Nu twee uur na het openen van de beurs staat TomTom al op -24,7%. Dat zijn ongekende cijfers. Op de draagbare apparaten zijn ze natuurlijk al lang verslagen door Google. Als ze nu de slag bij de inbouw apparaten ook nog verliezen, dan ben ik bang dat wij binnenkort afscheid mogen nemen van een Nederlands bedrijf.quote:TomTom keldert op Android-alliantie autosector
Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend zwaar onder druk. Analisten wijzen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards.
Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.
,,Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom'', aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ,,TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis.'' De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. ,,En die gaan nu om, dat is pijnlijk'', constateert Versteeg. De marktvorsers spreekt van een grote stap in de industrie. Hij hanteert het advies 'niet aanbevolen' op TomTom.
Het aandeel TomTom stond omstreeks 10.15 uur ruim bijna 18 procent lager op 6,99 euro.
Dit ja. Wonder dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. De enige reden is volgens mij dat er nog een aardige markt oudere mensen was, die geen smartphone hebben maar wel navigatie nodig hadden in de auto. Iets met een groter scherm dan een telefoon want anders kan je het niet zien.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:16 schreef LXIV het volgende:
Tja. Ze kunnen nooit op tegen de echte tech-giganten. Die kunnen alle apparaten die ze maken koppelen, wat enorm veel voordelen biedt. Ook hebben ze big data, dus als jij bijvoorbeeld interesse hebt in italiaans eten zie je die eerst op je navi, etc..
Net als met dat fitness-horloge. Leuk, maar Apple kan 10x zoveel geld aan de ontwikkeling besteden als TT als omzet heeft en ook nog koppelen aan de eigen producten. Dan delf je altijd het onderspit.
Als Google straks een heel goed platform heeft biedt dat 2x zo veel mogelijkheden als wat TomTom kan bieden en waarschijnlijk de helft goedkoper. Dan zullen ze ook de klanten die ze nu nog hebben goedkopere producten moeten bieden, anders gaan die ook weg. Dat is dus je toekomstige winst in rook op.
"kastjes"-navigatie is al voorbij en wordt niet verder ontwikkeld, ik heb gehoord dat nog maar letterlijk een handjevol mensen werkt aan horloges en die gopro-achtige camera. Automotive was de kaart waarop TT gewed had en dus verloren.
Misschien nog 3 euro per aandeel voor de kaarten. Als ze snel zijn.
Ze hadden álles op één ding moeten zetten, en daar de aller-allerbeste wereldwijd op moeten worden, ipv te spreiden over allerlei net-niet producten.
Tja, het kan raar gaan met grote bedrijven. Zie ook Blackberry en Nokia, die jarenlang giganten waren op de telefoonmarkt, of Commodore en Atari in de 80s computers. Zie ook de ooit toonaangevende zoekmachines van Ilse, Altavista en Yahoo, die met de komst van Google weggevaagd zijn. Niet alleen foute keuzes van het bedrijf zelf over de te volgen toekomststrategie speelt mee, soms zijn er opeens concurrenten die dingen rigoreus anders doen en die slaan dan veel beter aan. Of betere deals sluiten met afnemers.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:16 schreef LXIV het volgende:
Ze hadden álles op één ding moeten zetten, en daar de aller-allerbeste wereldwijd op moeten worden, ipv te spreiden over allerlei net-niet producten.
Die generatie sterft nog lang niet uit, maar heeft geen zin meer om nu voor 200 euro een TomTom te kopen, en volgend jaar weer flink in de buidel te moeten tasten voor een update. Bij de ingebouwde apparatuur hebben ze ook altijd woekerprijzen gevraagd voor updates.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dit ja. Wonder dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. De enige reden is volgens mij dat er nog een aardige markt oudere mensen was, die geen smartphone hebben maar wel navigatie nodig hadden in de auto. Iets met een groter scherm dan een telefoon want anders kan je het niet zien.
Naarmate die generatie uitsterft en dit soort tech ingebouwd gaat worden in de auto is het verkopen van nogal matige hardware met nogal matige software niet meer interessant. Je doelgroep moet groeien niet afsterven.
Klopt, en dan denk jij een goede deal te scoren omdat er groot op de doos staat levenslang gratis kaartupdates, maar dan staat in de kleine lettertjes dat het geldt voor levensduur van het product. Een levensduur die TomTom zelf bepaalt. (https://www.rtlz.nl/tech/(...)nslang-zoals-beloofd)quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:32 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Die generatie sterft nog lang niet uit, maar heeft geen zin meer om nu voor 200 euro een TomTom te kopen, en volgend jaar weer flink in de buidel te moeten tasten voor een update. Bij de ingebouwde apparatuur hebben ze ook altijd woekerprijzen gevraagd voor updates.
Misschien zijn die grote telefoons voor dementerenden een leuk product voor tt om zich op te richten. Met foto’s van bekenden onder de toetsen die automatisch dan gedraaid worden.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dit ja. Wonder dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. De enige reden is volgens mij dat er nog een aardige markt oudere mensen was, die geen smartphone hebben maar wel navigatie nodig hadden in de auto. Iets met een groter scherm dan een telefoon want anders kan je het niet zien.
Naarmate die generatie uitsterft en dit soort tech ingebouwd gaat worden in de auto is het verkopen van nogal matige hardware met nogal matige software niet meer interessant. Je doelgroep moet groeien niet afsterven.
Zeker wel. En het is een combinatie van "te oud worden om te rijden", "echt overlijden" en "toch maar na al die jaren een smartphone nemen".quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:32 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Die generatie sterft nog lang niet uit
Je kent TomTom denk ik niet zo goed, de focus is al jarenlang niet meer de kastjes, en ik denk dat je hun technische kennis en ervaring onderschat, ik heb ooit eens een demo gezien van TomTom en vloot management dat was zeer hoogwaardig, bijvoorbeeld real time de telemetrie van vrachtwagens.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:16 schreef LXIV het volgende:
Tja. Ze kunnen nooit op tegen de echte tech-giganten. Die kunnen alle apparaten die ze maken koppelen, wat enorm veel voordelen biedt. Ook hebben ze big data, dus als jij bijvoorbeeld interesse hebt in italiaans eten zie je die eerst op je navi, etc..
Net als met dat fitness-horloge. Leuk, maar Apple kan 10x zoveel geld aan de ontwikkeling besteden als TT als omzet heeft en ook nog koppelen aan de eigen producten. Dan delf je altijd het onderspit.
Als Google straks een heel goed platform heeft biedt dat 2x zo veel mogelijkheden als wat TomTom kan bieden en waarschijnlijk de helft goedkoper. Dan zullen ze ook de klanten die ze nu nog hebben goedkopere producten moeten bieden, anders gaan die ook weg. Dat is dus je toekomstige winst in rook op.
"kastjes"-navigatie is al voorbij en wordt niet verder ontwikkeld, ik heb gehoord dat nog maar letterlijk een handjevol mensen werkt aan horloges en die gopro-achtige camera. Automotive was de kaart waarop TT gewed had en dus verloren.
Misschien nog 3 euro per aandeel voor de kaarten. Als ze snel zijn.
Ze hadden álles op één ding moeten zetten, en daar de aller-allerbeste wereldwijd op moeten worden, ipv te spreiden over allerlei net-niet producten.
Babyboomers zijn taai hoor.quote:Op dinsdag 18 september 2018 12:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zeker wel. En het is een combinatie van "te oud worden om te rijden", "echt overlijden" en "toch maar na al die jaren een smartphone nemen".
Dat is de tendens waar je dan tegen vecht als bedrijf.
Ik ken het wel en daarom weet ik het belang van automotive. Wat overblijf is de data. Als Alphabet zich serieus met navi gaat bemoeien is het daarmee voor tt voorbij vrees ikquote:Op dinsdag 18 september 2018 12:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kent TomTom denk ik niet zo goed, de focus is al jarenlang niet meer de kastjes, en ik denk dat je hun technische kennis en ervaring onderschat, ik heb ooit eens een demo gezien van TomTom en vloot management dat was zeer hoogwaardig, bijvoorbeeld real time de telemetrie van vrachtwagens.
Uit hun jaarverslag:
Automotive & Enterprise 36%
Telematics 18%
Consumer 46%
Ik vond dat tt focus miste.quote:Op dinsdag 18 september 2018 12:12 schreef raptorix het volgende:
Het zou me trouwens niet verbazen als hun navigatie tak verkocht zal worden aan bijvoorbeeld Apple en dat men door gaat op Enterprise en Data.
Klopt, wij hebben tijdje geleden voor ze gewerkt (website), en toen het even minder goed gingen dachten ze het wel zelf te kunnen. Daarnaast maakten ze ook strategische blunders, zo verkochten ze op hun eigen website refurbished devices, tjah dan haal je je eigen handel weg.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |