abonnement Unibet Coolblue
pi_181965705
Ik heb de Quest even via facebook gevraagd of zij er iets mee kunnen. Wat zijn andere opties om het na te kunnen vragen? Antiquair en een kookwinkel?
  Spellchecker maandag 17 september 2018 @ 17:26:59 #152
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181965728
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 17:26 schreef poezenvanger_van_hamelen het volgende:
Ik heb de Quest even via facebook gevraagd of zij er iets mee kunnen. Wat zijn andere opties om het na te kunnen vragen? Antiquair en een kookwinkel?
#team antiquair
pi_181965833
Antiquair gemaild.
pi_181965885
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 17:17 schreef poezenvanger_van_hamelen het volgende:

[..]

Ik heb het halve internet afgespeurd naar vintage retro meat hand presses (ook in het Frans) maar niks gevonden dat er op lijkt. Tevens is het ding ook veel te klein om iets fatsoenlijk te kunnen pletten.
tja..

Wat ik je misschien nog zou willen aanraden is om het eens goed (voor) te verhitten op het vuur en er eens een wafeltje mee te maken om te kijken of het een geloofwaardige uitkomst heeft. Aan de hand van de uitkomst is er dan misschien een nieuwe ingang om op te zoeken via search by image oid.
pi_181965982
quote:
3s.gif Op maandag 17 september 2018 17:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]

tja..

Wat ik je misschien nog zou willen aanraden is om het eens goed (voor) te verhitten op het vuur en er eens een wafeltje mee te maken om te kijken of het een geloofwaardige uitkomst heeft. Aan de hand van de uitkomst is er dan misschien een nieuwe ingang om op te zoeken via search by image oid.
Het ding is niet geschikt om iets mee te verhitten zoals bij een wafelijzer. Je kan hem niet op een gaspit oid zetten of klemmen, het hendeltje is veel te kort, hetzou gloeiend heet worden, je zou je handen fikken aan de gaspit en het ding zou ook nog eens open klappen.

Verder zitten er helemaal geen sporen van verhitting op terwijl hij zo te zien wel zeer intensief is gebruikt.
pi_181965993
quote:
3s.gif Op maandag 17 september 2018 17:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]

tja..

Wat ik je misschien nog zou willen aanraden is om het eens goed (voor) te verhitten op het vuur en er eens een wafeltje mee te maken om te kijken of het een geloofwaardige uitkomst heeft. Aan de hand van de uitkomst is er dan misschien een nieuwe ingang om op te zoeken via search by image oid.
daar kun je geen wafel mee bakken, echt niet, dat ding kan niet op het vuur
pi_181969099
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 17:37 schreef poezenvanger_van_hamelen het volgende:

[..]

Het ding is niet geschikt om iets mee te verhitten zoals bij een wafelijzer. Je kan hem niet op een gaspit oid zetten of klemmen, het hendeltje is veel te kort, hetzou gloeiend heet worden, je zou je handen fikken aan de gaspit en het ding zou ook nog eens open klappen.

Verder zitten er helemaal geen sporen van verhitting op terwijl hij zo te zien wel zeer intensief is gebruikt.
Terug naar wat je zelf al had gevonden. De door jou gevonden en genoemde vleespers gecombineerd met dit iets afwijkende patroon (as close as it gets) van een andere vintage vleespers lijkt me dat het een oude vleespers betreft toch wel het meest plausibele antwoord. Bij sommige obscure voorwerpen (met in dit geval een bepaald patroon) uit het verleden is het best kans dat je ze niet direct via google vindt.



Als het nog een verassende wending krijgt dan hoor ik het natuurlijk graag :)
pi_181969219
Ik vind het idee dat het voor vlees bedoeld is toch echt onwaarschijnlijk. Je zou er eventueel een lompe schnitzel mee kunnen maken, maar daar gebruiken slagers al generaties lang gewoon een flinke klap met de hakbijl voor. :P
Het patroon is misschien juist, maar dan zou het wel zonder scharnier aan het uiteinde zijn waar je het vlees onwerkbaar en onevenredig mee zou pletten. Tegenwoordig gebruiken slagers prikmachines, de hamer is voor huisvrouwen en oplichters. :P
-nee-
pi_181969995
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 20:13 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind het idee dat het voor vlees bedoeld is toch echt onwaarschijnlijk. Je zou er eventueel een lompe schnitzel mee kunnen maken, maar daar gebruiken slagers al generaties lang gewoon een flinke klap met de hakbijl voor. :P
Klopt, je had vroeger alleen wel meer keukengereedschap waarbij de gemiddelde huisman / vrouw van nu zich bij achter de oren krabt. Op onderstaande afbeelding wel wat bekend spul maar ook minder bekende tools.



Het is lang niet allemaal zo praktisch in gebruik en algemeen en dat is ook waarom het ene de tijd wel doorstaan heeft en het ander niet. Al die potentiele roesthompen kwamen uit een tijd dat veel electrische keukenapparatuur nog duur was (of er gewoon niet was) en er nog weinig tot niets gestandariseerd was.

TS heeft logischerwijs al veel weggefilterd. Het kan geen wafelijzer of ijzer / ovenvorm zijn (ook dat laatste gebruikten ze vroeger weleens in wafelijzervorm) want ijzers hebben een langere steel. Ook vertoond het geen sporen van verhitting zoals ik begreep.

Ook kwam TS al een afbeelding van een vleespers tegen die bijna 1:1 was qua dimensies en ontwerp maar met een ander patroon, dan ligt hetgeen in de OP waarschijnlijk wel in het verlengde.
pi_181970120
Hm, fair enough, I have to call in an expert, best I can do is two-fiddy :P
-nee-
pi_181970456
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 20:54 schreef Marsenal het volgende:
Hm, fair enough, I have to call in an expert, best I can do is two-fiddy :P
Nog een laatste kleine afdwaling. Sommig gereedschap is ook in verval geraakt omdat het specifiek voor een bepaald gerecht gemaakt was in een bepaalde streek. Denk b.v. aan een stamppot stamper van nu, in landen waar ze het niet eten vind je ze niet. Ook ben ik van mening dat men nu thuis veel meer bezig is met lekker eten dan toen. Er stonden toen nog weleens trendy combinaties van smaken en ronduit smerige presentaties op tafel die vooral "voedzaam" waren maar waar je niet echt naar uitkeek. Men brouwde en flanste wat in elkaar en dat werd gedeeld maar men wist in het algemeen gewoon niet wat koken was. :)

  maandag 17 september 2018 @ 21:47:36 #162
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_181971768
Lederbewerking? De onderkant lijkt zo ontzettend veel op het logo van leer

pi_181972358
Dit is overigens het enige plaatje wat ik ben tegengekomen wat enigzins in de buurt komt (het rechtervoorwerp).iemand die daarmee verder kan?

https://duckduckgo.com/?q(...)300_71_booy-3-n1.jpg
Somebody that I used to know
pi_181972480
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 22:08 schreef Postbus100 het volgende:
Dit is overigens het enige plaatje wat ik ben tegengekomen wat enigzins in de buurt komt (het rechtervoorwerp).iemand die daarmee verder kan?

https://duckduckgo.com/?q(...)300_71_booy-3-n1.jpg
Dat lijkt me meer een vorm met twee hollle kanten. Iets waar je een chocolade kerstbal of paasei mee maakt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 17 september 2018 @ 22:29:18 #165
39237 crew  H_T
2733
pi_181972835
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 21:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Men brouwde en flanste wat in elkaar en dat werd gedeeld maar men wist in het algemeen gewoon niet wat koken was. :)

[ afbeelding ]
Al eens een foto van een Jell-O salade gezien?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_181973621
Dat is overduidelijk een vleespers voor smurfen ..
Irritant dit want to know
pi_181974213
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 22:29 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Al eens een foto van een Jell-O salade gezien?
Ja helaas gezien en gelukkig niet geproefd. Weleens een verslag gelezen met daarin de conclusie dat het wel ok was maar ik vind het teveel geknoei voor iets dat slechts redelijk te eten is.

Daar aan de andere kant van de oceaan bij oudere mensen weleens koud gekneed vlees gegeten waar met de handen nog eens een gekookt ei in geboetseerd was. De hele gedachte eraan bij het zien vond ik vrij goor. En als je niet oppast krijg je ook nog een extra stukje erbij.
pi_181978014
Mijn (Limburgse) moeder herkende het meteen als een wafelijzer. Die deed je vroeger op het keukenfornuis, zo'n ding dat door hout warm wordt gestookt wat geen gaspitten heeft.




*edit

Dat kan het niet zijn, want je kan maar 1 kant verwarmen.
  Spellchecker dinsdag 18 september 2018 @ 08:28:59 #169
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181978061
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 08:25 schreef blessed19 het volgende:
Mijn (Limburgse) moeder herkende het meteen als een wafelijzer. Die deed je vroeger op het keukenfornuis, zo'n ding dat door hout warm wordt gestookt wat geen gaspitten heeft.


[ afbeelding ]
Wie zet zijn koffiekan zo op het fornuis? :D
pi_181978306
Die stokbroden passen toch helemaal niet in dat oventje? Wat is dit voor een kolder :(
-nee-
  Spellchecker dinsdag 18 september 2018 @ 08:59:33 #171
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181978356
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 08:52 schreef Marsenal het volgende:
Die stokbroden passen toch helemaal niet in dat oventje? Wat is dit voor een kolder :(
In die tijd werden er ook niet veel stokbroden gebakken in Limburg :D
pi_181978363
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 08:25 schreef blessed19 het volgende:
Mijn (Limburgse) moeder herkende het meteen als een wafelijzer. Die deed je vroeger op het keukenfornuis, zo'n ding dat door hout warm wordt gestookt wat geen gaspitten heeft.


[ afbeelding ]

*edit

Dat kan het niet zijn, want je kan maar 1 kant verwarmen.
En het is ook echt veel te klein.
Somebody that I used to know
pi_181978500
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 08:28 schreef maily het volgende:

[..]

Wie zet zijn koffiekan zo op het fornuis? :D
Die kant is een warmhoudplaat. :)
pi_181978662
Wellicht iets om aardappels mee te pletten voor stampot?
pi_181979061
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:24 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Wellicht iets om aardappels mee te pletten voor stampot?
Daar is het veel te fragiel voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')