abonnement Unibet Coolblue
pi_181979172
Ik heb sinds kort een klein tuintje, ong. 4 x 10 volledig gras, vind ik wel ok zo. Maar het gazon heeft erg geleden onder de zon deze zomer, er staat een heleboel onkruid (wat ik nu heb afgemaaid) en een plantenbak die ik heb afgebroken waar nu enkel zand onder zit.

Hoe ga ik nu het best te werk om ervoor te zorgen dat er tegen volgende zomer een mooi gazonnetje ligt.
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:08:39 #2
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_181979400
Je zou er een verticuleerhark door kunnen halen en een laagje graszaad er op kunnen gooien.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:09:22 #3
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_181979411
Of alles afgraven en er zoden op leggen. Zo veel heb je niet nodig.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_181979854
Wat is ideaal moment om te verticuteren en opnieuw in te zaaien?

Of om nieuwe zoden te leggen?
Hoe diep moet ik dan afgraven?
pi_181979911
Zoden leggen.

Opgelost!
pi_181979912
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:40 schreef mrPanerai het volgende:
Wat is ideaal moment om te verticuteren en opnieuw in te zaaien?

Of om nieuwe zoden te leggen?
Hoe diep moet ik dan afgraven?
Op www.tuinengras.nl:

Wanneer en hoevaak verticuteren
Zo heel erg vaak hoeft uhet gazon niet te verticuteren. Afhankelijk van het gazon maar twee keer per jaar. Als ju veel mosgroei hebt gehad mag u gerust in het najaar een tweede keer verticuteren, anders volstaat slechts een keer. De eerste keer in april of mei en indien de bodem uit klei of veengrond bestaat mag u het ook nog een keer in september of oktober verticuteren. Op klei of veengrond groeien mossen namelijk heel erg snel, de bodem is namelijk een stuk zuurder, waardoor u het liefst voor de winterrust het gazon weer wilt herstellen. Deze mossen er uithalen en eventueel nieuw gras zaaien en mesten is wat het best gedaan kan worden u oktober. Zo bent u namelijk verzekerd van een mooi gazon in het voorjaar.

Hoe moet u een gras gazon verticuteren?
Hieronder staat een 10 stappenplan hoe u het beste het gazon kunt verticuteren en nog belangrijker hoe u het gazon vervolgens het beste kunt onderhouden om mosgroei te voorkomen of in ieder geval te verminderen.

1. Zorg dat het gras een beetje vochtig is voor u begint, sproei indien nodig even het gras. Dit zorgt voor een snel herstel en natuurlijk groei van het gras.

2. Maai vervolgens het gras en zorg ervoor dat de afgesneden grassen van het gazon verwijdert worden. Hierdoor kan de verticuteer hark of verticuteermachine makkelijker bij de mossen komen.

3. Stel vervolgens de messen van de verticuteermachine af, deze moeten ongeveer 1 centimeter diep de bodem in kunnen als er een dikke viltlaag, bij een dunne viltlaag volstaat 0,5 centimeter.

4. Verticuteer het gazon nu eenmaal in de lengte richting. Dat wil zeggen dat u in rechte banen in de lengte het gazon overgaat.

5. Verticuteer het gazon nu eenmaal in de breedte richting. Dat wil zeggen in rechte banen in de breedte over het gazon. U kruist als het ware de horizontale banen.

6. Hark de dode mossen uit het gras.

7. Zaai eventueel gras op de kale plekken of leg nieuwe graszoden aan.

8. Bemest het gazon waardoor de groei van het gras bevordert wordt.

9. Kijk waardoor mos kale plekken ontstaan zijn, kijk of het mogelijk is meer zon op die plekken te laten vallen. Snoei eventueel takken die voor schaduw zorgen weg.

10. Doe een bodemtest om de zuurgraad van het gazon vast te stellen en stuur eventueel bij door kalk of ijzersulfaat aan het gazon toe te voegen.
Weggegaan en opgerot
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:45:12 #7
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_181979950
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:40 schreef mrPanerai het volgende:
Wat is ideaal moment om te verticuteren en opnieuw in te zaaien?

Of om nieuwe zoden te leggen?
Hoe diep moet ik dan afgraven?
Ikzelf heb zo'n 8 cm weggegraven en daar direct de zoden op gelegd voor er onkruid kan ontwikkelen.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_181979973
Graszoden kun je nu gewoon leggen. Volgens mij kan dit vrijwel het hele jaar door, behalve in de perioden dat het heel droog is of vriest.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')