abonnement Unibet Coolblue
pi_181957416
quote:
Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken wilde niet dat een kritisch rapport van de toezichthouder op de inlichtingendiensten vlak vóór het referendum over de Inlichtingenwet verscheen. Dit staat in stukken die Nieuwsuur heeft opgevraagd op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en de Wet op inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv).

Een ambtenaar schrijft een week voor het referendum: "Min BZK (de minister) heeft besloten dat, nu verzending van het rapport niet meer enige tijd voor het referendum kan plaatsvinden, verzending na het referendum te verkiezen is. Deze tijd zal ook nodig zijn voor het zorgvuldig afstemmen van onze lijn met buitenlandse partners."

Het ministerie ontkent dat de timing van publicatie enig verband houdt met het referendum, en dat het alleen was vanwege de afstemming met het buitenland. "De minister wilde het rapport in zijn geheel openbaar maken en helemaal niet witten. Juist vanwege het belang van transparantie. Overeenstemming hierover bereiken met de buitenlandse inlichtingendiensten kost tijd."

'Bewust buiten het debat gehouden'
Oppositiepartijen SP en PvdA concluderen anders op basis van de stukken en eisen opheldering. "Heel opmerkelijk", vindt Kamerlid Ronald van Raak (SP). "Ze heeft in de Tweede Kamer gezegd dat ze het zo snel mogelijk daarheen wilde sturen. Uit deze stukken blijkt dat ze dat juist niet heeft gedaan. Ze heeft de Kamer dus op zijn minst niet goed ingelicht. En ze heeft heel belangrijke informatie van de onafhankelijke toezichthouder op de geheime diensten bewust buiten het debat gehouden."

Ook Attje Kuiken (PvdA) is "heel onaangenaam verrast, want we hebben voortdurend aan de minister gevraagd waarom het rapport niet eerder naar de Tweede Kamer is verzonden. Het gaat om heel belangrijke informatie: privacy en nationale veiligheid. Daar moet je gewoon heel open over zijn."

In het rapport concludeert de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) dat de privacy beter beschermd moet worden bij de uitwisseling van gegevens met buitenlandse diensten. Ook wordt niet altijd een risicoweging gemaakt voorafgaand aan de samenwerking met deze diensten.

Een week na het referendum over de inlichtingenwet verscheen het rapport van toezichthouder CTIVD over de uitwisseling van gegevens door de AIVD met buitenlandse diensten. In de discussie voorafgaand aan het referendum speelde de uitwisseling van informatie met buitenlandse diensten een grote rol.

De oppositie was boos dat het rapport niet eerder was gepubliceerd: dan had het rapport nog een rol kunnen spelen bij de campagne van het referendum. De minister had het rapport 9 februari al in haar bezit. Ollongren benadrukte dat het niet ongewoon is bij rapporten om gebruik te maken van de wettelijke termijn van zes weken voor je publiceert. Deze tijd was volgens haar nodig om met de buitenlandse partners te overleggen, die niet op het rapport zaten te wachten.

Uit de opgevraagde stukken blijkt dat het rapport een lange ontstaansgeschiedenis kent. Een eerste versie ligt al half september 2017 op het bureau van de minister van Binnenlandse Zaken.

Omdat het rapport gaat over een internationaal samenwerkingsverband, moet dit ook afgestemd worden met buitenlandse inlichtingendiensten. Die krijgen al op 30 november een eerste versie en hebben dan drie weken de tijd om te reageren. Op basis daarvan wordt een deel van het rapport geheim verklaard, maar aan de conclusies wordt niks veranderd.

Op 9 februari 2017 krijgt de minister het definitieve rapport en heeft dan tot uiterlijk 23 maart, twee dagen na het referendum, om het naar de kamer sturen. De planning is dan om dit ervoor, rond half maart te doen.

Er is een discussie of er in het definitieve rapport nog passages moeten worden weggelakt. De minister zegt dat de afstemming zo lang duurde omdat zij niks wilde weglakken. Kennelijk speelde er ook een ander argument, want in een andere mail staat dat een hoge ambtenaar besloten heeft om niet te witten "met name vanwege de slechte timing (referendum Wiv)".

Na het referendum
Op 12 maart krijgt de minister een conceptbrief met een samenvatting van het rapport om naar de Tweede Kamer te sturen. Maar 15 maart schrijft een ambtenaar dus na overleg met de minister dat besloten is na het referendum te publiceren.

Het rapport moet dan eigenlijk uiterlijk 23 maart verschijnen. Maar op 20 maart staat in een mail: "begreep trouwens dat MINBZK aanbieding van het rapport over het weekend heen wil tillen. Daar is nog overleg over." 28 maart gaat het rapport eruit.

Uit de stukken blijkt dat afstemming met buitenlandse diensten belangrijk was. Maar nergens staat waarom dit niet voor half maart afgerond kon zijn. De partners hadden het stuk immers al vanaf 30 november in handen. Veel stukken zijn in verband met het vertrouwelijke karakter 'gewit'.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ndum-publiceren.html

Liegen, bedriegen, de boel manipuleren en in het algemeen ondemocratisch bezig zijn. Het lijkt de standaard Modus Operandi van D'66 in het algemeen en Ollongren in het bijzonder. Zal het tot aftreden leiden? Natuurlijk niet, de fracties houden elkaar wel de hand boven het hoofd, bang als ze zijn voor de peilingen: https://www.ad.nl/politie(...)ng-de-hond~a341b47c/
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_181957445
GeenStijl kwam een half jaar geleden al met dit nieuws en nu komt de NOS/nieuwsuur er pas mee. Goede journalistiek :')
  maandag 17 september 2018 @ 09:28:59 #3
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_181957852
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 09:03 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
GeenStijl kwam een half jaar geleden al met dit nieuws en nu komt de NOS/nieuwsuur er pas mee. Goede journalistiek :')
Dit ja.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_181957863
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 09:03 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
GeenStijl kwam een half jaar geleden al met dit nieuws en nu komt de NOS/nieuwsuur er pas mee. Goede journalistiek :')
Dit.

Maar dan is het GS en is het rechts geneuzel wat niet serieus genomen hoeft te worden.

Een conclusie kun je hier wel uit trekken: orwellongren mag gewoon haar biezen pakken. Het is wel legaal dus om tot die datum te wachten, alleen had dit rapport een dusdanig belangrijke inhoud voor het democratisch proces, dat vervroegd bekend had moeten worden.

En daarmee is het de zoveelste die onder markiemark moet aftreden, dus mark hij ook.

Oprotten met deze idioten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_181957900
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 09:03 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
GeenStijl kwam een half jaar geleden al met dit nieuws en nu komt de NOS/nieuwsuur er pas mee. Goede journalistiek :')
GS heeft vaak genoeg scoups, maar die worden dan afgedaan als 'GeenStijl :') '
Pas geleden toch ook met al die jihad-ellende in de moskee waar NieuwsUur opeens een 'scoup' over had.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_181957937
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 09:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit.

Maar dan is het GS en is het rechts geneuzel wat niet serieus genomen hoeft te worden.

Een conclusie kun je hier wel uit trekken: orwellongren mag gewoon haar biezen pakken. Het is wel legaal dus om tot die datum te wachten, alleen had dit rapport een dusdanig belangrijke inhoud voor het democratisch proces, dat vervroegd bekend had moeten worden.

En daarmee is het de zoveelste die onder markiemark moet aftreden, dus mark hij ook.

Oprotten met deze idioten.
Geenstijl heeft vaker zulke scoups, maar wordt nooit serieus genomen want "racistisch weblog" :') Feit is wel dat alle media behalve Geenstijl tijdens de discussie niet heeft opgemerkt dat Ollongren dat rapport achterhield, en als het te laat is erover berichten. Ze hadden dat tijdens de discussie moeten doen, maar toen waren ze zeker te druk bezig om een voorpagina verhaal te schrijven over de poetsvrouw van Trump die hem door het slijk haalde.

Dat hele kabinet is een lachertje, liegen en bedriegen zijn ze goed in. Tijd dat politici vervolgd gaan worden voor hun misdaden tegen de bevolking, ze vegen hun reet af aan de kiezer en doen we ze zelf goed uitkomt. Maar zodra er weer verkiezingen zijn dan gedragen ze zich weer 3 weken als voorbeeldige partij en al die oogklepstemmers trappen er weer massaal in.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 17 september 2018 @ 09:37:16 #7
408813 crew  trein2000
pi_181958000
Dit raakt aan de geloofwaardigheid van ollongren en het kabinet in zn geheel.

Dit is niet het eerste incident met ollongren...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_181958068
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 09:37 schreef trein2000 het volgende:
Dit raakt aan de geloofwaardigheid van ollongren en het kabinet in zn geheel.

Dit is niet het eerste incident met ollongren...
Ollongren heeft vanaf dag 1 een enorme minachting voor de kiezer en het democratische proces laten zien (deed ze ook al in A'dam).
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_181958119
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 09:37 schreef trein2000 het volgende:
Dit raakt aan de geloofwaardigheid van ollongren en het kabinet in zn geheel.

Dit is niet het eerste incident met ollongren...
Klopt, maar er zal niets gebeuren. De politiek trekt zich niets aan van de kiezer en gaat gewoon hun eigen gang. Indien nodig slachtofferen ze Ollongren en komt er een nieuw poppetje te zitten.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 17 september 2018 @ 09:44:34 #10
408813 crew  trein2000
pi_181958120
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 09:41 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ollongren heeft vanaf dag 1 een enorme minachting voor de kiezer en het democratische proces laten zien (deed ze ook al in A'dam).
Dat zijn wel hele grote woorden, maar erg chique is het niet idd
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_181958160
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 09:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat zijn wel hele grote woorden, maar erg chique is het niet idd
https://www.parool.nl/ams(...)-republiek~a4458193/
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 17 september 2018 @ 09:47:59 #12
408813 crew  trein2000
pi_181958188
quote:
Ja ik ken die uitspraak wel. Maar volgens mij moet je hem niet letterlijk nemen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_181958394
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_181958406
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 09:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja ik ken die uitspraak wel. Maar volgens mij moet je hem niet letterlijk nemen.
Nee natuurlijk niet :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  maandag 17 september 2018 @ 10:05:03 #15
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181958520
Nos loopt achter de feiten aan, D’66 liegt, water is nat.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181958542
Ze is wel van de doofpotten he _O-
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_181958545
quote:
Ja het is echt D'66's Modus Operandi.
Ze haten de burger die volgens hun 'foute denkbeelden' heeft en vinden dat regels niet voor hun gelden zolang 'ze het goede doen'.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 17 september 2018 @ 10:12:14 #18
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_181958680
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 09:03 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
GeenStijl kwam een half jaar geleden al met dit nieuws en nu komt de NOS/nieuwsuur er pas mee. Goede journalistiek :')
NOS heeft nu verder gewobd, het bleek nu doelbewust te zijn gebeurd. Voor dergelijke aannames heb je immers bewijs nodig. Ollogren blijft er echter over liegen of doelbewust kiezen voor andere woorden (potato,patato verhaal). Het is een zonde, maar eentje die haar zal worden vergeven want net voor prinsjesdag gaat er niemand aan en D66 gaat niemand laten vallen want dat houdt in dat ze in de buurt komen van het verlies van de PvdA.
En Mark zag dat het goed was, de aandacht is weer weg van het dividendgedoe.
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  maandag 17 september 2018 @ 10:28:19 #19
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_181959013
Ik had niets anders verwacht van Ollongren. Las vanochtend dat 38% van de Nederlanders haar nog steeds vertrouwt. Dit land zit vol gekken.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 17 september 2018 @ 11:13:29 #20
74056 crew  ToT
pi_181959919
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 09:00 schreef De_Onnoembare het volgende:

Liegen, bedriegen, de boel manipuleren en in het algemeen ondemocratisch bezig zijn.
Misschien moeten we daar eens een gezamenlijk werkwoord voor zien te verzinnen? Ollongreren bijvoorbeeld?
pi_181960420
Ik heb ooit nog op D66 gestemd, maar wat ik krijg ik tegenwoordig een vieze smaak in mijn mond van deze partij zeg. Ollongren mag wat mij betreft haar biezen pakken. Als een Halbe Zeilstra al moet opstappen om een domme leugen dan moet deze feeks door het moedwillig beïnvloeden van een referendum door een zeer relevant rapport achter te houden dat zeker ook doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Luckyseven op 17-09-2018 14:02:12 ]
pi_181960745
quote:
2s.gif Op maandag 17 september 2018 11:13 schreef ToT het volgende:

[..]

Misschien moeten we daar eens een gezamenlijk werkwoord voor zien te verzinnen? Ollongreren bijvoorbeeld?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_181960751
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 11:38 schreef Luckyseven het volgende:
Ik heb ooit nog op D66 gestemd, maar wat ik krijg ik tegenwoordig een vieze smaak in mijn mond van deze partij zeg. Ollongren mag wat mij betreft haar biezen pakken. Als een Halbe Zeilstra al moet opstappen om een domme leugen dan moet deze feeks dat door het moedwillig beïnvloeden van een referendum door een zeer relevant rapport achter te houden dat zeker ook doen.
Het mooie is, ik heb een D66-lid hier zien beweren dat Ollongren een goede opvolger voor Pechtold zou zijn! :D O+

Ik zei ook gelijk: DOEN DOEN DOEN! ^O^
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_181960761
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 09:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat zijn wel hele grote woorden, maar erg chique is het niet idd
Grote woorden? Hoezo?

Als er een haar reet afveegt met 'de kiezer' is zij het en zelfs een stemming van haar eigen collega's in de kamer over het bureau 'eu vs nepnieuws'.
Zij is gewoon ongeschikt in een democratie. In Amsterdam is dat duidelijk geworden en nu ook al binnen een jaar in den haag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 17 september 2018 @ 12:10:14 #25
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_181960897
Demonen66. :r
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')