abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 16 september 2018 @ 13:16:14 #1
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_181939793
Beste FOK!-ers!

Eergisteren wilde ik wat foto's op mijn external hard disk (WD elements) knallen. Ik had op het handmatige knopje rechtsonderin gedrukt om de hardware veilig te verwijderen. Blijkbaar heb ik alsnog te vroeg de externe harde schijf eruit gehaald.

De PC kon de harde schijf niet meer zien. En als ik hem (na vele porren) wel kon laten detecteren dan stelde mijn PC dat ik de schijf zou moeten formatteren.
Ik heb foto's erop staan vanaf 2009, ik heb geen facebook meer dus dat zijn eigenlijk ook alle foto's die ik heb. Die wil ik natuurlijk niet kwijt raken.

Fast forward naar gisteren:
De USB drivers ge-uninstalled en weer de hard disc aangesloten. Hij zag de schijf weer. Toen ben ik Chkdsk weer gaan opstarten met F/ command. Hij is hier helemaal doorheen gelopen zonder problemen. Daarna via R/





Ik heb het een nachtje aan laten staan. Nu zit hij dus cluster 1.000.000 van de in totaal 111.000.000 :')

Ik heb niet bepaald veel zin om de computer nog 110 dagen aan te laten staan.
Hij is momenteel alle vrije ruimte aan het napluizen. Ik krijg de neiging om de CHKDSK uit te zetten.

Echter, is dat wel mogelijk zonder dat ik de schijf helemaal verneuk? Zijn er veilige methodes om hem 'rustig' af te laten sluiten, zonder dat ik op het 'kruisje' druk? Ik las ergens dat als ik CTRL+C in CMD doe hij zou pauzeren.

Bovendien DENK ik dat ik (heeeeeel fucking slim) de drive in een USB 2.0 poort heb zitten ipv in een 3.0 poort.

Iemand suggesties? Of ben ik gedoemd om mijn computer 100 dagen aan te laten staan, met de kans dat de harde schijf dan niet al afgestorven is van non-stop draaien :')
  zondag 16 september 2018 @ 13:24:05 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_181939958
Ik zou de boel afbreken en het nog eens proberen omdat ie blijkbaar al wat dingetjes heeft gefixt. Kan je daarna alsnog kijken of het (als het nog niet oke is) via usb 3.0 sneller gaat

Maar ik ben dus geen expert
pi_181940008
Nou denk niet dat het daadwerkelijk zo lang zal duren, kijk he nog ff aan en anders naar een professioneel bedrijf brengen die je data eraf kan halen.
  zondag 16 september 2018 @ 14:15:31 #4
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_181941053
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 13:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou denk niet dat het daadwerkelijk zo lang zal duren, kijk he nog ff aan en anders naar een professioneel bedrijf brengen die je data eraf kan halen.
Mwoah. Ik zal inderdaad nog wel wachten. Maar ik ben benieuwd.
pi_181941922
ik had die schijf via sata intern aangesloten op een pc om geen usb gedoe te hebben en uit te sluiten dat de behuizing verrot is

maar goed, daar is het wat laat voor, mocht je toch afbreken is dat wel een optie
pi_181943734
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 13:16 schreef RickoKun het volgende:

Iemand suggesties? Of ben ik gedoemd om mijn computer 100 dagen aan te laten staan, met de kans dat de harde schijf dan niet al afgestorven is van non-stop draaien :')
Dat laatste lijkt me onzin. Ik heb hier al langer dan een jaar een externe WD aan een Humax hangen en die draait (en buffert) 24/7, werkt prima.

Je grootste fout - afgezien van je haast met afkoppelen voordat de melding kwam dat je de schijf inderdaad veilig kon verwijderen - is dat je überhaupt aan de slag met gegaan met CHKDSK. Dat mag je nooit als eerste doen met een schijf die niet meer is te benaderen, omdat dit programma schrijft op de schijf met problemen. Daardoor wordt de kans dat je je data nog kunt recupereren alleen maar kleiner i.p.v. groter.

Wat je in zo'n geval wel moet doen zijn twee dingen. In de eerste plaats de schijf loskoppelen, je computer geheel afsluiten, de schijf weer aankoppelen, en de computer vervolgens opnieuw starten. Mijn ervaring is dat veel problemen met schijven of USB sticks die niet meer worden herkend zo probleemloos worden opgelost, de schijf wordt dan weer herkend en is weer normaal te benaderen.

Werkt dit niet, ook niet na het herhalen van de gehele procedure op een andere USB poort, dan pas wordt het tijd om aan de slag te gaan met een rescueprogramma, maar niet met CHKDSK. Je hebt dan beslist een programma nodig dat niet schrijft op de schijf met problemen maar deze alleen inspecteert en dat geredde data kan wegschrijven naar een andere schijf.
  zondag 16 september 2018 @ 22:35:39 #7
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_181952557
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 16:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me onzin. Ik heb hier al langer dan een jaar een externe WD aan een Humax hangen en die draait (en buffert) 24/7, werkt prima.

Je grootste fout - afgezien van je haast met afkoppelen voordat de melding kwam dat je de schijf inderdaad veilig kon verwijderen - is dat je überhaupt aan de slag met gegaan met CHKDSK. Dat mag je nooit als eerste doen met een schijf die niet meer is te benaderen, omdat dit programma schrijft op de schijf met problemen. Daardoor wordt de kans dat je je data nog kunt recupereren alleen maar kleiner i.p.v. groter.

Wat je in zo'n geval wel moet doen zijn twee dingen. In de eerste plaats de schijf loskoppelen, je computer geheel afsluiten, de schijf weer aankoppelen, en de computer vervolgens opnieuw starten. Mijn ervaring is dat veel problemen met schijven of USB sticks die niet meer worden herkend zo probleemloos worden opgelost, de schijf wordt dan weer herkend en is weer normaal te benaderen.

Werkt dit niet, ook niet na het herhalen van de gehele procedure op een andere USB poort, dan pas wordt het tijd om aan de slag te gaan met een rescueprogramma, maar niet met CHKDSK. Je hebt dan beslist een programma nodig dat niet schrijft op de schijf met problemen maar deze alleen inspecteert en dat geredde data kan wegschrijven naar een andere schijf.
Dank je voor je reactie!

Heb CMD maar gewoon op het kruisje weggeklikt. Waren geen problemen. Daarna de schijf ontkoppeld en weer aangezet op de USB 3.0 ingang.
Ik merkte dat ik nu wél toegang tot de harde schijf had (itt vóórdat ik chkdsk deed).

Nu is hij bijna klaar met de vitale gegevens te kopiëren naar mijn harde schijf!
Denk dat ik maar een tweede erbij ga kopen. Deze huidige externe misschien hierna toch formatteren en met beleid dubbele backups maken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')