ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op maandag 17 september 2018 00:12 schreef James1988 het volgende: Hoeveel grensovergangen voor personenverkeer zijn er eigenlijk nog in dienst tussen België en Frankrijk? Ik ken: - Lille - Moeskroen - Lille - Tournai - HSL 1
Zijn er meer?
Op het moment niet, maar in december komen er twee bij. Dan rijden er vanuit Mons en Charleroi weer een paar keer per dag treinen tot Franse stations net over de grens.
Op het moment niet, maar in december komen er twee bij. Dan rijden er vanuit Mons en Charleroi weer een paar keer per dag treinen tot Franse stations net over de grens.
Er waren er ooit 23 (zij het niet allemaal tegelijk). Weinig meer van over dus.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Nou ja, het feit dat je een e-ticket uit moet printen is natuurlijk wel vrij achterhaald. Zolang de QR-code (is het niet maar lijkt ie wel op) maar scanbaar is moet het goed zijn vind ik.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
grappig, nog nooit zo'n hok gewassen vannacht was iemand anders, en normaal staan ze op de Zaanstraat maar die was dicht dit weekend. daar is geen wasstraat meer
Zo, eerste instructiedag voor mij voor de SNG zit er ook weer op. Eerste indruk: mooie, lekker eenvoudige treintjes Alles is lekker voor het hand liggend, dus wat mij betreft goedgekeurd
Morgen op en neer pendelen tussen Amersfoort en Apeldoorn voor wat rij-ervaring.
Tot een stationslijst. Vrije invoer heeft mijn collega (die ook die tekst er in heeft gezet) niet kunnen vinden Waarom Hindeloopen er in staat weet ik dan weer niet. Er staan wel meer plaatsen in die vrij, erm, apart zijn.
Zou mij niets verbazen. Of die mensen van CAF hebben 'm van Wikipedia geplukt
Inderdaad alle stations (ook op de diesellijnen) staan er volgens mij in. Ben alleen vergeten te kijken of de stations van de ZLSM er in staan, net als bij de VIRM
Op dinsdag 18 september 2018 17:09 schreef MTL het volgende: Tot een stationslijst. Vrije invoer heeft mijn collega (die ook die tekst er in heeft gezet) niet kunnen vinden Waarom Hindeloopen er in staat weet ik dan weer niet. Er staan wel meer plaatsen in die vrij, erm, apart zijn.
Op dinsdag 18 september 2018 17:09 schreef MTL het volgende: Tot een stationslijst. Vrije invoer heeft mijn collega (die ook die tekst er in heeft gezet) niet kunnen vinden Waarom Hindeloopen er in staat weet ik dan weer niet. Er staan wel meer plaatsen in die vrij, erm, apart zijn.
Heeft Flirt ook, alle stations van Nederland plus nog een hele rits van die daarbuiten, tot in Frankrijk aan toe. Het gekke is echter dat je het wel op de boordcomputer kan instellen, maar de OBIS het toch niet oppakt. De bijsturing moet het voor je instellen, anders rij je dus zonder bestemmingsaanduiding
Ik heb al vaak zat in FLIRTs gezeten waar geen bestemming op stond, of waarin de reisinformatie aan boord het niet doet. Sommige machinisten/conducteurs roepen dan zelf alles maar om, anderen lijkt het niet te kunnen deren.
In de flirt kun je obis gewoon uitschakelen en handmatig een bestemming op het koersbord zetten. Je zult dan idd wel handmatig om moeten roepen en ik denk dat dat gewoon een vergeetje is omdat men dat gewoon niet meer gewend is ennde microfoon zo zit dat je wegkijkt van de plek waar de seinen staan
Ach, beter dan de Windows 95 van de VIRM of de Linuxversie van de Traxx uit 2006. Vooral stabiliteit is vereist. Het spul heeft zelf verder geen internetverbinding.
Op dinsdag 18 september 2018 20:02 schreef MTL het volgende: Ach, beter dan de Windows 95 van de VIRM of de Linuxversie van de Traxx uit 2006. Vooral stabiliteit is vereist. Het spul heeft zelf verder geen internetverbinding.
Gaat zo'n trein regelmatig "helemaal" uit dan? Want Win95 kan niet langer dan 58uur draaien toch?
Op dinsdag 18 september 2018 20:44 schreef dennistd het volgende: Dan zijn die enkele stoeltjes in een Lint (bij de verhoging voor de bakovergang) nog beter
Mijn lievelingsplekje
Trots daw veur Twente bint! We zijn gehaat en asociaal We zijn de allermooiste club van allemaal
Op dinsdag 18 september 2018 20:44 schreef dennistd het volgende: Dan zijn die enkele stoeltjes in een Lint (bij de verhoging voor de bakovergang) nog beter
Die Scania-bussen van Arriva hebben een stoel in de geleding zitten
Op dinsdag 18 september 2018 19:38 schreef Salatrel het volgende: In de flirt kun je obis gewoon uitschakelen en handmatig een bestemming op het koersbord zetten.
Leg eens uit hoe, ben nog geen Flirt tegengekomen die dat pikt...
geen idee waarom die hem op zijn kant zet maar die "onderste" knop obis met kruis erdoorheen daarmee schakel je het uit (of in alstie uit staat ) en na het uitschakelen kun je via scherm een bestemming invoeren wat dan buiten op de koersborden komt te staan...
[ afbeelding ]geen idee waarom die hem op zijn kant zet maar die "onderste" knop obis met kruis erdoorheen daarmee schakel je het uit (of in alstie uit staat ) en na het uitschakelen kun je via scherm een bestemming invoeren wat dan buiten op de koersborden komt te staan...
Apart, heb dat best vaak geprobeerd maar een bestemming heb ik er nog niet op gekregen. Waar klik je op nadat je de bestemming hebt geselecteerd? Of laat je het scherm dan in het selectiemenu staan?
[ afbeelding ]geen idee waarom die hem op zijn kant zet maar die "onderste" knop obis met kruis erdoorheen daarmee schakel je het uit (of in alstie uit staat ) en na het uitschakelen kun je via scherm een bestemming invoeren wat dan buiten op de koersborden komt te staan...
Op woensdag 19 september 2018 10:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wat zit er veel SGMm in de Sprinter van Zwolle naar Utrecht/5600 de afgelopen weken. Is dat niet lastig om de dienstregeling te halen?
ja dat ding heeft tegenwoordig standaard +5 bij aankomst in zwolle of amersfoort ik heb begrepen dat er wat ddar aan de kant staat
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Zo, vandaag de eerste echte ritten met de SNG gereden. Eerste indrukken:
Pro's voor de passagiers: Een stille en stabiele trein. Zeer rustige loop. Goede airco, wifi, stopcontacten en meer van dat soort dingen. Stoelen vind ik persoonlijk ook best goed zitten, zeker voor een sprinter.
Cons voor de passagiers: Het is erg afhankelijk van de machinist in hoeverre het optrekken en remmen comfortabel gaat. Je kan met een behoorlijke schok stil komen te staan of juist optrekken, waardoor de reizigers om zouden kunnen vallen als ze er niet op bedacht zijn. Aan de andere kant kan je de trein juist weer heel erg rustig en zonder schok stil zetten of laten optrekken als je je best er voor doet.
Kortom: ik denk dat er op zich een mooie trein wordt neergezet en ik ben erg benieuwd naar de eerste reacties van de reizigers
Op woensdag 19 september 2018 15:27 schreef MTL het volgende: Het is erg afhankelijk van de machinist in hoeverre het optrekken en remmen comfortabel gaat. Je kan met een behoorlijke schok stil komen te staan of juist optrekken, waardoor de reizigers om zouden kunnen vallen als ze er niet op bedacht zijn. Aan de andere kant kan je de trein juist weer heel erg rustig en zonder schok stil zetten of laten optrekken als je je best er voor doet.
Ofwel, net als bij een auto... het valt of staat met de kunde van de chauffeur
Jep, maar het luistert bij dit materieel wel erg nauwkeurig. De tractiehendel heeft in vergelijking met bijvoorbeeld SLT meer weerstand, waardoor je al snel geneigd bent om behoorlijk fors tegen de hendel aan te duwen of te trekken voor het remmen om die weerstand te overwinnen. Echter bij de minste of geringste verandering komt er alweer een % aan kracht bij of af. Met een duwtje heb je al snel opeens 20 à 30% aan kracht er bij/af. Dus je moet heel nauwkeurig wezen in je bediening wil je het comfortabel houden.
Pro's voor de passagiers: Een stille en stabiele trein. Zeer rustige loop. Goede airco, wifi, stopcontacten en meer van dat soort dingen. Stoelen vind ik persoonlijk ook best goed zitten, zeker voor een sprinter.
Cons voor de passagiers: Het is erg afhankelijk van de machinist in hoeverre het optrekken en remmen comfortabel gaat. Je kan met een behoorlijke schok stil komen te staan of juist optrekken, waardoor de reizigers om zouden kunnen vallen als ze er niet op bedacht zijn. Aan de andere kant kan je de trein juist weer heel erg rustig en zonder schok stil zetten of laten optrekken als je je best er voor doet.
Kortom: ik denk dat er op zich een mooie trein wordt neergezet en ik ben erg benieuwd naar de eerste reacties van de reizigers
Lees: Jij doet gewoon normaal en dan is het een geweldig stuk trein
Op woensdag 19 september 2018 15:47 schreef MTL het volgende: Jep, maar het luistert bij dit materieel wel erg nauwkeurig. De tractiehendel heeft in vergelijking met bijvoorbeeld SLT meer weerstand, waardoor je al snel geneigd bent om behoorlijk fors tegen de hendel aan te duwen of te trekken voor het remmen om die weerstand te overwinnen. Echter bij de minste of geringste verandering komt er alweer een % aan kracht bij of af. Met een duwtje heb je al snel opeens 20 à 30% aan kracht er bij/af. Dus je moet heel nauwkeurig wezen in je bediening wil je het comfortabel houden.
Kwestie van gewenning dus. Als machinist voel je dat natuurlijk ook.
Op woensdag 19 september 2018 15:59 schreef MTL het volgende: Niet alleen gewenning, maar ook interesse in reizigerscomfort. Dat wil soms nog wel eens achterwege blijven bij sommige machinisten
Muller tours is weer begonnen met de toeristentrein uit Duitsland naar Alkmaar. Aankomst op vrijdag, retour op zondagmiddag. Afgelopen weekend met een enkele 1700 van Railexperts.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 19 september 2018 15:59 schreef MTL het volgende: Niet alleen gewenning, maar ook interesse in reizigerscomfort. Dat wil soms nog wel eens achterwege blijven bij sommige machinisten
Die moeten maar lekker met badslippers gaan leuren
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Nou het is gelukt, zo was er ergens in den lande vanmiddag een Flirtje met als eindbestemming het zuid Franse Aix-en-Provence. Spijtig genoeg is het bewijsmateriaal mislukt
ja als ze het nog later bijstellen heb ik alle tijd om even naar jan de groot te lopen
Prognose is nu 16:45.
quote:
Op donderdag 20 september 2018 14:33 schreef GlenSpey het volgende: Nou het is gelukt, zo was er ergens in den lande vanmiddag een Flirtje met als eindbestemming het zuid Franse Aix-en-Provence. Spijtig genoeg is het bewijsmateriaal mislukt
Pics or it didn't happen
[ Bericht 3% gewijzigd door James1988 op 20-09-2018 15:15:49 ]
Zeg Fles, herinner je je de Powernapexpress nog? Het wordt werkelijkheid, een beetje dan.
quote:
Siemens is also working with Israeli company Silentium on an active noise cancelling system in the ‘power napping’ module. This creates a ‘silence bubble’ round a passenger's head when relaxing in the module.
Een groep machinisten van Arriva heeft in een pittige brief zijn ongenoegen geuit over de gang van zaken binnen het bedrijf.
Machinisten die op de Maaslijn tussen Venlo en Nijmegen rijden, zijn woedend over de manier waarop de vervoerder met het personeel en de reiziger omgaat, zo schrijven ze in de brief die in handen is van L1.
Kat in de zak 'De reiziger staat in zijn hemd en betaalt grof geld voor een kaartje. Voor wat? Een kat in de zak', is slechts een van de vele rake opmerkingen in de brief. Volgens de machinisten doet het bedrijf al lange tijd niks met de vele klachten van treinreizigers en het eigen personeel.
Op donderdag 20 september 2018 17:47 schreef Salatrel het volgende: Zul je altijd zien! De obis van deze flirt doet het niet speciaal voor James handmatig ingesteld en omgeroepen
Laatste opleidingsdag gehad, dus mag ik ook de SNG rijden
Hoe werken de remmen van een SNG. Ik zie op foto's van in de cabine maar één (tractie)hendel. Rem je daar standaard ED mee en neemt hij het dan pneumatisch over.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Als het is zoals bij Flirt dan rem je ED tenzij je deze bewust uitschakelt (waarna hij overschakelt op EP). Helemaal overgaan op pneumatisch remmen kan niet zomaar, alleen met een nood(snel)remming.
Hoe werken de remmen van een SNG. Ik zie op foto's van in de cabine maar één (tractie)hendel. Rem je daar standaard ED mee en neemt hij het dan pneumatisch over.
Je hebt twee remhendels, maar de tweede is standaard niet gemonteerd. De remhendel die je standaard in de cabine ziet is inderdaad de ED/EP rem. Wekt de ED rem te weinig kracht op, dan vult de EP rem aan. De tweede remhendel is voor het remnoodbedrijf. Is er iets waardoor er geen gebruik gemaakt kan worden van de standaard remhendel, dan kan er pneumatisch geremd worden. Dat is bijvoorbeeld voor het afslepen van een ander treinstel. Overigens remt het ding ook erg goed met die pneumatische remhendel Die tweede remhendel bij het remnoodbedrijf is wel een pulsremkraan, dus dat kan voor sommigen even wennen zijn.
Thalys weet ik niet, maar inderdaad als een 1600 of een Traxx. Uiteraard is de ED rem uit te schakelen, maar waarom zou je dat willen? Sterker nog, bijvoorbeeld bij stroomloze bruggen remt de SNG volautomatisch iets af om zo voldoende energie op te wekken om zo alle verbruikers aan te kunnen te laten staan. Uiteraard doet de trein dat niet bij lage snelheden om te voorkomen dat je stil komt te staan, dus als dat het geval is zullen dingen als de airco etc wel even uit gaan.
[ Bericht 28% gewijzigd door MTL op 20-09-2018 20:06:22 ]
Past de FLIRT z'n remcriterium aan, aan de gewenste eindsnelheid en de snelheid daarvoor? Dat lijkt mij slim. Als je als Machinist weet waar je aan toe bent dan..
Ik werk voor een rail infra bedrijf . Is er interesse in foto's filmpjes van ons materieel? Vernieuwingstrein, kettinghor, stopmachines, krollen enz..?
Op vrijdag 21 september 2018 09:02 schreef Mr_Klaasje het volgende: Past de FLIRT z'n remcriterium aan, aan de gewenste eindsnelheid en de snelheid daarvoor? Dat lijkt mij slim. Als je als Machinist weet waar je aan toe bent dan..
Nee, aan de actuele remvertraging. Dat is juist erg verneukeratief. Ga je ook maar even glijden of rij je net even een helling af, dan is de remvertraging onvoldoende en heb je een ATB snelremming te pakken.
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 21-09-2018 09:44:24 ]
Klopt, als de Flirt ATB gaat bellen (en dat doet ie met een dynamisch remcriterium nogal rap) dan moet je de rem ook zo snel mogelijk in de volremstand zetten om opnieuw remcriterium te krijgen. Alleen komt dat remcriterium dan vaak pas erg laat weer tevoorschijn (het is volgens mij softwarematig niet helemaal goed geregeld), waardoor je zelfs als je m snel genoeg in de volrem trekt dus alsnog een snelrem krijgt.
Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden
Op vrijdag 21 september 2018 09:05 schreef jefjef het volgende: Ik werk voor een rail infra bedrijf . Is er interesse in foto's filmpjes van ons materieel? Vernieuwingstrein, kettinghor, stopmachines, krollen enz..?
Tuurlijk, daar is dit topic voor.
In diezelfde categorie: er is vandaag een open dag van VolkerRail in Almelo. Duurt van 11u tot 18.30u, locatie is achter de parkeergarage bij het station: https://www.tubantia.nl/a(...)-in-almelo~a8f8c496/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 21 september 2018 11:15 schreef GlenSpey het volgende: Klopt, als de Flirt ATB gaat bellen (en dat doet ie met een dynamisch remcriterium nogal rap) dan moet je de rem ook zo snel mogelijk in de volremstand zetten om opnieuw remcriterium te krijgen. Alleen komt dat remcriterium dan vaak pas erg laat weer tevoorschijn (het is volgens mij softwarematig niet helemaal goed geregeld), waardoor je zelfs als je m snel genoeg in de volrem trekt dus alsnog een snelrem krijgt.
Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden
He he dat had ik gisteren ook bij Boxtel. Daar zit al een tijdje een ATB baanvakstoring en ik kreeg zelfs bij een volremming geen remkriterium. En ook bij mij liep dat uit op een snelremming. En bij vertrek uit Boxtel ben je inderdaad nog aan het optrekken en krijg je plots die baanvakstoring.
Heeft weinig te maken met de computer, maar met de remvertraging. Als je gaat remmen, is de remvertraging niet in één keer de gevraagde waarde, maar die remvertraging wordt opgebouwd. Daardoor duurt het dus ook even voordat de remcriteriumlamp gaat branden.
Als je tractie aan het geven bent en ineens gaat remmen, zal de tractie zo snel mogelijk afgebouwd worden als mogelijk is zonder de motoren te beschadigen en daarna overgaan naar een remming. Alleen bij een noodremming zal de tractie in één keer er af gehaald worden.
Nouja, leuk dat het systeem zichzelf in bescherming probeert te nemen maar al die onnodige snelremmingen hebben ook geen toegevoegde waarde. Om van reizigerscomfort nog maar niet te spreken.
Geef mij maar het oude systeem zoals dat in alle andere matsoorten ook werkt
Zo werkt het in al het andere materieel ook (behalve de oude meuk ) Het grote verschil is simpelweg die remvertraging ipv vast remcriterium. Ik begreep dat er gelukkig gekeken gaat worden of het aangepast kan worden.
Uiteraard doet de trein dat niet bij lage snelheden om te voorkomen dat je stil komt te staan, dus als dat het geval is zullen dingen als de airco etc wel even uit gaan.
Volgens mij heb je bij die lage snelheden ook niet genoeg ED-opbrengst om de boel op niveau te houden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Nee, aan de actuele remvertraging. Dat is juist erg verneukeratief. Ga je ook maar even glijden of rij je net even een helling af, dan is de remvertraging onvoldoende en heb je een ATB snelremming te pakken.
Dat is wel formeel hoe het remcriterium hoort: gerelateerd aan een zekere vertraging, niet aan een remstand. Dat het vervolgens klote geïmplementeerd is...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden
Baanstoring verhelpen, probleem opgelost.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Als je tractie aan het geven bent en ineens gaat remmen, zal de tractie zo snel mogelijk afgebouwd worden als mogelijk is zonder de motoren te beschadigen en daarna overgaan naar een remming. Alleen bij een noodremming zal de tractie in één keer er af gehaald worden.
Leuk, krijg je dit soort details ook bij de opleiding?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Volgens mij heb je bij die lage snelheden ook niet genoeg ED-opbrengst om de boel op niveau te houden.
Mwa, dat gaat behoorlijk ver hoor. Modern materieel kan tot een paar km/u ED remmen. Het gaat dus meer om het risico van stilstand op een stroomloze brug dan een technische beperking.
Btw: totaal ongerelateerd feitje. Gisteren even getest: de remweg van een SNG van 130 naar 0 bij een noodremming is +/- 400 meter. Dat is best wel strak, zeg maar
Helaas zijn ATB-baanstoringen soms lastig op te lossen. Wij hebben op de GNL er maanden een gehad en ze konden het maar niet vinden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
En sommige zitten er al zo lang dat ze volgens mij niet eens meer gemeld worden ter hoogte van wissel 165B tussen mariahoeve en Voorschoten bijvoorbeeld
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt. Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende: Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt. Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
weet jij niet alle wisselnummers uit je hoofd dan? Is toch gewoon wegbekendheid?
Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende: Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.
Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.
Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.
Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
Meldingsmoe. In het begin ook twee keer een 'knikje' in het spoor gemeld tussen Rosmalen en Oss-West. Je vliegt zowat van je stoel als je daar overheen knalt maar volgens Prorail was het 'binnen de marge'. Knikje zit er een jaar later dus nog steeds.
Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende: Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik moet ineens denken aan iets met "uitgebrokkeld puntstuk" erin.
Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende: Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik denk dat hij het mechanisme van meldingsmoeheid bedoelt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende: Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt. Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
@Fles: Nah, wat ik al zei: het is materieelspecifiek en situatiespecifiek. Zo zit/zat er bij Breda een punt waarop je met twee ICMs standaard een ATB remming krijgt/kreeg. Alleen met ICM, andere materieelsoorten hebben er geen last van. De Traxx heeft zoiets bij Tilburg Universiteit, daar krijg je een ATB VV remming als de tegentrein zijn uitrijsein is gepasseerd, alsof het ATB VV baken verkeerd gemonteerd is.
Al dit soort gevallen zijn allemaal bekend, maar oplossen schijnt heel erg lastig en vooral kostbaar te zijn. Aangezien er in alle gevallen geen veiligheidsproblemen zijn (immers: de ingreep is de veilige kant op) bij één specifieke materieelsoort in één specifieke situatie, wordt er niks aan gedaan.
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.
[ Bericht 5% gewijzigd door MTL op 22-09-2018 11:27:24 ]
Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende: Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Het terugnemen van tractie an sich niet, iets anders misschien wel.
Er zit een storing in het systeem en dát kan wel leiden tot ongevallen. Nu blijft het beperkt tot teruggenomen actie door een machinist met zijn eigen workaround.
De noodzaak tot het verhelpen van de storing is dan wel weg, maar het kan nog steeds gevaarlijk zijn. Wie weet detecteert het systeem treinen helemaal niet goed en komen er straks treinen tegelijk in hetzelfde blok.
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen. Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.
In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende: Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen. Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.
In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
Ja dat geldt voor deze situatie. Maar in het algemeen zie je vaak in ongevalsrapportages (niet specifiek spoors) dat niet gemelde fouten, en zelf verzonnen workarounds relatief vaak leiden tot echte incidenten, omdat het ingesleten gedrag is: het zal wel weer zo'n (onbelangrijk) probleem zijn...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat lijkt mij duidelijk. Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen. Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
Dat lijkt mij duidelijk. Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen. Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
Ja, dat hou je, zeker nu je niet meer alles met standaard Fase 4 kasten uitrust, maar er allerlei ATB-oplossingen in software komen.
Heb je ook dit soort gekke dingen met materieel, dat je denkt: ach dat probleem klik ik wel even weg, want is toch nooit ernstig?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
Op zaterdag 22 september 2018 17:52 schreef MTL het volgende: Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?
Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.
En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen? Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?
Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.
En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen? Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
Hij bedoeld dat het systeem reageert op de storing, en daarin dus doet wat het moet doen: namelijk de ATB laten terugvallen.
Als je dan vervolgens met een simpele handeling een hoop toeters en bellen (en een mogelijke snelremming) kan voorkomen dan doe je dat idd
Je weet er weer mooie flauwekul van te breien, Fredvz. Ik ben wel klaar met uitleggen, met dat soort insinuaties.
Tegen beter weten in doe nog één laatste poging. We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben. Dat is dus een zgn ATB baanstoring. Vervelend, maar omdat het de veilige kant op valt (er wordt immers een lagere snelheid afgedwongen) is er geen sprake van een veiligheidsprobleem, hooguit dat je een minuutje vertraging oploopt omdat je moet gaan rijden op zicht tot het eerstvolgende sein. Dat meld je daarna aan de treindienstleider en daarmee is het klaar.
Een terechte ATB terugval zou zijn op het moment dat bijvoorbeeld een sein voor je wordt herroepen, of als er een kortsluitkabel is geplaatst vanwege een ongeval of iets in die richting.
Bij Mariahoeve komt dus in zeer specifieke gevallen kort een verkeerde ATB code binnen, die een lagere snelheid afdwingt dan je in werkelijkheid daar mag rijden, om vrijwel direct er na weer terug springt naar de juiste code. Als ik die terugval kan voorkomen door simpelweg de trein over dat stukje te laten rollen, dan is het natuurlijk volkomen flauwekul om dat als 'potentieel veiligheidsprobleem' te bestempelen.
Komt het ook niet Dat is bij baanstoringen (vziw) vrijwel nooit het probleem. Een ATB baanstoring is dan ook iets wezenlijk anders dan een sectiestoring.
Mijn broer heeft geen smartphone. Kan je met de NS app twee treinkaartjes gebruiken ? Ik zou niet zo snel weten wat hier aan verkeerd is Met inchecken door poortjes is het omslachtig, het gaat mij even of het toegestaan is
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Mijn broer heeft geen smartphone. Kan je met de NS app twee treinkaartjes gebruiken ? Ik zou niet zo snel weten wat hier aan verkeerd is Met inchecken door poortjes is het omslachtig, het gaat mij even of het toegestaan is
Op donderdag 20 september 2018 17:47 schreef Salatrel het volgende: Zul je altijd zien! De obis van deze flirt doet het niet speciaal voor James handmatig ingesteld en omgeroepen
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
Op maandag 24 september 2018 18:10 schreef Salatrel het volgende: Zo even 4 verschillende aanrijdingen met een persoon binnen een tijdsbestek van een half uur
zag het inderdaad ook voorbij komen op twitter, bizar en vreselijk tegelijk.
Op maandag 24 september 2018 18:10 schreef Salatrel het volgende: Zo even 4 verschillende aanrijdingen met een persoon binnen een tijdsbestek van een half uur
Ik hoorde de verstoringen in de treindienst één voor één omgeroepen worden op het station. Bizar. Door het automatische omroepsysteem is het ook nog zo'n kille boodschap. Alsof het niks voorstelt.
Ik hoorde de verstoringen in de treindienst één voor één omgeroepen worden op het station. Bizar. Door het automatische omroepsysteem is het ook nog zo'n kille boodschap. Alsof het niks voorstelt.
Nou ja, 4 maal direct achter elkaar 'door een aanrijding met een persoon is er geen treinverkeer mogelijk tussen..' is wel triest om te horen. Maar de blaadjes gaan vallen, dan plegen er helaas meer mensen suïcide.
Maar de blaadjes gaan vallen, dan plegen er helaas meer mensen suïcide.
Nou sorry hoor, maar laten we het wel even in proportie blijven zien. Heb je cijfers waaruit blijkt dat we vanaf 21 september 4-5 keer zo veel meer "rekening moeten houden" met springers op het spoor? kom kom
Nou sorry hoor, maar laten we het wel even in proportie blijven zien. Heb je cijfers waaruit blijkt dat we vanaf 21 september 4-5 keer zo veel meer "rekening moeten houden" met springers op het spoor? kom kom
Ik heb cijfers! Van het CBS. Die zeggen alleen wel precies het tegenovergestelde van Peter. Ze zijn wat gedateerd, maar ik heb ze wel vaker gehoord bij praatprogramma's. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)dingen-begin-januari
Ik heb cijfers! Van het CBS. Die zeggen alleen wel precies het tegenovergestelde van Peter. Ze zijn wat gedateerd, maar ik heb ze wel vaker gehoord bij praatprogramma's. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)dingen-begin-januari
Het voelt ook wat tegendraads. Maar ja, als het zo slecht met je gaat dat je suïcidaal bent dan is alles denk ik onvoorspelbaar en tegendraads.
Het schijnt dat de herfst juist beter aansluit bij hoe depressieve mensen de wereld beleven... vooral naarmate de dagen korter worden.
Nieuwjaar schijnt dan weer zo'n confrontatiemoment te zijn ("verdorie, wéér een jaar om en kijk eens waar ik sta...") en de aanvang van het voorjaar is ook zo'n negatieve trigger. Iedereen vrolijk en blij, de natuur die helemaal uitloopt, en daar sta je dan met je sombere gevoelens.
Het menselijk brein zit af en toe maar vreemd in elkaar.
Het schijnt dat de herfst juist beter aansluit bij hoe depressieve mensen de wereld beleven... vooral naarmate de dagen korter worden.
Nieuwjaar schijnt dan weer zo'n confrontatiemoment te zijn ("verdorie, wéér een jaar om en kijk eens waar ik sta...") en de aanvang van het voorjaar is ook zo'n negatieve trigger. Iedereen vrolijk en blij, de natuur die helemaal uitloopt, en daar sta je dan met je sombere gevoelens.
Het menselijk brein zit af en toe maar vreemd in elkaar.
Zo van "Het gaat vast beter als de zon weer gaat schijnen."
zon schijnt
"Toch niet" - knak
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik stel voor om de datum voor het treinentopic-najaarsrondje definitief op 14 oktober te zetten. Wie gaan er allemaal mee? Tot nu toe staan op de lijst:
- dennistd - Peterselieman - Bitlord - James1988
Gezien de hoeveelheid posters in dit topic kunnen er nog wel wat mensen bij
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik ga niet mee. Tis vroeg weg, laat thuis en niet eens fatsoenlijk tijd om een happie eten naar binnen te schuiven. Dan kan ik mij beter bij de SSN voegen ter voorbereiding van de meerdaagse stoomrit.
Op woensdag 26 september 2018 20:58 schreef dennistd het volgende: Voor de liefhebber (en omdat ik zelf nieuwsgierig was) de top-posters vanaf topic 1100 (minimaal 1 per topic gemiddeld): [ code verwijderd ]
Op woensdag 26 september 2018 20:58 schreef dennistd het volgende: Voor de liefhebber (en omdat ik zelf nieuwsgierig was) de top-posters vanaf topic 1100 (minimaal 1 per topic gemiddeld): [ code verwijderd ]
Doe eens vanaf het begin lieve dennistd?
Wist je trouwens dat ik jouw nick altijd lees als Dennis STD? Weet je wat STD betekent?
Ik heb cijfers! Van het CBS. Die zeggen alleen wel precies het tegenovergestelde van Peter. Ze zijn wat gedateerd, maar ik heb ze wel vaker gehoord bij praatprogramma's. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)dingen-begin-januari
Ik zou net zeggen. Ik volg het redelijk op de voet en ik heb nog nooit enig patroon kunnen ontdekken. Ze komen (en gaan) bij regen, zonneschijn, sneeuw en storm, in alle vier seizoenen, voor Kerst, tijdens Kerst, na Kerst, 's ochtends, 's nachts, etc etc. Ik heb ze gehad bij de eerste trein van de dag en bij de laatste. Er is werkelijk geen peil op te trekken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Ik zou net zeggen. Ik volg het redelijk op de voet en ik heb nog nooit enig patroon kunnen ontdekken. Ze komen (en gaan) bij regen, zonneschijn, sneeuw en storm, in alle vier seizoenen, voor Kerst, tijdens Kerst, na Kerst, 's ochtends, 's nachts, etc etc. Ik heb ze gehad bij de eerste trein van de dag en bij de laatste. Er is werkelijk geen peil op te trekken.
Yep! Maar vergis je ook niet in de onbetrouwbaarheid van het menselijk geheugen. Het kan al snel zijn dat je meerdere incidenten als één incident ziet (als ze op één dag zijn en het zijn er twee of drie). Als er dan weer een groot aantal is, is de kans groot dat je het onthoudt, maar na een jaar of 4/5 is de nauwkeurigheid in het herinneren welk jaar het is ook behoorlijk laag.
Het blijft gewoon ontzettend verdrietig dat mensen dusdanig "ver heen" zijn dat ze denken dat deze actie beter is dan de alternatieven. Maar ja.
Aan de andere kant, qua geesteszieke personen zijn er ook een hoop hopeloze gevallen die volgens mij niet weer "normaal" worden. Maar goed, d'r zijn veel meer redenen natuurlijk, maar hulp daarvoor is relatief makkelijker lijkt me.
Op woensdag 26 september 2018 21:40 schreef derLudolf het volgende: Aan de andere kant, qua geesteszieke personen zijn er ook een hoop hopeloze gevallen die volgens mij niet weer "normaal" worden. Maar goed, d'r zijn veel meer redenen natuurlijk, maar hulp daarvoor is relatief makkelijker lijkt me.
b2py had ooit ergens de statistieken voor de eerste 1000 topics opgeduikeld. Geen idee hoe hij dat voor elkaar had gekregen toen. Staat er gewoon bij, https://www.thuisserver.net/fokstats/
Op woensdag 26 september 2018 20:58 schreef dennistd het volgende: Voor de liefhebber (en omdat ik zelf nieuwsgierig was) de top-posters vanaf topic 1100 (minimaal 1 per topic gemiddeld): [ code verwijderd ]
Wel gedaald in vergelijking met die van b2py. Weer wat meer spammen dus
Yep! Maar vergis je ook niet in de onbetrouwbaarheid van het menselijk geheugen. Het kan al snel zijn dat je meerdere incidenten als één incident ziet (als ze op één dag zijn en het zijn er twee of drie). Als er dan weer een groot aantal is, is de kans groot dat je het onthoudt, maar na een jaar of 4/5 is de nauwkeurigheid in het herinneren welk jaar het is ook behoorlijk laag.
Het blijft gewoon ontzettend verdrietig dat mensen dusdanig "ver heen" zijn dat ze denken dat deze actie beter is dan de alternatieven. Maar ja.
Nou ja, van de zeven of acht aanrijdingen die ik als treindienstleider heb afgehandeld, weet ik nog wel precies waar, wanneer en hoe laat. En voor de rest die ik 'meelees' geldt ook wel wat ik eerder zei.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Op vrijdag 28 september 2018 13:58 schreef Ireyon het volgende: Hier nog mensen die morgen gezellig stoomtreintje gaan kijken in Den Bosch / Eindhoven?
Op vrijdag 28 september 2018 13:58 schreef Ireyon het volgende: Hier nog mensen die morgen gezellig stoomtreintje gaan kijken in Den Bosch / Eindhoven?
Even kijken, heb ook nog een tramrit in Rotterdam namelijk.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 28 september 2018 13:58 schreef Ireyon het volgende: Hier nog mensen die morgen gezellig stoomtreintje gaan kijken in Den Bosch / Eindhoven?
Jep bij Hedel rijksbrug. En daarna op t station in Den Bosch en dan bij Boxtel waar ze NS treinen laten passeren. Waarom, nou mn zoontje van 3 is helemaal trein gek.
Jep bij Hedel rijksbrug. En daarna op t station in Den Bosch en dan bij Boxtel waar ze NS treinen laten passeren. Waarom, nou mn zoontje van 3 is helemaal trein gek.
Ja ja geef je spruit maar weer de schuld. Wij weten heus wel hoe dit werkt
Oh nee toch niet, ik was om 930 alweer weg uit Eindhoven. Voorlopig lekker stapvoets rijden vanwege verwarde personen op het spoor of zo. Dus er komt weer een half uurtje bij qua overstap Lekker weer.
Wie doet er op 27 oktober mee aan de NVBS Railquiz? Ik ben nog op zoek naar teamgenoten, want driekwart van Het Twentse Tingeltrammetje is dan afwezig.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Oh nee toch niet, ik was om 930 alweer weg uit Eindhoven. Voorlopig lekker stapvoets rijden vanwege verwarde personen op het spoor of zo. Dus er komt weer een half uurtje bij qua overstap Lekker weer.
Verwarde personen op het spoor die per se een stoomtrein recht van voren moeten fotograferen
Op zaterdag 29 september 2018 10:04 schreef dennistd het volgende: Wie doet er op 27 oktober mee aan de NVBS Railquiz? Ik ben nog op zoek naar teamgenoten, want driekwart van Het Twentse Tingeltrammetje is dan afwezig.
M'n neefje wordt twee dus ik zit op een verjaardag.
Voor wie met het najaarsrondje mee gaat (of naar de Railquiz wil) en nog geen treinkaartje heeft: een dagkaart bij AH voor ¤16 (of zelfs ¤14 bij drie stuks)
Spaanse hogesnelheidslijn: lege treinen betaald door Europa 29-09-2018 Buitenland Redactie: Rianne van der Linden - van Vuren
Spaanse hogesnelheidslijn: lege treinen betaald door Europa
Spanje heeft miljarden subsidie gekregen van de Europese Unie om een supersnel trein netwerk aan te leggen. Het land heeft sinds 2000 ruim de helft van het Europese spoorwegenbudget opgeslokt. De hogesnelheidstreinen doorkruizen het hele land, maar er wordt opvallend weinig gebruik van gemaakt. Volgens critici wordt er bij de aanleg en uitbreiding van het grootste hogesnelheidsnetwerk van Europa geen kosten-batenanalyse gemaakt en hebben politieke motieven voorrang.
Het is doodstil op station Tardienta om elf uur in de ochtend. Een blik op de dienstregeling leert dat er de komende vier uur geen trein zal stoppen. Het dorp telt nog geen duizend inwoners. Toch stopt hier twee keer per dag een hogesnelheidstrein. 's Ochtends kun je instappen naar Zaragoza en Madrid, 's avonds de andere kant op richting Huesca.
Het station van de Alta Velocidad Española (AVE, de Spaanse Hogesnelheidstrein) is de trots van het dorp. Alleen maakt bijna niemand er gebruik van. Anderhalve reiziger per dag, volgens de officiële statistieken. "Dit is geen trein waar de inwoners iets aan hebben’’, zegt burgemeester Agustín Segura.
Eén op de vier stations van de AVE heeft 150 of minder reizigers per dag. Spanje ontving bijna helft van Europese budget voor hogesnelheidstreinen
Onlangs verscheen een rapport van de Europese Rekenkamer. Daaruit bleek dat sinds 2000 bijna de helft van het Europese budget voor hogesnelheidstreinen naar Spanje is gegaan. Het gaat om 11 miljard euro van in totaal 23,7 miljard euro. De conclusie in het rapport was vernietigend: lijnen worden aangelegd om politieke redenen, niet om hun economisch of maatschappelijk nut.
Nationaal statussymbool
In 1992 opende Spanje de eerste hogesnelheidslijn tussen Madrid en Sevilla. Sindsdien heeft de uitbreiding van het hogesnelheidsnet altijd hoog op de politieke agenda gestaan van de regering in Madrid. De AVE werd een nationaal statussymbool en stond onder geen enkele regering ter discussie. Tijdens de zwaarste jaren van de crisis ging de aanleg van nieuwe lijnen gewoon door.
Inmiddels heeft Spanje bijna 3500 kilometer hogesnelheidslijn in gebruik. Daarmee heeft het land het grootste net van Europa. Wereldwijd heeft alleen China meer kilometers hogesnelheidstrein. Maar nergens rijden die snelle treinen zo leeg rond als in Spanje.
Spanje heeft bijna 3500 kilometer hogesnelheidslijn in gebruik. Binnen vier uur in Madrid
De verlaten perrons van Tardienta staan niet op zichzelf. Eén op de vier stations van de AVE heeft 150 of minder reizigers per dag. Dat is het gevolg van een transportbeleid waarbij volgens critici geen kosten-batenanalyse gemaakt wordt en politieke motieven de voorrang krijgen. Behalve een symbool van nationale trots is de hogesnelheidslijn een symbool om de nationale eenheid en de centrumfunctie van Madrid te versterken. Madrid moet binnen vier uur vanuit alle provinciehoofdsteden te bereiken zijn, was de droom van premier José Maria Aznar in 2000.
Geen openheid van zaken
Die visie is nog steeds van kracht. En daarvoor is geen prijs te hoog. Tot nu toe heeft de Spaanse regering volgens onderzoeker Germà Bel 70 tot 80 miljard euro in de aanleg van de AVE gepompt. Dat is een schatting, want sinds de crisis geeft de regering in Madrid geen openheid van zaken meer over de werkelijke uitgaven. "Het is zeer ernstig dat er geen openheid van zaken wordt geven", zegt hoogleraar economie Bel.
Bel vindt ook dat subsidiegever Brussel zich eens flink achter de oren moet krabben. "De Europese Commissie weet dat Spanje de exploitatie subsidieert’’, zegt hij. "Dat mag niet volgens de Europese regels, omdat een hogesnelheidstrein niet valt onder de verplichte publieke dienstverlening." Maar in Brussel kijken ze liever de andere kant op. "Dat is opmerkelijk. Tenslotte is hier veel Europees geld mee gemoeid’’, zegt hij.
Maar het is natuurlijk wel een beetje typerend dat er in het Mariënberg van Spanje twee HST's per dag rijden (verder ook nog andere treinen eigenlijk? Of...? )
Aan de andere kant, voor dat soort onzin hoef je echt niet naar Spanje. Oostende en Mons hebben ook jarenlang hun dagelijkse TGV gehad waar nog geen kat in zat. "Moest" want politieke piemeltjes moesten omhoog
Blijkbaar is het vrij makkelijk om veel geld te krijgen als een land de helft krijgt... Waarom doet de NL overheid dan niet meer moeite. Huidige tracé van de ICE, onderlangs tot aan Venlo/Mönchengladbach en richting het Noorden tot Oldenburg ofzo.
Zodat je vanuit Hoogeveen rechtstreeks naar bijvoorbeeld Hamburg of Amsterdam kunt
Hoe graag ik die lijn ook zie komen, denk ik niet dat hij ooit gebouwd gaat worden
De verbreding van de A27 was denk ik dé kans geweest. De volgende keer dat dat gebeurd zijn alle autos zelfrijdend en is de trein met miljardeninvesteringen volledig achterhaald.
De verbreding van de A27 was denk ik dé kans geweest.
Die verbreding had er allang moeten zijn, en zelfs nu hij eindelijk gaat gebeuren gaat dat zeer sober gebeuren. Een spoorlijn bouwen langs de A27, of zelfs alleen al het treffen van voorbereidingen daarvoor, zou het hele project met jaren vertragen.
Tegen de tijd dat Hooipolder - Houten onder de huidige plannen verbouwd is zullen we 12 jaar verder zijn (ja, serieus), skeptici verwachten dat de geleverde capaciteit op dag 1 al ontoereikend zal zijn.
quote:
De volgende keer dat dat gebeurd zijn alle autos zelfrijdend en is de trein met miljardeninvesteringen volledig achterhaald.
I Bedankt hiervoor! Ik zal nog wel verder gaan zakken helaas, vorig jaar nog veel getreind toen ik in Polen woonde maar toen fokte ik niet omdat ik constant captions moest invullen. Inmiddels woon ik voor werk in Frankfurt en bezit ik helaas een auto Niettemin morgen wel een mooi ritje van Marrakech naar Rabat voor de boeg met de Marokkaanse spoorwegen, ik ben benieuwd
Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga.
Op maandag 1 oktober 2018 07:54 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga.
Op maandag 1 oktober 2018 07:54 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga.
Kan best zijn dat de betrouwbaarheid op Zwenzwoka is toegenomen na de electrificage ja
Kan best zijn dat de betrouwbaarheid op Zwenzwoka is toegenomen na de electrificage ja
Het begin was goed maar er begint nu toch met enige regelmaat wat wrijving te komen bij de krappe kruisingen in Zwolle. Dat gaat alleen om IC/Sprinter die elkaar kruisen.
Het begin was goed maar er begint nu toch met enige regelmaat wat wrijving te komen bij de krappe kruisingen in Zwolle. Dat gaat alleen om IC/Sprinter die elkaar kruisen.
Een wissel tussen spoor 7 en 8 zou een boel kunnen schelen: dan kan een vertraagde IC via spoor 203 rijden terwijl de sprinter gewoon via 202 gaat. En bij een vertraagde binnenkomende sprinter kan de IC er ook eerder uit. Scheelt zo 2 minuten schat ik.