abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182205030
registreer om deze reclame te verbergen
Hoe is het met die zweettrein inmiddels? Ik ben bijna weer in Eindhoven
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 48,67 4x4: 3:21,10 5x5: 6:36.936 6x6: 15:29,109 2-5 relay: 10:57,568
pi_182206480
Niks meer van gezien dus :N
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 48,67 4x4: 3:21,10 5x5: 6:36.936 6x6: 15:29,109 2-5 relay: 10:57,568
pi_182208780
Spaanse hogesnelheidslijn: lege treinen betaald door Europa 29-09-2018 Buitenland
Redactie: Rianne van der Linden - van Vuren

Spaanse hogesnelheidslijn: lege treinen betaald door Europa

trein5.png

Spanje heeft miljarden subsidie gekregen van de Europese Unie om een supersnel trein netwerk aan te leggen. Het land heeft sinds 2000 ruim de helft van het Europese spoorwegenbudget opgeslokt. De hogesnelheidstreinen doorkruizen het hele land, maar er wordt opvallend weinig gebruik van gemaakt. Volgens critici wordt er bij de aanleg en uitbreiding van het grootste hogesnelheidsnetwerk van Europa geen kosten-batenanalyse gemaakt en hebben politieke motieven voorrang.

Het is doodstil op station Tardienta om elf uur in de ochtend. Een blik op de dienstregeling leert dat er de komende vier uur geen trein zal stoppen. Het dorp telt nog geen duizend inwoners. Toch stopt hier twee keer per dag een hogesnelheidstrein. 's Ochtends kun je instappen naar Zaragoza en Madrid, 's avonds de andere kant op richting Huesca.

Het station van de Alta Velocidad Espańola (AVE, de Spaanse Hogesnelheidstrein) is de trots van het dorp. Alleen maakt bijna niemand er gebruik van. Anderhalve reiziger per dag, volgens de officiële statistieken. "Dit is geen trein waar de inwoners iets aan hebben’’, zegt burgemeester Agustín Segura.

Eén op de vier stations van de AVE heeft 150 of minder reizigers per dag.
Spanje ontving bijna helft van Europese budget voor hogesnelheidstreinen

Onlangs verscheen een rapport van de Europese Rekenkamer. Daaruit bleek dat sinds 2000 bijna de helft van het Europese budget voor hogesnelheidstreinen naar Spanje is gegaan. Het gaat om 11 miljard euro van in totaal 23,7 miljard euro. De conclusie in het rapport was vernietigend: lijnen worden aangelegd om politieke redenen, niet om hun economisch of maatschappelijk nut.

Nationaal statussymbool

In 1992 opende Spanje de eerste hogesnelheidslijn tussen Madrid en Sevilla. Sindsdien heeft de uitbreiding van het hogesnelheidsnet altijd hoog op de politieke agenda gestaan van de regering in Madrid. De AVE werd een nationaal statussymbool en stond onder geen enkele regering ter discussie. Tijdens de zwaarste jaren van de crisis ging de aanleg van nieuwe lijnen gewoon door.

Inmiddels heeft Spanje bijna 3500 kilometer hogesnelheidslijn in gebruik. Daarmee heeft het land het grootste net van Europa. Wereldwijd heeft alleen China meer kilometers hogesnelheidstrein. Maar nergens rijden die snelle treinen zo leeg rond als in Spanje.

Spanje heeft bijna 3500 kilometer hogesnelheidslijn in gebruik.
Binnen vier uur in Madrid

De verlaten perrons van Tardienta staan niet op zichzelf. Eén op de vier stations van de AVE heeft 150 of minder reizigers per dag. Dat is het gevolg van een transportbeleid waarbij volgens critici geen kosten-batenanalyse gemaakt wordt en politieke motieven de voorrang krijgen. Behalve een symbool van nationale trots is de hogesnelheidslijn een symbool om de nationale eenheid en de centrumfunctie van Madrid te versterken. Madrid moet binnen vier uur vanuit alle provinciehoofdsteden te bereiken zijn, was de droom van premier José Maria Aznar in 2000.

Geen openheid van zaken

Die visie is nog steeds van kracht. En daarvoor is geen prijs te hoog. Tot nu toe heeft de Spaanse regering volgens onderzoeker Germŕ Bel 70 tot 80 miljard euro in de aanleg van de AVE gepompt. Dat is een schatting, want sinds de crisis geeft de regering in Madrid geen openheid van zaken meer over de werkelijke uitgaven. "Het is zeer ernstig dat er geen openheid van zaken wordt geven", zegt hoogleraar economie Bel.

Bel vindt ook dat subsidiegever Brussel zich eens flink achter de oren moet krabben. "De Europese Commissie weet dat Spanje de exploitatie subsidieert’’, zegt hij. "Dat mag niet volgens de Europese regels, omdat een hogesnelheidstrein niet valt onder de verplichte publieke dienstverlening." Maar in Brussel kijken ze liever de andere kant op. "Dat is opmerkelijk. Tenslotte is hier veel Europees geld mee gemoeid’’, zegt hij.

https://eenvandaag.avrotr(...)betaald-door-europa/
pi_182209402
registreer om deze reclame te verbergen
voor at best 11/70 deel "betaald door Europa" dus eigenlijk? :?
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 48,67 4x4: 3:21,10 5x5: 6:36.936 6x6: 15:29,109 2-5 relay: 10:57,568
pi_182209664
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:35 schreef Dr_Flash het volgende:
voor at best 11/70 deel "betaald door Europa" dus eigenlijk? :?
Ja, net als de vrij fantastische snelwegen die Spanje rijk is. Ik kan alleen maar denken "nou en".
Bier.
pi_182209944
Maar het is natuurlijk wel een beetje typerend dat er in het Mariënberg van Spanje twee HST's per dag rijden (verder ook nog andere treinen eigenlijk? Of...? :? )

Aan de andere kant, voor dat soort onzin hoef je echt niet naar Spanje. Oostende en Mons hebben ook jarenlang hun dagelijkse TGV gehad waar nog geen kat in zat. "Moest" want politieke piemeltjes moesten omhoog :')
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 48,67 4x4: 3:21,10 5x5: 6:36.936 6x6: 15:29,109 2-5 relay: 10:57,568
  Moderator zondag 30 september 2018 @ 12:06:47 #282
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182223913
registreer om deze reclame te verbergen
Blijkbaar is het vrij makkelijk om veel geld te krijgen als een land de helft krijgt... Waarom doet de NL overheid dan niet meer moeite.
Huidige tracé van de ICE, onderlangs tot aan Venlo/Mönchengladbach en richting het Noorden tot Oldenburg ofzo.

Zodat je vanuit Hoogeveen rechtstreeks naar bijvoorbeeld Hamburg of Amsterdam kunt O-)
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_182226363
Kennelijk wist men daar goed hoe men aan EU-subsidies kon geraken.

Wellicht hadden we dan ook de HSL-Oost, een Zuiderzeelijn en een spoor in de middenberm van de A27 Lunetten - Breda gehad.
  zondag 30 september 2018 @ 14:02:08 #284
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182226691
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 13:50 schreef Bitlord het volgende:
een spoor in de middenberm van de A27 Lunetten - Breda gehad.
Hoe graag ik die lijn ook zie komen, denk ik niet dat hij ooit gebouwd gaat worden :N
We are shaping the future.
pi_182227212
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 14:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoe graag ik die lijn ook zie komen, denk ik niet dat hij ooit gebouwd gaat worden :N
De verbreding van de A27 was denk ik dé kans geweest. De volgende keer dat dat gebeurd zijn alle autos zelfrijdend en is de trein met miljardeninvesteringen volledig achterhaald.
  zondag 30 september 2018 @ 14:33:09 #286
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182227535
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 14:20 schreef Bitlord het volgende:

[..]

De verbreding van de A27 was denk ik dé kans geweest.
Die verbreding had er allang moeten zijn, en zelfs nu hij eindelijk gaat gebeuren gaat dat zeer sober gebeuren. Een spoorlijn bouwen langs de A27, of zelfs alleen al het treffen van voorbereidingen daarvoor, zou het hele project met jaren vertragen.

Tegen de tijd dat Hooipolder - Houten onder de huidige plannen verbouwd is zullen we 12 jaar verder zijn (ja, serieus), skeptici verwachten dat de geleverde capaciteit op dag 1 al ontoereikend zal zijn.

quote:
De volgende keer dat dat gebeurd zijn alle autos zelfrijdend en is de trein met miljardeninvesteringen volledig achterhaald.
Zelfrijdende auto's, ik moet het nog maar zien :)
We are shaping the future.
pi_182228404
quote:
10s.gif Op woensdag 26 september 2018 22:23 schreef Peterselieman het volgende:
ik doe het tegenwoordig wat rustiger aan :P
Ja, ik ook :Y
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 48,67 4x4: 3:21,10 5x5: 6:36.936 6x6: 15:29,109 2-5 relay: 10:57,568
  Forum Admin zondag 30 september 2018 @ 15:04:54 #288
50937 crew  Anne
Has a nice big pony.
pi_182228482
Mooi reeksnummer dit O+. Moet ik even gepost hebben.
Team Jean
pi_182228859
Deze had ik nog niet meegemaakt: met 4 treinen tegelijkertijd Utrecht uitrijden.

Elk halfuur om '18/'48 zie ik nu.

In theorie zou 7 ook kunnen (met ee rangeerbeweging naar Ut201/204 en Cartesiusweg). Hoewel ik afvraag of de spanning dan nog wel oké is.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bitlord op 30-09-2018 15:28:12 ]
  zondag 30 september 2018 @ 23:15:58 #290
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182243548
En niemand die de moeite neemt om als eerbetoon wat plaatjes van de paaltjesloc op te sporen? ;(

Deze dus:
6PC3ZoU.jpg

In Venlo, bijvoorbeeld:
ONM4X2Z.jpg

Of in Amsterdam, voor de IC uit Berlijn:
daSQuBE.jpg

En profile:
Yja3hLC.jpg

Leve het archief!
pi_182244164
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 22:20 schreef James1988 het volgende:
Hier de top-139 aan posters sinds 1 januari 2010 :P
[ code verwijderd ]

Met dank aan de statstool en wat geklooi in Excel :s)
I
Bedankt hiervoor! Ik zal nog wel verder gaan zakken helaas, vorig jaar nog veel getreind toen ik in Polen woonde maar toen fokte ik niet omdat ik constant captions moest invullen. Inmiddels woon ik voor werk in Frankfurt en bezit ik helaas een auto ;( Niettemin morgen wel een mooi ritje van Marrakech naar Rabat voor de boeg met de Marokkaanse spoorwegen, ik ben benieuwd 8-)
pi_182247111
Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga.
Bier.
pi_182247159
quote:
14s.gif Op zondag 30 september 2018 15:04 schreef Anne het volgende:
Mooi reeksnummer dit O+. Moet ik even gepost hebben.
:Y
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_182247276
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 07:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga.
Even bij de statistieken kijken daar
  maandag 1 oktober 2018 @ 09:24:56 #295
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182247689
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 07:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga.
Kan best zijn dat de betrouwbaarheid op Zwenzwoka is toegenomen na de electrificage ja :Y
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 48,67 4x4: 3:21,10 5x5: 6:36.936 6x6: 15:29,109 2-5 relay: 10:57,568
pi_182247747
kan wel zijn maar ik sta hier op stadshagen nog steeds op de trein te wachten :(
  maandag 1 oktober 2018 @ 09:39:21 #297
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182247817
#1111 *G*
Same shit, different day
SC hopper present
Meet-Bedelaar
pi_182247861
quote:
10s.gif Op maandag 1 oktober 2018 09:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan best zijn dat de betrouwbaarheid op Zwenzwoka is toegenomen na de electrificage ja :Y
Het begin was goed maar er begint nu toch met enige regelmaat wat wrijving te komen bij de krappe kruisingen in Zwolle. Dat gaat alleen om IC/Sprinter die elkaar kruisen.
Bier.
pi_182247876
Kut Syntus :r
pi_182247889
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 09:44 schreef b2py het volgende:
Kut Syntus :r
Provincie eerder.
Bier.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')