ja zeker en ik hoor niks. Ik heb ze 24/7 aanstaan.quote:Op zondag 18 november 2018 19:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ah vandaar, ik vroeg me al af hoe je dat deed met zo'n lage aanvoer
Tevreden? Hoe is het geluidsniveau?
Ok, zijn niet temperatuurgestuurd?quote:Op zondag 18 november 2018 19:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja zeker en ik hoor niks. Ik heb ze 24/7 aanstaan.
jawel, vaste waarde van 30 graden aanvoer. Niet instelbaar.quote:
Hmm, klinkt wel als iets wat ik bij m'n zus in d'r radiatoren zou kunnen bouwen, zal eens meten hoeveel ruimte er is.quote:Op zondag 18 november 2018 19:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
jawel, vaste waarde van 30 graden aanvoer. Niet instelbaar.
Gaaf!quote:Op dinsdag 6 november 2018 21:04 schreef MaGNeT het volgende:
Gisteren is de warmtepomp in werking gebracht
De CV-ketel was al sinds vrijdagochtend van de muur dus het was flink afgekoeld in de woning, om niet te zeggen "koud!"
Dit weekend nog wat gaten gevuld en de muren gewit op de plek waar de oude ketel hing, dat ziet er weer strak uit. Op die plek staat nu het boilervat met 200 liter warm water (~50 graden Celsius).
In de garage hangt een Ecodan binnen-unit met buffervat en achter op de garage hangt de buitenunit (Mitsubishi Zubadan 14kW).
Het systeem afgevuld op 2 bar en de pomp ingeschakeld.
Afgezien van 2 kleine foutmeldingen bij het inschakelen (P1 -> thermostaat in woning niet gevonden en L9 -> geen flow, zat lucht in de pomp) ging het erg vlot.
Al snel hoorden we buiten de unit vol gas gaan en in amper 50 minuten was hij al klaar met het opwarmen van de 200 liter water
Daarna de woning aan de beurt, het was natuurlijk steenkoud dus hij heeft wel wat uurtjes staan stampen. Gelijk ook de convectoren en het buffervat ontlucht, dat heb ik vandaag nog een keer herhaald en nog wat bijgevuld tot 2 bar.
Instellingen stonden allemaal nog "af fabriek" dus vandaag wat gaan "tunen".
Warm water op de ECO stand, dan duurt het wat langer maar is z'n rendement hoger en het stoken ingesteld op WAR (weersafhankelijke regeling) die bij de Mitsubishi overigens samenwerkt met de binnen-thermostaat. De stooklijn wat "tammer" ingesteld.
Resultaat was dat ik echt om de hoek moest lopen om te horen of de pomp überhaupt wel draaide (al zag ik hem wel stroom verbruiken op z'n eigen stroommeter in de meterkast).
Ook de legionella instelling aangepast, die gaat standaard eens in de 15 dagen om 3 uur 's nachts naar 65 graden (voor 30 minuten). Dat heb ik verzet naar 12 uur overdag omdat de zon dan vaak wel schijnt en hij het dus rechtstreeks op m'n zonnepanelen kan doen.
Het is maar een 2kW element en er ligt 20,4kW aan panelen op het dak, dus als de zon enigszins aanwezig is lukt dat wel
De komende dagen laat ik de pomp zo draaien. Binnenkort komt Mitsubishi zelf ook nog om wat fine-tuning te doen, dat zit bij de aanschaf van deze pomp inbegrepen.
Verder komt de installateur dan ook langs en regelt m'n convectoren waterzijdig in.
Plan voor volgend voorjaar is om de tegels onder de warmtepomp nog te vervangen door gind, er komt veel condenswater uit druppelen en op de tegels wordt dat in de winter mogelijk een ijsbaan.
[..]
Voor die paar extra kWh per maand ga ik geen risico's lopen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De muur links was oorspronkelijk de buitenmuur. Het stuk erachter is 10 jaar geleden uitgebouwd. Achter de tafel rechts zit een radatiator van 120 bij 39cm (type 22) en links zit een radiator van 80 bij 39cm (type 22)
Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/
Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j(...)pe-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j(...)e-21-400-x-1200.html
Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?Maar ik kan 't mis hebben...
quote:Op zondag 18 november 2018 20:10 schreef Patroon het volgende:
Situatie
2onder1 kap hoekwoning (zonnige kant) uit 1989. Redelijk geïsoleerd, Spouwmuur isolatie, Drowachips onder de kruipruimte en het dak is volledig geïsoleerd met 8cm PIR platen. Wij zijn met zijn 2en en stoken zo'n 1200m3 gas per jaar (maar werken beide fulltime en kachel staat maar zo'n 4 dagen per week de hele dag aan ivm thuiswerken en weekend). De rest alleen avonds. Het huis verliest wel aardig wat warmte, want als wij ochtends beneden komen, is het vaak 17graden (de min temp van de thermostaat). Op het dak ligt 3400wp panelen en het garagedak kan nog worden voorzien van zo'n 2000wp extra panelen (alles volledig op zuid). Op dit moment wekken wij op jaarbasis ongeveer 4400kwh op en verbruiken zo'n 2000kwh. Oja we hebben ook nog een zonneboiler met een 75liter vat. (hiermee hadden wij niet verwacht veel gas te besparen, maar door de subsidie's was de meerprijs gering)
Onze woonkamer is 121m3 en hebben de volgende radiatoren:
1 van 260cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 3900w.
1 van 80cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1200w
1 van 120cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1800w
Als ik het interwebs mag geloven moet ik ongeveer 77w x 121m3 = 9317w hebben. Met 6900w komen wij dus radiatoren te kort, wat ik ook al verwachte, aangezien door de uitbouw de oppervlakte van de woonkamer enorm is toegenomen, maar door de naar buiten slaande deuren, er niet extra radiatoren zijn bijgeplaatst. Dat kan daar ook niet ivm een deur.
CV van 75 naar 55 gezet
Hebben nu een week de CV op 55 graden staan en opzich warmt het redelijk snel op (ik denk dat het een uur duurt voordat het van 17graden naar 20.5 graden is), het voelt in huis wel kouder aan. Terwijl de thermostaat toch 20-20,5 graden aangeeft. Ik ben bang dat met 45 graden het echt niet tijdig warm wordt, maar dat moeten wij nog proberen. De kachel gaat nachts naar 17graden en om 17:30 naar 20graden.Volgens mij heb ik je op Tweakers ook al voorbij zien komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De muur links was oorspronkelijk de buitenmuur. Het stuk erachter is 10 jaar geleden uitgebouwd. Achter de tafel rechts zit een radatiator van 120 bij 39cm (type 22) en links zit een radiator van 80 bij 39cm (type 22)
Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/
Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j(...)pe-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j(...)e-21-400-x-1200.html
Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Punt wat genoemd werd is dat het vermogen (afgifte) bij lage aanvoertemperaturen hard achteruit holt, evenals de convectie. Met DBE of een variant daarop (zoals bij Sjorsie1982) kan je die afgifte opkrikken. Je wil dat je radiatoren zoveel mogelijk warmte uit het water trekken en afgeven en dat doe je op die manier.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de 2 grootste radiatoren te vervangen door Jaga Convectoren, via MP is vaak wel wat te vinden als je geduld hebt.
Wil je goed testen op een lage aanvoertemperatuur, doe dan niet aan nachtverlaging (en zeker niet zoveel) maar kijk gewoon of je radiatoren de kamertemperatuur 24/7 kunnen vasthouden, ook als het vriest.
Mocht je de pompsnelheid van je CV kunnen aanpassen, zet hem dan gerust een tandje hoger.
[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-11-2018 20:51:26 ]
Je kan ook het debiet door de radiatoren wat verhogen zodat het vermogen wat stijgt. Overigens, als je lager in CV keteltemperatuur gaat, zal de thermsotstaat "leren" dat ie eerder aan moet slaan om de gewenste temperatuur te bereiken.quote:Op zondag 18 november 2018 20:10 schreef Patroon het volgende:
Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Dat was denk ik m'n laatste aanvulling, "pompsnelheid verhogen", wat je bedoelt?quote:Op zondag 18 november 2018 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan ook het debiet door de radiatoren wat verhogen zodat het vermogen wat stijgt. Overigens, als je lager in CV keteltemperatuur gaat, zal de thermsotstaat "lreren" dat ie eerder aan moet slaan om de gewenste temperatuur te bereiken.
Ik ben ook aan het experimenteren; nu 50 en dat houd ii de volgende week zo.
Ja zat ik ook aan te denken. Ben nu getipt om een Pana te halen uit Engeland. Kost 2500 en zit 1700 subsidie op. Moet dan nog geïnstalleerd worden, maar voor 800 euro valt mij de aanschaf erg mee. Boilervat erbij en nog klein materiaal + installatie.quote:Op zondag 18 november 2018 20:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik je op Tweakers ook al voorbij zien komen.
Punt wat genoemd werd is dat het vermogen (afgifte) bij lage aanvoertemperaturen hard achteruit holt, evenals de convectie. Met DBE of een variant daarop (zoals bij Sjorsie1982) kan je die afgifte opkrikken. Je wil dat je radiatoren zoveel mogelijk warmte uit het water trekken en afgeven en dat doe je op die manier.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de 2 grootste radiatoren te vervangen door Jaga Convectoren, via MP is vaak wel wat te vinden als je geduld hebt.
Ik bedoel: de voetventielen van de betreffende radiator(en) iets verder openzetten.quote:Op zondag 18 november 2018 20:52 schreef MaGNeT het volgende:
Dat was denk ik m'n laatste aanvulling, "pompsnelheid verhogen", wat je bedoelt?
Ik heb gekeken, maar de radiatoren beneden hebben geen voetventielen.quote:Op maandag 19 november 2018 10:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik bedoel: de voetventielen van de betreffende radiator(en) iets verder openzetten.
Hoe regel je dan je systeem in?quote:Op maandag 19 november 2018 14:06 schreef Patroon het volgende:
Ik heb gekeken, maar de radiatoren beneden hebben geen voetventielen.
Oh wacht, zit zo'n voetventiel achter zo'n dopje? Want dat zit er overal wel op. Kan beter vanavond even foto's maken.quote:
quote:Op maandag 19 november 2018 14:16 schreef Patroon het volgende:
Oh wacht, zit zo'n voetventiel achter zo'n dopje? Want dat zit er overal wel op. Kan beter vanavond even foto's maken.
dit zorgt voor meer water en dus hogere retourtemperaturen, wat niet best is voor het rendement van je wp.quote:Op zondag 18 november 2018 20:45 schreef MaGNeT het volgende:
Mocht je de pompsnelheid van je CV kunnen aanpassen, zet hem dan gerust een tandje hoger.
quote:Op zondag 18 november 2018 20:10 schreef Patroon het volgende:
Situatie
2onder1 kap hoekwoning (zonnige kant) uit 1989. Redelijk geïsoleerd, Spouwmuur isolatie, Drowachips onder de kruipruimte en het dak is volledig geïsoleerd met 8cm PIR platen. Wij zijn met zijn 2en en stoken zo'n 1200m3 gas per jaar (maar werken beide fulltime en kachel staat maar zo'n 4 dagen per week de hele dag aan ivm thuiswerken en weekend). De rest alleen avonds. Het huis verliest wel aardig wat warmte, want als wij ochtends beneden komen, is het vaak 17graden (de min temp van de thermostaat). Op het dak ligt 3400wp panelen en het garagedak kan nog worden voorzien van zo'n 2000wp extra panelen (alles volledig op zuid). Op dit moment wekken wij op jaarbasis ongeveer 4400kwh op en verbruiken zo'n 2000kwh. Oja we hebben ook nog een zonneboiler met een 75liter vat. (hiermee hadden wij niet verwacht veel gas te besparen, maar door de subsidie's was de meerprijs gering)
Onze woonkamer is 121m3 en hebben de volgende radiatoren:
1 van 260cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 3900w.
1 van 80cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1200w
1 van 120cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1800w
Als ik het interwebs mag geloven moet ik ongeveer 77w x 121m3 = 9317w hebben. Met 6900w komen wij dus radiatoren te kort, wat ik ook al verwachte, aangezien door de uitbouw de oppervlakte van de woonkamer enorm is toegenomen, maar door de naar buiten slaande deuren, er niet extra radiatoren zijn bijgeplaatst. Dat kan daar ook niet ivm een deur.
CV van 75 naar 55 gezet
Hebben nu een week de CV op 55 graden staan en opzich warmt het redelijk snel op (ik denk dat het een uur duurt voordat het van 17graden naar 20.5 graden is), het voelt in huis wel kouder aan. Terwijl de thermostaat toch 20-20,5 graden aangeeft. Ik ben bang dat met 45 graden het echt niet tijdig warm wordt, maar dat moeten wij nog proberen. De kachel gaat nachts naar 17graden en om 17:30 naar 20graden.Je krijgt te weinig vermogen als je nu overgaat naar een wp. Beter kan je type33 radiatoren van dezelfde maat plaatsen en iets hoger zitten dan 70 w per m3.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De muur links was oorspronkelijk de buitenmuur. Het stuk erachter is 10 jaar geleden uitgebouwd. Achter de tafel rechts zit een radatiator van 120 bij 39cm (type 22) en links zit een radiator van 80 bij 39cm (type 22)
Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/
Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j(...)pe-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j(...)e-21-400-x-1200.html
Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Ik vind ltv radiatoren waanzinnig duur en daarom heb ik ze niet. Ik zou 2 ltv radiatoren moet hebben van elk 1500 euro
de speedcomfort verhoogt mijn rendement met 30% volgens de leverancier.Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Wat een onzin zeg. Als je meer warmteoverdracht wilt, kan je ook een draaiende computerventilator onder op de radiator plaatsen, dan stijgt het Nusselt-getal stevigquote:Op woensdag 21 november 2018 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik vind ltv radiatoren waanzinnig duur en daarom heb ik ze niet. Ik zou 2 ltv radiatoren moet hebben van elk 1500 euro
Een paneelradiator van 50x120 levert ca 1800Watt.quote:Op donderdag 22 november 2018 10:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Als je meer warmteoverdracht wilt, kan je ook een draaiende computerventilator onder op de radiator plaatsen, dan stijgt het Nusselt-getal stevig
inderdaad daarom heb ik zulke ridicuul dure radiatoren niet.quote:Op donderdag 22 november 2018 10:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Als je meer warmteoverdracht wilt, kan je ook een draaiende computerventilator onder op de radiator plaatsen, dan stijgt het Nusselt-getal stevig
leuk, maar het gaat erom wat je nodig hebt en je gewenste afmetingen. Ik ga geen 1200 extra uitgeven als ik gewoon een grotere paneelradiator ook kan gebruiken of als ik een speedconfort kan gebruiken.quote:Op donderdag 22 november 2018 13:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Een paneelradiator van 50x120 levert ca 1800Watt.
De vergelijkbare Jaga komt op 3100Watt.
Met ventilator komt daar nog 1000 Watt bij.
Een heel dikke 4000Watt zal je met een paneelradiator van 50x120 op geen enkele manier halen.
2dehands heb ik inderdaad nog nooit gekeken. Nieuw zijn ze te ridicuul voor woorden.quote:Op donderdag 22 november 2018 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Met een beetje geduld vind je Jaga's in de juiste maat voor een prikkie op marktplaats.
Veel nieuwbouw/renovatieprojecten worden met Jaga's opgeleverd als de koper van de woning niet kiest om vloerverwarming tegen de hoofdprijs door de bouwer aan te laten brengen. Vervolgens kiest men dan regelmatig toch voor vloerverwarming via een eigen installateur en dan blijven de zo goed als nieuwe Jaga's over.
Het is geen CV-ketel...quote:Op woensdag 21 november 2018 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dit zorgt voor meer water en dus hogere retourtemperaturen, wat niet best is voor het rendement van je wp.
Beter kan je de snelheid zo laag mogelijk zetten. Meer warmteafgifte is meer convectie dmv hogere luchtsnelheid of dmv hogere watertemperaturen.
Q=mxcxdT
gaat je m omhoog door hogere pompsnelheid dan zakt je dT en verandert er niet zoveel. Dit is nagenoeg lineair.
Zet je je watersnelheid heel hoog dan voelt het wel warmer aan omdat de straling toeneemt, echter straling warmt geen lucht op, dus je wp zal maar blijven loeien en je hebt het snikheet.
Doe je je thermostaat uit dan heb je het heel snel weer koud. Beter kan je je radiatoren gewoon inregelen en er niet meer aan komen. Eventueel kan je het debiet nog iets verlagen om lagere retourtemperaturen te verkrijgen.
ja als je groter kwijt kan.quote:Op donderdag 22 november 2018 19:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
leuk, maar het gaat erom wat je nodig hebt en je gewenste afmetingen. Ik ga geen 1200 extra uitgeven als ik gewoon een grotere paneelradiator ook kan gebruiken of als ik een speedconfort kan gebruiken.
Die ltv radiatoren zijn gewoon te ridicuul duur.
dat geen probleem. bedenk alleen dat veel jaga'$ standaard de aansluiting aan 1 kant hebben. in tegenstelling tot veel grote radiatoren.quote:Op donderdag 22 november 2018 19:33 schreef Zith het volgende:
Nice, kan ik ze een voor een vervangen? Dus dat ik oude radiatoren en jagas naast elkaar heb?
Dat is wel een dingetje. Alle oude radiatoren hadden de "aanvoer" links zitten en de "retour" rechts. Omdat alles Jaga werd konden we in de bijkeuken de aanvoer en retour van de hoofdleidingen verwisselen. Dat werkt prima, alleen heeft de retour nu een rode mantel en de aanvoer een blauwequote:Op donderdag 22 november 2018 20:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
dat geen probleem. bedenk alleen dat veel jaga'$ standaard de aansluiting aan 1 kant hebben. in tegenstelling tot veel grote radiatoren.
ze zijn niet zinloos, maar ridicuul duur.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:00 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ja als je groter kwijt kan.
maar je moet natuurlijk wel dezelfde afmetingen vergelijken voor dat je roept dat jaga'$ zinloos zijn. bij gelijke afmeting leveren ze wel degelijk veel meer vermogen.
radiatoren moet je het debiet geven waarop ze ontworpen zijn. Meer debiet zorgt voor geluidsoverlast en hogere stralngsafgifte wat niet echt comfortabel is.quote:Op donderdag 22 november 2018 19:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is geen CV-ketel...
Bij een warmtepomp wil je juist een delta T van maximaal zo'n 5 graden Celsius.
Pompsnelheid dus hoog houden.
M'n aanvoer op de Jaga's is nu (bij 2 graden buiten) zo'n 29,5 graden, de retour is zo'n 26 graden. De warmtepomp hoeft niet hard te werken, kan lekker rustig pruttelen op laag vermogen (met een hoge COP) en hoeft zo alleen het warmteverlies van de woning maar aan te vullen.
Hij trekt de afgelopen dagen zo'n 0.8 tot 1.5kW uit de meterkast op de momenten dat hij draait.
Alleen bij produceren van warm water piekt hij zo naar 5 tot 7kW en dan hoor je 'm wel goed als je er in de buurt staat.
dat heb ik ook bij mijn speedcomfort. Als ik ze uit zet krijg ik het huis ook niet warm.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:10 schreef MaGNeT het volgende:
De DBE is overigens wel echt nuttig. Heb bij wijze van experiment bij alle 3 m'n convectoren de stekkers er al eens uitgehaald, het koelt dan vlot af... de warmtepomp kan bij dezelfde aanvoertemperaturen de kamer dan niet meer warm houden. En het zijn geen kleine Jaga's...
De Jaga's hebben maar ~20% waterinhoud t.o.v. conventionele radiatoren, flow hoog houden dusquote:Op donderdag 22 november 2018 20:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
radiatoren moet je het debiet geven waarop ze ontworpen zijn. Meer debiet zorgt voor geluidsoverlast en hogere stralngsafgifte wat niet echt comfortabel is.
20% temperatuurafname is in het algemeen het juiste debiet.
Dus bij 30 graden aanvoer zou de retour 24 moeten zijn.
als jaga ontworpen zijn voor een hoge watersnelheid dan moet je di dat uiteraard geven. Andere radiatoren zijn ontworpen voor een lagere watersnelheid, dus dan moet je die dat geven.... Het is precies wat ik schrijf, je moet je radiator het debiet geven waar die voor ontworpen is.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De Jaga's hebben maar ~20% waterinhoud t.o.v. conventionele radiatoren, flow hoog houden dus
en wp moet je ook helemaal niet op hoge temperaturen laten draaien, dus is 20% temperatuurverschil per definitie maar max 8-10 graden dT.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De Jaga's hebben maar ~20% waterinhoud t.o.v. conventionele radiatoren, flow hoog houden dus
En een warmtepomp moet je echt geen hoge Delta T voor z'n kiezen gooien, dan staat hij alleen maar vollast te draaien op laag rendement.
Klopt, maar liever hou je het tussen de 2,5 en 5 graden.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en wp moet je ook helemaal niet op hoge temperaturen laten draaien, dus is 20% temperatuurverschil per definitie maar max 8-10 graden dT.
met de juiste radiatoren is dat wellicht ook haalbaar, maar dat moet je niet willen met gewone paneelradiatoren.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, maar liever hou je het tussen de 2,5 en 5 graden.
Nee, een warmtepomp met (de standaard) paneelradiatoren lijkt me sowieso niet zo geweldig.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
met de juiste radiatoren is dat wellicht ook haalbaar, maar dat moet je niet willen met gewone paneelradiatoren.
klopt maar zo vaak is het geen -15.... De kosten van ltv radiatoren wegen niet op tegen die eventuele sporadische lage cop.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, een warmtepomp met (de standaard) paneelradiatoren lijkt me sowieso niet zo geweldig.
Als je bij de huidige buitentemperaturen al boven de 30 graden aanvoer zit wordt het bij -15 buiten helemaal een COP drama.
Bij -15 staat m'n Ta volgens stooklijn op 35 graden Het kan zijn dat dat nog wat optimistisch is maar veel hoger gaat het niet wordenquote:Op donderdag 22 november 2018 20:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt maar zo vaak is het geen -15.... De kosten van ltv radiatoren wegen niet op tegen die eventuele sporadische lage cop.
Bij -7 wordt mijn aanvoer 55 graden Dat is echter nog nooit gebeurd.
Ik had laatst een tabel gezien met de temperaturen in de winter en onder de -5 komt nog geen 1% van de tijd voor meen ik uit mijn hoofd, laat staan -15. Die lage cop of eventuele elektrische bijverwarming kost wat meer geld, maar voordat ik de 2 jaga's van totaal 3000 euro's eruit hebt, ben ik al dood.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij -15 staat m'n Ta volgens stooklijn op 35 graden Het kan zijn dat dat nog wat optimistisch is maar veel hoger gaat het niet worden
Dat is iig heel netjes.quote:Op donderdag 22 november 2018 20:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn cop is gemiddeld nu 3.92 in de afgelopen 15 maanden, wat toch best wel aardig is.
Ik zou alleen niet weten welke ik nodig zou hebben aangezien ik nooit stook op 75 graden aanvoer.... Weet iemand de omrekenfactor naar 45 graden aanvoer?quote:Op donderdag 22 november 2018 22:35 schreef Patroon het volgende:
Deze lijken mij niet zo duur: http://link.marktplaats.nl/m1345979259
Mogelijk kan je hier wat mee:quote:Op vrijdag 23 november 2018 18:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou alleen niet weten welke ik nodig zou hebben aangezien ik nooit stook op 75 graden aanvoer.... Weet iemand de omrekenfactor naar 45 graden aanvoer?
1700 euro voor 1 radiator dus....quote:Op vrijdag 23 november 2018 18:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mogelijk kan je hier wat mee:
http://www.jagapro.nl/sites/default/files/imce/user4/Selectiemodel%20Installateurs%202019-01.xlsx
Ging niet om de prijzen maar om de tabellen met vermogen afgifte bij verschillende aanvoertemperaturen...quote:Op vrijdag 23 november 2018 18:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1700 euro voor 1 radiator dus....
hoogte 70 tot 90 cm
nee dank je, dat is niks voor mij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |