https://tweakers.net/nieu(...)inen-in-gebruik.htmlquote:In de noorwestelijke Duitse deelstaat Nedersaksen is 's werelds eerste waterstoftrein in gebruik genomen. De twee treinen zijn gebouwd door het Franse bedrijf Alstom en gaan op een traject van bijna 100km rijden tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.
De zogeheten Coradia iLint-treinen zijn door Alstom in het Duitse Salzgitter gebouwd en bevatten brandstofcellen waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit. De waterstoftreinen, die Duitse lokale dieseltreinen vervangen, halen een snelheid van maximaal 140km/u. In 2021 zal Alstom nog eens veertien exemplaren van de Coradia iLint leveren aan de lokale vervoerder. De kosten daarvoor bedragen 81 miljoen euro.
De waterstoftreinen worden bij een mobiel vulstation van waterstof voorzien. Vanuit een stalen container naast de rails op het station van Bremervörde wordt het waterstofgas in de trein gepompt. De actieradius van de trein bedraagt ongeveer 1000km, waardoor tijdens de dagelijkse dienstregeling niet hoeft te worden bijgetankt.
Alstom, die ook de bouwer is van de Franse TGV, gaat de Cordadia iLint-treinen ook in andere landen verkopen. Het gaat dan waarschijnlijk ook om Nederland. Begin volgend jaar wil Prorail de waterstoftrein tussen Leeuwarden en Groningen testen voor de duur van een maand. Als die test succesvol is, zullen bijvoorbeeld in Friesland en Groningen de op bepaalde trajecten gebruikte dieseltreinen door de Coradia iLint worden vervangen.
Prorail kijkt overigens ook naar de mogelijkheden van elektrische treinen die rijden op batterijstroom. De Canadese treinbouwer Bombardier heeft onlangs in Berlijn een trein geïntroduceerd met accu's. Het gaat om de Talent 3-trein, die nu nog een actieradius van 40km heeft, maar toekomstige versies moeten 100km halen.
Ook de NS reed in die jaren op tijd.quote:Op dinsdag 18 september 2018 09:53 schreef ChrisCarter het volgende:
Is dit het juiste moment om iets te zeggen over Duitsers en hun revolutionaire gebruik van spoorbanen?
Ik zat meer te denken aan de hindenburg...quote:Op dinsdag 18 september 2018 09:53 schreef ChrisCarter het volgende:
Is dit het juiste moment om iets te zeggen over Duitsers en hun revolutionaire gebruik van spoorbanen?
In nederland schijnt de zon nooit... oh wachtquote:Op dinsdag 18 september 2018 10:17 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom geen treinen met zonnepanelen?
In Duitsland welquote:Op dinsdag 18 september 2018 10:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In nederland schijnt de zon nooit... oh wacht
Niet meer als we te schoon rijden dan is die global warming zo weer wegquote:
Doen ze in India, maar niet voor de aandrijving maar voor het licht en de info panelen, kan me zo voorstellen dat je een paar 100 ton niet op de zon laat rijdenquote:
Dat zou mooi zijn: minder warm, maar wel zon, functioneren zonnepanelen nog beterquote:Op dinsdag 18 september 2018 10:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet meer als we te schoon rijden dan is die global warming zo weer weg
Goede vraag... wind,water of zonne energie hoop ik.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:41 schreef nixxx het volgende:
En, hoe wordt het waterstof gemaakt? Met stroom opgewekt door bruinkool?
Enige dat de Coradia iLint website daarover zegt is: "supplied by a partner". Dan neem ik aan dat het uit fossiele brandstof komt.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:41 schreef nixxx het volgende:
En, hoe wordt het waterstof gemaakt? Met stroom opgewekt door bruinkool?
Magneetzweeftreinquote:Op dinsdag 18 september 2018 09:53 schreef ChrisCarter het volgende:
Is dit het juiste moment om iets te zeggen over Duitsers en hun revolutionaire gebruik van spoorbanen?
Ik geloof dat een hier wel op zijn plaats isquote:De Canadese treinbouwer Bombardier heeft onlangs in Berlijn een trein geïntroduceerd met accu's. Het gaat om de Talent 3-trein, die nu nog een actieradius van 40km heeft, maar toekomstige versies moeten 100km halen.
Ja.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:41 schreef nixxx het volgende:
En, hoe wordt het waterstof gemaakt? Met stroom opgewekt door bruinkool?
Zijn dit soort systemen al commercieel beschikbaar voor redelijk kleine schaal? Ik gok dat als het ter plekke op kleine schaal gemaakt wordt, dat het dan electrolytisch is. Kan natuurlijk ook per tank aangevoerd worden vanuit een raffinaderij ergens.quote:Op donderdag 20 september 2018 00:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Enige dat de Coradia iLint website daarover zegt is: "supplied by a partner". Dan neem ik aan dat het uit fossiele brandstof komt.
• uit aardgas via stoom reforming (700°-1100°C, nikkel catalyst):
CH4 + H2O → CO + 3H2
• uit aardolie door partiële oxidatie:
CnHm + n/2 O2 → n CO + m/2 H2
• uit steenkool:
3C + O2 + H2O → H2 + 3CO
Daarna water-gas shift reactie (temperatuur afhankelijk van gebruikte catalyst, 200°-240° of 310°-450°) om de CO om te zetten: CO + H2O → CO2 + H2
Als de waterstof met elektrolyse gemaakt werd zou ik verwachten dat ze dat zouden vermelden (omdat het milieuvriendelijk is), maar ik vind geen enkel artikel dat zegt waar de waterstof vandaan komt, enkel dat het wordt overgepompt vanuit een mobiel vulstation, en men tegen 2021 een stationair vulstation plant.quote:Op donderdag 20 september 2018 06:44 schreef nixxx het volgende:
[..]
Zijn dit soort systemen al commercieel beschikbaar voor redelijk kleine schaal? Ik gok dat als het ter plekke op kleine schaal gemaakt wordt, dat het dan electrolytisch is. Kan natuurlijk ook per tank aangevoerd worden vanuit een raffinaderij ergens.
waterstof zonder machinistquote:Op dinsdag 18 september 2018 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Een berichtje van de conculega's tweakers
[..]
https://tweakers.net/nieu(...)inen-in-gebruik.html
Is weer eens wat anders dan een dieseltje. Wel tof om te zien dat in de treinwereld weer het voortouw voor vernieuwing wordt genomen
Zal wel gewoon per dieselvrachtwagen van een gas of kolengestookte raffinaderij uit Pernis komen.quote:Op donderdag 20 september 2018 06:44 schreef nixxx het volgende:
[..]
Zijn dit soort systemen al commercieel beschikbaar voor redelijk kleine schaal? Ik gok dat als het ter plekke op kleine schaal gemaakt wordt, dat het dan electrolytisch is. Kan natuurlijk ook per tank aangevoerd worden vanuit een raffinaderij ergens.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)jaar-al-op-het-spoorquote:Op dinsdag 18 september 2018 10:17 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom geen treinen met zonnepanelen?
Daarom regenpanelen!!quote:Op dinsdag 18 september 2018 10:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In nederland schijnt de zon nooit... oh wacht
Hmm... Geniaal!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |