abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182845783
Eerste offerte, uit de losse pols: 16000¤ 8)7
.
pi_182846433
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 21:22 schreef Fer het volgende:
Eerste offerte, uit de losse pols: 16000¤ 8)7
En de 2e??
Vakman pur sang
pi_182856152
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 20:24 schreef Glider76 het volgende:

[..]

zou het nog een idee zijn om je boiler op 40 graden te houden en de warmwater leiding op een 2KW doorstromer aan te sluiten? Of zou dat wellicht net te kort schieten om alle legionella te doden.

Een 2kW doorstromer heeft een trieste doorstroom van misschien 1 liter/minuut. Pas bij 11kW heb je "spaardouchekopsnelheid"

[ Bericht 0% gewijzigd door athlonkmf op 31-10-2018 14:04:24 (oeps.. zie nu dat het hele oude post is..) ]
pi_182858458
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik ben opzoek naar advies mbt een warmtepamp!
Ruim twee jaar geleden heb ik een nieuwbouw woning in de randstad gekocht. Door allerlei problemen is de bouw nog steeds niet gestart. Nu lijkt het er op dat bouw redelijk snel gaat beginnen. Afgelopen week werden we door ontwikkelaar benaderd of we interesse hadden om het huis gasloos te maken. Echter wel tegen de niet misselijke meerprijs van 41.000 euro.
Dit is de informatie die ik heb verkregen:
Hiervoor wordt de woning uitgevoerd met een warmtepomp met individuele bodembron, een 300 liter warmtapwater boiler en een balans ventilatiesysteem, de roosters in de gevel vervallen.
Alle grote installatiecomponenten komen op de 2e verdieping, hiervoor dient de technische ruimte te worden vergroot ten
koste van de naastgelegen slaapkamer. Op nader te bepalen plaatsen op de begane grond, 1e en 2everdieping worden schachten vergroot en/of toegevoegd.
Vloerverwarming wordt geplaatst op de begane grond en beide verdiepingen, in alle verblijfsruimten en badkamers. Temperatuurregeling per ruimte. In de badkamer komt een elektrische radiator.
Er worden geen extra zonnepanelen geleverd.
Het energiezuiniger maken van nieuwbouwwoningen heeft tot gevolg dat het warmtapwater comfort onder druk komt te staan. De warm tapwater voorziening geleverd door de warmtepomp bestaat uit het opwarmen van een voorraadvat, in dit geval een boiler met een inhoud van 300 liter met een temperatuur van circa 60 graden. Het volledig opwarmen van de inhoud van de boiler neemt enige tijd in beslag. Vanwege deze beperking vervalt de Woningborg garantie op tapwatertemperatuur en tapwaterhoeveelheid.

Ik vind het nogal een enorme bak geld en twijfel enorm, zeker het probleem met tapwater doet me twijfelen.
Wat zou jullie advies zijn?
pi_182860233
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 16:20 schreef Grachtengordel het volgende:
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik ben opzoek naar advies mbt een warmtepamp!
Ruim twee jaar geleden heb ik een nieuwbouw woning in de randstad gekocht. Door allerlei problemen is de bouw nog steeds niet gestart. Nu lijkt het er op dat bouw redelijk snel gaat beginnen. Afgelopen week werden we door ontwikkelaar benaderd of we interesse hadden om het huis gasloos te maken. Echter wel tegen de niet misselijke meerprijs van 41.000 euro.
Dit is de informatie die ik heb verkregen:
Hiervoor wordt de woning uitgevoerd met een warmtepomp met individuele bodembron, een 300 liter warmtapwater boiler en een balans ventilatiesysteem, de roosters in de gevel vervallen.
Alle grote installatiecomponenten komen op de 2e verdieping, hiervoor dient de technische ruimte te worden vergroot ten
koste van de naastgelegen slaapkamer. Op nader te bepalen plaatsen op de begane grond, 1e en 2everdieping worden schachten vergroot en/of toegevoegd.
Vloerverwarming wordt geplaatst op de begane grond en beide verdiepingen, in alle verblijfsruimten en badkamers. Temperatuurregeling per ruimte. In de badkamer komt een elektrische radiator.
Er worden geen extra zonnepanelen geleverd.
Het energiezuiniger maken van nieuwbouwwoningen heeft tot gevolg dat het warmtapwater comfort onder druk komt te staan. De warm tapwater voorziening geleverd door de warmtepomp bestaat uit het opwarmen van een voorraadvat, in dit geval een boiler met een inhoud van 300 liter met een temperatuur van circa 60 graden. Het volledig opwarmen van de inhoud van de boiler neemt enige tijd in beslag. Vanwege deze beperking vervalt de Woningborg garantie op tapwatertemperatuur en tapwaterhoeveelheid.

Ik vind het nogal een enorme bak geld en twijfel enorm, zeker het probleem met tapwater doet me twijfelen.
Wat zou jullie advies zijn?
Hoeveel subsidie krijg je erop?
pi_182860899
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 16:20 schreef Grachtengordel het volgende:
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik ben opzoek naar advies mbt een warmtepamp!
Ruim twee jaar geleden heb ik een nieuwbouw woning in de randstad gekocht. Door allerlei problemen is de bouw nog steeds niet gestart. Nu lijkt het er op dat bouw redelijk snel gaat beginnen. Afgelopen week werden we door ontwikkelaar benaderd of we interesse hadden om het huis gasloos te maken. Echter wel tegen de niet misselijke meerprijs van 41.000 euro.
Dit is de informatie die ik heb verkregen:
Hiervoor wordt de woning uitgevoerd met een warmtepomp met individuele bodembron, een 300 liter warmtapwater boiler en een balans ventilatiesysteem, de roosters in de gevel vervallen.
Alle grote installatiecomponenten komen op de 2e verdieping, hiervoor dient de technische ruimte te worden vergroot ten
koste van de naastgelegen slaapkamer. Op nader te bepalen plaatsen op de begane grond, 1e en 2everdieping worden schachten vergroot en/of toegevoegd.
Vloerverwarming wordt geplaatst op de begane grond en beide verdiepingen, in alle verblijfsruimten en badkamers. Temperatuurregeling per ruimte. In de badkamer komt een elektrische radiator.
Er worden geen extra zonnepanelen geleverd.
Het energiezuiniger maken van nieuwbouwwoningen heeft tot gevolg dat het warmtapwater comfort onder druk komt te staan. De warm tapwater voorziening geleverd door de warmtepomp bestaat uit het opwarmen van een voorraadvat, in dit geval een boiler met een inhoud van 300 liter met een temperatuur van circa 60 graden. Het volledig opwarmen van de inhoud van de boiler neemt enige tijd in beslag. Vanwege deze beperking vervalt de Woningborg garantie op tapwatertemperatuur en tapwaterhoeveelheid.

Ik vind het nogal een enorme bak geld en twijfel enorm, zeker het probleem met tapwater doet me twijfelen.
Wat zou jullie advies zijn?
WW warmtepomp met grondboring is gemiddeld ¤20.000
Balansventilatie ¤5000
Vloerverwarming alle ruimtes ¤7000
Ombouwen schachten ¤2000
Ruimteregeling ¤1000

Ik vind bedrag niet vreemd. Of je het ervoor over hebt is ander.

Over water hoef je niet bang te zijn.
pi_182861169
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 16:20 schreef Grachtengordel het volgende:
Geen idee of dit het juiste topic is.

Ik vind het nogal een enorme bak geld en twijfel enorm, zeker het probleem met tapwater doet me twijfelen.
Wat zou jullie advies zijn?
Is een enorme bak geld.
Vraag ik me af, was de woning nog niet voorzien in vloerverwarming? Wordt er nog extra geïnvesteerd in de gevel en beglazing, isolatie?
Vakman pur sang
pi_182861571
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 18:09 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

WW warmtepomp met grondboring is gemiddeld ¤20.000
Balansventilatie ¤5000
Vloerverwarming alle ruimtes ¤7000
Ombouwen schachten ¤2000
Ruimteregeling ¤1000

Ik vind bedrag niet vreemd. Of je het ervoor over hebt is ander.

Over water hoef je niet bang te zijn.
Bedragen zijn logisch, maar toch vreemd dat een 2019/20 woning standaard, nog niet zo zuinig wordt opgeleverd.
.
pi_182861764
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 18:09 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

WW warmtepomp met grondboring is gemiddeld ¤20.000
Balansventilatie ¤5000
Vloerverwarming alle ruimtes ¤7000
Ombouwen schachten ¤2000
Ruimteregeling ¤1000

Ik vind bedrag niet vreemd. Of je het ervoor over hebt is ander.

Over water hoef je niet bang te zijn.
Trek je er nog wel even vanaf:
- Aanvraag gasaansluiting komt te vervallen
- Diverse gasleidingen kunnen worden geschrapt
- Reeds geplande radiatoren en/of convectoren inclusief bijbehorend leidingwerk vervallen
- Cv-ketel vervalt.
- Ventilatieroosters vervallen

Geen idee hoe groot de woning is, maar bovenstaand minderwerk gaat toch echt richting 10k.

En daarmee is de meerprijs bij een woning waarvan de bouw nog niet is gestart behoorlijk hoog.
pi_182862053
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 14:02 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Een 2kW doorstromer heeft een trieste doorstroom van misschien 1 liter/minuut. Pas bij 11kW heb je "spaardouchekopsnelheid"
Volgens mij valt dat wel mee hoor. In Azie zie je die dingen overal en werkt op zich goed. De straal die eruit komt is geen stortdouche maar meer dan 1 liter/minuut. Het water wat eruit komt is net aan warm.

Als je de aanvoer verhoogt naar 40 graden is de 2 KW wellicht genoeg om dit net even wat heter te maken voor een aangename douche. Hoeft je dus niet 24/7 een groot vat op temperatuur te houden voor 1 keer 5 minuten douchen per dag.
pi_182862334
In Azië is de temperatuur van leidingwater wel 'iets' hoger dan het Nederlandse gemiddelde wat rond de 12 graden schommelt.

12 graden naar 38 graden verwarmen en 25 graden naar 38 graden brengen scheelt de helft aan benodigde energie. Andersom geteld heb je twee keer zoveel douchewater bij hetzelfde vermogen van de warmtebron.
pi_182864358
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 19:15 schreef Ivo1985 het volgende:
In Azië is de temperatuur van leidingwater wel 'iets' hoger dan het Nederlandse gemiddelde wat rond de 12 graden schommelt.

12 graden naar 38 graden verwarmen en 25 graden naar 38 graden brengen scheelt de helft aan benodigde energie. Andersom geteld heb je twee keer zoveel douchewater bij hetzelfde vermogen van de warmtebron.
Dat weet ik, daarom ook het idee om de warmptepomp het boilervat op 40 graden te houden en geen wekelijkste legionale kill procedure te doen, en daarachter een doorstromer om de temperatuur iets op te piepen voor aangenaam douchen.

Ik vindt het warm douchewater bij een warmtepomp installatie nog een dingetje, gezien er bij mij maar 1 persoon, 1 keer per dag 5-10 minuten doucht, die ook nog eens 6 maanden per jaar niet thuis is.

Het is maar een hersenspinseltje.
pi_182865502
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 19:02 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Volgens mij valt dat wel mee hoor. In Azie zie je die dingen overal en werkt op zich goed. De straal die eruit komt is geen stortdouche maar meer dan 1 liter/minuut. Het water wat eruit komt is net aan warm.

Als je de aanvoer verhoogt naar 40 graden is de 2 KW wellicht genoeg om dit net even wat heter te maken voor een aangename douche. Hoeft je dus niet 24/7 een groot vat op temperatuur te houden voor 1 keer 5 minuten douchen per dag.
En weet jij hoeveel vermogen die dingen in Azie trekken?
Als je hier een beetje de specs doorneemt, weet je dat de de kleinste doorstromers van 3kW 1-2l/minuut hebben. Voor >6 l/min heb je al 11kW of hoger nodig

quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 20:34 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dat weet ik, daarom ook het idee om de warmptepomp het boilervat op 40 graden te houden en geen wekelijkste legionale kill procedure te doen, en daarachter een doorstromer om de temperatuur iets op te piepen voor aangenaam douchen.

Ik vindt het warm douchewater bij een warmtepomp installatie nog een dingetje, gezien er bij mij maar 1 persoon, 1 keer per dag 5-10 minuten doucht, die ook nog eens 6 maanden per jaar niet thuis is.

Het is maar een hersenspinseltje.
Ik gebruik geen legionellaprogramma. Ik heb namelijk een hygieneboiler waarbij het water naverwarmd wordt. De WP houdt het rond 30C bij regenachtige dagen. Bij zon doet de zonnecollectoren het opwarmen van water.
De doorstromer van 11kW verzekerd me van warm water ten alle tijde.
pi_182865662
Vermogen berekenen
Vermogen bepalen om water te verwarmen

Men kan zelf eenvoudig het vermogen bepalen dat nodig is om water te verwarmen. Hiervoor gebruiken we de formule:

P = m x c x ∆t x 1/3600 (kw)

P = vermogen in kW
m = massa van het medium in kg dat in één uur opgewarmd dient te worden
c = soortelijke warmte in kJ/kg.K
∆t = t2-t1 (eindtemperatuur – begintemperatuur) in °C
ᵨ = dichtheid van het medium (kg/m3); ᵨ = m / V (kg/m3)


c water = 4,187 kJ/kg.K
ᵨ water = 1000 kg/m3d dus 1000 ltr (1m3) water = 1000 kg

Om eventuele warmteverliezen, afwijkingen in de voedingsspanning en weerstand van de verwarmingsspiraal, te compenseren verhogen we het berekende vermogen met een ervaringspercentage van 20%.

P = m x 4,187 x ∆t x 1/3600 x 1,2 (kW)



Opwarmtijd

Het berekende vermogen “P” is benodigd om “m” kg water in 1 uur, “∆t” op te warmen.
Indien men in een half uur wilt verwarmen dan moet men dus 2 x zo snel verwarmen en dientengevolge moet men dan het berekende vermogen eveneens met een factor 2 vermenigvuldigen.



Rekenvoorbeeld

Hoeveel vermogen is er benodigd om 500kg (500Ltr) water in 2 uur 30°C op te warmen?
m = 500kg
c = 4,187 kJ/kg.K
∆t = 30°C

P = 500 x 4,187 x 30 x 1/3600 x 1,2 = 20,94kW

In twee uur is dan 20,96 / 2 = 10,47kW benodigd.
Vakman pur sang
pi_182865812
Om water te verwarmen van 30c naar 60c met een normale snelheid van 6l/min.
6l/m = 360kg/u.
P= 360x4,2x30x(1/3600)X1,2= 14,1 kW.

Met 2kw krijg je de watertemp slechts iets hoger.
Vakman pur sang
pi_182865839
Mijn ketel geeft tijdens douchen aan dat er 4l doorheen gaat en iets van 12kw vermogen om het op 60c uit te leveren. Ter info.


Maar nu mijn vraag: Er zijn div systemen, die hoger dan 55c kunnen verwarmen, zoals de Aquarea T-CAP en andere merken ook. Dus 60, 65 of 70c. Valt er nog veel te besparen met zulke pompen, als ze een hygiene cyclus kunnen draaien op de pomp, ipv de electrische heater?
.
pi_182865896
Oke, dat klopt ook wel wat jullie zeggen. Maar je doucht toch niet met 60 graden water? Dan verbrand je bijna.

Stel dat zo'n 2 of 3 KW doorstromertje het water met 15 graden kan verhogen, dan kom je met een intrede van 40 al een heel in de buurt.

Het doel is om de warmtepomp niet een heel vat constant op temperatuur te laten houden voor slechts 1 persoon die 1 keer per dag doucht. (warm water keuken gaat via quooker).
pi_182866210
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 21:44 schreef Glider76 het volgende:
Oke, dat klopt ook wel wat jullie zeggen. Maar je doucht toch niet met 60 graden water? Dan verbrand je bijna.

Stel dat zo'n 2 of 3 KW doorstromertje het water met 15 graden kan verhogen, dan kom je met een intrede van 40 al een heel in de buurt.

Het doel is om de warmtepomp niet een heel vat constant op temperatuur te laten houden voor slechts 1 persoon die 1 keer per dag doucht. (warm water keuken gaat via quooker).
Volgens mij kunnen die kleine doorstromers niet hoger dan 40c, dan verkalken ze.

Waarom verwarm je niet tot 35c en dan geen water bijmengen en in een keer die boiler leegdouchen? Kun je niet programeren, dat hij pas gaat opwarmen, zodat hij klaar is als jij je douche wil nemen en daarna wacht met verwarmen tot het juiste moment?
.
pi_182866322
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 22:00 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij kunnen die kleine doorstromers niet hoger dan 40c, dan verkalken ze.

Waarom verwarm je niet tot 35c en dan geen water bijmengen en in een keer die boiler leegdouchen? Kun je niet programeren, dat hij pas gaat opwarmen, zodat hij klaar is als jij je douche wil nemen en daarna wacht met verwarmen tot het juiste moment?
Das gepruts in de marge, zo'n vat heeft erg weinig stilstand verlies.
2. 35C onder de douche voelt als een koude douche.
3. Een keer per dag moet de boel wel een keer naar 60c ivm hygiëne.
4. Doorstroom of gewoon een element in het boilervat is toch om het even.
Vakman pur sang
  woensdag 31 oktober 2018 @ 23:10:27 #220
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182867538
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 18:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Trek je er nog wel even vanaf:
- Aanvraag gasaansluiting komt te vervallen
- Diverse gasleidingen kunnen worden geschrapt
- Reeds geplande radiatoren en/of convectoren inclusief bijbehorend leidingwerk vervallen
- Cv-ketel vervalt.
- Ventilatieroosters vervallen

Geen idee hoe groot de woning is, maar bovenstaand minderwerk gaat toch echt richting 10k.

