abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182062651
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik moet ineens denken aan iets met "uitgebrokkeld puntstuk" erin.
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 48,67 4x4: 3:21,10 5x5: 6:36.936 6x6: 15:29,109 2-5 relay: 10:57,568
  zaterdag 22 september 2018 @ 11:05:06 #152
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182062689
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik denk dat hij het mechanisme van meldingsmoeheid bedoelt.
  zaterdag 22 september 2018 @ 11:06:36 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182062700
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten ;(
Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt.
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer :P
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
pi_182062702
registreer om deze reclame te verbergen
@Fles: Nah, wat ik al zei: het is materieelspecifiek en situatiespecifiek. Zo zit/zat er bij Breda een punt waarop je met twee ICMs standaard een ATB remming krijgt/kreeg. Alleen met ICM, andere materieelsoorten hebben er geen last van.
De Traxx heeft zoiets bij Tilburg Universiteit, daar krijg je een ATB VV remming als de tegentrein zijn uitrijsein is gepasseerd, alsof het ATB VV baken verkeerd gemonteerd is.

Al dit soort gevallen zijn allemaal bekend, maar oplossen schijnt heel erg lastig en vooral kostbaar te zijn. Aangezien er in alle gevallen geen veiligheidsproblemen zijn (immers: de ingreep is de veilige kant op) bij één specifieke materieelsoort in één specifieke situatie, wordt er niks aan gedaan.

quote:
3s.gif Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.

[ Bericht 5% gewijzigd door MTL op 22-09-2018 11:27:24 ]
pi_182062752
Staan die situaties dan ook goed beschreven voor de mcn's? Dat je niet verrast wordt...
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
pi_182062851
Nee, maar iedere mcn die er vaker komt weet dit soort dingen wel. Door ervaring of omdat het bij bijvoorbeeld wegleren verteld is.
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:10:28 #157
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_182066111
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Het terugnemen van tractie an sich niet, iets anders misschien wel.

Er zit een storing in het systeem en dát kan wel leiden tot ongevallen. Nu blijft het beperkt tot teruggenomen actie door een machinist met zijn eigen workaround.

De noodzaak tot het verhelpen van de storing is dan wel weg, maar het kan nog steeds gevaarlijk zijn. Wie weet detecteert het systeem treinen helemaal niet goed en komen er straks treinen tegelijk in hetzelfde blok.
So we just called him Fred
pi_182066428
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.

In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:37:32 #159
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182066430
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef MTL het volgende:

[..]

Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:39:01 #160
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182066450
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.

In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
Ja dat geldt voor deze situatie. Maar in het algemeen zie je vaak in ongevalsrapportages (niet specifiek spoors) dat niet gemelde fouten, en zelf verzonnen workarounds relatief vaak leiden tot echte incidenten, omdat het ingesleten gedrag is: het zal wel weer zo'n (onbelangrijk) probleem zijn...
pi_182066476
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.
Dat lijkt mij duidelijk.
Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen.
Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:45:25 #162
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182066521
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:41 schreef MTL het volgende:

[..]

Dat lijkt mij duidelijk.
Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen.
Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
Ja, dat hou je, zeker nu je niet meer alles met standaard Fase 4 kasten uitrust, maar er allerlei ATB-oplossingen in software komen.

Heb je ook dit soort gekke dingen met materieel, dat je denkt: ach dat probleem klik ik wel even weg, want is toch nooit ernstig?
pi_182066952
Natuurlijk. De foutmeldingen over reisinformatieschermen die defect zijn vind ik niet bijster interessant :P
pi_182067140
'Camera afgedekt' in de VIRMm :P
  zaterdag 22 september 2018 @ 17:43:06 #165
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182067263
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 17:33 schreef GlenSpey het volgende:
'Camera afgedekt' in de VIRMm :P
Als dat ineens gebeurt tijdens de rit lijkt het me wel iets om de conducteur op te wijzen. Of de spoorwegpolitie :P

Gaat dat soort meldingen ook meteen naar NedTrain eigenlijk? Of zien ze dat pas wanneer ze het diagnoselogboek uitlezen?
We are shaping the future.
pi_182067392
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
pi_182068335
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 17:52 schreef MTL het volgende:
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
Klopt, en daar ben ik nu mee bezig:)
  zaterdag 22 september 2018 @ 20:13:11 #168
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_182069761
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.

Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?

Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.

En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen?
Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
So we just called him Fred
pi_182069894
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 20:13 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?

Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.

En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen?
Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
Hij bedoeld dat het systeem reageert op de storing, en daarin dus doet wat het moet doen: namelijk de ATB laten terugvallen.

Als je dan vervolgens met een simpele handeling een hoop toeters en bellen (en een mogelijke snelremming) kan voorkomen dan doe je dat idd ;)
pi_182070737
Je weet er weer mooie flauwekul van te breien, Fredvz. Ik ben wel klaar met uitleggen, met dat soort insinuaties.

Tegen beter weten in doe nog één laatste poging.
We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben.
Dat is dus een zgn ATB baanstoring. Vervelend, maar omdat het de veilige kant op valt (er wordt immers een lagere snelheid afgedwongen) is er geen sprake van een veiligheidsprobleem, hooguit dat je een minuutje vertraging oploopt omdat je moet gaan rijden op zicht tot het eerstvolgende sein. Dat meld je daarna aan de treindienstleider en daarmee is het klaar.

Een terechte ATB terugval zou zijn op het moment dat bijvoorbeeld een sein voor je wordt herroepen, of als er een kortsluitkabel is geplaatst vanwege een ongeval of iets in die richting.

Bij Mariahoeve komt dus in zeer specifieke gevallen kort een verkeerde ATB code binnen, die een lagere snelheid afdwingt dan je in werkelijkheid daar mag rijden, om vrijwel direct er na weer terug springt naar de juiste code.
Als ik die terugval kan voorkomen door simpelweg de trein over dat stukje te laten rollen, dan is het natuurlijk volkomen flauwekul om dat als 'potentieel veiligheidsprobleem' te bestempelen.
pi_182071243
Lekker even een wisselstoring tussen Nijmegen en Arnhem meepakken na een dag door Duitsland crossen hehehe. Lijnbus gepakt.
Bier.
pi_182072059
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 21:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Lijnbus gepakt.
Heb ik net ook gedaan van Enschede naar Hengelo. En zo ook weer terug O-)


9Vlm7Gmh.jpg
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_182072105
Ja maar jij doet dat vrijwillig. Eng figuur :P

Zwaai naar fles!
Bier.
  Moderator zaterdag 22 september 2018 @ 22:20:43 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182072171
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 22:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:


Zwaai naar fles!
Ben je ook in IJsland?
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  zaterdag 22 september 2018 @ 23:06:05 #175
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182072903
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 21:11 schreef MTL het volgende:

We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben.

Ik neem aan dat je dan een geelvaller krijgt?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')