niet de bedoeling is dat aan verdachte een zodanige straf wordt opgelegd dat deze verregaande vreemdelingerechtelijke consequenties heeft.
Alles overwegende zal de rechtbank verdachte veroordelen tot een vrijheidsstraf voor de duur van twintig maanden, met aftrek van voorarrest.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047542
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:35 schreef SicSicSics het volgende:
De rechtbank vindt de persoonlijke omstandigheden van verdachte ook van belang en houdt rekening met het feit dat hij, nadat hij hier vanuit een onveilige situatie in zijn land van herkomst is gekomen, zijn leven in Nederland aan het opbouwen is. Zijn vrouw is uit [geboorteland] overgekomen en beiden zijn bezig een gezin te stichten. Gelet op deze omstandigheden overweegt de rechtbank
Dat zijn omstandigheden die de wetgever al heeft meegewogen bij het opstellen van de vreemdelingenwetgeving. Vandaar de ondergrens van 24 maanden, zodat niet iedereen die een keer zonder licht fietst gelijk het land uit wordt gezet.

Zodoende wordt dezelfde omstandigheid nu in feite twee keer ingezet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:42:35 #286
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047559
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:39 schreef Physsic het volgende:
En dat is van de wetgever dus wél de bedoeling geweest. De wetgever heeft een grens gekozen (op basis van de ernst van het feit) en heeft niet gewild dat een rechter bewust onder die grens blijft om de gevolgen te voorkomen.
We gaan er toch niet uitkomen :D

Een rechter legt een passende straf op. Die vrijheid heeft hij/ zij. Dat is hier gedaan. En dat vind ik goed.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:43:34 #287
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182047575
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:42 schreef SicSicSics het volgende:
En dat vind ik goed.
Wat bedoel je daar mee?
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:43:47 #288
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047578
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:40 schreef Igen het volgende:
Dat zijn omstandigheden die de wetgever al heeft meegewogen bij het opstellen van de vreemdelingenwetgeving. Vandaar de ondergrens van 24 maanden, zodat niet iedereen die een keer zonder licht fietst gelijk het land uit wordt gezet.
Ja, top!
quote:
Zodoende wordt dezelfde omstandigheid nu in feite twee keer ingezet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
De rechter houdt rekening met alle omstandigheden en bepaalt op basis daarvan de strafmaat.

Dit is geen uitzondering.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:45:20 #289
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047597
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:43 schreef ExTec het volgende:
Wat bedoel je daar mee?
Dat ik het heel fijn vind dat rechters naar alle omstandigheden kijken en dit meewegen in hun oordeel. ^O^

Ik ken de zaak en de omstandigheden onvoldoende om te zeggen of ik 20 maanden een passende straf vind. ;) Of dat ik hetzelfde gedaan zou hebben of dat ik anders geoordeeld zou hebben.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047617
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De rechter houdt rekening met alle omstandigheden en bepaalt op basis daarvan de strafmaat.

Dit is geen uitzondering.
Dat kun je goed en verkeerd doen. Als de wet bijv. zegt dat je max. 50 km/u mag rijden, dan kan de rechter ook niet gaan zeggen dat "gezien de omstandigheden het niet de bedoeling is dat je met 70 km/u een boete krijgt" zonder te benoemen welke bijzondere omstandigheden er dan zijn.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:47:32 #291
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_182047628
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:45 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat ik het heel fijn vind dat rechters naar alle omstandigheden kijken en dit meewegen in hun oordeel. ^O^
:?

Ongeveer net zo fijn als dat het vuilnis toch weer iedere keer netjes opgehaald word, zoiets?

Want dat vind ik ook wel fijn ja.
&lt;signature here&gt;.
pi_182047636
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:45 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat ik het heel fijn vind dat rechters naar alle omstandigheden kijken en dit meewegen in hun oordeel. ^O^
De rechter benoemt de omstandigheden echter niet. De standaardstraf is 24 maanden en daar hoort het intrekken van de verblijfsvergunning bij. De rechter motiveert niet waarom deze verkrachting minder ernstig was dan een gewone verkrachting, zodat een correctie naar beneden gepast zou zijn.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:48:56 #293
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047653
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:46 schreef Igen het volgende:
Dat kun je goed en verkeerd doen. Als de wet bijv. zegt dat je max. 50 km/u mag rijden, dan kan de rechter ook niet gaan zeggen dat "gezien de omstandigheden het niet de bedoeling is dat je met 70 km/u een boete krijgt" zonder te benoemen welke bijzondere omstandigheden er dan zijn.
De rechter (en zelfs de Officier van Justitie) heeft wel de vrijheid om, wanneer jij voldoende motivatie hebt, een boete kwijt te schelden. Ook al ben je schuldig.

Maatje van me flitsbon op weg naar het ziekenhuis vanwege de geboote van zijn kind. Geboortecertificaat opsturen was voldoende om de boete kwijt te schelden.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047655
En het is gewoon niet de bedoeling dat een strafrechter oordeelt of vreemdelingsrechtelijke aspecten al of niet "de bedoeling" zijn.
pi_182047657
Ik hoop dat er op z’n minst duidelijkheid komt over of de gevolgen voor een verblijfsstatus wel of niet mogen meewegen in de strafmaat, want dat verschillende rechtbanken daar anders over denken lijkt me helemaal onwenselijk.
pi_182047660
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:48 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De rechter (en zelfs de Officier van Justitie) heeft wel de vrijheid om, wanneer jij voldoende motivatie hebt, een boete kwijt te schelden. Ook al ben je schuldig.

Maatje van me flitsbon op weg naar het ziekenhuis vanwege de geboote van zijn kind. Geboortecertificaat opsturen was voldoende om de boete kwijt te schelden.
Ja, maar in dit geval ontbreekt elke vorm van een dergelijk excuus.

Dat je te hard rijdt om je zwangere vrouw naar het ziekenhuis te brengen, is begrijpelijk.

Dat je iemand verkracht omdat je vrouw zwanger is en omdat je nog niet in contact met justitie bent geweest, is niet begrijpelijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2018 14:51:39 ]
pi_182047693
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, maar in dit geval ontbreekt elke vorm van een dergelijk excuus.
Bovendien heeft de wetgever die vrijheid zelf geven aan het OM en de rechter. Dat ze die vrijheid hebben is dus ook de bedoeling geweest.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:52:36 #298
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047700
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:47 schreef Igen het volgende:
De rechter benoemt de omstandigheden echter niet.
Lezen wij dezelfde uitspraak? Want volgens mij heb ik net wat dingen gepost waarin die omstandigheden (van zowel slachtoffer als van verdachte) staan.
quote:
De standaardstraf is 24 maanden en daar hoort het intrekken van de verblijfsvergunning bij. De rechter motiveert niet waarom deze verkrachting minder ernstig was dan een gewone verkrachting, zodat een correctie naar beneden gepast zou zijn.
Er is geen standaardstraf... :{w
Er is geen (verplichte) minimale strafmaat in Nederland... :{w

De tenastelegging:
quote:
- die [aangeefster] heeft meegelokt naar het magazijn van een winkel (genaamd [winkel] ) en/of
- vervolgens die [aangeefster] in dat magazijn met kracht heeft vastgepakt en/of
- zijn hand(en) onder de kleding en/of in de onderbroek van die [aangeefster] heeft gebracht en/of
- de borsten en/of billen en/of vagina van die [aangeefster] heeft betast en/of
- de borsten en/of billen en/of vagina van die [aangeefster] heeft betast en/of
- die [aangeefster] op de mond en/of in het gezicht heeft gezoend en/of
- die [aangeefster] heeft meegetrokken naar het toilet en/of
- tegen die [aangeefster] heeft gezegd dat zij hem moest pijpen;
De bewezen veklaring:
quote:
- zijn handen onder de kleding en in de onderbroek van die [aangeefster] heeft gebracht en
- de borsten en billen en vagina van die [aangeefster] heeft betast en
- die [aangeefster] op de mond en op het gezicht heeft gezoend en
- die [aangeefster] heeft meegetrokken naar het toilet en
Er is een oriëntatiepunt.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:53:16 #299
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_182047710
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:49 schreef Igen het volgende:
En het is gewoon niet de bedoeling dat een strafrechter oordeelt of vreemdelingsrechtelijke aspecten al of niet "de bedoeling" zijn.
Dat is ook niet zijn oordeel! :')
Het vreemdelingenrecht stond niet terecht. :*
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_182047737
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:32 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat is volgens mij ook genoeg, als je dit samen met de tenlastelegging beschouwd.

[..]

Dat hoeft ook niet, want dat heeft het LOVS al gedaan.
Dit type zaak -> dit type straf. Maar nog steeds met de vrijheid van een rechter om daar vanaf te wijken.
Dus het LOVS bepaalt de straf?
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:36 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Die vraag wordt wel degelijk beantwoord. Als je de tenlastelegging en de landelijke oriëntatiepunten voor straftoemeting erbij pakt, heb je daar je motivatie.

En verkrachting is in de Nederlandse wet (gelukkig) een heel ruim begrip.
https://www.rechtspraak.n(...)n-afspraken-LOVS.pdf

Pagina 7.

Welke motivatie? Daar is toch echt geen enkele motivatie voor de betreffende richtlijn te vinden hoor.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')