abonnement Unibet Coolblue
pi_181960830
Hallo,

Ik heb een masterthesis geschreven van 20.000 woorden. Is het mogelijk dat je een masterthesis gebruikt als basis voor een PhD? Dat je bijvoorbeeld de introductie en het literatuurhoofdstuk van je masterthesis gebruikt, en het dan nog verbetert en uitbreidt. Ik had een 7 voor mijn masterscriptie, dus als je de kritiek verbetert kom je een heel eind lijkt mij.

Aan de ene kant scheelt het behoorlijk wat tijd, en aan de andere kant ga je door op informatie dat al bekent voor je is. Ik vind het onderwerp ook interessant.

En zou de PhD dan moeten aan dezelfde universiteit als waar je je masterthesis hebt gedaan, of zou het ook ergens anders kunnen?
pi_181960983
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 12:06 schreef Patricier het volgende:
Hallo,

Ik heb een masterthesis geschreven van 20.000 woorden. Is het mogelijk dat je een masterthesis gebruikt als basis voor een PhD? Dat je bijvoorbeeld de introductie en het literatuurhoofdstuk van je masterthesis gebruikt, en het dan nog verbetert en uitbreidt. Ik had een 7 voor mijn masterscriptie, dus als je de kritiek verbetert kom je een heel eind lijkt mij.

Aan de ene kant scheelt het behoorlijk wat tijd, en aan de andere kant ga je door op informatie dat al bekent voor je is. Ik vind het onderwerp ook interessant.

En zou de PhD dan moeten aan dezelfde universiteit als waar je je masterthesis hebt gedaan, of zou het ook ergens anders kunnen?
Ja dit kan, en in bijvoorbeeld de VS is dit heel gebruikelijk. Het is ook wel logisch, omdat je kunt bouwen op je eerder opgedane kennis. In de VS worden de MSc en PhD vaak op dezelfde universiteit gedaan. Dit moet ook op verschillende universiteiten kunnen lijkt me.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181961333
Een 7 voor een master thesis is wel wat magertjes als je er een phd over wilt gaan doen. Nemen ze je wel aan met zo een cijfer?

Voor zover ik weet is het mogelijk om je phd iets te verkorten als je het combineerd maar meestal kan dit alleen na goed overleg. De supervisors van je master thesis en toekomstige phd thesis moeten het er wel mee eens zijn en er moet een duidelijk onderzoeksplan komen.

Kwaliteit > kwantiteit btw. Die 20k woorden zeggen niet zoveel op zichzelf.
pi_181961682
Eens.

Overigens nemen wij tegenwoordig alleen nog maar toppers aan. Zonder een of twee C1 publicaties hoef je niet aan te kloppen. Concurrentie voor de posities is ook moordend. Prima.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181961920
Zal heel erg afhankelijk zijn van het vakgebied en ook van je promotor. Een 7 is zoals gezegd heel mager, dan is al de vraag of je überhaupt een PhD positie zult krijgen. Ik heb zelf in PhD gedaan in de richting van bedrijfskunde, een master thesis zou hier een startpunt kunnen zijn voor 1 onderzoek (lees: 1 artikel), maar dan komen er iig nog twee onderzoeken bovenop voor je van een proefschrift kunt spreken.

Ik zou voorstellen om met je master thesisbegeleider (of eventueel een andere potentiële promotor) te spreken over de eventuele mogelijkheden en voorkeuren wat dit betreft.
pi_181962215
Werk uit een MSc kan wel meegeteld worden voor een PhD, maar dit wordt niet op iedere universiteit geaccepteerd (kan overigens niet over Nederlandse universiteiten oordelen).

Vaak wil men duidelijk hebben wat er tijdens de promotie is gedaan, zonder dat dit vertroebeld is door MSc werk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181962306
Bedankt voor de antwoorden.

Mijn scriptie was best aardig, ik had alleen een beetje de pech dat ik te weinig respondenten had binnen de afgesproken tijd, wat heeft geleid tot een 7 ipv. 8. Inleiding, literatuuronderzoek, schrijfstijl etc was wel goed allemaal.

Een hoogleraar van een andere universiteit (Gent) heeft mij al aangenomen. Ik moet nog met een specifiek onderwerp komen, en denk eraan te vragen of ik mijn masterscriptie kan gebruiken.
pi_181962753
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 13:40 schreef Patricier het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.

Mijn scriptie was best aardig, ik had alleen een beetje de pech dat ik te weinig respondenten had binnen de afgesproken tijd, wat heeft geleid tot een 7 ipv. 8. Inleiding, literatuuronderzoek, schrijfstijl etc was wel goed allemaal.

Een hoogleraar van een andere universiteit (Gent) heeft mij al aangenomen. Ik moet nog met een specifiek onderwerp komen, en denk eraan te vragen of ik mijn masterscriptie kan gebruiken.
Gewoon vragen aan de hoogleraar in dat geval :)
pi_181963259
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 13:40 schreef Patricier het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.

Mijn scriptie was best aardig, ik had alleen een beetje de pech dat ik te weinig respondenten had binnen de afgesproken tijd, wat heeft geleid tot een 7 ipv. 8. Inleiding, literatuuronderzoek, schrijfstijl etc was wel goed allemaal.

Een hoogleraar van een andere universiteit (Gent) heeft mij al aangenomen. Ik moet nog met een specifiek onderwerp komen, en denk eraan te vragen of ik mijn masterscriptie kan gebruiken.
Een vraag die ik aan alle kandidaten stel, is of ze zich wel realiseren waar ze zich in gaan storten, met een promotie.

Lange dagen, weinig financiële waardering, weinig afwisselend werk, lastige collega’s... en dat is nog maar het begin. Als je daarna in de academische wereld wil blijven, weet je dan wel waar je aan begint?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182064897
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 13:15 schreef MrBadGuy het volgende:
Zal heel erg afhankelijk zijn van het vakgebied en ook van je promotor. Een 7 is zoals gezegd heel mager, dan is al de vraag of je überhaupt een PhD positie zult krijgen. Ik heb zelf in PhD gedaan in de richting van bedrijfskunde, een master thesis zou hier een startpunt kunnen zijn voor 1 onderzoek (lees: 1 artikel), maar dan komen er iig nog twee onderzoeken bovenop voor je van een proefschrift kunt spreken.

Ik zou voorstellen om met je master thesisbegeleider (of eventueel een andere potentiële promotor) te spreken over de eventuele mogelijkheden en voorkeuren wat dit betreft.
Dus voor een completeerde PhD heb je bijvoorbeeld dus 3 artikelen? Die voeg je samen en je hebt je proefschrift? In hoeverre moeten deze artikelen aan elkaar gerelateerd zijn?
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 14:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een vraag die ik aan alle kandidaten stel, is of ze zich wel realiseren waar ze zich in gaan storten, met een promotie.

Lange dagen, weinig financiële waardering, weinig afwisselend werk, lastige collega’s... en dat is nog maar het begin. Als je daarna in de academische wereld wil blijven, weet je dan wel waar je aan begint?
Ik had volgens mijn masterthesis prof wel het maximale eruit gehaald (ondanks lastige omstandigheden), dus denk dat die 7 wel prima was. Ik ben al aangenomen bij een prof van een andere uni, maar moet nog met een onderwerp komen.

Ik weet niet of ik in de academische wereld wil blijven, ik las dat het ook gewaardeerd wordt bij bepaalde bedrijven of de overheid. Hopelijk kan ik het in drie jaar afronden.
pi_182065283
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 14:06 schreef Patricier het volgende:

[..]

Dus voor een completeerde PhD heb je bijvoorbeeld dus 3 artikelen? Die voeg je samen en je hebt je proefschrift? In hoeverre moeten deze artikelen aan elkaar gerelateerd zijn?
Met drie (eerste auteur) peer-reviewed papers in C1 journals kun je tegenwoordig bij veel universiteiten promoveren. In Nederland heb ik in commissies gezeten waarbij er om minstens 4 van zulke papers gevraagd wordt. Ze willen dan wel graag zien dat de artikelen over hetzelfde onderwerp gaan (een onderwerp dat best breed mag zijn).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182068144
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 14:37 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Met drie (eerste auteur) peer-reviewed papers in C1 journals kun je tegenwoordig bij veel universiteiten promoveren. In Nederland heb ik in commissies gezeten waarbij er om minstens 4 van zulke papers gevraagd wordt. Ze willen dan wel graag zien dat de artikelen over hetzelfde onderwerp gaan (een onderwerp dat best breed mag zijn).
Bedankt voor je antwoord Lyrebird.