En daarmee is de meerprijs bij een woning waarvan de bouw nog niet is gestart behoorlijk hoog.
het weglaten van dit soort dingen noemt een aannemer 'meerwerk'.
in het gunstigste geval doet hij dit nu gratis.
Tot nooit .......
pi_182885435
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 20:34 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dat weet ik, daarom ook het idee om de warmptepomp het boilervat op 40 graden te houden en geen wekelijkste legionale kill procedure te doen, en daarachter een doorstromer om de temperatuur iets op te piepen voor aangenaam douchen.

Ik vindt het warm douchewater bij een warmtepomp installatie nog een dingetje, gezien er bij mij maar 1 persoon, 1 keer per dag 5-10 minuten doucht, die ook nog eens 6 maanden per jaar niet thuis is.

Het is maar een hersenspinseltje.
ik heb mijn ww op 40 graden zonder doorstromer erbij... werkt prima.

Doorstromers zijn in NL niet interessant vanwege de ridicule kosten van een 3x35A aansluiting
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182885475
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 18:09 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

WW warmtepomp met grondboring is gemiddeld ¤20.000
Balansventilatie ¤5000
Vloerverwarming alle ruimtes ¤7000
Ombouwen schachten ¤2000
Ruimteregeling ¤1000

Ik vind bedrag niet vreemd. Of je het ervoor over hebt is ander.

Over water hoef je niet bang te zijn.
Vloerverwarming hoeft niet. Waarom is ruimteregeling zo duur? Wat wordt bedoeld met ombouwen schachten, aangezien er toch nog niks staat?
Balansventilatie is toch al verplicht of doet de aannemer iets anders om de EPA te halen?

Waar blijft het minderwerk?

Ik vind het bedrag ridicull hoog. Eigenlijk lachwekkend... volgens mij wil de aannemer dit helemaal niet leveren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182885536
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 22:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Das gepruts in de marge, zo'n vat heeft erg weinig stilstand verlies.
2. 35C onder de douche voelt als een koude douche.
3. Een keer per dag moet de boel wel een keer naar 60c ivm hygiëne.
4. Doorstroom of gewoon een element in het boilervat is toch om het even.
als je gezond bent is 1x per maand legionellaontsmetting ook prima.
Gezonde mensen die legionella krijgen voelen ook amper dat ze het krijgen. De mensen die het wel voelen zijn jonge kinderen en ouderen en dan ben je ietsies ziekig.
De kans dat je eraan overlijd is verwaarloosbaar en niet noemenswaardig omdat je ook elke dag weer in je auto stapt en in het verkeer deelneemt zonder over het gevaar te denken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182885559
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 23:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

het weglaten van dit soort dingen noemt een aannemer 'meerwerk'.
in het gunstigste geval doet hij dit nu gratis.
alleen aannemers die het helemaal niet willen leveren doen dit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182886350
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 20:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

alleen aannemers die het helemaal niet willen leveren doen dit.
Ik zou de woning casco op laten leveren en zelf een warmtepomp installatie erin laten zetten.
pi_182887130
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 20:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als je gezond bent is 1x per maand legionellaontsmetting ook prima.
Gezonde mensen die legionella krijgen voelen ook amper dat ze het krijgen. De mensen die het wel voelen zijn jonge kinderen en ouderen en dan ben je ietsies ziekig.
De kans dat je eraan overlijd is verwaarloosbaar en niet noemenswaardig omdat je ook elke dag weer in je auto stapt en in het verkeer deelneemt zonder over het gevaar te denken.
Dat zie je echt niet goed. Voor wat ik me heb laat inlichten kan bij snelle groei (35C verdubbeld het aantal.ppm kwadratisch per 24u) een gezond mens zeer ziek worden en overlijden. Onderschat dit niet!
Vakman pur sang
pi_182888522
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 20:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Vloerverwarming hoeft niet.
Hoeft niet, wel efficiënter.

quote:
Waarom is ruimteregeling zo duur?
ruimteregeling per ruimte. Niet per verdieping. Dus thermostaatafsluiters per vvw-groep.

quote:
Wat wordt bedoeld met ombouwen schachten, aangezien er toch nog niks staat?
betonen vloeren moeten wel aangepast worden. Extra boringen. Dikke leidingen tbv grondboring op de bovenverdieping, dus elk onderliggende verdieping moet een schacht hebben.

quote:
Balansventilatie is toch al verplicht of doet de aannemer iets anders om de EPA te halen?
Paar excuuspanelen mag ook.

quote:
Waar blijft het minderwerk?
minderwerk = meerwerk tegenwoordig.

quote:
Ik vind het bedrag ridicull hoog. Eigenlijk lachwekkend... volgens mij wil de aannemer dit helemaal niet leveren.
Ik vind het ook duur. Ik zal ook veel schrappen. En technische ruimte op de begane grond of kelder willen.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 21:12 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik zou de woning casco op laten leveren en zelf een warmtepomp installatie erin laten zetten.
Dat wordt dan geen WW-warmtepomp.
pi_182889390
Maar ik dacht serieus, dat een woning die u opgeleverd wordt, daadwerkelijk zuiniger en beter geisoleerd is dan pakweg 20 jaar geleden. Dan zou je toch geen 41k aan modificaties nodig hebben?

Ik had toch het idee, dat ze naar woningen gingen, die zo dik geisoleerd zijn, dat ze verwarmd konden worden met een COP 1.0 oplossing. Of een actieve wisselaar van de balansventilatie, waar een l/l warmtepomp in zit, iov die passieve wisselaar. Niet een, die een eigen aardwarmtebron nodig heeft.
.
pi_182893458
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 23:47 schreef Fer het volgende:
Maar ik dacht serieus, dat een woning die u opgeleverd wordt, daadwerkelijk zuiniger en beter geisoleerd is dan pakweg 20 jaar geleden. Dan zou je toch geen 41k aan modificaties nodig hebben?

Ik had toch het idee, dat ze naar woningen gingen, die zo dik geisoleerd zijn, dat ze verwarmd konden worden met een COP 1.0 oplossing. Of een actieve wisselaar van de balansventilatie, waar een l/l warmtepomp in zit, iov die passieve wisselaar. Niet een, die een eigen aardwarmtebron nodig heeft.
Jij dacht dat projectontwikkelaars die maximale winst willen halen een woning standaard van de beste oplossingen zal voorzien? Of denk je dat deze puur met cijfers gaan goochelen door een marginaal duurdere dikkere isolatie te nemen? Als ze de normen maar halen.

Juist bij zo'n overgeisoleerde woning wil je ook een aardwarmtebron.Dan kan die in de zomer de woning gratis afkoelen. Om te voorkomen dat die 30 graden blijft.
pi_182921826
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 21:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat zie je echt niet goed. Voor wat ik me heb laat inlichten kan bij snelle groei (35C verdubbeld het aantal.ppm kwadratisch per 24u) een gezond mens zeer ziek worden en overlijden. Onderschat dit niet!
voor woningen is een legionella ontsmetting niet verplicht.
Daarnaast worden de meeste mensen er helemaal niet erg ziek van
https://www.rijksoverheid(...)t-ben-met-legionella

In andere landen om ons heen houden ze helemaal geen rekening met legionella
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182923375
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 17:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

voor woningen is een legionella ontsmetting niet verplicht.
Daarnaast worden de meeste mensen er helemaal niet erg ziek van
https://www.rijksoverheid(...)t-ben-met-legionella

In andere landen om ons heen houden ze helemaal geen rekening met legionella
Ja haha niet verplicht vanuit wetgeving omdat je zelf verantwoordelijk bent voor je welzijn.
Lees dit eens.
https://www.xigna.nl/legi(...)esmettingen-in-2017/
Vakman pur sang
  zaterdag 3 november 2018 @ 20:44:30 #232
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182924524
xigna is een bedrijf die verdient aan het onderzoeken van mogelijk besmet water.
Als je het rivm rapport leest waar ze naar verwijzen dan lees je:
600 legionella besmettingennen 900.000 griep gevallen.

het risico op legionella besmetting is dus klein.
Tot nooit .......
pi_182986790
Gisteren is de warmtepomp in werking gebracht *O*

De CV-ketel was al sinds vrijdagochtend van de muur dus het was flink afgekoeld in de woning, om niet te zeggen "koud!"

Dit weekend nog wat gaten gevuld en de muren gewit op de plek waar de oude ketel hing, dat ziet er weer strak uit. Op die plek staat nu het boilervat met 200 liter warm water (~50 graden Celsius).

In de garage hangt een Ecodan binnen-unit met buffervat en achter op de garage hangt de buitenunit (Mitsubishi Zubadan 14kW).

Het systeem afgevuld op 2 bar en de pomp ingeschakeld.

Afgezien van 2 kleine foutmeldingen bij het inschakelen (P1 -> thermostaat in woning niet gevonden en L9 -> geen flow, zat lucht in de pomp) ging het erg vlot.
Al snel hoorden we buiten de unit vol gas gaan en in amper 50 minuten was hij al klaar met het opwarmen van de 200 liter water :)

Daarna de woning aan de beurt, het was natuurlijk steenkoud dus hij heeft wel wat uurtjes staan stampen. Gelijk ook de convectoren en het buffervat ontlucht, dat heb ik vandaag nog een keer herhaald en nog wat bijgevuld tot 2 bar.

