abonnement Unibet Coolblue
pi_181980261
quote:
TomTom keldert op Android-alliantie autosector

Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend zwaar onder druk. Analisten wijzen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.

,,Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom'', aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ,,TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis.'' De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. ,,En die gaan nu om, dat is pijnlijk'', constateert Versteeg. De marktvorsers spreekt van een grote stap in de industrie. Hij hanteert het advies 'niet aanbevolen' op TomTom.

Het aandeel TomTom stond omstreeks 10.15 uur ruim bijna 18 procent lager op 6,99 euro.

Nu twee uur na het openen van de beurs staat TomTom al op -24,7%. Dat zijn ongekende cijfers. Op de draagbare apparaten zijn ze natuurlijk al lang verslagen door Google. Als ze nu de slag bij de inbouw apparaten ook nog verliezen, dan ben ik bang dat wij binnenkort afscheid mogen nemen van een Nederlands bedrijf.
  dinsdag 18 september 2018 @ 11:16:30 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181980353
Tja. Ze kunnen nooit op tegen de echte tech-giganten. Die kunnen alle apparaten die ze maken koppelen, wat enorm veel voordelen biedt. Ook hebben ze big data, dus als jij bijvoorbeeld interesse hebt in italiaans eten zie je die eerst op je navi, etc..

Net als met dat fitness-horloge. Leuk, maar Apple kan 10x zoveel geld aan de ontwikkeling besteden als TT als omzet heeft en ook nog koppelen aan de eigen producten. Dan delf je altijd het onderspit.

Als Google straks een heel goed platform heeft biedt dat 2x zo veel mogelijkheden als wat TomTom kan bieden en waarschijnlijk de helft goedkoper. Dan zullen ze ook de klanten die ze nu nog hebben goedkopere producten moeten bieden, anders gaan die ook weg. Dat is dus je toekomstige winst in rook op.

"kastjes"-navigatie is al voorbij en wordt niet verder ontwikkeld, ik heb gehoord dat nog maar letterlijk een handjevol mensen werkt aan horloges en die gopro-achtige camera. Automotive was de kaart waarop TT gewed had en dus verloren.

Misschien nog 3 euro per aandeel voor de kaarten. Als ze snel zijn.

Ze hadden álles op één ding moeten zetten, en daar de aller-allerbeste wereldwijd op moeten worden, ipv te spreiden over allerlei net-niet producten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 18 september 2018 @ 11:29:28 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181980538
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:16 schreef LXIV het volgende:
Tja. Ze kunnen nooit op tegen de echte tech-giganten. Die kunnen alle apparaten die ze maken koppelen, wat enorm veel voordelen biedt. Ook hebben ze big data, dus als jij bijvoorbeeld interesse hebt in italiaans eten zie je die eerst op je navi, etc..

Net als met dat fitness-horloge. Leuk, maar Apple kan 10x zoveel geld aan de ontwikkeling besteden als TT als omzet heeft en ook nog koppelen aan de eigen producten. Dan delf je altijd het onderspit.

Als Google straks een heel goed platform heeft biedt dat 2x zo veel mogelijkheden als wat TomTom kan bieden en waarschijnlijk de helft goedkoper. Dan zullen ze ook de klanten die ze nu nog hebben goedkopere producten moeten bieden, anders gaan die ook weg. Dat is dus je toekomstige winst in rook op.

"kastjes"-navigatie is al voorbij en wordt niet verder ontwikkeld, ik heb gehoord dat nog maar letterlijk een handjevol mensen werkt aan horloges en die gopro-achtige camera. Automotive was de kaart waarop TT gewed had en dus verloren.

Misschien nog 3 euro per aandeel voor de kaarten. Als ze snel zijn.

Ze hadden álles op één ding moeten zetten, en daar de aller-allerbeste wereldwijd op moeten worden, ipv te spreiden over allerlei net-niet producten.
Dit ja. Wonder dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. De enige reden is volgens mij dat er nog een aardige markt oudere mensen was, die geen smartphone hebben maar wel navigatie nodig hadden in de auto. Iets met een groter scherm dan een telefoon want anders kan je het niet zien.

Naarmate die generatie uitsterft en dit soort tech ingebouwd gaat worden in de auto is het verkopen van nogal matige hardware met nogal matige software niet meer interessant. Je doelgroep moet groeien niet afsterven.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_181980549
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:16 schreef LXIV het volgende:

Ze hadden álles op één ding moeten zetten, en daar de aller-allerbeste wereldwijd op moeten worden, ipv te spreiden over allerlei net-niet producten.
Tja, het kan raar gaan met grote bedrijven. Zie ook Blackberry en Nokia, die jarenlang giganten waren op de telefoonmarkt, of Commodore en Atari in de 80s computers. Zie ook de ooit toonaangevende zoekmachines van Ilse, Altavista en Yahoo, die met de komst van Google weggevaagd zijn. Niet alleen foute keuzes van het bedrijf zelf over de te volgen toekomststrategie speelt mee, soms zijn er opeens concurrenten die dingen rigoreus anders doen en die slaan dan veel beter aan. Of betere deals sluiten met afnemers.

Qua navigatie hanteer ik toch het liefst via Wayz of Here op mijn telefoon.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_181980588
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dit ja. Wonder dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. De enige reden is volgens mij dat er nog een aardige markt oudere mensen was, die geen smartphone hebben maar wel navigatie nodig hadden in de auto. Iets met een groter scherm dan een telefoon want anders kan je het niet zien.

Naarmate die generatie uitsterft en dit soort tech ingebouwd gaat worden in de auto is het verkopen van nogal matige hardware met nogal matige software niet meer interessant. Je doelgroep moet groeien niet afsterven.
Die generatie sterft nog lang niet uit, maar heeft geen zin meer om nu voor 200 euro een TomTom te kopen, en volgend jaar weer flink in de buidel te moeten tasten voor een update. Bij de ingebouwde apparatuur hebben ze ook altijd woekerprijzen gevraagd voor updates.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_181980762
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:32 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Die generatie sterft nog lang niet uit, maar heeft geen zin meer om nu voor 200 euro een TomTom te kopen, en volgend jaar weer flink in de buidel te moeten tasten voor een update. Bij de ingebouwde apparatuur hebben ze ook altijd woekerprijzen gevraagd voor updates.
Klopt, en dan denk jij een goede deal te scoren omdat er groot op de doos staat levenslang gratis kaartupdates, maar dan staat in de kleine lettertjes dat het geldt voor levensduur van het product. Een levensduur die TomTom zelf bepaalt. (https://www.rtlz.nl/tech/(...)nslang-zoals-beloofd)
  dinsdag 18 september 2018 @ 12:01:37 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181981084
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dit ja. Wonder dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. De enige reden is volgens mij dat er nog een aardige markt oudere mensen was, die geen smartphone hebben maar wel navigatie nodig hadden in de auto. Iets met een groter scherm dan een telefoon want anders kan je het niet zien.

Naarmate die generatie uitsterft en dit soort tech ingebouwd gaat worden in de auto is het verkopen van nogal matige hardware met nogal matige software niet meer interessant. Je doelgroep moet groeien niet afsterven.
Misschien zijn die grote telefoons voor dementerenden een leuk product voor tt om zich op te richten. Met foto’s van bekenden onder de toetsen die automatisch dan gedraaid worden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 18 september 2018 @ 12:01:53 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181981090
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:32 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Die generatie sterft nog lang niet uit
Zeker wel. En het is een combinatie van "te oud worden om te rijden", "echt overlijden" en "toch maar na al die jaren een smartphone nemen".

Dat is de tendens waar je dan tegen vecht als bedrijf.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_181981126
Lijkt mij evident dat je met alle technologie die er bij auto's bij gaat komen dat technologische integratie van alle systemen voor de hand ligt.

Ik zie TomTom niet fysiek / hardware matig in auto's verschijnen. Dus je verkoopt jezelf aan een partij die het wel kan of je houdt je bezig met "software" / kaarten verkopen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_181981135
Garmin _O_
pi_181981168
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 11:16 schreef LXIV het volgende:
Tja. Ze kunnen nooit op tegen de echte tech-giganten. Die kunnen alle apparaten die ze maken koppelen, wat enorm veel voordelen biedt. Ook hebben ze big data, dus als jij bijvoorbeeld interesse hebt in italiaans eten zie je die eerst op je navi, etc..

Net als met dat fitness-horloge. Leuk, maar Apple kan 10x zoveel geld aan de ontwikkeling besteden als TT als omzet heeft en ook nog koppelen aan de eigen producten. Dan delf je altijd het onderspit.

Als Google straks een heel goed platform heeft biedt dat 2x zo veel mogelijkheden als wat TomTom kan bieden en waarschijnlijk de helft goedkoper. Dan zullen ze ook de klanten die ze nu nog hebben goedkopere producten moeten bieden, anders gaan die ook weg. Dat is dus je toekomstige winst in rook op.

"kastjes"-navigatie is al voorbij en wordt niet verder ontwikkeld, ik heb gehoord dat nog maar letterlijk een handjevol mensen werkt aan horloges en die gopro-achtige camera. Automotive was de kaart waarop TT gewed had en dus verloren.

Misschien nog 3 euro per aandeel voor de kaarten. Als ze snel zijn.

Ze hadden álles op één ding moeten zetten, en daar de aller-allerbeste wereldwijd op moeten worden, ipv te spreiden over allerlei net-niet producten.
Je kent TomTom denk ik niet zo goed, de focus is al jarenlang niet meer de kastjes, en ik denk dat je hun technische kennis en ervaring onderschat, ik heb ooit eens een demo gezien van TomTom en vloot management dat was zeer hoogwaardig, bijvoorbeeld real time de telemetrie van vrachtwagens.

Uit hun jaarverslag:

Automotive & Enterprise 36%
Telematics 18%
Consumer 46%
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181981265
Het zou me trouwens niet verbazen als hun navigatie tak verkocht zal worden aan bijvoorbeeld Apple en dat men door gaat op Enterprise en Data.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 18 september 2018 @ 12:15:07 #13
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_181981310
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2018 12:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zeker wel. En het is een combinatie van "te oud worden om te rijden", "echt overlijden" en "toch maar na al die jaren een smartphone nemen".

Dat is de tendens waar je dan tegen vecht als bedrijf.
Babyboomers zijn taai hoor.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 18 september 2018 @ 12:21:54 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181981446
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 12:07 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je kent TomTom denk ik niet zo goed, de focus is al jarenlang niet meer de kastjes, en ik denk dat je hun technische kennis en ervaring onderschat, ik heb ooit eens een demo gezien van TomTom en vloot management dat was zeer hoogwaardig, bijvoorbeeld real time de telemetrie van vrachtwagens.

Uit hun jaarverslag:

Automotive & Enterprise 36%
Telematics 18%
Consumer 46%

Ik ken het wel en daarom weet ik het belang van automotive. Wat overblijf is de data. Als Alphabet zich serieus met navi gaat bemoeien is het daarmee voor tt voorbij vrees ik
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 18 september 2018 @ 12:23:09 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181981473
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 12:12 schreef raptorix het volgende:
Het zou me trouwens niet verbazen als hun navigatie tak verkocht zal worden aan bijvoorbeeld Apple en dat men door gaat op Enterprise en Data.
Ik vond dat tt focus miste.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 18 september 2018 @ 16:18:10 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_181986671
Dan hoop ik wel dat het 'sla hier af' op de rotondes van Google maps wat beter wordt, als ik puur op audio rij dan wil die wel eens net ff te laat komen en moet ik nog een rondje ;(. Verder is de google navigatie eigenlijk best wel geweldig :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_182000430
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 12:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vond dat tt focus miste.
Klopt, wij hebben tijdje geleden voor ze gewerkt (website), en toen het even minder goed gingen dachten ze het wel zelf te kunnen. Daarnaast maakten ze ook strategische blunders, zo verkochten ze op hun eigen website refurbished devices, tjah dan haal je je eigen handel weg.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182000580
Lijkt me een gewaagde keuze van de genoemde autofabrikanten. Die hebben ondertussen best een groot marktaandeel in markten als Rusland en China, welke eerder zullen openstaan voor een bedrijf als TomTom, dan voor een politieke bedreiging in de vorm van Google.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182000875
Die lijken de 15 jaar op de beurs niet te gaan halen.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')