Heb je een indicatie hoeveel woorden gebruikelijk zijn voor één artikel en voor het totale proefschrift?

En in hoeverre kan je je masterscriptie gebruiken voor één artikel? Kan je de kritiek verwerken (en verbeteren), en zo één artikel leveren? (stel het is dan een 8 of 8.5 waard i.p.v. een 7)

Of geldt je masterscriptie slechts als heel schematische basis, en dien je alles opnieuw te schrijven (met masterscriptie als voorbeeld/indicatie)?
pi_182076366
Je kunt je MSc thesis zeker als materiaal voor een artikel gebruiken, als de kwaliteit er is en het materiaal niet eerder gepubliceerd is. Dit vraagt vaak wat knip en plakwerk om het materiaal in zo’n vorm te krijgen, dat het past in het format van een manuscript.

Dit kun je het beste met je “oude” prof regelen. Staar je niet blind op het aantal woorden - alleen kwaliteit telt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 23-09-2018 03:45:06 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182791596
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 02:20 schreef Lyrebird het volgende:
Je kunt je MSc thesis zeker als materiaal voor een artikel gebruiken, als de kwaliteit er is en het materiaal niet eerder gepubliceerd is. Dit vraagt vaak wat knip en plakwerk om het materiaal in zo’n vorm te krijgen, dat het past in het format van een manuscript.

Dit kun je het beste met je “oude” prof regelen. Staar je niet blind op het aantal woorden - alleen kwaliteit telt.
Nieuwe prof wil graag meewerken iig nu. Is het redelijk als ik hem eens vraag mijn scriptie door te nemen en het een cijfer te geven? Volgens mij kan het prima door met een 8.

Voor Engelse schrijfvaardigheden had ik alleen maar lof (“veel beter dan de meesten”) toch slechts een 7 gekregen voor dat onderdeel.

De enige kritiek op de inleiding, literatuur hoofdstuk en resultaten had ik al verwerkt in de laatste versie, maar daar is overheen gelezen (de kritiek bleef gewoon staan in het eindrapport). Ook een 7 voor deze onderdelen dus.

Later nog vaak gehoord dat ik een geweldige scriptie had afgeleverd, maarja, wel “slechts” een 7.

[ Bericht 0% gewijzigd door Patricier op 28-10-2018 13:47:02 ]
pi_182793711
Waarom heb je een cijfer nodig van je nieuwe prof? Als die er van overtuigd is dat je aan een PhD kunt beginnen, over een onderwerp dat past bij je MSc scriptie, dan is het een kwestie van het materiaal zo aanpassen, dat het in de vorm van een wetenschappelijk manuscript gegoten kan worden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_184838632
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 15:17 schreef Lyrebird het volgende:
Waarom heb je een cijfer nodig van je nieuwe prof? Als die er van overtuigd is dat je aan een PhD kunt beginnen, over een onderwerp dat past bij je MSc scriptie, dan is het een kwestie van het materiaal zo aanpassen, dat het in de vorm van een wetenschappelijk manuscript gegoten kan worden.
Ah oke mooi, dat is wel waar inderdaad.

Ik neem aan dat een heel nieuw onderzoeksvoorstel dus overbodig is, als je je huidige MSc. gebruikt? (wellicht wel weer wat knippen/plakken, ik weet niet in hoeverre er echt een onderzoeksvoorstel formaat moet komen, maar een kwalitatief goede scriptie lijkt mij meer waard dan een onderzoeksvoorstel (zonder een scriptie) als begin)

Ik ben nog even een tijdje opzoek geweest bij passend werk om als buitenpromovendus te kunnen starten, maar dat heb ik nu gevonden.
  woensdag 6 februari 2019 @ 17:38:52 #17
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_184859537
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 14:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een vraag die ik aan alle kandidaten stel, is of ze zich wel realiseren waar ze zich in gaan storten, met een promotie.

Lange dagen, weinig financiële waardering, weinig afwisselend werk, lastige collega’s... en dat is nog maar het begin. Als je daarna in de academische wereld wil blijven, weet je dan wel waar je aan begint?
Dit inderdaad. Het is echt ondankbaar werk. Gelukkig de keuze gemaakt om het niet te doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')