Instellingen stonden allemaal nog "af fabriek" dus vandaag wat gaan "tunen".
Warm water op de ECO stand, dan duurt het wat langer maar is z'n rendement hoger en het stoken ingesteld op WAR (weersafhankelijke regeling) die bij de Mitsubishi overigens samenwerkt met de binnen-thermostaat. De stooklijn wat "tammer" ingesteld.

Resultaat was dat ik echt om de hoek moest lopen om te horen of de pomp überhaupt wel draaide (al zag ik hem wel stroom verbruiken op z'n eigen stroommeter in de meterkast).

Ook de legionella instelling aangepast, die gaat standaard eens in de 15 dagen om 3 uur 's nachts naar 65 graden (voor 30 minuten). Dat heb ik verzet naar 12 uur overdag omdat de zon dan vaak wel schijnt en hij het dus rechtstreeks op m'n zonnepanelen kan doen.
Het is maar een 2kW element en er ligt 20,4kW aan panelen op het dak, dus als de zon enigszins aanwezig is lukt dat wel ;)

De komende dagen laat ik de pomp zo draaien. Binnenkort komt Mitsubishi zelf ook nog om wat fine-tuning te doen, dat zit bij de aanschaf van deze pomp inbegrepen.

Verder komt de installateur dan ook langs en regelt m'n convectoren waterzijdig in.

Plan voor volgend voorjaar is om de tegels onder de warmtepomp nog te vervangen door gind, er komt veel condenswater uit druppelen en op de tegels wordt dat in de winter mogelijk een ijsbaan.

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja haha niet verplicht vanuit wetgeving omdat je zelf verantwoordelijk bent voor je welzijn.
Lees dit eens.
https://www.xigna.nl/legi(...)esmettingen-in-2017/
Voor die paar extra kWh per maand ga ik geen risico's lopen ;)
pi_182988593
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:04 schreef MaGNeT het volgende:
Gisteren is(knip)

[..]

Voor die paar extra kWh per maand ga ik geen risico's lopen ;)
Ah mooi, benieuwd hoe die nu in de praktijk draait en hoe warm je maximaal kunt stoken, zubadan claimt volgens mij tot 55C.
En met de Jaga dbe's hoesnel gaat het aanwarmen?
Vakman pur sang
pi_182989093
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ah mooi, benieuwd hoe die nu in de praktijk draait en hoe warm je maximaal kunt stoken, zubadan claimt volgens mij tot 55C.
En met de Jaga dbe's hoesnel gaat het aanwarmen?
55C moet hij wel halen, met warm water is dat ook geen probleem.
Tot -15C kan hij volgens opgaaf nog 14kW leveren, dat is best netjes.

Gisteren stond hij echt flink te blazen, je kan wel ziek worden als je een minuut voor die fans van de buitenuinit staat, ijskoud en een gigantische luchtverplaatsing :D Ook de hoeveelheid condenswater was indrukwekkend, al was de luchtvochtigheid gisteren ook vrij hoog volgens m'n meter.

Binnen had ik het gisteravond om een uur of 20u al op 22,5 graden, begin van de middag was het nog 14,5 graden binnen... Hij schoot z'n doel wat voorbij, misschien ook logisch omdat het allemaal "af fabriek" draaide.

DBE werkt fijn, ik heb 1 convector zonder DBE (in de bijkeuken) en het verschil is fors.
Mocht het in de bijkeuken niet warm te krijgen zijn, dan komt daar ook nog DBE in. Maar omdat het boilervat daar al staat en er veel leidingen lopen, wil ik het nog even aanzien. DBE installeer en configureer je in een kwartiertje, dus dat kan altijd nog.

De DBE is ingesteld op "warmtepompstand", dan draaien de fans al bij een aanvoer vanaf 26 graden Celsius. En dat is mooi, want hoe lager de aanvoer hoe hoger het rendement van de pomp. En dan blijft hij ook wat rustiger doorpruttelen.

Op top zag ik gisteren 5,8kW uit de meterkast getrokken worden, vandaag pruttelde hij wat tussen de 0,7 en 1,2kW als hij draaide.

Deze week ook eindelijk m'n modem verplaatsen, fretten verhuizen, TV aansluiten en dan kan ik er eindelijk gaan wonen :)

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-11-2018 22:28:27 ]
pi_182989326
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

55C moet hij wel halen, met warm water is dat ook geen probleem.
Tot -15C kan hij volgens opgaaf nog 14kW leveren, dat is best netjes.

Gisteren stond hij echt flink te blazen, je kan wel ziek worden als je een minuut voor die fans van de buitenuinit staat, ijskoud :D

Binnen had ik het gisteravond om een uur of 20u al op 22,5 graden, begin van de middag was het nog 14,5 graden binnen... Hij schoot z'n doel wat voorbij, misschien ook logisch omdat het allemaal "af fabriek" draaide.

DBE werkt fijn, ik heb 1 convector zonder DBE (in de bijkeuken) en het verschil is fors.
Mocht het in de bijkeuken niet warm te krijgen zijn, dan komt daar ook nog DBE in. Maar omdat het boilervat daar al staat en er veel leidingen lopen, wil ik het nog even aanzien. DBE installeer en configureer je in een kwartiertje, dus dat kan altijd nog.

De DBE is ingesteld op "warmtepompstand", dan draaien de fans al bij een aanvoer vanaf 26 graden Celsius. En dat is mooi, want hoe lager de aanvoer hoe hoger het rendement van de pomp. En dan blijft hij ook wat rustiger doorpruttelen.

Op top zag ik gisteren 5,8kW uit de meterkast getrokken worden, vandaag pruttelde hij wat tussen de 0,7 en 1,2kW als hij draaide.
Dat is ook een voordeel van convectoren met dbe. Veeeel sneller dan vloerverwarming.
Laatst nog voor iemand aangesloten en ibs maar duurde wel 24uur voordat de boel met vv een beetje op temperatuur was. En nachtverlaging kun je nauwelijks toepassen.
Misschien wel veel beter dan de standaard vv oplossing.
Vakman pur sang
pi_182989453
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat is ook een voordeel van convectoren met dbe. Veeeel sneller dan vloerverwarming.
Laatst nog voor iemand aangesloten en ibs maar duurde wel 24uur voordat de boel met vv een beetje op temperatuur was. En nachtverlaging kun je nauwelijks toepassen.
Misschien wel veel beter dan de standaard vv oplossing.
Ja, het is wel heel flexibel. Als je bezoek krijgt waarvan je weet dat het koukleumen zijn dan kan je er vrij vlot een graadje bij stoken. Dat is met vv inderdaad wat meer plannen :P

Ik ben nu al onder de indruk en dat terwijl alles nog ingeregeld moet worden, zowel de warmtepomp als de convectoren (waterzijdig).

Elfstedentocht of niet, deze warmtepomp kan het aan, geen twijfel.

Ben verder ook heel tevreden over de installateur, helaas mag ik geen reclame voor hem maken want hij heeft nu al veel te veel werk :P

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-11-2018 22:36:52 ]
pi_182990321
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, het is wel heel flexibel. Als je bezoek krijgt waarvan je weet dat het koukleumen zijn dan kan je er vrij vlot een graadje bij stoken. Dat is met vv inderdaad wat meer plannen :P

Ik ben nu al onder de indruk en dat terwijl alles nog ingeregeld moet worden, zowel de warmtepomp als de convectoren (waterzijdig).

Elfstedentocht of niet, deze warmtepomp kan het aan, geen twijfel.

Ben verder ook heel tevreden over de installateur, helaas mag ik geen reclame voor hem maken want hij heeft nu al veel te veel werk :P
Laten de mensen die hier aanprutsen een voorbeeld aannemen.
Genoeg wp met slechts 5.-7kw die met -14C bij de buren moeten zitten om het warm te krijgen.
Of denken met een 2 kw doorstromer te kunnen douchen.
Respect voor het advies van deze installateur die weet waar die over praat en Mitsubishi en Viessman zijn de enige met een fatsoenlijk systeem momenteel.
Vakman pur sang
pi_182991304
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Laten de mensen die hier aanprutsen een voorbeeld aannemen.
Genoeg wp met slechts 5.-7kw die met -14C bij de buren moeten zitten om het warm te krijgen.
Of denken met een 2 kw doorstromer te kunnen douchen.
Respect voor het advies van deze installateur die weet waar die over praat en Mitsubishi en Viessman zijn de enige met een fatsoenlijk systeem momenteel.
Ja, je hebt weinig aan onderdimensioneren.
Dat is 1x leuk bij het afrekenen en daarna bij een "it giet oan!" winter is het huilen.
pi_183032074
Vanochtend de Ecodan binnenunit nog wat verder ingesteld.

De legionella run doet hij voortaan niet om 3u ‘s nachts maar om 12u ‘s middags.

Ook warm water mag alleen nog tussen 11:30 en 15:30 gemaakt worden.

Effect was dat de pomp vanmiddag het boilervat verwarmde maar ondertussen de panelen nog 1,4kW terugleverden.

“Gratis” warm water dus :)

Edit: uiteraard kan je nu nog salderen maar ik oefen alvast voor de periode daarna ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-11-2018 22:21:06 ]
pi_183132026
Vandaag even met een bezem door de garage geweest, afgelopen dagen aan het verhuizen geweest dus niet echt tijd voor gehad. Ziet er wel strak uit dacht ik :)

pi_183132278
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 21:32 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag even met een bezem door de garage geweest, afgelopen dagen aan het verhuizen geweest dus niet echt tijd voor gehad. Ziet er wel strak uit dacht ik :)

[ afbeelding ]
Yep mooi.
Zou de vloer netjes waterdicht laten coaten.
En wat doe je met de isolatie?
Ik zou een extra dikke armaflex dampdichte isolatie laten maken. Zodat je nog redelijk diep kunt koelen in de zomer.

De AF2 dus. Wel laten doen als je het strak wilt hebben.
https://www.zamro.nl/prod(...)ampaign=tradetracker

[ Bericht 7% gewijzigd door Lospedrosa op 13-11-2018 22:12:33 ]
Vakman pur sang
pi_183133030
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 21:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Yep mooi.
Zou de vloer netjes waterdicht laten coaten.
En wat doe je met de isolatie?
Ik zou een extra dikke armaflex dampdichte isolatie laten maken. Zodat je nog redelijk diep kunt koelen in de zomer.

De AF2 dus. Wel laten doen als je het strak wilt hebben.
https://www.zamro.nl/prod(...)ampaign=tradetracker
Isolatie is nog een dingetje, wil ik zelf gaan doen en neem er m'n tijd voor ;)
Koelen ga ik niet met het systeem, heb ook niet de juiste Jaga / DBE combi daarvoor.
pi_183219606
De mussen zaten bijna vastgevroren aan de takjes maar in huis is het lekker warm O+

Stooklijn staat nog laag, aanvoertemperatuur bij 0 graden buiten is zo'n 28/29 graden.

Om 12 uur maakt de warmtepomp warm water en dat gaat zowel gisteren als vandaag mooi op de zonnepanelen.
pi_183222272
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 11:11 schreef MaGNeT het volgende:
De mussen zaten bijna vastgevroren aan de takjes maar in huis is het lekker warm O+

Stooklijn staat nog laag, aanvoertemperatuur bij 0 graden buiten is zo'n 28/29 graden.

Om 12 uur maakt de warmtepomp warm water en dat gaat zowel gisteren als vandaag mooi op de zonnepanelen.
Mijn aanvoer is 38 graden. Ik heb mijn radiatoren ingeregeld en nu maakt mijn wp ook een stuk minder herrie ^O^
heb jij 30 graden ltv radiatoren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183222630
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 14:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn aanvoer is 38 graden. Ik heb mijn radiatoren ingeregeld en nu maakt mijn wp ook een stuk minder herrie ^O^
heb jij 30 graden ltv radiatoren?
Ja klopt, Jaga Strada (type 21) met DBE door de hele woning, warmtepomp kan het op zijn slofjes doen allemaal.
pi_183223605
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 14:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja klopt, Jaga Strada (type 21) met DBE door de hele woning, warmtepomp kan het op zijn slofjes doen allemaal.
Ik heb gewone radiatoren omdat ik ltv veelst te duur vind. Sinds mijn inregeling maakt mijn wp ook minder herrie, wat betekent dat hij het prima aankan.
aanvoer is 38 graden
retour is 30 graden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183224038
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb gewone radiatoren omdat ik ltv veelst te duur vind. Sinds mijn inregeling maakt mijn wp ook minder herrie, wat betekent dat hij het prima aankan.
aanvoer is 38 graden
retour is 30 graden
Je zou mss nog kunnen kijken naar "homebrew DBE" om de afgifte te verbeteren maar dat zijn al hele nette temperaturen voor conventionele radiatoren.
pi_183226654
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 15:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je zou mss nog kunnen kijken naar "homebrew DBE" om de afgifte te verbeteren maar dat zijn al hele nette temperaturen voor conventionele radiatoren.
deze heb ik
https://www.speedcomfort.nl/
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183228344
quote:
Ah vandaar, ik vroeg me al af hoe je dat deed met zo'n lage aanvoer :)

Tevreden? Hoe is het geluidsniveau?
pi_183228501
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ah vandaar, ik vroeg me al af hoe je dat deed met zo'n lage aanvoer :)

Tevreden? Hoe is het geluidsniveau?
ja zeker en ik hoor niks. Ik heb ze 24/7 aanstaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183228554
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ja zeker en ik hoor niks. Ik heb ze 24/7 aanstaan.
Ok, zijn niet temperatuurgestuurd?
pi_183228576
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ok, zijn niet temperatuurgestuurd?
jawel, vaste waarde van 30 graden aanvoer. Niet instelbaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183228633
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

jawel, vaste waarde van 30 graden aanvoer. Niet instelbaar.
Hmm, klinkt wel als iets wat ik bij m'n zus in d'r radiatoren zou kunnen bouwen, zal eens meten hoeveel ruimte er is.
pi_183228824
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:04 schreef MaGNeT het volgende:
Gisteren is de warmtepomp in werking gebracht *O*

De CV-ketel was al sinds vrijdagochtend van de muur dus het was flink afgekoeld in de woning, om niet te zeggen "koud!"

Dit weekend nog wat gaten gevuld en de muren gewit op de plek waar de oude ketel hing, dat ziet er weer strak uit. Op die plek staat nu het boilervat met 200 liter warm water (~50 graden Celsius).

In de garage hangt een Ecodan binnen-unit met buffervat en achter op de garage hangt de buitenunit (Mitsubishi Zubadan 14kW).

Het systeem afgevuld op 2 bar en de pomp ingeschakeld.

Afgezien van 2 kleine foutmeldingen bij het inschakelen (P1 -> thermostaat in woning niet gevonden en L9 -> geen flow, zat lucht in de pomp) ging het erg vlot.
Al snel hoorden we buiten de unit vol gas gaan en in amper 50 minuten was hij al klaar met het opwarmen van de 200 liter water :)

Daarna de woning aan de beurt, het was natuurlijk steenkoud dus hij heeft wel wat uurtjes staan stampen. Gelijk ook de convectoren en het buffervat ontlucht, dat heb ik vandaag nog een keer herhaald en nog wat bijgevuld tot 2 bar.

Instellingen stonden allemaal nog "af fabriek" dus vandaag wat gaan "tunen".
Warm water op de ECO stand, dan duurt het wat langer maar is z'n rendement hoger en het stoken ingesteld op WAR (weersafhankelijke regeling) die bij de Mitsubishi overigens samenwerkt met de binnen-thermostaat. De stooklijn wat "tammer" ingesteld.

Resultaat was dat ik echt om de hoek moest lopen om te horen of de pomp überhaupt wel draaide (al zag ik hem wel stroom verbruiken op z'n eigen stroommeter in de meterkast).

Ook de legionella instelling aangepast, die gaat standaard eens in de 15 dagen om 3 uur 's nachts naar 65 graden (voor 30 minuten). Dat heb ik verzet naar 12 uur overdag omdat de zon dan vaak wel schijnt en hij het dus rechtstreeks op m'n zonnepanelen kan doen.
Het is maar een 2kW element en er ligt 20,4kW aan panelen op het dak, dus als de zon enigszins aanwezig is lukt dat wel ;)

De komende dagen laat ik de pomp zo draaien. Binnenkort komt Mitsubishi zelf ook nog om wat fine-tuning te doen, dat zit bij de aanschaf van deze pomp inbegrepen.

Verder komt de installateur dan ook langs en regelt m'n convectoren waterzijdig in.

Plan voor volgend voorjaar is om de tegels onder de warmtepomp nog te vervangen door gind, er komt veel condenswater uit druppelen en op de tegels wordt dat in de winter mogelijk een ijsbaan.

[..]

Voor die paar extra kWh per maand ga ik geen risico's lopen ;)
Gaaf!

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken om ons kwh overschot om te zetten naar gasloos. Ik zal even mijn post van tweakers hier posten. Weet namelijk niet of het gaat werken met normale radiatoren.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183228859
Situatie
2onder1 kap hoekwoning (zonnige kant) uit 1989. Redelijk geïsoleerd, Spouwmuur isolatie, Drowachips onder de kruipruimte en het dak is volledig geïsoleerd met 8cm PIR platen. Wij zijn met zijn 2en en stoken zo'n 1200m3 gas per jaar (maar werken beide fulltime en kachel staat maar zo'n 4 dagen per week de hele dag aan ivm thuiswerken en weekend). De rest alleen avonds. Het huis verliest wel aardig wat warmte, want als wij ochtends beneden komen, is het vaak 17graden (de min temp van de thermostaat). Op het dak ligt 3400wp panelen en het garagedak kan nog worden voorzien van zo'n 2000wp extra panelen (alles volledig op zuid). Op dit moment wekken wij op jaarbasis ongeveer 4400kwh op en verbruiken zo'n 2000kwh. Oja we hebben ook nog een zonneboiler met een 75liter vat. (hiermee hadden wij niet verwacht veel gas te besparen, maar door de subsidie's was de meerprijs gering)

Onze woonkamer is 121m3 en hebben de volgende radiatoren:
1 van 260cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 3900w.
1 van 80cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1200w
1 van 120cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1800w

Als ik het interwebs mag geloven moet ik ongeveer 77w x 121m3 = 9317w hebben. Met 6900w komen wij dus radiatoren te kort, wat ik ook al verwachte, aangezien door de uitbouw de oppervlakte van de woonkamer enorm is toegenomen, maar door de naar buiten slaande deuren, er niet extra radiatoren zijn bijgeplaatst. Dat kan daar ook niet ivm een deur.

CV van 75 naar 55 gezet
Hebben nu een week de CV op 55 graden staan en opzich warmt het redelijk snel op (ik denk dat het een uur duurt voordat het van 17graden naar 20.5 graden is), het voelt in huis wel kouder aan. Terwijl de thermostaat toch 20-20,5 graden aangeeft. Ik ben bang dat met 45 graden het echt niet tijdig warm wordt, maar dat moeten wij nog proberen. De kachel gaat nachts naar 17graden en om 17:30 naar 20graden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De muur links was oorspronkelijk de buitenmuur. Het stuk erachter is 10 jaar geleden uitgebouwd. Achter de tafel rechts zit een radatiator van 120 bij 39cm (type 22) en links zit een radiator van 80 bij 39cm (type 22)

Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/

Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j(...)pe-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j(...)e-21-400-x-1200.html

Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183229811
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 20:10 schreef Patroon het volgende:
Situatie
2onder1 kap hoekwoning (zonnige kant) uit 1989. Redelijk geïsoleerd, Spouwmuur isolatie, Drowachips onder de kruipruimte en het dak is volledig geïsoleerd met 8cm PIR platen. Wij zijn met zijn 2en en stoken zo'n 1200m3 gas per jaar (maar werken beide fulltime en kachel staat maar zo'n 4 dagen per week de hele dag aan ivm thuiswerken en weekend). De rest alleen avonds. Het huis verliest wel aardig wat warmte, want als wij ochtends beneden komen, is het vaak 17graden (de min temp van de thermostaat). Op het dak ligt 3400wp panelen en het garagedak kan nog worden voorzien van zo'n 2000wp extra panelen (alles volledig op zuid). Op dit moment wekken wij op jaarbasis ongeveer 4400kwh op en verbruiken zo'n 2000kwh. Oja we hebben ook nog een zonneboiler met een 75liter vat. (hiermee hadden wij niet verwacht veel gas te besparen, maar door de subsidie's was de meerprijs gering)

Onze woonkamer is 121m3 en hebben de volgende radiatoren:
1 van 260cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 3900w.
1 van 80cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1200w
1 van 120cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1800w

Als ik het interwebs mag geloven moet ik ongeveer 77w x 121m3 = 9317w hebben. Met 6900w komen wij dus radiatoren te kort, wat ik ook al verwachte, aangezien door de uitbouw de oppervlakte van de woonkamer enorm is toegenomen, maar door de naar buiten slaande deuren, er niet extra radiatoren zijn bijgeplaatst. Dat kan daar ook niet ivm een deur.

CV van 75 naar 55 gezet
Hebben nu een week de CV op 55 graden staan en opzich warmt het redelijk snel op (ik denk dat het een uur duurt voordat het van 17graden naar 20.5 graden is), het voelt in huis wel kouder aan. Terwijl de thermostaat toch 20-20,5 graden aangeeft. Ik ben bang dat met 45 graden het echt niet tijdig warm wordt, maar dat moeten wij nog proberen. De kachel gaat nachts naar 17graden en om 17:30 naar 20graden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De muur links was oorspronkelijk de buitenmuur. Het stuk erachter is 10 jaar geleden uitgebouwd. Achter de tafel rechts zit een radatiator van 120 bij 39cm (type 22) en links zit een radiator van 80 bij 39cm (type 22)

Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/

Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j(...)pe-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j(...)e-21-400-x-1200.html

Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Volgens mij heb ik je op Tweakers ook al voorbij zien komen.
Punt wat genoemd werd is dat het vermogen (afgifte) bij lage aanvoertemperaturen hard achteruit holt, evenals de convectie. Met DBE of een variant daarop (zoals bij Sjorsie1982) kan je die afgifte opkrikken. Je wil dat je radiatoren zoveel mogelijk warmte uit het water trekken en afgeven en dat doe je op die manier.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de 2 grootste radiatoren te vervangen door Jaga Convectoren, via MP is vaak wel wat te vinden als je geduld hebt.

Wil je goed testen op een lage aanvoertemperatuur, doe dan niet aan nachtverlaging (en zeker niet zoveel) maar kijk gewoon of je radiatoren de kamertemperatuur 24/7 kunnen vasthouden, ook als het vriest.

Mocht je de pompsnelheid van je CV kunnen aanpassen, zet hem dan gerust een tandje hoger.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-11-2018 20:51:26 ]
pi_183229978
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 20:10 schreef Patroon het volgende:
Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Je kan ook het debiet door de radiatoren wat verhogen zodat het vermogen wat stijgt. Overigens, als je lager in CV keteltemperatuur gaat, zal de thermsotstaat "leren" dat ie eerder aan moet slaan om de gewenste temperatuur te bereiken.

Ik ben ook aan het experimenteren; nu 50 en dat houd ik de volgende week zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-11-2018 10:27:57 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183230006
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Je kan ook het debiet door de radiatoren wat verhogen zodat het vermogen wat stijgt. Overigens, als je lager in CV keteltemperatuur gaat, zal de thermsotstaat "lreren" dat ie eerder aan moet slaan om de gewenste temperatuur te bereiken.

Ik ben ook aan het experimenteren; nu 50 en dat houd ii de volgende week zo.
Dat was denk ik m'n laatste aanvulling, "pompsnelheid verhogen", wat je bedoelt? ;)
pi_183230133
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik je op Tweakers ook al voorbij zien komen.
Punt wat genoemd werd is dat het vermogen (afgifte) bij lage aanvoertemperaturen hard achteruit holt, evenals de convectie. Met DBE of een variant daarop (zoals bij Sjorsie1982) kan je die afgifte opkrikken. Je wil dat je radiatoren zoveel mogelijk warmte uit het water trekken en afgeven en dat doe je op die manier.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de 2 grootste radiatoren te vervangen door Jaga Convectoren, via MP is vaak wel wat te vinden als je geduld hebt.
Ja zat ik ook aan te denken. Ben nu getipt om een Pana te halen uit Engeland. Kost 2500 en zit 1700 subsidie op. Moet dan nog geïnstalleerd worden, maar voor 800 euro valt mij de aanschaf erg mee. Boilervat erbij en nog klein materiaal + installatie.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183237541
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:52 schreef MaGNeT het volgende:
Dat was denk ik m'n laatste aanvulling, "pompsnelheid verhogen", wat je bedoelt? ;)
Ik bedoel: de voetventielen van de betreffende radiator(en) iets verder openzetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183241946
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 10:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik bedoel: de voetventielen van de betreffende radiator(en) iets verder openzetten.
Ik heb gekeken, maar de radiatoren beneden hebben geen voetventielen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183242102
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:06 schreef Patroon het volgende:
Ik heb gekeken, maar de radiatoren beneden hebben geen voetventielen.
Hoe regel je dan je systeem in?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183242285
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe regel je dan je systeem in?
Oh wacht, zit zo'n voetventiel achter zo'n dopje? Want dat zit er overal wel op. Kan beter vanavond even foto's maken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183242346
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:16 schreef Patroon het volgende:
Oh wacht, zit zo'n voetventiel achter zo'n dopje? Want dat zit er overal wel op. Kan beter vanavond even foto's maken.
:Y
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183288746
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:45 schreef MaGNeT het volgende:
Mocht je de pompsnelheid van je CV kunnen aanpassen, zet hem dan gerust een tandje hoger.
dit zorgt voor meer water en dus hogere retourtemperaturen, wat niet best is voor het rendement van je wp.
Beter kan je de snelheid zo laag mogelijk zetten. Meer warmteafgifte is meer convectie dmv hogere luchtsnelheid of dmv hogere watertemperaturen.

Q=mxcxdT
gaat je m omhoog door hogere pompsnelheid dan zakt je dT en verandert er niet zoveel. Dit is nagenoeg lineair.
Zet je je watersnelheid heel hoog dan voelt het wel warmer aan omdat de straling toeneemt, echter straling warmt geen lucht op, dus je wp zal maar blijven loeien en je hebt het snikheet.
Doe je je thermostaat uit dan heb je het heel snel weer koud. Beter kan je je radiatoren gewoon inregelen en er niet meer aan komen. Eventueel kan je het debiet nog iets verlagen om lagere retourtemperaturen te verkrijgen.

[ Bericht 9% gewijzigd door sjorsie1982 op 21-11-2018 18:42:15 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183288945
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 20:10 schreef Patroon het volgende:
Situatie
2onder1 kap hoekwoning (zonnige kant) uit 1989. Redelijk geïsoleerd, Spouwmuur isolatie, Drowachips onder de kruipruimte en het dak is volledig geïsoleerd met 8cm PIR platen. Wij zijn met zijn 2en en stoken zo'n 1200m3 gas per jaar (maar werken beide fulltime en kachel staat maar zo'n 4 dagen per week de hele dag aan ivm thuiswerken en weekend). De rest alleen avonds. Het huis verliest wel aardig wat warmte, want als wij ochtends beneden komen, is het vaak 17graden (de min temp van de thermostaat). Op het dak ligt 3400wp panelen en het garagedak kan nog worden voorzien van zo'n 2000wp extra panelen (alles volledig op zuid). Op dit moment wekken wij op jaarbasis ongeveer 4400kwh op en verbruiken zo'n 2000kwh. Oja we hebben ook nog een zonneboiler met een 75liter vat. (hiermee hadden wij niet verwacht veel gas te besparen, maar door de subsidie's was de meerprijs gering)

Onze woonkamer is 121m3 en hebben de volgende radiatoren:
1 van 260cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 3900w.
1 van 80cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1200w
1 van 120cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1800w

Als ik het interwebs mag geloven moet ik ongeveer 77w x 121m3 = 9317w hebben. Met 6900w komen wij dus radiatoren te kort, wat ik ook al verwachte, aangezien door de uitbouw de oppervlakte van de woonkamer enorm is toegenomen, maar door de naar buiten slaande deuren, er niet extra radiatoren zijn bijgeplaatst. Dat kan daar ook niet ivm een deur.

CV van 75 naar 55 gezet
Hebben nu een week de CV op 55 graden staan en opzich warmt het redelijk snel op (ik denk dat het een uur duurt voordat het van 17graden naar 20.5 graden is), het voelt in huis wel kouder aan. Terwijl de thermostaat toch 20-20,5 graden aangeeft. Ik ben bang dat met 45 graden het echt niet tijdig warm wordt, maar dat moeten wij nog proberen. De kachel gaat nachts naar 17graden en om 17:30 naar 20graden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De muur links was oorspronkelijk de buitenmuur. Het stuk erachter is 10 jaar geleden uitgebouwd. Achter de tafel rechts zit een radatiator van 120 bij 39cm (type 22) en links zit een radiator van 80 bij 39cm (type 22)

Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/

Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j(...)pe-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j(...)e-21-400-x-1200.html

Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Je krijgt te weinig vermogen als je nu overgaat naar een wp. Beter kan je type33 radiatoren van dezelfde maat plaatsen en iets hoger zitten dan 70 w per m3.
Ik vind ltv radiatoren waanzinnig duur en daarom heb ik ze niet. Ik zou 2 ltv radiatoren moet hebben van elk 1500 euro :N 8)7
de speedcomfort verhoogt mijn rendement met 30% volgens de leverancier.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183300160
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ik vind ltv radiatoren waanzinnig duur en daarom heb ik ze niet. Ik zou 2 ltv radiatoren moet hebben van elk 1500 euro :N 8)7
Wat een onzin zeg. Als je meer warmteoverdracht wilt, kan je ook een draaiende computerventilator onder op de radiator plaatsen, dan stijgt het Nusselt-getal stevig
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 22 november 2018 @ 13:40:36 #269
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183303262
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 10:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg. Als je meer warmteoverdracht wilt, kan je ook een draaiende computerventilator onder op de radiator plaatsen, dan stijgt het Nusselt-getal stevig
Een paneelradiator van 50x120 levert ca 1800Watt.
De vergelijkbare Jaga komt op 3100Watt.
Met ventilator komt daar nog 1000 Watt bij.

Een heel dikke 4000Watt zal je met een paneelradiator van 50x120 op geen enkele manier halen.
Tot nooit .......
pi_183308778
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 10:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg. Als je meer warmteoverdracht wilt, kan je ook een draaiende computerventilator onder op de radiator plaatsen, dan stijgt het Nusselt-getal stevig
inderdaad daarom heb ik zulke ridicuul dure radiatoren niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183308795
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 13:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Een paneelradiator van 50x120 levert ca 1800Watt.
De vergelijkbare Jaga komt op 3100Watt.
Met ventilator komt daar nog 1000 Watt bij.

Een heel dikke 4000Watt zal je met een paneelradiator van 50x120 op geen enkele manier halen.

leuk, maar het gaat erom wat je nodig hebt en je gewenste afmetingen. Ik ga geen 1200 extra uitgeven als ik gewoon een grotere paneelradiator ook kan gebruiken of als ik een speedconfort kan gebruiken.
Die ltv radiatoren zijn gewoon te ridicuul duur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183308914
Met een beetje geduld vind je Jaga's in de juiste maat voor een prikkie op marktplaats.

Veel nieuwbouw/renovatieprojecten worden met Jaga's opgeleverd als de koper van de woning niet kiest om vloerverwarming tegen de hoofdprijs door de bouwer aan te laten brengen. Vervolgens kiest men dan regelmatig toch voor vloerverwarming via een eigen installateur en dan blijven de zo goed als nieuwe Jaga's over.
pi_183308964
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Met een beetje geduld vind je Jaga's in de juiste maat voor een prikkie op marktplaats.

Veel nieuwbouw/renovatieprojecten worden met Jaga's opgeleverd als de koper van de woning niet kiest om vloerverwarming tegen de hoofdprijs door de bouwer aan te laten brengen. Vervolgens kiest men dan regelmatig toch voor vloerverwarming via een eigen installateur en dan blijven de zo goed als nieuwe Jaga's over.
2dehands heb ik inderdaad nog nooit gekeken. Nieuw zijn ze te ridicuul voor woorden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  † In Memoriam † donderdag 22 november 2018 @ 19:33:05 #274
230491 Zith
pls tip
pi_183308994
Nice, kan ik ze een voor een vervangen? Dus dat ik oude radiatoren en jagas naast elkaar heb?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_183309032
Dat lijkt me geen bezwaar.
pi_183309099
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dit zorgt voor meer water en dus hogere retourtemperaturen, wat niet best is voor het rendement van je wp.
Beter kan je de snelheid zo laag mogelijk zetten. Meer warmteafgifte is meer convectie dmv hogere luchtsnelheid of dmv hogere watertemperaturen.

Q=mxcxdT
gaat je m omhoog door hogere pompsnelheid dan zakt je dT en verandert er niet zoveel. Dit is nagenoeg lineair.
Zet je je watersnelheid heel hoog dan voelt het wel warmer aan omdat de straling toeneemt, echter straling warmt geen lucht op, dus je wp zal maar blijven loeien en je hebt het snikheet.
Doe je je thermostaat uit dan heb je het heel snel weer koud. Beter kan je je radiatoren gewoon inregelen en er niet meer aan komen. Eventueel kan je het debiet nog iets verlagen om lagere retourtemperaturen te verkrijgen.
Het is geen CV-ketel...

Bij een warmtepomp wil je juist een delta T van maximaal zo'n 5 graden Celsius.

Pompsnelheid dus hoog houden.

M'n aanvoer op de Jaga's is nu (bij 2 graden buiten) zo'n 29,5 graden, de retour is zo'n 26 graden. De warmtepomp hoeft niet hard te werken, kan lekker rustig pruttelen op laag vermogen (met een hoge COP) en hoeft zo alleen het warmteverlies van de woning maar aan te vullen.

Hij trekt de afgelopen dagen zo'n 0.8 tot 1.5kW uit de meterkast op de momenten dat hij draait.

Alleen bij produceren van warm water piekt hij zo naar 5 tot 7kW en dan hoor je 'm wel goed als je er in de buurt staat.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-11-2018 19:53:23 ]
  donderdag 22 november 2018 @ 20:00:38 #277
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183309691
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 19:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

leuk, maar het gaat erom wat je nodig hebt en je gewenste afmetingen. Ik ga geen 1200 extra uitgeven als ik gewoon een grotere paneelradiator ook kan gebruiken of als ik een speedconfort kan gebruiken.
Die ltv radiatoren zijn gewoon te ridicuul duur.
ja als je groter kwijt kan.

maar je moet natuurlijk wel dezelfde afmetingen vergelijken voor dat je roept dat jaga'$ zinloos zijn. bij gelijke afmeting leveren ze wel degelijk veel meer vermogen.
Tot nooit .......
  donderdag 22 november 2018 @ 20:02:15 #278
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183309739
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 19:33 schreef Zith het volgende:
Nice, kan ik ze een voor een vervangen? Dus dat ik oude radiatoren en jagas naast elkaar heb?
dat geen probleem. bedenk alleen dat veel jaga'$ standaard de aansluiting aan 1 kant hebben. in tegenstelling tot veel grote radiatoren.
Tot nooit .......
pi_183309996
De DBE is overigens wel echt nuttig. Heb bij wijze van experiment bij alle 3 m'n convectoren de stekkers er al eens uitgehaald, het koelt dan vlot af... de warmtepomp kan bij dezelfde aanvoertemperaturen de kamer dan niet meer warm houden. En het zijn geen kleine Jaga's...
pi_183310104
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

dat geen probleem. bedenk alleen dat veel jaga'$ standaard de aansluiting aan 1 kant hebben. in tegenstelling tot veel grote radiatoren.
Dat is wel een dingetje. Alle oude radiatoren hadden de "aanvoer" links zitten en de "retour" rechts. Omdat alles Jaga werd konden we in de bijkeuken de aanvoer en retour van de hoofdleidingen verwisselen. Dat werkt prima, alleen heeft de retour nu een rode mantel en de aanvoer een blauwe :+
pi_183310319
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ja als je groter kwijt kan.

maar je moet natuurlijk wel dezelfde afmetingen vergelijken voor dat je roept dat jaga'$ zinloos zijn. bij gelijke afmeting leveren ze wel degelijk veel meer vermogen.
ze zijn niet zinloos, maar ridicuul duur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183310405
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 19:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is geen CV-ketel...

Bij een warmtepomp wil je juist een delta T van maximaal zo'n 5 graden Celsius.

Pompsnelheid dus hoog houden.

M'n aanvoer op de Jaga's is nu (bij 2 graden buiten) zo'n 29,5 graden, de retour is zo'n 26 graden. De warmtepomp hoeft niet hard te werken, kan lekker rustig pruttelen op laag vermogen (met een hoge COP) en hoeft zo alleen het warmteverlies van de woning maar aan te vullen.

Hij trekt de afgelopen dagen zo'n 0.8 tot 1.5kW uit de meterkast op de momenten dat hij draait.

Alleen bij produceren van warm water piekt hij zo naar 5 tot 7kW en dan hoor je 'm wel goed als je er in de buurt staat.
radiatoren moet je het debiet geven waarop ze ontworpen zijn. Meer debiet zorgt voor geluidsoverlast en hogere stralngsafgifte wat niet echt comfortabel is.
20% temperatuurafname is in het algemeen het juiste debiet.
Dus bij 30 graden aanvoer zou de retour 24 moeten zijn.

Ik zit gemiddeld op 38-40 graden aanvoer en mijn retour is rond de 30-32 graden. Als ik mijn pomp op max zet of voetventiel geheel open dan is mijn dT 1-2 graden en voelt het loeiheet maar is de reuimtetemperatuur maar 16 graden. Zet ik mijn thermostaat op 15 dan is het zeer snel weer ijskoud. Doe ik de thermstaat weer op 17 dan is het zeer snel weer loeiheet....
Met het juiste debiet per radiator heb ik dit niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 22-11-2018 20:44:02 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183310462
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:10 schreef MaGNeT het volgende:
De DBE is overigens wel echt nuttig. Heb bij wijze van experiment bij alle 3 m'n convectoren de stekkers er al eens uitgehaald, het koelt dan vlot af... de warmtepomp kan bij dezelfde aanvoertemperaturen de kamer dan niet meer warm houden. En het zijn geen kleine Jaga's...
dat heb ik ook bij mijn speedcomfort. Als ik ze uit zet krijg ik het huis ook niet warm.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183310638
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

radiatoren moet je het debiet geven waarop ze ontworpen zijn. Meer debiet zorgt voor geluidsoverlast en hogere stralngsafgifte wat niet echt comfortabel is.
20% temperatuurafname is in het algemeen het juiste debiet.
Dus bij 30 graden aanvoer zou de retour 24 moeten zijn.
De Jaga's hebben maar ~20% waterinhoud t.o.v. conventionele radiatoren, flow hoog houden dus ;)

En een warmtepomp moet je echt geen hoge Delta T voor z'n kiezen gooien, dan staat hij alleen maar vollast te draaien op laag rendement.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-11-2018 20:43:52 ]
pi_183310693
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De Jaga's hebben maar ~20% waterinhoud t.o.v. conventionele radiatoren, flow hoog houden dus ;)
als jaga ontworpen zijn voor een hoge watersnelheid dan moet je di dat uiteraard geven. Andere radiatoren zijn ontworpen voor een lagere watersnelheid, dus dan moet je die dat geven.... Het is precies wat ik schrijf, je moet je radiator het debiet geven waar die voor ontworpen is.
De pompsnelheid omhoog gooien om het vermogen te verhogen van een radiator die al is ingeregeld is zinloos en levert alleen maar problemen op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183310705
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De Jaga's hebben maar ~20% waterinhoud t.o.v. conventionele radiatoren, flow hoog houden dus ;)

En een warmtepomp moet je echt geen hoge Delta T voor z'n kiezen gooien, dan staat hij alleen maar vollast te draaien op laag rendement.
en wp moet je ook helemaal niet op hoge temperaturen laten draaien, dus is 20% temperatuurverschil per definitie maar max 8-10 graden dT.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183310800
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en wp moet je ook helemaal niet op hoge temperaturen laten draaien, dus is 20% temperatuurverschil per definitie maar max 8-10 graden dT.
Klopt, maar liever hou je het tussen de 2,5 en 5 graden.
pi_183310830
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, maar liever hou je het tussen de 2,5 en 5 graden.
met de juiste radiatoren is dat wellicht ook haalbaar, maar dat moet je niet willen met gewone paneelradiatoren.

Mijn vloerverwarming heeft een aanvoer van 25 graden en retour van 21 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183310871
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

met de juiste radiatoren is dat wellicht ook haalbaar, maar dat moet je niet willen met gewone paneelradiatoren.
Nee, een warmtepomp met (de standaard) paneelradiatoren lijkt me sowieso niet zo geweldig.
Als je bij de huidige buitentemperaturen al boven de 30 graden aanvoer zit wordt het bij -15 buiten helemaal een COP drama.
pi_183310891
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, een warmtepomp met (de standaard) paneelradiatoren lijkt me sowieso niet zo geweldig.
Als je bij de huidige buitentemperaturen al boven de 30 graden aanvoer zit wordt het bij -15 buiten helemaal een COP drama.
klopt maar zo vaak is het geen -15.... De kosten van ltv radiatoren wegen niet op tegen die eventuele sporadische lage cop.
Bij -7 wordt mijn aanvoer 55 graden *O* Dat is echter nog nooit gebeurd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183310984
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt maar zo vaak is het geen -15.... De kosten van ltv radiatoren wegen niet op tegen die eventuele sporadische lage cop.
Bij -7 wordt mijn aanvoer 55 graden *O* Dat is echter nog nooit gebeurd.
Bij -15 staat m'n Ta volgens stooklijn op 35 graden :P Het kan zijn dat dat nog wat optimistisch is maar veel hoger gaat het niet worden :P
pi_183311104
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bij -15 staat m'n Ta volgens stooklijn op 35 graden :P Het kan zijn dat dat nog wat optimistisch is maar veel hoger gaat het niet worden :P
Ik had laatst een tabel gezien met de temperaturen in de winter en onder de -5 komt nog geen 1% van de tijd voor meen ik uit mijn hoofd, laat staan -15. Die lage cop of eventuele elektrische bijverwarming kost wat meer geld, maar voordat ik de 2 jaga's van totaal 3000 euro's eruit hebt, ben ik al dood.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183311241
Mijn cop is gemiddeld nu 3.92 in de afgelopen 15 maanden, wat toch best wel aardig is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183312235
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn cop is gemiddeld nu 3.92 in de afgelopen 15 maanden, wat toch best wel aardig is.
Dat is iig heel netjes.
pi_183313744
Deze lijken mij niet zo duur: http://link.marktplaats.nl/m1345979259
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183329391
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 22:35 schreef Patroon het volgende:
Deze lijken mij niet zo duur: http://link.marktplaats.nl/m1345979259
Ik zou alleen niet weten welke ik nodig zou hebben aangezien ik nooit stook op 75 graden aanvoer.... Weet iemand de omrekenfactor naar 45 graden aanvoer?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183329421
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 18:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou alleen niet weten welke ik nodig zou hebben aangezien ik nooit stook op 75 graden aanvoer.... Weet iemand de omrekenfactor naar 45 graden aanvoer?
Mogelijk kan je hier wat mee:

http://www.jagapro.nl/sites/default/files/imce/user4/Selectiemodel%20Installateurs%202019-01.xlsx
pi_183329486
quote:
1700 euro voor 1 radiator dus.... o|O
hoogte 70 tot 90 cm o|O
nee dank je, dat is niks voor mij
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183329581
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 18:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1700 euro voor 1 radiator dus.... o|O
hoogte 70 tot 90 cm o|O
nee dank je, dat is niks voor mij
Ging niet om de prijzen maar om de tabellen met vermogen afgifte bij verschillende aanvoertemperaturen...
pi_183783188
Vanochtend is het gat in m'n aanrechtblad vergroot, zojuist heb ik de inductiekookplaat geplaatst en getest. Dat werkt mooi :)

Gaskraan is dicht!

Gelijk Eneco gebeld om mijn gascontract op te zeggen. De medewerker stribbelde even wat tegen, waarschuwde voor kosten van Stedin maar na wat aandringen is mijn contract beëindigd per vandaag.

Ik zal over een poosje een "dreigbrief" van Stedin krijgen dat ik geen gascontract heb en dat ze me kunnen afsluiten. Na nog een brief volgt er dan meestal een slot op de gasmeter. Ze komen maar ;)
  maandag 17 december 2018 @ 12:51:37 #301
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183783252
Stedin / Eneco...
Je bent me net een paar weken voor.
Ik ben benieuwd hoe het loopt want dat is ook mijn combinatie.
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')